Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: bergen88 på Mandag 07. August 2017, klokken 17:33

Tittel: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: bergen88Mandag 07. August 2017, klokken 17:33
Hei alle.

Vi har bestilling inne på en Tesla S 75 D med rentekampanjen.
Regnestykket med denne renten var for godt til å si nei til. Alternativet vi egentlig hadde dett på var en mercedes c350e plug in(500.000kr),men med vanlig billånsrente (ca 4%) så endte teslaen rimeligere per mnd.

Det jeg er litt bekymret forner foventer verditap på bilen, at det kan komme som et sjokk ved videresalg om 3-4år. Er det for optimistisk å tro at avdragene på 60.000 per år vil dekke bilens verditap på 3-4år ?

Vet det er som e se inn i den store kulen , men håper noen med erfaringer har noen form for pekepinn ?

Takker for alle svar og meninger
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: MippenMandag 07. August 2017, klokken 17:42
Jeg er ganske sikker på at 60000 pr år ikke vil dekke tapet. Til nå har rest verdien på brukte tesla vært unormalt høy på grunn av stor etterspørsel og at bilene har blitt dyrere fra forhandler. Nå peker prisene nedover igjen, produksjonen på nye biler går oppover. Man trenger ikke å vente i 6-12 md. for å få ny bil og med gunstig rente kjøper folk i stedet nytt for brukt. Før var enkelte villig til å bla opp for å slippe å vente, nå trenger de ikke å vente. Nå kommer også model 3 til Norge i løpet av 2018, og da vil i stedet mange kjøpe en slik bil til lavere pris hvis man ikke trenger den ekstra plassen. Med hengerfeste (er lovet, men usikkert) vil den "drepe" markedet for Model S i Norge. Med rente kampanjen blir det nå solgt så mye nye 75 kWh biler at markedet sannsynligvis vil bli mettet før TM3 kommer, og de som skal selge sin 75 kWh bil vil slite mer med å selge sin bil enn de som har større batteripakke. Selv de med dyrere Tesla vil oppleve å få mindre for sine biler etter hvert som konkurransen blir større. Husk også at 75 kWh pakken er den minste og erfaring tilsier at minste batteri ikke blir så populært etter hvert som det kommer oppgraderinger. Når man handler brukt er ikke prisen mellom en 75 og 100 kWh bil så stor, og da velger mange som oftest størst. Betaler man for lite på lånet risikerer man også å måtte betale ut restlån når bilen skal selges.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: arthurMandag 07. August 2017, klokken 18:36
Jeg kan vanskelig tro at ikke en amerikansk produsert bil vil falle raskere i verdi (i prosent per år) enn en Mercedes eller en annen tyskprodusert bil, men ser en viss motstand mot denne tenkningen fra eiere av Tesla. Vi får se, men jeg vedder ikke på at jeg tar feil!
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: MippenMandag 07. August 2017, klokken 19:59
Jeg kan vanskelig tro at ikke en amerikansk produsert bil vil falle raskere i verdi (i prosent per år) enn en Mercedes eller en annen tyskprodusert bil, men ser en viss motstand mot denne tenkningen fra eiere av Tesla. Vi får se, men jeg vedder ikke på at jeg tar feil!

Jeg støtter deg og jeg er Tesla eier selv. Som jeg skrev over er tilbud og etterspørsel grunnen til at bruktnivået har vært høyt, kombinert med sterkere dollar i forhold til norsk krone. Nå har dette snudd så da vil prisene normaliseres og man kan ikke forvente å få like mye igjen for en brukt Tesla som før.  75D modellen er den billigste modellen og siden det blir solgt flest av den vil bruktbil kjøpere kunne velge og vrake i tilbud,  noe som ikke kommer selger til gode.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: bergen88Mandag 07. August 2017, klokken 20:31
Takk for svar. Ja er litt dette jeg har fryktet, men realistisk å legge seg på en verdireduksjon på 35-40% på 3 år da? eller enda verre?
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: arthurMandag 07. August 2017, klokken 20:55
Takk for svar. Ja er litt dette jeg har fryktet, men realistisk å legge seg på en verdireduksjon på 35-40% på 3 år da? eller enda verre?

