Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Lasse161 på torsdag 21. september 2017, klokken 10:13
Nissan leaf 2012. Kjørt 81000km. Gul varsel-lampe lyser. Sjekket med min code-scanner, men får «linking error». Takker for tilbakemeldinger...
elektrisk håndbrekk feil ? ( har hørt at flere har hatt feil på elektrisk actuator... denne finner du jo kun på Gen1 Leaf før andre halvår 2013 - etter mai 2013 ble det jo mekanisk "fotbrekk" da Gen2 kom...)
Kan også være ABS sensor/actuator.
Nivå bremsevæske?
Lasse stakk innom meg nå i ettermiddag og lånte BT adapteret og LS.
Det var feilkoder for håndbrekk, lading HVAC og bremser. Alle kodene lot seg slette unntatt denne..
DCT: C1A66 PRESSURE SENSOR.
Blir spennende å se hva han finner ut :-X
Trolig en av trykksensorene på hovedsylinder til bremsene. Men verksted kan vell finne ut av det.
https://www.nissanpartsdeal.com/parts/nissan-sensor-assy-hyp~47240-al500.html?Make=Nissan&Model=Leaf&Year=2012&Submodel=&Filter=()&Location=brake-master-cylinder,460_A001,47240Q
http://www.ebay.com/itm/POWER-BRAKE-MASTER-CYLINDER-FLUID-BOOSTER-PRESSURE-SENSOR-NISSAN-LEAF-ELGRAND-/251640848032?epid=2203097503&hash=item3a96f69ea0:g:qfsAAOSw1YRZoF6J
Fikk samme varsellampe i min 2014 Leaf (43000km)i går, samtidig dukket varsellampen for Stability Control opp. Manualen sier at ABS og anti-skrens ikke fungerer. Får vel ta turen innom BNH en dag...
Sitat fra: Howard på søndag 24. september 2017, klokken 12:46
Fikk samme varsellampe i min 2014 Leaf (43000km)i går, samtidig dukket varsellampen for Stability Control opp. Manualen sier at ABS og anti-skrens ikke fungerer. Får vel ta turen innom BNH en dag...
Hvis du har LeafSpy kan du jo lese ut feilkodene selv før BNH kommer inn i bildet.........
Takk for tilbakemeldinger. C1A66 PRESSURE SENSOR er bestilt fra Ebay. Pris ble ca 400kr inkludert frakt. Nissan-forhandler skulle ha 4199kr for samme del......
Da har jeg omsider hatt tid til å se på dette.
Det var ikke plankekjøring.
Tok noen bilder underveis.
Bestilte sensor på ebay. Den kom i posten etter noen få dager.
Løsnet batteri og batterikasse for å få tilgang. Løsnet diverse slangefester for å bedre tilgangen ytterligere.
Surret en stund med å få løsnet strømkobling fra sensoren. Som bilde viser er det ganske enkelt. Vippe opp en liten hemp med et skrujern. Da er det bare å trekke ut koblingen.
For å lokalisere hvilken av de 2 sensorene som gir feilmelding fulgte jeg oppskriften fra en amerikansk forum. Koblet på kontakt på min nye sensor uten å skru ut den gamle sensoren. I med batteri og skru på tenning. Feilmelding var der fortsatt.
Ut med batteri og samme fremgangsmåte med sensor nr 2. Det ble nedtur. Som bilde viser var det fortsatt feilmelding.
Tenkte da at det muligens måtte slettes feilmelding men jeg har ikke leafSpy så det var ikke noe alternativ.
Bestemte meg for å ta en sjans. Uten stort håp om suksess. Byttet den sensoren som det var dårligst tilgang på og vanskeligst å få byttet. Rett og slett fordi jeg følte meg noe motarbeidet.
Løsnet med en skiftenøkkel og byttet sensor raskt så det ikke skulle renne ut for mye bremsevæske. Det gikk fint.
I med batteri og feste diverse slanger osv.
På med tenning. SUKSESS!!!! Ingen feilmelding og en liten kjøretur viser st bilen regenerer ved bremsing, noe den ikke har gjort mens den har vist feilmelding.
Total reperasjonskostnad: 390kr
Takk for i dag.
:+1:flott beskrivelse, og skal ha den i minnet når det blir min tur å bytte sensor.