Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: i05L0 på lørdag 20. mai 2017, klokken 00:24

Tittel: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: i05L0lørdag 20. mai 2017, klokken 00:24
Som i3-eier ser jeg ikke noe stor overgang til et "enklere" instrumentpanel i Tesla Model 3. Tvert imot - jeg ser frem til det - hvis det er slik som videoene viser: et enkelt, tverrstilt panel med ALL informasjon delt mellom fører og eventuell passasjer.

Kjøpere av dagens Ampera-e, e-Golf og iOnic må føle seg akterutseilt, allerede med disse bilenes tradisjonelle instrumentbord :-)
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Autowinderlørdag 20. mai 2017, klokken 00:30
Gratulerer
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: i05L0lørdag 20. mai 2017, klokken 00:47
Sitat fra: Autowinder på lørdag 20. mai 2017, klokken 00:30
Gratulerer

Takker og bukker på vei inn i fremtiden.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Trond.mlørdag 20. mai 2017, klokken 08:52
Sitat fra: i05L0 på lørdag 20. mai 2017, klokken 00:24
Kjøpere av dagens Ampera-e, e-Golf og iOnic må føle seg akterutseilt, allerede med disse bilenes tradisjonelle instrumentbord :-)
Vet ikke helt hva du tenker på her ?. Det har vel også lite med i3 å gjøre. Når det gjelder instrumentpanel så er vel ikke facelift e-Golf med Active Info Display så tradisjonelt. Heller ikke Ampera-e vil jeg påstå. Uansett hvor fancy man velger å lage det, så synes jeg fortsatt at tradisjonelle instrumenter med analog visning fungerer best. Det viktigste er vel at fokus er på veien og da er ikke lysende, fargerike skjermer noe framskritt.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 20. mai 2017, klokken 09:17
Ikke så veldig fornøyd med løsningen til modell S. Synes store berørings skjermer på en armlengdes avstand er dårlig å betjene på humpete norske veier. Setter pris på systemet til BMW der vitale funksjoner har sine faste brytere som du lett finner uten å ta blikket fra veien. Hånden ligger også støtt på midtarmlenet når meny hjulet brukes.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: arvlørdag 20. mai 2017, klokken 09:55
På Tesla kan du velge de funksjonene du bruker mest på rattet
Arv
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: turfsurflørdag 20. mai 2017, klokken 11:20
Etter 70000km i Model S og 40000km i i3, så er ihvertfall min preferanse Tesla sin løsning. Funksjoner som ikke er på hurtigvalgstaster er håpløst.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: odahlelørdag 20. mai 2017, klokken 15:05
Her bør vi vel alle lukte "trollet" på lang vei. Subjektive preferanser vil det alltid være, uavhengig av tradisjon og framtid.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Amigakongenlørdag 20. mai 2017, klokken 15:54
Alle veit da vel nå at om 5år er alle biler laget av Tesla. Sånn er det bare.
Sitat fra: odahle på lørdag 20. mai 2017, klokken 15:05
Her bør vi vel alle lukte "trollet" på lang vei. Subjektive preferanser vil det alltid være, uavhengig av tradisjon og framtid.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: JorgenMlørdag 20. mai 2017, klokken 18:54
Tror de er oppe i 0,00001% markedsandel allerede :D

Men seriøst, instrumentpanelet er bare EN av grunnene til at jeg ikke har vært interessert i Model 3. Så får vi se om endelig versjon får skikkelig display bak rattet. Nye eGolf er mange hakk over Model 3, prøvde den i forrige uke.

I tillegg er Model 3 bygd for å være en cheapy cheap billigbil og ikke min stil. De som forventer Model S standard blir nok skuffet...
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Klykkenlørdag 20. mai 2017, klokken 22:16
Har du prøvd den, JorgenM?
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Counterpointerlørdag 20. mai 2017, klokken 23:24
Ser poenget til trådstarter med at å gå fra en litt spesiell designbil til en annen minimalistisk designbil ikke blir allverdens overgang.

Det som veldig mye vil falle på er designet av Gui. Regner med at M3 vil få de doble scrollehjulene på rattet som S har, det vil kunne hjelpe mye og ha litt til felles med BMW sin løsning.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: JorgenMsøndag 21. mai 2017, klokken 08:17
Sitat fra: Klykken på lørdag 20. mai 2017, klokken 22:16
Har du prøvd den, JorgenM?
Nye eGolf mener du? Ja, en kompis hadde den på prøve noen dager. Overraskende flott bil. Gode seter, pent interiør osv :)
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Klykkensøndag 21. mai 2017, klokken 20:53
Hehe, tenkte på TM3, siden du mener golf er mange hakk over,  og at TM3 er en "billigbil". Du har vel ingen grunnlag til å påstå noe som helst i og med at den hverken er produsert, vist frem offentlig, eller i det hele tatt mulig å bestille.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: JorgenMsøndag 21. mai 2017, klokken 21:56
Oki, nei jeg tenkte bare på det Musk advarte om, at ikke folk må tro at Model 3 er som Model S :)
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: AmocoCadizmandag 22. mai 2017, klokken 01:15
Tror ikke man skal undervurdere mye designmessig og teknisk nytenking fra Tesla, mye (men ikke alt) har allerede ristet godt i en konservativ bilbransje, som sakte krabber etter i mye ny designtenking.

