Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: BOStrand på fredag 06. oktober 2017, klokken 20:37

Tittel: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: BOStrandfredag 06. oktober 2017, klokken 20:37
Hei,

Noen som har erfaring med disse nye dekkene?

Relativt fornøyd med Bridgestone Blizzak dekkene som fulgte med i3'n, men de ble fort utslitt.
Virker som om Nokian er for myke.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 07. oktober 2017, klokken 21:34
Vant en dekktest leste jeg, men det var jo selvfølgelig i en heeeelt annen dimensjon... 8)
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: jojak81onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:22
Får disse dekkene på bilen 17/10 - så kan gi en tilbakemelding da!

Mine Blizzak ble også slitt fort, litt over 2 vintersesonger, men har blitt kjørt på (våt) asfalt stort sett hele tiden da, svært lite snø og is her i Bergen siden jeg fikk bilen i Mars 2015.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: PionerThinkonsdag 11. oktober 2017, klokken 15:39
Jeg kjøpte en i3 som ble brukt av forrige eier fra mars 2014, som jeg antar var på vinterdekk i noen mnd, så vinteren 2014/2015, og vinteren 2015/2016 i tillegg til vinteren 2016/2017 i mars når jeg overtok. Dvs 3 fulle vintre og litt til hvor tidligere eier kjørte den totalt 36 600 km delt på 3 år=12 000 i året som regnes som "normalt lite snitt" for Elbiler i dag :)
Siden dette er i Kristiansand hvor det kanskje er litt mer snø enn i Bergen(selv om det har vært lite de to-tre siste årene), så kan man vel anta at dekkene har rullet mest på våt asfalt og ca.15 000-17 000 km tot. på vinterdekkene.
Er enig at dette ikke er veldig bra, men heller ikke langt fra noen Pirelli vinterdekk jeg hadde på en tidligere BMW X5 E70 ::) (kan legge til at jeg byttet til noen rimelige Nankang vinterdekk på X5'en som holdt 3 vintre+++ og fremdeles kunne brukes den 4de vinteren for den nye eieren, noe som er litt mer akseptabelt!?)
Hvor lenge mener dere at vinterdekk bør vare for å snu litt på spørsmålstillingen :o?


Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunsonsdag 11. oktober 2017, klokken 16:18
Jeg forventer at hvert dekksett varer i minst 40 000 km før det begynner å bli på tide å bytte (4-5 mm mønster igjen). Det er det jeg har erfaring med fra andre biler jeg har eid.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: bmw2002onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:40
Bytter vinterdekk hvert 3 år. Da er de ikke utslitte, men synes de gir dårligere grep etter noen år.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Skibumonsdag 18. oktober 2017, klokken 19:44
Jeg fikk montert nye Continental VC6 i dag. Har kjørt tre vintere på Bridgestone Blizzak så disse var modne for utskifting. Etter 8 mil i dag, for det meste på tørr motorvei, er førsteinntrykket at regenerering er blitt mye svakere. Det virker som om bilen tror det er glatt vei, selv om det er helt tørt og 10 grader. Er det noen som har erfaring med om at bilen «lærer» seg en ny dekktype og at regenereringen styrker seg over tid?
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 19. oktober 2017, klokken 06:34
Samme problem som Nokia mao.....

Tror ikke dette blir bedre over tid, men folk tilpasser seg vel endret oppførsel og dermed kan man kanskje få en slik følelse - at bilen har justert seg ?
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Autowindertorsdag 19. oktober 2017, klokken 09:56
Ingeniøren har helt rett, bilen merker ikke forskjell på om det er glatt, eller om det bare er dekkene som gir litt etter. Således ikke muligheter for å lære noe. Irriterende, men i alle fall bevis på at systemet er følsomt, og en viss trygghet i det. Så får en heller legge om kjørestilen til vinterkjøring i stedet.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: jojak81torsdag 19. oktober 2017, klokken 21:52
To dager med CCVC6 her nå, og regenerering er merkbart svakere, under 20km/t er den som normalt, over 20km/t og i svinger er den veldig mye svakere. Men, som folk sier her, det er ikke så vanskelig å legge om kjørestilen litt, og jeg syns bilen virker "lettere" å kjøre, ettersom den coaster/ruller lettere på flat vei.

Men hva sier egentlig BMW selv om ulike dekktyper/mykhet og regenerering?

Blir spennende å se på holkeføre, men da vil jo også dekkene være hardere.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Ingeniørenfredag 20. oktober 2017, klokken 06:37
Synes det er rart det skal være så stor forskjell - tester ikke dekkfabrikantene dekk på aktuelle biler før de setter de i produksjon ? Det kan vel ikke være så mange andre enn i3 som bruker disse dimensjonene  :angel:
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Autowinderfredag 20. oktober 2017, klokken 09:40
De tester nødvendigvis ikke dekkene på en i3, bare veigrep og slitasje i en rigg.

https://youtu.be/G-8zA2tV7JQ

https://youtu.be/lfBPnHHT7y0
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Nollelørdag 21. oktober 2017, klokken 19:29
Kan skrive under på at conti dekkene gjør bilen annerledes å kjøre. Dekkene er merkbart mykere, regen er mye svakere, antisladd slår raskt inn med litt hard svinging. Det blir interessant å se hvor bra de blir på glatta. Dekke er egentlig komfortable å kjøre med, men svak regen gjør bilen rar å kjøre synes jeg.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: BOStrandmandag 23. oktober 2017, klokken 11:08
Enig i kommentarene over - Continental dekkene virker veldig myke. Dessverre husker jeg ikke  hvordan Bridgestone dekkene var når de var nye, men tror nok Continental er mykere (dessverre).
Får håpe de blir noe bedre etter litt bruk:
Sitat fra: valvolainen på søndag 19. januar 2014, klokken 21:55
Alle nye dekk har et belegg som kommer fra formene de er laget i. Forsvinner forholdsvis fort.
Merker det samme når man kjører fra saltede veier over på deilige kalde vinterveier. Dekkene er sleipe en stund.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Klykkenmandag 23. oktober 2017, klokken 15:46
Sitat fra: Nolle på lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:29
Kan skrive under på at conti dekkene gjør bilen annerledes å kjøre. Dekkene er merkbart mykere, regen er mye svakere, antisladd slår raskt inn med litt hard svinging. Det blir interessant å se hvor bra de blir på glatta. Dekke er egentlig komfortable å kjøre med, men svak regen gjør bilen rar å kjøre synes jeg.
Erfarte med vinterdekkene fra Bridgestone at regen plutselig sluttet helt i sving da det var litt småglatt. Føltes ut som bilen faktisk akselererte, noe som gav meg et skikkelig "støkk". Siden har jeg alltid hatt foten parat på bremsen ved regen. I og med at det ikke er noe særlig motstand i drivverk vil det være som å sette gir i nøytral posisjon, slik at bilen bare ruller når bilen oppfatter underlaget som for glatt.

