Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => AC fleksilading => Emne startet av: Perper på søndag 03. desember 2017, klokken 11:09

Tittel: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
Skrevet av: Perpersøndag 03. desember 2017, klokken 11:09
Jeg har 16A 400V industrikontakt på innsiden av porten på jobb. Kan parkere rett på utsiden. Hva trengs for å lade sikkert fra denne? Bør/må det monteres en boks på veggen utvendig?
Tittel: Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
Skrevet av: E_Ssøndag 03. desember 2017, klokken 11:33
Hva slags bil har du? Den kan lades fra direkte med en passende kabel, ja. Har du Tesla passer kabelen som følger med bilen med rød adapter rett i denne kontakten, har du noe annet må du ha en passende ladekabel. :)
Tittel: Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
Skrevet av: Perpersøndag 03. desember 2017, klokken 11:45
Takk for svar, vurderer Tesla.
Tittel: Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
Skrevet av: E_Ssøndag 03. desember 2017, klokken 11:49
Da kan du lade bilen med 11 kW, altså ca. 50 km rekkevidde i timen, over tre ganger så mye du maksimalt får ut av en "vanlig kontakt".
Tittel: Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
Skrevet av: automatsøndag 03. desember 2017, klokken 12:03
Kabel under port kan gå an for nødlading, men er ikke greit for regelmessig lading. Du bør derfor få en kontakt/ladestasjon montert utenfor. Ved regelmessig lading er det også et krav at kursen har jordfeilbryter type B.

Brukes denne kursen innimellom til andre ting, eller kan den dedikeres til elbil-lading? Hvis den kan dedikeres til elbillading, vil det enkleste være å fjerne kontakten på innsiden, og sette opp en ladestasjon med innebygd B-vern på utsiden på samme kurs.

Hvis man ønsker å beholde kontakten, må den flyttes til utsiden, og det må monteres B-vern i sikringsskapet. Siden det ved el-bil-lading er krav om egen kurs, er det ikke lov å bare sette opp en kontakt til ute på samme kurs.

Nå kan det være forskjell på hva som er lovlig, og hva som er sikkert. Men kabel under port som permanent løsning ville jeg unngått.
Tittel: Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
Skrevet av: Perpersøndag 03. desember 2017, klokken 12:08
Usikker på om det er flere brukere på denne kursen. Skal sjekke det. Tenker også at det sikreste er å flytte kontakt på utsiden, den brukes ikke til noe annet pr idag.
Tittel: Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. desember 2017, klokken 13:46
Har du en bil som i motsettning til Tesla ikke leveres med adaptor kan du bruke denne overgangen fra Clas Olson mellom stikket og bilens originale ladekabel:

Da vil du få ca 2,3 kW lading, eller ca 150 km lading i løpet av arbeidsdagen.

https://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/Pr326039000