Elbilforum.no

Populære temaer => Lade hjemme => Ladeplasser og ladekabler => Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading => Emne startet av: Lassi på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:57

Tittel: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Lassitirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:57
Nok en hvilken ladestasjon tråd...  :-[

Skal legge opp en ny kurs ut i garasjen til lading av det som etterhvert blir 2 elbiler og mest sannsynlig Tesla og Leaf. (En lang og en kortrekkevidde.)

Ønsker å kunne utnytte kapasiteten på en 32A 3 fase 230V kurs best mulig.

Tenkte 2 ladestasjoner, en i hver ende av garasjen slik at man er dekket uavhengig hvilken vei bilene står og at det kan lades på utside av garasje.

Så for meg å sikre kursen med Type B vern i sikringsskapet i bolig og kable direkte mellom laderne i garasjen.

Er det slik at jeg uansett ikke får utnyttet mer enn 2x32A samtidig med 230V TT nett? Dvs i praksis 2 stk 1fase 32A ladestasjoner?

Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:21
Det går ikke an å ha 2 stk 32A enfase ladestasjoner med 32A trefase 230V IT/TT. For det måtte du hatt 400V.

Tror det meste du kan gå for er 1 x 18A enfasekurs til Leafen og 1x 18A tofasekurs til Teslaen. Altså ~4,1 kW til Leafen og ~8,3 kW til Teslaen.

Hvis ladestasjonene skal være like, så er det beste man kan få til 2x 18A enfasekurs. Altså ~4,1 kW på hver. Da benytter man ikke den tredje fasen.

(Med forbehold om at jeg ikke er helt stødig på utregningene.)
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:24
Det går forsåvidt også an å finne en løsning med lastdeling. Slik at om den ene ladestasjonen ikke er i bruk så kan man få ut 32A enfase til Leafen.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Lassitirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:49
Meg som roter litt nå ja. (Pinlig...)

Om jeg stiller spørsmålet annerledes. Beste løsning med 3x32A 230V tilgjengelig og nevnte biler? Ønsker å kunne ha begge plugget i når jeg først skal legge opp nytt.

Er det noe poeng å legge ut større kapasitet enn dette? Sånn rent praktisk for vanlig bruk.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:52
Sitat fra: Lassi på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:49
Meg som roter litt nå ja. (Pinlig...)

Om jeg stiller spørsmålet annerledes. Beste løsning med 3x32A 230V tilgjengelig og nevnte biler? Ønsker å kunne ha begge plugget i når jeg først skal legge opp nytt.

Beste løsning blir 2-fase lading av Teslaen med 2x16A (7,4kW) og 1-fase 20A til Leafen. Da utnytter du en 3x32A kurs bortimot maks, uten lastdeling.

Du kan ikke ha felles B-vern for begge to i skapet, det er krav om separat jordfeilvern for hver ladestasjon. Så om du ikke bruker bokser med integrert B-vern må du sette opp et lite skap i garasjen der kursen splittes, med to stk. B-vern. Tipper dette blir en god del dyrere enn å ha bokser med integrert B-vern.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Lassitirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:28
Godt tips om krav til vern.

Har jeg noe å hente på å gå opp til 3x40A kurs?
Hvordan sier ladestasjon ifra til bil om hvor mye den kan trekke? (V eller mA signal?)

Er grønn på lading og det fremstår som en jungel med kombinasjoner av ladestasjoner uttakstyper og hva bilen kan utnytte i praksis.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: KjellGtirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:12
Ser ikke logikken i å kreve separat B-vern for hver ladeboks. Er du sikker på at dette er et ufravikelig krav?

At det kan være en fordel er så, men om det skulle oppstå feil i en lader (bil) så er det jo bare å koble fra bilen og flippe opp jordfeilbryteren igjen.

Enkelte ladeuttak har dobbelt uttak og kan lade to biler samtidig. Har de to B-vern innvendig?

