Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: S4e på onsdag 07. juni 2017, klokken 09:02

Tittel: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: S4eonsdag 07. juni 2017, klokken 09:02
Har ingen erfaring med elbil på langtur. Skal kjøre fra Oslo til København om 14 dager og lurer på hva som er den beste strategi for lading og kjøremønster.

Turen er ca. 570 km (inkl ferge Helsingborg/Helsingør). Med vanlig bil har jeg stort sett kjørt i ett, med pause på ferge og en liten pause nord for Gøteborg. 130 på de fine motorveiene syd for Gøteborg og 120 nord for Gøteborg.

Har forstått at ladehastigheten går ned etterhvert og at det ikke lønner seg å fylle 100% underveis. Og at forbruk er mye høyere med høy hastighet.

Hva er beste strategi. "Vanlig fart" eller er det mye å hente på å kjøre noe saktere?  Hyppig ladning eller bedre med færre pauser?

Hvor lang tid må jeg regne med å lade?
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: kammizonsdag 07. juni 2017, klokken 09:55
Følg fartsgrenser og lad til 60 prosent. Heller flere korte stopp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Gnilreonsdag 07. juni 2017, klokken 10:26
Enig med foregående innlegg.

Litt kort avstand fra Oslo, men lading på Tanum shoppingcenter litt sør for Strømstad er gratis. Det er tre hurtigladere der.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: S4eonsdag 07. juni 2017, klokken 15:31
Sitat fra: kammiz på onsdag 07. juni 2017, klokken 09:55
Følg fartsgrenser og lad til 60 prosent. Heller flere korte stopp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Noen ide om hvor mye ladetid en må beregne på turen?

Ser at de fleste ladestasjoner i Sverige har kun en hurtiglader som kan være opptatt. Hvilke erfaringer har dere - er dette ofte et problem?
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: kammizonsdag 07. juni 2017, klokken 16:05
Det er ganske lett å regne ut. Si 35 mil rekkevidde da, på 60kwh batteri. Du lader 50kw opp til 60 prosent ish. Da har du 40kwh ish og kommer 25 mil ish. Finn ut hvor langt du skal kjøre så kan du selv regne ut ladetid ifht hvor langt du har kjørt og hvor mange kwh du har igjen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Orbitonsdag 07. juni 2017, klokken 16:17
Sitat fra: Gnilre på onsdag 07. juni 2017, klokken 10:26
Litt kort avstand fra Oslo, men lading på Tanum shoppingcenter litt sør for Strømstad er gratis. Det er tre hurtigladere der.

De laderne er nå desverre [midlertidig?] stengt ned (men det er en Clever-lader på bensinstasjonen ved samme avkjørsel fra motorveien)

Sitat fra: S4e på onsdag 07. juni 2017, klokken 15:31
Ser at de fleste ladestasjoner i Sverige har kun en hurtiglader som kan være opptatt. Hvilke erfaringer har dere - er dette ofte et problem?

Mine erfaringer (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32909.msg567028.html#msg567028) er at belegget på ladere blir lavere og lavere jo lenger en kommer unna norskegrensen. Skal ikke så langt av gårde før folk kommer bort under lading og spør hva en elbil er  ;D

Et forslag til stopp underveis er Laholm (http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=874fbd5f-f8d3-4f69-964e-74b709a63a77). Det er en liten avstikker fra motorveien, men en fredelig liten by hvor det passer med en lengre pause for lunsj eller lignende (ca 5 timers kjøring fra Oslo). Det er gratis hurtiglading på torget (og backup med vanlige aktører i nærheten ved motorveien). Ruteforslag (http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1336812/), hvor jeg har lagt inn stopp på betalingsladeren ved Laholm siden gratisladeren ikke er på dette kartet. Det andre ladestoppet kan du da gjøre litt lenger for å ha marginer når du kommer frem.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: S4eonsdag 07. juni 2017, klokken 17:08
Sitat fra: Orbit på onsdag 07. juni 2017, klokken 16:17
Sitat fra: Gnilre på onsdag 07. juni 2017, klokken 10:26
Litt kort avstand fra Oslo, men lading på Tanum shoppingcenter litt sør for Strømstad er gratis. Det er tre hurtigladere der.

