Elbilforum.no

Diverse => Alternativ energi => Emne startet av: zbk på lørdag 24. juni 2017, klokken 15:45

Tittel: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbklørdag 24. juni 2017, klokken 15:45
Fikk idriftssatt anlegget mitt sent på dagen i går og har ergo ikke fått kontakt med Otovo for å sjekke hva som må til for å overvåke produksjonen uten å stirre på inverteren.

Jeg fikk en Fronius-inverter og har lastet ned en applikasjon fra dem som gir en slags oppskrift for oppsett av dette, men er litt usikker på om det er forhåndsoppsatt noe kommunikasjon som jeg kan ødelegge om jeg blir for kreativ  ::).

Noen andre som har erfaring med samme inverter eller annen nyttig informasjon om dette?
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Amigakongenlørdag 24. juni 2017, klokken 21:00
Ingen kjennskap til denne inverteren. Jeg fikk en Steca coolgrid. Søkte på nettet og fant oppskrift på hvordan jeg kunne få den på nett. Måtte ha nettverkskabel. Kunne registrere inverteren hos dem, så nå sender den data dit.  Har egen nettside jeg kan se produksjonen på.
Hvilken type Fronius inverter har du?
(http://bildr.no/thumb/Z3RPYXlu.jpeg) (http://bildr.no/view/Z3RPYXlu)
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbksøndag 25. juni 2017, klokken 09:15
Inverter er en Fronius-inverter Symio 7-0-3 (trefase).

Endte opp med å kjøre gjennom oppskriften i appen og fikk satt opp logging. Har anlegget på uthuset, så jeg endte opp med å sette det mobile bredbåndet som nettkobling for inverteren. Bruker det lite, så det skulle funke greit til jeg finner en permanent løsning. Marginalt signal innenfra hovednettet der ute,  så derfra funker ikke slik det står i dag.

Produsert drøye 40kWt siden oppstart fredag ettermiddag. Mest regn, men noen små solgløtt i dag. Max output 7.5kW i går.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: HenryJacmandag 26. juni 2017, klokken 23:47
Hvor stort anlegg har du?
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbktirsdag 27. juni 2017, klokken 07:34
30paneler, tror det er ~7.8kWp.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravntorsdag 20. juli 2017, klokken 13:17
Sitat fra: Amigakongen på lørdag 24. juni 2017, klokken 21:00
Ingen kjennskap til denne inverteren. Jeg fikk en Steca coolgrid. [/url]

Jeg har og Steca coolgrid og laget meg dette panelet til hedersplassen i stua som henter data rett fra inverteren via nettverket:
(http://sixbynine.no/ravn/ledx.jpg)


Forøvrig kan det diskuteres hvem som er Amigakonge her :P
(http://sixbynine.no/ravn/amigax.jpg)(http://sixbynine.no/ravn/amiga2x.jpg)

Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: jkirkebomandag 21. august 2017, klokken 22:02
Sitat fra: P85TMS på mandag 21. august 2017, klokken 21:02
Hvordan holder dere orden på produsert og forbrukt strøm?
Eller, hvordan ser dere hva som er levert på nettet og Otovo skal betale for?

Har hatt anlegg i drift i tre måneder og enda ikke sett hverken tall eller betaling for produksjon..

Disse tallene får jeg fra nettleverandøren min, kan se de på "Min Side".
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbktirsdag 22. august 2017, klokken 20:45
Lysenett eller er det andre vrangpeiser av netteiere i landet også?
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbktirsdag 22. august 2017, klokken 22:39
Tipper jeg er i samme suppa...  >:(

Har mast siden installasjonen om å få bekreftet at alt var i orden og har etter to måneder fortsatt ikke fått bekreftet at alt er i orden. Siste jeg hørte var for noen uker siden, men ble lite optimistisk nå.

Blir litt grinete om det ikke er mulig å finne ut hvor mye jeg har hatt i overproduksjon de to mnd anlegget har vært i drift.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Elmoonsdag 23. august 2017, klokken 10:08
@zbk og @P85TMS.  Har dere "fått" ny måler ??
Det må vel til for at netteier skal kunne registrere overproduksjon eksplisitt.

