Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Kramzz på mandag 09. oktober 2017, klokken 18:10

Tittel: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Kramzzmandag 09. oktober 2017, klokken 18:10
Jeg lurer på hvilke tesla versjon folk er mest fornøyd med, Da tenker jeg på om man liker 40,60,70D,75,75D,85,P85,85D,P85D,90D,P90D,100D eller P100D

Hvilke årsmodel liker dere best og hvorfor ;D
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 09. oktober 2017, klokken 18:14
Folk er mest fornøyd med den bilen de har. Fordi de ikke vet bedre. ;D
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Nasatechmandag 09. oktober 2017, klokken 18:30
Jeg har P90DL (Model X), men kunne godt tenkt meg 100D.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: BMW850mandag 09. oktober 2017, klokken 18:37
Jeg er mest fornøyd med min bakhjulsdrevne P85
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 09. oktober 2017, klokken 18:43
Jeg var veldig fornøyd med min mars 2016 S90D (pre facelift).
Solid, lite feil, veldig sprek, god rekkevidde og generelt lite å sette fingeren på!

X90D`en har vokst på meg. Det er mye S`en er bedre på enn X`en, men også motsatt.

Men jeg skulle gjerne hatt X100D. X`en bruker en del mer strøm enn S`en :)
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Kramzzmandag 09. oktober 2017, klokken 20:21
Jeg syntest selv at det er stor forskjell på de bilene jeg har lånt gjennom tesla, og syns derfor det er artig å se hva andre syns, selv syns jeg P85 er mer leken enn p85D blant annet. P85D er merkbart kjappere opp til 60 men er noe med at P85 slipper på hekken  ;D
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 09. oktober 2017, klokken 20:31
P85 er artig på tørr asfalt på sommeren.
Men kjedelig på vått høstferie om man ikke slår av antispinn :)

D-versjoner får nesten alltid alle kreftene ned i bakken.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: ludwig_holbergmandag 09. oktober 2017, klokken 20:33
Har testa S70D og X100D (sommerens utgave) i tillegg til egen 85D. I bunn og grunn gode biler alt sammen :) Hadde jeg bestilt ny nå, hadde jeg holdt meg til en nokså basis utgave. Var annerledes når jeg bestilte i 2014 - da var ekstrautstyret meget god valuta for pengene, bortimot halv pris av hva det er nå. De fleste gamle modeller har vel et eller annet som ikke tilbys på ny bil idag - selv setter jeg pris på 22kw dobbeltlader i egen bil.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: petersvmandag 09. oktober 2017, klokken 20:52
Hatt 60, 85 og 85D, alle var like bra til mitt bruk. Mao er innstegsmodellene gode nok for de fleste vil jeg tørre å påstå.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: samotholtmandag 09. oktober 2017, klokken 22:05
S85D. Skifter gjerne til 100 hvis det blir hengerfeste og bedre støydemping.

X eh nei. Minibuss  8)

Edit: Hvorfor? Kjapp, går langt nok (stort sett) og er behagelig (nok) å kjøre. Har heller ikke Nextgen.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: ModelS_Oslo88mandag 09. oktober 2017, klokken 22:57
Som mange andre skriver, folk er nok mest fornøyd med bilen de har selv  ;D

Har kjørt en 2016 S90D en del (lånt den fra en i familien før bestilling), men min P100D er meget gøy å kjøre, og jeg angrer ikke på at jeg gikk "all-in"  ;)
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Kramzztirsdag 10. oktober 2017, klokken 06:15
Jeg har fått inntrykk av at de fleste er nøyd med den bilen de selv har, men jeg har fått med meg at noen her på forumet har 2,3 og gjerne 4 biler i signaturen sin  ;D Tesla er ikke bare en bil tesla er mer en livstil :P
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Elbil fundamentalisttirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:26
Skal over fra fullspekket 2015 S85D til ny fullspekket S75D (minus barneseter bak).
Veldig fornøyd med S85D, men ble fristet av lav rente, facelift og rett og slett å få nyeste utgave.

