Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: erik e på fredag 18. mars 2011, klokken 17:36
Ja,er det noen som har hatt noen feil? :)
Sett vekk ifra at jeg ikke satte ladekontakten i skikkelig i går, og dermed oppdager halveis til jobb at bilen er skåltom for strøm, har det ikke vært noe tull med bilen.
Kjell.
Mikrofonen var ikke koblet til hos meg, men det ble ordnet med en gang..
Ellers må du huske å tørke godt ladeluken etter bilvask når det er kaldt. Den fryses fast utrolig lett
Snakket med i-miev forhandleren her om dagen. Han sa at blant 100 solgte biler var det 1 som hadde hatt batterihavari. Dette medførte ca. 3 ukers venting på ny batteripakke for den uheldige eieren.
Ja,er det noe problemer der ute på veien?
Vel, det skranglet litt i førerdøra i dag når jeg spilte litt høyt på anlegget, men det viste seg å være isskrapa som jeg neppe trenger mer før neste vinter. Teller det? ;-)
Ser forøvrig at jeg nå har rundt 130 km faktisk rekkevidde (uten å sparekjøre mer enn normalt), selv med litt varme på om morgenen. Merker stor forskjell fra i vinter.
Kan vel ikke kalle det problem, men irriterende er den koblingen som er gjort mellom hovedlys og nattinnstilling på gps'en...
Her om dagen mente den at jeg bare hadde 81km igjen etter at den hadde ladet på jobb hele dagen.
Når jeg kjørte avgårde så slo jeg av og på hovedlys, varmeapparat og a/c, og putselig mente den 98. Og før jeg var halvveis hjemme var den oppe i 112 :-)
Men dagen etter var den i shape igjen :-D
Knut
Det med rekkevidden er ikke akkurat en feil, den kalkulerer rekkevidde basert på de siste 25 km... Så om man har hatt en svært tung høyrefot så vil reell rekkevidde etter opplading være helt avhengig av kjørestil og ikke gjenværende km i displayet:-)
Det er vel "akkurat" helt riktig. ;)
Noen andre som har "Navi" som "henger"?
Pioneer Navigasjon "henger".
Hvis du med begrepet "henger" også opplever at navigasjonssystemet ved oppstart enten rapporterer at den er et "annet sted" og at den syntes å navigere på en vei gjerne noen mil unna eller at den rett og slett henger med en posisjon "midtfjords"- så opplever jeg dette - noen ganger i uken. Andre symptomer er at den ikke hopper tilbake til riktig sted selv - selv om du kjører i lengre tid i område med super satelitt dekning, Den bare fortsetter å flytte på kartet på den fiktive lokasjonen. Korrektive tiltak er heldigvis enkel. Løsne GPS skjermen - vent til den slukker - og klips den på igjen. Da er du med ett på rett sted. Har ikke orket å reklamere på dette siden fiksen er så enkel og tar så kort tid.
Hilsen Yggdrasil
Dette opplever jeg også en gang i blant - mer en feil med Pioneer enn med i-Miev - men jeg håper det rettes med en firmware oppdatering snart. Det skal visstnok komme en kartoppdatering i sommer, om den kommer sammen med en firmware oppdatering får vi argumentere med at den bør gis gratis til i-Miev kunder!
Noe jeg synes er irriterende er en dunkelyd som virker å komme av utkobling av motoren når en kjører i svært lav hastighet. Som når en står i kø. Det kan virke som en slags slark i drivlinjen som en treffer i visse tilfeller og tar inn igjen (litt vanskelig å forklare). Er det bare jeg som opplever dette? Kan være jeg er ikke myk nok på gassen eller ikke hard nok på bremsen?
Mvh
Kjell
Jeg kjenner ikke akkurat den igjen, men har et ekkelt dunk når jeg begynner å kjøre etter start av bil...
Sitat fra: xzornixz på mandag 09. mai 2011, klokken 10:25
Jeg kjenner ikke akkurat den igjen, men har et ekkelt dunk når jeg begynner å kjøre etter start av bil...
