Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22

Tittel: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: xerxesonsdag 06. september 2017, klokken 17:22
Jeg har analysert dagens marked og konkludert at det er lite som skjer på markedet før i slutten av 2018.  Jeg har analysert ut fra behovene til "vanlige" familier som kan tenke seg å ha en elbil som nr 1 bil, eller som en nr 2 bil for pendling.

Generelt er det et absurd "vakuum" i markedet akkurat nå preget av mangel på biler med skikkelig rekkevidde og ventetider på opp mot ett år for de mest attraktive modellene for folk flest. De bilene som er tilgjengelig har sørgelig liten rekkevidde og andre tilkortkommenheter som gjør det vanskelig å forsvare å bruke 300 000 på en bil som er avleggs om ett år. Tesla modell S er et hederlig unntak, men her må man opp i prisklassen 600 000 kr pluss.

En kort kommentar på noen modeller:

Renault Zoe: Mye for penga, grei rekkevidde, men mangler adaptiv cruise control, noe som er must-have i 2017. Ellers grei pendlerbil.

Hyundai Ionic: Flott bil, har acc, litt lav i baksetet, og reell rekkevidde på 200 km tross lite batteri. En flott bil til prisen, men nå er ventetiden absurd lang så den er ikke aktuell å bestille per i dag.

Vw E-golf: Flott bil, overlegen komfort blant småbilene, kvalitetsfølelsen er på topp, og har det viktigste utstyret. Rekkevidden er godkjent. Kan fås uten LCD-skjerm-speedometer i løpet av 3 mnd, ellers ca 6 mnd ventetid. Gikk nylig opp 15 000 kr i pris.

Leaf 30 kwh: Virker gammeldags og plastikkaktig. Har ikke ACC. Kan være et greit valg som pendlerbil dersom pris er viktigst.

Leaf 40 kwh: Levering i mars-april 2018. Stilig bil, har acc, lane assist, og rekkevidde opp mot 300 km (?). Pris ca 300 000. Største konkurrent er e-golf (ioniq utgår pga leveringstid), og det handler da om det er verdt å betale 50 000 mer for golfens kvalitet og status. Et minus med Leaf er ChaDeMo ladeport.

Leaf 60 kwh: Kommer i slutten av 2018? Kan få det vanskelig med å konkurrere med Tesla model 3.

Tesla model 3: Tidenes vakreste elbil? Rekkevidde fra 300-500 km. Minus: Leveringstid sent 2018, og kan man stole på Tesla på det? Gratis supercharging ikke inkludert. Pris kan fort bli på 450 000 kr pluss, dersom man ikke skal ha den "ribba", f eks 40 000 kr for autopilot, prmiumpakke, Teslas dyre vinterdekk og felger...

Tesla model S: Rask leveringstid. 640 000 for en S75, 400 km,  med autopilot. For tiden 0% rente og inkludert super charging med referal... Minus: Stor bil, litt dårlig finish,  Model 3 er penere. Dyrt med felger etc.  I forhold til at folk kjøper brukte Opel Ampera til 400 000 kr, så kommer ikke en model S med 0% rente så verst ut, særlig mtp forventet restverdi om 3-4 år.

Tesla model X: Stilig bil. Falkedører. Dyr (700 000 kr pluss).Prisen gjør den uaktuell for de fleste med vanlig inntekt.

Konklusjon: Beste alternativ er å vente på model 3 og ikke forvente at den kommer før 2019, like før momsfritaket på elbil går ut. For de som må kjøpe en elbil i dag, er det kanskje beste alternativet å kjøpe en Leaf  40 kwh, evt en Tesla Model S dersom man har økonomi til det.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: ...onsdag 06. september 2017, klokken 18:05
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
Jeg har analysert dagens marked og konkludert at det er lite som skjer på markedet før i slutten av 2018.  Jeg har analysert ut fra behovene til "vanlige" familier som kan tenke seg å ha en elbil som nr 1 bil, eller som en nr 2 bil for pendling.

Generelt er det et absurd "vakuum" i markedet akkurat nå preget av mangel på biler med skikkelig rekkevidde og ventetider på opp mot ett år for de mest attraktive modellene for folk flest.
God analyse, men kan være verdt å få med både Ford Focus Electric og Kia Soul EV, som begge kan leveres til en relativt grei pris kontra rekkevidde.