Bekymret for:
1. Om setene er like gode som AP1 skinnseter (som ble forbedret med bedre stopping og sidestøtte). Sitter veldig godt i dem. Mulighet for å forandre litt på sittestilling og merker ingen antydninger til vonde skuldre / rygg hofter. Sitter (nesten) like godt i disse som i vår tidligere XC90. Før XC90hadde vi BMW 5serie touring. Der kunne jeg ikke sitte i mer enn 2 timer før hoften verket.
2. Ladetiden er lenger på 75D, spesielt i lav SOC (er blitt flink til å kjøre ned mot noen få prosent mellom SC'er). S85D er like kjapp de første og nyttigeste 20-25 minuttene som 100D. Her taper jeg 6-7 minutter hver gang. Hvis vi somler på ladepausene får man mye mer rekkevidde med ekstra ladetid på en 100D og kan kanskje hoppe over SC'er. Dette er nok hvorfor jeg allerede nå ser at jeg kommer til å oppgradere til 100D om et par tre år. Burde jeg valgt 100D allerede i dag? Jeg tror det kommer ett 120 batteri, og det frister å vente på det. Kan sikkert mer enn halvere antall SC besøk med ett slikt batteri. Bra for Tesla også med færre som lader på SC med mange Model3 på veiene.
3. Dobbeltlader 22kw. Ikke brukt den mye, men veldig kjapp og bra når man har bruk for den.
4. Skikkelige skinnseter mot vegan. Litt skeptisk. Blir det litt tett og plastikkaktig over tid?
5. Livstid gratis SC som følger bilen. Den nye 75D har ikke dette salgsargumentet når den skal selges videre..
6. Velger også bort barneseter bak, selv om minstemann har litt tid igjen hvor dette har vært kjekt.
7. Rekkevidde. Det er vel noe bedre aerodynamikk på facelift, men mindre batteri merker man mest om vinteren med gjentakende oppvarming av batteri og cupe, samt lite igjen for aerodynsmikk på saktegående norske landeveier. På motorvei i høye hastigheter er jeg ikke bekymret for 75D. Da vil litt lavere luftmotstand kompensere for mindre batteri.
8. Regnsensor. Noen gange er det enkle det beste. Hella regnsensor fungere , men vil AP2 ett-eller-annet fungere / fungere bra nok?
9. Xenon er veldig bra, blir facelift lysene like bra?
10. Autodimming av fjernlys?

Blir veldig spennende. Første gang jeg fornyer en Tesla. Håper jeg blir fornøyd og at savnet etter de bedre S85D egenskapene overgås av alle forbedringene på 75D. Uansett så er jeg fornøy med å selge en super bra bil som jeg vet vil bringe mye glede til neste eier.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: fonbergtirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:45
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:26
Skal over fra fullspekket 2015 S85D til ny fullspekket S75D (minus barneseter bak).
Veldig fornøyd med S85D, men ble fristet av lav rente, facelift og rett og slett å få nyeste utgave.

