Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Blodstrupmoen på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:18
Ser det legges ut en del fully charged 94Ah på finn.no til tilsvarende nypris med rabatt, rundt 320-330.000,- er det virkelig marked for å selge til denne prisen. Normalt prisfall ville vel tilsvart en pris på rundt 280.000,- +-.
Det er nok mange som prøver seg. Tviler på at de blir solgt til den prisen da mange har muligheten til å kjøpe ny til samme pris, da med litt rabatter.
Solgte min for 270.000 for ca 1måned siden. Samme firma prøver å selge den 298.880 på Finn....Så ja, det er flere som prøver seg :)
Jeg har inntrykk av at bruktprisene på mange elbiler har gått opp disse siste mnd.
Egolfer fra 2015 selges til omtrent nypriser
Soul selges brukt dyrere enn nye
Opelprisene har tatt helt av
etc.
Jeg har fulgt med på finn.no en drøy måneds tid i forbindelse med salg av min i3, for å se litt hvor jeg skal legge meg i pris, og dette er hva jeg har observert:
Siden 21. september er det lagt ut 82 forskjellige annonser på 2017 modell 94Ah Fully charged som jeg har sett. 68 av disse er solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på finn.no på 8 dager. Bare 3 biler er annonsert flere ganger med forskjellig eier.
35 annonser er lagt ut av privat selger, 13 av bruktbilforhandlere og 34 av merkeforhandlere. Henholdsvis 33, 7 og 28 av disse er nå merket som solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på 10, 8 og 7 dager.
Snittprisen i annonsene ligger på over 329 000 kr, og snitt på km-stand er 9.000 km.
Dette er selvfølgelig min egen meget uoffisielle statistikk, men det ser ut til at de ligger meget høyt, og likevel blir solgt. Hva de blir solgt for er selvfølgelig en annen sak, men egen erfaring tilsier at man lett får slått av ca 10 - 15 000 kr hos forhandlere, men deretter er det vanskelig å hente så mye mer.
Jeg fikk også antydet en innbyttepris ca 40 000 kr under "markedspris" fra merkeforhandler, så jeg tviler på at det er så mye mer å hente med tanke på at bilene kun ligger inne en ukes tid. Hos de private vil jeg tro det er mer å hente.
Selv synes jeg det gikk helt greit å selge privat. La meg på et litt edruelig prisnivå og fikk solgt 10 000 kr under annonsert pris.
Veldig interessant lesning. Jeg vurderte reanskaffelse av ny i3 med storkunderabatt kunne jeg fått facelift til samme prisen som mange averterer inntill ett år gamle brukte til ..det er spenstig.
Av forskjellige årsaker gikk jeg for en 2018 Leaf...jada, jeg vet.... Rekkevidde fremfor kjøreglede er jeg redd :-)
Jeg trenger en "vente i3" fram til april. Tenkte med en 2014/15 i3 med oppgradert interiør som eneste absolutte krav, og med km stand under 50K siden jeg skal selge den videre (og folk tror jo at batteriet ikke holder særlig lengre).
Noen som har erfaring fra tilsvarende kjøp i det siste med tanke på pris? Kommer jeg under 200K? Ser det ligger en del rundt denne prisen. Noen har jo ligget ute lenge også. Solgte min nesten fullspekkede i3 i mai 2015 for 290K. Folk skal jo ha nesten det samme for samme bilen nå :-)
Noen som skal selge...Send gjerne PM...
Sitat fra: Plenklipper på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:38
Jeg har fulgt med på finn.no en drøy måneds tid i forbindelse med salg av min i3, for å se litt hvor jeg skal legge meg i pris, og dette er hva jeg har observert:
Siden 21. september er det lagt ut 82 forskjellige annonser på 2017 modell 94Ah Fully charged som jeg har sett. 68 av disse er solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på finn.no på 8 dager. Bare 3 biler er annonsert flere ganger med forskjellig eier.
35 annonser er lagt ut av privat selger, 13 av bruktbilforhandlere og 34 av merkeforhandlere. Henholdsvis 33, 7 og 28 av disse er nå merket som solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på 10, 8 og 7 dager.
Snittprisen i annonsene ligger på over 329 000 kr, og snitt på km-stand er 9.000 km.
Dette er selvfølgelig min egen meget uoffisielle statistikk, men det ser ut til at de ligger meget høyt, og likevel blir solgt. Hva de blir solgt for er selvfølgelig en annen sak, men egen erfaring tilsier at man lett får slått av ca 10 - 15 000 kr hos forhandlere, men deretter er det vanskelig å hente så mye mer.
Jeg fikk også antydet en innbyttepris ca 40 000 kr under "markedspris" fra merkeforhandler, så jeg tviler på at det er så mye mer å hente med tanke på at bilene kun ligger inne en ukes tid. Hos de private vil jeg tro det er mer å hente.
Selv synes jeg det gikk helt greit å selge privat. La meg på et litt edruelig prisnivå og fikk solgt 10 000 kr under annonsert pris.
Har studert prisene på Finn.no en stund nå, særlig med hensyn til adaptiv cruise control. Så vidt jeg kan se ligger den billigste på rett under 230k! (Riktignok er det én bil et stykke under, men den mangler hurtiglading)
Hvilken erfaring har dere som har solgt nylig, er acc etterspurt? Hvis disse bilene selges for noe i nærheten av annonsert pris, så har bilen min hatt et verditap på bittelitt over 100k på tre år. I samme periode har jeg spart 60k i drivstoff, litt bompenger, gratis service, billig forsikring. Kjøpte litt dyrere bil enn jeg hadde tenkt, men ser ut til å ha kommet godt ut av det.
Det store spørsmålet nå er om jeg skal selge og oppgradere før "alle" konkurrentene kommer på markedet, eller om markedet blir enda hetere framover. Hadde egentlig tenkt å ha bilen lenge, men det frister veldig å oppgradere til ny bil nå.
Spørsmålet er vel hva du skal oppgradere til, samme bil men større batteri og mer utstyr?
Tror det er en gunstig tid å oppgradere til ny i3 nå, forutsatt at 94Ah gir tilstrekkelig rekkevidde. Kronen er svak og det ut til å vare lenger enn ventet. Det betyr at prisene på bmw nok vil gå opp fra nyttår, og VW har satt nå satt opp prisen på e-Golf ca 20.000 siden april. Bestiller du i3 får du prisgaranti, og jeg vil tro at du får relativt god pris hvis du selger din gamle selv. Ser du på leasingpriser så ser du hva de profesjonelle forventer at det koster å ha en ny i3 i 3 år. Resultatet kan bli bedre hvis du finansierer den selv, men det gir jo en viss indikasjon. Tror nok du må regne med mer enn 100.000, både for den du har hatt og for den nye du kjøper. ACC er nok ikke veldig avgjørende for prisen, og generelt er nok prisene på Finn en god del høyere enn reell salgspris.
Sitat fra: TM på fredag 17. november 2017, klokken 06:35og generelt er nok prisene på Finn en god del høyere enn reell salgspris.
Jeg ville ikke veddet mye på det. Vi handlet i3 nå, og betalte prisantydning; gadd ikke engang prøve.
Samme når vi solgte Leafen, prisantydning ble akseptert usett av kjøper, jeg påpekte at 4,5 år gamle biler omsettes ikke fra meg uten visning, visning gjennomført og handel gjennomført.
Det er SELGERS marked på elbiler om dagen. Jeg kunne brukt dieselbilen i 4mnd, og ventet på en helt ny, men det hadde lett kostet meg 15000kr i bompenger og diesel, og da valgte jeg handle pent brukt ( 4mnd ) istedet.
Spent på hva jeg får for min 2015 om 1,5 mnd. Gått 71000 km nå - og kjører rundt 2000 km i mnd +++
220-230`?
Den har gått dobbelt så langt som snittet av 2015 modeller, og det trekker sikkert noen få kroner ned
Utstyr, farge og tilgjengelighet ( både på bil og selger ) påvirker også.
Skal legge ut min 2015 Juni registrerte i3 60ah.
Har standard interiør, Harman kardon, takluke, største navi, sotet ruter og ryggesensor.
Ikke kamera, acc eller oppgradert interiør.
Gått 32 000km, har noen formening om hvor jeg bør legge meg prismessig?
Finn.no legger vel standarden for prisene, kombinert med hva du forventer, og hvor smertegrensa di går ?