Litt avsporing, men bare nevner det da dette sikkert kan oppstå hyppigere med conti-dekkene selv om det kanskje ikke nødvendigvis er glatt, så hold foten på bremsen for å være mer forberedt!
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Dampmaskinmandag 23. oktober 2017, klokken 16:28
Generelt ingen god ide å bremse i sving, spesielt når det er glatt. Det er kanskje en grunn til at bilen slutter å regenerere når den merker at grepet slipper?
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: 02janmandag 23. oktober 2017, klokken 17:49
Problemstillingen er ikke at fører fysisk tråkker på bremsen i sving.
Bilen bremser ned pga regenerering (som kraftig motorbrems i lavere gir ), og slipper regenerering brått i enkelte tilfeller.

Tilsvarer om du bremser på gir & motor (bil med kraftig motor og manuell girkasse) , så midt i sving ,skulle da girkassa hoppe ut av gir.

Opplever at det er mer forutsigbart med disse situasjoner , med siste programvare jeg fikk i min i3 sommer 2016.

Har fortsatt bridgestone, men vurderer å prøve conti eller hakka, som jeg tror vil oppføre seg bedre med minusgrader.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: bmw2002mandag 23. oktober 2017, klokken 18:59
Bridgestone selges ikke lenger til i3. Da sitter man igjen med Continental og Nokian. Nokian er vel enda mykere.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurfmandag 23. oktober 2017, klokken 19:50
Uh, bra jeg nettopp fikk sikret meg ett sett Bridgestone dekk da. Vil ikke ha mindre regen...
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: LeafSwemandag 23. oktober 2017, klokken 20:47
Sitat fra: bmw2002 på mandag 23. oktober 2017, klokken 18:59
Bridgestone selges ikke lenger til i3. Da sitter man igjen med Continental og Nokian. Nokian er vel enda mykere.

Dessa nokian ska vara hårdare, har köpt dom men ej testat än.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3921430
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 24. oktober 2017, klokken 06:50
Trist om Bridstone dropper i3 .... :-1-:
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: PionerThinktirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:02
Tror det var motsatt faktisk ;)
BMW solgte ut hele lageret sitt med Bridgestone til Norgesdekk siden de ønsket å gå over til Nokian ???
Jeg fikk kjøpt ett nytt sett fra dem gjennom han vi kjøpte bilen av, så da burde de holde ca.3 sesonger vil jeg tro :)
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Ullelørdag 28. oktober 2017, klokken 20:45
Tror dessverre ikke dette blir noe bedre :-/

Har hatt akkurat det samme problemet med nokian r2 og har nå fått byttet til conti (reklamasjon). De gjør at regen om mulig blir enda dårligere, samt at tc slår inn hardt og brutalt om du kjører litt fort i en vanlig landeveissving (60 km/t) i tillegg til under akselerasjon på tørr vei.

Se vedlagt video som viser tc som slår inn ved akselerasjon på tørr vei i slak oppoverbakke. Deretter tester jeg regen i lav landeveisfart og den er alt fra null (ren coasting; selv om jeg har sluppet gasspedalen helt) til ca 30-40%. Det er kun under ca 20 km/t at det tidvis behager bilen å regenerere. Jeg skulle gjerne vist hvordan bilen oppfører seg ved lett aktiv svingkjøring også, men da er den så ustabil på disse dekkene at man ikke kan filme samtidig..

Emm ødelegger disse myke dekkene (nokian og conti) totalt kjøreopplevelsen ved at akselerasjon strupes, bilen kan ikke kjøres normalt aktivt uten at tc slår inn samtidig som at bilen føles som om den kjører på deig og enpedalskjøring utgår fullstendig (marginal og uforutsigbar regen). Kan ikke begripe hvorfor bmw har gått bort fra bridgestone dekkene som jo høres bedre ut?!

https://vimeo.com/240304775?ref=em-share
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Propansøndag 29. oktober 2017, klokken 02:00
Ulle, hvor stort dekktrykk har du? Min kundebehandler kjører i3 selv, på tredje året, med 2.8 foran og 3.2 bak.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: 02janmandag 30. oktober 2017, klokken 19:28
Da er jeg på 4. Sesong med brigdstone dekkene. Bil totalt 80'km, anslår dekken holder ut vinteren.

Merker ingen forskjell på regen, ingen problem med -40kw i slipp av fartspedal i 50kmt.

Har litt lavt trykk 2.4-2.7. Kjører fortsatt ,som 3 liter bensin, har ingen dsc som slår inn, tørr asfalt 3 grader.

Det lille minuset med disse dekk, er at de bråker noen desibel mer enn sommerdekk (normalt er det motsatt).
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Orbitmandag 30. oktober 2017, klokken 19:32
Hva kjører du på av dekk på sommeren? Jeg har 20" Bridgestone på sommer, og det ble mye stillere med vinterdekk (Blizzak NV)! Er litt fristet til å gå over til 19" også på sommer når de en gang må byttes......
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: 02janmandag 30. oktober 2017, klokken 20:01
Det er de dekkene bilen ble levert med på 428 felg,19" 155-175.

Mener det også bridgstone (ecopia 500 eller 600?)

De har hold seg meget godt, anslår holder et stykke ut neste sesong. Ingen vannplaning i venstre fila på motorvei.

Kjører 36 og 40-42 psi.

Støymessigt har jeg samme db i bilen ,som Volvo xc60 r-sport, i 80-100 km/t på grov asfalt.
Når dekkene var nye , Var det noe "romlelyd", men kjørte da med lavere trykk.

Hvorfor vinterdekkene bråker 3-5 db mer, kan være alder + samler litt småstein.

20" ser bedre ut en 19" , pass uansett å få 175 dekk bak.



Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Pittorsdag 02. november 2017, klokken 13:20
Etter 85k km har jeg nå kjøpt første nye dekksett: Skiftet ut de gamle Bridgestone vinterdekkene med nye av samme type. Stor forskjell på støy mellom de gamle nedslitte og de nye. (Gamle støyer mest).
Litt mindre regen sammenlignet med sommerdekkene, men helt ok etter noen km kjøring. (De første km var regen nesten fraværende, antagelig pga silikonbelegget som nye dekk kommer med.)
Fikk faktisk nybil godfølelse med nye dekk. :-) Betalte kr. 6600.- inkl omlegging.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Klykkentorsdag 02. november 2017, klokken 15:37
Oi, det var rasende billig! Betalte 10.000kr for sommerdekka, så tenkte kanskje vinterdekkene ville komme seg på det samme.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Mr.Zerotorsdag 02. november 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Pit på torsdag 02. november 2017, klokken 13:20
Etter 85k km har jeg nå kjøpt første nye dekksett: Skiftet ut de gamle Bridgestone vinterdekkene med nye av samme type. Stor forskjell på støy mellom de gamle nedslitte og de nye. (Gamle støyer mest).
Litt mindre regen sammenlignet med sommerdekkene, men helt ok etter noen km kjøring. (De første km var regen nesten fraværende, antagelig pga silikonbelegget som nye dekk kommer med.)
Fikk faktisk nybil godfølelse med nye dekk. :-) Betalte kr. 6600.- inkl omlegging.

