Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: crappeliten på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:13

Tittel: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: crappelitentirsdag 02. mai 2017, klokken 10:13
Hvordan er det å gjøre forbikjøringer med denne bilen? I Norge, eller hvertfall hvor eg bor, så kjører folk helt på trynet. De ligger stødig i 70 uavhengig om det er 60 eller 80 sone. I tillegg så er dette en riksveg, og selv om det er forholdsvis lite trafikk, så føler eg at eg trenger en god trøkk for å kunne gjøre en trygg forbikjøring.

Ofte er det i 80 sonen eg trenger kjøre forbi, og når eg trenger dette, ligger bilen foran i typisk 75, men såklart så gasser han opp i 80 når det markert for forbikjøring.. Hvordan er trøkken i akselerasjonen i dette spennet? Har ikke tenkt å komme i 120, men raskt opp til 105/110 er ønskelig.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Jeronantirsdag 02. mai 2017, klokken 10:15
In Comfort mode the acceleration is really fast. You need a fuel hungry fosil car to match the acceleration of the BMW i3. :)

It's not on the same level as ridiculous mode of the Tesla ( which is 3x the price of a i3 ), but close enough for me. :P
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Ferrytirsdag 02. mai 2017, klokken 10:18
Det er rikelig med krefter i landeveishastighet. Men det er lett å skyte langt over i fart, fordi alt skjer så udramatisk og lydløst. Du blir neppe skuffet. Hvis noen prøver å hindre deg ved å gi på, så må de virkelig gå inn for det.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: hemitirsdag 02. mai 2017, klokken 10:25
Er vel kun tesla som slår i3 på akselerasjon i fart og forbikjøring
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: turfsurftirsdag 02. mai 2017, klokken 10:43
MBe og Ae har vel ca samme ytelse som i3 og. Men ja, i3 har plenty av ytelse i landeveisfart og.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: crappelitentirsdag 02. mai 2017, klokken 10:46
Men eg lurer litt på hvor mye akselerasjonen faller når man starter i 75km/t. Er det fortsatt rikelig?

Tesla er utelukket på dette tidspunkt, har vurdert det, men tanken på en rå bybil som ser så vanvittig tøff ut som i3. Eg elsker utseende, har aldri likt BMW grillen før, men elbil grillen ser ut som nesen på en rå pimpet okse.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Jeronantirsdag 02. mai 2017, klokken 11:07
I have done plenty of "speedy" passings with the i3 on the E6. It will still accelerate quickly from 75 kmt.
Like someone else already said. It is scary how easy it is to go way beyond the speed limit very quickly without noticing.

Just go to a dealer and do a free test drive and see for yourself. :)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: JorgenMtirsdag 02. mai 2017, klokken 12:20
Rask aks er ikke problemet, men vær obs på at bilen vingler litt i høyere hastighet. Spesielt ved sporete veg er det lett å miste kontrollen når du raser opp mellom kjørefeltene fra 70 til f.eks 110 :)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Autowindertirsdag 02. mai 2017, klokken 12:40
Det er vel bare å holde hendene rundt rattet. Ikke spesielt dramatisk på sporete vei eller i telehiv. Gi nå ikke personen skrekken for i3 med en gang.

Har selv ligget bak en slik 75km/t sjåfør i 80-sonen, og la meg ut da en møtende bil dukket opp rundt en sving 4-500 meter lenger frem. Merket kona stivnet til, men da var det bare å gi flatt jern. Dette går så lynraskt at jeg var forbi på et par sekunder. Ikke noe nedgiring eller kickdown her, bare "instant massive power" som gir bilen et kraftig skyv trygt forbi. Går vel ikke å beskrive følelsen, be om prøvekjøring og opplev en fantastisk bil selv.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: hemitirsdag 02. mai 2017, klokken 12:41
Er det egentlig så lett å miste kontrollen? tror mange bare kjenner underlaget bedre enn de er vant til, sjelden ESP kobler inn, og den er veldig bra, ja du merker variasjonen i veibanen og spor om det er det, men de tynne dekkene sporer ikke sånnsett.