Bekymret for:
1. Om setene er like gode som AP1 skinnseter (som ble forbedret med bedre stopping og sidestøtte). Sitter veldig godt i dem. Mulighet for å forandre litt på sittestilling og merker ingen antydninger til vonde skuldre / rygg hofter. Sitter (nesten) like godt i disse som i vår tidligere XC90. Før XC90hadde vi BMW 5serie touring. Der kunne jeg ikke sitte i mer enn 2 timer før hoften verket.
2. Ladetiden er lenger på 75D, spesielt i lav SOC (er blitt flink til å kjøre ned mot noen få prosent mellom SC'er). S85D er like kjapp de første og nyttigeste 20-25 minuttene som 100D. Her taper jeg 6-7 minutter hver gang. Hvis vi somler på ladepausene får man mye mer rekkevidde med ekstra ladetid på en 100D og kan kanskje hoppe over SC'er. Dette er nok hvorfor jeg allerede nå ser at jeg kommer til å oppgradere til 100D om et par tre år. Burde jeg valgt 100D allerede i dag? Jeg tror det kommer ett 120 batteri, og det frister å vente på det. Kan sikkert mer enn halvere antall SC besøk med ett slikt batteri. Bra for Tesla også med færre som lader på SC med mange Model3 på veiene.
3. Dobbeltlader 22kw. Ikke brukt den mye, men veldig kjapp og bra når man har bruk for den.
4. Skikkelige skinnseter mot vegan. Litt skeptisk. Blir det litt tett og plastikkaktig over tid?
5. Livstid gratis SC som følger bilen. Den nye 75D har ikke dette salgsargumentet når den skal selges videre..
6. Velger også bort barneseter bak, selv om minstemann har litt tid igjen hvor dette har vært kjekt.
7. Rekkevidde. Det er vel noe bedre aerodynamikk på facelift, men mindre batteri merker man mest om vinteren med gjentakende oppvarming av batteri og cupe, samt lite igjen for aerodynsmikk på saktegående norske landeveier. På motorvei i høye hastigheter er jeg ikke bekymret for 75D. Da vil litt lavere luftmotstand kompensere for mindre batteri.
8. Regnsensor. Noen gange er det enkle det beste. Hella regnsensor fungere , men vil AP2 ett-eller-annet fungere / fungere bra nok?
9. Xenon er veldig bra, blir facelift lysene like bra?
10. Autodimming av fjernlys?

Blir veldig spennende. Første gang jeg fornyer en Tesla. Håper jeg blir fornøyd og at savnet etter de bedre S85D egenskapene overgås av alle forbedringene på 75D. Uansett så er jeg fornøy med å selge en super bra bil som jeg vet vil bringe mye glede til neste eier.

1. De nye setene er de beste til nå i Tesla.
4. Velg delskinn, de er best.
5. Enig, blir spennende å se hvordan dette slår ut på bruktmarkedet. Vi som har brukserfaring vet jo at SuC-betaling vil bli småpenger med dagens kWt-satser i hvert fall, men "gratis" er et ord som klinger godt i de fleste kjøperes ører.
8. Skeptisk til kamerabasert viskerautomatikk. Ser mange spekulerer i at vi får ettermontert sensor til å ta seg av dette.
9. Jeg synes så langt at Faceliftlysene er bedre enn de gamle. De har ikke like jevnt lys, men totalt sett bedre.
10. Funker dårlig i dag (2017.38), må bli bedre for at jeg skal bruke det i hvert fall. I dag er slår den på langlys alt for mye.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: E_Stirsdag 10. oktober 2017, klokken 11:38
Har en gammel pre-AP S85, skulle selvfølgelig gjerne hatt en ny P100D, men så er det noe som heter penger her også, da. Synes ikke forskjellene fra bilen jeg har til en pre-facelift AP1-bil er store nok til å rettferdiggjøre mellomlegget.

Stort sett er alt som er gjort er forbedringer, men jeg synes det er "på trynet" at dobbeltlader (22kW), som i utgangspunktet var relativt rimelig å bestille med bilen og ikke så alt for dyrt å ettermontere heller, nå har blitt ekstremt dyrt (25k) å ettermontere og ikke engang er tilgjengelig på facelift-biler. Ferdes man i områder uten supercharger eller andre hurtigladere er muligheten til å lade med 22kW fort alfa og omega for at det skal være gjennomførbart på en lengre tur.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: sndtirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:00
P85D fordi den har følgende:
AP1, regnsensor, nextgen seter foran og bak, sportsunderstell, alcantara på dash, ekte skinn, dobbeltlader (22 kW AC), knapp for deaktivering av AP, serviceavtale inkl. alle slitedeler unntatt dekk, mulighet for 35 W xenon oppgradering og gratis supercharging.