Håper du kan dele med oss her inne hvor du fikk denne svært gode prisen hen.. De koster jo 18-1900 stk på nett..
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: brimitorsdag 02. november 2017, klokken 19:41
Det vil jeg også gjerne vite, billigste jeg har funnet er 4 conti 6 til 7900 inkl omlegg.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: bmw2002torsdag 02. november 2017, klokken 20:43
Fikk pris på 4 Continental inkl skift på bil: ca 7100kr hos Mobile Jessheim
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: FrodeJfredag 03. november 2017, klokken 12:50
CVC6 koster 6952 på Tevo dekk i Trondheim og 7000 hos Tempe Dekk. Veldig fornøyd med de etter en uke nå. Litt redusert regenerering ifht Bridgestone, men stille og behagelige å kjøre på
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Pitfredag 03. november 2017, klokken 13:30
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 02. november 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Pit på torsdag 02. november 2017, klokken 13:20
Etter 85k km har jeg nå kjøpt første nye dekksett: Skiftet ut de gamle Bridgestone vinterdekkene med nye av samme type. Stor forskjell på støy mellom de gamle nedslitte og de nye. (Gamle støyer mest).
Litt mindre regen sammenlignet med sommerdekkene, men helt ok etter noen km kjøring. (De første km var regen nesten fraværende, antagelig pga silikonbelegget som nye dekk kommer med.)
Fikk faktisk nybil godfølelse med nye dekk. :-) Betalte kr. 6600.- inkl omlegging.

Håper du kan dele med oss her inne hvor du fikk denne svært gode prisen hen.. De koster jo 18-1900 stk på nett..
Jeg gikk inn på Bridgestone.no og fant nærmeste forhandler. Ringte for pris og avtalte omlegging/skift dagen derpå. Rask og flott service! :-) Villanger Dekksenter, Åsane Bergen.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: brimilørdag 04. november 2017, klokken 12:06
Takk for tips, skal inn på mandag 6800,- ferdig montert for 4 blizzak nv
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstirsdag 07. november 2017, klokken 12:55
Skjønner nå hva som menes med at Nokian slites fort på i3. Fått meg ny bil tidligere i år (ikke i3) som ble levert med samme type Nokian som i3 har (bare annen dimensjon). Det spinner på bar asfalt bare jeg tenker på å gi gass og før antispinn rekker å slå inn. Continental, som jeg alltid har brukt på vinteren, har vesentlig bedre grep på bar asfalt. Håper min nye i3 blir levert med sistnevnte.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtirsdag 07. november 2017, klokken 13:18
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 07. november 2017, klokken 12:55
Skjønner nå hva som menes med at Nokian slites fort på i3. Fått meg ny bil tidligere i år (ikke i3) som ble levert med samme type Nokian som i3 har (bare annen dimensjon). Det spinner på bar asfalt bare jeg tenker på å gi gass og før antispinn rekker å slå inn. Continental, som jeg alltid har brukt på vinteren, har vesentlig bedre grep på bar asfalt. Håper min nye i3 blir levert med sistnevnte.

Det har jo seg slik da, at godt grep på snø og slitestyrke ikke kan bygges inn i samme dekk.
Hakkadekkene er hundre ganger bedre enn B'stone på snø, men elendige på våt/tørr asfalt.
Man må vel prioritere på hvilket føre man vil ha best grep.
B'stone-dekkene på vår bil varte tre sesonger (ca 30.000 på vinterhjul) noe jeg synes er greit. Jeg regner med at Hakkaene vil vare kortere. Så smale dekk på en såpass motorsterk bil vil alltid føre til at dekk blir slitt mer enn bakdekkene på en eGolf.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstirsdag 07. november 2017, klokken 15:46
Hvor smale dekkene er har ingen ting å si for hvor lenge dekkene skal vare.

Hvis Nokian er elendig på våt asfalt, så burde BMW ta seg sammen og ikke levere de med bilen. Jeg tør vedde penger på at 90% av kjøperne stort sett kjører på bar asfalt.

Continental lager knallbra vinterdekk både på asfalt og snø, så det er de jeg håper på.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: jkirkebotirsdag 07. november 2017, klokken 16:30
Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 07. november 2017, klokken 13:18
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 07. november 2017, klokken 12:55
Skjønner nå hva som menes med at Nokian slites fort på i3. Fått meg ny bil tidligere i år (ikke i3) som ble levert med samme type Nokian som i3 har (bare annen dimensjon). Det spinner på bar asfalt bare jeg tenker på å gi gass og før antispinn rekker å slå inn. Continental, som jeg alltid har brukt på vinteren, har vesentlig bedre grep på bar asfalt. Håper min nye i3 blir levert med sistnevnte.

Det har jo seg slik da, at godt grep på snø og slitestyrke ikke kan bygges inn i samme dekk.
Hakkadekkene er hundre ganger bedre enn B'stone på snø, men elendige på våt/tørr asfalt.
Man må vel prioritere på hvilket føre man vil ha best grep.
B'stone-dekkene på vår bil varte tre sesonger (ca 30.000 på vinterhjul) noe jeg synes er greit. Jeg regner med at Hakkaene vil vare kortere. Så smale dekk på en såpass motorsterk bil vil alltid føre til at dekk blir slitt mer enn bakdekkene på en eGolf.

Mine Nokian R2 på min gamle Tesla Model S P85+ kjørte jeg i 4 vintersesonger, og det var fortsatt lovlig mønster igjen på de. Da hadde bilen passert 94.000km...
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 07. november 2017, klokken 17:23
Ser mine R2 som er rullet 15000km har 80% igjen framme og 70% bak. Helt greie dekk for de som kjører mye på snø og is om vinteren.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Beamer Screamertirsdag 07. november 2017, klokken 18:09
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 07. november 2017, klokken 15:46
Hvor smale dekkene er har ingen ting å si for hvor lenge dekkene skal vare.

Hvis Nokian er elendig på våt asfalt, så burde BMW ta seg sammen og ikke levere de med bilen. Jeg tør vedde penger på at 90% av kjøperne stort sett kjører på bar asfalt.

Continental lager knallbra vinterdekk både på asfalt og snø, så det er de jeg håper på.

Det er jo bare å spesifisere hvilke vinterdekk du ønsker med bilen (fortrinnsvis før kjøp kanskje). Dette har jeg gjort med begge mine biler og fått CVC6.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstirsdag 07. november 2017, klokken 18:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. november 2017, klokken 16:30
Mine Nokian R2 på min gamle Tesla Model S P85+ kjørte jeg i 4 vintersesonger, og det var fortsatt lovlig mønster igjen på de. Da hadde bilen passert 94.000km...
Det er en ganske stor forskjell på lovlig mønster og ønsket mønster :P Vinterdekk på 3,1 mm er lovlige, men jeg hadde aldri turt å kjøre med dem selv. Jeg bytter faktisk sommerdekk lenge før de har nådd lovlighetsgrensen til vinterdekk. De fungerer for dårlig når de kommer under 4-5 mm.

Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 07. november 2017, klokken 18:09
Det er jo bare å spesifisere hvilke vinterdekk du ønsker med bilen (fortrinnsvis før kjøp kanskje). Dette har jeg gjort med begge mine biler og fått CVC6.
Det var jeg faktisk ikke klar over. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra selger på hvilke vinterdekk jeg får (kun felg).
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: LeafSweonsdag 08. november 2017, klokken 09:34
Ni som har problem med att regenerering blitt mye svakere på med nokian och continental.
Har ni provat ändra traction control inställningen? Då kanske regenereringen blir normal igen.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 09:20
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 07. november 2017, klokken 15:46
Hvor smale dekkene er har ingen ting å si for hvor lenge dekkene skal vare.



Eeeeehhh, jorden kaller. Har du mindre kontaktflate får du mer kraft/areal SELVFØLGELIG vil dette påvirke dekkslitasjen.

Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstorsdag 09. november 2017, klokken 10:22
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 09:20
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 07. november 2017, klokken 15:46
Hvor smale dekkene er har ingen ting å si for hvor lenge dekkene skal vare.
Eeeeehhh, jorden kaller. Har du mindre kontaktflate får du mer kraft/areal SELVFØLGELIG vil dette påvirke dekkslitasjen.
::) Nei. I så fall kunne vi satt på kjempebrede dekk på alle biler og aldri skiftet dekk. Det som i hovedsak påvirker hvor fort det slites ut er underlaget du kjører på, hvor grisete du kjører, dekktrykk og hvordan oppsett bilen har. Kjører du som folk vil i teorien dekket på i3 vare like mange km som lastebildekket på en svær X5.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. november 2017, klokken 11:23
Kontaktflaten mot bakken på ett bredt og smalt dekk er lik, men den totale overflaten på dekket tilgjengelig for kontakt er større. Slitasjen vil derfor fordele seg på ett større areal på ett bredere dekk, og bør dermed gå saktere, gitt alt annet likt.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 11:35
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. november 2017, klokken 11:23
Kontaktflaten mot bakken på ett bredt og smalt dekk er lik, men den totale overflaten på dekket tilgjengelig for kontakt er større. Slitasjen vil derfor fordele seg på ett større areal på ett bredere dekk, og bør dermed gå saktere, gitt alt annet likt.

Det første du sier er feil. Et bredere dekk vil selvfølgelig har en større kontaktflate enn et smalt. Derfor vil også dette dekket vare mye lenger enn et smalt.

Setter du på et dekk som er dobbelt så bredt, gitt alt annet er likt, får du dobbelt så stor kontaktflate. Hvor var dere i geometritimene?

Lurer på hvorfor F1-biler ikke har hjul fra en i3 ;)
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 11:38
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 10:22

::) Nei. I så fall kunne vi satt på kjempebrede dekk på alle biler og aldri skiftet dekk. Det som i hovedsak påvirker hvor fort det slites ut er underlaget du kjører på, hvor grisete du kjører, dekktrykk og hvordan oppsett bilen har. Kjører du som folk vil i teorien dekket på i3 vare like mange km som lastebildekket på en svær X5.

Ok, jeg har ikke for vane å krangle på forum, men det du skriver her her FEIL FEIL FEIL.

Hvor mye veier en X5 i forhold til en i3?
Hvis du hadde satt seks i3-hjul på en semitrailer hvor lenge hadde disse vart?

Om du hadde satt X5-hjul på i3en hadde dekkene var "evig". Tror kanskje rekkevidden hadde gått litt ned da... ;)

I signaturen din skiver du:"motorsport er livet." Hvilken type motorsport er det du driver med om jeg kan spørre? Ikke Drag-racing hvertfall, eller asfaltracing.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstorsdag 09. november 2017, klokken 12:02
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 11:35
Lurer på hvorfor F1-biler ikke har hjul fra en i3 ;)
De bruker bredere dekk fordi et bredere dekk gir bedre grep, uten å økte friksjonen. Du blander grep og levetid - noe som ikke er sammenlignbart. En Formel 1-bil kan godt bruke smale dekk dersom det er et mål at den skal ha dårligere grep (de hadde smalere dekk før), men dekket vil vare like lenge forutsatt at gummiblandingen er lik fordi Formel 1-sjåfører er profesjonelle sjåfører som kan kjøre en bil etter dekkenes egenskaper.

Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 11:38
Ok, jeg har ikke for vane å krangle på forum, men det du skriver her her FEIL FEIL FEIL.

Hvor mye veier en X5 i forhold til en i3?
Hvis du hadde satt seks i3-hjul på en semitrailer hvor lenge hadde disse vart?

Om du hadde satt X5-hjul på i3en hadde dekkene var "evig". Tror kanskje rekkevidden hadde gått litt ned da... ;)

I signaturen din skiver du:"motorsport er livet." Hvilken type motorsport er det du driver med om jeg kan spørre? Ikke Drag-racing hvertfall, eller asfaltracing.
Å legge opp til krangel startet du med allerede da du sa at jorden kaller.

Spiller ingen rolle hvor mye en X5 veier (eller en hvilken som helst annen bil). Det dekket som står på hjulet er dimensjonert for vekten på bilen. Derfor vil dekkene på en X5 vare like lenge som dekkene på en bitteliten i3. Du blander begrep enten bevisst eller ubevisst for å dekke påstanden din.

Forsøk å snu på det: hvis det du sier er målbart i større skalaer enn teoretiske differanser, hvorfor må man bytte dekk på alle personbiler etter 3-4 sesonger på en normalkjørt bil fordi de da er oppbrukt? Hvorfor bytter man ikke årlig på en i3 (siden de er smale og etter ditt utsagn slites fortere) og hvert 10. år på en X5 med ultrabrede dekk?

Jeg er selvsagt åpen for å snu, dersom du klarer å finne konkrete eksempler på at et bredere dekk vil vare lenger enn et smalere.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. november 2017, klokken 12:14
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 11:35
Det første du sier er feil. Et bredere dekk vil selvfølgelig har en større kontaktflate enn et smalt. Derfor vil også dette dekket vare mye lenger enn et smalt.

Setter du på et dekk som er dobbelt så bredt, gitt alt annet er likt, får du dobbelt så stor kontaktflate. Hvor var dere i geometritimene?
Det du skriver virker riktig ved første øyekast, men tenk litt på at kontaktflaten er avhengig av hvor mye marktrykk man utøver. Ett smalere dekk vil få ett smalere men lengre fotavtrykk gitt samme lufttrykk. Areal = Vekt / trykk innenfor normale verdier.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 12:26
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. november 2017, klokken 12:14
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 11:35
Det første du sier er feil. Et bredere dekk vil selvfølgelig har en større kontaktflate enn et smalt. Derfor vil også dette dekket vare mye lenger enn et smalt.