Har nå 9700km på min, og leste at alle sa den var ustabil og vinglete.. njaa tja, jeg vil heller si at den er skarp og presis, i3'e er ikke den bilen du bør spise pølse, snakke i mobilen og drikke kaffe samtidig som du styrer med beina i, er mer riktig, da  kort lock to lock med stor svingradius jo gjør sitt. Jeg digger det! den er i helt motsatt ende av f.eks. min US suv.

i3 akser bra opp til 120-130 ca, så blir den litt daffere, maks er vel 150

Hadde en godt modifisert mini cooper S i 2002 når de kom, og den minner litt om den rett og slett, morsomt bekjentskap. i3en har blitt min favorittbil og jeg bruker den over andre jeg har.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Ferrytirsdag 02. mai 2017, klokken 12:42
Bilen er egentlig sprek nok til å rive seg løs ganske langt opp i fart, det er antispinn og stabilisering som hindrer de store flausene her. På våt asfalt er det ikke helt uvanlig at det blinker til i gul-lampa, særlig om det er litt humpete, kumlokk etc. På snø og is ville bilen vært livsfarlig uten TC og stabilisering. Det dabber naturlig nok av oppover i hastighet, men i 80-sone er det rikelig. Å banke pedalen i bånn og svinge ut på vinterføre er egentlig å be om en snurring. TC redder dagen.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Autowindertirsdag 02. mai 2017, klokken 13:23
Om du mener Traction Control med TC, er det vel litt upresist, den sjaltes inn via Navi på glatt eller sølet vei. Du mener sikkert Det elektroniske stabilitetsprogrammet, ofte kalt ESP? Det redder oss og dagen i alle fall :)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: crappelitentirsdag 02. mai 2017, klokken 13:25
Sitat fra: hemi på tirsdag 02. mai 2017, klokken 12:41
Er det egentlig så lett å miste kontrollen? tror mange bare kjenner underlaget bedre enn de er vant til, sjelden ESP kobler inn, og den er veldig bra, ja du merker variasjonen i veibanen og spor om det er det, men de tynne dekkene sporer ikke sånnsett.

Har nå 9700km på min, og leste at alle sa den var ustabil og vinglete.. njaa tja, jeg vil heller si at den er skarp og presis, i3'e er ikke den bilen du bør spise pølse, snakke i mobilen og drikke kaffe samtidig som du styrer med beina i, er mer riktig, da  kort lock to lock med stor svingradius jo gjør sitt. Jeg digger det! den er i helt motsatt ende av f.eks. min US suv.

i3 akser bra opp til 120-130 ca, så blir den litt daffere, maks er vel 150

Hadde en godt modifisert mini cooper S i 2002 når de kom, og den minner litt om den rett og slett, morsomt bekjentskap. i3en har blitt min favorittbil og jeg bruker den over andre jeg har.

wow, hadde ikke turt å håpe at i3'en skulle være såpass trøkk i. At man kjenner underlaget setter eg faktisk pris på. Eg holder fartsgrensen, men eg får små horn på hodet når eg ser folk ligge ujevnt i fart foran meg, under grensen. Eg føler meg faktisk som et lite barn når eg tenker på denne bilen.. Det gjør vondt

Nå kommer det bare an på hva eg kan få i innbyttepris på min gamle fossil bil. Første svar eg har fått lignet ikke grisen, og da venter eg heller bare ett år til da den nylig har fått skiftet bremseklosser, service og EU godkjent. Men hvem vet, kanskje er det en butikk som er villig til å gi noe som eg kan godta. Er vel momsfritak frem til 2020 slik eg forstod.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Ferrytirsdag 02. mai 2017, klokken 15:04
Jeg mener hverken ESP eller TC, men DSC!  ;D Den er alltid tilstede. DTC kan slås av/på http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/dynamic_traction_control.html
Kjært barn, mange navn.

i3 er kjedelig, ingen vits at du prøvekjører engang ;)
https://www.youtube.com/watch?v=O9pQuu4JuCk
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: mariowingonsdag 03. mai 2017, klokken 09:20
Sitat fra: hemi på tirsdag 02. mai 2017, klokken 12:41
Er det egentlig så lett å miste kontrollen? tror mange bare kjenner underlaget bedre enn de er vant til, sjelden ESP kobler inn, og den er veldig bra, ja du merker variasjonen i veibanen og spor om det er det, men de tynne dekkene sporer ikke sånnsett.

Har nå 9700km på min, og leste at alle sa den var ustabil og vinglete.. njaa tja, jeg vil heller si at den er skarp og presis, i3'e er ikke den bilen du bør spise pølse, snakke i mobilen og drikke kaffe samtidig som du styrer med beina i, er mer riktig, da  kort lock to lock med stor svingradius jo gjør sitt. Jeg digger det! den er i helt motsatt ende av f.eks. min US suv.

Min forrige bil var en Tesla model S med 21" og dimensjon 265/35 bak og i forhold til den er i3 en vingleper rett og slett. Jeg synes også at i3'en litt for ofte gjør små "byks" til siden når man kjører på vanlige byveier med alle sine hull og humper. På slitt vei med hjulspor kjenner du også at bilen har tynne dekk.