Det har jeg og etter 50 til 100 meter. Men jeg tror ikke at dette er noe galt, det høres helt riktig ut for meg.
Jeg får et slags klikk/dunk etter rolig igangkjøring når bilen nettopp er startet, men synes dette høres ut som en lyd som skal være der. (Hører den jo bare fordi bilen da kun så vidt lager lyd ellers, den lager jo også andre lyder som kommer fra både bremsesystem og kjøle/varme system m.m.)
Når man står stille med bilen i gir og holder bremsen inne kan man fremprovosere en slags dunkelyd, og det inntreffer når man slipper bremsen nok ut til at motoren får strøm. Dette gjør den for å gjøre bakkestart til en lek... ;-) Trykker man bremsen hardere inn så kjenner man at rumpa synker fordi motoren ikke får strøm lenger. Du kan også så vidt se det på måleren for strømforbruk.
Husk derfor å holde nok trykk på bremsen så du ikke står med strøm på mototen unødvendig. (Men tror ikke det er skadelig, bruker vel bare unødvendig strøm)
Jeg vet hva du mener. Det er ikke det "smellet" som kommer etter noen meter. Har det samme "oppstartsmellet" på bensinbilen som og er en mistubishi.
Ikke det samme jeg opplever. Det er ved lav hastighet og nedoverbakke jeg opplever "dunket". Trykk på bremsen eller gi litt gass så er det der. Ikke bare en gang, men hver gang jeg trykker bremsen gitt hastigheten er "korrekt".
Kjell
Nei noe sånt kan jeg ikke si jeg har registrert. Skal være ekstra obs på det du beskriver på vei hjem i dag så får vi se om jeg klaret å få til det samme eller ikke...
Oppstartsdunk er vanlig på bensinbiler også, og er visstnok stabilitetskontrollen som gjør en eller annen sjekk etter at man har slått på tenningen og så vidt begynt å kjøre. Men det er jo noe som skjer bare EN gang etter at man vridd om tenningen, ikke hver gang man starter. Tipper den sender en lynrask bremsepuls til hvert hjul og sjekker tilbake at hjulet "svarer" riktig.
Runder 3000km med Miev denne uka, og sliter med å akseptere at også sølvgrå bil blir synlig møkkete...
emagic
Prøvde å fremprovosere dette i går med stereoen av, men jeg er ikke i stand til å få frem noen slik lyd ved køkjøring hverken oppover eller nedover.
Takk for testen. Godt du ikke har samme lyden :)
Ikkenoen feil, men mer et irritasjonsmoment i en ellers så (i langsom fart) lydløs doning; Hvorfor så mange pipelyder, særlig hvis jeg min vane tro starter bilen før jeg tar på sikkerhetsbeltet?
Ellers så langt et komplett problemfritt forhold foreløpig. 2000km. kjørt. Skal nå ha noen kursdager i Oslo og planlegger Tønsberg-Oslo, forsøker først m ferje Horten-Moss iflg. ruteplanlegger drøye 7 mil, men har veldig lyst å forsøke meg på motorveien gjennom drammen en tur. Får da se hvor flink jeg er til å kjøre el-bil. Føler jo at på kjøringen rundt i Tønsberg går 15 mil temmelig greit, men det var det med motorvei da...
Sitat fra: Mjau på torsdag 12. mai 2011, klokken 22:28
Skal nå ha noen kursdager i Oslo og planlegger Tønsberg-Oslo, forsøker først m ferje Horten-Moss iflg. ruteplanlegger drøye 7 mil, men har veldig lyst å forsøke meg på motorveien gjennom drammen en tur.
Hvorfor ikke bruke gamle E18 gjennom Holmestrand og Sande? Da kan du holde "eco-speed", samt at det er noe kortere...
Sitat fra: Boogie på fredag 13. mai 2011, klokken 09:32
Sitat fra: Mjau på torsdag 12. mai 2011, klokken 22:28
Skal nå ha noen kursdager i Oslo og planlegger Tønsberg-Oslo, forsøker først m ferje Horten-Moss iflg. ruteplanlegger drøye 7 mil, men har veldig lyst å forsøke meg på motorveien gjennom drammen en tur.
