Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Mulig_elbil på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:01

Tittel: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Mulig_elbiltorsdag 26. oktober 2017, klokken 20:01

Hei.
Lurer på å kjøpe meg en brukt Tesla S, -15/16 model 85.
Det er en fin bil å se på, har test kjørt noen, så jeg synes det er en god bil å kjøre også.
Men, leser en del om eiere som har fått utført mye rep, mye dekket av garantien.
Men, garanti eller ei, hvordan er kvaliteten på Tesla? Må jeg regne med noen turer på verksted for å ordne opp i ting?
Hvordan står en Tesla seg mot eks MB når vi ser på kvalitet?
Takker for svar og hjelp.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 26. oktober 2017, klokken 20:18
Jeg ville ikke kjøpt Tesla uten å være forberedt på å måtte ha bilen på verksted 1-2 ganger i året. Men du har også de som har flaks og ikke har særlig feil. Mercedes er nok en del bedre på antall feil, men det varierer med hvilken bil. F.eks sett opp mot Mercedes S-klasse, så er Tesla bedre. Mens de rimeligere Mercedesene er betydelig mer pålitelig. Årsmodell spiller også inn.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: arnkltorsdag 26. oktober 2017, klokken 20:24
Om ein ser på Consumer Report undersøkingane så har Model S gått frå "below average" for 2014-2015 modellane, til average for 2016 og no nyleg til "above average" for 2017. Det gir ein indikasjon.

Sjølv har eg ein 2014 modell, som har skifta litt forskjellig frå den var ny til ca. 80 000 km. Men har no køyrt 135 000 km og har ikkje brukt ei krone på reperasjonar, sjølv om garantien for lengst er ute.

Så viss dei vanlege problemkomponentane på dei tidlege modellane er skifta så ville eg ikkje vore redd for fleire feil på ein brukt Model.S enn for tilsvarande bruktbilar av andre merker.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Mulig_elbiltorsdag 26. oktober 2017, klokken 20:52

Takk for svar.
Arnkl, hvilke problemer/deler ble skiftet ut eller ordnet opp i?
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 26. oktober 2017, klokken 21:00
I 2016 var de fleste vanlige feilene utbedret.

Vanlige feil på i hvert fall 2013 og 2014 modeller inkluderte defekte hovedkontaktorer på batteripakken, defekte 12V batterier, slitasje på drivakslingen til motoren, lekkasjer fra panoramatak, dugg i lykter, dørhåndtak som sluttet å komme ut, korrosjon på speilbraketter, mm.

Hvis man vil ha minst mulig feil så bør man gå for så ny bil som mulig.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Egil Fonntorsdag 26. oktober 2017, klokken 22:00
For min del forsvant gleden og entusiasmen for bilen etterhvert som feil og mangler oppsto. Lang vente tid på verksted time gjorde ikke saken bedre.
Er godt vant med problemfrie fosilbiler, så sjokket ble stort med alle problemene som dukket opp med Teslaen. Jeg forventet at det kunne bli litt småplukk fra en ny produsent som Tesla, men det ble for mye for meg. Blir ingen Tesla her på tunet med det første..
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: arthurtorsdag 26. oktober 2017, klokken 22:17
Amerikanske biler har vel aldri scoret høyt på kvalitet og er vel de bilene som gjør det spesielt dårlig når de har blitt noen år. Om Tesla er unntaket som bekrefter regelen er det vel noe tidlig å si, men har notert en del misforøyde eiere av Tesla nettop med tanke på kvalitet og problemer av ymse art. At enkelte Tesla-eiere vil ta merket i forsvar er bare som forventet.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronantorsdag 26. oktober 2017, klokken 22:37
Most of the problems were with the first models.

There are very few to no issues with the 2017 models, hence why we ordered a new one.
Most of the complaints now are either software issues (auto pilot, media player, etc) and first world problems ( why did he get performance upgrade and me not. Why did he get new back seats and I not. Why did he get APH2.5 hardware and me APH2. Etc ).

It's the Model X that is currently going through the "new" model pains phase, like happens with any other car manufacturer that releases a new model. Even the big boys! But the latest Model X deliveries seem to be much better now.

