Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Mobileum på søndag 03. september 2017, klokken 15:54
I Tyskland er verdens største ladepark under bygging. I Zusmarshausen vil man finne 144 ladepunkter, hvorav 24 er 350Kw ladere (skal fullade på 10 minutter den gang slike biler kommer). De andre 120 er 50Kw ladere. Ved full belastning kan det leveres 88 mill. Kilowattimer pr. år som skal tilsvare ca 420 mill. kjørte kilometer, som igjen tilsvarer 550 ganger tur/retur månen. Rundt anlegget bygges det restauranter og handlesenter.
Tyske varianten av Nebbenes
...med tak over 8)
Mer informasjon her (http://www.augsburger-allgemeine.de/wirtschaft/Die-groesste-Stromtankstelle-der-Welt-kommt-nach-Zusmarshausen-id42553271.html), eller på Google-engelsk (https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.augsburger-allgemeine.de%2Fwirtschaft%2FDie-groesste-Stromtankstelle-der-Welt-kommt-nach-Zusmarshausen-id42553271.html&edit-text=)
Sitat fra: e-curious på søndag 03. september 2017, klokken 17:37
...med tak over 8)
Hvilket er en veldig god ide, som vi hvertfall trenger i Norge!
Er det plen på de takene? Hvorfor ikke solceller?
Sitat fra: JorgenM på søndag 03. september 2017, klokken 18:51
Er det plen på de takene? Hvorfor ikke solceller?
Fordi hvis behovet skulle dekkes med solceller, måtte det legges ca 6 kvadratkilometer med paneler! Sånn cirka ;)
Det er så, men et ekstra bidrag (reduksjon av belastningen fra nettet) vil det være med solceller på takene.
Tyskland har til tider stor overproduksjon av vindkraft , kanskje batterier hadde vært en bedre ide.
Tyskland har fremdeles strømproduksjon fra brunkull og atom selv når det er overproduksjon. Det er ikke så lett å regulere produksjonen opp og ned på disse.
Solceller vil være bra uansett på steder med høyt forbruk. Og med likespenning både på solcellene og bilene er det gode muligheter både for å spare penger, ressurser, og få økt effektivitet.
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. september 2017, klokken 15:54
I Tyskland er verdens største ladepark under bygging. I Zusmarshausen vil man finne 144 ladepunkter, hvorav 24 er 350Kw ladere (skal fullade på 10 minutter den gang slike biler kommer). De andre 120 er 50Kw ladere. Ved full belastning kan det leveres 88 mill. Kilowattimer pr. år som skal tilsvare ca 420 mill. kjørte kilometer, som igjen tilsvarer 550 ganger tur/retur månen. Rundt anlegget bygges det restauranter og handlesenter.
Dette er jo flott og slikt, men dette må komme rundomkring i Tyskland også, det blir ikke elbilrevolusjon med ett stort ladested, når andre steder har enslige 20kW ladere. Å ha 30 steder med 4x50kW og 1x350kW må da være langt mer viktig akuratt nå, så man kan kjøre elbilen rundomkring overalt i Tyskland...
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. september 2017, klokken 22:23
Tyskland har til tider stor overproduksjon av vindkraft , kanskje batterier hadde vært en bedre ide.
De skal vel ha det, hvis jeg leser dette riktig:
"- In addition, Steinbacher announces an energy storage facility with 1.2 megawatt hours, in which electricity from photovoltaic plants of surrounding companies and households can be stored."
Sitat fra: Panduck på mandag 04. september 2017, klokken 11:57
Dette er jo flott og slikt, men dette må komme rundomkring i Tyskland også, det blir ikke elbilrevolusjon med ett stort ladested, når andre steder har enslige 20kW ladere. Å ha 30 steder med 4x50kW og 1x350kW må da være langt mer viktig akuratt nå, så man kan kjøre elbilen rundomkring overalt i Tyskland...
Det samme tenker jeg. Ut fra et bedriftsøkonomisk synspunkt må det jo være fullstendig "wahnsinn" å bygge en sånn monsterstasjon i stedet for å bruke de samme pengene til å bygge et ladenettverk som gjør det faktisk mulig å kjøre elbil i Tyskland.