De laderne er nå desverre [midlertidig?] stengt ned (men det er en Clever-lader på bensinstasjonen ved samme avkjørsel fra motorveien)

Sitat fra: S4e på onsdag 07. juni 2017, klokken 15:31
Ser at de fleste ladestasjoner i Sverige har kun en hurtiglader som kan være opptatt. Hvilke erfaringer har dere - er dette ofte et problem?

Mine erfaringer (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32909.msg567028.html#msg567028) er at belegget på ladere blir lavere og lavere jo lenger en kommer unna norskegrensen. Skal ikke så langt av gårde før folk kommer bort under lading og spør hva en elbil er  ;D

Et forslag til stopp underveis er Laholm (http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=874fbd5f-f8d3-4f69-964e-74b709a63a77). Det er en liten avstikker fra motorveien, men en fredelig liten by hvor det passer med en lengre pause for lunsj eller lignende (ca 5 timers kjøring fra Oslo). Det er gratis hurtiglading på torget (og backup med vanlige aktører i nærheten ved motorveien). Ruteforslag (http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1336812/), hvor jeg har lagt inn stopp på betalingsladeren ved Laholm siden gratisladeren ikke er på dette kartet. Det andre ladestoppet kan du da gjøre litt lenger for å ha marginer når du kommer frem.

Tusen takk for utførlig tilbakemelding :-)

Hadde ikke sett den tråd du refererer til og ditt svar her. 5x ladning var jo mye på 700km - hvor lang tid brukte du på ladning?

Den tyske web side som beregner rute - er den til å stole på? Forstår forslaget er 2 stopp på ca 1 time i alt?
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Arhaonsdag 07. juni 2017, klokken 17:28
Her er ei oversikt jeg laget for et halvår siden for Chademo.  Antar de aller fleste (alle?) laderne er multistandard så den også er gyldig for CCS.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Counterpointeronsdag 07. juni 2017, klokken 17:40
Er det ca 20 minutter fra 20% til 60%?

Jeg foretrekker absolutt heller flere korte stopp på langtur en en lang. Blir mindre sliten og ladefarten går opp. Blir utrolig rastløs av hurtigladere som går saaaaakte
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: bnoonsdag 07. juni 2017, klokken 17:45
Edit
Innlegg slettet. Wegpunkt hang igjen. Min feil

Edit og da fungette den veldig bra
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Orbitonsdag 07. juni 2017, klokken 18:17
Sitat fra: S4e på onsdag 07. juni 2017, klokken 17:08
Hadde ikke sett den tråd du refererer til og ditt svar her. 5x ladning var jo mye på 700km - hvor lang tid brukte du på ladning?
5x ladinger på utfart var for å lade hos flest mulig leverandører for å sjekke at ladebrikker etc fungerte. Hjemtur gikk fint med 3x ladestopp, typisk fra 5-10% opp til 90-95%, ca 35-40 min med 25-28kWh påfyll på hvert stopp. i3 94Ah lader på full fart helt til 92%. Total ladetid var rett under to timer både med 3x og 5x stopp.

Ampera-e lader på full effekt opp til 55% (i praksis blir det 5-55% for å ha noe margin ved ankomst til lader), dvs ca 30kWh påfyll per optimal lading. Med strategi for korteste total reisetid, kan Ae hoppe over første ladestoppet som i3 trenger, deretter er det ganskje jevnt hvor mye og ofte det er optimalt å lade (regnet i kWh, så får høyrefoten avgjøre hvor mange km en får ut av den energien).

Sitat
Den tyske web side som beregner rute - er den til å stole på? Forstår forslaget er 2 stopp på ca 1 time i alt?
Den har ingen justeringer for temperatur (utenom at en selv kan sette ned maksmal rekkevidde), men utenom vintersesongen har den truffet bra for meg på rekkevidde. Jeg er ikke alltid enig i de automatiske ruteforslagene, men det går an å legge inn egne mellompunkter både med og uten lading. Forslaget for denne turen er to stopp, og så kan du evt gjøre de litt lengre for mer margin, evt hvor mye du vil ha når du kommer frem (dersom det er en plass uten lading). Det er mange muligheter til å lade før første planlagte stopp dersom forbruket ditt ikke stemmer med planen.

