Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 00:53

Tittel: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 00:53
VW has announced that it is investing $84 billion in electric cars and batteries.

The German manufacturer announced the change to its investment strategy tonight at a pre-Frankfurt Motor Show 2017 event.

Earlier this year, VW announced it was investing $10 billion in EVs but has tonight changed its investment strategy.

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Amosstirsdag 12. september 2017, klokken 01:34
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 00:53
VW has announced that it is investing $84 billion in electric cars and batteries.

The German manufacturer announced the change to its investment strategy tonight at a pre-Frankfurt Motor Show 2017 event.

Earlier this year, VW announced it was investing $10 billion in EVs but has tonight changed its investment strategy.

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.

Da ser det altså ut til at de til slutt faktisk har innsett hva som skal til for at VAG skal være VAG også i fremtiden. De har vært i oppvåkningsfasen lenge... God Morgen VAG! :)
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Lokführertirsdag 12. september 2017, klokken 05:57
Hva! Ikke hydrogen
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Troaldtirsdag 12. september 2017, klokken 07:36
Det flotte er at de investerer i elbil-segmentet, men om de satser? De skroter ikke dieselbilen og de går ikke med entusiasme inn i elbil-prosjektene. Kommer de seg ut av konsept-stadiet?
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 07:37
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 12. september 2017, klokken 05:57
Hva! Ikke hydrogen
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Amatørentirsdag 12. september 2017, klokken 07:57
Norsk artikkel:

https://www.motor.no/artikler/vw-med-50-rene-elbiler-for-2025/

Sitat– Vi jobber nå med å utvikle batterier med faste elektrolytter som kan gi en rekkevidde opp mot 1000 kilometer. De nye elektriske bilene blir biler for alle, ikke bare for de spesielt interesserte, sa Müller.

I så fall kan vi snakke om biler for lange ferier også. Selv om man må trekke 30-40 % for realistisk rekkevidde.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: THEtirsdag 12. september 2017, klokken 08:48
Batterier med faststoff elektrolytt er en spennende mulighet, men man må nok vente lenge hvis kravet for å gå over til elbil er at man skal ha et slikt batteri i bilen. Faststoff batterier er fremdeles på laboratorie/prototype-stadiet, og er nok i beste fall en del år unna storskalaproduksjon.

Mitt tips er at Li-ion batterier vil være dominerende for elbilbruk også i 2025 når "alle" kjøretøy skal være elektriske eller elektrifiserte.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: bnotirsdag 12. september 2017, klokken 09:04
"Siden bilen heller ikke har bensintank, eksosanlegg, tradisjonell forbrenningsmotor eller girkasse, frigjør det mye plass innvendig. Rekkevidden blir opp mot 600 kilometer i den dyreste utgaven."

Så må man håpe på at man får drivenheten ut i hjulene (Tesla) og ikke det tradisjonelle motorrom konseptet som ikke er et godt design i elektrisk bil.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Troaldtirsdag 12. september 2017, klokken 09:24
Verre enn jeg trodde. Sitat fra TU.no i dag:

"Den kalles Roadmap E, og omfatter alle bilmerkene under Volkswagen-paraplyen. Kort sagt skal absolutt alle modeller i gruppens merkenavn ha en elektrisk variant innen 2030."

Har de ikke hørt om Moores lov om at teknologien fordobler seg hvert andre år? VAG er konkurs hvis de tror de har god tid. Tesla og kineserne har laget noe totalt annet innen den tid.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 09:40
Det står "innen 2030". Mulig de kanskje venter med Bugatti, Bentley og Lamborghini  :)
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: doldis1tirsdag 12. september 2017, klokken 09:46
 De holder vel i grunnen på med det samme ? Snakker ned Tesla og framholder at Dieselmotoren ikke er
død på lenge ennå...
Muller mener VAG trenger batterier tilsvarende 1 Gigafactory i 2025 og at fossile biler da skal stå for 75 % av
deres bilsalg...
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme
vannet av investorene)
Denne nyheten rokker ikke mye på mitt syn ang. VAG og jeg tror fremdeles vi får se konsernet splittes opp og
på sikt forsvinne...
Toyota derimot.. det er mistenkelig stille fra den kanten....?
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 09:53
Investeringen er litt overdrevet. Jeg forstår det slik at summen inkluderer alt av batterier de skal selge. Altså med kanskje 10k USD per batteripakke, så utgjør de 50 mrd USD 5 millioner elbiler, før 2030. Tesla vil trolig levere flere elbiler i samme periode.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 09:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:53
Investeringen er litt overdrevet. Jeg forstår det slik at summen inkluderer alt av batterier de skal selge.

