Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: Vesel på mandag 06. november 2017, klokken 20:36

Tittel: Gir på elbil?
Skrevet av: Veselmandag 06. november 2017, klokken 20:36
Mange sier at en elbil har automatgir, men det er jo feil, for den behøver jo ikke å gire til å begynne med. Er det da riktig å si at en elbil ikke har gir, eller er det riktig å si at den den bare har ett gir?

Den har kanskje et gir, men den har ikke girkasse?  :o
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: TBmandag 06. november 2017, klokken 20:49
Enkelte eldre elbiler er fosilbil der motor er bytta med elmotor, der eksisterende girkasse står igjen for å gjere ombygging enklere.

Serieproduserte elbiler som selges idag har ikkje ordinær girkasse, eller automat girkasse, men det finnes reduksjonsgir i dagens modeller. Reduksjonsgiret gir enklere start ved at elmotoren treng mindre kraft for å starte bilen.

Sitat frå Slik virker elbil-motoren viser til at det kan bygges med to individuell motorer, men ingen biler med ein slik løysing er i salg?
https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-elbil-motoren/276288

SitatGir
En elbil trenger ingen vanlig girkasse. Når du setter den i revers, bytter man bare om to av fasene til motoren.

I de fleste tilfeller kan motoren rotere med en del over 10 000 omdreininger per minutt, noe den tåler fint. Dermed er det ikke behov for gir.

De fleste elbiler har imidlertid et reduksjonsgir og en differensial – men ikke nødvendigvis.

Det er for eksempel mulig å lage en bil med to elmotorer på samme aksling, som driver hvert sitt hjul. Da vil det ikke være behov for en differensial.

En differensial er kort sagt en utvekslingsmekanisme som fordeler dreiemoment fra én aksel til to. Det sørger for at hjulet innerst i en sving går litt saktere enn hjulet ytterst. Om bilen ikke har dette, vil det være nærmest umulig å svinge.

Reduksjonsgirets oppgave er å sørge for at hastigheten til hjulene er litt lavere enn hastigheten ut fra motoren.

Som regel er differensial og reduksjonsgir kombinert i samme enhet.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: bosonictirsdag 07. november 2017, klokken 23:25
Ikke glem at det faste giret (utvekslingen) øker dreiemomentet!
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: elektroluxonsdag 08. november 2017, klokken 06:43
Og gir mulighet for økt regenerering.

Likevel stort sett bare en parasitt som omformer alt for mye av elektronene til varme. Riktig konstruert vil en elektrisk drivlinje ha nok moment og nok toppfart uten forskjellige utvekslinger.

På SAM med permanentmagnet synkronmotor var problemstillingen reelt. Måtte velge mellom høyt startmoment, eller høy toppfart. Det går mye strøm i en motor med lavt turtall, noe som også må tas i betraktning. Siden bilen ble bygget med Alperally som mål falt valget på 100 km/t toppfart slik at motoren fikk levelige kår også under de hardeste klatreøktene. På denne var gir ikke en opsjon. Eneste utvekslingen er faktisk forholdet mellom akslingen ut ( 33 tenner og bakhjulet med 144 tenner ) Motoren er oppgitt til maks 4000 rpm, og er oppi det og vel så det når vi kjører i 100 km/t

Er ikke hypp på å se resultatet av en massiv roterende magnet som har eksplodert som følge av sentrifugalkreftene. Spesielt ikke med tanke på at den ligger like bak ryggraden på passasjeren. :o 
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 18. november 2017, klokken 18:32
Jeg er usikker på om det brukes samme gir forover og bakover, eller om det er 2 gir.

Blir det ett trinns automat?

Så har vi også biler med dual drive, hvor det er ulik utveksling foran og bak, og kanskje ulike  motorer foran og bak.
Det er interressant spørsmål, åssen man skal telle gira.

Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: cralørdag 18. november 2017, klokken 19:36
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 18. november 2017, klokken 18:32
Jeg er usikker på om det brukes samme gir forover og bakover, eller om det er 2 gir.

Fast reduksjonsgir, og motor reverseres når det rygges. De med flere motorer har naturligvis et reduksjonsgir pr motor. Men rent praktisk kan du si at elbiler har ikke gir, da man vanligvis ikke regner med reduksjonsgir i denne sammenhengen. På biler, sykler mm teller man jo bare de girene man kan bytte mellom.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: erik esøndag 26. november 2017, klokken 17:42
Vil vel si at EL-bil har gearkasse .  Ett gear forover og revers,med diffrensial.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: elektroluxsøndag 26. november 2017, klokken 20:10
Sitat fra: erik e på søndag 26. november 2017, klokken 17:42
Vil vel si at EL-bil har gearkasse .  Ett gear forover og revers,med diffrensial.

