Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: Go-carter på fredag 20. mai 2011, klokken 23:03

Tittel: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Go-carterfredag 20. mai 2011, klokken 23:03
Nå som lyset i tunnellen tenner seg for Think'en, så hadde det jo vært morsomt å kjørt en liten ferietur med den i sommer... :) Har slekt i Lesja, så vurderer å ta en ukes ferie opp dit :D Drøye 15 mil herfra til Lillehammer, så sove en natt der, og så nye 15 mil frem til Lesja dagen etter... Er jeg optimist? :)

Regner med at batteriet er "kjørt inn" innen det.
Tittel: Sv: Re: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: mohpetlørdag 21. mai 2011, klokken 09:33
Sitat fra: Go-carter på fredag 20. mai 2011, klokken 23:03
Regner med at batteriet er "kjørt inn" innen det.
Vet du hvordan batteri innkjøringen vil arte seg? Hvilke distanser kan vi forvente oss max i begynnelsen og hvor lang tid tar det før batteriene er helt oppe og går?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Lundelørdag 21. mai 2011, klokken 10:57
Bilens bevegelige deler, batteri og din erfaring med bilen gir de fleste et bestemt inntrykk av at ting ruller lettere og lenger etter 3-4000Km. Opplevet det selv og kjenner andre med erfaringen også. Inkludert Go-carters nabo som nylig ble en lykkelig eier av en rød utgave av arten med alt utstyr.

Rekkevidde pr dag/døgn er relativt enkel å beregne. Stort batteri gir en pangstart, deretter er det laderen og antall timer i døgnet og tid på veien som avgjør. 15 mil pluss snaut to mil pr time på lading med andre ord. Kjører du 15 mil og lader i 8-9 timer kommer du ca 25-30 mil i løpet av 12-15 timer. Skal du langt på et døgn begrenser det seg til ca 40-45 mil. Skal du kjøre maks over mange dager må du nok regne med ca 30mil pluss minus. Kjører du mer akkumulerer du underskudd til neste dag ;-) Din Nabo kjørte fra Bergen og hjem med en gammel TH!NK på 29 timer om jeg ikke husker feil. Det er vel 55 mil .  Det er egentlig bare på langturer jeg noen gang har savnet en hurtigere lader. 
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Lundelørdag 21. mai 2011, klokken 11:07
Om du lander på Hunderfossen  og kverker 8-10 timer der er du på Lesja samme dag. De har visstnok ladeplasser. Alternativt er det lurt å gjøre sikre stopp på veien og fordele ladetiden på ulike plasser som har noe severdig. I praksis vinner du intet på lange økter på en plass om du som et alternativ surfer rett inn på ladeplasser underveis. Den totale ladetiden kan da i stedet fordeles på attraksjoner underveis. Vi har lang erfaring med det og kan anbefale det da du får oppleve ting du ellers alltid har kjørt forbi ;-)  http://www.evguide.nu/ev200x.html  2002 utgaven er rangert som den beste meg bekjent  ;D

Det er ikke noe særlig stas å kjøre i blinde på ladepunkter og ha ambisjoner om å kjøre maks på en lading. Da kan du fort stå der. Pleier å si at det ikke er tilfeldig at TH!NK heter nettopp det den gjør. Å bruke hodet er aldri feil, spesielt bak rattet på en elbil.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: MortenTlørdag 21. mai 2011, klokken 11:44
Min erfaring er at 15 mil med lastet bil går fint - selvsagt med et lett trykk på gasspedalen.
Vi har kjørt fram og tilbake til Stalheim Hotel noen ganger og det går ganske fint i ett strekk hjem, 15,9 mil. Til Stalheim har vi klattladet en times tid på Dale og på Voss, mens vi har hatt lunch og handlet. Jeg har vært litt skeptisk til stigningene fra Voss til Stalheim. Men det har vist seg gang på gang at vi kan droppe i hvert fall en av ladingene. Lastet bil har vært med min kone og meg, stor koffert, hund i bur pluss diverse småbager, poser osv. Ikke minst "ladepils" (selvsagt ikke til klattladingen men mer som ankerpils).
De gangene jeg har vært på langtur alene har jeg fint klart 20 mil +
Vi planlegger Danmarkstur i sommer, besøke venner i nærheten av Ålborg, og Think'en vil bli brukt så sant jeg har den fortsatt... ???
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Go-carterlørdag 21. mai 2011, klokken 13:14
Takk for tips folkens! :D

