Elbilforum.no
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Pilot på torsdag 13. juli 2017, klokken 10:57
Tenker å oppgradere fra BMW i3 grunnet familieøkning. Klarer greit med i3, men er en del logistikk i bagasjerommet og mas med bakre dørene.
Ser på finn.no en del Tesla S fra '13 og '14 som har kjørt rundt 45-50' km til 470-500kNOK, samtidig har jeg fått tilbud på ny Kona til 350kNOK (tipper det den ender på 400 kNOK siden jeg ønsker stor 68kWh batteri og en del utstyr)
Skjønner st det er vanskelig å uttale seg om Kona, men jeg lurer på om hva er mer lurt. Brukt Tesla med mer plass, men bakhjulsdrift og lite igjen av garantien eller Kona som er helt ny, forhjulsdrift, men mindre plass.
Noen tanker?
Holder plassen i Kona for dere, så hadde jeg kjøpt den. For meg veier det tyngst med pris og garanti, pluss selvfølgelig helt ny bil.
Kan man bestille Kona el nå? Evt. Hvor
Sent from my iPhone using Tapatalk
Med tanke på familieøkning uten at jeg vet hvor mange du har fra før, holder Kona sitt bagasjerom? 361 liter på fossilutgaven. 350-400.000 virker overpriset på meg.
Sitat fra: Hebb74 på torsdag 13. juli 2017, klokken 12:43
Kan man bestille Kona el nå? Evt. Hvor
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kan registere din interesse på www.kona.no
Da får du et nummer i bestillingskøen og blir kontaktet av forhandleren når prisene for e-utgaven er klar.
Jeg hadde kjøpt en brukt Tesla og kjøpt utvidet garanti i 3 år/60.000km
Kona er sikkert grei nok, men kan ikke sammenlignes med Tesla synes jeg. Selvsagt kommer personlige preferanser og behov inn i bildet her, men lenger rekkevidde, superladere, større plass, normalt utseende, komfort og sportslighet m.m gjør at min mening ville gått i Teslas favør ihvertfall :)
Kona sine rare lykter, forskjellige farger på tak osv, liten plass osv trekker ned for min del. Den havner litt i samme kategori som Ampera synes jeg, som sikkert også er en grei bil, men også har blitt vurdert vekk av meg. Skal sies at jeg er ferdig med mine vurderinger og har bestillt Tesla fordi det var riktig for meg :)
Verdt å merke seg er at om du ser etter en brukt Tesla i den prisklassen , så kan du nå evt kjøpe en helt ny tesla til samme lånekostnaden siden Tesla har rentekampanje med 0.25% rente på billån :O
Tesla er helt klart er bedre bil. Lengre rekkevidde, større plass og mer sporty. Men det har også vært mange feil og tull med dem, men også veldig bra garanti.
Er ikke Kona større enn Ampera-e?
Sitat fra: Pilot på torsdag 13. juli 2017, klokken 10:57
Tenker å oppgradere fra BMW i3 grunnet familieøkning. Klarer greit med i3, men er en del logistikk i bagasjerommet og mas med bakre dørene.
Ser på finn.no en del Tesla S fra '13 og '14 som har kjørt rundt 45-50' km til 470-500kNOK, samtidig har jeg fått tilbud på ny Kona til 350kNOK (tipper det den ender på 400 kNOK siden jeg ønsker stor 68kWh batteri og en del utstyr)
Skjønner st det er vanskelig å uttale seg om Kona, men jeg lurer på om hva er mer lurt. Brukt Tesla med mer plass, men bakhjulsdrift og lite igjen av garantien eller Kona som er helt ny, forhjulsdrift, men mindre plass.
Noen tanker?
Når kommer Kona til Norge?
Sitat fra: Ørjan Volpe Bardal på torsdag 13. juli 2017, klokken 13:39
Sitat fra: Hebb74 på torsdag 13. juli 2017, klokken 12:43
Kan man bestille Kona el nå? Evt. Hvor
Du kan registere din interesse på www.kona.no
Da får du et nummer i bestillingskøen og blir kontaktet av forhandleren når prisene for e-utgaven er klar.
