Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Kjelli på tirsdag 08. mars 2011, klokken 12:50

Tittel: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Kjellitirsdag 08. mars 2011, klokken 12:50
Var innom gass og hurtigladestasjonen i sandnes som lyse holder på å sette opp.
Iløpet av noen få uker skal hurtigladestasjonen på plass. Det er visst 2 uttak på hurtiglading stasjonen de skal sette opp. Pris på lading er foreløpig ukjent.

Det er også 2 stolper for senlading allerede på plass.

Det blir jo veldig greit å ta handleturen til Kvadrat, og på veien hjem stikker en bare innom hurtigladestasjonen en km nedi gata og få toppet bilen helt opp før en drar hjemover.

Ett skritt i rett retning.

Kjelli
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Baltortirsdag 08. mars 2011, klokken 15:04
Sitat fra: Kjelli på tirsdag 08. mars 2011, klokken 12:50
Iløpet av noen få uker skal hurtigladestasjonen på plass. Det er visst 2 uttak på hurtiglading stasjonen de skal sette opp. Pris på lading er foreløpig ukjent.
Kjelli
Enig med deg, dette blir en ny tidsregning for de med rette type bil.

Vi i Rogaland Elbilforening hadde et møte med Lyse i høst, vi foreslo at alle Chademo ladestasjoner bør utstyres med 2 kabler, da kan bilen på vent parkeres og gjøres klar mens den før gjør seg ferdig. Dette vil øke kapasiteten. Det vil også føre til mindre stress, du kan spasere en liten tur mens ladingen pågår, uten at det går ut over noen.
Men ifølge mail fra prosjektansvarlig har det endt opp med kun en kabel. Hvor har du infoen om 2 kabler fra?
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Kjellitirsdag 08. mars 2011, klokken 15:30
Da stemmer det sikkert ang. bare en kabel.

Jeg fikk infoen fra de som stod og testkjørte kompressoren og holdt på med testing på plassen.
Men han var ikke el-kar han som stod der, og det kan være han har misforstått.

Da blir det sannsynligvis bare en kabel da. litt dumt, men forferdelig mye bedre en ingen kabel :)

Kjell
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Baltorsøndag 13. mars 2011, klokken 11:27
LA DET BLI .... STRØM ;D
Her kommer altså Rogalands første hurtigladestasjon, som etter ryktene å dømme også blir landets første!
Dette er i Luravika, i nordenden av Sandnes, tett opptil hoteller, restauranter og en Kiwi butikk. Plassen har nå en gassfyllestasjon med 2 slanger, dessuten 2 doble ladesøyler for standardlading. Chademoladeren er ikke montert enda, men tavleskap og kabling er på plass.

Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Baltoronsdag 23. mars 2011, klokken 09:53
Åpningen av denne Chademo ladestasjonen er nå fastsatt til 26.04.
Vi gleder oss. :D Dette blir et høydepunkt. Alt tyder på at dette blir landets første Chademo ladestasjon.

Vi må være litt forsiktige med å si at dette er den første hurtigladestasjonen, det er ingen vedtatt definisjon av hurtiglading.
Sola Kommune har hurtigladestasjon til sine 2 Litium Reva-er. Bilene brukes i hjemmebaserte tjenester, og hvis de blir brukt litt mer enn planlagt en formiddag lader de bare litt midt på dagen.
Dette fungerer ifølge Sola Kommune veldig greit. Ladetid ca 1 time.

PSA har levert hurtigladestasjoner til sine biler. Er noen av dem operative?
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: hmaonsdag 23. mars 2011, klokken 10:35
Dette blir intet mindre enn lekkert. Gratulerer til Rogaland og Lyse!
Dette er bare starten - tenk når samtidige pølseboder (les; Statoil/Shell) langs norske veier er oppsatt med slike ladere :)

Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Baltoronsdag 23. mars 2011, klokken 18:48
Faktisk er det mange flere på gang enn disse 3 i Rogaland. La oss håpe de som sitter på konkret info etterhvert letter litt på kabelen.
Disse tre er samlokalisert med biogassstasjoner, dermed måtte de plasseres tilknyttet gassnettverket Lyse har innstallert på Nordjæren.