Sitat fra: Initium på fredag 17. november 2017, klokken 09:50
220-230`?
Jeg kan jo håpe... men tror kanskje mer realistisk er 210-215' pga. kjørelengde. Har forøvrig ingen tap på SOC max.
Sitat fra: Initium på fredag 17. november 2017, klokken 09:50
Den har gått dobbelt så langt som snittet av 2015 modeller, og det trekker sikkert noen få kroner ned
Utstyr, farge og tilgjengelighet ( både på bil og selger ) påvirker også.
Den er laurelgrå metallic med stoffinteriør. High Voltage edition med takluke og stor navi, Harmon Kardon, LED lykter og 428 og 429 felger. Ikke ACC og Comfort advanced og eller ryggekamera. Ellers alt tilgjengelig utstyr. Burde være greit å bli kvitt. Aldri maskinvasket etc.
Generelt er det to typer bilkjøpere.
1. De som bryr seg om farge, utstyr, tilstand, interiør, utstyrskoder.
2. De som vagt registrerer at bilen har 4 hjul ( det var fire, var det ikke ? ) og et ratt til å styre med.
21 av 20 billister havner i kategori to, spesielt når det er snakk om elbiler. De få som har et snev av interesse, velger enten I3 eller Tesla, me fortsatt er forholdet kanskje 18 av 20 i disfavør at "ikke maskinvasket " "tatt vare på ", eller " den og den utstyrskoden " betyr noe som helst.
Sitat fra: Sungrazer på fredag 17. november 2017, klokken 10:41
Aldri maskinvasket etc.
Dette er det ingen som bryr seg om, så det er liten vits i å fokusere på det i salgsannonsen. Jeg har selv hatt bruktbiler i innbytte hvor kjøper (selger av nybil) har påpekt at bilen har sett ny ut både utvendig og innvendig. Har til og med opplevd at klargjøringsavdelingen ikke har gjort noe annet enn å vaske av trafikkstøvet som har lagt seg på bilen jeg har byttet inn før den ble kjørt rett inn i salgslokalet fordi de ikke så behov for å klargjøre den. Ingen av gangene har det hatt betydning for prisen. Besparelsen på å ikke klargjøre går rett i lommene deres. Du får derimot trekk dersom bilen er veldig sliten i forhold til kjørelengde :o
De som bryr seg om det klarer som oftest å korrigere vaskeriper og de som ikke bryr seg om det ser ikke vaskeripene. Dessuten er detailingmiljøet i Norge er relativt lite :P
Sant nok - dere har begge rett, men tror vel selv at om bilen ikke ser ut som en direkte dass så trekker det opp og gjør bilen mer lettsolgt, selv om det ikke gjør noe på prisen. Gitt to biler med identisk pris hvor den ene ser ut som den er dratt igjennom søla og den andre ikke vet jeg hvilken jeg ville ha valgt basert på førsteinntrykket.
Dog, alle er ikke slik :D
Neida, men vi kjørte Leafen vår gjennom en vasketunell før begge visningene og kommentare var av typen "åhh, så fin og blank og ren " selv om "alle" vet at vasketunell, spesielt av typen som " fjerner all lakk på et øyeblikk " ikke bare er positivt....
Forskjellene mellom en gjennomsnittlig og en mint cond. er mikroskopiske...
Ikke for oss med interesse for detailing. Treffer du på riktig person vil det nok bli kommentert - Men vi er i fåtall... ;D
For den gjengse person i gata er det nok ett fett om bilen er vasket i maskin eller for hånd etter detailermetoden, dessverre.
I et godt marked selger alt. I et dårlig er det verre. Jeg har snudd i døra på flere biler hvor eieren stolt viser frem et glis som tydelig er børstevasket i flere år.
Men ja, mange lar seg lure av våt bil. Våt bil ser blank og fin ut, spesielt i mørket. Kjøper man bil en mørk høst/vinterkveld har man seg selv å takke når man får se lakken i solskinn.
Holdt på å bli lurt av en sleip kar en høstkveld når jeg var 19. Heldigvis var ikke finansiering i orden. Det viste seg at lakken var sliten og automatkassen fungerte ikke alle dager. Glad den prosessen trakk ut noen dager....
Sitat fra: tiger`n på torsdag 16. november 2017, klokken 23:12
Spørsmålet er vel hva du skal oppgradere til, samme bil men større batteri og mer utstyr?
Ja, tenkte en ny i3 ja. Koster penger, men det svir ikke like ille nå som det normalt ville gjort å selge 3 år gammel bil. Har blitt veldig glad i ACC, og savner litt ryggekamera og sensorer foran. Lurer derfor på å "go for broke" og velge en Fully Charged.
Er det noen som har lyst til å komme med ca. pris man kan forvente å kunne selge en 94 Ah Fully Charged for i dag (gått ca. 22 000)? Ser de liker ute på Finn opp til ca. 318k men det er jo så klart meget urealistisk.
Sitat fra: MrBeery på søndag 16. desember 2018, klokken 13:32
Er det noen som har lyst til å komme med ca. pris man kan forvente å kunne selge en 94 Ah Fully Charged for i dag (gått ca. 22 000)? Ser de liker ute på Finn opp til ca. 318k men det er jo så klart meget urealistisk.
Modellår betyr jo mye for prisen. Er det 2016 modell du har, eller facelift 2017 ?
Sitat fra: TM på søndag 16. desember 2018, klokken 14:52
Modellår betyr jo mye for prisen. Er det 2016 modell du har, eller facelift 2017 ?
Det glemte jeg så klart. Den ble kjøpt høsten 2016, men det regnes vel som 2017 modell?
Facelift er 2018 modell som ble tilgjenelig høsten 2017?
Ja, det stemmer at facelift er 2018 (prod. fra november 2017).
Tror ikke at du får mer enn 280.000 for bilen, men da har du hatt hatt rimelig bil i 2 år. Det forutsetter at det er «norsk» bil med 5/8 års garanti.
Sitat fra: TM på søndag 16. desember 2018, klokken 18:50
Ja, det stemmer at facelift er 2018 (prod. fra november 2017).
Tror ikke at du får mer enn 280.000 for bilen, men da har du hatt hatt rimelig bil i 2 år. Det forutsetter at det er «norsk» bil med 5/8 års garanti.
Ja så klart. Også med serviceavtale (inkluderer neste service om 2 år).
Noe som vil være med å syte over prisfallet på I3 ?
Hva er vår 2017 ( april ) Fully charged, protonic blue 94Ah med ca 35000km på klokka verdt nå ?
Tipper du klarer å dra ut ca 230-240 for den
Sent from my iPhone using Tapatalk
Solgte min 2017 registrert mars sist uke, 94Ah Fully Charged med 32000km, meget pen med kun et skrubb på en felg, for 247 000,- Lå drøye tre uker på 250' før salget. Serviceavtale til 100000km /2022 var med.
Prisene har falt dramatisk fra nyttår og frem til nå dessverre. La ut min helt i begynnelsen av januar, fikk napp med en gang av en oppkjøper som da la et bud en del under min pris.
Min pris var lagt ut i fra hva forhandler sa den burde ligge på. Slapp den ned flere ganger. Ende med salg til privatperson under første budet fra den oppkjøperen.
TM3 vil sette voldsomt press på I3, og andre også. Hadde " lett " byttet om det lot seg gjøre å lande på beina pengemessig, hvilket jeg tviler på at vi klarer.
Prisene har «stupt» kraftig på i3 nå, men tror nok kjøperne er tilbake og prisene blir liggende rolig på i3 en god stund fremover. Egentlig har prisfallet vært relativt normalt, bare mer enn tidligere pga usikkerhet blant kjøperne.
Model 3 er såpass mye dyrere enn i3 at man må vente på standard range til 330.000kr før man begynner å kjenne på konkurransen. Og fortsatt er det jo mange som foretrekker i3 før en en model 3 til samme pris med lignende rekkevidde og bare litt kjappere akselerasjon.
Så tror ikke man trenger å overdrive i3 sin dødsdom prismessig heller. Egolf har også fått sitt priskutt. Men sedan Model 3 passer ikke for alle og ikke alle som trenger ,er rekkevidde, ladehastighet eller bryr seg om akselerasjon så mye at det går på bekostning av kvalitet, trygghet og forhandlernettverk. Egolf er den billigste bilen jeg har hatt, ved siden av i3, selv med sitt nylige kraftige verditap.