Når det er sagt; synes bilen er topp å kjøre med og vil ikke si at disse noe vinglete opplevelsene er noe problem på noe vis. Jeg tror jeg reagerer mer på det siden jeg kommer fra en bil som lå som klistret på veien pga vekt og dekk.

Kan også si meg enig i at forbikjøring oppleves kjapt og greit også i landeveishastigheter. Derimot så er det skuffende at "bånn gass" fra stillestående ikke er bånn gass. Det er sikkert smart av BMW å gradvis øke pådraget slik at de unngår like mange havarerte motorer som Tesla har hatt men det gjør at i3'en faller litt på moro-skalene. I alle fall hvis man er så barnslig at man synes det er gøy å komme først ut av lyskrysset ;-)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Klykkenonsdag 03. mai 2017, klokken 09:27
Sitat fra: mariowing på onsdag 03. mai 2017, klokken 09:20
Derimot så er det skuffende at "bånn gass" fra stillestående ikke er bånn gass.
Slik var det ikke i like stor grad i 2014. Ble slik etter softwareoppgradering såvidt jeg minnes..

Men ja, er enig i at bilen er vinglete ved pådrag på dårlige veier. Kjenner fort at dekkene gir etter i vangene hvis man ligger "på kanten" av sporene og gir flat pedal. Det blir derimot ikke hjulspinn på flat mark og tørr asfalt. I sving og våt asfalt kan man fort få til litt blink i antispinn, men man skal opptre uforsvarlig for at bilen fysisk skal slippe og at det skal føles "skummelt". Det er trossalt "bare 170hk" og 250nm(?) her, så det er ikke et råskinn...
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Ferryonsdag 03. mai 2017, klokken 09:49
250 Nm stemmer. Høres jo ikke så mye ut sammenlignet med tradisjonelle drivverk, men her rekker førstegiret til 150 km/t. Det er ikke dramatisk mye mer dreiemoment i en pre 2014 Formel 1-motor.
(http://sulland.bmw.no/sync/showroom_rebrush/_common/shared/newvehicles/i/i3/2013/showroom/drive/nicefact-top-acceleration-fw-slideshow-01.jpg)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Autowinderonsdag 03. mai 2017, klokken 11:57
"The maximum revs of the motor developed for the BMW i3 – known as a hybrid synchronous motor on account of its specific combination of properties – are 11,400 rpm"

Dette rimer ikke helt med diagrammet som slutter på 7500 RPM ?
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: geearonsdag 03. mai 2017, klokken 19:03
Sitat fra: crappeliten på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:13
Hvordan er det å gjøre forbikjøringer med denne bilen? I Norge, eller hvertfall hvor eg bor, så kjører folk helt på trynet. De ligger stødig i 70 uavhengig om det er 60 eller 80 sone. I tillegg så er dette en riksveg, og selv om det er forholdsvis lite trafikk, så føler eg at eg trenger en god trøkk for å kunne gjøre en trygg forbikjøring.

Ofte er det i 80 sonen eg trenger kjøre forbi, og når eg trenger dette, ligger bilen foran i typisk 75, men såklart så gasser han opp i 80 når det markert for forbikjøring.. Hvordan er trøkken i akselerasjonen i dette spennet? Har ikke tenkt å komme i 120, men raskt opp til 105/110 er ønskelig.
80-120km/t er oppgitt til 4,9 sekunder. Så kan du jo sammenligne det med tallene for en bil du syns er kjapp nok til forbikjøringene du er opptatt av? Det som er litt trist er at de aller fleste tester og spesifikasjoner for fossilbiler oppgir 80-120 i et bestemt gir (som regel 5. gir), noe som gir veldig lite mening ettersom de fleste vil gire ned 2-3 gir for en slik øvelse/forbikjøring - eller aller helst la automatikken bestemme. Så du får måle selv.. ;)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: 02janonsdag 03. mai 2017, klokken 19:51
4.9 er
Raskt , samme som Golf GTE , og vesentlig raskere en 200+hk klassens "GTI biler"

http://autohits.ch/files/vw_golf_gti_auto_motor_sport_h10_2013.pdf

Utfordringen med raske forbikjøringer er som flere nevner over, kombinert med fører med lite erfaring med lett bil og motorkraft.