Da har du forstått det slik det faktisk står.

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 10:10
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:46
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme vannet av investorene)


5 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

Fint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: doldis1tirsdag 12. september 2017, klokken 10:40
Må huske på at VAG et et koglomerat av selskaper som tilsammens utgjør et gigantforetak. De har investert enorme summer på cutting edge fossilteknologi, de har svære lån og ditto pensjonsforpliktelser.
Hele selskapsstrukturen med forhandlernettet/ ettermarkedet er innrettet på fossile biler...
Nå skal de omstrukturere denne mastodonten, men pengene er allerede bundet opp i produksjonutstyr for
fossile biler...
Summa summarum, de trenger tid, mye tid for å ikke blø tom økonomisk under denne smertefulle prossessen..
Og er det noe de ikke har, så er det akkurat tid..!
Jeg er sikker på at mange i VAG systemet ser hvor forferdelig gærent dette kan gå, og den nærmest
utagerende måten de profilerer seg på i media......? Ikke selvtillit.....mere frykt ?
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: doldis1tirsdag 12. september 2017, klokken 11:01
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 10:10
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:46
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme vannet av investorene)


5 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

SitatFint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.

Ikke vanskelig i det hele tatt å skjønne hva Musk tenker. Han har med SpaceX feid gulvet med konkurrentene
i romfartsindustrien, ikke hvem som helst forresten, Russland, Kina, Boeing.  SpaceX neste mål er å skape
Verden 2.0 på Mars..
Og du tror han tenker stoppe etter 5 Gigafactory's ..................??
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 11:09
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 11:01
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 10:10
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:46
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme vannet av investorene)


5 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

SitatFint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.

Ikke vanskelig i det hele tatt å skjønne hva Musk tenker. Han har med SpaceX feid gulvet med konkurrentene
i romfartsindustrien, ikke hvem som helst forresten, Russland, Kina, Boeing.  SpaceX neste mål er å skape
Verden 2.0 på Mars..
Og du tror han tenker stoppe etter 5 Gigafactory's ..................??

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg tror han skal stoppe etter 5 fabrikker?

Men nå synes jeg din forguding av Musk tar helt av, og er "langt ut i verdensrommet". Velkommen tilbake til Moder Jord.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: bmw2002tirsdag 12. september 2017, klokken 14:48
Ser frem til å lese disse trådene igjen i 2025.

Har null tro på at Tesla kommer til å være verdens største el-bilprodusent i 2025, de er neppe inne blant de 5 største eller.

Edit: skrev 2015 der der skulle stå 2025
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Amosstirsdag 12. september 2017, klokken 14:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:53
Investeringen er litt overdrevet.

Er nå ikke så helt overbevist om det. Oppfatter altså dette som *investeringer*, ikke kostnader for batterier. Se for deg at de skal bygge en 4-5++ GF'er, og parallelt med dette investere i utvikling av solid-state batterier i ekspressfart for å gjøre disse produksjonsklare i ekspressfart, og gode/billige nok til å konkurrere med fossilbiler også i markeder uten incentiver, så er nok ikke dette noe overdrevent. Dette betyr at de nå innser at det ikke er nok å ta igjen forspranget til Tesla, de MÅ forbi. Både i batteriteknologi og produksjonskapasitet. Dette er altså prisen de må betale for at de forsov seg så lenge som de gjorde (ref. "Konkurrentene sover" trådene).