På i3 bommer nettsiden en del på ladetid (er alt for pessimistisk), mens ladetidene for Ae virker noe optimistiske da de tilsvarer 50kW inn på batteriet. I praksis vil du nok få rundt 45kW. Ta med stoppeklokke på tur og rapporter tilbake!
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Pallesnekkernfredag 09. juni 2017, klokken 14:04
Full hastighet til 55% må være en ekstrem konservativ tilnærming av GM. Enten er de livredde for å havne i garantiansvar på batteriene eller så har de brukt celler som tåler hurtiglading dårligere.  Min i3 94Ah har full hastighet til ca 87-90%.

Kanskje det kommer en software oppgradering etterhvert. Jo større batteriet er, jo bedre skal det tåle hurtiglading.

Mitt tips er at det er best å lade når du skal gjøre andre ting uansett, som feks spise lunsj. Da går tiden mye fortere og det er ikke kritisk å utnytte det området som gir maks ladehastighet.  Maks hastighet er uansett sakte hvis du sitter i bilen og stirrer på måleren.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Orbitfredag 09. juni 2017, klokken 15:32
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. juni 2017, klokken 17:40
Er det ca 20 minutter fra 20% til 60%?

Nå får Ae-gjengen komme med fasiten her, men 20-60% på Ae er ~24kWh. På en 50kW lader får du normalt ikke mer enn ca 45kW inn på batteriet (siden max spenning [400V]  og max strøm [125A] i praksis ikke inntreffer samtidig). Ut fra dette, bør 20-60% [minst] ta 24kWh/45kW = 0.53h = 32 minutter på Ae.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Counterpointerfredag 09. juni 2017, klokken 16:21
Sitat fra: Orbit på fredag 09. juni 2017, klokken 15:32
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. juni 2017, klokken 17:40
Er det ca 20 minutter fra 20% til 60%?

Nå får Ae-gjengen komme med fasiten her, men 20-60% på Ae er ~24kWh. På en 50kW lader får du normalt ikke mer enn ca 45kW inn på batteriet (siden max spenning [400V]  og max strøm [125A] i praksis ikke inntreffer samtidig). Ut fra dette, bør 20-60% [minst] ta 24kWh/45kW = 0.53h = 32 minutter på Ae.
Høres ut som et fornuftig regnestykke. Skal sjekke ut når jeg skal på langtur. Foreløpig er det ikke behov for å lade ute.

Hadde 75% ca og kjørte 22 mil med rest på 30%
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Ipadjovefredag 09. juni 2017, klokken 16:33
Har bare prøvd hurtiglading 2 korte ganger og begge gangene holdt det seg på ca 43kW.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: leafnorlørdag 10. juni 2017, klokken 12:32
Til trådstarter.

Skaff deg Clever ladekort (www.Clever.nu).
Jeg var til Danmark fra Trondheim med en 2012-Leaf sist sommer.
Litt data her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22652.msg494940.html#msg494940 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22652.msg494940.html#msg494940)

Har før regnet på kjørehastighet/versus ladetid, og funnet at rundt 100 km/t er det som optimerer reisetiden. Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25165.msg427456.html#msg427456 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25165.msg427456.html#msg427456)

Derfor, jeg lå på GPS 100km/t, og brukte rundt 1,8 kWt/mil. Min "lille" Leaf ladet jeg 10-12kWt på i hver stopp, da den faller i ladehastighet over 60% selv med varmt batteri.
Sett på Bjørn Nylands youtube videoer om tur med Ae at den lader like over 40kW.
Jeg ville valgt:
Oslo - Håby : (Gratis lader, men kanskje ustand, da lade på Fortum sin like ved)
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=821a5bfe-7cfd-4564-ba78-696a475b5115 (http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=821a5bfe-7cfd-4564-ba78-696a475b5115)
Ankommer med ca 22 kWt på batteriet (4 mer enn hva min Leaf maks lader!). Er hverken Fortum eller Laddpunkte ladere OK, så har du nok til neste lader (Torp köpcentrum)
Lade i Håby i 30 minutter, du får inn 20kWt, og har 44.
Håby - Falkenberg: Der er det Fortum eller Clever lader. Du har brukt maks 40kWt om du har kjørt hardt.
Har 4 igjen, men tenker i realiteten mer. Du trenger 28 kWt for å kjøre til Kjøbenhavn herfra (vi ferjen H-H)
Lad i 45 minutter, til du har 35 kWt.
Fremme på dansk side rundt om i Kjøbenhavn er det mange ladere.