Tror Tesla S sin store skjerm har drevet opp skjermstørrelse og touch info på svært mange andre biler. Sentral infoskjermenhet på model3 kan godt være veien de fleste går videre, om ikke annet sparer produsenten mange målere og indikatorutstyr
da kan fort mange av dagens biler oppleves som kraftig utdatert og gammeldags med tradisjonell kluster av speedometer og turteller.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Klykkenmandag 22. mai 2017, klokken 07:19
Sitat fra: JorgenM på søndag 21. mai 2017, klokken 21:56
Oki, nei jeg tenkte bare på det Musk advarte om, at ikke folk må tro at Model 3 er som Model S :)
Det er mer rettferdig.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Counterpointermandag 22. mai 2017, klokken 07:54
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 22. mai 2017, klokken 01:15
......Sentral infoskjermenhet på model3 kan godt være veien de fleste går videre, om ikke annet sparer produsenten mange målere og indikatorutstyr
da kan fort mange av dagens biler oppleves som kraftig utdatert og gammeldags med tradisjonell kluster av speedometer og turteller.
Er spent på om du mener det samme når du har kjørt M3.

Personlig er jeg veldig avventende. Vil helst ha fart og viktige varslinger rett foran meg ( håpet i det lengste på Hud, men det er grundig knust).
Viktig å se hvordan det fungerer i praksis først, men er skeptisk.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Klykkenmandag 22. mai 2017, klokken 09:07
Hadde Mini med informasjonen i midtdelen av dashbordet og bare turteller foran meg. Null stress det når man ble vant med det. Og med en såpass diger skjerm som TM3 ser ut til å få så tror jeg heller ikke det vil bli noe problem, men det gjenstår å se. Skal selvsagt prøve bilen sammen med sambo før vi tar en endelig beslutning og evt. bestiller.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Autowindermandag 22. mai 2017, klokken 09:41
Om noen lurer på hvorfor forsikringskostnadene er så høye, er det i alle fall kompleksiteten i nyere biler som gjør at skadene blir mer omfattende. Vi ser dette ofte når testresultater fra EuroNCAP blir kjent. Nå tenker jeg ikke direkte på manglene i testene, men videoene som viser hvor omfattende skader det blir. Så om sikkerheten heldigvis har blitt mye bedre og færre liv går tapt, er skadekompleksiteten så omfattende at bilene oftere får totalskade/kondemneres.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: JorgenMmandag 22. mai 2017, klokken 09:51
Forståelig :)

Var å så på nye 5-serie touring forrige uke. I grillen var det radar og 2 kamera, pluss lykter som sikkert koster 30-40k tilsammen. Neppe billig å kjøre den inn i garasjeveggen selv ved lav hastighet :o
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Jeronanmandag 22. mai 2017, klokken 10:05
Sitat fra: Klykken på søndag 21. mai 2017, klokken 20:53
Hehe, tenkte på TM3, siden du mener golf er mange hakk over,  og at TM3 er en "billigbil". Du har vel ingen grunnlag til å påstå noe som helst i og med at den hverken er produsert, vist frem offentlig, eller i det hele tatt mulig å bestille.

By the time the Model3 will be available and seeing how the Model S has gone up in price more than 100k to 150k NOK last couple years due to the Dollar/Norwegian Krone. I don't see the base Model3 coming under 400k NOK and seeing the prices of the options on Tesla, you will be quickly looking at 450k minimum here in Norway. Which doesn't exactly make it an affordable car anymore.

Well, maybe compared to the Model S, but not to the rest of the electric car market, with more and more competition entering this segment.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Klykkenmandag 22. mai 2017, klokken 10:18
Står på hjemmesiden til Tesla at den skal koste fra 35000$. Fortsatt 300k NOK når man sjekker valutaen. Men klart, det er for innstegsmodellen som sikkert fåtallet går for.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 22. mai 2017, klokken 10:23
Sitat fra: Jeronan på mandag 22. mai 2017, klokken 10:05By the time the Model3 will be available and seeing how the Model S has gone up in price more than 100k to 150k NOK last couple years due to the Dollar/Norwegian Krone. I don't see the base Model3 coming under 400k NOK and seeing the prices of the options on Tesla, you will be quickly looking at 450k minimum here in Norway. Which doesn't exactly make it an affordable car anymore.