BMW har nå gått ut i Genève bilmessa at I3 er en stand alone plattform for BMW og 120ah er ikke den siste vi vil se .... Får håpe vi ser en I3 med mere konkurranse dyktig rekke vidde mot dagens biler og med hurtigere lading....
Ser at hos Bilia starter 94Ah versjonen brukt på ca 285'. Det er det vel høyt? Ligger jo en drøss under 250' på Finn. Hjelper jo ikke å ha innbyttekampanje når de har oppblåste priser.
Sitat fra: Pondus1 på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:56
Ser at hos Bilia starter 94Ah versjonen brukt på ca 285'. Det er det vel høyt? Ligger jo en drøss under 250' på Finn. Hjelper jo ikke å ha innbyttekampanje når de har oppblåste priser.
Da kjøper du privat.
De bilene du finner en drøss av til 250000 er dette 94ah 2017 eller 2018 Facelift (LCI)?
Sitat fra: skwelbil på torsdag 14. mars 2019, klokken 17:16
De bilene du finner en drøss av til 250000 er dette 94ah 2017 eller 2018 Facelift (LCI)?
Det er vel primært 2017, tenker jeg.
Så på Bilia da vi har en eldre, liten bil som er verdt langt fra 35000,- som vi tenkte kanskje det var mulig å gjøre en OK deal på, men det ser ikke sånn ut.
Solgte min i3s 2018 mod 94ah etter en drøy uke på finn. Tapte ca 64.000 på et knapt år. Hadde storkunderabatt ved nykjøp. Må vel regnes som relativt normalt. Min forrige i3 tapte jeg ca 11.000kr på 9 måneder siden nybilkjøp til solgt. Sistnevnte var unormalt lite verditap.
Sitat fra: Imagine på torsdag 14. mars 2019, klokken 20:15
Solgte min i3s 2018 mod 94ah etter en drøy uke på finn. Tapte ca 64.000 på et knapt år. Hadde storkunderabatt ved nykjøp. Må vel regnes som relativt normalt. Min forrige i3 tapte jeg ca 11.000kr på 9 måneder siden nybilkjøp til solgt. Sistnevnte var unormalt lite verditap.
Er det lov å spørre hvor mye du fikk for i3s'en?
Er selv på utkikk etter det, men prøver å unngå å betale for mye. Ser prisene varierer en god del, fra ca. 300' til 350' for 2018 modellene.
Sitat fra: stianx93 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:41
Sitat fra: Imagine på torsdag 14. mars 2019, klokken 20:15
Solgte min i3s 2018 mod 94ah etter en drøy uke på finn. Tapte ca 64.000 på et knapt år. Hadde storkunderabatt ved nykjøp. Må vel regnes som relativt normalt. Min forrige i3 tapte jeg ca 11.000kr på 9 måneder siden nybilkjøp til solgt. Sistnevnte var unormalt lite verditap.
Er det lov å spørre hvor mye du fikk for i3s'en?
Er selv på utkikk etter det, men prøver å unngå å betale for mye. Ser prisene varierer en god del, fra ca. 300' til 350' for 2018 modellene.
Min var svart og hadde gått drøyt 10.000km. Hadde faktisk ganske mange bud på 300.000. Fikk til slutt 305.000kr. Gadd ikke tyne prisen ytterligere bare for småpenger. Nypris etter storkunderabatt var ca 365.000 + at jeg brukte litt på å foliere de blå listdetaljene til «frozen grey». Fikk et bud på den i oktober 2018 på 355.000, men da skulle jeg bruke bilen til e-tron kom, så den har faktisk gått ned 50.000kr siden oktober. Men har kjørt gratis i alle bommer og kost meg med en deilig i3s, selv om 50.000 er litt mye på så kort tid så velger jeg å se begge to stk i3 jeg har eid siste 20 mnd under ett.
Den første jeg kjøpte i 2017, en ny fully charged marathon edition tapte jeg ca 12.000 på 9 mnd og 10.000km. Den andre ca 64.000 kr i tap på 11 mnd. Samlet ca 76.000kr på 20 måneder. Og legger jeg på ca 4600kr i kaskoforsikring pr år er det hele kostnaden ved bilen + litt strøm hjemme (totalt ca 4000kr i strøm på 20 mnd). Det blir totalkostnad for 2 stk nyinnkjøpte i3 ca 88000kr inkludert verditap, strøm og full kaskoforsikring delt på 20 måneder blir ca 4400kr pr mnd.
Ganske billig bilhold totalt sett, men hadde jeg solgt i oktober hadde selvsagt regnestykket sett mye bedre ut. Å eie i3 frem til oktober 2018 var nesten for godt til å være sant, rent økonomisk. Nå er det vel mer «normalt».
Sitat fra: Imagine på onsdag 27. mars 2019, klokken 08:28
Sitat fra: stianx93 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:41
Sitat fra: Imagine på torsdag 14. mars 2019, klokken 20:15
Solgte min i3s 2018 mod 94ah etter en drøy uke på finn. Tapte ca 64.000 på et knapt år. Hadde storkunderabatt ved nykjøp. Må vel regnes som relativt normalt. Min forrige i3 tapte jeg ca 11.000kr på 9 måneder siden nybilkjøp til solgt. Sistnevnte var unormalt lite verditap.
Er det lov å spørre hvor mye du fikk for i3s'en?
Er selv på utkikk etter det, men prøver å unngå å betale for mye. Ser prisene varierer en god del, fra ca. 300' til 350' for 2018 modellene.
Min var svart og hadde gått drøyt 10.000km. Hadde faktisk ganske mange bud på 300.000. Fikk til slutt 305.000kr. Gadd ikke tyne prisen ytterligere bare for småpenger. Nypris etter storkunderabatt var ca 365.000 + at jeg brukte litt på å foliere de blå listdetaljene til «frozen grey». Fikk et bud på den i oktober 2018 på 355.000, men da skulle jeg bruke bilen til e-tron kom, så den har faktisk gått ned 50.000kr siden oktober. Men har kjørt gratis i alle bommer og kost meg med en deilig i3s, selv om 50.000 er litt mye på så kort tid så velger jeg å se begge to stk i3 jeg har eid siste 20 mnd under ett.
Hvilket utstyrsnivå var det på bilen? Ser at det ligger noen i3S ute med ca. 10.000km til 299' hos forhandlere, tenker da at prisen er ganske ålreit, spesielt dersom det er i samme område som man kan selge dem privat.
Hva ville du anbefalt av i3 og i3S, med tanke på at du har erfart begge?
Hadde fully charged på begge bilene, altså pakken med alt utstyr.
I3s er litt stivere i fjærene (blir veldig stivt i byen enkelte ganger, men i3 er uansett en moro-bil kjøreopplevelsesmessig).
I3s har sportsknapp som gir tyngre styring og mye raskere gassrespons. I tillegg er i3s en del kvikkere i akselerasjonen fra 70 og oppover.
Hadde nok valgt i3s fremfor i3 om jeg skulle ha i3 igjen. Og helt klart fully charged.
Prøver å selge en 2017 I3 Fully Charge for godt under 250k uten at det er noe interesse for bilen. Virker som markedet er oversvømt av pent brukt fullspekka I3, og tror nok jeg må legge forventningen min på 230 tallet om det i heletatt skal være interesse. Kanskje kan lanseringen av Model 3 ha innvirkning på bruktmarked, da jeg har inntrykk av at en del I3 eiere går over til Tesla.
Tesla 3 er mega populært så blir vel prisfall på i3 fra 60 til 120ah se bare på hundai kona Finn priser nå mot glans dagene folk tjente enkle 100k
Sitat fra: Premium19 på tirsdag 02. april 2019, klokken 09:49
Prøver å selge en 2017 I3 Fully Charge for godt under 250k uten at det er noe interesse for bilen. Virker som markedet er oversvømt av pent brukt fullspekka I3, og tror nok jeg må legge forventningen min på 230 tallet om det i heletatt skal være interesse. Kanskje kan lanseringen av Model 3 ha innvirkning på bruktmarked, da jeg har inntrykk av at en del I3 eiere går over til Tesla.
Dessverre så ser det ut til at en fullspekket I3 fra 2017 må ned mot 230 tallet ja, i hvert fall hvis det er privat salg. Om det er TM3 som er årsaken vet jeg ikke da prisene falt i uke 1-2 i år, lenge før TM3 var klar for levering.