Alt over veier opp for manglene: dårligere isolert ledningsnett ift. biler fra sept. 2015, facelift front og stor DU som er mindre pålitelig.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: hmatirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:26
Best og mest for pengene er selvsagt Model S 85 "classic" (pre-AP) ;)
Hvem er villige til å legge 100-400'000 på bordet for å få adaptiv cruice-control, styreassistent og trekk på alle fire?
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Kramzztirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:27
Mangen gode poeng her! Din P85D høres ut som en av de bedre☺ bare det at man kan deaktivere ap er jo kjempe bra! Ble gal av cruise control med Ap, bremset jo ned når man kjørte i svinger,passerte skilt osv.Dette var skuffende syns jeg.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:53
Sitat fra: eKramer på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:27
bare det at man kan deaktivere ap er jo kjempe bra!

Da må man avinstallere hele AP pakken. Det er ikke mulig å kjøre med ren cruisecontrol med AP biler, kun adaptiv cruise. De eneste gangene jeg savner ordinær cruise er når fronten er dekket av snø slik at radaren ikke fungerer :)

Ellers har jeg testet P85+. Det var den Teslaen jeg har likt aller minst. Grusomt ukomfortabel på ujevnt underlag. Den lille ekstra stivheten i svinger veier ikke opp for hvor ubehagelig den var over ujevnheter. Måtte kjøre mye saktere over ujevnheter.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:26
Bekymret for:
....
1. Nextgen seter kan tiltes noe mer bakover enn premium, og oppleves derfor som bedre på lårstøtte. I tillegg har de bedre sidestøtte enn både premium og de gamle standardsetene. Nextgen er nok de setene jeg har likt best. Premium var litt nedtur, bortsett fra den elektriske nakkestøtten, som forsåvidt dessverre har en bug hvor den senker seg litt fra toppnivå når bilen står parkert (feilmeldt).
3. Det er helt individuelt. Selv har jeg dratt reell nytte av den en gang på fire år. Ikke sikkert du vil savne den, men det vet du best :)
4. Teslas skinn er jo godt kjent for dårlig kvalitet. Vegan kan nok ikke være dårligere. De hvite vegansetene har i  praksis vist seg å være langt mer holdbare.
5. Alle Teslaer solgt så langt har gratis supercharger inkludert. Enten 400kWh årlig eller ubegrenset. Man må være tung bruker av supercharger for å dra særlig økonomisk nytte av ubegrenset vs 400kWh. Neppe særlig innvirkning i bruktmarkedet selv om enkelte kjennere vil skille på dette.
8. Teslas regnsensor har aldri vært blant de beste. Den ble på ett tidspunkt omdøpt til monsuun sensor, ettersom den selv på det mest sensitive hakket ofte ikke slår inn før man må trykke på den manuelle knappen. Selv opplever jeg at den er litt opp og ned. Noen ganger fungerer den bra. Andre ganger er den alt for treg. AP2 må jo få dette på plass etter hvert. Ingen vei utenom. Og tror ikke den kan bli dårligere enn AP1 regnsensor.
9. De gamle lysene har i test vist seg å være bedre enn de nye, spesielt om man går for 35W oppgradering. De nye LED-lampene virker bedre, men man blir lurt av mer egenblending, og ujevn spredning. Samtidig setter jeg selv pris på bredere lysbilde, og synes lysene er helt OK. De gamle lyskjeglene var for smale etter mitt syn. Men fortsatt synd Tesla ikke har dreibare hovedlys lys, selv om de adaptive grøftelysene er gode i lav hastighet.
10. Ofte for treg til å dimme opp synes jeg. For kravstor til fravær av lyskilder.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: fonbergtirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:12
Sitat fra: hma på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:26
Hvem er villige til å legge 100-400'000 på bordet for å få adaptiv cruice-control, styreassistent og trekk på alle fire?

