Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: petteroe på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:13

Tittel: Øvelseskjøring
Skrevet av: petteroefredag 27. oktober 2017, klokken 08:13
Vi bytter nå inn en gammel Audi A6 med en Tesla model X. Det blir da vår bil nr 1. Vi står også på liste for en model 3 som erstatning for vår gamle V50.
Men nå skal eldste ungen snart begynne å øvelseskjøre. Da tenker jeg at det er bredt å beholde V50en en stund til.
Leter etter argumenter for og imot å bytte V50en til noe elektrisk.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Counterpointerfredag 27. oktober 2017, klokken 08:32
Har nettopp vært på kurs hos biltilsynet om øvelseskjøring. Deres anbefaling er å ha hoveddelen av opplæringen med automat og heller lære gir når du kan kjøre i trafikken. Eventuelt kjøre opp på automat og heller senere oppgradere til manuell.

Det er kun en kjøreprøve som må til for å få utvidet førerkortet.

Tenkte å beholde en manuell bil selv siden jeg har 15 åringer i huset. Men har nå tenkt at det er antagelig unødvendig. Fremtiden er biler med automat og etterhvert kjører de jo selv, så manuell er bare en overgangsperiode nå hvor hver enkelt bør vurdere hva akkurat den personen har bruk for.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: crafredag 27. oktober 2017, klokken 09:00
Mine øvelseskjører i elbil ("automat"), og det gjør at de raskt kan komme igang med å være i trafikken uten å samtidig skulel koordinere så mange armer og bein for å gire, clutche osv. Tenker at det å konsentrere seg om trafikkbildet og flyten kan være bra, og når de er trygge på den biten kan de øvelseskjøre med Farmor og Farfar som har fossil bil med manuelt gir. De skal i alle fall lære seg det og kjøre opp for "vanlig" førerkort. Øvelseskjøring alene hadde jeg i alle fall ikke ville brukt som en showstopper for å gå over til elbil. :)
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Ipadjovefredag 27. oktober 2017, klokken 23:10
Er det ikke krav om at ledsager skal ha mulighet til å stoppe bilen med handbrekk? Hvordan blir det på nyere biler med elektrisk handbrekk av/på? Er det ok på alle modeller å skru den på i fart?
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 27. oktober 2017, klokken 23:19
Du kan i hvert fall trykke inn gir-knappen på Tesla for å aktivere håndbrekket i fart.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Amatørenfredag 27. oktober 2017, klokken 23:34
Vår e-up! har gammeldags håndbrekk.

Testet på vår Sharan (manuelt gear) bare for å se om jeg var komfortabel med det elektriske håndbrekket.

Når jeg holdt oppe knappen så bremset den kraftig, men pulserte så hjulene ikke ble låst. Løste opp igjen helt da jeg slapp bryteren.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Go-carterlørdag 28. oktober 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Ipadjove på fredag 27. oktober 2017, klokken 23:10
Er det ikke krav om at ledsager skal ha mulighet til å stoppe bilen med handbrekk? Hvordan blir det på nyere biler med elektrisk handbrekk av/på? Er det ok på alle modeller å skru den på i fart?

Dette kravet forsvant for maaaaaange år siden.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Agmunslørdag 28. oktober 2017, klokken 11:19
Sitat fra: Ipadjove på fredag 27. oktober 2017, klokken 23:10
Er det ikke krav om at ledsager skal ha mulighet til å stoppe bilen med handbrekk? Hvordan blir det på nyere biler med elektrisk handbrekk av/på? Er det ok på alle modeller å skru den på i fart?
Hva reglene sier om parkeringsbrems og øvelseskjøring vet jeg ikke, men hvis du "drar i brekket" på en bil med elektronisk parkeringsbrems så vil bilen bremse og stoppe. Det fungerer som en slags dødmannsknapp.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: elektroluxsøndag 29. oktober 2017, klokken 09:31
Vi kjøpte likesågodt en "utrangert" skolebil til slik bruk.