Jeg tror man bør komme seg inn i en eller annen kø litt raskt, dersom man skal forvente å få levert elbil i 2019. Hyundai Kona og Ioniq, Kia Niro EV, Model 3 har alle lange ventelister allerede, (levering for disse 2018 er vel fullt booket allerede) og de blir neppe kortere dersom det gradvis innføres mva fra 01.01.2020. De aller fleste bilene som er presentert utover de som allerede er nevnt, vil få levering i 2020+...

Just my 2..
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Counterpointeronsdag 06. september 2017, klokken 18:25
Et par ting.

Zoe har ikke hurtiglading, mye viktigere enn mangel på ACC.

Tesla har ikke 0% rente, den er 0,25 og effektiv 0,79 tror jeg, samt at den indeksreguleres.

i3 er en populær elbil, kommer med facelift og snart større batteri. Grei levering nå.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Acusticaonsdag 06. september 2017, klokken 19:04
i3 mangler og en jeg vurderer som familiebil, men Leaf 40 kwh er mer fornuftig.

i3 trekker da den gir høy opplevd kvalitet, jeg liker designet, lite som ruster og forvitrer på den. Nok plass til de 4 som er i huset.

- Ikke så god ACC, burde nok fått 10 kwh mer i faceliften, upraktiske dører bak, lite bagasjeplass, litt dyr jf. andre modeller?
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: DagfinnNonsdag 06. september 2017, klokken 19:08
Opel Ampera-E bør være med i analysen. Det er super på mange måter særlig rekkevidde, men har et par svakheter som manglende ACC. Så var det ventetiden da....
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: moby666onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3, soul og ampera e
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Counterpointeronsdag 06. september 2017, klokken 20:26
Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3 og ampera e
Men hvis du passer på at de som sitter bak har på belter får Ae top score

http://www.dn.no/privat/2017/09/06/1535/Motor/sa-sikker-er-opel-ampera-e
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: moby666onsdag 06. september 2017, klokken 20:37
Mulig det hjelper, men resten av scoren imponerte heller ikke. Sammenlign med feks ioniq


Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 20:26
Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3 og ampera e
Men hvis du passer på at de som sitter bak har på belter får Ae top score

http://www.dn.no/privat/2017/09/06/1535/Motor/sa-sikker-er-opel-ampera-e
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Counterpointeronsdag 06. september 2017, klokken 20:41
Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 20:37
Mulig det hjelper, men resten av scoren imponerte heller ikke. Sammenlign med feks ioniq


Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 20:26
Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3 og ampera e
Men hvis du passer på at de som sitter bak har på belter får Ae top score

http://www.dn.no/privat/2017/09/06/1535/Motor/sa-sikker-er-opel-ampera-e
Nei, tror heller jeg vil se på model 3 når den kommer

Ioniq er skikkelig 2016.....

(Det er foresten dårlig av Opel å ikke ha varsler for baksetebelte, bare så jeg har sagt det)
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: stromifokusonsdag 06. september 2017, klokken 22:02
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
mangler adaptiv cruise control, noe som er must-have i 2017.
Mener du ACC med radar eller kamera som ikke fungerer i solskinn?
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: turfsurfonsdag 06. september 2017, klokken 22:17
Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3, soul og ampera e
Det ekskludere da også automatisk alle de små bilene, siden Ncap er relativ innen klasser. Crasher heller med en stor SUV med 4 stjerner enn en småbil med 5.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Zeta_ronsdag 06. september 2017, klokken 22:19
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
De bilene som er tilgjengelig har sørgelig liten rekkevidde og andre tilkortkommenheter som gjør det vanskelig å forsvare å bruke 300 000 på en bil som er avleggs om ett år.

Synes den påstanden er litt vel bastant. Om dagens tilgjengelige biler dekker behovet dit, så blir de ikke automatisk avleggs om det kommer nye modeller med lengre rekkevidde om 1 år. Etter min mening blir fokuset på omtrent kun rekkevidde litt snevert. Elbiler har også generelt holdt seg bra i pris selv om mange modeller har kommet i nye utgaver med lengre rekkevidde.

For meg synes det ut som att den konstant økende etterspørselen etter elbil langt på vei motvirker den forventede utviklingen av att biler blir avleggs når noe nytt og bedre blir tilgjengelig.

