Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Vannkraft på torsdag 28. september 2017, klokken 19:55
Det kan se ut som om Fortum og Grønn kontakt har glemt en ganske lang og trafikkert veistrekning.
E134 fra Drammen til Kongsberg har ingen CCS ladere. Kjører man rv 40 Nordover er første lader på Lampeland. Skal man vestover på rv 37 er det ingen lader før Rjukan.
Kongsberg har 5 bensinstasjoner og en Chademo lader - her er det grunnlag for noen CCS'er også.
Kongsberg har CCS på Kiwi Kongsgårdsmoen. Men den er ikke så sentralt hvis man skal nordover. Det er mulig å sende en epost til Grønn kontakt og spørre om de kan oppgradere laderene på Langebru til å inkludere CCS. Eller spørre Fortum om de kan sette opp noen nye ladere på Eiker sentret. Der åpnet det en ny superladestasjon i dag.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. september 2017, klokken 20:04
.. Det er mulig å sende en epost til Grønn kontakt og spørre om de kan oppgradere laderene på Langebru til å inkludere CCS.
.. Eller spørre Fortum om de kan sette opp noen nye ladere på Eiker sentret.
Done - both
I en annen tråd (https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20613.msg546288.html#msg546288) er det nevnt at SVV legger opp nødvendig infrastruktur for hurtiglading på Diseplass, i forbindelse med bygging av nyveien. Så får vi håpe at Fortum/GK slår til.
I tillegg til Langebru, har GK enda en odde dobbel Chademo-lader uten CCS på Shell i Kongsberg.
Jeg har vært i kontakt med både GK og Fortum ang lader på denne strekningen. I Kongsberg er det/var det problemer med tomt. Begge selskaper «skulle se nærmere på det».
Når det gjelder RV37 mot Rjukan, så er trafikken nesten halvparten av den nordover RV40 forbi Lampeland. Så akkurat den strekningen ville jeg ikke vært for optimistisk for...
Det kommer MAX Burger ved E134 før den nye tunnellen under gamlegrendåsen. Jeg tenker dette hadde vært det perfekte stedet for en haug med ladere. Tror også det kommer en ny bensinstasjon.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:56
Det kommer MAX Burger ved E134 før den nye tunnellen under gamlegrendåsen. Jeg tenker dette hadde vært det perfekte stedet for en haug med ladere. Tror også det kommer en ny bensinstasjon.
Hvis dette er retning fra Drammen, så blir det vel dette ved Diseplass hvor ryktene sier Statens vegvesen har lagt tilrette for elbilllading?
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. mars 2018, klokken 14:45Hvis dette er retning fra Drammen, så blir det vel dette ved Diseplass hvor ryktene sier Statens vegvesen har lagt tilrette for elbilllading?
Ja, det er Diseplass. Men er litt usikker på om det er her SVV har tilrettelagt for hurtiglading eller om det er rett i nærheten. Kan ikke helt skjønne at SVV skulle tilrettelegge for hurtiglading på privat eiendom.
Artikkler, for de som har tilgang:
https://www.dt.no/nyhet/e-134/vei/det-blir-bensin-og-burger-pa-e134-mellom-ovre-eiker-og-kongsberg/s/5-58-51814
https://www.laagendalsposten.no/nyheter/kongsberg/e134/det-blir-bensin-og-burger-ved-kongsbergportalen/s/5-64-485466
Det er jo et godt spørsmål. Tilretteleggingen består vel kanskje i at det er lagt klart godt dimensjonert el. nett. Så blir det uansett opp til private aktører og grunneiere og ta det videre. Det kan kanskje bli lading i forbindelse med ny bensinstasjon? Jeg kommer ikke inn på artikkelen så vet ikke hvilken kjede det er. Det virker uansett ut som en veldig god plassering. Det er vel ingenting på E134 mellom Drammen og Kongsberg i dag (utenom for Tesla). Og knapt noe i Kongsberg. RV40 fra Vestfold til Kongsberg er det flere selv om trafikken er under 1/3 av E134.
Mellom Åssiden utenfor Drammen og KIWI Moane er det ingen CCS lader. Det er som skrevet over, planlagt en ladeplass ved Diseplass, uten at SSV har sagt noe mer rundt dette.
På KIWI Gomsrud er det 22kW ladesøyle. KIWI Hvittingfoss og ved KIWI Lampeland på Fv 40 er det ladere.