Jeg er ikke Otovo kunde, men jeg fikk ny måler av Hafslund bare et par uker etter at anlegget mitt var ferdig. Da sendte jeg selv inn søknad om å blir plusskunde (https://www.hafslundnett.no/oss/sok/14398) sammen med dokumentasjon om anlegget.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkonsdag 23. august 2017, klokken 10:46
Sitat fra: Elmo på onsdag 23. august 2017, klokken 10:08
@zbk og @P85TMS.  Har dere "fått" ny måler ??
Det må vel til for at netteier skal kunne registrere overproduksjon eksplisitt.

Jeg er ikke Otovo kunde, men jeg fikk ny måler av Hafslund bare et par uker etter at anlegget mitt var ferdig. Da sendte jeg selv inn søknad om å blir plusskunde (https://www.hafslundnett.no/oss/sok/14398) sammen med dokumentasjon om anlegget.

Ny måler var installert lenge før solcelleanlegget. Mesteparten av poenget med å velge Otovo er jo å slippe å forholde seg til detaljer, men det ser ut til at de ikke har verdens beste rutiner for å sikre at alt er i orden etter installasjon...
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Elmoonsdag 23. august 2017, klokken 13:03
Sitat fra: zbk på onsdag 23. august 2017, klokken 10:46
Ny måler var installert lenge før solcelleanlegget.
:+1:
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 25. august 2017, klokken 15:49
For min del var det jo enklere før jeg fikk ny måler, da gikk den gamle mekaniske i revers ved overproduksjon, enklere blir det ikke.

Logga meg inn hos lyse nå og jammen har jeg fått ett nytt "plusskunde" valg.
Men gleden var kortvarig der. Har enda ingen registrerte AMS avlesninger og prøver jeg plusskunde så viser den sist avlest 01.01.1970...
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: knutefredag 25. august 2017, klokken 20:56
Fun fact - 01.01.1970 er første dag i Unix time (https://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time) - så det er standard dato hvis (tids)data mangler i mange Unix/Linux-baserte systemer (og er dårlig håndtert/programmert etter min mening...)
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbktirsdag 29. august 2017, klokken 00:12
Sitat fra: P85TMS på fredag 25. august 2017, klokken 20:26
Samme 01.01.1970 her også.

Har etter mye mas fått tak i saksbehandler direkte hos Lyse Elnett. Han "er på saken" og skulle komme tilbake til meg med info. Poster her så snart jeg hører noe siden svaret sikkert er interessant for flere.

Venter i spenning   8)
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Elmotirsdag 29. august 2017, klokken 08:48
Sitat fra: zbk på tirsdag 29. august 2017, klokken 00:12
Venter i spenning   8)

Nå må du ikke bli amper(e) mens du venter ;D

Husk: "den som har ventet forgjeves - har ikke ventet lenge nok" ???
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnonsdag 30. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: P85TMS på onsdag 30. august 2017, klokken 08:25
Ikke hold pusten. Har purret i alle ledd, men får ikke noe svar.

Blir stort innhugg i Otovo/nabostrøm når alle lysekundene plutselig skal ha etterbetalt for overproduksjonen :)
Selv fikk jeg sms fra Lyse i dag om å melde inn målerstand, så automatisk avlesning fungerer iallefall ikke...
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 01. september 2017, klokken 19:22
Hvorfor kunne de ikke sagt det før? Og alltid lettere å skylde på enda en part, hehe.

Men takk for at du holder oss oppdatert.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 15. september 2017, klokken 09:29
Ja jeg er ganske sjokkert over Lyse sin kundeservice her.

På "min side" (uavhengig av om jeg logger inn på lyse.no eller lysenett.no) viser at de hadde en "elektronisk overførsel" av målerstand (forbruk) den 1/9. Thats it. Produksjon står fremdeles på 1/1/1970

Pratet med min kontakt i Lyse som har tittelen "Prosjektleder Montasje".
Spurte blandt annet om ikke avlesning skal gå hver time, ikke en gang i måneden. Svaret var: "Det er jeg usikker på, må nesten bare vente og se."