Forøvrig så venter jeg for tiden på min første elbil, en Kia Soul, så det er mulig jeg må bite i meg de ordene her..  :laugh:
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: geearonsdag 06. september 2017, klokken 22:58
Det finnes mennesker som vil ha biler i alle prisklasser, og det gjør at alle av dagens elbiler er godt salgbare uten stort verditap. Rekkeviddefanatismen er nok hovedsaklig for de som enten skal ha elbil som hovedbil eller aldri har hatt elbil før. Vi har 190km e-Golf og har på kort tid blitt superglad i den, tross egentlig anti-VAG! Den vil ikke være noe dårligere bil for oss eller andre om to år, og jeg er helt sikker på at det finnes marked for den også når vi tenker salg. Dette er egentlig ikke så veldig forskjellig fra fossilmarkedet, om i det hele tatt..
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: xerxesonsdag 06. september 2017, klokken 23:09
zeta:

Jeg har selv en vw e-golf 190 km, som er kjøpt i år, som jeg har vært kjempefornøyd med utenom rekkevidde på langtur. Som pendle til jobb-bil (3 mil tr) gjør den jobben med bravur og den er billig i drift :) hittil har den knapt sunket i verdi, målt etter finn-annonser for tilsvarende biler.

Jeg tror du blir kjempefornøyd om du har kjøpt bil etter dine behov, den blir ikke dårligere selv om det kommer nyere biler. Tror i likhet med deg det vil være en trygg "bunn" i markedet drevet av folks behov for en elbil som bil nr to til jobb, som sikrer at bruktprisene på elbiler, også de med lav rekkevidde, holder seg bra innenfor garantitiden. Til og med brukte buddyer og thinker selges jo for over 50.000 kr...
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: nr1raynertorsdag 07. september 2017, klokken 08:53
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
Tesla model 3:  Gratis supercharging ikke inkludert.

Supercharging har aldri vært gratis. På MS har det vært lagt på bilprisen.
Forøvrig fornuftig at de endrer det til betaling for det man lader, har det fortsatt med "gratis lading" ville det blitt enorm kø på Tesla's ladere når M3 rulles ut for fullt.

Helt enig i at rekkevidden er lav på de fleste bilene. Det går greit for oss, og svært mange, med "199km rekkevidde", men det hadde vært så mye enklere med 2-3x rekkevidden.
Likevel er altså ventetiden lang, mye pga stor etterspørsel, folk vil faktisk altså ha slike biler.

Men selvsagt er også ventetiden lang pga lave produksjonstall.
Og her må man virkelig ikke glemme at den moderne elbilen er temmelig fersk.
(nesten) Hele bilverdenen gapskrattet da Toyota lanserte sin Prius på sent 90-tall. Det tok noen år før resten av produsentene kom etter.
Mange produsenter klødde seg vel i hodet og lurte fælt på hva i alle dager Nissan holdt på med når de satset stort på Leafen for ca 6 år siden.
Det er altså ikke mange år siden man har fått bevist at elbiler faktisk er salgbart, og at produsentene ble "presset" til å produsere sin versjon.
Forøvrig er det ikke mange år siden ACC og Lane keep assist kom på markedet heller...

Ja, det er kjedelig å vente, men vi som kjører/kjøper/vurderer elbil nå er fortsatt ganske tidlig pionerer, dessverre.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Kristian Otorsdag 07. september 2017, klokken 10:00
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22

Tesla model X: Stilig bil. Falkedører. Dyr (700 000 kr pluss).
Starter på 665. Dette inkluderer 4x4, luftfjæringer og hengerfeste.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: xerxestorsdag 07. september 2017, klokken 18:19


Tesla model X: Stilig bil. Falkedører. Dyr (700 000 kr pluss).
[/quote]
Starter på 665. Dette inkluderer 4x4, luftfjæringer og hengerfeste.
[/quote]

Ja, men AP er must have... sånn sett starter model s på 600 løk uten AP men med vinterdekk.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Acusticatorsdag 07. september 2017, klokken 19:56
Jeg er en av toskene som enda sitter på gjerdet og venter på noe som frister og tar et godt "steg" fremover.

Har sett an BMW i3 og nå kom den fornyede versjonen. Tja, nye lykter, ellers samme pakken.
Ny Leaf (Simply amazing!!!!) - tja, er det ikke samme bilen omtrent med penere klær og litt større batteri/motor?