Setter du på et dekk som er dobbelt så bredt, gitt alt annet er likt, får du dobbelt så stor kontaktflate. Hvor var dere i geometritimene?
Det du skriver virker riktig ved første øyekast, men tenk litt på at kontaktflaten er avhengig av hvor mye marktrykk man utøver. Ett smalere dekk vil få ett smalere men lengre fotavtrykk gitt samme lufttrykk. Areal = Vekt / trykk innenfor normale verdier.

Det ER riktig. Hvorfor får et smalere dekk lengre fotavtrykk? Fordi at det blir mer vekt på? Det er jo det som er hele poenget mitt. Smalere dekk -> mer vekt -> mer slitasje.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. november 2017, klokken 12:32
Tror du skal bruke litt tid på å lese deg opp litt. Kontaktflaten er som jeg beskriver. Mindre variasjoner forekommer, men er ikke i nærheten av lineært skalerbar med bredde som du virker å tro.

F.eks:
"When you install wider tires without changing anything else, the size of the tire's contact patch (i.e., the rubber touching asphalt) stays relatively constant. That size is based on a tire's overall diameter, inflation pressure, and the weight acting on it. Installing fatter tires widens the patch, but it also shortens it front-to-back."

fra http://www.roadandtrack.com/car-culture/videos/a4835/thing-you-thought-you-knew-points-of-contact-tire-patches/ (http://www.roadandtrack.com/car-culture/videos/a4835/thing-you-thought-you-knew-points-of-contact-tire-patches/)

Effekten er dog mere som du forfekter, gitt alt annet likt vil ett bredere dekk slites saktere (større totalt areal å slite på, mindre bevegelse i dekket osv).
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 12:38
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 12:02


De bruker bredere dekk fordi et bredere dekk gir bedre grep, uten å økte friksjonen. Du blander grep og levetid - noe som ikke er sammenlignbart. En Formel 1-bil kan godt bruke smale dekk dersom det er et mål at den skal ha dårligere grep (de hadde smalere dekk før), men dekket vil vare like lenge forutsatt at gummiblandingen er lik fordi Formel 1-sjåfører er profesjonelle sjåfører som kan kjøre en bil etter dekkenes egenskaper.

Hehe, hvis vi skal blande inn sjåførene og deres egenskaper blir dette litt spesielt.
Grunnen til at de har brede dekk, er fordi de skal ha godt feste. Hadde de kjørt i3-dekk med samme gummiblanding som de har i dag, hadde dekket vært utslitt etter en runde.

Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 11:38
Ok, jeg har ikke for vane å krangle på forum, men det du skriver her her FEIL FEIL FEIL.

Hvor mye veier en X5 i forhold til en i3?
Hvis du hadde satt seks i3-hjul på en semitrailer hvor lenge hadde disse vart?

Om du hadde satt X5-hjul på i3en hadde dekkene var "evig". Tror kanskje rekkevidden hadde gått litt ned da... ;)

I signaturen din skiver du:"motorsport er livet." Hvilken type motorsport er det du driver med om jeg kan spørre? Ikke Drag-racing hvertfall, eller asfaltracing.

SitatÅ legge opp til krangel startet du med allerede da du sa at jorden kaller.

Spiller ingen rolle hvor mye en X5 veier (eller en hvilken som helst annen bil). Det dekket som står på hjulet er dimensjonert for vekten på bilen. Derfor vil dekkene på en X5 vare like lenge som dekkene på en bitteliten i3. Du blander begrep enten bevisst eller ubevisst for å dekke påstanden din.

Forsøk å snu på det: hvis det du sier er målbart i større skalaer enn teoretiske differanser, hvorfor må man bytte dekk på alle personbiler etter 3-4 sesonger på en normalkjørt bil fordi de da er oppbrukt? Hvorfor bytter man ikke årlig på en i3 (siden de er smale og etter ditt utsagn slites fortere) og hvert 10. år på en X5 med ultrabrede dekk?

Jeg er selvsagt åpen for å snu, dersom du klarer å finne konkrete eksempler på at et bredere dekk vil vare lenger enn et smalere.

VEKT, er viktig.En X5 veier dobbelt så mye som en i3. Den har mer masse som skal svinges, akselereres og bremses. Derfor må den har større dekk. Det har den også, og om du da ser bort i fra at en X5 må ha nye dekk annenhvert år på grunn av skjevslitasje (som mange må) vil de teoretisk vare lenger.
Er ikke dette et konkret eksempel?

Ja, jeg la kanskje opp til krangel, men dette er jo så åpenbart at jeg trodde ikke det skulle bli en diskusjon i det hele tatt.

Vi må vel gå fysikkveien da:

p= F/a ikke sant, der p er trykk, F er kraft, og a er areal.

Om du dobler a, halveres p.

Dette betyr at vekten dekket "ser" halveres. Dette gjør at slitasjen på dekket også halveres. Det er så lett som det.
Gitt at alt annet er likt (hjulvinkler, dekktrykk, gummiblanding, kjørestil osv.)

Det er faktisk ikke mulig å krangle på dette.

Jeg sier som Jon Almaas:" Vi leggern død". :)
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 12:41
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. november 2017, klokken 12:32


Effekten er dog mere som du forfekter, gitt alt annet likt vil ett bredere dekk slites saktere (større totalt areal å slite på, mindre bevegelse i dekket osv).

Det var jo poenget mitt fra starten.
Jeg er enig i at i praksis vil det sikkert ikke være en dobling, men å påstå at bredden på dekket IKKE påvirker levetiden, (som du gjorde?) det medfører ikke riktighet.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstorsdag 09. november 2017, klokken 12:59
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 12:38
Jeg sier som Jon Almaas:" Vi leggern død". :)
Jeg foretrekker å sitere Misjonen når jeg responderer på påstanden: NEI! :P

Du tar jo grunnleggende feil fordi du blander begreper. I F1-eksempelet ditt mener du helt ærlig at de har brede dekk for at de skal vare lenger. Det kan ikke være lenger fra sannheten. De endret dekkreglene til å få bredere dekk utelukkende for å få bedre mekanisk grep. Det har null, nada, zip og ingenting med levetiden på dekkene å gjøre.

En F1-bil kunne teoretisk ha kjørt like mange runder på så smale dekk som i3 har. Det er ikke bredden på dekket som avgjør hvor mange runder F1-bilen kan kjøre. Det de tynne dekkene derimot påvirker er hastigheten rundt banen. En F1-bil vil åpenbart ikke kommet like fort rundt banen fordi grepet ville vært vesentlig redusert. Men i fare for å gjenta meg selv: grep og levetid er to ulike faktorer. Eneste grunnen til at de smale dekkene skulle hatt kortere levetid er hvis sjåføren hadde forsøkt å kjøre like fort rundt en sving eller akselerert like raskt som med de brede dekkene, men da er vi på en helt annen diskusjon.

