Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => AC fleksilading => Emne startet av: brako79 på mandag 25. september 2017, klokken 08:13
Kan man ikke bruke AC kontakten samtidig som CCS / Chademo?
Mener jeg har lest at man kunne det?
Det varierer fra sted til sted. Hvis det er begrenset med strømtilførsel til ladestasjonen, så kan det være begrenset til lading på et uttak. F.eks E16 Dale (ved Shell stasjonen) er det kun mulig å lade enten på 43 kW AC eller CCS eller ChaDeMO. På Voss Amfi kan du uten problem lade på 43kW AC samtidig som CCS eller ChaDeMo er i bruk på samme ladestasjon.
De fleste steder der det er 22kW AC tror jeg det er mulig å lade på AC samtidig som DC-hurtiglading er i bruk.
Hvor kan man finne info om det er mulig eller ikke?
Voss Amfi har jeg sett og ladet på AC og CCS samtidig.
På Skulestadmo gikk ikke dette. 22KW AC.
Tror dette nå er et nesten utgått problem og gjaldt vel noen eldre installasjoner? Har kjørt Norge på kryss og tvers noen år nå og ladet noen hundre ganger på AC hurtig- og semi-hurtiglading. Tror faktisk jeg ikke har møtt på problemstillingen. Kanskje jeg bare har vært heldig?
Sent fra min TA-1000 via Tapatalk
Sitat fra: brako79 på mandag 25. september 2017, klokken 11:03
Hvor kan man finne info om det er mulig eller ikke?
Voss Amfi har jeg sett og ladet på AC og CCS samtidig.
På Skulestadmo gikk ikke dette. 22KW AC.
Tror du bare må ringe og høre, så kanskje de på kundeservice vet det. Mener jeg har sett noen som har ladet både AC og DC på den venstre laderen på Skulestadmo ???
Sitat fra: Olee på mandag 25. september 2017, klokken 11:50
Sitat fra: brako79 på mandag 25. september 2017, klokken 11:03
Hvor kan man finne info om det er mulig eller ikke?
Voss Amfi har jeg sett og ladet på AC og CCS samtidig.
På Skulestadmo gikk ikke dette. 22KW AC.
Tror du bare må ringe og høre, så kanskje de på kundeservice vet det. Mener jeg har sett noen som har ladet både AC og DC på den venstre laderen på Skulestadmo ???
Det var den venstre laderen som stoppet AC lading når man plugget inn CCS. (Sett fra bensinstasjonen)
Mulig man må gjøre det omvendt? CCS først, så AC, da er man nesten avhengig av at eieren av en zoe / b-Electric er der.
På Skulestadmo så kan dulade AC samtidig som DC. Fungere fint på min bil.
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 26. september 2017, klokken 15:57
På Skulestadmo så kan dulade AC samtidig som DC. Fungere fint på min bil.
Stoppet AC lading på skulestadmo ved start av ccs som nevnt over.
Alle Fortum sine ladarar skal kunne lade AC samtidig som DC når AC er innebygget, men har sett tilfelle av at AC stopper når ein starter DC. Men hvis du starter opp igjen så fungerer det.
Ladet her på søndag: Ladestolpe Kiwi Elverum 454
Når vi ankom, sto det en e-golf og ladet, og jeg plugget i vår type 2 kabel, men fant ingen muligheter for å starte lading. Jeg prøvde via app, da fikk jeg bare time out, og via displayet så gikk det heller ikke, var kun valg om å stoppe ekstisterende lading eller se info om eksisterende lading. Type 2 uttaket sto ledig i appen, så jeg ville jo anta at det egentlig betyr at man kan lade. Om jeg husker riktig, så var det en Efacec lader, displayet m/knapper var på venstre siden av laderen.
Noen som kjenner begrensninger her, eller om jeg gjorde noe feil? Heldigvis i dette tilfellet så dro e-golfen etter vi hadde stått der og knota i 2-3 minutter, og da fikk jeg startet lading.
har ikkje prøvde 2 bilar samtidig på Garo sine ladasrar men skal teste så snart som muliug. Garo sine er litt spesielle.
Du må blant annet åpne laderen med brikka før du får velge uttak. Kan være da er lagt inn sperre her.
Gikk fint å bruke AC-pluggen på min Zoe samtidig som andre ladet på DC-lading på Clever sin ladestasjon i Varberg, Sverige og Vattenfall sin stasjon på Nordby-senteret.
Syns det er en av fordelene med Zoe. At du bare kan ta den ledige AC-pluggen og flexilade samtidig som andre huritglader. Slippe å vente i kø på at andre skal bli ferdig. Hadde den bare kunnet utnytte 43 kW og ikke vært begrenset til 22 kW...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det med ladekø gjør at vi til og med bruker AC på kun 6,6 kW mens vi handler til hyttetur. Dyrt pr kWh men oftere ledig og gir den lille ekstra strøm-skvetten som trengs.