Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: PerBear på fredag 20. mai 2011, klokken 11:05
Hvilke elbiler, nye eller gamle, kan leveres med godkjent tilhengerfeste for å trekke en liten tilhenger?
Bør kunne dra 500 kg, gjerne mer ... ???
Kewet og Buddy kunne man få tilhengerfeste til, men der var totalvekt på hengeren begrenset til 300kg.
Mitt nyeste funn; en Berlingo 2004 model kom overraskende med hengerfeste ferdig montert.
Bilen står enda i Oslo, så jeg vet ikke tillatt hengervekt; eller om jeg i det hele tatt får skilt på gliset :-\
Sist jeg impoterte Elbil fra utlandet fikk jeg streng beskjed om at dette var siste bilen de ville godkjenne på unntaksregelen; om bil i original utførelse som har vært registrert i et EU land skal kunne registreres også i Norge....
Er jeg heldig hadde citroen på dette tidspunktet klart å lage CEC papirer på bilen slik at VD ikke kan nekte den uansett hvor mye de måtte ønske.
I værste fall er det en fin delebil til Elbjørg...
Se bildene
Ser denne posten er gammel, men jeg fikk levert min Ford Ranger EV med tilhengerfeste. Vet ikke hva det er godkjent for, men funker gjør det:
http://fordrangerelectric.blogspot.com/2011/08/elbil-som-arbeidshest.html (http://fordrangerelectric.blogspot.com/2011/08/elbil-som-arbeidshest.html)
Truls
Lurer på tilhengerfeste til min nye Ion. Bruken er for å frakte sykkel etc. til barnehage. Her selger de til imiev/leaf/ampera http://shop.tlcentral.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=1046 Vil dette gå utover garantien? Kan jo ikke slite mer på batteriet enn f.eks skiboks på taket?
Sitat fra: Haahov på mandag 16. januar 2012, klokken 20:58
Lurer på tilhengerfeste til min nye Ion. Bruken er for å frakte sykkel etc. til barnehage. Her selger de til imiev/leaf/ampera http://shop.tlcentral.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=1046 Vil dette gå utover garantien? Kan jo ikke slite mer på batteriet enn f.eks skiboks på taket?
Skulle ikke tro det. Men du må vel passe på å få det med 2" kule, hvis ikke passer neppe de vanlige sykkelfestene.
Dette er kun selve festet innunder bilen. Ikke med kule... Får kanskje tak i en kule her i norge? Uansett størrelse så kan sykkelstativet mitt justeres med skruer ;)
Her er link til videoer med montering på forskjellige biler
http://shop.tlcentral.com/store/pc/viewCategories.asp?idCategory=157 (http://shop.tlcentral.com/store/pc/viewCategories.asp?idCategory=157)
Hei!
Har en Leaf som jeg ønsker å kunne ha med sykkel på.
Takmontrering synes jeg er veldig upraktisk. Har mye bedre erfaring med montering av stativ på hengerfeste.
Vurderer derfor å bestille en Stealh, men lurer på om noen der ute har erfaring med denne leverandøren og løsningen.
/dag
Sitat fra: dago01 på torsdag 16. august 2012, klokken 10:48
Hei!
Har en Leaf som jeg ønsker å kunne ha med sykkel på.
Takmontrering synes jeg er veldig upraktisk. Har mye bedre erfaring med montering av stativ på hengerfeste.
Vurderer derfor å bestille en Stealh, men lurer på om noen der ute har erfaring med denne leverandøren og løsningen.
/dag
Husk at Europeisk Leaf har tåkebaklys der "hitch"'en sitter på en Nordamerikansk modell av Leaf. I tillegg ville du hatt behov for strøm skilttavle. Muligens det finnes sykkelstativ som passer på bakluken ??
Jeg prøvde å bestille tilhengerfeste fra USA via JetCarrier, men de klarte ikke å prosessere mitt Skandiabanken Visa kredittkort. Hyggelig service forøvrig...
så lenge bil produsenten har godkjent dette vil en miste garanti + at biltilsynet vil kikke på det når en er på eu kontroll
har selv vurdert hengerfeste
Dette jeg fikk høre av R&S og. Nå bruker jo jeg ikke hengerfestet mitt til hengere, men sykkelstativ. Så garantien er trygg, men Statens Vegvesen likte angivelig ikke dette.