Det andre eksempelet ditt er jo bare noe du finner på fordi du tydeligvis har noe i mot X5 ... Alle som kjører X5 må ikke bytte dekk annethvert år fordi bilene har feil oppsett fra fabrikk.

For øvrig er X5-eksempelet ditt også et eksempel på grep - ikke levetid. Størrelsen på dekkene er dimensjonert etter de faktorene du sier - det er derfor små biler har mindre hjul enn store og tunge biler - men det påvirker ikke levetiden.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 13:12
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 12:59
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 12:38
Jeg sier som Jon Almaas:" Vi leggern død". :)
Jeg foretrekker å sitere Misjonen når jeg responderer på påstanden: NEI! :P

Du tar jo grunnleggende feil fordi du blander begreper. I F1-eksempelet ditt mener du helt ærlig at de har brede dekk for at de skal vare lenger. Det kan ikke være lenger fra sannheten. De endret dekkreglene til å få bredere dekk utelukkende for å få bedre mekanisk grep. Det har null, nada, zip og ingenting med levetiden på dekkene å gjøre.

En F1-bil kunne teoretisk ha kjørt like mange runder på så smale dekk som i3 har. Det er ikke bredden på dekket som avgjør hvor mange runder F1-bilen kan kjøre. Det de tynne dekkene derimot påvirker er hastigheten rundt banen. En F1-bil vil åpenbart ikke kommet like fort rundt banen fordi grepet ville vært vesentlig redusert. Men i fare for å gjenta meg selv: grep og levetid er to ulike faktorer. Eneste grunnen til at de smale dekkene skulle hatt kortere levetid er hvis sjåføren hadde forsøkt å kjøre like fort rundt en sving eller akselerert like raskt som med de brede dekkene, men da er vi på en helt annen diskusjon.

Det andre eksempelet ditt er jo bare noe du finner på fordi du tydeligvis har noe i mot X5 ... Alle som kjører X5 må ikke bytte dekk annethvert år fordi bilene har feil oppsett fra fabrikk.

For øvrig er X5-eksempelet ditt også et eksempel på grep - ikke levetid. Størrelsen på dekkene er dimensjonert etter de faktorene du sier - det er derfor små biler har mindre hjul enn store og tunge biler - men det påvirker ikke levetiden.

Mener du at grep og levetid ikke har en sammenheng?

La oss gå tilbake til F1-eksempelet. Hvis man hadde med en F1-bil brukt 60 sek rundt Vålerbanen med i3-hjul. Deretter hadde man satt på F1-hjul i samme gummiblanding og kjørt runde på runde på 60sek. Mener du at i3-hjulene hadde vart like lenge? Nå har jeg eliminert dekkblanding, grep og hastighet.

Det samme eksempelet kan brukes mot X5. Hvis du hadde satt i3-dekk på X5en, og kjørt NØYAKTIG likt du gjorde med X5-dekk. Hadde 155/70-20-hjula vart like lenge? Her er hastighet også eliminert, det samme er grep.

Dessuten sliter X5 med 315-dekk bak ut dekkene på rimelig kort tid. Det eneste jeg har imot X5 er prisen. Jeg vil gjerne ha en X5 35d jeg :) Heller det enn i3 ;)
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. november 2017, klokken 13:57
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 12:41
Det var jo poenget mitt fra starten.
Jeg er enig i at i praksis vil det sikkert ikke være en dobling, men å påstå at bredden på dekket IKKE påvirker levetiden, (som du gjorde?) det medfører ikke riktighet.
Du påsto at en dobling av bredden doblet kontaktflaten til dekket (den delen som er i kontakt med asfalten). Det er direkte feil som jeg har beskrevet mange ganger her. Ellers er og har jeg hele tiden vært enig i at slitasjen blir mindre fordi at totalarealet (dvs rundt hele dekket) på dekkoverflaten blir doblet, dvs større areal å fordele slitasjen på.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstorsdag 09. november 2017, klokken 14:01
Sitat fra: DieselVegard på torsdag 09. november 2017, klokken 13:12
Mener du at grep og levetid ikke har en sammenheng?

La oss gå tilbake til F1-eksempelet. Hvis man hadde med en F1-bil brukt 60 sek rundt Vålerbanen med i3-hjul. Deretter hadde man satt på F1-hjul i samme gummiblanding og kjørt runde på runde på 60sek. Mener du at i3-hjulene hadde vart like lenge? Nå har jeg eliminert dekkblanding, grep og hastighet.

Det samme eksempelet kan brukes mot X5. Hvis du hadde satt i3-dekk på X5en, og kjørt NØYAKTIG likt du gjorde med X5-dekk. Hadde 155/70-20-hjula vart like lenge? Her er hastighet også eliminert, det samme er grep.

Dessuten sliter X5 med 315-dekk bak ut dekkene på rimelig kort tid. Det eneste jeg har imot X5 er prisen. Jeg vil gjerne ha en X5 35d jeg :) Heller det enn i3 ;)
Det eksempelet rundt Vålerbanen er umulig å svare på, for siden jeg ikke har en formening om hvor fort en F1-bil vil bruke rundt banen vet jeg ikke om du mener dekkene kjøres pent eller alt for hardt.

Enten snakker vi forbi hverandre, eller så tror jeg ikke vi noen gang kommer til å bli enige, men la oss som et siste forsøk se om vi kommer i mål.

Jeg har inntrykk i at vi er enige om én ting: som det ble nevnt ovenfor er kontaktflaten lik på smale og brede dekk til en spesifikk bilmodell. La oss glemme Formel 1, X5, at friksjon er lik uavhengig av dekkstørrelse og alle andre forstyrrende elementer. Jeg tror også vi er enig i at en i3 har ulik bredde på forhjulene og bakhjulene. Utgangspunktet og premissene er vi dermed enig om.

Sett en i3 på en innendørs rullende vei og la bilen trille i 60 km/t helt til dekkene blir utslitt. Ingen akselerasjon (annet enn at veien kjøres opp til 60 km/t i starten), ingen deselerasjon og ingen svinging.