At denne ladestasjonen blir fullt utbygget neste år slik det står i artikkelen er vel like realistisk som at Arctic Roads bygger ferdig alle sine 388 planlagte ladestasjoner med 120 KW ladere...
mvh
Hugo
Sitat fra: JorgenM på mandag 04. september 2017, klokken 12:05
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. september 2017, klokken 22:23
Tyskland har til tider stor overproduksjon av vindkraft , kanskje batterier hadde vært en bedre ide.
De skal vel ha det, hvis jeg leser dette riktig:
"- In addition, Steinbacher announces an energy storage facility with 1.2 megawatt hours, in which electricity from photovoltaic plants of surrounding companies and households can be stored."
Se det ja
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. september 2017, klokken 22:23
Tyskland har til tider stor overproduksjon av vindkraft , kanskje batterier hadde vært en bedre ide.
Zusmarshausen ligger sør i Tyskland. Det er vel nord i Tyskland at vinkrafta står mye i dvale, grunnet manglende overføringskapasitet søover. Kanskje man burde ha kjørt krafta sørover med El-bil?
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 04. september 2017, klokken 21:01
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. september 2017, klokken 22:23
Tyskland har til tider stor overproduksjon av vindkraft , kanskje batterier hadde vært en bedre ide.
Zusmarshausen ligger sør i Tyskland. Det er vel nord i Tyskland at vinkrafta står mye i dvale, grunnet manglende overføringskapasitet søover. Kanskje man burde ha kjørt krafta sørover med El-bil?
Dårlig i både tysk og geografi jeg, tydeligvis
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. september 2017, klokken 15:54
I Tyskland er verdens største ladepark under bygging. I Zusmarshausen vil man finne 144 ladepunkter, hvorav 24 er 350Kw ladere (skal fullade på 10 minutter den gang slike biler kommer). De andre 120 er 50Kw ladere. Ved full belastning kan det leveres 88 mill. Kilowattimer pr. år som skal tilsvare ca 420 mill. kjørte kilometer, som igjen tilsvarer 550 ganger tur/retur månen. Rundt anlegget bygges det restauranter og handlesenter.
Da får de vel omtrent en lader til hver elbil i Augsburg distriktet ;D
Men fint at de begynner å bygge 350 Kw ladere, det kan komme fint med hvis vi en gang i fremtiden er på tur sørover i Mission E :)
Ser ut som dette er vest-nordvest for Munchen langs en 6 ish felts motorvei. Jeg tror om vi hopper over nå og mellomstadiet litt fram i tid så vil vi ende opp på slike ladestasjoner for transportetapper.
Vet dere hva. Jeg tror mye på representanten her fra Bellona som uttaler i TU idag:
"Industrien jobber mot elbiler
Hun peker videre på at EU-direktiver som setter krav til at det bygges ladeinfrastruktur har utdaterte krav, med 50 kilowatt hurtiglading. Det finnes allerede ladestasjoner som kan levere langt høyere effekt.
Bilindustrien har drevet lobbyvirksomhet for å få medlemsstater til å ikke gjennomføre utbygging og å sette uoverkommelige krav. Det hindrer investering i raskere ladere, og gjør at markedsopptaket av elbiler går sent, forklarer Serafimova." Kilde: https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-slakter-diesel-slipper-ut-mer-enn-bensin-og-far-urettferdige-fordeler/407602
Det er meget stor forskjell på tullingene som leder europeisk bilindustrie enn det som fremkommer her fra Tesla eksempelvis:
"Teslas superlader-stasjoner er i ferd med å bli «super»-rasteplasser 40 superladere, egen lounge til sjåførene og spesialplasser til spisevogner."
Kilde: http://www.side3.no/motor/teslas-superlader-stasjoner-er-i-ferd-med-a-bli-super-rasteplasser/3423373947.html
Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men disse kriminelle hvitsnipp forbyterne representert ved disse selskapen kan dra til helvete. Kommer opp til Norge hele VW ledelse og styre og sammen med rep. fra elbilforeningen får presentert situasjonen. Disse J... hyklerne bruker vel informasjonen til å motarbeide saken. Det ville i et hvertfall ikke overraske meg. Men Kodak moment nærmer seg og dette kommer til å gå galt for disse produsentene slik de tror at de kan endre historiens gang. Det samme sier jeg om tyske politikere med merkel i spissen. Tullinger.