Etter Nesøya på Notodden er neste i retning vestover i Tinn, i Rjukan sentrum!
Skal man over Fv37 og videre mot Austbygde, må man lade opp til minst 85% for i3 på Åssiden for å komme fram, i dag.
Det er uansett ikke SVV som bygger ladestasjoner. Men vi får håpe en av de private aktørene ser muligheten. Uansett er det naturlig å tenke seg ved bensinstasjonen hvis det blir en Shell eller en Circle K.
Kanskje ikke akkurat passende til trådstartar, i februar kommer det 3 nye 50kW og 2 25kW ladere på Notodden.
Sitat fra: SveinJ på onsdag 05. desember 2018, klokken 21:41
Kanskje ikke akkurat passende til trådstartar, i februar kommer det 3 nye 50kW og 2 25kW ladere på Notodden.
Hvor kommer laderne? Hvilken tilbyder setter de opp?
Sitat fra: SveinJ på mandag 21. januar 2019, klokken 19:23
På Notodden skal det komme to nye HL. En på Ramberghjørnet, der det nå er bygget nytt vaskeanlegg og automat tank. Sannsynligvis GK. Ferdig februar???
På Esso/Deli de Luca nederst i Storgata kommer FCD med ny ladestasjon, ferdig til sommeren.
Sånn i forhold til mangelen på hurtigladere på ruten Drammen-Kongsberg og videre rv 37 og 40, så er det den nye circle k stasjonen ved ny e134 på vei inn til Kongsberg vi må stole på. Åpner til høsten mener jeg å ha hørt. Står sikkert noe her, for de som har tilgang:
https://www.laagendalsposten.no/elbil/e134/naringsliv/lover-gode-lademuligheter-pa-ny-bensinstasjon-ved-e134/s/5-64-612513
(https://www.laagendalsposten.no/elbil/e134/naringsliv/lover-gode-lademuligheter-pa-ny-bensinstasjon-ved-e134/s/5-64-612513)
https://www.eikerbladet.no/nyhet/e-134/ovre-eiker/lover-gode-lademuligheter-pa-ny-bensinstasjon-ved-e134/s/5-58-80656
(https://www.eikerbladet.no/nyhet/e-134/ovre-eiker/lover-gode-lademuligheter-pa-ny-bensinstasjon-ved-e134/s/5-58-80656)
Her er innlegget i Laagendalsposten
Sitat fra: SveinJ på lørdag 26. januar 2019, klokken 20:17
Her er innlegget i Laagendalsposten
Takk :+1:
Forresten hørtes det hele ganske vagt ut, så det blir vel en stund før denne stasjonen åpner.
Ja det er ikke tydelig hva de kommer til å gjøre, antar vi ser 2020 før det er mulig. Ny artikkel i LP om problemet i Kongsberg
På Ramberghjørnet. Ved siden av den nye Spar butikken. Notodden Energi har nettopp satt på plass trafo.
Ny GK lader kommer i Mjøndalen. Ifg montør kommer det strøm på i morgen
Må bare få måkka litt snø vekk først..
Hvor i Mjøndalen?
Ut fra ventilasjonsanlegget i bakgrunnen er nok dette på Orkidehøgda (https://www.google.com/maps/place/Bj%C3%B8rnulfs+engros+AS/@59.7485947,10.027191,3a,75y,334.12h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1su5MyCq4YknegJYKnhN1pCw!2e0!7i13312!8i6656!4m13!1m7!3m6!1s0x46412148e48fce01:0xfee92c4cd4094d94!2s3050+Mj%C3%B8ndalen!3b1!8m2!3d59.7497634!4d10.0141914!3m4!1s0x464121460c5a06af:0xc7e326022e05f92b!8m2!3d59.7486403!4d10.0267846#), ovenfor Biltema. Så noen minutters avstikker fra E134, med mulighet til å kombinere lading med innkjøp.
Obs Bygg, Mjøndalen.
Og så bare 50 kW da gitt.. hvorfor fortsetter de med det?
For "lokale" handlende folk med småbiler?
Litt forbi Kongsberg, på Notodden, er man nå igang med ny lader. På Ramberghjørnet.
Nå er ladestasjon på Ramberghjørnet Notodden ferdig.