Forklar hvorfor du mener de smale forhjulene, som har samme kontaktflate som bakhjulene, blir fortere utslitt enn de brede bakhjulene.

i3 her:
(http://hackedgadgets.com/wp-content/rolling_road_wind_tunnel_1.jpg)
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. november 2017, klokken 14:06
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 14:01

Forklar hvorfor du mener de smale forhjulene, som har samme kontaktflate som bakhjulene, blir fortere utslitt enn de brede bakhjulene.
Det er enkelt. Fordi at på det smale dekket utgjør den kontaktflaten en mindre del av totalarealet på dekket. Du har to områder med gummi, et på 20kvm, og ett på 10kvm, like tykke. Du sliter 1mm på 1kvm i sekundet. Hvilket område går tomt for gummi først?
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstorsdag 09. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. november 2017, klokken 14:06
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 14:01

Forklar hvorfor du mener de smale forhjulene, som har samme kontaktflate som bakhjulene, blir fortere utslitt enn de brede bakhjulene.
Det er enkelt. Fordi at på det smale dekket utgjør den kontaktflaten en mindre del av totalarealet på dekket. Du har to områder med gummi, et på 20kvm, og ett på 10kvm, like tykke. Du sliter 1mm på 1kvm i sekundet. Hvilket område går tomt for gummi først?
Her forutsetter du at kontaktflaten er ulik (eventuelt at det brede dekket slites ujevnt). Kontaktflaten (altså området som slites) er identisk på begge hjulene.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. november 2017, klokken 14:39
Nei, jeg forutsetter at kontaktflaten til enhver tid er lik, men at totalarealet på dekket er større. Det som i praksis skjer er jo at en større del av totaloverflaten hele tiden er i kontakt med bakken på ett smalere dekk, men den delen som er i kontakt med bakken slites ca likt på begge.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstorsdag 09. november 2017, klokken 14:59
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. november 2017, klokken 14:39
den delen som er i kontakt med bakken slites ca likt på begge.
Nettopp! Der sier du det selv. Kontaktflaten er lik og slites helt jevnt. Sliter du 1 mm av sporet i sekundet (som du brukte som eksempel), så sliter du 1 mm uavhengig av om den totale dekkoverflaten er 10 eller 20 kvm. Dekkene har samme spordybde, så hvis vi antar den er 7 mm når dekket er nytt så vil begge dekkene være utslitt etter 7 sekunder.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: PionerThinktorsdag 09. november 2017, klokken 15:11
Jeg har litt erfaring fra begge leire da jeg har hatt en X5 E70 med sportsunderstell- og felger med 315 og 275 str dekk. Som det ble sagt i tråden her "spiste" den sommerdekk før jeg fikk rettet hjulstilling og brukt riktig (høyt) lufttrykk foran og moderat bak. Ref denne tråden hadde jeg varierende varighet på vinterdekkene på denne bilen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36016.msg621030.html#msg621030
Det skal sies som nevnt at de siste(og billigste) varte dog mye lengre i en litt mer moderat størrelse som var 255 19" både foran og bak, men også her med relativt høyt lufttrykk (spesielt foran).
Konklusjonen min er at man må "betale litt" for breiere dekk i form av slitasje og dekkstøy på en stor bil som X5, men når det gjelder i3 så kommer den ikke med så mange varianter av bredder at det utgjør den helt store forskjellen. Uansett så vil dekkene holde 2-3 sesonger alt etter føre for vinterdekk pga her spiller det jo en rolle om man kjører mye på snø eller ikke. Gjennomgående for sommerdekk så virker det som de holder også rundt 3 sesonger +/- i "normale bredder".
Kanskje de som kjører Leaf og Golf har litt mer praktisk erfaring mtp bredder kontra slitasje og levetid? Disse bilene kan jo utstyres med veldig mange ulike kombinasjoner vil jeg tro? Spesielt Golf som jo har et "fossilt søsken" i ekstremt mange ulike utgaver ;D
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Egil Fonntorsdag 09. november 2017, klokken 22:02
Rulle omkretsen er en viktig faktor. I3 har store hjul i.f.t bilens vekt noe som bidrar til økt leve tid på dekkene.
Ved kjøring på våt vei har smale dekk den fordelen at vann og sand partikler har kortere drenerings vei , noe som gir mindre motstand og mindre slitasje på dekk.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunstorsdag 09. november 2017, klokken 23:06
Jeg gikk rett til kilden og spurte de som lager dekkene til i3:

Dette er svaret fra Continental:
Nei, det er ikke slik at bredere dekk automatisk slites mindre enn smale dekk. Det er heller andre ting som påvirker slitasje, som f.eks kjørestil, type dekk, høyhastighetsdekk etc. Mvh Continental Dekk
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurffredag 10. november 2017, klokken 08:57
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 14:59
Nettopp! Der sier du det selv. Kontaktflaten er lik og slites helt jevnt. Sliter du 1 mm av sporet i sekundet (som du brukte som eksempel), så sliter du 1 mm uavhengig av om den totale dekkoverflaten er 10 eller 20 kvm. Dekkene har samme spordybde, så hvis vi antar den er 7 mm når dekket er nytt så vil begge dekkene være utslitt etter 7 sekunder.
Det du overser er at dekkene ruller, man bytter ikke kontaktflate bit for bit. På ett smalere dekk vil en gitt bit av dekket være utsatt for slitasje over lengre tid en ett bredere dekk. Ellers så går ikke matematikken opp.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardfredag 10. november 2017, klokken 10:33
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 14:01


Forklar hvorfor du mener de smale forhjulene, som har samme kontaktflate som bakhjulene, blir fortere utslitt enn de brede bakhjulene.



Virkelig? Må jeg forklare deg dette?  Fordi all akselerasjon og nesten all brems foregår bak.
Hvis dere ikke aksepterer fysikk, gir jeg opp. Seriøst.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: PionerThinkfredag 10. november 2017, klokken 11:23
Du mener motorbrems da? For bruker man bremsepedalen så er vel fordelingen 60-40 eller 70-30 på framhjul kontra bakhjul? Dvs at framhjulene tar mest siden all vekt forskyver seg forover under oppbremsing?
Nå er jo i3 litt spesiell mtp at den har enpedalsfilosofi, så jeg er jo enig i at mest av slitasjen vil bli bak forutsatt slik kjøring?
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: DieselVegardfredag 10. november 2017, klokken 12:06
Sitat fra: PionerThink på fredag 10. november 2017, klokken 11:23
Du mener motorbrems da? For bruker man bremsepedalen så er vel fordelingen 60-40 eller 70-30 på framhjul kontra bakhjul? Dvs at framhjulene tar mest siden all vekt forskyver seg forover under oppbremsing?
Nå er jo i3 litt spesiell mtp at den har enpedalsfilosofi, så jeg er jo enig i at mest av slitasjen vil bli bak forutsatt slik kjøring?

Exactly. Jeg bruker knapt bremsepedalen.... På en "vanlig" bil vil jo dette være annerledes, og på et VAG-produkt vil det definitivt være annerledes.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurffredag 10. november 2017, klokken 12:48
Jeg har like hjul foran og bak på i3en. I løpet av en sesong er slitasjen 2-3mm mere bak.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunsfredag 10. november 2017, klokken 13:01
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. november 2017, klokken 08:57
Det du overser er at dekkene ruller, man bytter ikke kontaktflate bit for bit. På ett smalere dekk vil en gitt bit av dekket være utsatt for slitasje over lengre tid en ett bredere dekk. Ellers så går ikke matematikken opp.
Så du mener Continental (som lager dekkene) tar feil og du har rett da?