Trolig enda verre! Tar da utgangspunkt i hva f.eks Toyota, VW og andre setter som restverdi etter tre år ved privatleasing og de regner med minst 40% verdifall! For en Tesla ville jeg ha brukt 50% i mitt regnestykke og da hjelper det lite at man får en "subsdiert" rente på 0,67. Tesla gir (heller) ikke bort penger så dette er deres måte å holde kjøpsinteressen oppe og ved bruk av rente som "middelet".
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: MippenMandag 07. August 2017, klokken 20:57
Er umulig å spå. Bedre å ta hardt i enn å regne for lite.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: ...Mandag 07. August 2017, klokken 21:23
Det er selvfølgelig ikke lurt å løpe avgårde til Tesla for å kjøpe en dyr elbil om man ikke allerede har en relativt grei andel egenkapital i bakhånd. Men for mange vil regnestykket bety at de faktisk kan ha en utslippsfri bil som dekker stort sett alle behov, istedenfor å kjøpe en Passat til 500k.

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning. Når man senere skal bytte bil, vil man i utgangspunktet fortsatt ha den samme handlefriheten.

Når det er sagt, så vil det alltid komme noe nytt fremover. Men personlig tipper jeg en TMX med AP2 og hengerfeste fortsatt vil være relativt attraktiv om 3-4 år. TMS har mye større konkurranse iogmed at det finnes svært mange av den allerede. Og hvem vet, disse såkalte politikerne snakker jo om merverdiavgift på elbiler...
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: PilotMandag 07. August 2017, klokken 21:32
Spurte det samme i Tesla butikken - hva regner de med at jeg kan få for bilen etter 3 år.

Svaret var 45-50% av nybilverdien. Dermed for en bil verdt 700, må jeg regne med 350+ i tap, dvs. mer enn 115+ årlig.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: bergen88Mandag 07. August 2017, klokken 21:41
Det hørtes jo veldig voldsomt ut. Men er vel ca der man må legge seg for å ikke få bakoversveis hvis man skal selge før garantiens utløp. Har 6 dager igjen å tenke på . (med tanke på avbestilling)
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Knut RøeMandag 07. August 2017, klokken 21:48
Det høres nå litt mye ut. Men dette er elbiler, utviklingen går fryktelig fort i dette segmentet.
De fleste produsenter gjør det de kan for å ikke gjøre bilene for bra, sånn at de hele tiden kan legge til nye ting og forbedre sånn at folk får lyst til å kjøpe nytt selv om de ikke trenger det.
Slikt dreper interessen for brukte biler, særlig når de er priset himmelhøyt som de fleste Teslaer er per nå.
Hele bilbransjen sikler etter denne utviklingen med mye kjappere takt enn før, slik som mobiler og PC-er istedet for kjøretøy. Ting blir mye fortere utdatert enn før, sånn er det jo bare med cutting edge teknologi, om bare noen år vil mange ting være vesentlig bedre, og til en lavere pris.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Gordon RetrieverMandag 07. August 2017, klokken 22:26
Å forutse framtiden er ikke lett, men noen faktorer kan være medvirkende til bruktverdien:

-En ny Ap-ledet regjering innfører avgifter på elbiler over 300-500 000 kroner.

-Tesla eksporterer innbyttebiler og begrenser utvalget bruktbiler i Norge.

-Dollarkursens innvirkning på prisen på nye Tesla gir utslag på bruktverdien.

-Mer negative nyheter om dieselutslipp vender opinionen bort fra dieselbiler.

-Hvilke el-alternativer klarer andre produsenter å stable på beina?

-Utviklingen av selvkjørende biler skyter fart og skaper etterspørsel etter bruktbiler med noen grad av autonomi.


Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenMandag 07. August 2017, klokken 22:57
Vi er inne i en periode der det er vanskelig å forutse verdifall noen år frem i tid. Det er et par omveltninger som kan få stor påvirkning om ett år, to år, tre år eller senere. Akkurat når disse omveltningene slår inn med full effekt har enorm betydning for verdifall over en gitt tidshorisont. Forskjellen på ett år i tidshorisont kan bety en forskjell på flere hundre tusen i verdifall.