Noen som har tilgang til denne?
https://www.telen.no/e-134/kongsberg/naringsliv/slik-blir-den-nye-bensinstasjonen-ved-e134/s/5-75-287785
(https://www.telen.no/e-134/kongsberg/naringsliv/slik-blir-den-nye-bensinstasjonen-ved-e134/s/5-75-287785)
Noe ny info om circle k ved ny e134?
Niks, ikke noe i Laagendalsposten i alle fall.
Det blir nye ladesøyler på Esso under Stortorvet på Kongsberg i løpet av november 2019.
Sitat fra: SveinJ på torsdag 10. oktober 2019, klokken 08:43
Det blir nye ladesøyler på Esso under Stortorvet på Kongsberg i løpet av november 2019.
Vet du noe mer? Operatør? Antall? Det er ganske trang der så det er vel ikke mye det er plass til
https://elbilforum.no/index.php?topic=48235.0
Sitat fra: SveinJ på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:52
https://elbilforum.no/index.php?topic=48235.0
Takk! Slette ikke verst. Og kommer veldig godt med i en by med hurtigladertørke.
Er i gang nå på Stortorvet.
Litt interessant at de bygger disse nå rett før E134 legges vekk fra byen :laugh:
Tror ikke det er så underlig. Mange stopper og handler på Stortorvet, de som skal kjøre Fv40 kjører forbi og ladeplassen er under tak!
Sitat fra: SveinJ på søndag 10. november 2019, klokken 10:31
Tror ikke det er så underlig. Mange stopper og handler på Stortorvet, de som skal kjøre Fv40 kjører forbi og ladeplassen er under tak!
Vet ikke om de som skal på 40 også blir skiltet på den nye veien? Det er vel uansett kundegrunnlag, men det har jo vært et enda større kundegrunnlag når alle måtte gjennom sentrum. Bare rart at ingen har klart å få plass dette tidligere. Behovet for hurtigladere i Kongsberg har jo vært kjent i mange år
Sitat fra: SveinJ på lørdag 09. november 2019, klokken 20:24
Er i gang nå på Stortorvet.
Wow, hurtigladere der man er skjermet fra snø, regn og vind. Det har jeg aldri sett før :)
Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 10:39
Sitat fra: SveinJ på lørdag 09. november 2019, klokken 20:24
Er i gang nå på Stortorvet.
Wow, hurtigladere der man er skjermet fra snø, regn og vind. Det har jeg aldri sett før :)
Hehe, det har vi hatt i mange år i Fredrikstad. Står inne i Apenesfjellet P-hus.
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 10. november 2019, klokken 17:55
Sitat fra: SveinJ på søndag 10. november 2019, klokken 10:31
Tror ikke det er så underlig. Mange stopper og handler på Stortorvet, de som skal kjøre Fv40 kjører forbi og ladeplassen er under tak!
Vet ikke om de som skal på 40 også blir skiltet på den nye veien? Det er vel uansett kundegrunnlag, men det har jo vært et enda større kundegrunnlag når alle måtte gjennom sentrum. Bare rart at ingen har klart å få plass dette tidligere. Behovet for hurtigladere i Kongsberg har jo vært kjent i mange år
De som kommer fra Hokksund kan kjøre av på toppen før veien går inn i Kongsbergtunnelen og kjøre ned den gamle veien. Etter Kongsberg tunnelen kan man også kjøre av og mot sentrum og Fv40. Fra Hvittingfoss kjører man over Gomsrud og derved til Fv40.
Eller også slik motsatt vei. Derved blir denne landeplassen lett tilgjengelig.
Men de som «bare» skal kjøre E-134, må de kjøre av Europaveien for å kunne lade. Og i løpet av 2-års tid kommer det Cirkle-K og MAX-burger ved Diseplass, der hvor det nye anlegget starter/slutter i dag.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 10:39
Sitat fra: SveinJ på lørdag 09. november 2019, klokken 20:24
Er i gang nå på Stortorvet.
Wow, hurtigladere der man er skjermet fra snø, regn og vind. Det har jeg aldri sett før :)
Hehe, det har vi hatt i mange år i Fredrikstad. Står inne i Apenesfjellet P-hus.
Men der er det vel ikke noe shoppingsentre :-)
Sitat fra: SveinJ på mandag 11. november 2019, klokken 11:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 10:39
Sitat fra: SveinJ på lørdag 09. november 2019, klokken 20:24
Er i gang nå på Stortorvet.