Svært til negativ siste innlegg var da. Bilprodusentene trenger et spark bak, helt klart, men det har de vel også fått, og energiewende er ikke bare tull, de gjør det bare på sin litt proteksjonistiske og trege måte. Konkrete tiltak settes ut i livet hver dag, med tilpasning av strømnettet til variabel fornybar kraft som den største utfordringen. Folk aksepterer ikke å ha strøm i stikkontakten bare når det blåser eller sola skinner.
Tyskerne mangler det statlige incentivet vi har kunnet gjøre i Norge, fordi bilavgiftene er så lave. Mitt tips til Merkel og co. er å innføre mer avgift på fossilbiler, så kommer mye til å gå av seg selv. Folket vil akseptere det, sålenge det finnes gode elektriske alternativer.
@Stefse
Man har en viss godtroenhet dersom man tror oppriktig på at det vil bli innført mer avgifter for å stagge Tysk bilindustri grenseløse kontroll med politikere og sterke bil lobby. Her er det money speaks takk.
"Two years after Dieselgate: car industry still drives Berlin and Brussels" :
https://corporateeurope.org/power-lobbies/2017/09/two-years-after-dieselgate-car-industry-still-drives-berlin-and-brussels
https://www.google.no/search?q=german+politicians+protecting+the+car+industry&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&ved=0ahUKEwiB8dzCorTWAhWhHJoKHU4gDYkQpwUIHw&biw=1707&bih=788&dpr=1.13
Tyske bilprodusenter vil presse staten til å subsidiere produksjon av batterier. Svindelen vil ingen ende ta. La de gå over ende!
https://www.reuters.com/article/us-germany-emissions-gabriel/german-union-car-group-seek-government-support-for-electric-shift-idUSKCN1BU0XS
Ja, men det handler også om arbeidsplassene til mange tyskere. Konkurs er kanskje ikke det beste alternativet.
Vi får bare håpe at toppledelsen får luftet dieseleksosen ut av topplokket sitt og begynne å legge planer for batteriproduksjon og elbilisme. De verste fanatikerne må snus, eller sparkes fra stillingene sine. Det er både holdningskapende arbeid og økonomiske pressmidler som trengs. Og en god dose løsningsorientert, teknologisk utvikling.
Dette er vel nå verdens største hurtigladestasjon, når den er operativ: https://electrek.co/2017/09/21/tesla-new-biggest-supercharger-in-world/
Jeg liker faktisk infrastruktur mer enn jeg liker pene tegninger. :)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. september 2017, klokken 18:52
Jeg liker faktisk infrastruktur mer enn jeg liker pene tegninger. :)
Og jeg liker gjennomføringsevne mer enn gode idéer og prat rundt. :)
Det var dagens beste! :+1:
Tesla bare kjører på, mens de fleste andre (tyske) produsenter bare snakker om det og viser konsepter.
Tro hvor stort forsprang de har på infrastruktur og annet innen 5 års tid.
Det bekymrer meg ikke, men man kan da tenke seg om. De drukner vel i sin egen skitt (diesel) innen smog den tid.
Nå kommer ladestasjonene til de tyske bilene i Norge fra 1. Kvartal 2018:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48878
Lønner seg tydeligvis å ha tyske elbiler fremover, i alle fall en som støtter CCS hurtiglading da en viktig del av utviklingen går i den retningen.
Egen tråd om Ionity-laderne her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36494.0.html
I tillegg til alle 50kWt-stasjonene så blir dette skikkelig bra :)
Elbilen som fenomen har både kraft og moment til å sende Tysk økonomi utfor stupet og ta med seg Euroen
også . For 5 år siden lo Tysk bilindustri av Tesla, nå kjøper de seg tid med planer og store tall, konseptbiler og
snikksnakk ..
Jeg tror de vil fortsette å trenere elbilsaken så godt de kan, problemet er at mens de bygger demninger stiger
vannet og før eller siden renner det over ...
(https://pics.me.me/first-theyignore-you-then-they-laugh-atyou-then-they-fight-22573291.png)
Akkurat ;)
https://www.tu.no/artikler/bilindustrien-klimamalene-er-altfor-aggressive/411834
Sakset fra artikkelen:
SitatHar begrenset påvirkningskraft
En økning i markedet for elbiler avhenger av faktorer bilindustrien ikke kan påvirke, eller bare til en viss grad kan påvirke, skriver de. De sikter til batteripriser, ladeinfrastruktur, drivstoffpriser og offentlige innkjøp.