Sitat fra: DieselVegard på fredag 10. november 2017, klokken 10:33Virkelig? Må jeg forklare deg dette?  Fordi all akselerasjon og nesten all brems foregår bak.
Hvis dere ikke aksepterer fysikk, gir jeg opp. Seriøst.
(http://ivarps.com/bilder/roer_stor.jpg)

Jeg tror du gjør det lurt i å gi opp nå. Først mente du at brede dekk slites mindre enn smale dekk. Nå mener du at bakdekk slites mer enn fordekk fordi det (på i3) er motorbrems og drift på bakhjulene ... Du ser ikke selv at du motsier deg nå?

Det er lov å innrømme at man tok feil - også på et forum.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurffredag 10. november 2017, klokken 13:50
Hva har Continental med saken å gjøre her? Det var en vesentlig mangel i spørsmålet ditt, forutsetningene.

Hvis et dekk har dobbelt så stor overfalte (totalt) som ett annet må det utsettes for dobbelt så stor mekanisk kraft for å slites like mye (i mm spordybde). Slitasje er ett resultat av kraft (moment) som dekket utsettes for. Har man dobbelt så mye å slite på varer det dobbelt så lenge. Dette er ikke magi, men enkel fysikk og matte.

Og hvis noen ror her, så er det du. Brede vs smale dekk er en helt annen diskusjon enn bakdekk vs fordekk på i3. Det er ingen motsigelse å si at gitt at alt annet er likt så slites bredere dekk saktere enn smale, men siden bakdekkene på i3 blir utsett for mye større krefter (der var vi inne på kraft igjen) så vil de uansett slites fortere, siden bredde forskjellen er bare på rundt 13%.

Akkurat nå virker det bare som du troller for å få rett.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Øyvind.hfredag 10. november 2017, klokken 13:54
Så et dekk i 205 bredde har altså nøyaktig samme forbruk som et 305 dekk på bil, så lenge dekk og felg veier det samme?
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurffredag 10. november 2017, klokken 13:57
Det har de garantert ikke. Luftmotstand vil f.eks være forskjellig.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunsfredag 10. november 2017, klokken 14:05
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. november 2017, klokken 13:50
Hva har Continental med saken å gjøre her?
I et forsøk på å avsløre kvasifysikken som diskuteres her, så spurte jeg Continental (altså de som produserer dekkene vi diskuterer) om bredden på et dekk har noe å si for hvor mye det slites. Svaret finner du noen få innlegg høyere opp.

Det er bredden på dekkene som er det eneste vi diskuterer. At dere drar inn drivhjul, luftmotstand, omkrets, bremsing og motorsport er bare stråmannsargumenter i et halvhjertet forsøk på å ha rett.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurffredag 10. november 2017, klokken 14:09
Sorry, du har ikke kommet med ett eneste argument som støtter opp om påstanden din.

Slip ned ett bord på 1kvm 1mm. Prøv så ett bord på 2kvm med samme slipemaskin. I følge deg bør dette ta like lang tid.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Agmunsfredag 10. november 2017, klokken 14:28
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. november 2017, klokken 14:09
Sorry, du har ikke kommet med ett eneste argument som støtter opp om påstanden din.
Jeg kan ikke gjøre annet enn å sitere meg selv:
Sitat fra: Agmuns på torsdag 09. november 2017, klokken 23:06
Jeg gikk rett til kilden og spurte de som lager dekkene til i3:

Dette er svaret fra Continental:
Nei, det er ikke slik at bredere dekk automatisk slites mindre enn smale dekk. Det er heller andre ting som påvirker slitasje, som f.eks kjørestil, type dekk, høyhastighetsdekk etc. Mvh Continental Dekk
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: Ansjosfiletfredag 10. november 2017, klokken 14:57
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. november 2017, klokken 14:09
Sorry, du har ikke kommet med ett eneste argument som støtter opp om påstanden din.

Slip ned ett bord på 1kvm 1mm. Prøv så ett bord på 2kvm med samme slipemaskin. I følge deg bør dette ta like lang tid.

Med en slipemaskin med dobbelt så stor kontaktflate, burde det gå greit det.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: turfsurffredag 10. november 2017, klokken 15:21
Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 10. november 2017, klokken 14:57

Med en slipemaskin med dobbelt så stor kontaktflate, burde det gå greit det.
Men kontaktflaten er jo lik. Det er vel alle her enige om.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: gantontirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:22
Prøvde et sett contact 6 nå og det var merkbart mindre regen enn sommerdekka (overraskende svakt). Hadde egentlig bestilt contact 7 så får de om et par dager, regner med det er samme ulla mht. regen men bedre score 81 vs 89 på motor.no test. Mulig det slites fortere med myke dekk men vil ha best mulig grep på glatt veibane til og fra jobb og de dagene snøen ligger i bakken opp der vi bor.
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: quandt1960tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:52
Sitat fra: Skibum på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:44
Jeg fikk montert nye Continental VC6 i dag. Har kjørt tre vintere på Bridgestone Blizzak så disse var modne for utskifting. Etter 8 mil i dag, for det meste på tørr motorvei, er førsteinntrykket at regenerering er blitt mye svakere. Det virker som om bilen tror det er glatt vei, selv om det er helt tørt og 10 grader. Er det noen som har erfaring med om at bilen «lærer» seg en ny dekktype og at regenereringen styrker seg over tid?

Bilen bruker Foreca til å forutsi grep på veien og deretter styre max tilgjengelig effekt hvis du har klampen i bånn selv om det er tørt. Måten jeg skjønte dette på er å lese ut rådata samt at jeg kjørte i en tunnel. Full klamp i bånn, bilen aktiverte antisladd uten at den glapp. Ganske fiffig
Tittel: Sv: Continental Conti Viking Contact 6
Skrevet av: gantonfredag 11. oktober 2019, klokken 07:56
Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:52
Sitat fra: Skibum på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:44
Jeg fikk montert nye Continental VC6 i dag. Har kjørt tre vintere på Bridgestone Blizzak så disse var modne for utskifting. Etter 8 mil i dag, for det meste på tørr motorvei, er førsteinntrykket at regenerering er blitt mye svakere. Det virker som om bilen tror det er glatt vei, selv om det er helt tørt og 10 grader. Er det noen som har erfaring med om at bilen «lærer» seg en ny dekktype og at regenereringen styrker seg over tid?

Bilen bruker Foreca til å forutsi grep på veien og deretter styre max tilgjengelig effekt hvis du har klampen i bånn selv om det er tørt. Måten jeg skjønte dette på er å lese ut rådata samt at jeg kjørte i en tunnel. Full klamp i bånn, bilen aktiverte antisladd uten at den glapp. Ganske fiffig
Prøvd en dag nå med VC7, omtrent samme regen opplevelse som VC6. Forundrer meg at bilen klarer å merke at det er mykere dekk, selv i veldig lave hastigheter er det vesentlig begrenset regen. Fordelen er at man bruker bremsene mer på vinteren, så slipper man å bytte bremeskivene så ofte  ;)