Sitter igjen med et inntrykk av at store deler av elbilsalget faktisk er til eksisterende elbil eiere som bytter inn. Det kan se ut som det hoper seg opp med brukte elbiler. Å kunne kjøpe en i3 94 Ah til priser ned mot 200k er jo gull for de som er i markedet for en slik. Byttet inn min i en ny 120 Ah og fikk helt grei innbyttepris,men det skjedde tidligere i vinter heldigvis....
Vurderer å selge i3'n til sommeren, eller i alle fall forsøke.
60Ah 2014 med 45k på telleren. Tenker rundt 150k med prutemonn litt nedover.
som selger er det kipt nå, tror faktisk prisene går opp på si 6mnd, akkuratt nå dumper mange bilene fordi de har fått ny tesla (meg selv inkludert)
50k i tap på 2 mnd med i3 120ah :o
Kompis handla 94ah fully charged til 207k nå.... en bil som hadde gått for 300k lett i nov/oktober :o
Glad jeg fikk solgt vår i3 i november 2018.
BMW i3 I3 94Ah - Fully Charged 2016, 34 000 km.
Fikk 285´ for denne.
Kjøpt november 2016 med storkunderabatt.
Det er skjedd noe med prisene etter dette.
Lykke til med salgene utover våren.
Det er jo ikke rart. Meg storkunde-rabatt får jeg 120 Ah Charged fra lager til under 280 ny med 2 sett hjul.
Sitat fra: Elektro12 på mandag 08. april 2019, klokken 10:00
Det er jo ikke rart. Meg storkunde-rabatt får jeg 120 Ah Charged fra lager til under 280 ny med 2 sett hjul.
En helt basic charged kan ikke sammenlignes med en fully charged ... Det er to vidt forskjellige biler utstyrsmessig.
Men hvis du ikke ljuger, så ville jeg tatt det tilbudet, lagt ut på finn umiddelbart og kassert inn noen lett inntjente kroner. En helt basic charged koster over 300k med storkunderabatt hvis du bestiller en bil.
Ljuge? Gjør jeg nesten aldri.
Flere har postet at de kjøper fully charged for 32x000 på facebook med kontrakter, forhandlerne slenger på "lagertømmingsrabatt" 30k, og ymse andre rabatter på toppen, så 280 er nok desverre sant på en charged.
bmw forhandlere DUMPER priser for å flytte i3 om dagen, litt usikker på hvorfor, da bilen er bra.
Hemi: det stemmer det du sier vedrørende dumping. Det skjer på de fleste elbil merkene når det kommer en forbedret versjon. Slik er det bare blitt. Slik sett har det blitt mer og mer likt å eie elbil vs fossil. Men tapene er større på fossil bilene. Det sies at man taper hundre tusen da man kjører den nye fossil bilen ut av bilbutikken dersom det er en dyrere bil.
det har ikke kommet noen nyere bmw enn i3 120ah... derfor det er pussig, ja model 3 gir konkurranse, men nå iriterer man mange lojale kunder.
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. april 2019, klokken 15:33
Hemi: det stemmer det du sier vedrørende dumping. Det skjer på de fleste elbil merkene når det kommer en forbedret versjon. Slik er det bare blitt. Slik sett har det blitt mer og mer likt å eie elbil vs fossil. Men tapene er større på fossil bilene. Det sies at man taper hundre tusen da man kjører den nye fossil bilen ut av bilbutikken dersom det er en dyrere bil.
Og slik har det jo alltid vært med nye biler. Kjører du f eks en ny BMW 650xi gran coupe kanskje i ukurrant farge og utsyr «ut av butikken» har du fort tapt 4-500.000.
Her er en 3 år gammel 2016 BMW 640xi kurrant utstyrt og markedsriktig farge med nypris med utstyr på rundt 1,4-1,5:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143341661
Han må nok ned i nærmere 700 for å få solgt nå.
Herlige biler forresten. Å kjøpe slike biler nye krever god betalingsmulighet og betalingsvilje. Bruktkjøpene er derimot nokså gode.
Og her i i3 sin prisklasse i Norge finner vi 1-serie. En ok utstyr ny 116i kostet 350-400.000 i 2016. Nå ligger de ute for 190-220.000 3 år gamle på finn.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139314866
Slik var det også før elbilene kom, så dette er normalt. Det er heller i3 sitt verditap som frem til oktober 2018 var unormalt lavt.
Ligger flere i3 på finn til rundt 385.000. Optimistisk når en får en helt ny fully charged med sportspakke til 330.000
Sitat fra: Mr.Elliot på fredag 19. april 2019, klokken 11:03
Ligger flere i3 på finn til rundt 385.000. Optimistisk når en får en helt ny fully charged med sportspakke til 330.000
Såpass lavt? Hvor får jeg kjøpt det? :)
Hos forhandler ;)
https://elbilforum.no/index.php?topic=41637.msg811871#msg811871
Har man litt is i magen så tror jeg prisen kan falle videre ned. Bare se på e-Golf. Gikk fra ventetid på over 1 år til 45 000 i salgsrabatt på 2mnd. Det er helt ekstremt.
Men BMW har kanskje allerede hatt en kutt-runde hvis jeg husker riktig..?
Sitat fra: advale på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:49
Har man litt is i magen så tror jeg prisen kan falle videre ned. Bare se på e-Golf. Gikk fra ventetid på over 1 år til 45 000 i salgsrabatt på 2mnd. Det er helt ekstremt.
Men BMW har kanskje allerede hatt en kutt-runde hvis jeg husker riktig..?
Jepp, kosta rundt 400' ved årsskiftet. Fikk og et tilbud på 332' for et par uker siden. Bare synd at jeg skal selge min snart...
Har priset min 1 uke gamle I3S Fully Charged med lakkbehandling og serviceavtale 5 år/100000 km til 349´
Har ikke funnet noe billigere på finn som er så nytt.
Pris hos forhandler pr i dag for det samme er 387800 (367800 ca med storkunderabatt)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149203576 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149203576)
Tungt marked for i3 om dagen. Denne selges med 100 tusen tap på 5 måneder: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148844402
Det er faktisk i klasse med verditap på fossilbiler til millionen.
Bra da kan det bli en billig I3 120ah på meg imframtiden :D er rekkevidden den er fordålig til prisen mot konkurrentene alternativer så synd BMW ikke slo til med større batteri med hoppet fra 94ah til 120 var en mega tabbe mot konkurenenes alternativer
Sitat fra: Mr Oizo på fredag 23. august 2019, klokken 22:31
Tungt marked for i3 om dagen. Denne selges med 100 tusen tap på 5 måneder: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148844402
Det er faktisk i klasse med verditap på fossilbiler til millionen.
Hun tar et bra tap, men ikke 100 000. Det har vært kampanje på den bilen siden februar eller noe.
Den kostet 326k en periode. Evt. 353k med "storkunderabatt", noe alle i praksis fikk/får. Akkurat denne bilen kan ha kostet 400k, om kontrakten ble inngått før nyttår. Evt. 280k etter nyttår. Registrert 5. mars, så antagelig kontrakt etter nyttår.
Ser på Finn.no at det er vesentlig færre i3 til salgs nå enn for noen måneder siden. Det ble vel kanskje et rush når 120 Ah ble levert ut, og eldre 94 Ah skulle selges. Litt mer normalisering nå. Ca. 120k for de eldste. 209k for billigste 94 Ah. 242k for billigste 94 Ah face lift. 275k billigste 120 Ah.
Sitat fra: 1317142119 på fredag 23. august 2019, klokken 23:18
Sitat fra: Mr Oizo på fredag 23. august 2019, klokken 22:31
Tungt marked for i3 om dagen. Denne selges med 100 tusen tap på 5 måneder: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148844402
Det er faktisk i klasse med verditap på fossilbiler til millionen.
Hun tar et bra tap, men ikke 100 000. Det har vært kampanje på den bilen siden februar eller noe.
Jeg hadde krevd 100000,- i rabatt for det interiørvalget der..
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 24. august 2019, klokken 06:36
Sitat fra: 1317142119 på fredag 23. august 2019, klokken 23:18
Sitat fra: Mr Oizo på fredag 23. august 2019, klokken 22:31
Tungt marked for i3 om dagen. Denne selges med 100 tusen tap på 5 måneder: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148844402
Det er faktisk i klasse med verditap på fossilbiler til millionen.