... men er enig i at denne summen ikke står i forhold til de tallene Doldis1 oppgir i innlegget før ditt, men er ikke helt sikker på hvor han fikk disse tallene fra?  Det sto ikke noe slikt i den artikkelen jeg leste, men skal innrømme at jeg ikke har lest alle oppslag i denne saken.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Amosstirsdag 12. september 2017, klokken 14:51
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:48
Har null tro på at Tesla kommer til å være verdens største el-bilprodusent i 2015, de er neppe inne blant de 5 største eller.

Nei, er helt enig i at de ikke rekker det innen i forfjor.  Selv Musk har enda ikke hintet om at han holder på å finne opp noen tidsmaskin ;) "The Timing Company"? :p
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: bmw2002tirsdag 12. september 2017, klokken 14:58
Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:51
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:48
Har null tro på at Tesla kommer til å være verdens største el-bilprodusent i 2015, de er neppe inne blant de 5 største eller.

Nei, er helt enig i at de ikke rekker det innen i forfjor.  Selv Musk har enda ikke hintet om at han holder på å finne opp noen tidsmaskin ;) "The Timing Company"? :p

He he, skulle stå 2025.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 15:40
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 10:105 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

Fint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.
Gigafactory 1 vil ved full produksjon produsere nok batterier til en omsetning på ca 20 mrd USD per år. Altså på 2,5 år vil Gigafactory 1 tilsvare hele VAGs batterisatsning.

2030 er ca 12 år til, så hvis vi antar Tesla klarer å bygge flere fabrikker og omsette for 40 mrd USD per år i batterier i gjennomsnitt over de 12 årene, så vil Tesla være oppe i en investering på 480 mrd USD, når VAG når 50 mrd USD.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 15:45
Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:49Er nå ikke så helt overbevist om det. Oppfatter altså dette som *investeringer*, ikke kostnader for batterier. Se for deg at de skal bygge en 4-5++ GF'er, og parallelt med dette investere i utvikling av solid-state batterier i ekspressfart for å gjøre disse produksjonsklare i ekspressfart, og gode/billige nok til å konkurrere med fossilbiler også i markeder uten incentiver, så er nok ikke dette noe overdrevent. Dette betyr at de nå innser at det ikke er nok å ta igjen forspranget til Tesla, de MÅ forbi. Både i batteriteknologi og produksjonskapasitet. Dette er altså prisen de må betale for at de forsov seg så lenge som de gjorde (ref. "Konkurrentene sover" trådene).

... men er enig i at denne summen ikke står i forhold til de tallene Doldis1 oppgir i innlegget før ditt, men er ikke helt sikker på hvor han fikk disse tallene fra?  Det sto ikke noe slikt i den artikkelen jeg leste, men skal innrømme at jeg ikke har lest alle oppslag i denne saken.
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 15:54
SitatSe f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.


Finnes to utgaver av dette sitatet, og de er veldig forskjellige:

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 16:02
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:54Finnes to utgaver av dette sitatet, og de er veldig forskjellige:

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Sitatet ditt motsier ikke egentlig det andre sitatet. Det sier at pengene vil bli investert i batteriproduksjon, det sier ikke at pengene vil bli investert i batteriproduksjons*kapasitet*.

Produserer man 50 mrd med batterier, så har man investert 50 mrd i batterier. Denne investeringen blir gjort med ønske om å selge batteriene videre til elbilkunder. Som jo er litt annerledes fra å gjøre investeringer i produksjonskapasitet, som ikke vil selges videre.

Det ene sitatet er vagt, mens det andre sitatet er veldig klart. Jeg velger å stole på det klare sitatet.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 16:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:02
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:54Finnes to utgaver av dette sitatet, og de er veldig forskjellige:

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Sitatet ditt motsier ikke egentlig det andre sitatet. Det sier at pengene vil bli investert i batteriproduksjon, det sier ikke at pengene vil bli investert i batteriproduksjons*kapasitet*.

Produserer man 50 mrd med batterier, så har man investert 50 mrd i batterier. Denne investeringen blir gjort med ønske om å selge batteriene videre til elbilkunder. Som jo er litt annerledes fra å gjøre investeringer i produksjonskapasitet, som ikke vil selges videre.

Det ene sitatet er vagt, mens det andre sitatet er veldig klart. Jeg velger å stole på det klare sitatet.