Just look at the latest consumer report, where the Volvo XC90 (best selling SUV currently) is on third place of most problematic cars and the XC90 (new model on latest Volvo platform) has been on the market for some years now. Just saying.

I have said it many times before now in other threads. As long as issues are taken care off during service with no hassle and no arguing, I'm happy!

I have owned two Volvo's the last 6-7 years ( V50 and V60 now ) and if I had to visit the Volvo Service center less than 2 times a year, then I considered it a good year.  ::)
Especially the first two years with the V50 and V60 were the worst. Think I counted about 4-5 visits each year in those first two years of ownership.  :-\

I know a lot of people like to complain on these forums (like any other user forum of any product) and some rightfully so, but you also have to learn to take things with a grain of salt and look at the broader picture.
There are currently over 13000 registered Model S on the Norwegian roads today and most of them are happy owners.
I have quite a few colleagues with a Tesla (both S and X) and they are very happy with their car. Few issues here and there and that's about it.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 27. oktober 2017, klokken 08:07
Sitat fra: arnkl på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:24
Om ein ser på Consumer Report undersøkingane så har Model S gått frå "below average" for 2014-2015 modellane, til average for 2016 og no nyleg til "above average" for 2017. Det gir ein indikasjon.

Sjølv har eg ein 2014 modell, som har skifta litt forskjellig frå den var ny til ca. 80 000 km. Men har no køyrt 135 000 km og har ikkje brukt ei krone på reperasjonar, sjølv om garantien for lengst er ute.

Så viss dei vanlege problemkomponentane på dei tidlege modellane er skifta så ville eg ikkje vore redd for fleire feil på ein brukt Model.S enn for tilsvarande bruktbilar av andre merker.

5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: arnklfredag 27. oktober 2017, klokken 08:37
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:07
5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.

Reklamasjonsretten gjeld ikkje typiske slitedeler. Eg tviler på at eg kunne ha reklamert på bremseskiver og bremseklossar etter 135 000 km :) Men ryk 17" skjermen så er det naturlegvis reklamasjon.

Men det einaste som er skifta på min bil mellom 80 000 km (då DU vart skifta) og 135 000 km er parkbremsekalippere. Dei var det ein recall på, så eg betalte ikkje noko sjølv om bilen på det tidspunkt var køyrt ca. 125 000 km.

Eg trur at om ein kjøper ein 2013-1015 Model S som har køyrt opp mot 100 000 km og vore regelmessig på service så vil dei fleste barnesjukdomane alt ha blitt utbedra.

For ei stund sidan las eg også på ei av facebookgruppene at Stjørdal Taxi hadde fleire Model S som var køyrt rundt 200 000 km, og reperasjonsutgiftene var moderate. (Bytte av bremseskiver og stabilisatorstag om eg hugsa rett.)

Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: geearfredag 27. oktober 2017, klokken 08:39
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:07
5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.
Ja, men er det ikke du som har kjøpt bilen av Tesla (altså kjøpt brukt bil) kan du i utgangspunktet heller ikke reklamere mot Tesla selv om den er under fem år gammel. Ikke sikkert de gjør seg vanskelige, men i utgangspunktet må man reklamere mot sin selger, ettersom det er kjøper og selger Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronanfredag 27. oktober 2017, klokken 08:45
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:39
Ja, men er det ikke du som har kjøpt bilen av Tesla (altså kjøpt brukt bil) kan du i utgangspunktet heller ikke reklamere mot Tesla selv om den er under fem år gammel. Ikke sikkert de gjør seg vanskelige, men i utgangspunktet må man reklamere mot sin selger, ettersom det er kjøper og selger Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom.

?? What you talking about? If you buy a 2nd hand Tesla which is say 3 years old, you still have 2 year full warranty, unless it's already over 100.000km, but then people still say Tesla fixes issues for free.

And if you buy a 2nd car from Tesla, they give 2 year / 160.000km warranty! So, for example, they have a lot of 85 models with 80-90.000km driven, so you will still get 70.000-80.000km or 2 year warranty (whatever comes first).