Bare i september var det vel over 1000 nordmenn som var villige til det siden de kjøpte ny TMS fremfor en brukt klassiker på Finn.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Cato76tirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:37
Da er jeg aktiv på forumet igjen, etter 8 måneder med "ventebil" mellom to Teslaer. Som signaturen min sier så har jeg kun hatt P85 og P85D. For det første er det stor forskjell på P85 2013 og 2015. Denne er mye bedre sammenkrudd og mer tight på alt. P85D'en var som å kjøre på skinner - trygt, men ikke så leken.. P85D'en føltes selvfølgelig mye mer agressiv, og jeg fikk et større smil når jeg dro på fra 0->tillatt fatsgrense  8)

Denne gangen sto det mellom P85 og 85D, men med like parametre på fart, så falt valget på P85 som også er en kanon bil og mye mer leken  :+1:

Bilen jeg kjøpte nå har alt av tilgjengelig utstyr (ja, til og med 7-seter)  :) :) 
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:48
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:53
5. Alle Teslaer solgt så langt har gratis supercharger inkludert. Enten 400kWh årlig eller ubegrenset. Man må være tung bruker av supercharger for å dra særlig økonomisk nytte av ubegrenset vs 400kWh. Neppe særlig innvirkning i bruktmarkedet selv om enkelte kjennere vil skille på dette.

Dette stemmer da ikke? 60kWh-modellen ble da solgt uten SC i starten (ikke mulig å hurtiglade i det hele tatt), dette kostet ekstra. Kjøpte man CHAdeMO-adapter måtte man innom verkstedet for å få slått på muligheten i bilen til å bruke dette.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:54
Du har teknisk sett helt rett. For noen år siden var supercharger ekstrautstyr på S60. Hvor mange som droppet det vet jeg ikke, men det utgjør ikke en stor andel av solgte biler i Norge :)

Men poenget med punkt 5 var det at nye biler leveres med ubegrenset lading, mens de har 400kWh inkludert årlig for eier nr 2.

De ytterst få bilene som ikke kan hurtiglade overhodet tar nok en langt større smell enn de som har 400kWh vs ubegrenset, men smellen er begrenset oppad til prisen for aktivering av supercharing. Er det 10-15.000,- vi snakker om for den? Det var vel bare mulig i 2013 og muligens deler av 2014. Husker ikke helt hva prisen for dette var da :)
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Jeronantirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:58
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:54
Du har teknisk sett helt rett. For noen år siden var supercharger ekstrautstyr på S60. Hvor mange som droppet det vet jeg ikke, men det utgjør ikke en stor andel av solgte biler i Norge :)

Men poenget med punkt 5 var det at nye biler leveres med ubegrenset lading, mens de har 400kWh inkludert årlig for eier nr 2.

De ytterst få bilene som ikke kan hurtiglade overhodet tar nok en langt større smell enn de som har 400kWh vs ubegrenset, men smellen er begrenset oppad til prisen for aktivering av supercharing. Er det 10-15.000,- vi snakker om for den? Det var vel bare mulig i 2013 og muligens deler av 2014. Husker ikke helt hva prisen for dette var da :)

Isn't the whole point that Model 3 owners are going to pay per minute (or per use), like on third party commercial chargers (Fortum, etc) to pay back the cost of the network for Tesla?

Hasn't that been the plan from the start?  That owners of the high end cars ( Model S, Model X ) get the free Super charger as sales incentive, but that the Network costs would be covered by owners of the cheaper Model 3 and Y.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: E_Stirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:44
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:53

8. Teslas regnsensor har aldri vært blant de beste. Den ble på ett tidspunkt omdøpt til monsuun sensor, ettersom den selv på det mest sensitive hakket ofte ikke slår inn før man må trykke på den manuelle knappen. Selv opplever jeg at den er litt opp og ned. Noen ganger fungerer den bra. Andre ganger er den alt for treg. AP2 må jo få dette på plass etter hvert. Ingen vei utenom. Og tror ikke den kan bli dårligere enn AP1 regnsensor.