Hvorfor ikke bruke gamle E18 gjennom Holmestrand og Sande? Da kan du holde "eco-speed", samt at det er noe kortere...
Jepp , sparer vel en 6 kilometer på det , lite trafikk og fin utsikt til fjorden. Går forøvrig utenom Holmestrand , så du slipper bytrafikk.
Gamle E18 Holmestrand til Sande skal forsøkes. Har funnet hva dere mener på kart og dette var et godt tips. Takk skal dere ha!
Feilfritt i 2600 km - men radio og navi er dårlig !
Min har "plystrende" vindstøy, slik gamle volvo 140 hadde på 70 tallet. synes å komme fra overgangen tak/frontrute. Har fosøkt å tape noen kanter uten hell. Ulike stillinger på antennen hjelper ikke, og det har allerede spiral, som kan hjelpe på slik støy. Tydelig fra ca 60 km/t. Noen andre?
mvh
Dunk - plystring - skraping - surkling i batterier - Hørte jeg noe ? Dette er AKUSTISK PARANOIA som alle eiere av gamle biler har blitt påført ! Glem alle lyder fra dette el.smykket og nyt - flatvogna henter deg hvis det er noe ! God tyst tur i 17 mai. toget .
Sitat fra: khvaal på mandag 16. mai 2011, klokken 02:13
Min har "plystrende" vindstøy, slik gamle volvo 140 hadde på 70 tallet.
Noen andre?
Nei - ingen plystring (eller andre ulyder for den saks skyld - kun innslaget av etellerannet som er nevnt over rett etter start på kjøring). Synes forøvrig radioen er helt ok - og navigasjonen også så lenge den får GPS fix ved start.
Ja, det er vindstøy i høye hastigheter. Litt irriterende, men ikke mer enn dieselmotoren irriterer de gangene jeg MÅ kjøre dieseldyret. ;)
PS! Blir noe bedre med sidespeilene innfelt. ;)
5000 km "0 hull" :)
13700 siden februar (!). Fortsatt ikke noe å sette fingeren på. Det er utrolig å tenke på at bilen etter all sannsynlighet må på første service etter under ett år på veien. Vi har to biler, 5 mil hver vei til jobb og vi bruker bare fossilbilen når vi må. Forklarer vel grunnen til den kjørelengen. Men ting ser og virker bra, så det burde ikke bli noe annet enn "rutinesjekk". ;D
Snart 9000 km. Ingen tekniskeproblemer med bilen. Et av de små frontlyktene fremme knuste, men forhandler tok den heldigvis på garantien..
Opplevde i helgen at varmeapparatet ikke virket. Det var rundt 20 minusgrader. I dag med mildere vær var det imidlertid i orden igjen. Hadde ingen slike problemer i fjor vinter enda det var like kaldt da. Noen som har opplevd lignende eller har en forklaring?
Jeg sliter med en mulig feil på 12V-batteriet. Les mer her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4826.0.html
Har bestillt service.
Slapp av,dette ordner seg. ;)
Sitat fra: erik e på tirsdag 07. februar 2012, klokken 20:37
Slapp av,dette ordner seg. ;)
Det er nettopp det jeg har sagt til meg selv de siste 4 ukene. 8)
Feilen ble ikke løst på sevice.
Sitat fra: Heisan på mandag 06. februar 2012, klokken 21:26
Opplevde i helgen at varmeapparatet ikke virket. Det var rundt 20 minusgrader. I dag med mildere vær var det imidlertid i orden igjen. Hadde ingen slike problemer i fjor vinter enda det var like kaldt da. Noen som har opplevd lignende eller har en forklaring?
Bare en tanke: Har du fått sjekket hvor mange kuldegrader "kjølevæsken" din tåler? (Må vel nesten hete varmevæske på disse bilene? ;)
Hvis den fryser er det ikke utenkelig at dette kan bli resultatet.
Har registrert samme selv 2 ganger. Igår var det ca.2 grader. Tror det er noe "el. can bus bug". ;) Det er jo så mye rart som styrer alle funksjoner. :)
Ser jeg har fått litt rust på bremseskivene.