1. Utvikling av elbiler. Her skjer det veldig mye for tiden. Ettersom de nye bilene blir bedre vil de eldre bilene miste verdien raskere. Dette gjelder ikke bare elbil, men også fossilbil. Om tre år er det fullt mulig man vil kunne kjøpe en Tesla Model Y (og lignende elbiler) med 500 km realistisk rekkevidde til 250.000 kroner. Dette er ting som vil kunne forandre markedet fullstendig.
2. Utvikling av selvkjørende biler. Det er mange som forventer at veldig mye av veitransporten vil utføres av selvkjørende biler/taxier, og at dette vil legge en enorm demper på bilmarkedet. Behovet for biler kan falle 80%, noe som vil utradere bruktbilverdiene.

Jeg har turt å kjøpe Model X, men jeg aksepterer glatt at det er en overhengende risiko for at verdifallet vil være brutalt. Jeg håper også at om de mer optimistiske anslagene for selvkjørende biler slår til, så kan Teslaene ta del i dette uten store HW oppgraderinger, men der er det en del risiko.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Gordon RetrieverMandag 07. August 2017, klokken 23:21
Det er mange som forventer at veldig mye av veitransporten vil utføres av selvkjørende biler/taxier, og at dette vil legge en enorm demper på bilmarkedet.

Store deler av Norge er så tynt befolket med lange avstander at selvkjørende drosjer ikke naturlig kan forventes å dekke transportbehovet.
Ellers er jeg enig i at vi kan stå overfor en rivende teknologisk utvikling, som kan gjøre forsøk på å spå framtidens bruktpriser basert på markedet slik vi kjenner det meningsløse.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Elbil fundamentalistMandag 07. August 2017, klokken 23:43
Å forutse framtiden er ikke lett, men noen faktorer kan være medvirkende til bruktverdien:

-En ny Ap-ledet regjering innfører avgifter på elbiler over 300-500 000 kroner.

-Tesla eksporterer innbyttebiler og begrenser utvalget bruktbiler i Norge.

-Dollarkursens innvirkning på prisen på nye Tesla gir utslag på bruktverdien.

-Mer negative nyheter om dieselutslipp vender opinionen bort fra dieselbiler.

-Hvilke el-alternativer klarer andre produsenter å stable på beina?

-Utviklingen av selvkjørende biler skyter fart og skaper etterspørsel etter bruktbiler med noen grad av autonomi.
Fossile bruktbiler vil i enda større grad falle i verdi. I et oversvømmet marked vil alle biler synke, men de mest upopulære vil synke mest. Støtter synspunktene til gordon retriever her. Norge er det markedet som kan få høy eksport av Teslaer på samme måte som Tyskland er en stor eksportør av brukte BMW 5 serie, MB'er etc. Billige avgiftsfrie Teslaer i Norge blir lønnsomme å ekportere til utlandet. Skjer sikkert allerede "as we speak"
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: arthurTirsdag 08. August 2017, klokken 07:27

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenTirsdag 08. August 2017, klokken 07:36
Store deler av Norge er så tynt befolket med lange avstander at selvkjørende drosjer ikke naturlig kan forventes å dekke transportbehovet.
Ellers er jeg enig i at vi kan stå overfor en rivende teknologisk utvikling, som kan gjøre forsøk på å spå framtidens bruktpriser basert på markedet slik vi kjenner det meningsløse.
81% av befolkningen bor i byer og tettsteder. Men jeg er enig i at Norge er nok ett av de landene som passer dårligst til selvkjørende taxier. Jeg tror kanskje behovet for biler vil falle noe sånt som 50% i stedet for 80%. Uansett kan det fullstendig utradere bruktbilprisene.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: 1000kwhTirsdag 08. August 2017, klokken 08:24

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Selv 2% høyrente er jo bedre enn å betale ned lånet nå. Da har du i tillegg tilgang til pengene.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: AcusticaTirsdag 08. August 2017, klokken 08:41

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Jeg er uenig. Det er ER fornuftig er å betale ned på lånet nå som renten er lav. Det er jo nå pengene virkelig monner da mesteparten går i avdrag. Du skal ikke ha store kurset i prosentregning og rentes-rente over 25-30 år for å se at det svarer seg.

