Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: VW Citystromer => Emne startet av: bildilla på mandag 17. september 2007, klokken 11:30

Tittel: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: bildillamandag 17. september 2007, klokken 11:30
Vet noen om VW Golf City Stromer er verd å eie?  Er den eneste bilen i grei prisklasse jeg har sett med 5 seter. Det trengs av og til. Jeg vil gjerne vite mer om rekkevidde, toppfart, batteritype, problemer, service etc. Speak out.

Asle
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmtorsdag 20. desember 2007, klokken 11:52
Hei Jeg er nettopp blitt eier av en Citystromer og er meget fornøyd med den. Har hatt den en uke så min erfaring er ikke stor...
Det jeg har tiegnet meg av kunnskap er at den har bly-gel batterier som "bør" kladdelades. Dvs. de har mange flere lade-sykluser hvis den ikke lades helt ut i motsetning til NiCa som bør utlades. Slik jeg ser det har begge batteritypene sine fordeler og ulemper, avhenging av hvor langt du til daglig har tenkt til å kjøre med den. Jeg har ca 2 mil til jobben og mulighet til å lade på jobb. Jeg bruker derfor bare ca 20% før jeg lader opp igjen og dermed får jeg lang levetid på batteriet. Rekkevidden har jeg ikke testet men det sies å være 60-80km. Jeg har hatt den i 85km/t men jeg tror den går fortere.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 20. desember 2007, klokken 14:07
Hei

Grattulerer med elbil.

Bilen bør lades slik som kewet / buddy, så finner du info om disse, gjelder det også deg.

Det som er viktig å huske på er at sulfatering begynner straks batteriet tømmes, og skjer raskere jo lenger ned, og jo lenger tid du har tomt batteri.

Lad derfor så ofte du kan, slik at batteriene er på topp, da varer batteriene lengst.

Det kommer sikkert fler etter meg med enda mer utfyllende info.

Lars
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: bosonictorsdag 20. desember 2007, klokken 15:29
Vil presisere nødvendigheten av det Lars sier: Jo mer utladet batteriene er jo viktigere er det å lade de opp igjen uten ventetid.


Kewet gir beskjed om hvor lenge du maks kan vente med ladingen.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmmandag 07. januar 2008, klokken 11:15
Nå har jeg fått brukt den litt, og blir mer og mer fornøyd...    :) ... har hatt den i over 100kmt på flaten i fjerde gir og har da femte igjen som jeg ikke har brukt.  ;D Har satt i nytt anlegg med nye høytalere som var plugg and play siden bilen egentlig er en Golf 3. ( I tysklad er jo kassettspiller fortsatt det hotteste) Jeg har også satt inn et termometer med sensor i batteripakken så jeg kan overvåke temperaturen på batteriene.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: andreashmandag 07. januar 2008, klokken 13:02
Stilig..

Er dette en fabrikkombygd Golf? eller mer som min privat ombygde P205?
Korleis fungerer kjøringen med girkassen operativ? Min bil står låst til 5gir, og det fungerer supert.. Riktignok stor startstrøm, men ellers går det helt fint..
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lynetmandag 07. januar 2008, klokken 18:16
Ciystromer er ombygd av et firma for VW. Så da kan det defineres som originalt. Det ble laget ca 200 av den. 16 av dem er i Norge.
All verkstedliteratur er laget av VW. Og diagnosesystemet Vag-com virker helt utmerket på Citystromer.
Årsaken til at man må bruke girene er at det er brukt 3-fas permanentmagnetmotor. Den har lavt deiemoment ved start. Men den skal vistnok ha meget høy virkningsgrad. Og selvfølgelig ikke noen børster som slites.
Min har Varta batterier som er produsert i 1998! De ble vistnok tatt i bruk i 2002, noe uklart om de var brukt da. Rekkevidden var ca 65km i 2004, men er nå redusert til ca 50km (40km på vinteren). Men det holder til t/r jobb :-)
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lille Bilenmandag 07. januar 2008, klokken 18:43
Hei, Jeg har også en CityStromer. Eid den i ett år, 7000km, uten problemer.
Jeg ser at  Morkm har montert et termometer i batteripakken, Hvorfor dette, overvåker ikke elektronikken dette? og til Bildilla, VW citystromer er pga. batterivekten bare 4 seter selv om den er en vanelig golf.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Cobosmandag 07. januar 2008, klokken 23:41
Dette høres jo ut som en rimelig kurrant elbil, noen som vil dele sånn ca. hvor mye den koster ? Greit å få en følelse av hva de ymse modellene koster :)