Det har vært en del salt i vinter og jeg har ikke tenkt nok på å jevnlig ta noen harde nedbremsinger. Ser ut som om det er vanskelig å få bort. Har bremset hardt noen dager nå...
Finn en bratt bakke, gi litt gass, sett den i N, og brems. :)
Eller ta av hjulet og bruk en vanlig flat fil. ;)
Det er lettere enn en tror, og den tar også slitasjekanten ganske lett.
Vinkelsliper med "negerkuse" er enda bedre, og roterende sandpapir kan også brukes med måte.
Ikke imponert over listen av feil og mangler som dere trillingeiere har hostet opp. Rust på bremseskivene og lyd fra vinden utenfor er liksom høydepunktene. I tillegg til enkelte mekaniske lyder som sikkert stammer fra noe mekanikk.
Bare sjekk den lange listen over problemer med Leaf.
Heller nesten mot å bli med i trillingeierklubben deres ;)
Sitat fra: KristianW på fredag 02. mars 2012, klokken 00:25
Ikke imponert over listen av feil og mangler som dere trillingeiere har hostet opp. Rust på bremseskivene og lyd fra vinden utenfor er liksom høydepunktene. I tillegg til enkelte mekaniske lyder som sikkert stammer fra noe mekanikk.
Bare sjekk den lange listen over problemer med Leaf.
Heller nesten mot å bli med i trillingeierklubben deres ;)
Det er ingen tvil om at det er det inntrykket en sitter igjen med når en leser dette forumet, og med prisendringene på Trillingene ble de mye mer interesante igjen.
Nå kjenner jeg imidlertid en trilling eier som hadde tilsvarende problem med død bil på grunn av flatt 12V batteri etter en ukes fravær, og har hørt om minst en til, så denne "designfeilen" som vi med gode gamle PSAer ikke hadde ser ut til å være på begge sett med nykommere. Men det er jo tydligvis enkelt å komme rundt med en C-tec i baklomma.
En annen ting er at det ser ut til at hovedproblemet med Leaf er knyttet til smarttelefoner, og en her på forummet påstår at det skal være mulig og kjøre Leaft uten smarttelefon, og noen fler påstår at det lar seg gjøre også med andre smartttelefoner enn Iphone, bare med å modifisere noen "appser". Siden jeg ikke har smarttelefon heller jeg stadig litt mot Leaf men på grunn av pris kanskje alikevell mot Trilling.
Så med trilling trengs en ctec lader og med leaf en ctec og iphone så er 99% av problemene løst.
Sitat fra: KristianW på fredag 02. mars 2012, klokken 00:25
Ikke imponert over listen av feil og mangler som dere trillingeiere har hostet opp. Rust på bremseskivene og lyd fra vinden utenfor er liksom høydepunktene. I tillegg til enkelte mekaniske lyder som sikkert stammer fra noe mekanikk.
Bare sjekk den lange listen over problemer med Leaf.
Heller nesten mot å bli med i trillingeierklubben deres ;)
Simple is best ... som regel.
Hva du blir mest fornøy med av Leaf eller trilling er jo avhengig av hva slags behov og forventninger du har til bilen. En trilling er en veldig enkel og "billig" bil som har et minimum av egenskaper man forventer av en bil i 2011, mens Leaf er i en annen klasse med sine gadgets.
Vår i-Miev tok over etter en nyere Toyota Yaris har nå gått 4000 km siden november og vi har ikke opplevd noen problemer med bilen. Den bare virker, akkurat som Toyotaen. Den krever ikke mye oppmerksomhet i det daglige, og vekker ikke de helt store følelsene hos meg som bilinteressert, men det behovet dekkes helt utmerket av fossil-Alfaen :)
Sitat fra: Griffel på fredag 02. mars 2012, klokken 07:57
Sitat fra: KristianW på fredag 02. mars 2012, klokken 00:25
Ikke imponert over listen av feil og mangler som dere trillingeiere har hostet opp. Rust på bremseskivene og lyd fra vinden utenfor er liksom høydepunktene. I tillegg til enkelte mekaniske lyder som sikkert stammer fra noe mekanikk.
