Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => B-Electric => Emne startet av: waltlo på mandag 01. mai 2017, klokken 20:44

Tittel: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlomandag 01. mai 2017, klokken 20:44
Når en lader på fleksilader så gir den 22kW. Men bilen trekker bare 11kW. Er det en mulighet til å få oppgradert bilen til å kunne trekke 22kW?... Det ville halvere ladetiden og halvere ladeprisen. Og gjøre det veldig mye mer trivelig å ta en litt lengre kjøretur. Med 22kW lading så er jo ikke det hurtiglading. Men det hadde jo allikevel blitt som å få hurtiglading.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: PaulusAmandag 01. mai 2017, klokken 21:00
Hei
Hvis du ønsker Mercedes med på laget er det maks 11 kW du får, men ved oppgradering av strømkabler i bilen og hacking av programvare er det sikkert mulig.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: kvolle6mandag 01. mai 2017, klokken 21:30
Vel, strengt tatt må du vel spørre ingeniørene til MB om det? Det er selve laderen i bilen som kan trekke 11kw maks, det samme som Tesla før de fikk sin dobbelt-lader (22kw). Vanskelig å si om det har med plass å gjøre (god plass er det IKKE under panseret), MB har nok lagt mye mer i varmeapp enn Tesla f.eks. Eller så er det en markedsvurdering, akkurat som at det mangler hurtig DC-lading. Dette siste ville jeg trodd var lite plasskrevende å få til, siden laderen da er utenfor bilen.

Jeg er godt fornøyd med å lade med 11kw hjemme, men mangel på hurtiglader definerer jo rekkevidde ganske brutalt. Det matcher vårt behov, og vi har den som eneste bil, men da ligger det i kortene at vi er ferdig med bilferier......


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: PaulusAmandag 01. mai 2017, klokken 21:48
Sant nok, laderen må selvfølgelig også oppgraderes, glemte den i farta, Hehe
Lader selv med 6900 watt, holder fint for oss
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlomandag 01. mai 2017, klokken 22:13
Ja, jeg klarer meg også fint når det bare er små kjøring i nærområdet. Og lader bilen på ladestasjonen hjemme. Hadde en tur til Stavanger for ca. 2 måneder siden. Og kjørelengden var 30mil. Turen tar normalt 4,5t. Jeg brukte 10t. på turen. Det var jo litt i drøyeste laget synes jeg. Så derfor hadde det vert fint om det var mulig å oppgradere lade hastigheten til det dobbelte. Da hadde turen tatt 7,5t. noe som kunne ha vert mer akseptabel. Legger ikke ut på en sånn tur igjen med kun 11kW lading som maks. :-)
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Jejlmandag 01. mai 2017, klokken 23:05
Hvilken (maks)fart lå du i på denne turen?
Husker når det var mer vanlig å lade på 22kw med Tesla at det ble beregnet at den optimale farten mellom 22kw ladepunktene var ca 95 km/t for å komme fortest mulig frem totalt sett.

Med kun 11kw lading vil jeg tro at ca 70km/t vil være den optimale farten for å komme fortest mulig frem.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Softbluemandag 01. mai 2017, klokken 23:48
Mercedes B Electric har en 11 kw Tesla lader som sitter på toppen av motoren i motorrommet. Det er ikke plass til 2 stk 11 kw ladere som Tesla med 22 kw lading har. Jeg antar at Mercedes heller ikke ville være med på Tesla sitt super charger nettverk, dermed fikk ikke Mercedes B hurtiglading, selv om jeg tror dette hadde vært mulig.
Tesla leverer imidlertid nå en 16,5 singellader i sine egne biler. Men, det har tidligere vært diskutert på en annen gammel tråd at ledningsnettet i Mercedes B nok ikke er dimensjonert for mer enn 11 kw.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlotirsdag 02. mai 2017, klokken 00:13
Hastigheten varierte mellom 50 og 80 km/t. E39 mellom Kristiansand og Stavanger burde jo være perfekt hastighetsmessig for el-bil. Ja hadde det vært mulig å få en 16,5 singellader i bilen, så hadde jo det hjulpet veldig. Det hadde jo øket lade hastigheten godt!
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Jejltirsdag 02. mai 2017, klokken 00:58
5 timer med 11kw lading på en 30 mils tur høres litt mye ut for meg. Hvis vi regner med at du har 28kwh tilgjengelig ved start og får inn 9,68kw på batteriet (11kw -12% tap i ladeprosessen) har du da brukt 76,4kwh totalt , altså over 250wh/km. På dette strekket pleier jeg å bruke rundt 170wh/km med Teslaen.
Bruker den virkelig så mye strøm, eller har du ladet til 100% og fått lavere ladefart mot slutten?
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: PaulusAtirsdag 02. mai 2017, klokken 05:47
Ja, dette var nok på vinteren, men du hadde vel Range Plus og burde holdt med et ladestopp? Tror at to kortere ladestopp er mere effektivt
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: elektroluxtirsdag 02. mai 2017, klokken 07:17
Funfact: Mercedes vurderte lenge Brusa 22 kW lader og kjøpte opp et lager av disse. Om de var ment for B250e, eller Smart bilene vites ikke, men denne lille lekre laderen krever 400V og det kan ha vært årsaken til at de henvendte seg til Tesla.