Cobos
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmlørdag 12. januar 2008, klokken 23:00
Jeg er ikke sikker på hva elektronikken gjør eller ikke gjør. Har ikke Norsk manual til den, og mine Tysk kunnskaper =0. Han som hadde bilen før meg i Tyskland har vert litt "Reodor felgen" og modifisert den noe. Jeg vet det er byttet batterier og lader i 2006, batteriene er med vann oppvarming. Er det noen som vet om dette er standard? Det er den forrige eieren som først hadde installert en varmesensor på batteriene, jeg bare byttet denne ut med en ny som så penere ut i bilens interiør.

Til Lynet...
Kan jeg se om jeg har diagnosesystemet Vag-com i bilen?? Hva er dette og hvordan virker det??

Er det noen som vet om det finnes manual på engelsk (eller norsk) til Citystromer?

Er det noen som vet hvor varme blybatterier skal / kan bli under lading / bruk. Mine har vert oppe i 40degC når jeg har brukt og ladet hyppig?
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: bosoniclørdag 12. januar 2008, klokken 23:51
Sitat fra: morkm på lørdag 12. januar 2008, klokken 23:00
Er det noen som vet hvor varme blybatterier skal / kan bli under lading / bruk. Mine har vert oppe i 40degC når jeg har brukt og ladet hyppig?

40grader virker noe høyt, husk at kjernetemperaturen er høyere enn temperaturen en måler utvendig på batteriene.
For høy temperatur på blybatterier er den enkeltfaktor som er mest skadelig og som drastisk reduserer levetiden. For hver 10grader(ca) temperaturen økes over 25 grader halveres levetiden på batteriene, ideell temperatur er mellom 20 og 30grader.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lynetsøndag 13. januar 2008, klokken 14:02
Vag-com er et program på PC som fritt kan lastes ned. Kabel må du kjøpe separat, det finnes billige kopier som kan fuske..... www.vagcom.no selger kabel med programvare, de har både original og billig kopi.
OBD-kontakten er bak dekslet rett til høyre for askebegret. Ta ut askebegret og dytt dekslet mot venstre.

Jeg har kun tysk manual.

Mine batterier har luftkjøling (standard), og er ikke plaget med å bli varme. Lest ut på vag-com at de har vært over 40 grader 4 ganger de siste 4 år! 
Men hvordan er vannkjølingen koplet inn i kjølekretsen? Vannet til varmeapparatet holder ca 80 grader!!
Det hadde vært spennende med en avansert styring her, for problemet med blybatterier er jo at de virker dårligere dess kaldere de er. Oppvarming/kjøling til ca 20 grader er optimalt.

Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmmandag 14. januar 2008, klokken 17:43
 Takk for info til dere alle...
Ble veldig interessert i Vagcom. må man ha en spesiell software for bilen eller er versjon 409 den jeg bør kjøpe??

Modifiseringen som er gjort med vann varming er litt finurlig... pga plassmangel har han brukt vindusspylervæskebeholder som reservoar. Oppi denne har han 12v varmeelement som styres av en unit som slår seg av hvis batteriet kommer under en viss voltstyrke. Det er da også koblet til en 12v pumpe som sørger for sirkulasjon gjennom batteriene. Denne går på samme styringen og kobles bare ut hvis voltstyrken kommer under XX volt.

Er kjølekrets med vann standard eller snakker du da om luftkjøling, som jeg har forstått bilen blir levert med?? (meget mulig jeg har missforstått her)

Siden batteriene mine blir så varme kan det jo hende jeg har noe galt med kjølesystemet?

Kan noen forklare litt om dette hadde jeg blitt meget glad.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lynetmandag 14. januar 2008, klokken 19:50
Alle vesjoner av Vagcom virker på Golfen. Det er kontrollmodul 51, 61 og 71 som er aktuelle. 51 som er motorstyringen får jeg ikke kontakt med på min bil. 61 er BaMS som er noe ustabil slik at den ofte blir brutt. 71 er laderen.