Skal sjekke litt opp lademuligheter på veien oppover. Tenker at det kan være mulig å stoppe på diverse steder og lade, men da bør jeg kanskje forhøre meg på forhånd slik at jeg vet at lading er mulig? ;)

Skal kikke litt mer på "laderute" i kveld.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Lundelørdag 21. mai 2011, klokken 17:35
Et knippe sparetips kan du få på veien. Noen kommentarer er overflødige tror jeg  ;D http://www.youtube.com/watch?v=TOKfGAKBJyw&feature=share
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: elektroluxlørdag 21. mai 2011, klokken 23:44
Dyktig håntering.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Go-cartersøndag 22. mai 2011, klokken 10:07
Ser bra ut! :D Må prøve å få dratt på noe autoslalom jeg og.

Her er en plan jeg kunne sett for meg, 8-9t stopp blir litt mye i slengen men 4 timer tror jeg vi skal klare :)

SitatLadeplan thinktur:
Start: 100%
Total rekkevidde, 160 km
forholdstall: 0,625
Hamar: 105km, 36%rest
Lading i 4 timer = 8mil ekstra/ 50%
Ut av hamar; 80%

Biri: 135km,  60%rest
Lade i to timer = 3mil/20%
Ut av biri: 80%

Lillehammer: 159km, 65%rest
Lade 4t = 8 mil/50%
Ut av Lillehammer: 100%

Otta 268km, 30 %rest
Lade 1t, 2mil, 12%
Ut av Otta: 42%

Dovre 302km, 20%rest

Lesjaskog: 330km, 3%rest
Kjøretid: 4 1/2t
Ladetid: 11t
Total tid: 15 1/2t
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: El rayosøndag 22. mai 2011, klokken 10:42
Det ser bra ut, GoCarter!

Her er min kjøreplan med 2000 modell Th!nk til EV2011 Asaa, Danmark:   
Avreise Oslo: kl 06:00
Energi: 100%

Ankomst Drammen: kl 06:45
Distanse:   48km motorvei, kupert
Energi: 28%
Ladepause:   3t
         
Avreise Drammen: kl 09:45
Energi: 95%

Ankomst Sandefjord: kl 11:00
Distanse: 78km
Energi: 10%
Ladepause:   5t            

Avreise Sandefjord: kl 16:00
Energi:100%

Ankomst Larvik: senest kl 16:30
Distanse: 17km
Energi: 80%

Fergeavgang Larvik: kl 17:30
Ankomst Hirtshals: kl 21:15

Avreise Hirtshals: kl 21:30
Energi: 78%

Ankomst Asaa: kl   23:00
Distanse: 65 km småveier, flatt
Energi: 10%
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Lundesøndag 22. mai 2011, klokken 13:13
Du kan jo vurdere RV4 ? fra meg er det minst 30 kilometer kortere enn E6. kun to felt, men likevel relativt lavt fartsnivå store deler av strekningen. På E6 er det nå etterhvert flere firefelt og dermed lettere å kjøre "pent" med forbikjøringsfelt tilgjengelig.

Kjørte fra Hagan til Hunderfossen første året jeg hadde den nye sorte. ca 180Km og hadde vel igen 10-15% av kapasiteten. Fulgte normal trafikk og fartsgrenser med unntak av bakkene opp mot Lygna der jeg begrenset meg til ca60.
Regn med et større forbruk på turen dit enn hjem. Er jo noen høydemeter som skal legges til eller trekkes fra den ene og andre veien :-)
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Elmosøndag 22. mai 2011, klokken 15:37
Sitat fra: El rayo på søndag 22. mai 2011, klokken 10:42
Avreise Drammen: kl 09:45
Energi: 95%
Ankomst Sandefjord: kl 11:00
Distanse: 78km
Energi: 10%

Sitat fra: Boogie på fredag 13. mai 2011, klokken 09:32
Hvorfor ikke bruke gamle E18 gjennom Holmestrand og Sande? Da kan du holde "eco-speed", samt at det er noe kortere...

I følge "reiserute" på GuleSider er det da bare 70km mellom Drammen og ladeplassen i Sandefjord
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Go-cartersøndag 22. mai 2011, klokken 20:15
Sitat fra: Lunde på søndag 22. mai 2011, klokken 13:13
Du kan jo vurdere RV4 ? fra meg er det minst 30 kilometer kortere enn E6. kun to felt, men likevel relativt lavt fartsnivå store deler av strekningen. På E6 er det nå etterhvert flere firefelt og dermed lettere å kjøre "pent" med forbikjøringsfelt tilgjengelig.