Altså Tysk bilbransje kan ikke påvirke : batteripriser ? ladeinfrastruktur ? drivstoffpriser ?
Stakkars....
All ære til Tesla og håper de lager fine elbiler også i fremtiden. Men håper de forbedrer selve bilene.
Tysk bilindustri vil lett henge på og kanskje forbigå Tesla. Spesielt når de samarbeider om løsninger. Tesla kommer til å ha kun ett valg, det er å joine.
SitatTysk bilindustri vil lett henge på og kanskje forbigå Tesla. Spesielt når de samarbeider om løsninger. Tesla kommer til å ha kun ett valg, det er å joine.
Sikker på det ? Tesla jobber for tiden på fjerde måneden med å få en bilproduksjonslinje til å fungere..
Musk har samlet A-laget for denne anledningen, hvorfor i all verden får de ikke denne linjen opp å gå når
faktisk alle andre bilprodusenter klarer det?
Fordi, og følg med nå , dette er ingen vanlig linje. Automatiseringsgraden er så høy at denne linjen
skal kunne pumpe ut long-range elbiler til usd 35K så billig at Tesla sitter igjen med 25 % av 35K på
bunnlinja !!!!
Når denne er oppe og går kommer neste linje innen 6 mnd. copy/paste... Det finnes ingen slik linje i verden
i dag ..
Tyskerne ligger håpløst bak på elbilteknologi, software og snart produksjonsteknologi...
De må gjerne bygge ladere, men DE bør kunne brukes av Tesla og Byd ... ;)
Sitat fra: doldis1 på lørdag 11. november 2017, klokken 22:32
Tyskerne ligger håpløst bak på elbilteknologi, software og snart produksjonsteknologi...
Litt for mye drikke på lørdag? :D
Du må jo skrive noe negativt om de tyske produsentene i hvert innlegg, men det får da være grenser :)
Min 1100 kg i3 er et stykke imponerende ingeniørkunst i fohold til min over 2 tonn Model S. Både teknisk og produksjonsmessig, samt miljøaspektet. i3 er for eksempel den elbilen med lavest karbonavtrykk gjennom hele produksjonen ( https://www.ft.com/content/a22ff86e-ba37-11e7-9bfb-4a9c83ffa852 , krever desverre abb. nå, lå ute gratis forrige uke). Er det hva du kaller håpløs produksjonsteknologi?
Forøvrig bygger BMW om alle produksjonslinjene sine til å kunne produsere både fossil-, hybrid- og elbiler. Tesla's produksjonslinje skal kun produsere elbiler (=enklere). I tillegg selger Tesla kun noen få utstyrspakker, mens man hos andre kan ticke 100+ bokser for ekstrautstyr, noe som også krever mer avansert produksjonslinje.
Tesla burde heller konsentrere seg om å øke kvaliteten og nøyaktigheten på bilene de produserer, der er de mildt sagt elendige :)
SitatLitt for mye drikke på lørdag? :D
Neida, ikke bekymre deg for det, jeg drikker kun kaffe og vann og ingenting annet ;)
Tyskerne er de med de absolutt beste forutsetningene worldwide til å lede verden i denne høyst nødvendige
overgangen. Alternativet til det grønne skiftet er slik jeg ser det vår sikre undergang, og det er i lys
av den erkjennelsen jeg vurderer innsatsen til Tysk bilindustri ....
Sitat fra: Imagine på lørdag 11. november 2017, klokken 08:45
Nå kommer ladestasjonene til de tyske bilene i Norge fra 1. Kvartal 2018:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48878
Lønner seg tydeligvis å ha tyske elbiler fremover, i alle fall en som støtter CCS hurtiglading da en viktig del av utviklingen går i den retningen.
Jepp, utviklingen går den veien. Jeg har sagt det hele tida at den dagen tyskerne setter i gang, først da begynner det å skje ting i Europa. Tipper at CHAdeMO blir Betamax om ca. 4 år ;D
Sitat fra: Rollep på torsdag 16. november 2017, klokken 23:07
Tipper at CHAdeMO blir Betamax om ca. 4 år ;D
Altså teknisk overlegent og mye mer hendig men faller igjennom på grunn av et dårligere system med mer markedsmakt........
Ikke den beste sammenligningen