Videre skyldte han på Otovo:"Har fått tilbakemelding om at denne skal nå være i ordren og registrert fra 19.06.2017.
Det er viktig at strømleverandøren din sender en forespørsel til oss, på vanlig måte, får å få produksjonsdata. Dette er ikke noe de får automatisk."

Jeg snakker med Otovo som sier at de er i kontakt med Lyse ukentlig, men svaret de får fra Lyse er at "systemet er nede akkurat nå", "skal sende lister i morgen", "det er noe som ikke virker med AMS". Osv.

Nå har jeg Lyse litt i halsen fra før pga dårlige kundeservice på Altibox, men her kan man ikke bytte leverandør.

Kanskje noen burde kontakte NVE og klage det inn?


Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkfredag 15. september 2017, klokken 10:01
På lysenett sine sider har nå siste avlesning stått på 7.august i en måned. Siste avlesing viser 1.januar 1970!? Finner ingen informasjon på kundesidene om hvorvidt jeg er registrert plusskunde eller ikke.

Er møkk lei hele greia etter hvert. Har nå (i følge inverteren) produsert drøye 2200kWt siden oppstarten ved St.Hans, men aner fortsatt ikke noe som helst om hvor mye jeg bruker direkte og hvor mye som har gått ut på nettet.

Følelsen nå er uansett at noen stjeler overskuddsstrømmen min... Jeg tror ikke lenger på at jeg får korrekte data fra Lyse helt siden oppstarten. Er det noen som har fått dette ordnet og kan bekrefte at historisk informasjon blir korrekt?
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 15. september 2017, klokken 10:03
På min AMS måler fra lyse så kan jeg veksle mellom å se kwh inn og kwh ut av huset ved å trykke på knappen til høyre.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 15. september 2017, klokken 11:57
Logget meg forresten inn på Otovo nå og ser at "Avventer AMS data" er borte, men står 0wh produksjon.
Holder ikke pusten...
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkfredag 15. september 2017, klokken 12:08
Sjekka hos meg også og nå står det "Avventer tilkobling fra netteier", så det ser ut for å ha skjedd de siste ukene (men for alt jeg vet er det bare noen som har endra en tekststreng i koden).
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 15. september 2017, klokken 13:24
Snakket med Otovo igjen nå siden deres "min side" hadde endret seg, svaret som følger:

"Jeg ser at vi ikke har mottatt noen produksjonsdata fra Lyse siden oppstart i mai. Vi tar kontakt med Lyse og purrer."

Ikke noe nytt der i gården.

Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: RaBaldersøndag 17. september 2017, klokken 20:58
For noen "grauthuer"  :(

Tipper ansvaret for å få dette i orden er ramlet mellom noen stoler.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Amigakongensøndag 17. september 2017, klokken 23:38
Fikk min første regning fra Hafslund nett denne uken. Trudde de hadde glemt meg. :P
Fikk nettregning fra anlegget blei satt opp i mars og frem til nå. :o
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravntorsdag 28. september 2017, klokken 14:41
Ja nå fikk jeg nok en sms fra Lyse om å lese av strømmen.
Så langt har de klart en automatisk avlesning siden mai.
Og betalt for overproduksjon kan jeg se langt etter.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbktorsdag 28. september 2017, klokken 16:06
Bare surr hos meg også. Ingenting skjer med produksjonsregistrering og nå har måleren sluttet å sende avlesninger (for snart 6 uker siden, viser det deg). Lett forbanna og frustrert etter tre måneder med tullball.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Muffinmanmandag 09. oktober 2017, klokken 18:43
Sitat fra: P85TMS på tirsdag 22. august 2017, klokken 22:27
Det er sikkert andre også, men det er Lyse Elnett ja.
Men at det ikke fungerer hos meg er ene og alene Otovo og deres mangel på kontrollfunksjoner sin feil. De har ikke fulgt opp ferdigmelding, tilknytningsavtale osv. Når slikt ikke er iorden, så har jeg full forståelse for at ikke netteier godkjenner installasjonen.
Akkurat samme historien som hos meg for et år siden. Installatøren ferdigmeldte ikke anlegget til netteier før i desember etter først mye venting, deretter diverse sjekking på hvorfor måleren aldri ble byttet. Installert i slutten av august. Virker som det manglet kontrollfunksjoner på det meste, både på at installatør hadde gjort jobben skikkelig og at alt var i orden med netteier.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Muffinmanmandag 09. oktober 2017, klokken 18:47
Sitat fra: zbk på fredag 15. september 2017, klokken 10:01
Jeg tror ikke lenger på at jeg får korrekte data fra Lyse helt siden oppstarten. Er det noen som har fått dette ordnet og kan bekrefte at historisk informasjon blir korrekt?
Tok mange måneder etter at måleren var oppe og gikk før data var tilgjengelig her. Og nå kan det gå 3-6 uker mellom hver gang det oppdateres. Ikke Lyse riktignok, men her var dataene tatt vare på selv om netteier tok sin gode tid med å utlevere dem.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnmandag 16. oktober 2017, klokken 10:36
Fikk oppdatering fra Otovo før helgen, uten at det var særlig nytt å melde:

Sitatalt er korrekt registrert nå, men Lyse sliter med sine systemer. Jeg snakket med Jarle Stava der i dag, og han lovte å komme tilbake til meg og oppdatere oss på status. Jeg vil tippe at det tar et par uker til.

Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkmandag 16. oktober 2017, klokken 10:54
Jeg har endelig fått plusskunde-papirer å signere på fra Lyse (som jeg ikke visste jeg skulle få). Disse var feil utfylt (siden jeg skifta annleggsstørrelse underveis i prosessen, tror jeg) og ble sendt til Otovo for kommentarer om hva som må oppdateres på fredag. Får ringe og purre igjen i dag. For noe surr...
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnmandag 16. oktober 2017, klokken 12:41
Ahh. Jeg signerte mine 06. juni. Men det har tydeligvis ikke fått fart på prosessen.

Som sagt så var det mye greiere før jeg fikk "smartmåler":
https://vimeo.com/219421910
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkmandag 16. oktober 2017, klokken 13:43
Lyse sendte visstnok avtalen for to måneder siden (de har signert den 11.aug), men den ble sendt til en ikke-eksisterende epost. Det har altså tatt ytterligere to måneder med mas fra min side før noen oppdaget at plusskundeavtalen aldri hadde kommet fram til meg (siden jeg ikke visste om den så etterlyste jeg ikke den spesifikt).

Nå er den signert og returnert, så får vi se om det skjer noe mer på denne sida av nyttår. Er bare måtelig optimist angående det.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Burgerfredag 20. oktober 2017, klokken 21:01
Regne ut hvor mye anlegget kunne teoretisk produsert og få en jurist til å skrive brev og kreve å få teoretisk maks fra anlegget som beregningsgrunnlag siden de ikke kan motbevise det.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnmandag 13. november 2017, klokken 14:37
Ja tiden går og status er mye det samme gitt.
Fremdeles ingen automatisk avlesning av verken produksjon eller forbruk...

Noen som har hørt noe nytt fra Lyse?
AMS målere er jo veldig hipt i nyhetene om dagen, kanskje vi må gå den veien for å få noe svar fra Lyse?
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkmandag 13. november 2017, klokken 14:46
Hos meg venter de nå visstnok bare på en bekreftelse på oppstartsdato, men jeg har ikke fått bekrefta fra Lyse om det faktisk er Otovo som det henger på nå.

Informasjonsflyten er ikke-eksisterende fra alle parter så alt må mases på og etter noen måneder er man litt lei og ikke på ballen hele tida.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Karolytatorsdag 16. november 2017, klokken 19:39

Er det flere som bestilte da det var tillvalg med batteriklart system før oktober 2016 og fikk mail at vi ville få en av de beste inverterne på markedet solar edge og at vi således kunne se forbruket på vert panel men fikk innstalert inverter fra invt og den har ikke mulighet til å se vært panel ble skuffet her kostet jo 14000 extra:(
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnmandag 04. desember 2017, klokken 18:52
Ser på både lyse.no og lysenett.no under forbruk så vises siste avlesning 01.09 (manuelt avlest) selv om jeg har manuelt avlest hver måned (siden elektronisk ikke virker).