Jeg har prøvd denne, og i likhet med erfaring med regnsensoren på min pre-AP synes jeg det stikk motsatte. Den er fullstendig hyperaktiv og går over på manisk visking på full hastighet bare ved noen stakkars regndråper. Har gått over til Rain-X på ruten og å bare "glemme" sensorinnstillingene, kun bruke manuelt på ved behov.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:57
Kjenner jeg må ta meg bryet med å legge på RainX snart. Var veldig fornøyd med det på S`en. Men X`ens frontvindu er større og høyere. Mer pes å legge på.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Muffinmantirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:45
Jeg gjør ruta skikkelig ren og legger Fusso Coat. Deretter rainx (vel, Biltema sin variant) oppå. Det har fungert veldig bra og ser ut til å ha god holdbarhet.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: GOStirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:28
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:54
Du har teknisk sett helt rett. For noen år siden var supercharger ekstrautstyr på S60. Hvor mange som droppet det vet jeg ikke, men det utgjør ikke en stor andel av solgte biler i Norge :)

Men poenget med punkt 5 var det at nye biler leveres med ubegrenset lading, mens de har 400kWh inkludert årlig for eier nr 2.

De ytterst få bilene som ikke kan hurtiglade overhodet tar nok en langt større smell enn de som har 400kWh vs ubegrenset, men smellen er begrenset oppad til prisen for aktivering av supercharing. Er det 10-15.000,- vi snakker om for den? Det var vel bare mulig i 2013 og muligens deler av 2014. Husker ikke helt hva prisen for dette var da :)

Tror det var 16.900 å aktivere det senere på S60 og noe slikt som 12-13.000 om en kjøpte det med bilen.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:51
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:57
Kjenner jeg må ta meg bryet med å legge på RainX snart. Var veldig fornøyd med det på S`en. Men X`ens frontvindu er større og høyere. Mer pes å legge på.
Aquapeel er et alternativ som etter sigende skal holde mye lengre, er kapselbasert så enkelt å påføre.

Just A tip

https://www.ebay.com/i/252855996052
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Knut Røetirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:59
Brukt aquapel et par ganger, det er et litt rart produkt.
Legger igjen en skitten hinne på ruta etter en stund som er vanskelig å få bort. Tror jeg foretrekker uten.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 10. oktober 2017, klokken 19:29
Sitat fra: tiger`n på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:59
Brukt aquapel et par ganger, det er et litt rart produkt.
Legger igjen en skitten hinne på ruta etter en stund som er vanskelig å få bort. Tror jeg foretrekker uten.
Høres ut som enten dårlig forarbeid eller forurensning.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: E_Stirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:21
Har brukt glasspolish (både Autoglym og Sonax, de virker veldig like) først, så Rain-X eller Turtles variant av det samme. (lukter det samme, er nok det samme) Det virker som det holder ganske bra, og så er det ganske billig. :)
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: hmaonsdag 11. oktober 2017, klokken 09:15
Sitat fra: fonberg på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:12
Sitat fra: hma på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:26
Hvem er villige til å legge 100-400'000 på bordet for å få adaptiv cruice-control, styreassistent og trekk på alle fire?

Bare i september var det vel over 1000 nordmenn som var villige til det siden de kjøpte ny TMS fremfor en brukt klassiker på Finn.
Det kan forklares med at det er best tilgang på AP-biler og/eller bilder med D(?). Det er også større sannsynlighet for at disse også er innenfor garanti, så det er ikke så rart at mange kjøper disse.

Jeg står fast ved at pre-AP "classic" Model S er det klart beste elbilkjøpet du kan gjøre i dag, målt i verdi for pengene, uansett merke og modell.
Nest beste kjøp per dags dato er nye Nissan Leaf (som jeg selv har bestilt) ;)
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Isbjørnonsdag 11. oktober 2017, klokken 11:28
P85DL likte jeg best.
P100DL har dårlige seter, for myke dempere, har AP2 (dårlig) og er for dyr sml. med P85DL. Jeg angrer faktisk at jeg solgte P85DL og byttet til 100.

Kona har en XP90DL, den er også kjempebra fordi den har AP1 og samme bra ytelse som P85DL hadde. Men er for lite sporty for meg. Passer godt som konebil og av og til bruk, f. eks. når man trenger tilhenger.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Jeronanonsdag 11. oktober 2017, klokken 11:55
People complain too much and expect too much too quickly from AP2.

Fact is, AP2 hardware is much more advanced and has many more capabilities than AP1.

You just have to give Tesla time to release the updates!  Last thing you want is them to rush a software update, getting people killed and then them getting sued to bankruptcy and we will have nothing anymore.