Jeg vil også anta at mange av de som selger Chademo biler vil føle presset om å innstallere egne ladere. Dette kan bli et ganske bra nett. :)
Taxisentraler bør ha.sine egne.
Flåtebrukere bør også ha egne.
Hvis betalingssystemene blir enkle og standardisert vil det bli naturlig at "dedikerte men tilgjengelige" hurtigladestasjoner kan levere til tilfeldig besøkende. 
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Helgetorsdag 24. mars 2011, klokken 12:22
Sitat fra: Baltor på onsdag 23. mars 2011, klokken 09:53
Vi må være litt forsiktige med å si at dette er den første hurtigladestasjonen, det er ingen vedtatt definisjon av hurtiglading.

PSA har levert hurtigladestasjoner til sine biler. Er noen av dem operative?

Jeg vet ikke om noen av dem fortsatt er operative, men de har i alle fall vært operative. Derfor var det Norges første hurtigladestasjoner om det ikke var noen før dem også  ;D  Men dette blir vel som også allerede påpekt Norges første Chademo ladestasjon.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: daghbtorsdag 24. mars 2011, klokken 17:06
Vil vel tro at 48A-stasjonen tilpasset Tesla på Hamar og 70A-en på Vålerbanen kan defineres som hurtiglading og de har vært aktive noen måneder.

Men vil ikke legge noen demper på lykken: Blir fantasisk med hurtiglading i Rogaland!

Spørs om man ikke kan definere hurtiglading som noe som leverer mere enn 3,3 kW, altså 220V/16A. "Bredbånd" er jo av alle leverandørene definert som alt med båndbredde større enn 128kbps (dobbel ISDN).

Så får vi heller diskutere "Superhurtiglading" etterhvert, tilsvarende "Superbredbånd"! :)
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Hans Håvard Kvisletorsdag 24. mars 2011, klokken 22:06
NOBIL har 3 stasjoner som er definert som hurtiglading på ladestasjoner.no, ha kun filteret hurtiglading aktivt (avkryssa). Da kommer disse fram.

Åsså ramsa opp her: http://elbil.no/ladestasjoner/312-hurtiglading-nobil

I NOBIL som er det reneste orakelet for all informasjon om ladestasjoner, finner vi noen ytterst får ladepunkt som ikke er de vanlige 16A-kursene.
    * Det er 2 Tesla hurtigere ladere. En på Vålerbanen og en hos Eidsiva på Hamar. Det vil si at begge er i Hedmark fylke!
    * Eco Fuel har satt opp 2 stk 32A 3-fas 400V i Madserud allé.
    * En artighet er den gamle hurtigladeren som fortsatt står på Torp flyplass og er i drift. Den leverer 150A til første generasjons elektriske Peugot og Citroën.
    * Det er 3 stk 32A 3-fasuttak registrert. Ett er midt i Rakkestad sentrum og eies av kommunen. De to andre er det privatpersoner som har gjort tilgjengelig for allmenheten. Søtt.
    * Til slutt har vi Teslaeieren i Asker som har en 32A Teslalader tilgjengelig som kriseløsning for alle Teslaeiere. Det er bare å ringe.


Akkurat her kanskje litt rause med hva som kan kalles hurtiglading?