Nå er det jo ikke kjempeproduksjon for tiden, men ser ut som at de i tillegg til å ikke sende produksjonstall fra seg, bruker estimater på forbruk fra før jeg fikk solceller.

10 nye poeng til Lyse


Sitat fra: zbk på mandag 13. november 2017, klokken 14:46
Hos meg venter de nå visstnok bare på en bekreftelse på oppstartsdato, men jeg har ikke fått bekrefta fra Lyse om det faktisk er Otovo som det henger på nå.

Informasjonsflyten er ikke-eksisterende fra alle parter så alt må mases på og etter noen måneder er man litt lei og ikke på ballen hele tida.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbktirsdag 05. desember 2017, klokken 16:49
Nå skal visstnok alt være registrert hos meg og jeg ser kolonne for forbruk hos Otovo. Nå viser det seg dog at siste automatiske avlesning var 11.august, så måleren min er tydeligvis på bærtur.

Møkkaopplegg! Skal se hele halvåret med overskuddsproduksjon er gått til #@&!
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 15. desember 2017, klokken 14:32
Sitat fra: P85TMS på torsdag 14. desember 2017, klokken 19:56
Jeg klaget Lyse inn for NVE og vil anbefale andre å gjøre det samme.

Les også denne:
http://ow.ly/aIDz30helw8

Interresant. Hvordan utformet du klagen?


Ellers har jeg fått to tilbakemeldinger fra Lyse (etter mye masing).

Første fra min saksbehandler:
SitatHei igjen!
Beklager så mye, men siden jeg ikke jobber med selve måleren kan jeg ikke gjøre annet enn å videresende og vente på svar. Da blir det litt tomrom uten svar.
Tilbakemeldingen jeg har fått er at dette er noe de jobber med, og at det skal være på plass til 15 desember.
Det er den beskjeden jeg har fått til nå, beklager at det har tatt så lang tid.

Mvh Petter

Andre fra kundeservice
SitatHei,

Takk for henvendelsen.

Jeg har nå fått svar fra avdelingen som jobber med Pluss kunder og gruppen som jobber med måledata jobber for fullt for å få dette på plass. De forventer at det skal være på plass i slutten av desember.

Ha en fin dag
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnonsdag 20. desember 2017, klokken 11:00
HEKKAN som vi sier på disse kanter.

Nå har jeg fått produksjonsdata på lyses mine sider.
Ser at de første månedene har de kun hatt en total som de har fordelt likt utover dagene, men siste månedene viser tilsynelatene korrekt.

Ingenting hos otovo enda, men hakket nærmere mål.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkonsdag 20. desember 2017, klokken 12:29
Jeg ser #¤% meg ikke engang nedlasting av strømforbruk på mine sider lenger. Hvordan presenteres informasjonen på lysenett sine sider?
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnonsdag 20. desember 2017, klokken 12:34
Sitat fra: zbk på onsdag 20. desember 2017, klokken 12:29
Jeg ser #¤% meg ikke engang nedlasting av strømforbruk på mine sider lenger. Hvordan presenteres informasjonen på lysenett sine sider?

Virker ikke på "lysenett.no", bare på lyse.no Der er det også kun grafer som viser.

Tok ett skjermbilde som vedlegg

Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkonsdag 20. desember 2017, klokken 12:38
Jeg er ikke strømkunde hos Lyse, men hos Otovo, så jeg får ikke logget på lyse.no i det hele tatt.  :-1:  Møkkamonopolister.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnonsdag 20. desember 2017, klokken 12:44
Jeg er heller ikke strømkunde hos lyse, men får alikevel logget på der. Kanskje fordi jeg er altibox kunde.
De er ikke så flinke til å skille som de burde.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnmandag 12. februar 2018, klokken 10:42
Du store alpakka!
Nå får jeg produksjonsdata inn hos Otovo også, bare 9 måneder etter at anlegget ble satt i produksjon.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkmandag 12. februar 2018, klokken 11:10
Heldige du...