Wow, hurtigladere der man er skjermet fra snø, regn og vind. Det har jeg aldri sett før :)
Hehe, det har vi hatt i mange år i Fredrikstad. Står inne i Apenesfjellet P-hus.
Men der er det vel ikke noe shoppingsentre :-)
Tja, to kvartaler å gå til Torvbyen og ett til gågata så det er ganske sentralt. Men du må ut da ;)
Det er BKK som bygger ladestasjon på Stortorvet i Kongsberg. Her planlegger vi med 2x 150 kW lynladere og 3x 50 kW hurtigladere. Jeg regner med vi har alt i drift i løpet av denne eller neste uke.
Sitat fra: Lars_F på mandag 18. november 2019, klokken 13:43
Det er BKK som bygger ladestasjon på Stortorvet i Kongsberg. Her planlegger vi med 2x 150 kW lynladere og 3x 50 kW hurtigladere. Jeg regner med vi har alt i drift i løpet av denne eller neste uke.
Så da er det 5 biler som kan lade samtidig? Dette blir mitt første møte med BKK hurtiglading så det blir interessant.
Oppdatering fra Kongsberg i dag.
En lader står til venstre utenfor bildet (snudd 90° og ikke tilkoblet).
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:16
Så da er det 5 biler som kan lade samtidig? Dette blir mitt første møte med BKK hurtiglading så det blir interessant.
150kW laderne til BKK på Gol kan enten lade 1x150kW eller 2x75kW. Hvis det er slike ladere her kan det da lades opp til 7 biler samtidig.
Sitat fra: turfsurf på søndag 24. november 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:16
Så da er det 5 biler som kan lade samtidig? Dette blir mitt første møte med BKK hurtiglading så det blir interessant.
150kW laderne til BKK på Gol kan enten lade 1x150kW eller 2x75kW. Hvis det er slike ladere her kan det da lades opp til 7 biler samtidig.
Gitt at det er fysisk plass til å parkere to biler slik at de får ladet. Jeg antar den lengst bort i bildet er 150kw lader. Da ser vel der vanskelig ut å parkere to biler der. Forøvrig ser bilder ut til å indikere 4 hurtigladere og 2 lynladere. Altså en mer hurtiglader enn indikert
De to ladere ytterst til høyre og venstre har tre kabler/kontakter.
Det er trangt der. Så det blir trangt om plassen spesielt på den innerste laderen.
Noe som ikke fremgår av bildene er noen søyler for bygget og at man kjører på tvers (rygger ut(!) med e-tron og andre med ladeport i fremre del av bilen) rett ut i utkjøringen fra senterets parkeringshus.
Så det blir nok trangt om saligheten på hektiske handletidspunkter når man skal ut fra ladeplassene.
Har sett hvordan trafikken hoper seg opp i utkjøringen til tider.
Når det kommer alternativer på Diseplassen tror jeg ikke de plassene blir førstevalget.
Sitat fra: Amatøren på mandag 25. november 2019, klokken 18:10
Det er trangt der. Så det blir trangt om plassen spesielt på den innerste laderen.
Noe som ikke fremgår av bildene er noen søyler for bygget og at man kjører på tvers (rygger ut(!) med e-tron og andre med ladeport i fremre del av bilen) rett ut i utkjøringen fra senterets parkeringshus.
Så det blir nok trangt om saligheten på hektiske handletidspunkter når man skal ut fra ladeplassene.
Har sett hvordan trafikken hoper seg opp i utkjøringen til tider.
Når det kommer alternativer på Diseplassen tror jeg ikke de plassene blir førstevalget.
Ja jeg lurer også på hvordan det kommer til å bli der
Blir stress når det dukker opp et par Tesla Cybertrucker..
Så du kjører ikke inn forbi Esso? Det er fra motsatt side?
Nede under ved Esso.
Da er 6 ladere satt i drift på Stortorvet Senter i Kongsberg. Laderne er plassert innendørs i parkeringshuset. 2 av laderne er 150 kW lynladere som kan lade 4 biler samtidig, og 4 er 50 kW hurtigladere. Totalt 8 biler kan lade samtidig.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Men det blir trangt om saligheten, spesielt innerst mot murveggen.