Kjørte fra Hagan til Hunderfossen første året jeg hadde den nye sorte. ca 180Km og hadde vel igen 10-15% av kapasiteten. Fulgte normal trafikk og fartsgrenser med unntak av bakkene opp mot Lygna der jeg begrenset meg til ca60.
Regn med et større forbruk på turen dit enn hjem. Er jo noen høydemeter som skal legges til eller trekkes fra den ene og andre veien :-)

Helt korrekt, ser at jeg sparer hele 30km på å ta RV4 :) Da blir det den ruta! Så kan jeg holde litt roligere tempo også.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Go-cartertirsdag 24. mai 2011, klokken 12:19
Etter litt studering på kartet og konferering med lokalkjente(far) så vurderer vi å heller kjøre opp til f.eks. Venabu fjellhotell(krever dog litt lading på gjøvik og lillehammer), overnatte der, og ta en rimelig vakker omvei om RV27 over Rondane :)

Så da blir det å ringe litt rundt til hoteller og høre om jeg får lade..  ;D
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Elmofredag 27. mai 2011, klokken 20:41
Sitat fra: El rayo på onsdag 25. mai 2011, klokken 17:45
Det ble en tur på motorvei til Lier, kjørte 77 km på 79% energi så "El Rayo" er fremdeles sprek som en fele.
Ganske imponerende syns jeg. Selv klarer jeg neppe så mye mere enn 80km på 100% energi med mine PSA, men jeg er nok litt for omtenksom med trafikken bak.

Sitat fra: El rayo på søndag 22. mai 2011, klokken 10:42
Her er min kjøreplan med 2000 modell Th!nk til EV2011 Asaa, Danmark:
Skal samme turen selv.
Regner med lading til 100% i Drammen og så til Boogie i Tønsberg eller til Sandefjord for ny 100% påfyll. Har jo hurtiglader, bare jeg for tilgang til nok (2 eller 4) ladepunkter.
Er litt spent på turen Sandefjord-Larvik + Hirtshals-Asaa uten lading :o
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Go-cartertirsdag 31. mai 2011, klokken 11:00
Noen som har erfaring på hvor mye mer strøm som går med, pr. % stigning?`

Har fått noen hint om at 753 høydemeter på 16,5km kan være litt heftig for think'en  ::)

Akkurat nå har jeg regna meg til ca 30-35% overskudd når vi er framme på Venabu. Dvs bakken bør helst ikke ta mer enn 30% ekstra, vil det gå? Er jo kort, men riiiimelig bratt.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Baltortirsdag 31. mai 2011, klokken 13:11
Sitat fra: Lunde på lørdag 21. mai 2011, klokken 11:07
I praksis vinner du intet på lange økter på en plass om du som et alternativ surfer rett inn på ladeplasser underveis. Den totale ladetiden kan da i stedet fordeles på attraksjoner underveis. Vi har lang erfaring med det og kan anbefale det da du får oppleve ting du ellers alltid har kjørt forbi
Støtter dette :), veldig viktig!
Det er bedre å lade litt med 50% enn å risikere dårlig stemning når energimeteret går mot null.
Maks kjørelengde på en lading er noe en kan teste ut der en kjører daglig, og de stedene en kjenner lademulighetene.

Farten betyr nesten alt, velg en rute hvor det er hyggelig å kjøre rolig, uten vogntog bak støtfangeren. Doblet fart gir firedoblet luftmotstand.

Kan også røpe at jeg er aktiv i et politisk parti som har lavere fartsgrenser som et tema i valgkampen, begrunnet i energiforbruk og antallet alvorlige ulykker. Jeg opplever at mange unge er enige, de sier at de høye fartsgrensene er totalt dustete.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: PerBeartirsdag 31. mai 2011, klokken 13:38
Når det gjelder bakke versus flat vei er den ekstra mekaniske energien som kreves for å løfte kjøretøyet opp bakken gitt av krafta som gravitasjonen yter samt farten du stiger med: P=mgsv der m er kjøretøyvekt i kg, g er 9,81 m/s2,  s er stigning i % og v er fart (m/s i horisontal retning).

Hvis du da allerede vet hvor effektivt din motor og regulator er kan du finne den nødvendige batterieffekt som kreves:

E=Pt/n der P er effekten fra formelen oppfor i W, t er tiden stigningen varer i sekund og n er virkningsgrad (f.eks. 0,8 får 80%). E fås da i Ws (dvs Joule) og ved å dele på 3,6 x 10^6 fås verdien i kWh.