Originalt er den levert med luftkjøling/varming, men denne er kun aktiv ved lading. Ved kjøring står luften stille rundt batteriene.
Laderen vil ikke lade før tempen i batteriene er over 5 grader, den sirkulerende luften vil da varmes med et varmeelement i bakkant av fremre batterikasse.

Noe merkelig at det brukes 12V både til varming og sirkulasjon, ved lading er det kun 1A 13,2V som leveres til 12V systemet. Har du ikke problemer med at 12V-batteriet tømmes? Eller er det satt på en ekstra 12V-lader?
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmmandag 14. januar 2008, klokken 20:14
Ja det er egen 12v lader til dette batteriet...

Det er også varmekabler rundt batteriene som jeg tror går på 230v? Batterikassen er også isolert men ikke med så velding tykk isolasjon...

Jeg tror jeg må åpne deksel på batteriene en gang til for å se hva slaks batterier jeg har....
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: elektroluxtirsdag 15. januar 2008, klokken 09:36
Sitat fra: morkm på mandag 14. januar 2008, klokken 17:43
Takk for info til dere alle...
Ble veldig interessert i Vagcom. må man ha en spesiell software for bilen eller er versjon 409 den jeg bør kjøpe??


Jeg har som sagt en original Vag Com kabel. Den inneholder en eller annen form for dekoder, som gjør at en fritt skal kunne utnytte det hele og fulle programmet som ligger på internett. Ikke bare en demoversjon. (slik jeg forstår dette)

Kjøpte denne i 2002/2003 for ca. 4500 NOK fra USA.

Kan selge denne for 2000 kr, med returrett dersom du ikke får den til å gjøre det du vil.

Du bør selvfølgelig også vurdere de andre tilbud på Vag com (kopier) som eksisterer, da jeg ikke kan si om tilbudet mitt er bra eller ikke. Er kabelen min værd mindre enn 2000 kr ligger den godt i skuffen sin.

Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmtirsdag 15. januar 2008, klokken 10:08
 Hei Elektrolux...

Takker for tilbudet om kjøp av kabel. Tilbudet er ikke så verst... men
Tror jeg går for å kjøpe en lisens fra vagcom til 99USD og en løs kabel for 300-400kr, selv om det sikkert er smart med en kabel med inne bygget lisens...

Jeg må finne ut fra selger eventuelt hva jeg kan bruke kabelen til siden bilen er modifisert så mye..

Jeg tok ut isolasjonen på toppen av fremre batteripakke i går og nå er tempen nede på 25-30deg.
Jeg lurer på om jeg har noen helt spesielle batterier for de er med innebygde kjølekanaler som er seriekoblet mellom batteriene med sorte plast slanger?

Noen som har erfaring med dette??
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmtirsdag 15. januar 2008, klokken 12:25
Er det noen som vet om man kan se på batteriene om det er koblet til Vagcom analyse system? Sitter sensorene på batteriene eller et annet sted?? Jeg kikket under deksel i går og da fant jeg noe som ser ut som varmekabler, hvit, og så sitter det noe som ser ut som en varmesensor midt i batteripakken. (mellom batteriene)

Er det andre måter å finne ut om batterier er dårlige?

Er det noen som har info om Sonnenschein batterier med vannkjøling, 6V til denne bilen?

Hvem selger disse og til hvilken pris??
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lynettirsdag 15. januar 2008, klokken 14:14
Det var Roland Gaber som annonserte slike batterier på ebay.de i 2005 engang.
Jeg vurderte sterkt å kjøpe da, men mine virker fortsatt så jeg lot det være.

Han skrev følgende til meg om dem:
I have bought some new Batteries, but they were not produced in the future.  It is possible to convert them, cut both sides of the Water cooling system you see on the picture. In my own cars I have put in the batteries since 3 years - verry good performance. The batteries were produced in 01/2005, not used

De skal være av samme type som de originale, men med kjølekappe.

Det ligger en batterikontroller helt foran i batterikassen bak. Du kan lese ut data fra den med vagcom. Ikke slett feilkoder først, du sletter all statistikk samtidig som du sletter feilkoder!!
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: City-stromeronsdag 16. januar 2008, klokken 11:06
Billig enkel måte å få svar på om batteriene dine er dårlige.

