Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Ampéreson på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 18:17
Har fått tak i et slikt dashcam med strømadapter
Stømadapter:
https://dashbordkamera.no/thinkware-stroemadapter (https://dashbordkamera.no/thinkware-stroemadapter)
Det er bare løse ledninger og etter det jeg forstår så skal det kobles til OBD-II. Port 4 for svart ledning (jord), Gul på port 16. Men hvor skal rød, den som er for strøm når bilen er i gang?
Og et ekstra tilleggsspørsmål, hva heter de bitsene (og hvor får man kjøpt) som man kobler til OBD-II en etter en? MAO. ikke hele OBD-II tilkoblingsdingsen.
Her er et bilde fra en standard ODB-II, på den røde kabelen står det ACC
(https://i.pinimg.com/236x/7a/fd/19/7afd1983fa4cac11745f260e0a8d1482--electronic-parts-tesla-models.jpg)
Sitat fra: Amperson på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 18:17
Har fått tak i et slikt dashcam med strømadapter
Stømadapter:
https://dashbordkamera.no/thinkware-stroemadapter (https://dashbordkamera.no/thinkware-stroemadapter)
Det er bare løse ledninger og etter det jeg forstår så skal det kobles til OBD-II. Port 4 for svart ledning (jord), Gul på port 16. Men hvor skal rød, den som er for strøm når bilen er i gang?
Og et ekstra tilleggsspørsmål, hva heter de bitsene (og hvor får man kjøpt) som man kobler til OBD-II en etter en? MAO. ikke hele OBD-II tilkoblingsdingsen.
Her er et bilde fra en standard ODB-II, på den røde kabelen står det ACC
(https://i.pinimg.com/236x/7a/fd/19/7afd1983fa4cac11745f260e0a8d1482--electronic-parts-tesla-models.jpg)
Svart til pin 4 på OBD II, rød til pin 16 og gul til tenningsstrøm, denne finner du i speilet feks.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg droppet å koble opp via ODB-2 og gikk for sikringboksen.
Koblet Gul ledning til F43 (bremsepedal sensor) og Rød til F47 (hanskerom lys). Stikker ledning nedi hullet nærmest frontruten da det er der strømmen kommer fra slik at det ikke går utover sikringen. Fant også et ledig hull rett ved det bare var til å skru en skrue i og feste jord.
Kilder
Skjema for sikringer: http://www.autogenius.info/tesla-model-s-2012-fuse-box-north-america-version/ (http://www.autogenius.info/tesla-model-s-2012-fuse-box-north-america-version/)
Gjennom brannmuren: http://marc.merlins.org/perso/cars/post_2016-01-16_Installing-a-nose-cam-in-a-Tesla-Model-S_-and-routing-the-cable-through-the-firewall.html (http://marc.merlins.org/perso/cars/post_2016-01-16_Installing-a-nose-cam-in-a-Tesla-Model-S_-and-routing-the-cable-through-the-firewall.html)
Detaljert gjennom brannmuren: https://teslatap.com/modifications/running-wires-through-the-firewall (https://teslatap.com/modifications/running-wires-through-the-firewall)
Sitat fra: Amperson på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:08
Jeg droppet å koble opp via ODB-2 og gikk for sikringboksen.
Koblet Gul ledning til F43 (bremsepedal sensor) og Rød til F47 (hanskerom lys). Stikker ledning nedi hullet nærmest frontruten da det er der strømmen kommer fra slik at det ikke går utover sikringen. Fant også et ledig hull rett ved det bare var til å skru en skrue i og feste jord.
Kilder
Skjema for sikringer: http://www.autogenius.info/tesla-model-s-2012-fuse-box-north-america-version/ (http://www.autogenius.info/tesla-model-s-2012-fuse-box-north-america-version/)
Gjennom brannmuren: http://marc.merlins.org/perso/cars/post_2016-01-16_Installing-a-nose-cam-in-a-Tesla-Model-S_-and-routing-the-cable-through-the-firewall.html (http://marc.merlins.org/perso/cars/post_2016-01-16_Installing-a-nose-cam-in-a-Tesla-Model-S_-and-routing-the-cable-through-the-firewall.html)
Detaljert gjennom brannmuren: https://teslatap.com/modifications/running-wires-through-the-firewall (https://teslatap.com/modifications/running-wires-through-the-firewall)
Elegant løsning
Sitat fra: dissern på torsdag 19. oktober 2017, klokken 15:55
Elegant løsning