Hva tror du er mest fornuftig?
- Betale ned 400 tusen på boliglån med 2+% rente og kjøpe en elbil til 250 tusen?
- Kjøpe Tesla til 650 tusen på lav rente og ha samme mengde boliglån til 2+% rente.

Joda, man kan være heldig å investere i fond og aksjer og tjene langt mer, men da er vi i gambling-territorium - spesielt i disse tider da det lukter korreksjon av markedet på langt hold. Nedbetaling av lån er sikker avkastning. Husk at gevinst på renter og fond også beskattes.

Når det gjelder forventet verdifall er nok en Model S en bil som vil falle en del over noen år. Mange andre alternativer kommer på markedet, men jeg ser ikke mange som kan tilby størrelse/rekkevidde/premium-pakken Tesla gjør til en markant lavere pris. Uansett er ikke Model S noe du kjøper som en sparegris, men den er nok mer fornuftig enn å kjøpe en diesel-SUV i disse dager. Det som taler i mot Model S vs. andre dyre elbiler er jo at Model S nesten har blitt like vanlig som RAV4 på veiene og mange som skal fleske til i årene som kommer kanskje vil ønske seg noe litt mer eksklusivt.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: arthurTirsdag 08. August 2017, klokken 11:15

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Selv 2% høyrente er jo bedre enn å betale ned lånet nå. Da har du i tillegg tilgang til pengene.

Joda, 2% i inntekt mor 0,67% i utgift er fornuftig det, men ikke så mange steder du får 2% på pengene og umiddelbar tilgang til de. At forskjellen her gjør det til fornuftig å kjøpe en Tesla har jeg dog litt problemer med å se.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: LøveTirsdag 08. August 2017, klokken 11:39

Det som er fornuftig pr dags dato, er å ikke bruke denne egenkapitalen for å få mindre lån (når pengene i praksis er gratis å låne), men derimot plassere den i noe som gir en avkastning.

Og da spår du allikevel om fremtiden og plasserer dine oppsparte penger i hva?

Selv 2% høyrente er jo bedre enn å betale ned lånet nå. Da har du i tillegg tilgang til pengene.

Joda, 2% i inntekt mor 0,67% i utgift er fornuftig det, men ikke så mange steder du får 2% på pengene og umiddelbar tilgang til de. At forskjellen her gjør det til fornuftig å kjøpe en Tesla har jeg dog litt problemer med å se.
1,95% hos Komplettbank uten begrensning på uttak. Tar vel et døgn før du har pengene over på konto med minibankkort tilknyttet.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: doldis1ſøndag 13. August 2017, klokken 00:45
 @ bergen 88.
 Ser ut til å være stor enighet om at å ha en model S i sitt eie vil være dårlig butikk framover ..?
 Jeg er slett ikke så sikker på at det stemmer...
 Jeg tror vi er på vei inn i en tid der etterspørselen etter elbil vil øke MYE raskere enn tilbudet, så kan den
 som vil regne ut hva jeg tror om bruktverdien på elbil kontra fossil de nærmeste 10 årene ...
 Og for all del, siden du lurer på økonomien i dette bilkjøpet, det andre alternativet du lister opp er
 katastrofe i så måte!
 Hybrider har ikke kommet for å bli hvis noen tror det, om noen år er det slutt og bruktprisene blir deretter..
 En annen ting er at " det skjer så mye innen elbil framover"
 Gjør det det da ? Det nærmeste som skjer nå er at Audi og Jaguar skal klemme ut noen hundre biler hver
 til priser langt over billigste model S..
 Samtidig skal Tesla kjøre ut hva de kan av TM3 mens forhåndsbestillingene øker og øker...
 Skal jeg si min mening bommer du ikke mye med en model S  ;)
 