For fossilbiler har Vegvesenet prosentsatser for hvor mye drivstofforbruket stiger ved kjøring i forskjellige gradienter. I disse tabellene er innsparing i nedoverbakke trukket fra. Allikevel øker forbruket betraktelig:
http://www.vegvesen.no/_attachment/114101/binary/206175 (http://www.vegvesen.no/_attachment/114101/binary/206175), se tabell 4 side 12.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Go-cartertirsdag 31. mai 2011, klokken 13:52
Det var en kjekk tabell, iallefall veiledende. Holder jo aldri i livet 80km/h oppover 5% stigning...  :D

Vet at det kunne regnes ut, men trass i at det kun er to år siden jeg avla eksamen i fysikk så er det allerede fjernt..  ;D
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Lundetirsdag 31. mai 2011, klokken 14:46
Min erfaring er at ulent terrng utgjevner seg i praksis. Totalt sett har vi tross alt like mange oppover som nedoverbakke her i landet ;-) Spørsmålet er vel heller om du ender over eller under den høyden over havet du hadde i starten.

Ellers er det interessant å se at merforbruket er ca 20% i 6% stigninger. Om man antar at  referansen på  flatmark i samme fart er 100% vil man i en bakke på noen kilometer bruke 120%. På vei ned samme bakke bruker jeg mindre enn 0%, faktum er at jeg lader batteriene på veien ned.
Er bakken på 4 kilometer og den kjøres opp og ned skulle man nesten tro at man brukte mindre enn samme strekning på flatmark? Luftmotstanden er konstant begge veier. Ene veien kommer stigningen i pluss på forbruket og i motsatt fall regenererer vi i tillegg til å overvinne luft og rullemotstand helt gratis  ;D

En liten nøtt, men jeg vil vel anta at dette ikke nødvendigvis er en tabell som i praksis er brukbar for oss. Når vi henter ut mer energi/effekt vil det medføre tap i drivlinjen og da spesielt i batteriet. Mer eller mindre avhengig av batterikjemi men dog..

Matematikern her kan kanskje komme med en forklaring?  ;D
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Baltortirsdag 31. mai 2011, klokken 16:04
Sitat fra: Lunde på tirsdag 31. mai 2011, klokken 14:46
En liten nøtt, men jeg vil vel anta at dette ikke nødvendigvis er en tabell som i praksis er brukbar for oss. Når vi henter ut mer energi/effekt vil det medføre tap i drivlinjen og da spesielt i batteriet. Mer eller mindre avhengig av batterikjemi men dog..
Matematikern her kan kanskje komme med en forklaring?  ;D
Her kommer nok PerBear tilbake med et godt svar etter middagshvilen. ;)

Men viktig å huske på at fossilbiler ikke helt kan sammenlignes med elektriske, de har et grunnforbruk sålenge motoren er i gang. ( og enda mer alvorlig, de mangler evne til regenerering)

En elbil vil bruke minst energi hvis den kjøres veldig sakte, med null i luftmotstand.
En fossilbil derimot bruker mye hvis den kjører svært sakte, da tiden i seg selv drar opp forbruket. Ulike fossilbiler har ulik fart hvor forbruket er minst pr kilometer, jeg vil tippe det ligger et sted mellom 20 og 30km/h for vanlige biler.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: PerBearonsdag 01. juni 2011, klokken 13:22
Sitat fra: Baltor på tirsdag 31. mai 2011, klokken 16:04
Sitat fra: Lunde på tirsdag 31. mai 2011, klokken 14:46
En liten nøtt, men jeg vil vel anta at dette ikke nødvendigvis er en tabell som i praksis er brukbar for oss. Når vi henter ut mer energi/effekt vil det medføre tap i drivlinjen og da spesielt i batteriet. Mer eller mindre avhengig av batterikjemi men dog..
Matematikern her kan kanskje komme med en forklaring?  ;D
Her kommer nok PerBear tilbake med et godt svar etter middagshvilen. ;)

Men viktig å huske på at fossilbiler ikke helt kan sammenlignes med elektriske, de har et grunnforbruk sålenge motoren er i gang. ( og enda mer alvorlig, de mangler evne til regenerering)

En elbil vil bruke minst energi hvis den kjøres veldig sakte, med null i luftmotstand.
En fossilbil derimot bruker mye hvis den kjører svært sakte, da tiden i seg selv drar opp forbruket. Ulike fossilbiler har ulik fart hvor forbruket er minst pr kilometer, jeg vil tippe det ligger et sted mellom 20 og 30km/h for vanlige biler.