Bare sjekk den lange listen over problemer med Leaf.
Heller nesten mot å bli med i trillingeierklubben deres ;)
Det er ingen tvil om at det er det inntrykket en sitter igjen med når en leser dette forumet, og med prisendringene på Trillingene ble de mye mer interesante igjen.
Jeg tror ikke man skal konkludere med noe som helst basert på hva noen få ildsjeler skriver på internett ;)
Sitat fra: Griffel på fredag 02. mars 2012, klokken 07:57
Nå kjenner jeg imidlertid en trilling eier som hadde tilsvarende problem med død bil på grunn av flatt 12V batteri etter en ukes fravær, og har hørt om minst en til, så denne "designfeilen" som vi med gode gamle PSAer ikke hadde ser ut til å være på begge sett med nykommere. Men det er jo tydligvis enkelt å komme rundt med en C-tec i baklomma.
Det er selvfølgelig feil på trillingene også, men det virker som om eierene ikke er like opptatt av elbil og derfor diskuterer mindre på elbilforum.no
Jeg tror mange ivrige Think/PSA-eiere har kjøpt Leaf og at det derfor blir mye diskusjoner rundt den bilen.
Hvis du ser på sammenhengen antall innlegg og solgte biler skjønner du tegninga...
Sitat fra: Griffel på fredag 02. mars 2012, klokken 07:57
En annen ting er at det ser ut til at hovedproblemet med Leaf er knyttet til smarttelefoner, og en her på forummet påstår at det skal være mulig og kjøre Leaft uten smarttelefon, og noen fler påstår at det lar seg gjøre også med andre smartttelefoner enn Iphone, bare med å modifisere noen "appser". Siden jeg ikke har smarttelefon heller jeg stadig litt mot Leaf men på grunn av pris kanskje alikevell mot Trilling.
Så med trilling trengs en ctec lader og med leaf en ctec og iphone så er 99% av problemene løst.
iPhone lar deg gjøre det samme fra en applikasjon som carwings på nett lar deg gjøre i en nettleser:
* Starte/stoppe lading, sette timer og sjekke status
* Starte/stoppe klimaanlegg, sette timer og sjekke status
Det er mao. fullt mulig å være lykkelig Leaf-eier selv uten mobiltelefon!
Og grunnen til at Nissan har fokusert på iPhone er nok relativt enkel:
* Android er fragmentert (man må støtte flere versjoner og et stort antall håndsett)
* Android kan skryte av store salgstall, men de inkluderer både gamle og "simple" håndsett som ikke er relevante
* Å støtte flere OS (eller telefoner) er ekstremt arbeidskrevende
Dette er ikke argumenter alle forstår (eller liker), så det blir en del "støy".
Thomas
Nå er det jo slik at på internett og i samfunnet ellers også, at vi hører mest fra de som klager. De som er tilfredse hører man ikke så mye fra... ::)
Jeg synes både Thomas og Stjernegris har gode poenger her, så litt vanskelig å konkludere. Men hadde noen av bilene hatt graverende feil ville det vel dukket opp her.
Personlig syns jeg hele Facebook-kjøret til Nissan virker litt slitsomt. Jeg liker enkle systemer som har mindre svett markedsføring og dilldall. Hyppige oppdateringer og IT-relaterte problemer har jeg nok av på jobb;)
Den eneste feil (av betydning) med i-MiEVen er at den koster kr. 60000 mindre nå enn da jeg kjøpt den i høst.
Endelig "riktig" svar. :) God helg. ;)
Sitat fra: Ernie på fredag 02. mars 2012, klokken 14:24
Den eneste feil (av betydning) med i-MiEVen er at den koster kr. 60000 mindre nå enn da jeg kjøpt den i høst.
Og det er ikke en feil som holder potensielle kjøpere tilbake. ;D
Sitat fra: Ernie på fredag 02. mars 2012, klokken 14:24
Den eneste feil (av betydning) med i-MiEVen er at den koster kr. 60000 mindre nå enn da jeg kjøpt den i høst.