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: arthurſøndag 13. August 2017, klokken 07:31
Og siden "alle" vil ha en el-bil så vil prisen på en brukt fossil-bil bli slik at man nærmest får den slengt etter seg og i kombinasjon med at bruksincentivene for el-biler blir faset ut/fjernet så vil det vel lønne seg å kjøpe brukte fossilbiler og kaste dem etter bruk?
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenſøndag 13. August 2017, klokken 09:38
Og siden "alle" vil ha en el-bil så vil prisen på en brukt fossil-bil bli slik at man nærmest får den slengt etter seg og i kombinasjon med at bruksincentivene for el-biler blir faset ut/fjernet så vil det vel lønne seg å kjøpe brukte fossilbiler og kaste dem etter bruk?
Nei. Poenget er at dette ikke vil lønne seg om de mer optimistiske scenariene slår til.

Slår de mer optimistiske scenariene til, så vil man kunne benytte selvkjørende elektriske taxier til en kostnad under 10 kr/mil. (En selvkjørende taxi som kjører 250.000 km/år vil da bringe inn 250.000 kr/år. Varer bilen da 4 år har man tjent i området 500.000 kroner på å eie en selvkjørende taxi. Eier man da 10 stk taxier så er man millionær på ett år.) Benytter man da en selvkjørende taxi i 15.000 km/år, så koster det 15.000 kroner/år. Skal man kjøre en fossilbil 15.000 km, så er det minst 15.000 kroner/år i drivstoff, årsavgift og forsikring. Så kommer det vedlikehold, dekk, bompenger, parkering, osv. I tillegg slipper man med selvkjørende taxi fylling av drivstoff, vedlikehold av bilen og å kjøre selv. Og bilen vil være maks 4 år gammel, altså veldig trygg.

Altså å benytte elektrisk selvkjørende taxi kan realistisk sett bli billigere og mer praktisk enn en *gratis* fossilbil. Hvor mange vil da i hvert fall bytte ut bil nr 2 med taxi? Hvor mange vil droppe å eie bil i byene, der en parkeringsplass kan koste 500.000 kroner? Dumpes det 500.000-1.000.000 fossilbiler på markedet så vil det merkes på bruktbilprisene. Eldre biler, som er mer enn 10 år gamle vil trolig koste nøyaktig 3000 kr (vrakpanten). Nyere biler vil kunne koste noe mer.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: doldis1ſøndag 13. August 2017, klokken 10:15
Enig Espen, dette er svært trolig regnestykket om en 10-15 års tid . Et annet fenomen som inntreffer mye
tidligere og som er i ferd med å skje i Europeiske storbyer nå er at dieselen blir sosialt uakseptabel .
Og dette går faktisk mye raskere enn den teknologiske utviklingen!
Tysk bilindustri forsøker å berge stumpene av dieselen ved å kalle inn 5 mill. biler til softwareoppdatering
men sannheten er vel at dette toget har gått ..
Hvis noen tror at redningen heter bensinmotor blir det knappest mer feil enn det , nye avgassmålinger
på direkteinnsprøytet bensinmotor er vel nærmest en garanti for at så fort dieselen er borte, er også
bensinmotoren på tur ut av europeiske storbyer...!
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: ludwig_holbergſøndag 13. August 2017, klokken 12:52
Det er definitivt noen forhold som taler for at Model S har et noe kraftigere verdifall enn ellers (generell utvikling i teknologi, nær forestående Model 3, noen flere konkurrenter i premiumsegmentet (i-Pace, e-tron ++).

Det er imidlertid andre forhold som kan tale for at Model S får et mindre verdifall enn ellers. Bensin- og dielselavgifter kan fort øke. Oljeprisen kan i tillegg øke. Bomprisene blir stivere for fossilbiler ++. Det kan bli en svært stor etterspørsel etter brukte elbiler etterhvert, og bortimot ikke-eksisterende marked for å kvitte seg med en fossilbil ila 1-3 år. Moms blir lagt på elbiler en eller annen gang ila de 30 neste månedene. Model S er i tillegg godt foran på en del områder som om noen år blir å anse som "viktig utstyr"; stor berøringsskjerm, selvkjørende egenskaper, og kanskje vil man sette større og større pris på gratis superlading inn i evigheten etterhvert som folk merker køene og de stive prisene som ladenettverk ellers har.