La den ut på Nabobil.no til andre med samme behov.

Fordelene er at den da betaler seg selv, og vi kan også bruke den til selve oppkjøringen.

Også grei å ha til lengre turer med 5 passasjerer da dette er eneste kjøretøy (utenom Russebilen) vi har med 5 seter.

Hurtig"lading" av den er også både raskere, enklere og rimeligere pr. Km enn på elbilene våre, men den kan selvfølgelig ikke fylles opp hjemme .  ;)
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Counterpointersøndag 29. oktober 2017, klokken 15:08
Sitat fra: elektrolux på søndag 29. oktober 2017, klokken 09:31
Vi kjøpte likesågodt en "utrangert" skolebil til slik bruk.

La den ut på Nabobil.no til andre med samme behov.
Dette er jo langt over hva folk generelt kan gjøre.
Det er jo en investering med kostnader og i tillegg kommer driftsutgifter inkl forsikring,årsavgift ol.
Skjønner at noe (eller kanskje alt) tas inn ved utleie, men dette innbærer ytterligere jobb.

Imponerende løsning  synes jeg Kudos for den. Det stiller seg noen spørsmål som blir ganske viktige.

Hvor mye kostet det å kjøpe en skolebil? Og hvor mye tar du inn på utleie? Og ikke minst hvor mye jobb er det å leie ut bilen?
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Amatørensøndag 29. oktober 2017, klokken 15:35
For de "østpå":

Bærum Bilutleie har to godkjente skolebiler til utleie.

Det er Volkswagen Golf (fossilbiler). En med manuell og en med automat.

Egner seg ikke til øvelseskjøring på grunn av kostnad, men greit for oppkjøring.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: elektroluxsøndag 29. oktober 2017, klokken 16:10
Sitat fra: knut.aulie på søndag 29. oktober 2017, klokken 15:08
Hvor mye kostet det å kjøpe en skolebil? Og hvor mye tar du inn på utleie? Og ikke minst hvor mye jobb er det å leie ut bilen?

Betalte 140 for denne og har allerede 33 000 kr i utleie inntekter, så må nok regne 4 år nedbetalingstid. Uansett blir dette gratis bil, for den er fremdeles verd mer enn 110 000 kr. Utleie via Nabobil.no er stort sett bare hyggelig.

Husk også at vi sparte ca 800 000 kr på å kjøpe e-Up i stedet for Tesla X for å kunne kjøre langtur.  ;D

Her er forresten en kul skolebil for kun 50 000: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106518014
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: KjellGmandag 30. oktober 2017, klokken 14:46
Ser ut til at ekstra pedalsett nå er fjernet. (Hvodan ordnes slikt? Ekstra pedaler, masterpumpe og vakuumbooster fra høyrerattet bil?)
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: elektroluxmandag 30. oktober 2017, klokken 21:52
Er kun et sett med ekstra pedaler mekanisk tilkoblet de originale pedalene. Det som gjør det komplisert er at skolesettet skal være godkjent sett og dermed faller muligheten bort for å bygge et sett selv.

Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: KjellGtirsdag 31. oktober 2017, klokken 00:16
Fant en grei skisse av ekstra pedalsett her: http://kgk.no/tilleggsprodukter/veigel/

Greit å fjerne. Kanskje ikke så lett å remontere i bil av annen modell.
Tittel: Sv: Øvelseskjøring
Skrevet av: Amatørentirsdag 31. oktober 2017, klokken 06:06
En sak er å gjøre det selv i det skjulte.

En annen sak er å ha det godkjent.

Vi undersøkte dette for å ha det godkjent på vår Sharan. Pedalsett, montering, teknisk funksjonstesting med godkjenning på trafikkstasjon og innskriving i vognkort ville kommet på ca 30.000,- kroner.......

Det ble ikke gjort. Det ble heller litt mere øvelseskjøring på parkeringsplass før vi dro ut i trafikken.