Det er vel strengt tatt en Leaf feil det også ;)
Og i enda større grad Nye Think som har falt godt over 100000 NOK siden i fjor.
Heldigvis ventet jeg til nå med å kjøpe meg noen slike.
dere må huske her at mitsubishi har altid laget gode biler har før hatt en gamel lanser som hvar gått over 400tusen da jeg fikk den å jeg kjørte minst 100 tusen uten å jøre noe med bilen ikke engang olje skift å den gikk
jeg har en i miev i dag å har faktisk kjørt mer en 20 tusen å har hvert i malaga med den eneste som jeg reagerte på i bynelsen hvar rekkevidden jeg har fra før en reva jeg kom lenger med men så plutselig kom jeg lenger med i miven akurat som det ble bedre ved ca 20 tusen
Jeg ble påkjørt i rundkjøringa ved Værnes i går. Fikk en del skader på bilen. Men det er vel ikke akkurat bilen sin feil :-)
Jeg har en Leaf, men klarer meg fint med min Samsung-telefon (Android).
Benytter FM-radioen ofte på telefonen og da er det uaktuelt med iPhone.
Se link på dette forumet for hvordan du kan bruke den modifiserte amerikanske versjonen for Android.
P iOn:
- Radio er feilmontert slik at når lysene går på, enten automatisk eller manuellt, så går lysene av i radioen.
- Knappen for å kople ut ESP (XYZ, ABC etc) virker ikke, ihvertfall kommer det ikke noe lys i displayet slik som instruksjonsboka forklarer når den trykkes inn.
Noe annet har jeg ikke funnet hittil - etter 224 km ... ;D
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 09. april 2012, klokken 12:00
P iOn:
- Radio er feilmontert slik at når lysene går på, enten automatisk eller manuellt, så går lysene av i radioen.
- Knappen for å kople ut ESP (XYZ, ABC etc) virker ikke, ihvertfall kommer det ikke noe lys i displayet slik som instruksjonsboka forklarer når den trykkes inn.
Noe annet har jeg ikke funnet hittil - etter 224 km ... ;D
;-D Hans
ref esp - har du hold knappen inne i flere sekunder?
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 17:53
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 09. april 2012, klokken 12:00
P iOn:
- Radio er feilmontert slik at når lysene går på, enten automatisk eller manuellt, så går lysene av i radioen.
- Knappen for å kople ut ESP (XYZ, ABC etc) virker ikke, ihvertfall kommer det ikke noe lys i displayet slik som instruksjonsboka forklarer når den trykkes inn.
Noe annet har jeg ikke funnet hittil - etter 224 km ... ;D
;-D Hans
ref esp - har du hold knappen inne i flere sekunder?
Nei, det hadde jeg ikke før nå. Ved å holde knappen inne i minst 5 sekunder slåes ESP av. Et kort trykk slår den på igjen. Dette med et langt trykk står det ingenting om i instruksjonsboka. ::) Stryk feil #2 fra listen! ;D
// Hans
Min skal på service snart, ting jeg kommer til å "klage" på er:
Dårlig radio
Kupevifte virker ikke
Dunkelyd fra hjuloppheng, spesielt hs foren
Irriterende klirrelyd fra h side på rattstammen
Dugg i v baklykt
Dugg i v grøftelys
Det kan ikke stemme. ;) God helg.
Klarte i dag å punktere høyre forhjul. Vet ikke hva det var som forårsaket dette, men en spiss gjenstand som har falt ut igjen. Hullet var rundt og ca ett par milimeter i diameter (Vanskelig å vurdere i gummi). Er det noen som har opplevd noe lignende? Sannsynligvis er det bare noe som skjer, eller kan det være en svakhet i dekkene? Har Dunlop enasava 2030 sommerdekk som fulgte bilen. Brukt ca 2-3mnd.
Det er jo fredag 13. ...