I følge Wikipedia skal det mer til for å kalles et gir, nemlig at det gir mulighet for variabel utveksling:

Gir
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gir er tannhjulsutveksling som overfører roterende bevegelser fra én veksel til en annen og som tillater varierende hastighet og dreiemoment.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: Griffelsøndag 26. november 2017, klokken 21:34
Nei, et gir er en mekanisk kobling, for eksempel to tanhjul. To tanhjul i med ulik diameter endrer rotasjonshastighet, retning og moment. Et reduksjonsgir har ofte kun to tanhjul fast koblet (et trinn). El bilen har reduksjonsgear, men automatgir er nok feil betegnelse på en overlegen elektronisk styring som gjør vanlige automargir og andre girtyper overflødig.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: erik esøndag 26. november 2017, klokken 22:39
Hva skal vi kalle den 'greia` som er mellom EL motor og drivaksler ? 
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: Griffelsøndag 26. november 2017, klokken 22:55
Det er opptil flere gir i en elbil. Reduksjonsgir, diefferensial er planetgir. Melom rattet og hjulene er det gir og det er sikkert fler.
Alle mekaniske inretninger som, omformer bevegelse, dreiretning, hastighet, dreimoment, retning, kraft.

Det elbilen ikke har er automatgir, i samme betydning som automatgir i en fosilbil.

Men i gamledager ble f.eks et Ward-Leonard-aggregat ofte kalt et elektrisk gir.
Det var det ikke, men rent funksjonelt noe lignende.
Motordriften i elbilen kontrolerer turtall og moment og har på den måten en funksjon som kan minne om et automatgir.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: erik etirsdag 28. november 2017, klokken 19:47
Mitsubishi kaller denne ´´ greia'' mellom motor og drivaksler for girkasse både på engelsk og norske. ⚙️⚙️
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: craonsdag 29. november 2017, klokken 11:25
Sitat fra: erik e på tirsdag 28. november 2017, klokken 19:47
Mitsubishi kaller denne ´´ greia'' mellom motor og drivaksler for girkasse både på engelsk og norske. ⚙️⚙️

Teknisk sett så er det jo det, men når "vanlige folk" spør om det er gir på en elbil er det riktige svaret i praksis "Nei". De mener jo i praksis om de må gire manuelt eller ikke.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. november 2017, klokken 13:41
Jeg har gir på rattet mitt. Tror det kalles rattgir.

Nei forresten. Rattgir er noe mange amcars har.

Har også gir på vindusheisen, vindusviskeren, og ikke minst på girlåsmotoren til ehh girkassen på Think'en min.

Lurer på om jeg kan skrøyde på meg å ha en 6 girs Think. ;D

Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: hancheonsdag 29. november 2017, klokken 15:37
Det er kanskje ikke helt feil å kalle alle disse tingene gir, men jeg tror nok drev er en mer korrekt betegnelse der man har en konstruksjon med to tannhjul eller ett tannhjul og en tannstang som griper inn i hverandre. Et reduksjonsgir består ofte av mer enn ett drev; for eksempel reduksjonsgiret du finner mellom motoren og hovedrotoren i et helikopter, som må ha en nokså ekstrem utveksling – i størrelsesorden 1:1000, om jeg husker rett.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: bosonicmandag 04. desember 2017, klokken 23:29

Why Do Electric Cars Only Have 1 Gear? (https://www.youtube.com/watch?v=36H9BVeMYMI)


Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: Simen1tirsdag 02. januar 2018, klokken 00:34
Mange teoretiske definisjoner her. I praksis forklarer jeg at elbilen ikke har gir, men at kjøremoduser velges tilsvarende automatgir-biler. Nøytral - Drive - Park - Revers. De spesielt teknisk interesserte får deretter litt utdypende bonusinfo om at den har et fast reduksjonsgir.
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: Radiobil1mandag 30. september 2019, klokken 19:59
Porsche kommer med to gir!
https://www.greencarreports.com/news/1124924_porsche-taycan-electric-car-2-speed-could-be-first-of-many-in-evs (https://www.greencarreports.com/news/1124924_porsche-taycan-electric-car-2-speed-could-be-first-of-many-in-evs)
Tittel: Sv: Gir på elbil?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 30. september 2019, klokken 20:10
Roadster hadde også det, men ble visst mye problemer pga det ekstreme momentet.
Hadde dog vært fint med ett gir opp til 120-130km/t for maks aks og ett som matchet cruise i 80-120km/t.