Etter å ha kjørt bilen et par mil , trekker du på hånbrekket setter bilen  i 3. gear holder inne gasspedalen.

Du har selfølgelig tatt av deksel ti batteriene , så måler du på hvert enkelt batteri for å finne de dårlige.
dette virker kjempe bra , er der noen med  lavere spenning så vet du resten.

;)   Instruert an R Gaber
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmonsdag 16. januar 2008, klokken 11:18
Sitat fra: bosonic på lørdag 12. januar 2008, klokken 23:51
Sitat fra: morkm på lørdag 12. januar 2008, klokken 23:00
Er det noen som vet hvor varme blybatterier skal / kan bli under lading / bruk. Mine har vert oppe i 40degC når jeg har brukt og ladet hyppig?

40grader virker noe høyt, husk at kjernetemperaturen er høyere enn temperaturen en måler utvendig på batteriene.
For høy temperatur på blybatterier er den enkeltfaktor som er mest skadelig og som drastisk reduserer levetiden. For hver 10grader(ca) temperaturen økes over 25 grader halveres levetiden på batteriene, ideell temperatur er mellom 20 og 30grader.

Hei igjen Bosonic.

Har sjekket litt opp om dette du skriver om høy temperatur på batteriene, og resultatet er ikke helt i tråd med det du skrev... jeg er litt forvirret nå og lurer på hva som er riktig!! ???

Det jeg har fått vite fra div artikler på nettet, er at selvutladningen dobler seg per +10deg, og jo mer batteriet selvutlader, jo mer sulfatering får man fordi batteriet ikke er fulladet. På Altitec sa han at batteriene ikke tar skade av høy temperatur før man er oppe i +60deg.
Jeg har fått høy temperatur fordi jeg har brukt og ladet hyppig (jeg har muligheten til å lade på jobb) og dette mente han ikke var skadelig.

Det er mulig du har mer peiling på dette en de jeg har snakket med, jeg kjenner jo ikke deg, men baserer dine utsagn seg på egen erfaring, eller har du snakket med andre om dette? Håper du ikke tar dette som kritikk da jeg ikke ønsker å tråkke noen på terne... :)
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: bosoniconsdag 16. januar 2008, klokken 13:03
Hei Morkom.

Ingen fare, jeg tar ikke dette som kritikk, jeg kommer jo med påstander uten begrunnelse. Det er viktig med stor takhøyde her på forumet.

Leser du innleggene her på forumet hvor problemene med service / vedlikehold av NICD batteriene som sitter i Think og PSA bilene er diskutert, vil du snart forstå at den erfaring og ekspertise som er utviklet de siste årene er meget stor blant entusiastene. Slik blir mange elbiler reparert som mest sannsynlig ville blitt "kondemnert" pga høy pris dersom et firma hadde tatt jobben.

Jeg er utdannet innen elektronikk og mekanikk og har jobbet i mekanisk industri i over 26 år. I denne tiden har jeg jobbet mye med blybatterier i små og store applikasjoner, EL-trucker og lignende. Det som jeg tidlig oppdaget var at kompetansen om bruk og lading av blybatterier var mangelfull, og dette vekket min interesse for temaet.

Min erfaring er at en selger (av blybatteri) nærmest alltid "vil løfte" opp sitt produkt og ofte mangler de formell kompetanse.
Snakker du med en serviceteknikker er det større mulighet å få velfunderte og faglige råd.

Søker du på internett vil du finne utrolig mye informajon om både blybatterier og andre typer, men etter hvert som du leser så vil du snart se at mye av informasjonen er generell og delvis motsigende.

Den mest seriøse infoen kommer fra produsentene selv, men det er langt fra alle som legger ut tilstrekkelig info.

Blybatteriene blir produsert i flere varianter og en må forvisse seg om hvilken type batterier en har med å gjøre før en utfører "service" eller gjør noen "inngrep".

Noen produsenter operer med høyere "tålegrense" for temperatur enn andre. Denne temperaturgrensen gjelder ikke kontinuerlig temperatur, men beskriver ofte hvilken temperatur batteriene kan komme opp i (på slutten av ladeperioden eller lignende.)