Med 3*40A kan du trolig lade Teslaen med 8.5 kW og Leafen med 5,3kW samtidig. Ev sette ned litt på Tesla og sette opp til 6,6 kW på Leaf.

Vær obs på at andre biler enn Tesla kan protestere på V-kobling mot Tesla. Kan dog omgåes vha enten en bryter eller tilpasset kabel om det byr på problemer.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Griffeltirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:25
Sitat fra: KjellG på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:12
Enkelte ladestasjoner har dobbelt uttak og kan lade to biler samtidig. Har de to B-vern innvendig?
Ja.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:29
Sitat fra: Lassi på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:28
Godt tips om krav til vern.

Har jeg noe å hente på å gå opp til 3x40A kurs?
Hvordan sier ladestasjon ifra til bil om hvor mye den kan trekke? (V eller mA signal?)

Med 3x40A kan du hente ut 2x18,5A til Teslaen (som er maks de nye kan trekke) og 1x25A til Leaf.

Pilotsignalet bruker en duty cycle (altså PWM) for å signalisere tilgjengelig ladestrøm.

Sitat fra: KjellG på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:12
Ser ikke logikken i å kreve separat B-vern for hver ladeboks. Er du sikker på at dette er et ufravikelig krav?

Ikke separat B-vern, men separat jordfeilvern. Det kan løses med felles B-vern på kursen og separat A-vern i/før hver ladestasjon om man ønsker. Det er normalt slik det gjøres på doble stolper, B-vern på tilførsel og separat jordfeilautomat (type A) for hvert uttak i ladestolpen.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: geeartirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:30
Hva skjer dersom man setter to ladestasjoner med lastdeling på denne 3-fas 32A kursen, og plugger Teslaen i den ene og en bil med 1-faslader i den andre?
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:35
Sitat fra: gr på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:30
Hva skjer dersom man setter to ladestasjoner med lastdeling på denne 3-fas 32A kursen, og plugger Teslaen i den ene og en bil med 1-faslader i den andre?

Med lastdeling vil jo Teslaen alltid kunne få 2x18,5A mens den andre ladestasjonen som er koblet som 1-fase vil veksle mellom 18A og 32A avhengig av om Teslaen lader eller ikke.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: KjellGtirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:39
Nå ser det for meg ut til at Griffel og Jkirkebo har forskjellig syn på B-type jordfeilvern?
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: J.Laftontirsdag 10. oktober 2017, klokken 21:55
Nå er jo anlegget hos trådstarter 230v TT nett. Å på ett 230v TT og IT nett er det ikke mulig å kjøre med 1 fas kurs. Her er kunn 2 fas og 3 fas mulig.
Vet at dette med 1 fas henger igjen fra gammelt av. Men det er feil tolkning.
1fas er kunn mulig på TN nett der du kjører fas mot null leder.

Så med en 32A 3 fas kurs er er beste løsningen å ha to ladere på 2x 16A . Eventuelt ha ladere med lastdeling så man kan kjøre en lader på f.eks 28A og en annen på 4A
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Lassitirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:14
Takk for svar, men hva blir vi enige om her nå?
Kan jeg ikke belaste kursen slik jkirkebo skisserer? 32A/1,73=18,5A

For jordfeilbryter blir det vel greiest å bare bruke jordfeilautomat i skapet og ta ladestasjoner med innebygd b-vern.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Griffeltirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:38
Du kan trygt se helt bort fra J.Laftons innlegg, og følge jkirkebo opplegg.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: KjellGtirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:42
Jo du kan lade som Jkirkebo foreslår.

Teslaen lader mellom L1 og L3 med 18A OG L2 og L3 med 18A. Dette er en spesiel form som bla.a Tesla kan bruke. Du ser at L3 er fullt brukt opp, men du har lavere belastning i L1 og L2, så er det «plass» til en enspenningslader mellom L1 og L2.

