Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: PionerThink på fredag 02. juni 2017, klokken 15:24
Ser i en artikkel at BMW også vil gjennomføre batteribytteprogram for Nord Amerika(NA) som de tidligere sa ikke kom til å bli gjort: http://www.bmwblog.com/2017/06/01/bmw-na-testing-94-ah-retrofit-bmw-i3-60-ah-u-s-market/
De refererer til en pris på 7000 Euro, noe som har stått uforandret siden lansering, men er det noen som vet om i3-eiere som har byttet batteri her på bjerget? Eventuelt andre steder i Europa?
Hadde euroen stått i 6,5 så hadde det jo kanskje vært litt mer interessant, men 70 000,- er jo samme differanse som nyere 60 Ah versjon vs ny 94 Ah versjon, så da er det jo uaktuelt :o
Sånn ca grunnen til prisen tror du ikke? ;)
Sitat fra: PionerThink på fredag 02. juni 2017, klokken 15:24
Ser i en artikkel at BMW også vil gjennomføre batteribytteprogram for Nord Amerika(NA) som de tidligere sa ikke kom til å bli gjort: http://www.bmwblog.com/2017/06/01/bmw-na-testing-94-ah-retrofit-bmw-i3-60-ah-u-s-market/
De refererer til en pris på 7000 Euro, noe som har stått uforandret siden lansering, men er det noen som vet om i3-eiere som har byttet batteri her på bjerget? Eventuelt andre steder i Europa?
Hadde euroen stått i 6,5 så hadde det jo kanskje vært litt mer interessant, men 70 000,- er jo samme differanse som nyere 60 Ah versjon vs ny 94 Ah versjon, så da er det jo uaktuelt :o
You compare new price 60 Ah vs new price 94 Ah. The moment you drive a new car away from the Dealer you immediately lose tens of thousands of NOK in value.
Try trading in your current 60 Ah for a new 94 Ah and see how little you get back and how much you have pay.
It will be a lot more than 70.000 NOK.
Skulle vi byttet vår 2015 i3 mot en ny med tilsvarende utstyr hadde vi vel endt opp på kanskje 140k i mellom. Da med en to år nyere bil og nye dekk og 0 km.
http://www.greencarreports.com/news/1110881_how-much-is-a-replacement-chevy-bolt-ev-electric-car-battery (http://www.greencarreports.com/news/1110881_how-much-is-a-replacement-chevy-bolt-ev-electric-car-battery)
En digresjon kanskje, men Chevrolet har opplyst at et komplett replacement Volt batteri (60kwt) vil koste $15.734,29 . Det rimer jo ganske bra med I3s batteripriser over pr. kwt...
Noe nytt om neste gen batt? Det ville være vært pengene. Doble km fra sørste gen batt :)
Batterifabrikken (http://www.samsungsdi.com/sdi-news/1642.html?pageIndex=1&idx=1642) er på plass (konvertert fra en plasmaskjermfabrikk Samsung hadde i Ungarn (https://www.google.com/maps/place/Samsung+SDI+Hungary+Zrt./@47.6790679,19.1638051,1507m/data=!3m1!1e3!4m13!1m7!3m6!1s0x4741d38b024b2a43:0x400c4290c1e2ae0!2zR8O2ZCwgSHVuZ2FyeQ!3b1!8m2!3d47.6942316!4d19.140119!3m4!1s0x0:0x45db42011a2687d9!8m2!3d47.6779256!4d19.1700563)), men de har ikke serieproduksjon før slutten av 2018. Så spørs det hvor mange av 120Ah-cellene som allerede er allokert til andre [nye] modeller.....
Ifølge bimmerpost.com kommer i3 med 120Ah i 2018, som 2019-modell. Det vil vel si i september hvis jeg husker riktig?
Replacement batterier til en akseptabel pris, skjer neppe fra BMWs side. Personlig tror jeg det tar 8-10 år før vi ser seriøse tilbud. Bilene ruster jo ikke (bortsett fra bremseskiver), og når dagens batterier "dør" hen, får vi et marked for dette. Da finnes det kanskje 240A utgaver av Samsungs celler, og "noen" vil da levere 94A eller 120A celler som relativ rimelig bytteopsjon for eldre biler...
Beklager å bumpe denne, men har søkt opp og ned og finner ikke noe av info som tilsier at man kan "retrofit" 120Ah batteri på en 2014 mod 60Ah.
Så spørsmålet er: Kan jeg?
Nei du kan ikke det fordi bilens karosseri også må forsterkes. 94Ah og oppover har et forsterket karosseri diverse steder grunnet den økte vekten av batteriet. (Ikke bare økt vekt med egenfrekvenser osv..)
