Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: Luring på mandag 18. september 2017, klokken 21:11
Fekk desse hos DNB for dei som vil ta ein titt.
Slik eg har forstått det kan DNB heve denne renta tilsvarande dei andre billåna, dvs. samme nominelle renteauke.
Ja, den har ej mæ fått. Men det dei derimot ikkje vil svare på, e om renta skal økes likt med andre lån ved endring.
Altså vanlig billån øka med 0.2=Teslalån øka med 0.2 eller om dei kan øke det "fritt" oppover. DET vil dei ikkje svare på, og det gjer meg skeptisk.
Første renteendring, og zzzakk, 2.0% opp f.eks......
Samme her;
eg fekk dette svaret: "Betingelsene for finansieringen er at den følger markedsrenta til DNB. Ett lån på 700 000 kr vil da koste 6022 i mnd"
De svarte meg at renta ikke går opp mer enn andre lån, og at det nærmest aldri har skjedd at renta justeres med mer enn 0,25 prosentpoeng per gang. Det var betryggende nok til at jeg tok DNB
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er veldig vanskelig for de å øke renten på kampanjelånene med mer enn andre billån. Finansavtaleloven stiller vilkår om "saklig grunn" ved renteendringer. Denne avtalen går muligens enda lengre, i og med at DNB forplikter seg til å justere renten ut i fra "de prinsipper som kredittgiver til enhver tid anvender for kreditt av det slag avtalen gjelder". Det er vel nærliggende å tolke denne dithen at DNB forplikter seg til at justeringer er i tråd med de øvrige justeringen innenfor klassen lån på nybil. Så jeg ville ikke vært bekymret for at DNB justerer seg vekk fra kampanjetilbudet.
Er nok enig i det, men korfor kan ikkje Telsa opplyse om det ?
Ein stein kommuniserer jo betre enn dette.
Fikk litt beroligande svar no.
Hei
Billånene, i DNB, øker likt, også Tesla-lån som starter med rente 0,25%
Med hilsen
DNB Bank ASA
DNB Finans - Bilfinansiering
tlf. 05020. E-post: 05020@dnb.no
Er det fortsatt slik at det er kun 75 kw biler som får rente til 0,25%, eller får alle det samme tilbudet uavhengig batteri størrelse.
Fra ein anna tråd:
Sitat fra: bertin på lørdag 02. september 2017, klokken 23:40
0,25% rente gjelder for inventory 75,90 og 100 i hele september. Gjelder ikke Performance.
0,25% rente gjelder inntil videre for nybestillinger av 75.
I Stavanger fikk jeg tilbud om 0.25% rente også ved kjøp av ny X100D
Inventory er jo forsåvidt ny bil det også, så spørs hvordan du definerer ny bil. Du får det nok ikke ved ny bestilling av X100 med eget design.
Presisering, fikk tilbudet etter eget design av ny bil som ikke var satt i bestilling
Sitat fra: Espen33 på onsdag 20. september 2017, klokken 02:48
Er det fortsatt slik at det er kun 75 kw biler som får rente til 0,25%, eller får alle det samme tilbudet uavhengig batteri størrelse.
Jeg kjøpte en Inventory P100D, fikk ikke 0,25% rente. Fikk da beskjed om at rentekampanjen gjelder alle modellene bortsett fra P100D.
Det stemmer nok, ref:
Sitat fra: Luring på onsdag 20. september 2017, klokken 06:36
Fra ein anna tråd:
Sitat fra: bertin på lørdag 02. september 2017, klokken 23:40
0,25% rente gjelder for inventory 75,90 og 100 i hele september. Gjelder ikke Performance.
0,25% rente gjelder inntil videre for nybestillinger av 75.
Performancegutta(og damer) kan godt subsidiere oss andre litt 8)
Sitat fra: Luring på onsdag 20. september 2017, klokken 10:30
Det stemmer nok, ref:
Sitat fra: Luring på onsdag 20. september 2017, klokken 06:36
Fra ein anna tråd:
Sitat fra: bertin på lørdag 02. september 2017, klokken 23:40
0,25% rente gjelder for inventory 75,90 og 100 i hele september. Gjelder ikke Performance.
0,25% rente gjelder inntil videre for nybestillinger av 75.
Performancegutta(og damer) kan godt subsidiere oss andre litt 8)
Haha, ok da. Jeg er nok en av få Performancedamer her inne på Teslajunkies.no vil jeg tro :P
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 20. september 2017, klokken 09:56
Presisering, fikk tilbudet etter eget design av ny bil som ikke var satt i bestilling
Har du navnet på selgeren? Ser ikke bort fra at jeg slår til på det samme.
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 23:16
Det er veldig vanskelig for de å øke renten på kampanjelånene med mer enn andre billån. Finansavtaleloven stiller vilkår om "saklig grunn" ved renteendringer. Denne avtalen går muligens enda lengre, i og med at DNB forplikter seg til å justere renten ut i fra "de prinsipper som kredittgiver til enhver tid anvender for kreditt av det slag avtalen gjelder". Det er vel nærliggende å tolke denne dithen at DNB forplikter seg til at justeringer er i tråd med de øvrige justeringen innenfor klassen lån på nybil. Så jeg ville ikke vært bekymret for at DNB justerer seg vekk fra kampanjetilbudet.
Jeg tror at bankene kun trenger en liten grunn for å heve renten.