Gjør deg kjent med Clever sitt kart http://services.clever.dk/pcmapr.html (http://services.clever.dk/pcmapr.html), og Fortum https://map.chargedrive.com/ (https://map.chargedrive.com/), samt den mer allmenne http://www.uppladdning.nu/ (http://www.uppladdning.nu/)

God tur.

Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: S4elørdag 10. juni 2017, klokken 16:26
Tusen takk! 
Clever kort og Fortum brikke (som også virker i Sverige) er på plass!
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: piltsøndag 11. juni 2017, klokken 02:07
Er det noen fordel å ha disse brikkene? Jeg ladet via en app i Sverige. Vet Fortum har rabatter om man også har Fortum som strømleverandør hjemme, men gidder ikke bytte fra den jeg har siden jeg ikke hurtiglader særlig ofte.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: bnosøndag 11. juni 2017, klokken 07:25
En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: leafnorsøndag 11. juni 2017, klokken 10:27
Sitat fra: bno på søndag 11. juni 2017, klokken 07:25
En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...
Meg bekjent har ikke Clever appløsing, og på tur i "ukjent mark" greit å ha alle lademuligheter tilgjengelig. For meg betyr det, ja, ha alle brikker/ladekort som finnes med deg.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Nickelilltrollsøndag 11. juni 2017, klokken 12:28
Reser till DK ikväll, Clever fri-kort är med. Ska en tur till Tyskland oxå. Kommer med en liten rapport om 1 vecka :)
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: piltonsdag 21. juni 2017, klokken 23:37
Sitat fra: bno på søndag 11. juni 2017, klokken 07:25
En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...
Appen jeg installerte i Gøteborg heter "Ladda elbilen Göteborg energi". Ser på kartet i appen at de har mange ladestasjoner i Sverige og noen i Tyskland. Ingen i Danmark, så man trenger nok noen brikker også hvis det ikke finnes flere apper der ute. (Men trenger man egentlig mange brikker? Kan man ikke bare registrere forskjellige leverandører på f.eks brikka fra Elbilforeningen?)

Ser prisene varierer veldig.
En i Hamburg (16A 11 kw) er gratis ved bruk av appen.
I Sverige koster den ene like ved Øresundsbrua 1 SEK/kwh (16A 11 kw) mens en like ved, men nærmere Malmø, koster 3 SEK/kwh for 16A der også.
Den jeg brukte i Gøteborg koster fortsatt 1,50 SEK/min(80A 50kw),
mens det ved Nordbysenteret koster 2,40 SEK/min (80A 50kw eller 63A 43kw) på den ene nærmest rundkjøringa og 3 SEK/min på den andre som er litt lenger bort. Så m.a.o er det litt penger å spare på å undersøke litt før man drar på langtur og sjekke om de billigste er ledige før man drar til en dyrere like ved.
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: Orbittorsdag 22. juni 2017, klokken 08:07
Sitat fra: pilt på onsdag 21. juni 2017, klokken 23:37
Appen jeg installerte i Gøteborg heter "Ladda elbilen Göteborg energi". Ser på kartet i appen at de har mange ladestasjoner i Sverige og noen i Tyskland. Ingen i Danmark, så man trenger nok noen brikker også hvis det ikke finnes flere apper der ute. (Men trenger man egentlig mange brikker? Kan man ikke bare registrere forskjellige leverandører på f.eks brikka fra Elbilforeningen?)

Jeg tror denne Gøteborgappen egentlig er Vattenfall, dvs overlapp med deres inCharge app. Vattenfall/inCharge tilbyr uansett også også ladekort og ladebrikke (https://www.beincharge.se/ladda/) som er kjekt å ha i Sverige, kommer i posten et par dager etter bestilling. Og ja, jeg har begge (+ app)  8)
Tittel: Sv: Beste strategi for langtur til Danmark
Skrevet av: S4etorsdag 22. juni 2017, klokken 22:16
Sitat fra: leafnor på søndag 11. juni 2017, klokken 10:27
Sitat fra: bno på søndag 11. juni 2017, klokken 07:25
En generisk app ? Må man ikke ha alle disse brikkene / ladekort på tur da...
Meg bekjent har ikke Clever appløsing, og på tur i "ukjent mark" greit å ha alle lademuligheter tilgjengelig. For meg betyr det, ja, ha alle brikker/ladekort som finnes med deg.

Clever har app.

Jeg drar i morgen og satser på Fortum og Clever, som begge har app på iPhone.