Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Acustica på torsdag 03. august 2017, klokken 22:45

Tittel: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Acusticatorsdag 03. august 2017, klokken 22:45
Jeg har per i dag en 16 A 3-leder ut til garasjen som forsyner alle duppeditter der.

Jeg forstår ut fra forskriftene at elbiler skal lades på 10A kurs som er dedikert og sikret med jordfeil kar B. (Riktig?)

Løsningen vil da være å sette en ny sikring i huset og prøve å få trukket ut et rør med ny kabel til garasjen (Hekkans forrige eier som ikke la rør!)

Spørsmålet mitt er: Hvilken løsning er lurt å satse på? Sannsynligvis vil 10A holde lenge, men bør jeg gå for en kraftigere kurs og egen ladestasjon nå, eller bare trekke en overdimensjonert kabel og se tingene an?

Tar gjerne mot tips!
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 03. august 2017, klokken 23:53
Hvis du har mulighet, så trekk en 10mm2 kabel med 4 ledere (PFXP 4G10), hvis du har IT-nett. Da er du sikret for "all fremtid", så kan du koble til enten en enkel eller flere ladestasjon (er) på 16A, eller flere 3-fas på 32A. Du behøver da ikke å trekke noe nytt senere. Kabelen koster 3 ganger så mye som en tynn eller en hundrelapp ekstra per meter, men sikringer og installasjon har omtrent samme pris.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 04. august 2017, klokken 06:45
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 03. august 2017, klokken 23:53
Hvis du har mulighet, så trekk en 10mm2 kabel med 4 ledere (PFXP 4G10), hvis du har IT-nett. Da er du sikret for "all fremtid", så kan du koble til enten en enkel eller flere ladestasjon (er) på 16A, eller flere 3-fas på 32A. Du behøver da ikke å trekke noe nytt senere. Kabelen koster 3 ganger så mye som en tynn eller en hundrelapp ekstra per meter, men sikringer og installasjon har omtrent samme pris.

Men om du har sikringskapet i motsatt ende av huset i forhold til ladepunkt/garasje blir det ikke pent med en tjukk kabel på veggen gjennom halve huset, med mindre det kan legges sjult noe som skjelden gjøres i etterkant...
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Acusticafredag 04. august 2017, klokken 07:39
Ok. Sikringsskapet er ganske nær, men sliter litt med å kommer til kabeltraseen ned i kjeller - vi får se om jeg får til en kreativ løsning.

Jeg så først for meg en løsning der jeg sikret ned 16A kursen med enn 10A sikring m/jordfeilbryter i garasjen, men jeg forstår det som at elbilen skal ha kursen alene helt fra skapet(?).
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Griffelfredag 04. august 2017, klokken 08:34
Sitat fra: Acustica på torsdag 03. august 2017, klokken 22:45
Jeg forstår ut fra forskriftene at elbiler skal lades på 10A kurs som er dedikert og sikret med jordfeil kar B. (Riktig?)
10A kravet gjelder bare for Schuko (vanlig stikkontakt). Anbefalt løsning er en fastmontert ladestasjon med type 2 kontakt, da står du temlig fritt når det gjelder sikringsstørrelse. Hva du bør benytte av kabel og sikring er jo også styrt av hva du har tilgjenglig av kapasitet på hovedsikring og hva du trenger til annet enn lading.

Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 07:39
Jeg så først for meg en løsning der jeg sikret ned 16A kursen med enn 10A sikring m/jordfeilbryter i garasjen, ...
Dette er uansett en dårlig løsning, du må i et hvertfall da bruke eksisterende kursen til et nytt skap med to kurser, en for ladestasjon og en for det øvrige. I tillegg til at
kursen til dette skapet sansynligvis må ha et B-vern i eksisterende fordeling, ellers vil ikke den øvrige installasjonen i garasjen ha en forskriftsmessig beskyttelse mot jordfeil.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: i3_vestfredag 04. august 2017, klokken 10:40
Det kommer jo ann på hvor mye du kjører / vil kjøre i fremtiden og hvor raskt du trenger å lade opp bilen. Dersom man for all fremtid kun kjører 30-50 km pr dag så gir 10 A (16 A-kurs) schuko nok hastighet.

Selv kjører eg 150 km + hver dag pga jobbpendling og trenger å lade opp bilen i løpet av 6-7 timer; eg installerte derfor 20 A ladestasjon med 25 A kurs.