This is a hell lot better warranty proposal than for example other dealers, like Bilia offers with their Bilia24 warranty on 3 year old models. There you only get 2 years/24.000km warranty on used cars.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: geearfredag 27. oktober 2017, klokken 08:46
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:37
Just look at the latest consumer report, where the Volvo XC90 (best selling SUV currently) is on third place of most problematic cars and the XC90 (new model on latest Volvo platform) has been on the market for some years now. Just saying.
I don't quite get why you keep mentioning XC90 as some sort of "good" benchmark just because it is a good seller. It has always been on the bottom of these reliability "tests" and there are so many horror stories with XC90s all back to 2003. I spent more than 100k just in repairs the 2,5 years I had mine, and friends and colleagues have similar stories. Hopefully the new one is better.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronanfredag 27. oktober 2017, klokken 08:49
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:46
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:37
Just look at the latest consumer report, where the Volvo XC90 (best selling SUV currently) is on third place of most problematic cars and the XC90 (new model on latest Volvo platform) has been on the market for some years now. Just saying.
I don't quite get why you keep mentioning XC90 as some sort of "good" benchmark just because it is a good seller. It has always been on the bottom of these reliability "tests" and there are so many horror stories with XC90s all back to 2003. I spent more than 100k just in repairs the 2,5 years I had mine, and friends and colleagues have similar stories. Hopefully the new one is better.

I just try to keep things in perspective, as people seem to be very fond of bashing Tesla lately.

Volvo has a great reliability reputation and yet they suffer the occasional production problems and issues too.

And yes, like you said. Volvo isn't exactly among the cheap to repair. Their part expenses are on par with BMW, Audi and Mercedes.

Tesla offers currently one of the best warranty on the market today.

*5 years/100.000km factory warranty and 8 years unlimited km warranty on drive train and battery.

For me it doesn't matter much, since I don't drive more than 16.000 or so km a year, but for people driving beyond 30.000km a year, it's a nice feeling you don't have to worry for 8 years about possible expensive repairs on drive train and battery.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: geearfredag 27. oktober 2017, klokken 08:56
Whatever your perspective is, as I said I have had XC90 and for me there is NOTHING good about the Tesla Model X being put in the same group (or even worse) when it comes to reliability. Volvo might have good reputation, but the XC90 does not. It's always been a pain to sell used XC90s out of warranty, heavy price drops etc.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronanfredag 27. oktober 2017, klokken 09:01
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:56
Whatever your perspective is, as I said I have had XC90 and for me there is NOTHING good about the Tesla Model X being put in the same group (or even worse) when it comes to reliability. Volvo might have good reputation, but the XC90 does not. It's always been a pain to sell used XC90s out of warranty, heavy price drops etc.

I had plenty of issues with my V50 and V60 too. Luckily most got handled within warranty, even if I had to fight sometimes. I said in other topic, that I had about 4-5 visits minimum in first two years owning either car and later on if I had less than 2 visits to the Service center a year, I considered it a good year.
This year is the first time with my V60 that I only had to go for service and nothing else.

The latest delivered Model X cars have far less problems now compared to last year when it released. So it's improving.

The Model S had a "below average" rating too in beginning, but now with the latest model S rolling out, the rating has improved to "above average".
There are very few issues with the Model S now, mostly software related.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: geearfredag 27. oktober 2017, klokken 09:03
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:45
?? What you talking about? If you buy a 2nd hand Tesla which is say 3 years old, you still have 2 year full warranty, unless it's already over 100.000km, but then people still say Tesla fixes issues for free.
What people say and what Tesla does right now does not mean they will continue doing so. The moment the car is over 100k you are out of warranty. The rest is either covered by the "Lov om forbrukerkjøp" or by goodwill from Tesla. If you buy a car new from Tesla you will still have the possibility to make use of your right to make claims covered in the "Lov om forbrukerkjøp" until five years, even if the car has more than 100k km. If you however buy it 2nd hand from some private person on Finn that right is between you and the seller, not you and Tesla. You can only make claims to him, but he can actually make claims from Tesla.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronanfredag 27. oktober 2017, klokken 09:06
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 09:03
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:45
?? What you talking about? If you buy a 2nd hand Tesla which is say 3 years old, you still have 2 year full warranty, unless it's already over 100.000km, but then people still say Tesla fixes issues for free.
What people say and what Tesla does right now does not mean they will continue doing so. The moment the car is over 100k you are out of warranty. The rest is either covered by the "Lov om forbrukerkjøp" or by goodwill from Tesla. If you buy a car new from Tesla you will still have the possibility to make use of your right to make claims covered in the "Lov om forbrukerkjøp" until five years, even if the car has more than 100k km. If you however buy it 2nd hand from some private person on Finn that right is between you and the seller, not you and Tesla. You can only make claims to him, but he can actually make claims from Tesla.