1. Sentralbaken hever renten, da har DNB god nok grunn.
2. Pengemarkedsrenten, nibor, som er pengene bankene låner til hverandre. Om denne øker kommer DNB til å øke sin rente.
3. Om bankene ikke tjener så mye som de synes de må. Da kan de f.eks legge på gebyrer o.l. Dette lånet har vel 95nkr pr mnd, altså ca 1200nkr i året. Her kan banken kanskje si at pga dårlig likviditet, for dårlig dekning av utlånsmengden så må vi sikre vår samfunnsnyttige bank..
4. På grunn av uroligheter, stor usikkhet i markedet, ser vi oss dessverre nødt til å juster rentemarginen..Ikke for å tjene penger men for å styrke vår stilling i en uviss tid, bla,bla,bla,bla,bla.......
5.Bla, bla,,,
6.Blablblblblblblblbllblblblablbllblbbllblablblbllblaaaaabbllblblbaalbllblblalblablblablalbalbllblblalblblblblblalbalblblbalbalbllblbalblbablbalblbllblballblballbalballbl.....
Sitat fra: DrNox på torsdag 21. september 2017, klokken 20:11
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 23:16
Det er veldig vanskelig for de å øke renten på kampanjelånene med mer enn andre billån. Finansavtaleloven stiller vilkår om "saklig grunn" ved renteendringer. Denne avtalen går muligens enda lengre, i og med at DNB forplikter seg til å justere renten ut i fra "de prinsipper som kredittgiver til enhver tid anvender for kreditt av det slag avtalen gjelder". Det er vel nærliggende å tolke denne dithen at DNB forplikter seg til at justeringer er i tråd med de øvrige justeringen innenfor klassen lån på nybil. Så jeg ville ikke vært bekymret for at DNB justerer seg vekk fra kampanjetilbudet.
Jeg tror at bankene kun trenger en liten grunn for å heve renten.
1. Sentralbaken hever renten, da har DNB god nok grunn.
2. Pengemarkedsrenten, nibor, som er pengene bankene låner til hverandre. Om denne øker kommer DNB til å øke sin rente.
3. Om bankene ikke tjener så mye som de synes de må. Da kan de f.eks legge på gebyrer o.l. Dette lånet har vel 95nkr pr mnd, altså ca 1200nkr i året. Her kan banken kanskje si at pga dårlig likviditet, for dårlig dekning av utlånsmengden så må vi sikre vår samfunnsnyttige bank..
4. På grunn av uroligheter, stor usikkhet i markedet, ser vi oss dessverre nødt til å juster rentemarginen..Ikke for å tjene penger men for å styrke vår stilling i en uviss tid, bla,bla,bla,bla,bla.......
5.Bla, bla,,,
6.Blablblblblblblblbllblblblablbllblbbllblablblbllblaaaaabbllblblbaalbllblblalblablblablalbalbllblblalblblblblblalbalblblbalbalbllblbalblbablbalblbllblballblballbalballbl.....
Men har DNB og Santander egentlig noen interesse av å gjøre det? Er det ikke Tesla som har gjort en avtale hvor de spytter inn mesteparten av mellomlegget slik at bankene tjener pengene sine allikevel? Er ikke dette en kampanje Tesla har kjørt world wide? Kanskje for å stimulere salget av S og X og unngå at "alle" sitter på gjerdet og venter på Model 3 som de antiselger?
Grønt Billån i DNB Nom rente Eff. rente
Egenkapital 35 % eller mer 2,99 % 4,24 %
20 - 35 % 3,85 % 5,14 %
under 20 % 4,25 % 5,55 %
Mao. snitt nominell rente på 3,67% ved 100% finansiering.
Tipper da at Tesla subsidierer ca. 3,5% rente når ein finansierer 100%, for 700000,- i lån er det ca. i underkant av kr. 25000 det første året.
Jeg tipper Tesla kommer seg unna med mye mindre. For DNB har det en stor verdi at Tesla forer dem med kunder. Tipper de også kan legge til grunn at billåene blir innfridd i snitt etter ca 3 år, fordi Tesla-eiere er så glade i å skifte ut bilen sin. Så kanskje subsidiet til Tesla ligger på differansen på 1,5% over en 2-3års periode.
Jeg bestilte en X100D i går, og fikk da beskjed på mail om at 0,25% ikke gjaldt for annet enn inventory nå.
Fikk mail med "På custom order er det 1,69% med 35% EK eller 2,19% uten EK."
Stemmer det Sjokomelk. Slik har det vært hele tiden. Det har aldri vært 0,25% på nybestillinger av 100. Det kommer kanskje når de avslutter 75 kampanjen........Tror likevel de ansatte i Tesla trenger litt pause nå.
Selgeren "min" ringte meg nettopp og beklagde at han hadde feilinformert. Han hadde misforstått og gitt samme info til andre kunder også.
Er ingen krise for meg, men det er jo litt irrterende når man har prøvd å få klarhet i hva som er fakta i over en uke uten å få noe respons. Får håpe og tro det bare er voksesmerter som gjør kommunikasjonen litt ullen. :)
Selgeren "min" ringte og sa at rentekampananjen (etter all sannsynlighet) var over på søndag, mulig det var kun for å lokke meg til å bestille.
Snakket med en selger i dag jeg også som antydet at moroa var slutt snart.
Og jeg har nettopp hentet bil, så det lå ikke noe salgsiver i det.
Han sa også at det var uklart om renta gjekk opp til 1% eller 2,9%, det kjem nok ein epost på søndag.