Well, maybe compared to the Model S, but not to the rest of the electric car market, with more and more competition entering this segment.
The Model 3 is planned to cost 35k USD. It's probably not unreasonable to add an additional 2.5 USD for delivery, homologation, etc, but even so, with a NOK/USD exchange rate of 8.4, the starting price should be around 315,000 NOK.

That's for a fairly basic version, with around 370 km WLTP range, 0-100 km/h in 6.0 seconds, no autopilot, etc.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 22. mai 2017, klokken 10:32
Sitat fra: JorgenM på søndag 21. mai 2017, klokken 21:56
Oki, nei jeg tenkte bare på det Musk advarte om, at ikke folk må tro at Model 3 er som Model S :)
Det han har sagt er et Model 3 ikker er *bedre enn* Model S. Det er som BMW 3-serie vs BMW 5-serie. Selv om 3-serie skulle komme med ny utgave før 5-serie, så er det de færreste som vil ha begge disse bilene som mulige kandidater ved nybilkjøp. Du finner som regel maks en av disse bilene på listen.

De som håper at Model 3 vil være en billig drittbil vil trolig bli skuffet.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Jeronanmandag 22. mai 2017, klokken 10:34
Sitat fra: Klykken på mandag 22. mai 2017, klokken 10:18
Står på hjemmesiden til Tesla at den skal koste fra 35000$. Fortsatt 300k NOK når man sjekker valutaen. Men klart, det er for innstegsmodellen som sikkert fåtallet går for.

The problem with Elon Musk is though, that he has often bitten more than he can chew in the past and had to raise the price.
So we will have to see how many features he will have to cut from the base model to reach that 35000 dollar price mark.

If you look at the Model S today for example. Today you can't even buy a model S-60 for the same price as the model S-85 used to cost.
So today you get a lot less capacity ( = lot less range ) on the Model S and pay more than early owners of the Model S-85.

I think people are going to be very disappointed and will find out they have to invest a lot of extra money into optional features to get at a decent level of features that they have come accustomed to.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 22. mai 2017, klokken 11:22
Sitat fra: Jeronan på mandag 22. mai 2017, klokken 10:34The problem with Elon Musk is though, that he has often bitten more than he can chew in the past and had to raise the price.
So we will have to see how many features he will have to cut from the base model to reach that 35000 dollar price mark.

If you look at the Model S today for example. Today you can't even buy a model S-60 for the same price as the model S-85 used to cost.
So today you get a lot less capacity ( = lot less range ) on the Model S and pay more than early owners of the Model S-85.

I think people are going to be very disappointed and will find out they have to invest a lot of extra money into optional features to get at a decent level of features that they have come accustomed to.
The 85 kWh Model S started at 77,400 USD. Today you can get a 75 kWh Model S for 69,500 USD. The range is 16 miles/26 km lower than the original 85 kWh Model S, but you have all sorts of improvements too.

The price hikes in Norway have primarily been a result of the NOK/USD exchange rate going from around 5.7 in fall 2012 to 8.2-8.8 for the last twelve months. That's around a 50% change.

If you're expecting the base Model 3 to go from 315k NOK today to around 400k NOK before deliveries start in Norway, you're basically expecting the exchange rate to go from 8.4 to 10.7. Maybe you're right - but it could just as easily go to 6.

If you know the direction the exchange rate will go - why aren't you a billionaire?
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: i05L0mandag 22. mai 2017, klokken 12:18
En oppdatert i3 i 2018 vil forhåpentligvis komme med et batteri på nærmere 50kWh. Men hvis jeg på samme tidspunkt kunne få en TM3 med 75kWh til tilnærmet samme pris, så ville jeg velge Tesla. Ikke minst på grunn av et nærmest komplett superladenettverk.

BMW må nok komme med en i5 rimelig kjapt for å holde unna. Dessuten må de komme i gang med tilsvarende ladekapasitet. Store batterier trenger mye juice!
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: JorgenMmandag 22. mai 2017, klokken 13:03
i5 kommer med støtte for 350kW lading. Hadde de lansert den i år hadde den trolig kun støttet 50kW.

Joda, jeg venter på den selv (såfremt den oppfyller kravene mine om 4wd og krok) men det er vel bedre at de bruker tiden til å gjøre det skikkelig. Nå er det fremdeles et forsvinnende lite marked for elbiler på verdensbasis, men det øker heldigvis. BMW er et av merkene som satser hardest på EL for tiden.