Slikt skjer. Har ikke tall på hvor mnge ganger jeg har plukka ut skruer og spiker fra dekkene og gjenkjent dem som noe jeg må ha mistet i garasjen... ::)
;-D Hans
Det er dårlig mottak i radioen i min i-Miev 2012. Det skurrer og det er brudd i lyden. Radioen i Volvoen min er ikke sånn. Er det noe å få gjort med det? Lurer på om det ble sagt at radioen ble montert på kaia i Lier.
Sitat fra: bkv på lørdag 14. april 2012, klokken 20:22
Det er dårlig mottak i radioen i min i-Miev 2012. Det skurrer og det er brudd i lyden. Radioen i Volvoen min er ikke sånn. Er det noe å få gjort med det? Lurer på om det ble sagt at radioen ble montert på kaia i Lier.
se også her [url]http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4982.0.html[/ur
tenkte å klage på det ved service eller når jeg har tid og gidder å kjøre innom Mitsubishi..
Sitat fra: bkv på lørdag 14. april 2012, klokken 20:22
Det er dårlig mottak i radioen i min i-Miev 2012. Det skurrer og det er brudd i lyden. Radioen i Volvoen min er ikke sånn. Er det noe å få gjort med det? Lurer på om det ble sagt at radioen ble montert på kaia i Lier.
Jeg har klaget på det samme, og de har sett på det mens bilen var inne, uten resultat. (Antennen ble sjekket). Jeg har også gitt importøren en tilbakemelding på evalueringsskjemaet en tid tilbake.
Sitat fra: Haahov på fredag 13. april 2012, klokken 23:07
Klarte i dag å punktere høyre forhjul. ... Er det noen som har opplevd noe lignende? Sannsynligvis er det bare noe som skjer, eller kan det være en svakhet i dekkene? Har Dunlop enasava 2030 sommerdekk som fulgte bilen. Brukt ca 2-3mnd.
Jeg fikk en skrue gjennom dekk foran to uker etter jeg kjøpte bilen rett hvor sidevegg starter slik at det ikke kunne reparere. Så måtte jeg vente flere måneder for en ny dekk fra Japan. Heldigvis var det rett før vinterdekkene skulle monteres. Jeg tror de energisparende dekk er kanskje ikke så sterk og er sårbære til sidevegg punktering på grunn av profilen (første centimeter av sidevegg ligger ganske nær til veien, selv med fult tryk i dekket.)
Jeg er veldig fornøyd med bilen - overdrevet rekkevidde reklame til tross. Men jeg har en pirk - når jeg parkerer bilen når den er våt og ikke bruker det i noen dager så ruster bremseskivene fast (calipers to disks.) Så må jeg bruke ganske mye motorkraft for å begynne å rulle. Det er en synlig rusteflekk som lager lyd til den er slipt av. Husker ikke at dette har skjedde på tidligere biler. Har noen andre opplevde dette?
Sitat fra: Kanadier på mandag 16. april 2012, klokken 12:08
Jeg er veldig fornøyd med bilen - overdrevet rekkevidde reklame til tross. Men jeg har en pirk - når jeg parkerer bilen når den er våt og ikke bruker det i noen dager så ruster bremseskivene fast (calipers to disks.) Så må jeg bruke ganske mye motorkraft for å begynne å rulle. Det er en synlig rusteflekk som lager lyd til den er slipt av. Husker ikke at dette har skjedde på tidligere biler. Har noen andre opplevde dette?
Klassisk feil på Think ihvertfall. Jeg pleier alltid å ta en kraftig oppbremsing eller to hver morgen med regenerering avslått. På "trilligene" kan man jo ikke slå av regen, men det er svært begrenset regen med helt fulloppladet batteri, så i dag tidlig gjorde jeg dette som en del av "morgenprosedyren".
;-D Hans
Kjør i C-programmet med minst mulig regen. og ta et par kraftige nedbremsinger innimellom når forholdene tillater det. Trå til skikkelig og ikke vær redd for at bremsepedalen og bremsene går i stykker (de tåler slikt helt fint ;) )
Unngå å stå med brekket på hvis bilen skal stå parkert en stund...