Hun tar et bra tap, men ikke 100 000. Det har vært kampanje på den bilen siden februar eller noe.
Jeg hadde krevd 100000,- i rabatt for det interiørvalget der..
Jeg synes dette interiørvalget er det absolutt fineste jeg ;)
Da forutsetter jeg dog at det brune feltet på førerstolene er en optisk forstyrrelse og ikke reelt ;)
Da har det gått noen måneder siden vi solgte vår i3 og jeg kan dele erfaringen.
Dette var en 2014 60Ah som var i vårt eie i 4 år.
Vi betalte 220k for bilen i 2015 og solgte den for 140k nå i år. Kun 80k i verditap på 4 år altså.
Enorm pågang via Finn. Solgt på under 2 uker. Aldri opplevd lignende før. Flere som SKULLE ha den, men vi solgte den til de første som betalte. Vi fikk den prisen vi forlangte, men var egentlig forberedt på å gå ned ganske mye.
Nå har vi hatt en Tesla liggende ute i ca 1 måned og det har ikke vært en eneste interessert :-1:
Kan godt se meg ha en framtidig 120ah i3 pga nesten 0 rust mot andre amerikanske 3 modeller som skremmende ruster på sommeren ....
Tja vet ikke om det frister meg stresset med det.
Sitat fra: Samco på fredag 23. august 2019, klokken 23:16
Bra da kan det bli en billig I3 120ah på meg imframtiden :D er rekkevidden den er fordålig til prisen mot konkurrentene alternativer så synd BMW ikke slo til med større batteri med hoppet fra 94ah til 120 var en mega tabbe mot konkurenenes alternativer
Batteristørrelse er ikke alt. i3 120 Ah lader raskere enn eksempelvis Nissan Leaf 40 kwh, og forbruket er vesentlig lavere (ca 10-20 % avhengig av topografi og hastighet).
I helgen var jeg med i Fortum Ladetour fra Asker til Haukeliseter Forbruket på denne klatreetappen endte på respektable 13.8 kwh/100 km som tilsvarer en rekkevidde på 275 km. De mest strømtørste på turen hadde et forbruk på minst det dobbelte. Vi var 2 personer i bilen med full feriebagasje. Plassen var heller ikke noe problem, og lette ting som telt, soveposer etc la vi bare i baksetet. Det som gjør i3 så fin på biltur er at den lader med hele 11 kw på type 2 ladere. De er nesten allltid ledige og perfekte å bruke under en rast for å gi litt ekstra rekkevidde.
Lørdag kjørte vi videre til Kristiansand og da var gjennomsnittsforbruket nede i 12.5 kwh/100 km. Turen videre til Asker kjørte vi motorvei i 90-100 km/h og endte til slutt på 12.8 kwh/100 km. Det gir en gjennomsnittlig rekkevidde på 296 km. 950 km biltur fra fredag morgen til lørdag kveld var null stress :)
Sitat fra: Samco på fredag 23. august 2019, klokken 23:16
Bra da kan det bli en billig I3 120ah på meg imframtiden :D er rekkevidden den er fordålig til prisen mot konkurrentene alternativer så synd BMW ikke slo til med større batteri med hoppet fra 94ah til 120 var en mega tabbe mot konkurenenes alternativer
I utgangspunktet er i3 tenkt som en by-bil og da er 300km mer enn nok. Vi i Norge har en annen forventning til rekkevidde og bruksmønster. Jeg byttet fra 94 til 120 og opplever at det er tilstrekkelig for mitt og sikkert mange av de andres kjøremønster.
Sitat fra: SveinJ på søndag 25. august 2019, klokken 09:15
Sitat fra: Samco på fredag 23. august 2019, klokken 23:16
Bra da kan det bli en billig I3 120ah på meg imframtiden :D er rekkevidden den er fordålig til prisen mot konkurrentene alternativer så synd BMW ikke slo til med større batteri med hoppet fra 94ah til 120 var en mega tabbe mot konkurenenes alternativer
I utgangspunktet er i3 tenkt som en by-bil og da er 300km mer enn nok. Vi i Norge har en annen forventning til rekkevidde og bruksmønster. Jeg byttet fra 94 til 120 og opplever at det er tilstrekkelig for mitt og sikkert mange av de andres kjøremønster.
Enig, men det sa folk når 94 Ah kom og...
Forøvrig veldig bra at i3 lader 11 kW på type 2. Min I-pace som bruker nesten dobbelt så mye og har derfor dobbelt eller 3 dobbelt å stort batteri, klarer bare 7.2 kW.....godt jeg stor sett slipper å lade på tur.
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. august 2019, klokken 09:39
Sitat fra: SveinJ på søndag 25. august 2019, klokken 09:15
Sitat fra: Samco på fredag 23. august 2019, klokken 23:16
Bra da kan det bli en billig I3 120ah på meg imframtiden :D er rekkevidden den er fordålig til prisen mot konkurrentene alternativer så synd BMW ikke slo til med større batteri med hoppet fra 94ah til 120 var en mega tabbe mot konkurenenes alternativer
I utgangspunktet er i3 tenkt som en by-bil og da er 300km mer enn nok. Vi i Norge har en annen forventning til rekkevidde og bruksmønster. Jeg byttet fra 94 til 120 og opplever at det er tilstrekkelig for mitt og sikkert mange av de andres kjøremønster.
Enig, men det sa folk når 94 Ah kom og...
Forøvrig veldig bra at i3 lader 11 kW på type 2. Min I-pace som bruker nesten dobbelt så mye og har derfor dobbelt eller 3 dobbelt å stort batteri, klarer bare 7.2 kW.....godt jeg stor sett slipper å lade på tur.
120Ah er MER enn nok - det kan jeg allerede skrive i stein, etter 3mnd/8000km og en skikkelig langtur Trondheim-Kristiansand m/retur. Selv om jeg kjører MYE så er den sjelden under 200km i rest, hver eneste kveld når den parkeres for dagen :) Langtur går også helt problemfritt, siden forbruket er så lavt. På strekningen Lillehammer-Trondheim var forbruket 12,0 kWh/100km :o :D
Ser du nevner stadig flere ulemper med iPace, Ingeniøren - jeg sa jo det kom til å dukke opp klare ulemper med den ;)
Sitat fra: bromm på søndag 25. august 2019, klokken 12:08
120Ah er MER enn nok - det kan jeg allerede skrive i stein, etter 3mnd/8000km og en skikkelig langtur Trondheim-Kristiansand m/retur.
Veldig bombastisk som vanlig. Kunne tenkt meg å ta i3en til hytta om vinteren på helgeturer når vi ikke er alle fem, men rekkevidde på ned mot 20 mil blir for kort. Motorvei i regnvær sørger og for rekkevidde godt under 20 mil også. Så ikke helt der for vår bruk. 150Ah hadde holdt akkurat, 180Ah hadde vært strøkent.
Ser du nevner stadig flere ulemper med iPace, Ingeniøren - jeg sa jo det kom til å dukke opp klare ulemper med den ;)
Nei, ingen av dem er vel perfekte.
BMW har større ladehastighet med type 2 riktignok, men Jag'n lader opp til 100 kW selv om det per nå er over kortere tid og noe det jobbes med å forbedre. For meg har det liten eller ingen betydning.
Likte dørene til BMW bedre - jag'n er rimelig tradisjonell.
Likte og viskeren til BMW som slo hver sin vei. Jag'n sin er mer tradisjonell igjen man har til gjengjeld spyling i armen slik at all væske treffer der den skal noe man neppe kan beskylde BMW å ha helt kontroll på.
BMW'n er leken å kjøre og oversiktlig. Jag'n er en sportsbil som man kan leke med på svingete veier og ligger veldig stabilt på veien på motorvei der jeg kjører mest. Banker BMW'n grundig i 0-100 (7 kontra 4.5 sekunder). For å parkere trenger man dog 360 kamera, som den har.
Jag'n banker BMW på adaptiv cruise og selvkjøring. Likte ikke BMW her da selvkjøring var et leketøy opp til 60 km og den var utrolig treg til å komme i gang igjen i kø med ac. Jag'n har ingen hastighets begrensning og er en annen verden på autopilot og adaptiv cruise og bruker det mye.