Det er tid x temperatur som er skadelig og ikke at batteriene en sjelden gang kommer opp mot temperaturgrensen. I en elbil som benyttes daglig vil naturligvis temperaturen ligge "høyt" i lengre tid, spesielt dersom bilen brukes mye og batteriene lades ofte.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: El rayoonsdag 16. januar 2008, klokken 19:02
Om dere unnskylder at en Th!nk-eier blander seg inn: Th!nk har også vannkjølt batteri, og jeg liker ideen bak som den selvlærte amatøren jeg er.
Vann/glykol frostvæske har veldig god termisk ledeevne og kan oppta og avgi store mengder varme. Det er derfor godt egnet til å flytte varme (og kulde) fra ett sted til et annet. En god, gammeldags radiator (ikke den typen som lages i dag, men original av kobber/messing til en førkrigs veteranbil) er 98% effektiv.

Vannkjølingen til vårt batteri er mer enn bare kjøling. Det sørger for å holde lik temperatur på alle blokkene, noe som er viktig for at alle blokkene skal få samme ytelse (øyeblikksverdi) og kapasitet (over tid). Men det er viktig å ha en regulering som gir riktig temperatur. Når man setter opp et reguleringssystem som dette er omgivelsestemperaturen utslagsgivende. Man må gå ut fra antatt maks. og min. lufttemperatur. Det er mulig at oppsettet i din bil, Morkm, er for arktiske strøk med lufttemperatur langt lavere enn det som er der du bor. Eller at det med tiden er oppstått en feil som gjør at batteritemperaturen blir for høy. Vi skal heller ikke se bort fra at det er selve batteriet (alle eller noen av blokkene) som utvikler mer varme enn kjølesystemet klarer å håndtere.

F.eks vet jeg at Kewet med blybatteri fungerer fint i Oslo-området uten spesiell isolasjon eller oppvarming av batteriet. Det er sjelden under -10o i lengere tid her.

Tom Roy
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: morkmtorsdag 17. januar 2008, klokken 00:21
Hei til alle
Takker igjen for konstruktiv tilbakemelding.

Jeg skjønner det er en del ting med min bil som jeg må sette meg inn i og finne ut av.

Tror også jeg bør finne en lade rutine som er andelenes enn den jeg har i dag.
Til nå har jeg brukt bilen frem og tilbake til jobben som er ca 15km eller noe for så å lade den på jobben, etter 8 timer ladning på jobb kjørt hjem og satt bilen til ladning igjen over natten. Jeg har da bare brukt 15-20% av batterikapasiteten før jeg lader den opp igjen, og dette gjør vell at jeg kontinuerlig topplader batteriet, som jeg har forstått er det som utvikler mest varme.(er dette riktig?)

Jeg har funnet frem et tidsur som har nedtellingsfunksjon som jeg kan sette på ladning i f.eks 6 timer om natten før den slår seg av. Er dette vegen å gå??

Jeg lurer også på om jeg burde finne meg en liten radiator, som Tom Roy nevner, til kjøle ned vesken i systemet? (Med tanke på sommeren som kommer)

Jeg tror egentlig bilen min er bygget slik den er, fordi den tidligere eieren hadde et helt annet kjøre / lade mønster enn det jeg har
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: bosonictorsdag 17. januar 2008, klokken 00:36
Du lader etter min mening unødvendig mye, noe som kan være skadelig når batteripakken ikke har BMS (batteri managment system). På din bil regner jeg med at lader og BMS ivaretar batteriene på beste måte. Topplading gir normalt ikke særlig temperaturøkning, men i ditt tilfelle er kanskje batteriene allerde oppvarmet av kjøreturen når du setter bilen til lading og dermed øker temperaturen ytterligere.

Topplading er viktig men ikke nødvendig flere ganger i døgnet, og da spesiellt ikke når du lader opp fra 75-80%.

Ideen med koblingsur er god, husk bare på kjøre ladetiden fullt ut et par ganger for uken. Prøv å finne ut hvor mange prosent du får inn på batteriene for hver time og still uret på etter dette.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Riomandag 21. januar 2008, klokken 00:39
Sitat fra: Lynet på mandag 14. januar 2008, klokken 19:50
Alle vesjoner av Vagcom virker på Golfen. Det er kontrollmodul 51, 61 og 71 som er aktuelle. 51 som er motorstyringen får jeg ikke kontakt med på min bil. 61 er BaMS som er noe ustabil slik at den ofte blir brutt. 71 er laderen.