Lurt å regne 50% verditap på 3 år for å ikke få en helt uventet smell. Men da kan du til gjengjeld få en hyggelig overraskelse hvis noen av de "positive" sidene for prisutviklingen slår til.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Oddaaſøndag 13. August 2017, klokken 14:44
Hvis noen tror at redningen heter bensinmotor blir det knappest mer feil enn det , nye avgassmålinger
på direkteinnsprøytet bensinmotor er vel nærmest en garanti for at så fort dieselen er borte, er også
bensinmotoren på tur ut av europeiske storbyer...!
Dette tror jeg du har veldig rett i. Ser at mange "bensinhoder" fryder seg stort over dieselens motgang. Og de må bare holde på, for det blir garantert en kortvarig glede.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Elmoſøndag 20. August 2017, klokken 01:04
Jeg forstår ikke hvorfor man bekymrer seg over mulig verdifall ved kjøp at bil :o ???
Kjøper du ikke bil for å få bil ??  Så lenge du beholder bilen så har vel verdifall ingenting å si ??
Hvis du kjøper i den intensjon å selge den igjen uten tap innen få år så dropp å kjøpe bil.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Oddaaſøndag 20. August 2017, klokken 03:44
Jeg forstår ikke hvorfor man bekymrer seg over mulig verdifall ved kjøp at bil :o ???
Kjøper du ikke bil for å få bil ??  Så lenge du beholder bilen så har vel verdifall ingenting å si ??
Hvis du kjøper i den intensjon å selge den igjen uten tap innen få år så dropp å kjøpe bil.
Veldig enig. Men det virker som om dette er en helt egen "elbilgreie", kanskje trigget av det faktum at Tesla og også andre pga valuta og etterspørsel i en periode har hatt det jeg vil kalle unormal verdiutvikling?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: bergen88ſøndag 20. August 2017, klokken 05:31
Jeg forstår ikke hvorfor man bekymrer seg over mulig verdifall ved kjøp at bil :o ???
Kjøper du ikke bil for å få bil ??  Så lenge du beholder bilen så har vel verdifall ingenting å si ??
Hvis du kjøper i den intensjon å selge den igjen uten tap innen få år så dropp å kjøpe bil.


Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Oddaaſøndag 20. August 2017, klokken 09:17
Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Eller man kan se det sånn at en i så fall har kjøpt en bil som en egentlig har råd til...

Litt satt på spissen, men det er noen elbilkjøpere som går på en smell før eller senere pga feilaktige forventninger til verdiutvikling tror jeg.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: ...ſøndag 20. August 2017, klokken 09:23
Det eneste som er sikkert, er at bil koster penger. Elbil koster også penger, intet unntak der.

Sjekk bare hva de første som kjøpte f.eks Think og trilling betalte...
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: geearſøndag 20. August 2017, klokken 13:02
Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Eller man kan se det sånn at en i så fall har kjøpt en bil som en egentlig har råd til...

Litt satt på spissen, men det er noen elbilkjøpere som går på en smell før eller senere pga feilaktige forventninger til verdiutvikling tror jeg.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig her ja, men man må ha med i regnestykket at elbil er billigere å eie og at man derfor tåler mer verditap enn på en fossilbil. Allikevel er jeg overrasket over hvor mange som handler det jeg vil kalle DYR bil (Tesla) selv med 2-4 millioner i lån på ordinære inntekter. Risikosport.

Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer. Da forsvinner forhandlere, Spotify-abonnement, nettoppkobling, app-styring, superchargere, deletilgang, alt. Og dette er enda verre med en fersk bilprodusent med mye mer teknologipreg og eget forhandlernett kontra f.eks. Saab som var et etablert merke med frittstående forhandlere etc.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: 1000kwhſøndag 20. August 2017, klokken 14:10
Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Eller man kan se det sånn at en i så fall har kjøpt en bil som en egentlig har råd til...