Jag'n har forsatt noe å lære av BMW på informasjonssystemer og stabilitet, men det bedrer seg. Det skal sies at jag's systemer og er en god del mer komplisert så fallgruvene er større. Nå er ikke alt bra på BMW heller - mye hikke med appn og sporing ser jeg. Jag'n sin app er rimelig stabil, dog litt treg
BMW'n er nok stillere. Merker at Jag'n har aluminiums karosseri og store hjul når veien er grov. Til gjengjeld trekker den på alle og skal nok ikke stå fast til vinteren.
Men, den største forskjellen er vel "tilbakemeldinger" fra folk jeg treffer. Med Jag'n får jeg stadig vekk beundrende blikk, det fikk jeg aldri med BMW'n :+1:
Vi har 94ah er nok dersom det er hurtigladere der vi skal kjøre. Sørlandet til Stjørdal på en dag gikk kjempefint. Det vi kommer for kort til er å kjøre på fjelltur. Dvs parkere på en tilfeldig parkeringsplass og gå ett par dager. Da er det ikke godt nok ladetilbud enda. Da ender vi opp med å byttelåne med dieselbil og opplever både fylleangst før og fylleanger etter å ha vært på bensinstasjon. At folk hæler å putte så mye penger på disse pumpene ofte fatter jeg ikke.
Ingeniøren: Det kan hende publikumet bestemmer litt. Jeg digger konas i3 og det gjør veninnene hennes også. Når jeg peker på en Jaguar så sier de uinteressert "bil, sikkert fin".
Hvordan er markedet for de billigste i3'ene om dagen? Har fulgt litt med i det siste, og de bilene som er "riktig" priset går som regel på dagen. Eller føler jeg det kanskje er litt lite biler som kommer til salgs?
Sitat fra: Olee på søndag 29. september 2019, klokken 20:21
Hvordan er markedet for de billigste i3'ene om dagen? Har fulgt litt med i det siste, og de bilene som er "riktig" priset går som regel på dagen. Eller føler jeg det kanskje er litt lite biler som kommer til salgs?
Solgte min i sommer. Den datt vel nesten 50' i pris når Tesla M3 kom, litt surt men slik er det. Sikkert en del som tenker at når den faller så mye kan jeg like godt beholde den en stund til. Kjenner noen som tenkte å selge men droppet det pga M3 effekten.
Har fulgt med litt og det virker som prisen er litt på vei opp igjen etter sjokket. Det er lov å prute på prisen, de fleste legger inn litt prutningsmonn - det gjorde i alle fall jeg.
Nå kommer VW e-up og Skoda Citigo til 184000,- med 260km WLTP.
Hvordan er størrelsen på disse ift. i3?
Du kan ikke sammenligne disse bilene opp mot BMW i3 mener nå jeg. Jeg har kjørt både i3 og e-up og det er to heeelt forskjellige biler. i3 er mer exclusive og e-up er en billig innstegsmodell. Men det er nå min mening.
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 03. oktober 2019, klokken 21:04
Du kan ikke sammenligne disse bilene opp mot BMW i3 mener nå jeg. Jeg har kjørt både i3 og e-up og det er to heeelt forskjellige biler. i3 er mer exclusive og e-up er en billig innstegsmodell. Men det er nå min mening.
For noen er det bare en bil og det som teller er rekkevidde og plass. For andre er kjøreegenskaper, innredning, kvalitet og design vel så viktig og hverken lang rekkevidde heller mye plass er det viktig. Jeg høre vel til den siste og irriterer meg over at dette er ting som sjelden måles i tester....
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. oktober 2019, klokken 09:31
Jeg høre vel til den siste og irriterer meg over at dette er ting som sjelden måles i tester....
Det er vel nettopp det, slike ting er ikke så lette å måle. Blir som å sammenligne utstyrslisten. At to biler har ACC og LED-lys betyr det ikke at det er likeverdig utstyr. Utførelsen av ting er veldig forskjellig.
Ingeniøren, enig kvalitet betyr veldig mye hvertfall når man kjører mye.
Fikk tilbud fra Bilia Drammen på 345k for en i3 fully charged. Brukt ligger de på ned i 300k med noen få tusen på telleren å under et år gamle.
du får ny til 300 blank, og S til 320 ca. (fully charged) undersøk litt rundt.
Mener du at man (med storkunderabatt) får fabrikkny i3s fully charged for 320k nå? Sist jeg undersøkte i høst måtte man like over 350k. Demobiler skjønner jeg man kan få rimeligere med få km på telleren.
(Send gjerne en PM med tips om hvor man kan få handle til denne prisen :) )
0km, venn hentet ut ny i3s nå for 3-4 uker siden ca, skal be om kontrakts screen og hvor
:+1: Takker!
Sitat fra: hemi på lørdag 21. desember 2019, klokken 20:16
du får ny til 300 blank, og S til 320 ca. (fully charged) undersøk litt rundt.
Hemi :+1: interessant ift det du nevner om nybil pris :+1: jeg har prøvekjørt disse flere ganger nede på bilia og smiler like bredt hver gang jeg kjører de. Dette er jo fantastiske kjøremaskiner med kvalitet komfort og jeg synes prisene ikke er dyre heller. Jeg liker i3 veldig godt :+1:
Tar gjerne imot det jeg også.
Fikk høre at vi ikke hadde storkunderabatt lenger
Elliot: :+1: var det ikke slik at BMW kjøpere har storkunde rabatt gjennom agriol? eller hva nå det selskapet som driver med landbruk heter og gjennom bondeorganisasjoner? Mener det var god rabatt på elbiler der :+1: man måtte vært medlem i ett år mener jeg at jeg leste et sted der jeg ble tipset om dette. Men er ikke sikker på om jeg husker riktig.
Det stemmer; Medlemskap i f.eks Norges Bondelag gir en rabatt på 8% via Agrol (rettet opp grunnet skriveleif) forutsatt medlem i minst 12 måneder. Er medlem og nettopp av den grunn. Sparte meg 3% på en e-Niro.
Agrol heter den nevnte avtalen.
Noen som har hørt i det siste om at de bestiller din konfigurasjon som lagerbil, eller bestiller de bare sin egen konfigurasjon til den såkalte lagerbilkampanjen?
Kjøpte en i3 med 8% storkunderabatt i mai, men en kollega hørte på pris for litt siden, han fikk ikke
Stusser over priser på brukte i3 på Finn.no 2018-modell Fully Charged. Den billigste koster 239k fra forhandler. 60 k km på telleren. Neste på lista er 239k fra forhandler. 39k km
Billigste private ligger til 255k. 47k km.
Burde ikke privatsalg ligge lavere enn hos forhandler? Jeg ville mye heller kjøpe av forhandler enn privat.
Sitat fra: Ferry på mandag 02. november 2020, klokken 19:06
Stusser over priser på brukte i3 på Finn.no 2018-modell Fully Charged. Den billigste koster 239k fra forhandler. 60 k km på telleren. Neste på lista er 239k fra forhandler. 39k km
Billigste private ligger til 255k. 47k km.
Burde ikke privatsalg ligge lavere enn hos forhandler? Jeg ville mye heller kjøpe av forhandler enn privat.
Da er det jo bare å kjøpe hos forhandler, da :) Evt prute på privatobjekt og se om du får flytta ned prisen nok til at det er interessant.
Jeg skal ikke kjøpe, men selge. Prøver å finne ut ca. hva jeg kan forvente å få. Bytte inn hos forhandler er det enkleste, men pleier å svi litt. Nettbil.no er et alternativ. Mest stress er det å selge privat. Kan tåle en del lavere pris for å slippe sistnevnte.
Sitat fra: Ferry på mandag 02. november 2020, klokken 22:22
Jeg skal ikke kjøpe, men selge. Prøver å finne ut ca. hva jeg kan forvente å få. Bytte inn hos forhandler er det enkleste, men pleier å svi litt. Nettbil.no er et alternativ. Mest stress er det å selge privat. Kan tåle en del lavere pris for å slippe sistnevnte.
Å selge elbil burde være en grei sak. Jeg hadde helt klart satset noen kroner på en finn annonse først. Er det sånn at du kan tåle en del lavere pris så takler du de kronene annonsen koster. Legger du prisen på bilen rett så er den solgt ganske kjapt.
Sitat fra: Toalmar på mandag 02. november 2020, klokken 22:42
Sitat fra: Ferry på mandag 02. november 2020, klokken 22:22
Jeg skal ikke kjøpe, men selge. Prøver å finne ut ca. hva jeg kan forvente å få. Bytte inn hos forhandler er det enkleste, men pleier å svi litt. Nettbil.no er et alternativ. Mest stress er det å selge privat. Kan tåle en del lavere pris for å slippe sistnevnte.