Originalt er den levert med luftkjøling/varming, men denne er kun aktiv ved lading. Ved kjøring står luften stille rundt batteriene.
Laderen vil ikke lade før tempen i batteriene er over 5 grader, den sirkulerende luften vil da varmes med et varmeelement i bakkant av fremre batterikasse.

Noe merkelig at det brukes 12V både til varming og sirkulasjon, ved lading er det kun 1A 13,2V som leveres til 12V systemet. Har du ikke problemer med at 12V-batteriet tømmes? Eller er det satt på en ekstra 12V-lader?

Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.


Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Riomandag 21. januar 2008, klokken 01:00
Sitat fra: morkm på tirsdag 15. januar 2008, klokken 12:25
Er det noen som vet om man kan se på batteriene om det er koblet til Vagcom analyse system? Sitter sensorene på batteriene eller et annet sted?? Jeg kikket under deksel i går og da fant jeg noe som ser ut som varmekabler, hvit, og så sitter det noe som ser ut som en varmesensor midt i batteripakken. (mellom batteriene)

Er det andre måter å finne ut om batterier er dårlige?

Er det noen som har info om Sonnenschein batterier med vannkjøling, 6V til denne bilen?

Hvem selger disse og til hvilken pris??


Det finnes et BMaS (Battery Management System) som måler temperatur og slikt. Det måler også om de øverste 8 batteriene har mer enn ca 2 Volt høyere/lavere spenning enn de nederste 8 batteriene, og hvis det er tilfelle reduseres motoreffekten til 40%.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lynetmandag 21. januar 2008, klokken 09:11
Sitat fra: Rio på mandag 21. januar 2008, klokken 00:39
Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.

Hei

Jeg bruker SIADIS med kabel, men hvor kan man endre dette opsettet? Vært enklere å lest feilkoder osv. med VAG-COM.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Riomandag 21. januar 2008, klokken 16:53
Sitat fra: Lynet på mandag 21. januar 2008, klokken 09:11
Sitat fra: Rio på mandag 21. januar 2008, klokken 00:39
Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.

Hei

Jeg bruker SIADIS med kabel, men hvor kan man endre dette opsettet? Vært enklere å lest feilkoder osv. med VAG-COM.

Jeg brukte SIASVW61 (som brukes til å endre inverteren fra VAG-COM til SIADIS), og endret parameter 130 fra 0000 til ffff. Du kan endre tilbake, antar jeg. Husk å skrive til Eeprom etterpå.

Bemerk: Man må forsøke utallige ganger for å komme inn med SIASVW61 til inverteren når den står i VAG-COM modus. Jeg tror jeg forsøkte å kjøre programmet over 50 ganger (fikk feilmelding) inntil det gikk.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Riofredag 25. januar 2008, klokken 17:41
Fikk du prøvd det?
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lynetfredag 25. januar 2008, klokken 22:28
Har ikke rukket det, må koble om noen ledninger får at inverteren skal få kontakt med OBD-pluggen.
Mulig neste helg.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Riofredag 25. januar 2008, klokken 22:35
Jeg skal se om jeg kan få min "on the road" nå i helgen. Måtte tømme kjølevannet, så skal se om jeg kan få luften ut.

Gleder meg.
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Lynetlørdag 26. januar 2008, klokken 09:18
Hei Rio
Kan du ikke endre profilen din så alle vi andre kan få se hvor du hører hjemme  :D
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Riolørdag 26. januar 2008, klokken 13:08
Gjort! :-)
Tittel: Sv: VW Golf El-bil City Stromer
Skrevet av: Riosøndag 17. februar 2008, klokken 20:41
Litt mer informasjon om ladesystemet:
Årsaken til at det tar fryktelig lang tid før den *begynner* å lade, er at den varmer opp batteriene med varmluft (!). Det kan ta flere timer når det er kaldt. Det verste er at jeg fremdeles ikke har klart å få noen til å forklare meg hvorfor man skal varme batteriene før man lader dem.

For øvrig har CityStromer en Battery Management System.