Siste status her er at Lyse mener jeg var plusskunde fra midt i november (ca. 5mnd etter produksjonsoppstart) så jeg frykter "masse" overskuddsproduksjon fra i sommer er stjålet fra meg.

Lysenett sin kundeservice er treg, kunnskapsløs og tilnærmet ubrukelig.  Otovo (som er informert og jobber med saken) kommer kun med informasjon om saken hvis jeg maser (selv om de er velvillige nok om jeg får kontakt). Mye mulig det henger hos Lyse for dem også, men jeg aner ikke hva som skjer for øyeblikket.

Lysenett sine kundesider gir meg ikke noe informasjon om evt. export ennå. Det skulle ha vært mulig for meg å laste ned timesdata, men neida. Har ikke sett snurten av noe produksjonsdata hos Otovo heller, men får vel i det minste hub-en deres snart om installasjonsplanen holder.

Har ikke orka å følge opp saken på ei stund fordi jeg rett og slett er litt lei hele greia. Hadde det ikke vært for at inverteren gir ut informasjon til nettsidene sine hadde jeg etter snart åtte måneder fortsatt ikke ant noe som helst om hvordan produksjonen har vært til nå.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnmandag 12. februar 2018, klokken 11:47
Ja jeg er ikke helt i mål enda selv.
Lyse har betaling for sommerproduksjonen på "leveringsplikt", siden de ikke fikk gang på rapporteringen til Otovo.
Det er jo en helt annen pris enn det Otovo gir, så det blir vel ett krav der også etterhvert.
Men som du sier, begrenset hvor mye tid man skal bruke på dette.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Tanangertirsdag 13. mars 2018, klokken 23:25
Ser her at andre også sliter med at Lyse Elnett ikke rapporterer pluss strøm til Otovo.

Jeg satte anlegget i drift 12. mai 2017, men det ble slutten av januar 2018 før de første kwh ble registrert.

I løpet av februar kom produksjonen mellom mai og halve september inn, men nesten ingenting etter.

Dette skyldes visstnok at Lyse  Elnett jobber med en overgang til en automatisert løsning, men for øyeblikket er dette en manuell jobb.

Har klagd igjen til Lyse Elnett nå, men det stopper opp. håpløst at de ikke har rutiner på dette.

Otovo har heldigvis vært topp, og vil betale 1kr/kwh for pluss produksjonen selv om Lyse er sene med å rapportere..

Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkonsdag 14. mars 2018, klokken 07:06
Siste status her er at ting ser ut til å være ok med data fra mid-september av, men overskuddsproduksjonen fra juni til da er foreløpig en gåte.

Fikk også endelig anledning til å laste ned data fra lysenett sine sider, der plussproduksjonen dukker opp som en egen måler.

Har lovet meg selv å aldri mer bruke Lyse til noe som helst der jeg har alternativer...
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkonsdag 14. mars 2018, klokken 09:55
Hvordan får du målt hvor mye som faktisk går ut på nettet og ikke til eget forbruk? Du har tydeligvis bedre kontroll på dette enn meg  :o

Jeg får ikke logget på hos lyse.no i det hele tatt, siden jeg ikke er strømkunde lenger. Bare hos lysenett.no. Det virker ikke som om de har kontroll på noe som helst i den butikken...

Jeg har bare fått logget ~9 kWt ut på nettet i år, men det kan godt stemme at foreløpig bruker så godt som alt sammen selv. Total produksjon i samme tidsrom har vært ~470kWt.

Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnfredag 27. april 2018, klokken 12:26
Får følge litt opp selv.