Å selge elbil burde være en grei sak. Jeg hadde helt klart satset noen kroner på en finn annonse først. Er det sånn at du kan tåle en del lavere pris så takler du de kronene annonsen koster. Legger du prisen på bilen rett så er den solgt ganske kjapt.
Enig med Toalmar. Særlig hvis bilen du skal selge er en 18-modell, og dermed fortsatt har nybilgaranti.
Å selge bil med fabrikkgaranti bør være null stress.
Har igjen over 2 år garanti. Og serviceavtale til 100.000 km. Er igjen over 40.000 km dit. Så det bør være en ok bil for neste eier. Tesla tilbyr 196.000 i innbytte. Det vil svi, men er vel kanskje som forventet? Skal nok prøve både nettbil.no og finn.no før jeg bestemmer noe.
Ferry, tror nettbil.no & Tesla er på samme prisnivå. Du bør få mer på Finn no. Men men det gjelder å treffe den rette kjøperen :+1: Lykke til :+1: Legg den også her på til salgs delen.
290 stk i3 på Finn.no ser jeg med startpris på kr 115 000,-. Det synes jeg er bra. De holder seg i pris :+1: :+1: eller sagt på en annen måte: det kunne vært mye verre. :police: :police:
Har fått tilbud på en ny fully charged i3 til 325 000,-. Når jeg sammenligner med bruktprisene så virker det for meg som at dette er en god pris. Har ikke mer enn 10-12000 kjørelengde i året, så ser for meg at denne kan jeg selge om ett par år uten ett stort tap. Hva tenker dere om å kjøpe nytt kontra brukt?
Fristende å kjøpe flunkende ny når en ser prisene på brukte biler. Men ikke se deg blind på hva du tror du skal få igjen. Det er gjerne en god del mindre enn prisene på Finn o.l. Jeg har prøvd å selge i3 et par ganger, med dårlig hell. Har fulgt med litt nå de siste ukene. De samme bilene ligger der ennå. Mulig det er dårlig tidspunkt å selge på nå. For tett på hjul, pandemi, permitteringer etc.
tesla gir 370-390 for en LR i bytte nå som er <1 år gammel, så frykter at 325 på i3 er litt mye nå om dagen.
id4 kommer for fullt med mer rekekvidde osv.
Mye av det so går brukt, går nok 20-30 under finnpris.
Det går vel også noen rykter om at det vil komme moms på elbiler i de nærmeste årene. Dette vil vel øke bruktprisene i tillegg? Vurderer sterkt å slå til på en ny i3 nå i desember da selger har fått indikasjoner på både prisøkning og dårligere kampanje fra januar.
BMW har kjørt kampanjer på i3 i siden den "nye" ble lansert. At de skal gjøre de dårligere nå som det kommer nye konkurrenter hver måned har jeg lite tro på er annet enn selgerns forsøk på å pushe deg.
Sitat fra: Kires på torsdag 10. desember 2020, klokken 07:16
BMW har kjørt kampanjer på i3 i siden den "nye" ble lansert. At de skal gjøre de dårligere nå som det kommer nye konkurrenter hver måned har jeg lite tro på er annet enn selgerns forsøk på å pushe deg.
Støttes. Litt gammel bil, en haug med konkurrenter på banen gjør at "tyngdekraften" presser salget. Med demokratene ved makten, vil fracking bremses i USA. Sammen med opphenting etter vaksinering så løftes nok oljeprisen. Da øker norske kroner sin relative verdi. Joda, elbilfordelene kan nok forsvinne, men ikke i 2021. Kort sagt, mye peker mot "billigere" i3 i 2021...
Okei, mye mulig det er selger som prøver å pushe meg til å ta ett valg. Noen andre her som har kjøpt ny i3 som kan fortelle hva slags tilbud de har fått? Har prisene økt eller sunket? Prisen jeg har fått på 325 000,- er med storkunderabatt og litt pruting. Veiledende pris er vel 349 000,-
Vurderer en i3 som bil nr 2. har en Model 3 LR fra før.
Ser etter en i3 94Ah FC og gjerne en S. 94Ah versjonen er nok for nr 2.
Mitt spørsmål er bør jeg velge model etter 2018 med Face lift?
Har denne mye å si for kjøreegenskapene?
Vurderer en i3S men ser de ligger ca 50k over likens spekket FC i pris. Er det verd det?
Jeg kjenner at jeg lar meg trekke mot sportslige egenskaper og utsende. Breiere dekk på S'en er den enda bedre på vinterføre?
På snø er smale dekk bedre enn brede dekk (se på WRC-bilene i Rally Sverige). Er ikke så mange år siden det var vanlig at biler i Norge hadde smalere felger på vinteren nettopp av den årsaken. Nå har utseende mer å si en enn fremkommelighet, så det har det stort sett blitt slutt på. Men både med og uten S bruker samme vinterdekk, så det spiller ingen rolle sånn sett hva du velger.
Jeg mener S ikke er verdt prisdifferansen, så jeg kjøpte uten S da jeg kjøpte min 94Ah.
Takk for bra svar.
Følger deg på ditt resonnement.
Hvor viktig er oppgraderingene som kom med 2018 modelen?
Etter som jeg skjønner er det nye adaptive led lys og bedre elektronisk styring.
Stemmer det?
Sitat fra: Kongle. på fredag 08. januar 2021, klokken 18:20
Takk for bra svar.
Følger deg på ditt resonnement.
Hvor viktig er oppgraderingene som kom med 2018 modelen?
Etter som jeg skjønner er det nye adaptive led lys og bedre elektronisk styring.
Stemmer det?
Adaptive LED lys er vel på 120Ah modell om jeg ikke tar feil
120ah fjernlysene er vesentlig bedre enn de på 94, men de er vel 2019 modeller
bytte pærer = ikke eu ok
Det er vel samme lys på alle LCI-modeller, bare at 120Ah har automatisk nedblending? Er i hvert fall "adaptive LED" på min 94Ah LCI, men de er ikke adaptive for 5 øre. De lyser rett frem og that's it.
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 09. januar 2021, klokken 10:29
Det er vel samme lys på alle LCI-modeller, bare at 120Ah har automatisk nedblending? Er i hvert fall "adaptive LED" på min 94Ah LCI, men de er ikke adaptive for 5 øre.
120Ah har det jeg vil kalle Matrix light, den har 4 segmenter i hver lykt som blender og tilpasser seg dynamisk avhengig av trafikk, i tillegg til kurvelys som slås av og på. Til sammenligning har I-Pacen (med full Matrix) ni segmenter. Forskjellen på de er ikke så veldig stor, I-Pacen har bare litt finere inndeling.
Sitat fra: Kongle. på fredag 08. januar 2021, klokken 18:20
Hvor viktig er oppgraderingene som kom med 2018 modelen?
Etter som jeg skjønner er det nye adaptive led lys og bedre elektronisk styring.
Stemmer det?
Kom ikke nyere generasjon iDrive og med LCI? Eller var det enda senere?
Sitat fra: hemi på fredag 08. januar 2021, klokken 19:26
120ah fjernlysene er vesentlig bedre enn de på 94, men de er vel 2019 modeller
94 Ah LCI (dvs 2018 - ) har langt bedre lykter enn pre LCI. Det er himmelvid forskjell. De aller nyeste "matrix light" har jeg ikke prøvd.
Ja da ble det jaggu meg i3 på meg igjen. Ønsker å skåne i-Pace for all småkjøring til hestestall, skole osv.
Har egentlig savnet den hele tiden siden vi solgte den.
Blir en hvit 60Ah med HK-lyd, stor Navi, comfort access, ryggekamera og såvidt jeg kan se identisk utstyrt med vår forrige.
Skal kjøre den fra Hamar til Namsos, i alle fall litt kortere enn den forrige som jeg hentet i Bergen :)
Betaler 100k.
Sitat fra: JorgenM på mandag 25. januar 2021, klokken 10:19
Ja da ble det jaggu meg i3 på meg igjen. Ønsker å skåne i-Pace for all småkjøring til hestestall, skole osv.
Har egentlig savnet den hele tiden siden vi solgte den.
Blir en hvit 60Ah med HK-lyd, stor Navi, comfort access, ryggekamera og såvidt jeg kan se identisk utstyrt med vår forrige.