Det med regenerering gjør at elbiler (og hybridbiler med stor elmotor som Prius) vil ha mindre ekstraforbruk i bakker. Batteri- og generatorkapasitet samt virkningsgrad en flaskehalser som begrenser kjøretøyets evne til å regenerere.

I min lille trøbil fikk jeg nesten 50% lenger rekkevidde med regenerering: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2707.15.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2707.15.html)
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: xzornixzonsdag 01. juni 2011, klokken 22:43
Sitat fra: Baltor på tirsdag 31. mai 2011, klokken 16:04
Sitat fra: Lunde på tirsdag 31. mai 2011, klokken 14:46
En liten nøtt, men jeg vil vel anta at dette ikke nødvendigvis er en tabell som i praksis er brukbar for oss. Når vi henter ut mer energi/effekt vil det medføre tap i drivlinjen og da spesielt i batteriet. Mer eller mindre avhengig av batterikjemi men dog..
Matematikern her kan kanskje komme med en forklaring?  ;D
Her kommer nok PerBear tilbake med et godt svar etter middagshvilen. ;)

Men viktig å huske på at fossilbiler ikke helt kan sammenlignes med elektriske, de har et grunnforbruk sålenge motoren er i gang. ( og enda mer alvorlig, de mangler evne til regenerering)

En elbil vil bruke minst energi hvis den kjøres veldig sakte, med null i luftmotstand.
En fossilbil derimot bruker mye hvis den kjører svært sakte, da tiden i seg selv drar opp forbruket. Ulike fossilbiler har ulik fart hvor forbruket er minst pr kilometer, jeg vil tippe det ligger et sted mellom 20 og 30km/h for vanlige biler.



Idealfarten for en fossil bil er mellom 50-90, ref. TØI-rapport 1027
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 02. juni 2011, klokken 00:54
Sitat fra: xzornixz på onsdag 01. juni 2011, klokken 22:43
Idealfarten for en fossil bil er mellom 50-90, ref. TØI-rapport 1027

For å utdype mer, idealfarten er der motoren går noenlunde lett rundt i bilens høyeste gir. For min Touran er det 65-70km/t. I lavere gir blir friksjonstapene større og vil dominere over luftmotstanden.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Baltortorsdag 02. juni 2011, klokken 01:05
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juni 2011, klokken 00:54
.... idealfarten er der motoren går noenlunde lett rundt i bilens høyeste gir. For min Touran er det 65-70km/t. I lavere gir blir friksjonstapene større og vil dominere over luftmotstanden.
Luftmotstanden ved 70km/t er betydelig. Dette forteller at det er skremmende mye energi som går med til å rotere drivverket i en fossilbil.... :o
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Lynettorsdag 02. juni 2011, klokken 18:52
Friksjontapet i drivverket er en ting, men glem heller ikke rullemotstanden på dekkene. Dess lavere luftrykk, bredere dekk, grovere asfalt så øker rullemotstanden.
På en vanlig personbil utgjør luftmotstanden 50% ved ca 70km/h.
På grafen nedenfor er rullemotstanden konstant på 160N, i virkeligheten øker den litt med hastigheten.
Luftmotstanden er 165N ved 70km/h, og ved 100km/h er den økt til 336N. En dobling....
Beregningen er gjort for en standard bil som VW Passat. 
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Lynettorsdag 02. juni 2011, klokken 21:35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juni 2011, klokken 00:54
Sitat fra: xzornixz på onsdag 01. juni 2011, klokken 22:43
Idealfarten for en fossil bil er mellom 50-90, ref. TØI-rapport 1027

For å utdype mer, idealfarten er der motoren går noenlunde lett rundt i bilens høyeste gir. For min Touran er det 65-70km/t. I lavere gir blir friksjonstapene større og vil dominere over luftmotstanden.

Det er desverre ikke i denne farten din Touran har best virkningsgrad på motoren. De fleste motorer har best virkningsgrad rundt 50% turtall og 80% dreiemomentuttak, dvs på Toran 2,0D ca 2000 o/min og ca 250Nm.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 02. juni 2011, klokken 22:50
Sitat fra: Lynet på torsdag 02. juni 2011, klokken 21:35
Det er desverre ikke i denne farten din Touran har best virkningsgrad på motoren. De fleste motorer har best virkningsgrad rundt 50% turtall og 80% dreiemomentuttak, dvs på Toran 2,0D ca 2000 o/min og ca 250Nm.