Alt var i orden med Lyse og Otovo, ble rapportert inn jevnlig både produksjon og forbruk.
Så kom de på døren og byttet til enda en ny måler, nå virker ingenting igjen :(

Ellers så kan jeg sterkt anbefale "IoTaWatt" https://shop.openenergymonitor.com/iotawatt-wifi-connected-14-channel-electricity-monitor/ (https://shop.openenergymonitor.com/iotawatt-wifi-connected-14-channel-electricity-monitor/)

Har montert denne med sensorer på hovedsikring, solcellekurs, samt nesten alle andre kurser i huset. Kan følge med på forbruk og kostnad på vask, varmtvann, elbil osv og i realtime følge med på om jeg kjøper, selger osv. De har en gratis skytjeneste som er kanonbra og støtter solceller.
Litt mer info om det her https://guide.openenergymonitor.org/applications/solar-pv/ (https://guide.openenergymonitor.org/applications/solar-pv/)

Jeg brukte eksisterende ringetrafo som strømforsyning (via en liten 12->5v ac/dc adapter fra ebay).

Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Leaf_2014søndag 29. juli 2018, klokken 00:23
Hvordan stemmer strømproduksjonen med estimatene dere bare gitt på forhånd?
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbksøndag 29. juli 2018, klokken 14:38
I år passerer jeg nok estimatet med 15-20%,,i fjor lå jeg litt under. Det virker til å stemme brukbart.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Muffinmanonsdag 01. august 2018, klokken 20:56
Da har NEAS vært i skapet mitt og tuklet med måler for tredje gang.  Først ble eksisterende måler oppgradert, deretter byttet. Det har fungert siden våren 2017, men etter nytt bytte nå i sommer får ikke Otovo overskuddsdata lenger.

Må vel bare si at NEAS har vært ufattelig uprofesjonelle i hele prosessen. Skryte av hvor bra ting skal bli er de flinke til, men når ting ikke virker må kunden selv avdekke det og initiere prosess for å få det rettet. Og det tar åpenbart laaang tid....

Ikke imponert.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbktorsdag 02. august 2018, klokken 09:00
De fleste strømselskapene virker tilnærmet totalt uforberedt til å ta i mot plusskunder. For øyeblikket fungerer det hos meg, men det tok nesten et år fra oppstart til data for produksjonen for det første halvåret ble framskaffet.

Ut fra det Lyse sa til meg var data ikke tilgjengelig, men plutselig var det det likevel. Trist at jeg ikke kan unngå helt å være kunde hos dem.
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: Sverre Grevskottfredag 03. august 2018, klokken 14:52
BKK var ihvertfall veldig enkel å ha med å gjøre. Elektrikeren sendte installasjonsmelding til BKK, BKK tok kontakt med meg direkte så jeg fikk opprettet plusskundeavtale hos strømleverandør (tibber). Tibber sendte bekreftelse til BKK om at en slik avtale var opprettet dagen etter og da var alt OK. Må bytte strømmåler, det var et par ukers ventetid på..
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkfredag 03. august 2018, klokken 14:59
Hos meg tok det 6mnd før jeg hadde bekrefta alt i orden (og da starta jeg masinga etter et par uker)
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: ravnmandag 10. september 2018, klokken 08:35
Fremdeles problemer hos meg med Lyse.
Mangler produksjonsdata for april, mai og august. De ligger hos Lyse Nett men de får dem ikke over til Otovo.

I følge Otovo: "Jeg ser at det kommer produksjonsdata inn i et sentralt system som heter eSett, men vi har ikke fått noe rapport om dette fra Lyse. "

eSett har jeg ikke hørt om før, men enda ett system. I følge google så baserer det seg på dataoverføring via email...
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: zbkmandag 10. september 2018, klokken 09:04
I vår fungerte det forbausende bra lenge. Eksporttall kom ca ukentlig og ting var akseptabelt. Nå er det bare et par uker siden juli-tallene kom og ingenting er kommet etterpå... Amatørnisser!
Tittel: Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
Skrevet av: howi42tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:09
Etter jeg har lest dette, forstår jeg hvorfor jeg måtte ha hjelp fra NVE til å få Otovo og Lyse snakke sammen ...

Jeg har fått en Otovo Hub, vil si, jeg har alltid bra oversikt over anleggets tilstand via appen og mobilen.

Men :

Egentlig vil jeg ha disse dataene inni husstyringen min, basert på FHEM.
Noen som har sett på dette ? Gjerne også mot andre husstyringssystemer.