Mulig jeg sov i timen, men tror jeg oppfattet det riktig. En investering (som gjerne avskrives over tid) kan brukes til å produsere varer. Disse varene er da ikke en investering, men selges som et resultat av investeringen.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Ketill Jacobsentirsdag 12. september 2017, klokken 16:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:45
Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 14:49Er nå ikke så helt overbevist om det. Oppfatter altså dette som *investeringer*, ikke kostnader for batterier. Se for deg at de skal bygge en 4-5++ GF'er, og parallelt med dette investere i utvikling av solid-state batterier i ekspressfart for å gjøre disse produksjonsklare i ekspressfart, og gode/billige nok til å konkurrere med fossilbiler også i markeder uten incentiver, så er nok ikke dette noe overdrevent. Dette betyr at de nå innser at det ikke er nok å ta igjen forspranget til Tesla, de MÅ forbi. Både i batteriteknologi og produksjonskapasitet. Dette er altså prisen de må betale for at de forsov seg så lenge som de gjorde (ref. "Konkurrentene sover" trådene).

... men er enig i at denne summen ikke står i forhold til de tallene Doldis1 oppgir i innlegget før ditt, men er ikke helt sikker på hvor han fikk disse tallene fra?  Det sto ikke noe slikt i den artikkelen jeg leste, men skal innrømme at jeg ikke har lest alle oppslag i denne saken.
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.

Med investeringer i batterier og elbiler må forstås investeringer i fabrikker (nye og oppgraderte produksjonslinjer for bilene) og investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi. Har vanskelig for å forstå at du blander slike investeringer med årlige omsetningstall (for Tesla)!
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 16:17

SitatMed investeringer i batterier og elbiler må forstås investeringer i fabrikker (nye og oppgraderte produksjonslinjer for bilene) og investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi. Har vanskelig for å forstå at du blander slike investeringer med årlige omsetningstall (for Tesla)!

Takk! Da sov jeg ikke  :)

Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 16:18
Denne investeringen er kun i batterier. Om man skulle ta tallet for god fisk og anta dette er investeringer i produksjonskapasitet, og anta at VAG vil få god valuta for pengene, så utgjør dette 10 stk Gigafactory. Da ville VAG produsere ca 1,5 TWh med batterier per år. Dette er nok til ca 25 millioner elbiler per år med 60 kWh/bil.

Hva skal VAG med alle disse batteriene? Skal de øke salget med 150% og gå over til 100% elbil i 2030? Eller kanskje mer realistisk, kanskje tallet ikke er relatert til produksjonskapasiteten, men er heller relatert til omsetningen?
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 16:21
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:18
Denne investeringen er kun i batterier. Om man skulle ta tallet for god fisk og anta dette er investeringer i produksjonskapasitet, og anta at VAG vil få god valuta for pengene, så utgjør dette 10 stk Gigafactory. Da ville VAG produsere ca 1,5 TWh med batterier per år. Dette er nok til ca 25 millioner elbiler per år med 60 kWh/bil.

Hva skal VAG med alle disse batteriene? Skal de øke salget med 150% og gå over til 100% elbil i 2030? Eller kanskje mer realistisk, kanskje tallet ikke er relatert til produksjonskapasiteten, men er heller relatert til omsetningen?

Nå må du lese nøye. Det er ikke sagt at de skal bruke hele beløpet til fabrikker. Som Kjetil skriver over, så er investeringer også investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 16:31
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:21Nå må du lese nøye. Det er ikke satt at de skal bruke hele beløpet til fabrikker. Som Kjetil skriver over, så er investeringer også investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi
Det er fortsatt ett alt for høyt tall. Hvis de sløser bort så mange milliarder på ting der andre klarer seg med noen hundre millioner, så er de trolig konk innen 2030.

For å produsere nok batterier til 25% av bilproduksjonen må de nok regne med noe sånt som 5 mrd i en ny batterifabrikk. Skal de da klare å brenne av 45 mrd på utvikling (av kun batteripakker og battericeller, ikke kjøretøy), så kan det ikke gå bra.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 16:34
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:31
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:21Nå må du lese nøye. Det er ikke satt at de skal bruke hele beløpet til fabrikker. Som Kjetil skriver over, så er investeringer også investeringer i forskning og utvikling av elbil/batteriteknologi
Det er fortsatt ett alt for høyt tall. Hvis de sløser bort så mange milliarder på ting der andre klarer seg med noen hundre millioner, så er de trolig konk innen 2030.