Also, strict government regulations are holding them back. Tesla already demonstrated Full selfdriving capibilities with a Model X and AP2 hardware.

All that is currently allowed today is Adaptive cruise control, Lane assist (aka auto steering) and some collision avoidance safety features (like Volvo's latest version of Pilot Assist).
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Bredeonsdag 11. oktober 2017, klokken 12:09
Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:55
People complain too much and expect too much too quickly from AP2.

Fact is, AP2 hardware is much more advanced and has many more capabilities than AP1.

You just have to give Tesla time to release the updates!  Last thing you want is them to rush a software update, getting people killed and then them getting sued to bankruptcy and we will have nothing anymore.

Also, strict government regulations are holding them back. Tesla already demonstrated Full selfdriving capibilities with a Model X and AP2 hardware.

All that is currently allowed today is Adaptive cruise control, Lane assist (aka auto steering) and some collision avoidance safety features (like Volvo's latest version of Pilot Assist).

Kanskje Tesla ikke burde solgt biler med AP2 da.. Eller iallefall ikke tatt betalt for det..
Er det for mye å forvente at AP2 er bedre enn AP1 når en kjøper produktet?
Min Fanboy-karriere er over, så jeg skjønner ikke dette lenger.. :-X
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Jeronanonsdag 11. oktober 2017, klokken 12:38
Sitat fra: Brede på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:09
Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:55
People complain too much and expect too much too quickly from AP2.

Fact is, AP2 hardware is much more advanced and has many more capabilities than AP1.

You just have to give Tesla time to release the updates!  Last thing you want is them to rush a software update, getting people killed and then them getting sued to bankruptcy and we will have nothing anymore.

Also, strict government regulations are holding them back. Tesla already demonstrated Full selfdriving capibilities with a Model X and AP2 hardware.

All that is currently allowed today is Adaptive cruise control, Lane assist (aka auto steering) and some collision avoidance safety features (like Volvo's latest version of Pilot Assist).

Kanskje Tesla ikke burde solgt biler med AP2 da.. Eller iallefall ikke tatt betalt for det..
Er det for mye å forvente at AP2 er bedre enn AP1 når en kjøper produktet?
Min Fanboy-karriere er over, så jeg skjønner ikke dette lenger.. :-X

Would people have bought the new cars without any AP hardware?

Tesla was put in a tough spot after the break-up with Mobileye, so they were no longer allowed to use the AP1 hardware on new cars.

If you can't wait for AP2 to catch up over time, you could have also order the car and not activated Upgraded AutoPilot and waited till you think it meets your requirements.

I ordered a new S 75D, including Upgraded Autopilot, knowing full well AP2 isn't perfect, but will eventually.

I did not order the Full autonomous package, as I know we won't see this for at least another 4-5 years. Not because I don't believe Tesla can't deliver (they already demonstrated full selfdriving with AP2 hardware), but because of Government bureaucracy and regulations taking years to get anywhere.
Like I said in another topic.  Tesla's Summon feature does a lot more in the US. Same for other car manufacturers Auto Parking features. We only get limited/stripped down features of this in Europe.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: JorgenMonsdag 11. oktober 2017, klokken 12:53
Foretrekker RWD av gammeltypen uten det nye filteret, altså de med størst plass i frunken. Ingen endringer på nyere biler veier opp den fordelen.

Kjempekjekt for oss med 3 barn.

Biler uten AP er også noe jeg liker av prinsipp :)
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Bredeonsdag 11. oktober 2017, klokken 14:48
Enig med siste taler.
Kun gammel Model S som er aktuell for oss pga. frunken, så da må vi si oss mest fornøyd med 2013/14-modellene  ;D
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: o.b.lixonsdag 11. oktober 2017, klokken 14:51
Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:55
People complain too much and expect too much too quickly from AP2.

Nei. Tesla har selv sagt at software skulle være klar (dvs på nivå med Ap1-software) til desember 2016. Nå, 10 måneder senere, er de ca på 30% nivå med Ap1, og at de ikke er klar med noe mere, men likevel tar fullt betalt for det, er etter min mening svært kritikkverdig.

Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:55
Also, strict government regulations are holding them back. Tesla already demonstrated Full selfdriving capibilities with a Model X and AP2 hardware.
Denne video er sterkt manipulert på et svært begrenset område. Det er ikke demonstrert noe som helst, vi vet ikke noe om hva som ligger i bakgrunne og hjelper til, eller om dette er en innøvd rute kjørt mange ganger.

F.eks. når sikorsky presenterte helikopteret for investorer, filmet han det flygende, og spilte av i sakte film, slik at det ikke fremstod så utabilt, dvs jukset med fakta på video. Virker det kjent med selvkjøring?


Sitat fra: Brede på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:09
Kanskje Tesla ikke burde solgt biler med AP2 da.. Eller iallefall ikke tatt betalt for det..
Er det for mye å forvente at AP2 er bedre enn AP1 når en kjøper produktet?
Min Fanboy-karriere er over, så jeg skjønner ikke dette lenger.. :-X

Min Fanboy-karriere er nok også over. Jeg har mistet troen på selvkjøring, i alle fall med Tesla i ledelsen. Når de ikke klarer å viske automaisk, hvordan skal de da kjøre en hel bil automatisk???
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Øggenonsdag 11. oktober 2017, klokken 16:08
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:51

Min Fanboy-karriere er nok også over. Jeg har mistet troen på selvkjøring, i alle fall med Tesla i ledelsen. Når de ikke klarer å viske automaisk, hvordan skal de da kjøre en hel bil automatisk???

:+1: :+1:
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Jeronanonsdag 11. oktober 2017, klokken 16:15
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:51
Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:55
People complain too much and expect too much too quickly from AP2.

Nei. Tesla har selv sagt at software skulle være klar (dvs på nivå med Ap1-software) til desember 2016. Nå, 10 måneder senere, er de ca på 30% nivå med Ap1, og at de ikke er klar med noe mere, men likevel tar fullt betalt for det, er etter min mening svært kritikkverdig.


I guess you completely missed the fatal accident with Autopilot that happened in 2016?

That incident has changed things significantly and Tesla now has to be much more careful what they push out over the air to their cars!
Temporarily removing EBS on the new APH2.5 cars being the latest example (which is now being activated again as we speak).  They are extremely cautious now.

So there have obviously been some setbacks, changed priorities like getting Model 3 production on track, etc that has delayed APH2 updates. That doesn't mean we never get them.

There are also much stricter regulations being put in place by governments lately regarding what Autonomous features are currently allowed on new cars. For example, the new Audi A8 will have it's advertised autonomous features severely restricted in Europe.
When Tesla pushed out Autopilot 1.0, a lot of governments were taken aback at that time, since there was simply none to few regulations in place. They didn't expect it that soon and were not ready for it yet.

So APH2 is under much more scrutiny now, especially since the fatal accident in 2016.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: tallyhoonsdag 11. oktober 2017, klokken 17:02
Har S90D 2016. Alt funker ;D.
Fornøyd med nextgen-setene, skinnet er nesten som nye, AP1 funker utmerket, likeså autodim og regnsensor. Og ikke minst med lavt strømforbruk.
Tittel: Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?
Skrevet av: Kramzzonsdag 11. oktober 2017, klokken 18:04
Sitat fra: Isbjørn på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:28
P85DL likte jeg best.
P100DL har dårlige seter, for myke dempere, har AP2 (dårlig) og er for dyr sml. med P85DL. Jeg angrer faktisk at jeg solgte P85DL og byttet til 100.

Kona har en XP90DL, den er også kjempebra fordi den har AP1 og samme bra ytelse som P85DL hadde. Men er for lite sporty for meg. Passer godt som konebil og av og til bruk, f. eks. når man trenger tilhenger.

Litt av en bilpark☺!  Er jo de poengene du kommer med no, som er relevante for folk som vurderer å bytte ut sin P85D med P100D ☺ syns mange gode synspunkter har kommet frem, så langt, i denne posten!