Det kan godt stemme, men idealfart og motorvirkningsgrad har dessverre lite med hverandre å gjøre. For et strømaggregat (som ikke opplever luftmotstand, rullemotstand osv....) blir saken en annen ;)
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: PerBearfredag 03. juni 2011, klokken 11:33
Jeg kom over en app til iphone som simulerer en elbil.

Det logger GPS og muligens akselerometer data under kjøring. Deretter beregner det energiforbruket ut fra vekt, luftmotstand, frontareal og kjøretøyklasse.

Når du endrer kjøretøydata kan du rekalkulere energiforbruket på de turene som finnes i loggen. Derved er det lett å se hva vekt og luftmostand gjør med energiforbruket.

Siden det simulerer en elbil sitt forbruk kan den brukes til å finne hvor stort batteri som kreves for en bestemt tur med et gitt kjøretøy (sånn ca). Det fungerer dårlig på min iphone3 fordi den ikke støtter multitasking som kreves for å logge GPS data men jeg vil anta det fungerer greit på iphone4 (som jeg ikke har).

Mer info her: http://dottribes.com/iev/ (http://dottribes.com/iev/)
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: El rayotirsdag 07. juni 2011, klokken 09:27
Sitat fra: xzornixz på onsdag 01. juni 2011, klokken 22:43
Sitat fra: Baltor på tirsdag 31. mai 2011, klokken 16:04
Ulike fossilbiler har ulik fart hvor forbruket er minst pr kilometer, jeg vil tippe det ligger et sted mellom 20 og 30km/h for vanlige biler.
Idealfarten for en fossil bil er mellom 50-90, ref. TØI-rapport 1027
Støtter sistnevnte. Min første bil, en fossil 1955-modell Ifa med 3-sylindret 90,9 liters 2-taktsmotor, hadde kurvediagram for drivstofforbruk i instruksjonsboka. Den brukte minst ved 60 km/t og toppfart var 110 km/t.

På den annen side brukte 1974 Camaro-en (V-8, 5,7 liters 4-taktsmotor) mindre på motorvei i England i 130 km/t enn den noengang har gjort med norske fartsgrenser. Det kan tyde på at minst forbruk oppnås ved omtrent det halve av toppfarten med gamle forgasser-motorer.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Boogietirsdag 07. juni 2011, klokken 13:30
Sitat fra: El rayo på tirsdag 07. juni 2011, klokken 09:27
Støtter sistnevnte. Min første bil, en fossil 1955-modell Ifa med 3-sylindret 90,9 liters 2-taktsmotor, hadde kurvediagram for drivstofforbruk i instruksjonsboka.

Oj, det var en stor motor :o
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: Baltortirsdag 07. juni 2011, klokken 14:40
Sitat fra: xzornixz på onsdag 01. juni 2011, klokken 22:43
[Idealfarten for en fossil bil er mellom 50-90, ref. TØI-rapport 1027
Jeg har nå sjekket denne TØI rapporten, de har hentet disse tallene fra en gammel amerikansk undersøkelse. Hvis dette er amerikanske biler med V8 har de mange bevegelige deler og sikkert høyere egenforbruk enn moderne små motorer. Jeg tror fortsatt (helt til noen finner tall på dette) at minimumsforbruket for moderne fossilbiler ligger lavere enn 50km/h.
Lavere fartsgrenser vil dermed redusere energiforbruket og antall ulykker. Det gir ca samme kapasitet på veien.
Det gjør det også mer naturlig/normalt å kjøre med rimelige og lette biler, eller biler med svak motor, som elbiler.

Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: El rayotirsdag 07. juni 2011, klokken 16:02
Her er kurven for drivstoffforbruk for 1955 IFA og noen andre data. Håper det blir leselig.
Tittel: Sv: Feriedistanser for elbil?
Skrevet av: xzornixzonsdag 08. juni 2011, klokken 02:37
Luftmotstand kan ikke ha noe med det å gjøre i de små hastighetene vi snakker om i Norge. Jeg jobber til vanlig som yrkessjåfør og selv med det den ekstreme luftmotstanden generert med en tilnærmet flat front bruker jeg mindre drivstoff ved jevn kjøring i 75 enn jeg gjør med jevn kjøring i 55...