For å produsere nok batterier til 25% av bilproduksjonen må de nok regne med noe sånt som 5 mrd i en ny batterifabrikk. Skal de da klare å brenne av 45 mrd på utvikling (av kun batteripakker og battericeller, ikke kjøretøy), så kan det ikke gå bra.

Tror faktisk VAG-gruppen innehar kunnskap ikke du besitter. Men du kan jo ta en telefon ned.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 16:48
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:34Tror faktisk VAG-gruppen innehar kunnskap ikke du besitter. Men du kan jo ta en telefon ned.
Du virker tvilende. Hva med reuters, da, tror du at de klarer å gjengi noe korrekt? https://www.reuters.com/article/us-autoshow-frankfurt-electrics/carmakers-face-electric-reality-as-combustion-engine-outlook-dims-idUSKCN1BN00X

"Volkswagen (VW), for its part, said it was seeking new global supplier contracts to source 50 billion euros ($60 billion) of electric car content including batteries, which are not yet manufactured competitively in Europe."

På dette utsagnet er det klart at det er snakk om å kjøpe inn 60 mrd USD i elbilkomponenter, som batterier og elektronikk. Dette er egentlig litt verre enn jeg trodde. Man må nok regne med rundt 15.000 USD per elbil i slike komponenter (eller mer), så da utgjør dette bare noe sånt som 4 millioner elbiler. Det er ikke *dårlig*, men fordelt over 12 år er det 333k elbiler/år.

Til sammenligning forventes det at Tesla produserer over 400k elbiler i 2018, og over 600k elbiler i 2019, og så skal skalere opp derifra.
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 12. september 2017, klokken 16:51
Eller hva med Volkswagen, tror du på de? https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2017/09/IAA-2017-Mueller.html

"To cater for that enormous demand, the Volkswagen Group has initiated an invitation to tender for long-term strategic partnerships for China, Europe and the United States. "We're talking here about one of the largest procurement projects in our industry's history, one with a global order volume of more than €50 billion over its term," states Müller. That was solely for the Group's high-volume vehicles based on the all-electric architecture."
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: LA-Thingtirsdag 12. september 2017, klokken 16:56
Etter det jeg forstår fra tyske medier er planen å kjøpe batterier for € 50 milliarder og å investere € 20 milliarder i forskning, utvikling, produksjonsutstyr etc.

Dette er min tolkning av beskrivelsen i 'Manager Magazin':
"...das Unternehmen investiert 20 Milliarden Euro, zudem schreiben die Wolfsburger Batterieaufträge für 50 Milliarden Euro aus.".

'Ein Auftrag auszuschreiben' betyr som regel å bestille noe, dvs. 'outsource' på nynorsk.

Så de skal vel ringe til LG, Panasonic eller noen for å kjøpe batterier...
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Ketill Jacobsentirsdag 12. september 2017, klokken 18:08
Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 12. september 2017, klokken 16:56
Etter det jeg forstår fra tyske medier er planen å kjøpe batterier for € 50 milliarder og å investere € 20 milliarder i forskning, utvikling, produksjonsutstyr etc.

Dette er min tolkning av beskrivelsen i 'Manager Magazin':
"...das Unternehmen investiert 20 Milliarden Euro, zudem schreiben die Wolfsburger Batterieaufträge für 50 Milliarden Euro aus.".

'Ein Auftrag auszuschreiben' betyr som regel å bestille noe, dvs. 'outsource' på nynorsk.

Så de skal vel ringe til LG, Panasonic eller noen for å kjøpe batterier...