Jeg føler meg mer "presset" til å se bruktmarkedet an enn å handle.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: hELgenenfredag 08. september 2017, klokken 23:11
Hva mener TS med vanlige familier?  Dersom en tar utgangspunkt i hva som i alle fall var normen på en familiebil så er det kun en elbil som kan regnes i denne klassen. Nemlig Tesla Modell X.Har selv i3 og som familiebil er den håpløs. Bagasjerommet må være minimum 500 liter og det MÅ være mulig med hengerfeste. For de som kan klare seg uten hengerfeste kan modell S være et alternativ. Alle andre biler er for små til bruk som en familiebil. Det betyr ikke at de andre bilene ikke kan brukes av familier,men at den ikke dekker 100 prosent alle situasjoner en typisk familie har og dermed pr.def ikke er en fullverdig familiebil. Forøvrig er listen over elbiler ikke komplett.
Hyundai Kona er glemt
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 11. september 2017, klokken 07:16
I 50-60kwt-klassa kan jeg komme på disse bilene:
Så gjenstår det å se hvilke som kommer med Dual Drive og hengervekt. Er det størst sjans for at Kona kan bli en allt-mulig bil?
En vanlig familie trenger gjerne 2 elbiler.  Da er spørsmålet om den ene skal ha et bredt bruksspekter, eller om man skal ha en fossilbil i tillegg.

Det blir spennende å se åssen 150kw lading fungerer med Leaf E Plus. Hvis man får 150kw opptil halvfullt batteri, og man kan lade fra 5-30kwt på 10 minutter, så kan man lade 10 minutter med 10-15mils mellomrom på motorveien, og med 15-20 mils mellomrom på riksveien. Har man dagsetapper på 40-50 mil, kan man klare seg med 2 ladestopp a 10 minutter. Mens Zoe kunne trenge 3 ladestopp på over 1 time hver seg, for å få den samme ladinga. Personlig synes jeg det er en fordel med Leaf er at den har Chademo: Det muliggjør rimelig bruktbilimport, og den tilbyr kraftuttak, og det kan være at visjonære aktører som drømmer om ulike måter å cache opp kraft på, holder seg til Chademo.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: turfsurfmandag 11. september 2017, klokken 08:01
Sitat fra: hELgenen på fredag 08. september 2017, klokken 23:11
Hva mener TS med vanlige familier?  Dersom en tar utgangspunkt i hva som i alle fall var normen på en familiebil så er det kun en elbil som kan regnes i denne klassen. Nemlig Tesla Modell X.Har selv i3 og som familiebil er den håpløs. Bagasjerommet må være minimum 500 liter og det MÅ være mulig med hengerfeste. For de som kan klare seg uten hengerfeste kan modell S være et alternativ. Alle andre biler er for små til bruk som en familiebil. Det betyr ikke at de andre bilene ikke kan brukes av familier,men at den ikke dekker 100 prosent alle situasjoner en typisk familie har og dermed pr.def ikke er en fullverdig familiebil.
Merkelig definisjon. Ingen biler dekker 100 prosent behovet til en familie. Og kravet om 500 liter bagasjerom er helt tilfeldig. Når vi var fire i familien (i sånn ca 7 år) så hadde vi ikke eneste gang bil med over 500 liter bagasjerom. Ikke takboks eller hengerfeste heller, selv med to bleieunger.

Jada, Model X er en fantastisk familie og turbil, men jeg savner fremdeles Mini Cabrioleten vi hadde for helgeturer.

Og er man syv stykk med full bestykning (f.eks sykler, ski, kajakk osv), så er selv en Model X for liten, og hvem gidder dra på tur med henger? Da snakker vi om Multivan o.l.

En bil som dekker alt behov for en familie finnes enkelt og greit ikke.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Acusticamandag 11. september 2017, klokken 12:16
Kia Soul synes jeg er interessant, men litt dyr i markedet. Lite bagasjerom, men gulvet kan senkes og da får man med seg litt av hvert.

Kan ok å se til i grå/brungrå og hvit.
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: Cralmandag 18. september 2017, klokken 14:11
Er det bestemt at mva fritaket forsvinner i 2019?
Tittel: Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 20. september 2017, klokken 17:02
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. september 2017, klokken 08:53
Supercharging har aldri vært gratis. På MS har det vært lagt på bilprisen.
+1
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. september 2017, klokken 08:53
Forøvrig er det ikke mange år siden ACC og Lane keep assist kom på markedet heller...
-1 Har hatt ACC og Lane assist siden 2007 på Volvoer og BMWer jeg har eid. Men hvis du sammenligner med når dinosaurene levde, er det ikke mange år siden det kom. Det er uansett sløvt å tilby en nybil i 2017 uten slikt utstyr.