Slik V-kobling kan skape trøbbel med andre biler som tror den har feil på nettet og stopper ladingen. Dette kan løses med en enspenningskabel til kranglete biler. Dersom dette er eneste ladeuttak, kan en også vurdere en bryter i L2 for lading av biler uten V-lademulighet.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: KjellGtirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:44
Jo du kan lade som Jkirkebo foreslår. (Ser at Griffel har svart det samme :)

Teslaen lader mellom L1 og L3 med 18A OG L2 og L3 med 18A. Dette er en spesiel form som bla.a Tesla kan bruke. Du ser at L3 er fullt brukt opp, men du har lavere belastning i L1 og L2, så er det «plass» til en enspenningslader mellom L1 og L2.

Slik V-kobling kan skape trøbbel med andre biler som tror den har feil på nettet og stopper ladingen. Dette kan løses med en enspenningskabel til kranglete biler. Dersom dette er eneste ladeuttak, kan en også vurdere en bryter i L2 for lading av biler uten V-lademulighet.

Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. oktober 2017, klokken 02:04
Sitat fra: Lassi på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:14
For jordfeilbryter blir det vel greiest å bare bruke jordfeilautomat i skapet og ta ladestasjoner med innebygd b-vern.

Med B-vern i ladestasjonen skal du ikke ha jordfeilautomat i skapet, kun en vanlig automatsikring uten jordfeilvern.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 11. oktober 2017, klokken 06:45
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. oktober 2017, klokken 02:04
Sitat fra: Lassi på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:14
For jordfeilbryter blir det vel greiest å bare bruke jordfeilautomat i skapet og ta ladestasjoner med innebygd b-vern.

Med B-vern i ladestasjonen skal du ikke ha jordfeilautomat i skapet, kun en vanlig automatsikring uten jordfeilvern.

Ikke jordfeil A på kursen, men de andre jordfeilautomatene type A i skapet da ? Så lenge sikringen ikke er lagt ut så er ladekursen koblet til de andre kursene via koblingsskinnen....og det er vel nettopp derfor man bruker et B-vern at ikke DC strøm skal slå ut de andre jordfeil vernene i skapet ?
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. oktober 2017, klokken 09:21
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 11. oktober 2017, klokken 06:45
Ikke jordfeil A på kursen, men de andre jordfeilautomatene type A i skapet da ? Så lenge sikringen ikke er lagt ut så er ladekursen koblet til de andre kursene via koblingsskinnen....og det er vel nettopp derfor man bruker et B-vern at ikke DC strøm skal slå ut de andre jordfeil vernene i skapet ?

Ladekursen inkl. B-vern er da koblet "oppstrøms" til resten av jordfeilautomatene, ikke "nedstrøms".
B-vern er også for å hindre farlige DC-feilstrømmer i nettet, det er påkrevd selv om ingen av de andre kursene har jordfeilvern.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Lassionsdag 11. oktober 2017, klokken 12:54
Per idag har jeg kun 30mA forankoblet jordfeilbryter, men så for meg å bytte til jordfeilautomat på alle eksisterende kurser ifm med utvidingen. (Samt rydde i gammelt rot fra forrige eier...)

Okei, forsøker å oppsummere.
Standard 3x32A OV i sikringsskap. Er det behov for C kar. for lading?
Ladestasjoner med innebygd type B jordfeilvern satt opp for lastdeling.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. oktober 2017, klokken 16:05
Sitat fra: Lassi på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:54
Per idag har jeg kun 30mA forankoblet jordfeilbryter, men så for meg å bytte til jordfeilautomat på alle eksisterende kurser ifm med utvidingen. (Samt rydde i gammelt rot fra forrige eier...)

Okei, forsøker å oppsummere.
Standard 3x32A OV i sikringsskap. Er det behov for C kar. for lading?

Nei, B-karakteristikk holder lenge.
Tittel: Sv: Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett
Skrevet av: Lassionsdag 11. oktober 2017, klokken 16:35
Flott, da har jeg en plan! ☺