Elbilforum.no
Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Ove Braathen på mandag 14. august 2017, klokken 21:01
Hei
I dag fikk jeg gleden av å teste articroad sin hurtig hurtiglader på vestby, denne er på 120kw så jeg var veldig spent, og det var artic road også så nå i ettermiddag møtte jeg en hyggelig nordlending fra artic road ( sorry jeg glemte navnet)der som ville sjekke dette også
Startet lading på 36% og bilen var kjørt varm og vel så det. Legger ved bilder som forsåvidt sier sitt, litt skuffet for at bilen ikke kunne ta imot mer til å begynne med, siden det var snakk om 80kw lading ? Men imponerende at den holdt seg høyt hele tiden ...har opel ( GM) strupet noe her ?
Høyeste effekt sett var på 57kw men fikk ikke tatt bildet , det svingte opp og ned hele tiden i begynnelsen
Forøvrig sier denne artikkelen at den bare tar 50kw
https://www.tu.no/artikler/ampera-e-far-samme-lading-som-bolt/366087
Jeg har fått låne ett kort av AC nå og skal teste og prøve å dokumentere mer.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/015155c704299f32e77b909bb5da8b38.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/2514872d60bb04cb2f9155b43ed51c5e.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/10e468ad6d874c322fe2b26f74907907.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/6a77b7b315c91454a90144db79dc7de2.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/3d82d33547b54cea8ef25843d51447e8.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/89668cee39f99cb8ccaec481beafa994.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så bra at noen endelig har testet!!
Legg ut dette på Chevy bolt facebook gruppa!! Mange der har ventet lenge på dette.
Var det 50-55 helt til den passerte 60 prosent?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitat fra: kammiz på mandag 14. august 2017, klokken 22:38
Så bra at noen endelig har testet!!
Legg ut dette på Chevy bolt facebook gruppa!! Mange der har ventet lenge på dette.
Var det 50-55 helt til den passerte 60 prosent?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jeg opplevde en kraftig reduksjon ved 50% (37kW). Jeg har en mistanke om at temperaturen på batteriet virker inn.
Hmm det var jo ikke helt positivt
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitat fra: kammiz på mandag 14. august 2017, klokken 22:38
Så bra at noen endelig har testet!!
Legg ut dette på Chevy bolt facebook gruppa!! Mange der har ventet lenge på dette.
Var det 50-55 helt til den passerte 60 prosent?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Lå tett opp til 45 ish på 65% var endel svinging +- 5 kw
La merke til en annen ting også , når bilen var i gang etter at jeg hadde startet lading gikk efekten ned nesten 10kw ( uten klima på)
Og når jeg skrudde av spratt den opp igjen, skal teste dette mer nestegang jeg er tom :)
Sitat fra: kammiz på mandag 14. august 2017, klokken 23:17
Hmm det var jo ikke helt positivt
....men er ikke det helt forventet!?! Det er jo allerede rapportert at effekten går dramatisk ned rundt 50-55% SOC på 50kW-ladere, og raskere ladere kan jo ikke gjøre noe med dette så lenge bilen ikke vil/tåler mer....
Hvor mye "maxser" den ut på regen ?
Er det ikke 70 kW da? Om jeg husker rett?
Sitat fra: Orbit på mandag 14. august 2017, klokken 23:33
Sitat fra: kammiz på mandag 14. august 2017, klokken 23:17
Hmm det var jo ikke helt positivt
....men er ikke det helt forventet!?! Det er jo allerede rapportert at effekten går dramatisk ned rundt 50-55% SOC på 50kW-ladere, og raskere ladere kan jo ikke gjøre noe med dette så lenge bilen ikke vil/tåler mer....
Full pupp til 60 ish var min oppfatning
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 15. august 2017, klokken 00:26
Er det ikke 70 kW da? Om jeg husker rett?
Du husker riktig.
Så , hvorfor i min uvitenhet, er det en slik begrensning når regen kan makse på 70? Er det konservatisme hos GM slik at om vi er mange nok så vil det kunne påvirke Opel til å revurdere og foreta eks. vis en OTA oppgradering som kunne øker lade farten dvs. hardware messig er dette i dag varetatt på eksisterende biler??
Sitat fra: bno på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:47
Så , hvorfor i min uvitenhet, er det en slik begrensning når regen kan makse på 70? Er det konservatisme hos GM slik at om vi er mange nok så vil det kunne påvirke Opel til å revurdere og foreta eks. vis en OTA oppgradering som kunne øker lade farten dvs. hardware messig er dette i dag varetatt på eksisterende biler??
Personlig tror jeg ikke det går å påvirke Opel til å endre på ladefart, i selve begrepet konservativ ligger det å ikke endre på ting, men gjøre som det har blitt gjort.
Analysen er nok riktig. GM setter opp lading for minimal belastning. Dette miniserer reklamasjon og fører til senkede utgifter. Money talks...
Skulle funnet en veldig lang veldig bratt bakke og sjekket om bilen kan regenere max over lengre tid :D
Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 15. august 2017, klokken 22:24
Skulle funnet en veldig lang veldig bratt bakke og sjekket om bilen kan regenere max over lengre tid :D
Du bor på Vestlandet det er jo fjell overalt !
Ja, men har ikke funnet noen som kan gi meg 70kW over litt tid...
Du får få en lastebil til å taue deg da.
Godøytunellen? Ikke all verdens lang, men i alle fall 2 km med 10% fall, så et par minutter med konstant regen.
Joda, flere undersjøiske bratte bakker her. Men de gir ikke 70 kW utenom akkurat når en bremser opp farten.
Zoe Q90 er vel omtrent like konservativ hvis en justerer for antall celler. Den har samme celler, men kun 2/3 av antallet til Ampera-e. Da både Renault og GM har gjort lignende tilpasninger av ladefart, så tror jeg det rett og slett er LG-cellene som setter begrensningen heller enn at bilprodusentene er så fryktelig konservative. Poenget er vel at batteripakken skal vare i bilens levetid? Veldig høy kapasitet går på bekostning av noe annet, there's no free lunch.
Lang og rotete film, men en ser at Q90 ikke krabber langt opp på 30-tallet peak kW. Dette avviket er for stort til å forklare det med lavere faktisk tilgjengelig DC ladeeffekt på et AC ladepunkt.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=475&v=GSp0bjyHySI
Regen i noen få sekunder blir ikke det samme og er i mine øyne ikke noe sannhetsvitne på at denne bilen "burde" ha høyere ladefart.
Nå i helgen har jeg ladet to ganger på en av 120kW laderne til AR. Hadde 40-50 % på batteriet. Ene gangen fikk jeg inn max 41kW og den andre gangen 37 kW. Over 57% på batteriet fører jo uansett til at ladingen begrenses til 37 kW. Dårlige resultater synes jeg. Noen som vet om det er bilen eller laderen som begrenser ytelsen ? Dette var på Grelland i Vestfold.
Det er bilen som bestemmer/begrenser dette (så lenge laderen klarer mye mer, som i dette tilfellet)
Sitat fra: Orbit på søndag 27. august 2017, klokken 15:46
Det er bilen som bestemmer/begrenser dette (så lenge laderen klarer mye mer, som i dette tilfellet)
Men litt merkelig at den begrenser ladingen til 37-41 kW når GK og Fortum ville klart 44 kW. Da er det enten at batteriet i bilen er for varmt etter 15 minutter i 110 på motorveien - lite sannsynlig, eller så er det noe med laderen; at den kommuniserer dårlig med AE eller at laderen er skrudd ned til 41 kW for å spare effektavgift.