Dette er jo et vanlig problem på de fleste biler om man parkerer med brekket på i vått vær. Så som nevnt over, parkerer du på flatmark nøy deg med å sette den i Park uten å dra til brekket.
Mener å huske at i-Mieven også tillot å tråkke på aksellerator og brems samtidig. To føtter kan dermed brukes til å slipe ren bremsene. :)
Takk for alle tipsene angående bremsene som ruster seg fast!
(P.S. Jeg parkerer ikke med brekket på.)
Sitat fra: gbzdoc på mandag 16. april 2012, klokken 14:18
Mener å huske at i-Mieven også tillot å tråkke på aksellerator og brems samtidig. To føtter kan dermed brukes til å slipe ren bremsene. :)
Ifølgje brukermanualen er det feil. Det står det at ein ikkj må bruka gass og brems samtidig fordi det skal utløysa ein "sikkerhetsfunksjon" og bilen kan ikkje køyra meir....
Fatter ikke helt hvordan det hjelper å ikke parkere med brekket på mot rustne skiver?
Hjelper ikke mot rustne skiver, men mot at klossene ruster fast på skivene. ;)
Men dersom dette skjer konsekvent også når brekket IKKE er på ville jeg tatt en prat med verkstedet. Høres jo ut som bremsene subber eller noe...
At man ikke skal bruke "gass" og brems samtidig er naturlig å skrive i en håndbok. Folk som ikke er vant til biler uten clutch har f.eks. lett for å bruke venstrefoten på bremsen. Bla. min mor gjorde det... Noen som sa Kenguru??? ;-)
Leafen kan bremse mens man tråkker på "gassen" i hvert fall, men mener da å huske jeg gjorde det samme med i-Miven... Men mulig jeg surrer, så overlater til noen som har bilen enda å uttale seg. :)
Egentlig mener jeg det burde være en selvfølge å kutte motorkraften om man prøver å bremse og "gasse" samtidig. Men både Toyotaen og Leafen godtar det. Audien jeg hadde kutta motorkraften med en gang.
Men den har jo bare skiver foran.
Stemmer det (har blitt litt for vant til Leif som har skiver), men bremsebånd ruster like fullt fast når brekket er på i fuktig vær.
Smale felger foran = mer vann på skiver? Ingen lyd fra motor=hører rust på bremser lettere? Håndbrekk er på bakhjul som er trommelbremser. El-bil = blir brukt på kortere turer= noe mer rustdannelse? Vi går mot sommer = mindre "rust" på bremser (forhåpentligvis).
Kjøpte ny Ion i dag med ferdig rusta skiver. Plager meg egentlig ikke. Men dersom klossene stadig vekk fester seg til skivene er jo det litt upraktisk kanskje.
Hadde ingen problemer med det på min etter 12000 km. Bremsene rusta jo når bilen hadde stått i ro i vått vær, men rusta aldri fast slik som nevnt over. Parkerte alltid uten å dra til brekket hvis det var flatt.
På det lengste stod den i over to uker uten tegn til problemer.
Sitat fra: Kris på mandag 16. april 2012, klokken 22:14
Kjøpte ny Ion i dag med ferdig rusta skiver. Plager meg egentlig ikke. Men dersom klossene stadig vekk fester seg til skivene er jo det litt upraktisk kanskje.
Kanskje ditt eksemplar har stått litt lenge på lager i Drammen? Min har blanke og fine skiver enn sålenge. ::) Prøv noen harde nedbremsinger og se om det går bort.
;-D Hans
Mine ruster fast over natten dersom jeg har kjørt på saltede veier.
Kjørte i Oslo selv vinterstid med masse saltsørpe uten problemer.
Jeg ville fått det sjekket opp...
Sitat fra: MortenH på mandag 16. april 2012, klokken 10:25
Jeg har klaget på det samme, og de har sett på det mens bilen var inne, uten resultat. (Antennen ble sjekket). Jeg har også gitt importøren en tilbakemelding på evalueringsskjemaet en tid tilbake.
Ja, de sier vel gjerne at de ikke finner noe, men radioen er like dårlig (ubrukelig) for det . De burde bytte den med noe som fungerer.