Dette høres fornuftig ut. Det er synd at mediene ikke er mer presise enn at de ikke skjelner mellom investeringer og bestilling/utbygging av batterikapasitet (egen og/eller annens) fram til 2030 verdt $50 milliarder i innkjøpsverdi for batteriene. Et raskt overslag på 10 millioner biler fra VAG per år og snittverdi ut porten kr 180.000 for hver bil gir en årsomsetning på ca 1800 milliarder kroner per år (1999 mia. i følge Wikipedia for året 2016). Disse "investeringene" gjelder fram til 2030, altså ca 50,4 milliarde per år eller 2,5% av omsetningen. 
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Mobileumtirsdag 12. september 2017, klokken 18:14
Her er resten VAG sin presseinformasjon:

Volkswagen is honing its product planning and significantly intensifying its efforts. "The group as a whole will deliver more than 80 new electric models to customers by 2025, including almost 50 true e-vehicles and 30 plug-in hybrids," says Müller.

The Volkswagen Group will fully electrify its entire model portfolio by 2030. That means: By then at the latest, there will be at least one electric variant of each of the Group's around 300 models. For all brands and in all markets. "That's not a non-binding declaration of intent, but a commitment we'll be measured by as of this day," stresses Müller.

The company will provide more than €20 billion for direct investment in industrializing electromobility by 2030. The money will be spent on vehicles based on two completely newly developed electric platforms, as well as on the plants and workforce qualification. It will also go toward the charging infrastructure, as well as the dealership and sales organizations.
"We also won't let the issue of batteries be taken out of our hands," emphasizes Müller.

He adds that the company will need a battery capacity of more than 150 GWh a year by 2025 solely to fit its own e-fleet with lithium-ion batteries
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: eisa01tirsdag 12. september 2017, klokken 21:14
Skjønner forvirringen, i Electreck sin artikkel hørtes det ut som de skulle sette opp fabrikker for 50 mrd. De linket til BBC som kilden sin, som skrev eksplisitt av det var batteribestillinger for 50 mrd...

Lese Electrek daglig, og dette er ikke første gang de er upresise/tar feil om en sak
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: Amosstirsdag 12. september 2017, klokken 23:18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:45
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.

Ser nå at jeg tok en vag/missvisende artikkel som grunnlag. De var altså ikke fullt så våkne som jeg en liten stund håpet :p

Det de har gjort er ikke å vise hvor mye de satser på elbilmarkedet, de bare frister leverandørindustrien med hvor stort salg de potensielt kan sikre seg over en 10 års periode ved å få VAG som kunde slik at *de* skal fristes til å investere i hva VAG ikke selv vil/tør...
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: doldis1tirsdag 12. september 2017, klokken 23:47
Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. september 2017, klokken 23:18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 15:45
Se f.eks her: http://www.bbc.com/news/business-41231766

"The German firm, whose brands include Seat and Skoda, also said it would place orders worth more than 50bn euros for batteries to power the cars."

Ser forsåvidt at det var euro og ikke dollar, men forskjellen er ikke enorm.

Ser nå at jeg tok en vag/missvisende artikkel som grunnlag. De var altså ikke fullt så våkne som jeg en liten stund håpet :p

Det de har gjort er ikke å vise hvor mye de satser på elbilmarkedet, de bare frister leverandørindustrien med hvor stort salg de potensielt kan sikre seg over en 10 års periode ved å få VAG som kunde slik at *de* skal fristes til å investere i hva VAG ikke selv vil/tør...

:+1: nå traff du spiker'n !  De driver på god gammel VAG maner og leker med tall. Nå har de bestemt seg
for å "lede" utviklingen mot full elektrisifering, dette skal de gjøre med kinesisk hyllevare på et framtidig
tidspunkt de velger selv  ;)
De har ikke framtiden for seg, men humor har de !! ;D
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: bnoonsdag 13. september 2017, klokken 14:09
Hypocrites  :-1-:
Tittel: Sv: VAG investerer 655 milliarder
Skrevet av: doldis1torsdag 21. september 2017, klokken 09:34
 Her er sannheten om VAG :

https://seekingalpha.com/article/4108250-peak-oil-demand-surprising-comments-volkswagen

 
SitatThe chief executive of the German automaker Volkswagen (OTCPK:VLKAY), which last year delivered more than 10 million cars, said that the diesel engine has a "great future" ahead