Sitat fra: quandt1960 på mandag 20. januar 2020, klokken 12:59
Nei du kan ikke det fordi bilens karosseri også må forsterkes. 94Ah og oppover har et forsterket karosseri diverse steder grunnet den økte vekten av batteriet. (Ikke bare økt vekt med egenfrekvenser osv..)
Tusen takk for svar! :+1: :)
Sitat fra: quandt1960 på mandag 20. januar 2020, klokken 12:59
Nei du kan ikke det fordi bilens karosseri også må forsterkes. 94Ah og oppover har et forsterket karosseri diverse steder grunnet den økte vekten av batteriet. (Ikke bare økt vekt med egenfrekvenser osv..)
Søk litt mer her på forumet, så finner du at et BMW verksted på Hamar? "oppgraderte" en 60ah med 94ah batteri kjøpt privat fra huggerfirma. Pris totalt inkludert batteriet var 40.000 om jeg husker riktig. De måtte bytte noe elektronikk, men ikke mekaniske deler...
Det jeg sier er bare tatt fra en intern BMW presentasjon om forskjellen mellom 60Ah og 94Ah versjonen. Tror ikke et BMW verksted vil ta en slik jobb da det ikke finnes en offisiell guide for en slik oppgradering som er fristilt fra BMW. Teknisk sett er det fint mulig å putte 100Kwh i bilen som er blitt gjort av andre.
Fra og med 94Ah versjonen er A-søylen og bunnrammen forsterket med rør av høyfast stål for å ta høyde for noe økt vekt og derav de effekter som oppstår av det.
Forsterkningen kom midtveis i løpet på 94Ah, som en del av LCI. Så de første 94Ah har ikke dette.
Det betyr vel at 60 Jan oppgraderes til 94 ?
Når i3 ble lansert, så var nettop modul arkitekturen for fremtidige oppgraderinger. Jeg oppfattet det slik, alt. Villedende info/reklame ?
Sitat fra: 02jan på mandag 20. januar 2020, klokken 17:27
Det betyr vel at 60 Jan oppgraderes til 94 ?
Når i3 ble lansert, så var nettop modul arkitekturen for fremtidige oppgraderinger. Jeg oppfattet det slik, alt. Villedende info/reklame ?
Slik jeg leser infoen her, ja - men uten å forsterke bilen og uten garanti for at noe skjer. Den sjansen vil ikke jeg ta. Da kjøper jeg heller ny ... 8)
Jo vest med ny. Men om 5-8 år , eier med defekt 60 batteri og billig 94 bør lovlig få godkjent bytte.
Evt. Bør BMW informere nå, at oppgradering går ut over sikkerhet, kipt å høre at man blir lurt.
Etter min mening blir det ganske "søkt" å hevde at et batteri på knappe 40kg mer, skulle kreve forsterket rammeverk. Når BMW forsterket bilen, ble det helt klart gjort m.h.t. fremtidige oppgraderinger, utover 94ah batteriet. Forsterkningen kom jo, som sagt, et stykke ut i 94Ah fasen.
Særlig når f.eks. soltak og oppgradert lyd gir enda mer vektøkning enn 94ah kontra 60ah...
Det som egentlig betyr noe er maks vekt som for 60ah er oppgitt til 1630kg. Så lenge den ikke overskrides er det vel revnende likelydig hva som gir en ørliten vektøkning på 40kg, enten det er soltak og premium lyd, eller batteri. Om noe, gir soltak langt større kraftpåvirkning på understellet p.g.a. lang arm i forhold til tyndepunkt ved sentrifugalkrefter...
Det var et offisielt "tilbud" fra BMW om å bytte batteri fra 60ah til 94ah når 94ah modellen ble lansert.
I Norge ble det aldri reklamert noe for. I Tyskland varte tilbudet 1-2 års tid og er nå avsluttet.
Priser i Tyskland på bytte av batteri:
Teilenummer Bezeichnung Menge E-Preis
82999999999 Montage 48 9,50 456,00
82999999999 Codierung 12 9,50 114,00
Prisene er uten batteri, og uten moms.
Moms skal vi nordbagger slippe tror jeg.
Sitat fra: Orbit på mandag 20. januar 2020, klokken 15:31
Forsterkningen kom midtveis i løpet på 94Ah, som en del av LCI. Så de første 94Ah har ikke dette.
- Det kan nok stemme ja, hvorfor de har forsterket karosseriet er jeg usikker på, 40kg er ikke mye men som jeg skrev så spiller egenfrekvens inn også, ikke bare vekt. Men jeg er likevel usikker på om BMW selv gjør disse oppgraderingene men bilens batteripakke er jo veldig lett å ta inn og ut med rett utstyr