Forsåvidt morsomt og være her idag, hvor en CHAdeMO-lader fylte tørste i-MiEVer som kjørte Oslo-Drammen-Oslo: http://twitpic.com/4cr1sm
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Helgemandag 28. mars 2011, klokken 12:51
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 24. mars 2011, klokken 22:06
    * En artighet er den gamle hurtigladeren som fortsatt står på Torp flyplass og er i drift. Den leverer 150A til første generasjons elektriske Peugot og Citroën.
Altså en som fortsatt fungerer ;D Dette er vel en hurtiglader på nesten 20 kW som kan lade de gamle PSA'ene til 80 % (mer tillates vel ikke på disse mht hurtiglading).
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: elektroluxmandag 28. mars 2011, klokken 16:24
[quote author=Hans Håvard Kvisle link=topic=3428.msg29751#msg29751
    * En artighet er den gamle hurtigladeren som fortsatt står på Torp flyplass og er i drift. Den leverer 150A til første generasjons elektriske Peugot og Citroën.
   [/quote]

Blir denne brukt av noen?

Hvis ikke burde den blitt flyttet til en bedre plass. Der er jo mangfoldige PSA'er på veiene som kunne trengt den.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Helgemandag 28. mars 2011, klokken 16:43
Sitat fra: elektrolux på mandag 28. mars 2011, klokken 16:24Blir denne brukt av noen? Hvis ikke burde den blitt flyttet til en bedre plass. Der er jo mangfoldige PSA'er på veiene som kunne trengt den.
Det virker slett ikke vanskelig å være enig i dette. Finnes det kanskje flere også enn denne ene?
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Hans Håvard Kvislemandag 28. mars 2011, klokken 19:27
Hvis du vil flytte den, tror jeg du må prate med Miljøbil Grenland. Synes svakt å huske at det var dem som i sin tid satt den opp. Men kanskje Boogie veit mer, tipper han har brukt den.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 30. mars 2011, klokken 08:53
Miljøbil Grenland har 3 hurtigladere. 1 på Torp, en sto i Skien og en står vel fortsatt på brygga i Porsgrunn. Jeg spurte MG om den som sto i Skien kunne monteres f.eks i Tønsberg. De ville de ikke. Den var tiltenkt deres nye elbilsenter i Porsgrunn.
Tenker at det må nytt lederskap i MG før noen ladede kan omplassere eller selges.

AM
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 30. mars 2011, klokken 12:00
Jeg skulle virkelig ønske det kom en hurtiglader (for PSA) på E18 mellom Oslo og Tønsberg...
Den bensinstasjonen som satte opp en slik (og tok f.eks 1,-/min) ville tjent den inn i løpet av kort tid bare på grunn av økt matsalg.

De ville i tillegg fått medieoppmerksomhet verdt langt mer enn hurtigladeren kostet...

Thomas
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: elektroluxonsdag 30. mars 2011, klokken 12:14
Og plutselig ville de gamle PSA'ene kunne kjørt Tønsberg-Oslo med en 1/2t pause.

Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Elmoonsdag 30. mars 2011, klokken 19:43
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 30. mars 2011, klokken 12:00
Jeg skulle virkelig ønske det kom en hurtiglader (for PSA) på E18 mellom Oslo og Tønsberg....
Veldig enig. Boogie sin blir liksom akkurat for langt unna.

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. mars 2011, klokken 08:53
Miljøbil Grenland har 3 hurtigladere. 1 på Torp, en sto i Skien og en står vel fortsatt på brygga i Porsgrunn.
Hva kreves for å bruke disse PSA-hurtigladerene ??? (ops, har visst kuppet en tråd nå)
Er der sånn at ladehansken står i laderen og bare plugges i bilen, og det eneste som kreves av bilen er at den har DC-kontakter og ledninger?
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Elmoonsdag 30. mars 2011, klokken 19:48
Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. mars 2011, klokken 12:14
Og plutselig ville de gamle PSA'ene kunne kjørt Tønsberg-Oslo med en 1/2t pause.