And how is this any different with any other car sold on Finn? So far, what I've heard and read is that Tesla is very forthcoming in helping people out. Even beyond 100k KM.

Try go to Møller with your VW. Better bring a laywer and take some pills for your heart.  ::)
Bavaria ( BMW ) doesn't have the best reputation either. People have to constantly fight to get stuff fixed under warranty!
I have a colleague at work that bought a used BMW i3 64Ah and he is fighting with them for months now to get the DAB radio fixed, since it's constantly falling out and not working.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: geearfredag 27. oktober 2017, klokken 09:11
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 09:06
And how is this any different with any other car sold on Finn? So far, what I've heard and read is that Tesla is very forthcoming in helping people out. Even beyond 100k KM.

Try go to Møller with your VW. Better bring a laywer and take some pills for your heart.  ::)
Oh my god, it seems that even by remotely saying something that in some strange way can be seen as anything negative for Tesla is the same as stepping on your toes. Here is what I said:

Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:39
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:07
5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.
Ja, men er det ikke du som har kjøpt bilen av Tesla (altså kjøpt brukt bil) kan du i utgangspunktet heller ikke reklamere mot Tesla selv om den er under fem år gammel. Ikke sikkert de gjør seg vanskelige, men i utgangspunktet må man reklamere mot sin selger, ettersom det er kjøper og selger Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom.

Please read it and tell me where I said this was different for Tesla than anyone else.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: arnklfredag 27. oktober 2017, klokken 09:14
Sitat fra: Mulig_elbil på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:52

Takk for svar.
Arnkl, hvilke problemer/deler ble skiftet ut eller ordnet opp i?

20k: Har ikkje "Service invoice" for denne, men eg veit at ein del kjente problemkomponenetar vart skifta på denne servicen.

40k: Skifta bremser til "Cold Weater pacage". Rattstamme skifta på grunn av fuktinntrenging.

60k: Vinduspylarmotor, Skifta positiv 12V terminal (korroderte på tidlige bilar), Ladeport og "High Voltage Junction box" (Dette er noko dei bytta etter brannen ved Brokelandsheia SuC).

70k: Skifta dekktrykkmålarsystem. Det gamle tålte ikkje norsk saltsørpe og antenna feila og drog med seg heile CANBUS. Dette er einaste gong eg har måtta hatt bilen på verkstad utanom planlagte scervicebesøk. Ein kan sjekke om dett er bytta ved å sjå om bilen kan vise trykket ved kvart hjul. Det kunne ikkje det gamle.

80k: Drive Unit. Også ein del som før eller seinare vil feile på alle tidlege Model S. Men med 8 års garanti på batteri og DU, så treng ein ikkje vere redd for å kjøpe ein Model s der denne enno ikkje er skifta.

100k: Ingenting gjort utanom vanleg service

120k: Recall på parkbremsekalippere, så dei vart skifta.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronanfredag 27. oktober 2017, klokken 09:19
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 09:11
Oh my god, it seems that even by remotely saying something that in some strange way can be seen as anything negative for Tesla is the same as stepping on your toes.