Litt satt på spissen, men det er noen elbilkjøpere som går på en smell før eller senere pga feilaktige forventninger til verdiutvikling tror jeg.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig her ja, men man må ha med i regnestykket at elbil er billigere å eie og at man derfor tåler mer verditap enn på en fossilbil. Allikevel er jeg overrasket over hvor mange som handler det jeg vil kalle DYR bil (Tesla) selv med 2-4 millioner i lån på ordinære inntekter. Risikosport.

Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer. Da forsvinner forhandlere, Spotify-abonnement, nettoppkobling, app-styring, superchargere, deletilgang, alt. Og dette er enda verre med en fersk bilprodusent med mye mer teknologipreg og eget forhandlernett kontra f.eks. Saab som var et etablert merke med frittstående forhandlere etc.
Nesten så jeg anser alle de gamle bil produsentene som mer utsatte nå. Ting går fort, og Tesla har vind i seilene!
At eksisterende Teslabiler skulle bli NULL verdt er jo bare tull. Det er nok biler til at andre verksteder vil ha de inn til service.

Faktum er at det har verdt et veldig bra bilhold for de fleste Teslaeierne. Man får jo bare såvidt en 2013 modell under 400000,-!

Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: DagfinnNſøndag 20. August 2017, klokken 14:23
Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer.
Helt utopisk. Tesla har en børsverdi som er svimlende. Om kassa skulle gå tom, kan de bare trykke opp aksjer for en milliard eller 10. Tror det ikke finnes en kalendermåned i dette forum sin levetid det ikke er påstått at Tesla snart er konkurs.
De som virkelig bør bekymre seg for verditap, er fossilbileierne. Ikke minst de som har dyre biler. Der kan det fort være et tap på 500K over et par år.
Ta en titt på Finn. Aldri har vel "bra" fossiler blitt fallbydd så mye som nå.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Oddaaſøndag 20. August 2017, klokken 14:59
Faktum er at det har verdt et veldig bra bilhold for de fleste Teslaeierne. Man får jo bare såvidt en 2013 modell under 400000,-!
Ja det har vært. Men det er utopisk at det skal fortsette sånn for alltid, og nettopp derfor gjetter jeg på at noen (før eller senere) går på en smell...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: geearſøndag 20. August 2017, klokken 21:16
Nesten så jeg anser alle de gamle bil produsentene som mer utsatte nå. Ting går fort, og Tesla har vind i seilene!
At eksisterende Teslabiler skulle bli NULL verdt er jo bare tull. Det er nok biler til at andre verksteder vil ha de inn til service.
Dette handler ikke om service, det handler om at Tesla er det merket i verden som er mest avhengig av at eieren har kontroll på dataanleggene sine, av onlineoppkoblingen mot disse, og av hurtigladernettverket de har bygget opp. På godt og vondt.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: geearſøndag 20. August 2017, klokken 21:22
Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer.
Helt utopisk. Tesla har en børsverdi som er svimlende. Om kassa skulle gå tom, kan de bare trykke opp aksjer for en milliard eller 10. Tror det ikke finnes en kalendermåned i dette forum sin levetid det ikke er påstått at Tesla snart er konkurs.
Heldigvis er det søkt ja (ellers hadde jeg ikke hatt ny bil fra Tesla i bestilling), men at en bare kan trykke aksjer bare fordi en har høy børsverdi er å ta i. Og bare så det er klart så har jeg ikke påstått at de snart er konkurs, men de kommer stadig til nye korsveier hvor kassa er tom og de må hente nye penger.
Tittel: Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenMandag 21. August 2017, klokken 08:43
Sist gang kassa var "tom" var i 2012. Siden den gang har de jevnlig hentet inn mer penger, når det har vært noenlunde gunstig, for å finansiere ytterligere vekst. I dag har Tesla rundt 4,5 mrd USD i kassa. De hadde nærmere 3 mrd USD i kassa, men så lånte de nettopp 1,8 mrd USD i obligasjonsmarkedet. 4,5 mrd USD er nok til en del kvartaler med dagens vekst, og om Model 3 produksjonen går bra, så vil de neppe ha *behov* for å hente inn mer penger. Så klart, det er ikke umulig de vil hente inn mer penger, for å finansiere Gigafactory 3, 4 og 5, men dette er ikke noe de må gjøre, om forholdene tilsier at det ikke er lurt.