ble en siklig feil så lenge ikke produsenten av bilen har godkjent det vil garantien utgå å det er samme om du da får noe med noe helt annet en der hengerfeste er bilen skal hvære orginal for å ha garantien hengerfeste går under ombyging av bilen desverre
Sitat fra: sven erik på torsdag 16. august 2012, klokken 13:07
ble en siklig feil så lenge ikke produsenten av bilen har godkjent det vil garantien utgå å det er samme om du da får noe med noe helt annet en der hengerfeste er bilen skal hvære orginal for å ha garantien hengerfeste går under ombyging av bilen desverre
Det kan jo ikke være slik at produsenten frasier seg plikten til å erstatte for eksempel deler i bremsesystemet som følge av produksjonsfeil, så lenge vekt- begrensningene for bilen er overholdt. Det produsenten vil kunne si, er at dersom hengerfestet er montert i rammen, og rammen ryker som følge av dette, er ikke garantien gjeldende. (og det er snakk om å frakte en sykkel)
Eller???
/dag
Sitat fra: sven erik på torsdag 16. august 2012, klokken 12:09
så lenge bil produsenten har godkjent dette vil en miste garanti + at biltilsynet vil kikke på det når en er på eu kontroll
har selv vurdert hengerfeste
Nå gjør man jo ikke EU kontrollen hos biltilsynet, men man kan jo tenke seg at de påpeker slikt i en teknisk kontroll...
Ellers har jeg vont for å se at dette kan medføre at bilen blir trafikkfarlig på noen måte. (utover det andre biler med hengerfeste er.)
... Med mindre man belaster dette hengerfeste med stor last selvfølgelig.
Ellers må jeg jo si at jeg synes det er veldig svakt, og dumt, av Nissan å ikke tilby en løsning for Leaf. (Det kommer kanskje med tiden..)
/dag
Sitat fra: sven erik på torsdag 16. august 2012, klokken 13:07
ble en siklig feil så lenge ikke produsenten av bilen har godkjent det vil garantien utgå å det er samme om du da får noe med noe helt annet en der hengerfeste er bilen skal hvære orginal for å ha garantien hengerfeste går under ombyging av bilen desverre
Som sagt, dette fikk ingen konsekvenser for meg. "Ombygging" av bilen er et vidt begrep.
Jeg har laget et sykkelfeste til min Think, med mulighet til å montere en trekkule. Så lenge det benyttes til sykkelfeste kan jeg ikke se at det kommer i konflikt med noe, det er først hvis en blir huket med tilhenger at det kan få konsekvenser.
Men uansett må en benytte elektrisk kontakt og skiltplate ved transport av sykkel.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,837.15.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,837.15.html)
Noen som vet om elbiler med godkjent hengeŕeste til annet bruk enn sykkelstativ? Berlingo? Ev200?
Vet om tesla X.
Renault Kangoo Z.E. varebil - 374 kg på kort utgave og 322 kg på lang.
Det sies at Nissan e-NV200 er i ferd med å bli godkjent med hengerfeste, men jeg har ikke sett noe offisielt ennå.
Har sett påstander om telefon til SVV med muntlig bekreftelse på at eNV200 kan trekke tilhenger, fra 150kg (7 seter) til 450kg (2 seter). Trur det var på forumet her et sted.
Nå er det blitt klart at Jaguar I-pace kan få dette ettermontert. Max 750kg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er egentlig årsaken til at man ikke kan få på hengerfeste på elbiler generelt?
Har de for dårlige bremser eller har fabrikkene bare igge godkjent bilene med hengerfeste?
hvor ligger bikkja begravet i dette?
Jeg tror grunnen er at produsentene er livredde for rapporter av typen: Trakk henger, rekkevidden redusert til en fjerdedel...
Jeg kan ikke skjønne annet enn at i alle fall 750kg hengervekt må være uproblematisk for alle moderne elbiler.
Det er nok utelukkende vilje fra produsentenes side. Bremsene er nok lik de på fossilbiler som kan trekke, og elmotoren er overlegen til tungt arbeid (men må selvsagt være dimmensjonert for jobben). Mulig der er noen kostnader med det, uten at jeg ser helt hva det skal være, og vi nordmenn er langt over gjennomsnittet interesserte i å kjøre med henger, så de synes kanskje det ikke er verdt det.
Foruten om i Norge, så er det liten etterspørsel etter dette, har jeg hørt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er vel i Norge vi finner kverrulanter som ikke godtar at man trekker med el-bil. I USA trekker folk hengere med alle slags elbiler.https://www.google.com/search?tbm=isch&q=ev+trailer
(http://michael.palm-motors.com/wp-content/uploads/2013/08/20130823-093259.jpg)