Your not stepping on my toes at all. All I am saying is that there are far worse Major car dealers out there to deal with!
Møller (VW) and Bavaria (BMW) are among the worst, next to the French brands like Renault.
This has mostly to do with them having a dual role (being both importer and dealer).
It's actually the same with Bilia as well, all though they are often reasonable to deal with and not too bad. My overall experience with Bilia has been good, though I ended up liking Jensen-Scheele a lot better, with much better prices and above excellent service! (picking up car at home, giving a loaner and bringing it back home after service)
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Mulig_elbilfredag 27. oktober 2017, klokken 12:40

Hei.
Takker for gode svar.
Først, Billia er ikke bare bare. Har en kollega som kjører BMW, kjøpt ny hos Billia......MYE frem og tilbake, de nekter å rep. ting, selv om bilen er under garanti enda osv.....
Godt å høre at Tesla er flinkere til å hjelpe en eier.
Skal bruke litt tid nå, se på Finn og hos Tesla om de har en fin S85 til meg. ( Men, det er ikke mange brukte biler å se inne på Tesla sine sider.....)
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 27. oktober 2017, klokken 12:56
Vet ikke helt budsjettet ditt, men du kan også vurdere ny S75: http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&m=s&b=75&f=&c=

Det er ikke enorm forskjell i rekkevidde, om det er en bekymring. (S85 hadde ca 77 kWh tilgjengelig når den var ny. På brukt bil kan det være nede i 75 kWh. S75 har i området 71 kWh tilgjengelig. Da skiller det bare rundt 4 kWh eller ca 5%.)

På ny bil får man også ganske gunstig finansiering, og med henvisningskode så får man 8000 kroner i avslag og gratis superlading. (Oppgi f.eks lasse9342 eller min egen, espenhugaas9439.) Obs! Rabatten på 8000 kroner får man bare ut måneden. Fra 1. nov får man bare gratis superlading med henvising.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 27. oktober 2017, klokken 13:07
75D kan også være interessant - der var det rabatter som faktisk kanskje betaler for D-en! http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&m=s&b=75D&f=&c=

D-utgavene av Model S har en veldig effektiv motor foran, som gjør at energiforbruket blir lavere. I tillegg veier S75(D) mindre enn S85. Du kan forvente ca like god rekkevidde med en ny S75D som en brukt S85.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Mulig_elbilfredag 27. oktober 2017, klokken 21:00

Hei Espen,
Takk for gode tips.
Skal ta en titt, 75D er ikke dumt det. Men, hvordan er det med støyen i de nye med motor også foran?
De gamle hadde litt mer støy, det var derfor jeg tenkte på en S85.
Men, lenger rekkevidde er jo ikke dumt.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 27. oktober 2017, klokken 21:20
Jeg vet ikke med S75D, men på X100D syns jeg ikke motorstøy fra frontmotoren er i det hele tatt merkbart. (Det er samme frontmotor på X100D og S75D, men noe annerledes lydisolering.) Unntaket er om du trykker gasspedalen langt inn, da høres det litt ut som et maglev-tog eller noe. Det plager ikke meg. :)

Oppfattelsen av støy er ganske individuell, så om du vil kjøpe S75D så ville jeg anbefalt å prøvekjøre.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Mulig_elbillørdag 28. oktober 2017, klokken 07:13

Prøvekjøring blir det.
Takker for hjelp.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronanlørdag 28. oktober 2017, klokken 07:56
Sitat fra: Mulig_elbil på lørdag 28. oktober 2017, klokken 07:13

Prøvekjøring blir det.
Takker for hjelp.

Make sure they give you actually get a 75(D) with 19inch wheels.
A P100D with 21inch turbine wheels won't be exactly quiet on certain types of asphalt.  ::) Low profile tires are always noisier.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Mulig_elbillørdag 28. oktober 2017, klokken 08:29

Yeah. 21" on the kind of roads we have in Norway....... :-1-:
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 28. oktober 2017, klokken 09:50
Mye dekkstøy i Tesla S med 19 tommer også. 2016mod og nyere er litt bedre.
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: Jeronanlørdag 28. oktober 2017, klokken 16:11
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:50
Mye dekkstøy i Tesla S med 19 tommer også. 2016mod og nyere er litt bedre.

I have test driven an S 90D and thought the noise was better than our BMW i3.
Maybe it's because Im currently still also driving a Diesel car every day, that I find these cars relaxing and pretty quiet compared to our V60, where I can clearly hear both engine and tire noise well.

There is just a lot of bad noisy asphalt in Norway sadly, making tire noise worse.  :-\
Tittel: Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?
Skrevet av: turfsurfsøndag 29. oktober 2017, klokken 21:23
I3 har veldig mye dekkstøy dog. Ikke en god benchmark.