Og vel så det!  Larvik for å nå danskebåten!
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: El rayoonsdag 30. mars 2011, klokken 20:19
Sitat fra: Elmo på onsdag 30. mars 2011, klokken 19:43
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 30. mars 2011, klokken 12:00
Jeg skulle virkelig ønske det kom en hurtiglader (for PSA) på E18 mellom Oslo og Tønsberg....
Veldig enig. Boogie sin blir liksom akkurat for langt unna.
Jeg er også enig! Skal kjøre Oslo - Larvik i juni (ikke mai ;)), jeg også.
Sitat fra: Elmo på onsdag 30. mars 2011, klokken 19:43
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. mars 2011, klokken 08:53
Miljøbil Grenland har 3 hurtigladere. 1 på Torp, en sto i Skien og en står vel fortsatt på brygga i Porsgrunn.
Er der sånn at ladehansken står i laderen og bare plugges i bilen, og det eneste som kreves av bilen er at den har DC-kontakter og ledninger?
Det går vel an å bygge om Th!nk classic med tilsvarende hurtigladekontakt og manuell utkobling.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: elektroluxonsdag 30. mars 2011, klokken 21:26
Jeg tror hurtigladeren trenger signaler fra Sagem boksen. Dette for at den ikke skal pøse på med 150A på en batteripakke med for høy temperatur, for høy ladetilstand etc.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Baltoronsdag 30. mars 2011, klokken 22:50
OK, nå har dette blitt en teknsik tråd om ulike hurtigladere. Jeg lager en ny under Rogalandsseksjonen hvor vi kan følge framdriften på prosjektet vi har i Rogaland.
Alle de som har kjøpr nye biler er kun interressert i Chademo ladere, når kommer de? Hvor kommer de? De vil ikke lese om  mulighetene for å modifisere styresignaler i Sagembokser eller bygge om Think Classic til PSA hurtigladere.
Jeg mener det er behov for en tråd som kan følge utviklingen og utbyggingen av Chademo ladestasjonene (og den bør ikke plasseres under tekniske spørsmål)
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: elektroluxonsdag 30. mars 2011, klokken 23:01
Chardemo ladere er greit nok, men flertallet av Elbilene i Norge er fremdeles PSA classic og Think Classic.

Det er bedre at hurtigladere til disse kommer sent enn aldri, og gjerne parallelt med de andre laderene.

Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Baltoronsdag 30. mars 2011, klokken 23:12
Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. mars 2011, klokken 23:01
Chardemo ladere er greit nok, men flertallet av Elbilene i Norge er PSA classic og Think Classic.
Hvis salget av de nye fortsetter på samme måte er det ikke mange måneder til Chademo biler er i flertall her i Rogaland, og eierne hungrer etter info :P
10 år gamle PSA ladere på bortgjemte steder er ikke en like stor nyhet.

De har nå levert ut mer enn 30 Chademobiler bare i Stavanger, dessuten ganske mange i Sandnes, opp mot 50 totalt? Men i og med at dette nå er en teknisk tråd blir dette en avsporing...
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: MortenHfredag 22. april 2011, klokken 07:36
Her er en bildeserie fra "min første gang" i Luravika. Det hele var over på ca 10 min.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Rossifan46mandag 16. mai 2011, klokken 17:08
Leser at CHAdeMO hurtigladerene som "spretter opp" flere steder i Norge om dagen bruker ca 20-30 min på opplading fra 0-80 %.

Har søkt litt rundt på nettet, men ikke funnet svar på disse spørsmålene:

1. Hva er grunnen til at det alltid er 80 % kapasitet som oppgis?
2. Er det mulig/lov å lade bilen til 100 % på disse laderene?
3. Hvis 2 = ja, hva er forventet ladetid fra 80-100 % kapasitet?

Tar utgangspunkt i Mitsubishi i-MiEV (og søstrene) som har denne lademuligheten pr i dag.

Er takknemlig om der er noen her på forumet som har erfaring med, eller som kan hjelpe meg med disse spørsmålene :-)
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: hkaspenbergmandag 16. mai 2011, klokken 18:09
Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. mai 2011, klokken 17:08
Leser at CHAdeMO hurtigladerene som "spretter opp" flere steder i Norge om dagen bruker ca 20-30 min på opplading fra 0-80 %.