Som noen over skriver; det er selve elektrikerjobben som koster her, så skal man først trekke ledninger og installere så gå for i hvertfall 20 A, så har du muligheten til å installere 16 A ladeboks senere dersom behov.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Griffelfredag 04. august 2017, klokken 10:58
Sitat fra: i3_vest på fredag 04. august 2017, klokken 10:40
Som noen over skriver; det er selve elektrikerjobben som koster her, så skal man først trekke ledninger og installere så gå for i hvertfall 20 A, så har du muligheten til å installere 16 A ladeboks senere dersom behov.
Hvorfor senere, den fast monterte ladeboksen kan like gjerne installeres først som sist.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: i3_vestfredag 04. august 2017, klokken 11:42
Sitat fra: Griffel på fredag 04. august 2017, klokken 10:58
Sitat fra: i3_vest på fredag 04. august 2017, klokken 10:40
Som noen over skriver; det er selve elektrikerjobben som koster her, så skal man først trekke ledninger og installere så gå for i hvertfall 20 A, så har du muligheten til å installere 16 A ladeboks senere dersom behov.
Hvorfor senere, den fast monterte ladeboksen kan like gjerne installeres først som sist.

Gjerne for meg, men får vel være opp til han karen som spurte ;-)
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Acusticafredag 04. august 2017, klokken 12:10
Takker. Jeg har 80A hovedsikring og 63A i skapet.

Jeg får sjekke med elektriker hva som kan ordnes. For 20A må man opp på 4 mm2 ledere?

Det må ikke søkes om montering av ladestasjon osv...?

Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: fredagfredag 04. august 2017, klokken 14:33
Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 12:10
Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB

Keba sin ladeboks er litt dyr. Et rimeligere alternativ:

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner (http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner)
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Leafyfredag 04. august 2017, klokken 21:25
Legg opp egen kurs først som sist og med 10mm2 kabel som beskrevet over her. La opp en 230v 32A 3-fas med B-vern selv når jeg bygget garasje og satte opp to ladestasjoner som i dag brukes på en Tesla (7,2 kW) og en e-Golf (3,6 kW). Enkelt, trygt, skikkelig dimensjonert og man unngår skjevlast.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Knut Røefredag 04. august 2017, klokken 21:34
Hvordan du unngår skjevlast på 230 IT kan jo være interessant å høre mer om.
Det meste du kan lade med da blir 3.6 kW Per bil.
16a i L1 og L3, 32a i L2.
Ikke en ille skjevlast men fortsatt en del.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: jkirkebofredag 04. august 2017, klokken 22:26
Sitat fra: tiger`n på fredag 04. august 2017, klokken 21:34
Hvordan du unngår skjevlast på 230 IT kan jo være interessant å høre mer om.
Det meste du kan lade med da blir 3.6 kW Per bil.
16a i L1 og L3, 32a i L2.
Ikke en ille skjevlast men fortsatt en del.

Nå vet jeg ikke hvilke biler det er snakk om men både Tesla og nye eGolf kan lade på 2 faser på 230V IT. Mao. kan de begge få 7,4kW uten å belaste én fase med mer enn 16A.

Har man f.eks en Tesla og en Kia kan Teslaen få 2x16A og Kiaen få 1x20A samtidig fra en 3x32A 230V IT kurs. Hhv. 7,4kW og 4,6kW med minimal skjevbelastning.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Knut Røefredag 04. august 2017, klokken 22:59
Nei, jeg skjønner ikke dette.
Kan du tegne opp skjematisk for meg hvordan lasten vil fordeles? Med 1 og 2 biler.
Forutsetninger: 230 It, 3-faser. Selv om e-Golf laderen er 2-delt vil man måtte koble seg til alle 3 faser. Så enten, 2 faser med 32a hver, eller 1 med 32a og 2 med 16a. Husk at strømmen må gå både frem og tilbake, vi snakker ikke 400 Tn her der du kan ha 3 laster på 16a på en 3-faset 16a kurs siden strømmen returnerer i N-leder.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: jkirkebolørdag 05. august 2017, klokken 06:00
Sitat fra: tiger`n på fredag 04. august 2017, klokken 22:59
Nei, jeg skjønner ikke dette.
Kan du tegne opp skjematisk for meg hvordan lasten vil fordeles? Med 1 og 2 biler.
Forutsetninger: 230 It, 3-faser. Selv om e-Golf laderen er 2-delt vil man måtte koble seg til alle 3 faser. Så enten, 2 faser med 32a hver, eller 1 med 32a og 2 med 16a. Husk at strømmen må gå både frem og tilbake, vi snakker ikke 400 Tn her der du kan ha 3 laster på 16a på en 3-faset 16a kurs siden strømmen returnerer i N-leder.