Skal kjøre den fra Hamar til Namsos, i alle fall litt kortere enn den forrige som jeg hentet i Bergen :)
Betaler 100k.
"riktig" høyde innsteg uten å måtte sette seg ned + superkort svingradius og stor coupe følelse gjør i3 ganske kung i hverdagen på småting.
Sitat fra: Ferry på lørdag 09. januar 2021, klokken 11:20
94 Ah LCI (dvs 2018 - ) har langt bedre lykter enn pre LCI. Det er himmelvid forskjell. De aller nyeste "matrix light" har jeg ikke prøvd.
De adaptive LEDene har faktisk veldig bra funksjon. Forskjellen på 4 segment som på i3en og 9 som vi har på I-Pace er faktisk ikke vesentlig.
Vi har nettopp begynt å se etter i3 og synes denne er priset bra i forhold til km.
Men jeg kan ikke lese meg til hva den eventuelt mangler av utstyr? Den har ikke ACC eller skinn, noe som ikke er krav for oss. Men ser ikke ut til å ha hurtiglading, noen som vet hva som er maks lading da?
Alle har vel PDC tenker jeg men ser ikke sensorer?
https://www.finn.no/203775591
PDC er ikke standard, og denne bilen har ikke det. Den mangler også oppgradert AC-lader (kode 4U6, som ville gitt 7,4 kW) og DC-lading (kode 4U7). Lading blir derfor maksimum 3,6 kW over type-2 kabel. Det behøver ikke være noen showstopper for kjøp, men bør reflekteres i vesentlig lavere pris enn biler som har dette.
Utstyrsliste (ikke sikker på om denne linken fungerer for andre, men du finner listen ved å oppgi VIN fra Finn-annonsen):
http://bimmer.work/vin/v774ea5be61726c84148eeb7810d0a33b/
Står markert som solgt nå. Håper virkelig kjøperen får med seg at bilen ikke kan hurtiglades.
Mange henger seg kanskje litt for mye opp i kjørte km for elbiler. Man antar at batteriet er langt bedre på biler med lav kjørelengde. Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Mange har batterier med høy kapasitet selv etter 100k+ kjørte km. Det blir mange opp og utladninger på et 60ah batteri uten at dette er særlig svekket.
Andre med lav kjørelengde rapporter langt lavere kapasitet. Batterier varierer. Felles for dem alle er at de svekkes over tid selv om de ikke brukes. Annen elektronikk har antagelig bedre av å bli brukt jevnt, enn det motsatte. Så i sum, sjekk batterikapasitet. Personlig ville jeg heller kjøpt en bil med lang kjørelengde og et bra batteri, enn en med lav kjørelengde og dårligere batteri.
Jeg foretrekker lav km og bra batteri selv da...
8) :D
Sitat fra: Orbit på fredag 12. februar 2021, klokken 09:02
PDC er ikke standard, og denne bilen har ikke det. Den mangler også oppgradert AC-lader (kode 4U6, som ville gitt 7,4 kW) og DC-lading (kode 4U7). Lading blir derfor maksimum 3,6 kW over type-2 kabel. Det behøver ikke være noen showstopper for kjøp, men bør reflekteres i vesentlig lavere pris enn biler som har dette.
Utstyrsliste (ikke sikker på om denne linken fungerer for andre, men du finner listen ved å oppgi VIN fra Finn-annonsen):
http://bimmer.work/vin/v774ea5be61726c84148eeb7810d0a33b/
Takk for oppklaring angående utstyr og hjemmelading. Jeg kjører e-Up idag og klarer meg fint på 3,6kW hjemme og 40kW ved "hurtiglading"
Er det sånn at alle 60Ah i3 klarer minimum 50kW med CCS?
Sitat fra: JOW på fredag 12. februar 2021, klokken 10:42
Er det sånn at alle 60Ah i3 klarer minimum 50kW med CCS?
Klarer minimum blir vel feil, alle støtter 50kWCCS (og høyere) ja. ingen av de lader med mere enn 50kW dog. Med varmt batteri lader 120Ah med tett oppunder 50kW til godt over 80%. 60Ah bryter av litt tidligere og lader litt saktere.
Ja, alle 60 Ah/22 kWh med DC-lading klarer (nesten) 50 kW opp til ca 60% SOC, deretter ruller det av. Dette forutsetter at batteri er over +20C. i3 har elektrisk battervarming ved tilkoblet lader (opsjon), så det er viktig å bruke denne funksjonaliteten før avreise ved langtur om vinteren. Batterivarmer er ikke en egen opsjon, men er en del av pakken med setevarme (som denne svenske bilen hadde).
Fastned har ladekurver for alle i3-variantene:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/204784718-Charging-with-a-BMW-i3
I forhold til bruktpris virker det som 2018-19 og oppover prises nesten likt - vi er jo tross alt i 2021 og da tenker jeg en tidlig 2018 bør under 200 tusen for å være fornuftig priset.
Jeg fortsetter spørretimen angående utstyr, hva sier folket om denne?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=201560471
Utstyr etter VIN:
http://bimmer.work/vin/vc2937105099d27b67b3c2b578dc11a96/
Sitat fra: JOW på torsdag 18. februar 2021, klokken 09:13
Jeg fortsetter spørretimen angående utstyr, hva sier folket om denne?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=201560471
Utstyr etter VIN:
http://bimmer.work/vin/vc2937105099d27b67b3c2b578dc11a96/
Er lavt utstyrt, men også forholdsvis lav km-stand.
Er nesten samme som min er utstyrt med bortsett fra Harman Kardon-anlegg, og jeg er fornøyd med min som den er. :)
Kan sikkert barbere av en titusning på denne prisen om du er heldig.
Hva kan man forvente på en '18 charged med endel ekstra utstyr (stor navi, carplay ++). 19" S/V - 55k på telleren? Er skinn et must for kjøpere?
Mangler vel noe på "alt utstyr", f.eks. ACC, komfortaksess og soltak? Ser det også står metallic-lakk i annonsen, men hvitfargen til i3 er ikke dette. Vet ikke hva markedsprisen er, men du må nok regne med i alle fall 20-30000 under en tilsvarende "fully charged"-variant (ukvalifisert gjett).
Sitat fra: Orbit på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:52
Mangler vel noe på "alt utstyr", f.eks. ACC, komfortaksess og soltak? Ser det også står metallic-lakk i annonsen, men hvitfargen til i3 er ikke dette. Vet ikke hva markedsprisen er, men du må nok regne med i alle fall 20-30000 under en tilsvarende "fully charged"-variant (ukvalifisert gjett).
Takk for svar :)
Du har helt rett, korrigerte teksten noe nå. Hm, bavaria annonserte selv denne med metallic lakk da jeg kjøpte den, så det er nok en følgefeil derfra. Tanken var å ligge et sted mellom sammenlignbare charged varianter og en FC. Ser charged varianter ligger på mellom 190-210, så bør vel kunne forvente noe i det leiet?
Sitat fra: najtrox på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:10
Hva kan man forvente på en '18 charged med endel ekstra utstyr (stor navi, carplay ++). 19" S/V - 55k på telleren? Er skinn et must for kjøpere?
209k for en 2018 FC på Finn nå. Tipper den går ganske fort.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209976789
Sitat fra: anorway på lørdag 13. mars 2021, klokken 15:56
Ser det er en FC, meste av utstyr?
For ikke å si alt! Av utstyr. Fully Charged har alt.
Sitat
2018 modell. Dette må jo være mye bil for penga, 200K.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196041565
Høy km.stand, men prisen er realistisk lav. Tipper denne også går fort. Kosta antagelig 360.000,- ny? Eller kanskje en del mindre med storkunderabatt? Uansett, 160k verditap på 106k km er hyggelig tall.
Hadde en i3 FC med rabatt (8%) som jeg kansellerte før levering i 2017. Det var snakk om ca. 330k ferdig levert.
Det blir hhv. 39% og 44% verditap etter tre år, regnet fra 330k og 360k ned til 200k. Ikke unormalt hverken den ene eller andre veien. Salgspris blir trolig lavere også :)
Hva tenker dere om denne?
Godt kjøp?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=217765286
Sitat fra: anorway på tirsdag 18. mai 2021, klokken 17:39
Hva tenker dere om denne?
Godt kjøp?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=217765286
Tja ... bra pris men høy km 111 000... hadde ikke vært redd for å ta den...men men det er jo veldig subjektivt....