Personlig kommer jeg til å tviholde på min Model S sålenge som mulig pga gratis lading på langturer (3 barn under 7 år som skal oppleve Norge/Europa) men blir nok å holde meg til BMW sånn ellers :)
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Counterpointermandag 22. mai 2017, klokken 19:34
Sitat fra: Klykken på mandag 22. mai 2017, klokken 09:07
Hadde Mini med informasjonen i midtdelen av dashbordet og bare turteller foran meg. Null stress det når man ble vant med det. Og med en såpass diger skjerm som TM3 ser ut til å få så tror jeg heller ikke det vil bli noe problem, men det gjenstår å se. Skal selvsagt prøve bilen sammen med sambo før vi tar en endelig beslutning og evt. bestiller.
Det har jeg hatt også, da har du fart, turtall og varsellamper rett foran deg = null problem, helt enig. Men det er ikke tilfellet i M3
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: JorgenMmandag 22. mai 2017, klokken 20:54
Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. mai 2017, klokken 07:54
Personlig er jeg veldig avventende. Vil helst ha fart og viktige varslinger rett foran meg ( håpet i det lengste på Hud, men det er grundig knust).
Viktig å se hvordan det fungerer i praksis først, men er skeptisk.

I dette dokumentet fra Tesla bekreftes 1 stk 15" skjerm i landscape. Blir en heftig skjerm det, men burde hatt et lite display foran rattet også. Nesten merkelig hvis ikke det er påbudt? Å sjekke hastighet mot siden hele tiden høres trafikkfarlig ut ???

(https://pbs.twimg.com/media/DAcV2GiXUAAUCHl.jpg:large)

Denne og flere ble lagt ut her idag:
https://twitter.com/Model3Owners
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 22. mai 2017, klokken 22:38
Sitat fra: JorgenM på mandag 22. mai 2017, klokken 20:54I dette dokumentet fra Tesla bekreftes 1 stk 15" skjerm i landscape. Blir en heftig skjerm det, men burde hatt et lite display foran rattet også. Nesten merkelig hvis ikke det er påbudt? Å sjekke hastighet mot siden hele tiden høres trafikkfarlig ut ???
Det er fullstendig lov, og svært tvilsomt at det er på noen som helst måte trafikkfarlig. Du har sentralt vist informasjon på en rekke biler, inkludert Prius.

I dag har jeg en liten GPS montert i midten av bilen som jeg bruker for å se hastigheten. Det er helt uproblematisk.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: AmocoCadizmandag 22. mai 2017, klokken 22:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. mai 2017, klokken 22:38
Sitat fra: JorgenM på mandag 22. mai 2017, klokken 20:54I dette dokumentet fra Tesla bekreftes 1 stk 15" skjerm i landscape. Blir en heftig skjerm det, men burde hatt et lite display foran rattet også. Nesten merkelig hvis ikke det er påbudt? Å sjekke hastighet mot siden hele tiden høres trafikkfarlig ut ???
Det er fullstendig lov, og svært tvilsomt at det er på noen som helst måte trafikkfarlig. Du har sentralt vist informasjon på en rekke biler, inkludert Prius.

I dag har jeg en liten GPS montert i midten av bilen som jeg bruker for å se hastigheten. Det er helt uproblematisk.
Ja mange biler har info i midten,  f.eks. Yaris 1gen hadde speedo og info i midten, med type linse forran, slik at så ut som display lå en halvmeter inni motorrom. Fordelen var ingen blending og lite refokusering av blikket. funket fint det. spol til 0.42 på videon
https://www.youtube.com/watch?v=8SQUsXAlrl0
Siste gen Yaris flyttet info cluster forran fører, men bilen ble ikke noe bedre av det.
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: AmocoCadizmandag 22. mai 2017, klokken 23:01
Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. mai 2017, klokken 07:54
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 22. mai 2017, klokken 01:15
......Sentral infoskjermenhet på model3 kan godt være veien de fleste går videre, om ikke annet sparer produsenten mange målere og indikatorutstyr
da kan fort mange av dagens biler oppleves som kraftig utdatert og gammeldags med tradisjonell kluster av speedometer og turteller.
Er spent på om du mener det samme når du har kjørt M3.

Personlig er jeg veldig avventende. Vil helst ha fart og viktige varslinger rett foran meg ( håpet i det lengste på Hud, men det er grundig knust).
Viktig å se hvordan det fungerer i praksis først, men er skeptisk.
Vært skeptisk til midtkonsoll også, men funket greit på (vanlige)biler vi har prøvd/hatt.

Midtinfo sammen med HUD som kan skrus av og på er nok ideell løsning, rart om det ikke skulle bli opsjon etterhvert.

Ble ellers noe usikker om du mener M3 som i Model 3 elller BMW M3 (!), siden vi er i BMW delen. Tenker at performance biler nok funker mest optimalt  med førerorientert display, side dette er de facto standard fra motorsport?
Tittel: Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3
Skrevet av: Counterpointertirsdag 23. mai 2017, klokken 00:04
For å oppklare M3 er i denne sammenheng Tesla Model 3