Har hatt letter like lett&liten bil , som måtte kjøres på en annen måte enn en større og like raske bil (audi s6 2.2 mtm), større bil er stødigere med Max pådrag.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Ferryonsdag 03. mai 2017, klokken 22:45
Jeg opplever i3 som vesentlig kjappere ved forbikjøringer enn fossile biler, det være seg manuell eller automat. Det er først om fremst enkelheten og responsen som gjør forskjellen. Spesielt manuelt gir krever mye planlegging og riktig timing. Det skal gires ned, bygges turtall, og bygges turbotrykk. Innen alt dette er på plass er forbikjøringsmuligheten over. Og så må det gjerne gires opp et hakk også, når man er kommet opp på siden, evt. pine motoren på turtall. Automat (DSG, dobbelkløtsj) er bedre, men også den må gire ned og bruke tid på å bygge turbotrykk. i3 (og sikkert andre elbiler også) er som å kjøre på lavt gir, med riktig turtall og fullt ladetrykk hele tida. Så selv om forskjellen kanskje ikke er stor på papiret, så opplever jeg den som langt kjappere. Jeg må legge til at i3 er den sprekeste bilen jeg har hatt, særlig i forhold til vekt. Så for de som er vant til sprekere fossilbiler så er sikkert ikke forskjellen like dramatisk.
IMO er det responsen som er stikkordet i vanlig trafikk, rundkjøringer, lyskryss, påkjøringer osv. Det trengs ikke store luka for at i3-en finner plass.
PS. Kjør som folk!
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Ferryonsdag 03. mai 2017, klokken 23:13
Sitat fra: Autowinder på onsdag 03. mai 2017, klokken 11:57
"The maximum revs of the motor developed for the BMW i3 – known as a hybrid synchronous motor on account of its specific combination of properties – are 11,400 rpm"

Dette rimer ikke helt med diagrammet som slutter på 7500 RPM ?

Nei, jeg stussa litt på det lave turtallet. 7500 RPM er ikke mye for en elmotor, for så vidt ikke 11.400 RPM heller. Har ikke klart å finne bedre kurver. Ligger en video her: https://www.youtube.com/watch?v=Z24-jenc5yM 182 hk målt på bakhjula! Utvekslinga på i3 er 1:9,7 , hjulomkrets ca. 2,2 m. Det skulle tilsi at 11.400 RPM gir 155 km/t, som harmonerer bra med oppgitt toppfart.
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: geeartorsdag 04. mai 2017, klokken 10:53
Utfordringen med elmotor med kun ett gir er at den mister effekt når du kommer over effekttoppen, og for dagens elbiler så skjer dette gjerne før 80km/t. Med flere gir legger du bare inn neste gir og treffer effekttoppen igjen. Og igjen. Og igjen.

Jeg har ikke like mye effekt som i3, men Golfen er kjekk opp i 40-50, i fra 40-50 til 80 er den mer på normalt fossilnivå, etterpå er det merkbart daft, og ikke overbevisende til utfordrende forbikjøringer litt opp i fart.

Elbiler vil ikke trenge åtte gir, men hvem blir først med to? :)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: rolandvg99torsdag 04. mai 2017, klokken 11:00
Sitat fra: gr på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:53
Utfordringen med elmotor med kun ett gir er at den mister effekt når du kommer over effekttoppen, og for dagens elbiler så skjer dette gjerne før 80km/t. Med flere gir legger du bare inn neste gir og treffer effekttoppen igjen. Og igjen. Og igjen.

Jeg har ikke like mye effekt som i3, men Golfen er kjekk opp i 40-50, i fra 40-50 til 80 er den mer på normalt fossilnivå, etterpå er det merkbart daft, og ikke overbevisende til utfordrende forbikjøringer litt opp i fart.

Elbiler vil ikke trenge åtte gir, men hvem blir først med to? :)

De fleste el-biler har jo "racergir" som standardutstyr... ;)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: JorgenMtorsdag 04. mai 2017, klokken 11:52
Alltid like morsomt å, i et lyskryss eller avkjøring, parkere ungdomsbilen som har ligget på støtfangeren på den lille j***a elbilen en stund. Opp til 100 og den er redusert til en prikk i speilet. Etter et par kilometer har fossilvogna fått opp farten og tatt deg igjen for så å presse bilen til det ytterste på ei langstrekke og passere deg med blårøyk og lyden av modifisert potte :)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: Autowindertorsdag 04. mai 2017, klokken 12:08
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:00

De fleste el-biler har jo "racergir" som standardutstyr... ;)

To gir? Snarere snudd polaritet vel? ;)
Tittel: Sv: forbikjøring med i3'en?
Skrevet av: geeartirsdag 09. mai 2017, klokken 10:46
Sitat fra: Autowinder på torsdag 04. mai 2017, klokken 12:08
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:00

De fleste el-biler har jo "racergir" som standardutstyr... ;)

To gir? Snarere snudd polaritet vel? ;)
:+1:

Det ville vært en dyr overkomplisering å legge inn girkasse med eget reversgir i en elbil ja. ;)