Flere forhandlere har sendt ut skriftlig tilbud allerede. Feks. Aaby Auto i Bærum (telf. 67171604)
Sitat fra: Ebe på torsdag 13. juli 2017, klokken 18:30Er ikke Kona større enn Ampera-e?
Lengde 4165 mm
Bredde 1800 mm
Høyde 1550 mm
Akselavstand 2600 mm
Lengde 4166 mm
Bredde 1765 mm
Høyde 1595 mm
Akselavstand 2601 mm
Hvilke tall som tilhører hvilken bil?
Bolt/Ampera-e er slår Kona på alle mål unntatt bredde.
Med de målene der, så er Kona størst for en familie... :)
Men uansett kommer det ann på hvordan plassen er utnyttet innvendig. F.eks er jo Tesla veldig bred utvendig, men ikke spesielt bred innvendig...
Har selv Ampera-E, Kona har vel enda mindre bagasjerom. Jeg synes denne fungerer godt med barn i det daglige, men er for lite bagasjerom til ferier/hjem til jul etc.
Er du villig å kjøre med skiboks de gangene du har behov for å få med noe annet enn vogn? Det må du regne med med Kona.
Hadde valgt Tesla forutsatt at 3 års garantien dekker ALT. Kvaliteten på de første Teslaene er vel ikke akkurat direkte bra.
Sitat fra: bmw2002 på fredag 14. juli 2017, klokken 22:12
Har selv Ampera-E, Kona har vel enda mindre bagasjerom. Jeg synes denne fungerer godt med barn i det daglige, men er for lite bagasjerom til ferier/hjem til jul etc.
Er du villig å kjøre med skiboks de gangene du har behov for å få med noe annet enn vogn? Det må du regne med med Kona.
Hadde valgt Tesla forutsatt at 3 års garantien dekker ALT. Kvaliteten på de første Teslaene er vel ikke akkurat direkte bra.
Det påstås hardnakket at Kona får mulighet for hengerfeste. Det hjelper jo på noen situasjoner hvis man kan ha en liten varehenger.
Sitat fra: Crown på fredag 14. juli 2017, klokken 22:35
Sitat fra: bmw2002 på fredag 14. juli 2017, klokken 22:12
Har selv Ampera-E, Kona har vel enda mindre bagasjerom. Jeg synes denne fungerer godt med barn i det daglige, men er for lite bagasjerom til ferier/hjem til jul etc.
Er du villig å kjøre med skiboks de gangene du har behov for å få med noe annet enn vogn? Det må du regne med med Kona.
Hadde valgt Tesla forutsatt at 3 års garantien dekker ALT. Kvaliteten på de første Teslaene er vel ikke akkurat direkte bra.
Det påstås hardnakket at Kona får mulighet for hengerfeste. Det hjelper jo på noen situasjoner hvis man kan ha en liten varehenger.
Inntil de påstandene bekreftes, tror jeg det blir hengerfeste til sykkelstativ.......
Dvs lite interessant
Så lite interessant at jeg er 380 ish i køen for el modellen :) Jeg driter i bagasjeplass, gi meg komfor og masse rekkevidde til billig penge. Tesla ryker på punkt 3.
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. juli 2017, klokken 01:56
Sitat fra: Crown på fredag 14. juli 2017, klokken 22:35
Sitat fra: bmw2002 på fredag 14. juli 2017, klokken 22:12
Har selv Ampera-E, Kona har vel enda mindre bagasjerom. Jeg synes denne fungerer godt med barn i det daglige, men er for lite bagasjerom til ferier/hjem til jul etc.
Er du villig å kjøre med skiboks de gangene du har behov for å få med noe annet enn vogn? Det må du regne med med Kona.
Hadde valgt Tesla forutsatt at 3 års garantien dekker ALT. Kvaliteten på de første Teslaene er vel ikke akkurat direkte bra.
Det påstås hardnakket at Kona får mulighet for hengerfeste. Det hjelper jo på noen situasjoner hvis man kan ha en liten varehenger.
Inntil de påstandene bekreftes, tror jeg det blir hengerfeste til sykkelstativ.......
Dvs lite interessant
Hengerfeste til sykkelstativ er bedre enn ingenting Iforutsatt kan ta to el-sykler), hengerfeste til liten varehenger bra, men det er først når jeg kan trekke 13/1500 kilo at jeg for egen del er helt i mål.