Har søkt litt rundt på nettet, men ikke funnet svar på disse spørsmålene:

1. Hva er grunnen til at det alltid er 80 % kapasitet som oppgis?
2. Er det mulig/lov å lade bilen til 100 % på disse laderene?
3. Hvis 2 = ja, hva er forventet ladetid fra 80-100 % kapasitet?

Tar utgangspunkt i Mitsubishi i-MiEV (og søstrene) som har denne lademuligheten pr i dag.

Er takknemlig om der er noen her på forumet som har erfaring med, eller som kan hjelpe meg med disse spørsmålene :-)

Man stopper på 80% for å ikke overopphete batteriene.

;-D Hans
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Focusmandag 16. mai 2011, klokken 18:23
Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. mai 2011, klokken 17:08
3. Hvis 2 = ja, hva er forventet ladetid fra 80-100 % kapasitet?

Så langt jeg har funnet ut lades resten på vanlig lade tid.
Så det er ikke noe poeng å fortsette å stå på hurtig kontakten, isteden kan du flytte over til en vanlig stikk som det pleier å være på samme plassen.
Dette spesielt dersom det er flere som skal lade og trenger hurtig lading.
Jeg har testet den på lura og det virket helt utmerket
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Elmomandag 16. mai 2011, klokken 19:41
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 16. mai 2011, klokken 18:09
Man stopper på 80% for å ikke overopphete batteriene.
Sitat fra: I-MIEV på mandag 16. mai 2011, klokken 18:23
Så langt jeg har funnet ut lades resten på vanlig lade tid.

Ja det stemmer. Bilens elektronikk "sier" i fra" til laderen at den skal begrense til vanlig ladestrøm.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Baltormandag 16. mai 2011, klokken 22:43
Sitat fra: I-MIEV på mandag 16. mai 2011, klokken 18:23
Så langt jeg har funnet ut lades resten på vanlig lade tid.
Så det er ikke noe poeng å fortsette å stå på hurtig kontakten, isteden kan du flytte over til en vanlig stikk som det pleier å være på samme plassen.
Strømstyrken er til enhver tid oppgitt på displayet, det ser ut til at den synker endel også før den når 80%. Tipper dette er avhengig av batteritemperatur.
Fra 80 % kan man fortsette med 30A*, som er mer enn det den innebygde laderen kan levere. Men både den innebygde og eksternladeren justerer seg nok ned mot slutten, så det er ikke sikkert en sparer mye på de siste 20%
*Dette gjaldt iallefall den bilen jeg fulgte med på.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: El rayotirsdag 17. mai 2011, klokken 00:28
Alle nåværende batterityper må balanseres i siste del av ladingen slik at ingen av cellene overlades. Balanseringen må utføres med lav ladestrøm over en times tid.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: Lynettirsdag 17. mai 2011, klokken 15:43
På Nissan Leaf er det også et valg om å lade til bare 80% ved normallading, skal vistnok være bra for levetiden på batteriene å holde seg mellom 20% - 80%

Det er også advart om at hurtiglading reduserer levetiden på batteriene.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: MortenHonsdag 10. august 2011, klokken 16:46
Lyses hurtiglader på Jæren er testet. Se rapport her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3519.msg33419.html#msg33419

Ved mitt besøk i 15 tiden i dag var det ikke mulig å starte ladeprosessen. Bilen viste at den var tilkoblet, men ladestasjonens display viste bare bruksanvisning for tilkobling. Startknappen lyste ikke. Jeg hadde tilnærmet tomt batteri, men klarte med forsiktig kjøring å komme meg hjem til Bryne med hårfin margin.
Tittel: Sv: Lyse sine tre hurtigladestasjoner
Skrevet av: DocNaklingonsdag 31. august 2011, klokken 13:48
Folkens, sidan 15.9.2010 har eg hatt ladestasjon i Bergen med 32A/400 V.
Har de gløymt meg? Eg er registrert på ladestasjoner.no, Hans Håvard.
Velkomen til gratis lading!