Du må skille på faser og faseledere. eGolf lader på to faser men må selvsagt tilkobles alle 3 faseledere. Kobles L1 til N (på bilen) vil den trekke 16A mellom L1 og L2 samt 16A mellom L1 og L3. Det vil føre til en strøm på 16A i L1, 16A i L2 og 28A i L3. Forskjellen er altså på 12A, noe som er mindre enn med 16A 1-fase lading (der belastningen er hhv. 16A,16A og 0A).

Siden eGolfen ikke trekker noe last mellom L2 og L3 kan man tilkoble en ladestasjon til de to faselederne også. Om den leverer 16A 1-fase vil lasten på alle tre faseledere bli 28A. Leverer den 20A blir lasten hhv. 28A, 32A og 32A.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Lastebillørdag 05. august 2017, klokken 09:01
Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 12:10
Takker. Jeg har 80A hovedsikring og 63A i skapet.

Jeg får sjekke med elektriker hva som kan ordnes. For 20A må man opp på 4 mm2 ledere?

Det må ikke søkes om montering av ladestasjon osv...?

Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB

For 20A må du nok ha 6mm2 i boliger.
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Amatørenlørdag 05. august 2017, klokken 09:44
Hva med denne fra Fortum?

http://www.fortum.no/hjemmelading/pakke2/
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: geearlørdag 05. august 2017, klokken 10:24
Sitat fra: Lastebil på lørdag 05. august 2017, klokken 09:01
Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 12:10
Takker. Jeg har 80A hovedsikring og 63A i skapet.

Jeg får sjekke med elektriker hva som kan ordnes. For 20A må man opp på 4 mm2 ledere?

Det må ikke søkes om montering av ladestasjon osv...?

Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB

For 20A må du nok ha 6mm2 i boliger.
Har jo med kabeltype, forlegning og vurdering opp mot varmeutvikling osv, men normalt får en vel 20A på 4mm2 og 25A på 6mm2..? Får jo fortsatt 15/16A på 2,5mm2.

Jeg har to 16mm glatt rør, men med ett 90 bend, til garasjen. Håper derfor jeg får elektriker til å trekke 2x6mm2 i hver av de og legge opp 25A 3-fas (IT dessverre). Tror ikke jeg tør håpe på at 2x10mm2 går gjennom. Har bare litt andre prosjekter som må i mål før en kommer så langt..
Tittel: Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?
Skrevet av: Leafylørdag 05. august 2017, klokken 13:10
Sitat fra: tiger`n på fredag 04. august 2017, klokken 21:34
Hvordan du unngår skjevlast på 230 IT kan jo være interessant å høre mer om.
Det meste du kan lade med da blir 3.6 kW Per bil.
16a i L1 og L3, 32a i L2.
Ikke en ille skjevlast men fortsatt en del.

Med Tesla og e-Golf kan man utnytte 3x230V kursen optimalt uten å bekymre seg om lastdeling om man kobler slik på Tesla Wall Connector:
L1, L2 og L3 er betegnelsene på ledere l1,l2,l3 og N er betegnelse på klemmene i boksen.
Tesla kontakten L1-l1, L2-l2, L3-N Teslaboksen settes til 32A. Golf kontakten L1-l1, L2-N denne settes til 16A.

Når Tesla lader alene blir strømmene L1=18A, L2=18A, L3=32A. (8,4kW med dobbeltlader, 7,4 kW med enkeltlader).
Når Golfen kobles til samtidig og trekker 16A bør strømmen bli felles L1=L2=30A L3=32A. (Tesla 8,4kW Golf 3,6kW)

Om en måler i Tesla kontakten L1=L2=18A, L3=32A
om en måler i Golf kontakten L1=L2=16A.
Så lenge du har disse to bilene skjer det som du ser ingen lastdeling, og tilsammen utnytter de kursen nærmest optimalt.

Se forøvrig denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.0.html)