Plassene er standard 2,5m så vi mener det skal være nok plass. Veggene får vi ikke gjort så mye med.
https://elbilforum.no/index.php?topic=44223.msg858791#msg858791
Trangt eller ikke, det er i alle fall fantastisk at det endelig er noen hurtigladere sentralt i Kongsberg. Veldig bra at BKK får til det som Fortum eller GK tilsynelatende ikke har fått til alle disse årene. Dere lokale får rapportere hvordan det blir i praksis
:+1:
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 27. november 2019, klokken 20:22
Trangt eller ikke, det er i alle fall fantastisk at det endelig er noen hurtigladere sentralt i Kongsberg. Veldig bra at BKK får til det som Fortum eller GK tilsynelatende ikke har fått til alle disse årene. Dere lokale får rapportere hvordan det blir i praksis
Fra tidligere kommunikasjon med GK og F vet jeg at de ikke har fått med seg lokale interesser på å etablere ladestasjoner. Kiwi Gomsrud har 2 stk 22kW, mens Kiwi Skollenborg og Skavanger synes ikke å ha hatt interesse. Bare Kiwi Moane sa OK.
Ja, det er kanskje urettferdig kritikk. De er jo avhengig av å slippe til. Uansett bra det er noe på plass nå. Og at det såpass mange ladepunkter.
Ladet på Stortorvet i går formiddag, egentlig god plass når en kommer inn i området, i alle fall med en i3. Seinere på ettermiddagen var det 4 som ladet, også en på innerste ladeplass. Så det ser ut som om det går relativt greit allikevel.
Men en fossil V40 sto pent parkert på ytterste ladeplass, synes det sikkert var greit med god plass ;-)
Sitat fra: SveinJ på søndag 01. desember 2019, klokken 09:37Men en fossil V40 sto pent parkert på ytterste ladeplass, synes det sikkert var greit med god plass ;-)
>:(
Sjekket hva det kostet å lade hos BKK på Stortorvet: 5.15kr/kWh! 71 kr for 24 min og 14 kWh. På vanlig 50kW lader.
Fullstendig håpløs prising. 😑
Blir jo ganske trist å kjøre elektrisk og med dårligere drivstofføkonomi enn en gammel diesel.
Fast pris pr/kWh. (3.50 får være dyrt nok)
Hvem skal betale resten av laderegningen for deg? 3,50kr/kwh er neppe nok til å drive en hurtigladestasjon med overskudd.
Det er totalen gjennom året som teller, synes jeg.
90—95 % av ladingen foregår hjemme til langt lavere pris. ;)
Jeg lader vel 99,9% hjemme så det treffet ikke meg.
Men det er for dyrt med over en femmer / kWh. Blandingen av minutt og kWh er det vel som gjør det dyrt.
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 01. desember 2019, klokken 18:22
Fullstendig håpløs prising. 😑
Blir jo ganske trist å kjøre elektrisk og med dårligere drivstofføkonomi enn en gammel diesel.
Fast pris pr/kWh. (3.50 får være dyrt nok)
Helt enig. Utviklingen av ladeprisene fremmer definitivt ikke en elektrifisering av bilparken. Når man dessuten innfører bompenger og snart også moms på elbiler tenker jeg det blir umulig å oppnå målet om 100% elbilsalg fra og med 2025.
Kan da ikke finnes oppegående mennesker som på alvor mener at vi 2025 har kun kan kjøpe elbiler som nybil. 10 år senere .... kanskje.
Skal det oppnås så må nok regjering(-ene) legge mye mer penger i saken. Enten det eller øke drivstoffprisene dramatisk. Ingen av de to sistnevnte vil skje, er min spådom.
Det åpenbare tiltaket (som er politisk helt umulig) er jo å doble CO2- og andre avgifter på flytende drivstoff (en partikkel-avgift på diesel, det stinker i Oslo om dagen) og bruke disse til å subsidiere investering og drift av hurtigladere.
Man kan også tenke seg subisider til bensinstasjoner som bygges om til hurtigladere.
Sitat fra: daktari på mandag 02. desember 2019, klokken 10:33
Det åpenbare tiltaket (som er politisk helt umulig) er jo å doble CO2- og andre avgifter på flytende drivstoff (en partikkel-avgift på diesel, det stinker i Oslo om dagen) og bruke disse til å subsidiere investering og drift av hurtigladere.
Man kan også tenke seg subisider til bensinstasjoner som bygges om til hurtigladere.
dette her vel svært lite med trådens tema å gjøre!