Hvorfor de unnlot å montere DC port i bilen kan det bare spekuleres i, men ville nok godt uttover salget av Diesel og bensin versjonen, og dermed inntektene til Mercedes.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 02. mai 2017, klokken 08:51
Jeg tror ikke Mercedes gjorde noen flere vurderinger enn at de kjøpte den samme pakka som Toyota brukte på sine Rav4 i USA.


Mercedes har som mange andre ingen in-house kompetanse på elektriske drivlinjer og er nødt til å kjøpe alt eksternt.

Brusas 22 kW brukes vel i Smart?
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: zbktirsdag 02. mai 2017, klokken 08:56
Men hvor komplisert og/eller dyrt er det å legge til en DC-lademulighet på en elbil? På de bilene som har hatt det som tilvalg har det vel vært i størrelsesorden 10K?

Med tanke på at dette vel må være tilnærmet hyllevare er det for meg helt ubegripelig at ikke Mercedes og Renault har med dette på bilene sine, gjerne som tilvalg om det er et prisvalg.

Tror til og med jeg kunne vært villig å betale opp mot 20-25K for retrofit av CCS-lader på min ur-Zoe.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: turfsurftirsdag 02. mai 2017, klokken 09:13
Ja, DC lading er merkelig å ikke inkludere. Det er veldig enkelt sammenlignet med en AC lader.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: kaiattirsdag 02. mai 2017, klokken 10:40
Jeg leste en test av B-klasse Electric fra lanseringen i USA og der hadde journalisten fått opplyst av Mercedes at de helst ville bruke den orginale tankpåfyllingen fra fossilversjonen til ladeporten. Dette var da for å slippe å lage egne karosseripaneler for el-versjonen. Men det viste seg da at det ikke var plass til Combo-hurtigladeport i åpningen. Om det stemmer, aner jeg ikke. Men andre bilfabrikanter lager da egne paneler for de elektriske versjonene. Berlingo/Partner har egne forskjermer med ladeinntak for eksempel.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlotirsdag 02. mai 2017, klokken 11:10
Jeg ladet 5 ganger på turen. Kjørte strømmen ned til 46% en gang, og da måtte jeg lade i 1t.15min. for å komme opp på 85%. De andre gangene så hadde jeg ca. 50% igjen før jeg ladet, og da opp til 80%. Da ladet jeg i ca. 1t. Når jeg startet kjøreturen hjemme så hadde jeg fullt batteri. Hadde brukt range+.Jeg kunne vel ha klart meg med to ladestopp. Men da hadde det blitt to stopp av ca.2,5t pr.stopp. Og det hadde blitt alt for lenge å stå på en plass før en kan kjøre videre. Var rimelig mettet etter 1t. stopp.Må jo få følelsen av å komme nærmere målet.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: PaulusAtirsdag 02. mai 2017, klokken 21:40
Du er en tålmodig sjel
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Robert Sundtirsdag 02. mai 2017, klokken 22:16
Sitat fra: kaiat på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:40
Jeg leste en test av B-klasse Electric fra lanseringen i USA og der hadde journalisten fått opplyst av Mercedes at de helst ville bruke den orginale tankpåfyllingen fra fossilversjonen til ladeporten. Dette var da for å slippe å lage egne karosseripaneler for el-versjonen. Men det viste seg da at det ikke var plass til Combo-hurtigladeport i åpningen. Om det stemmer, aner jeg ikke. Men andre bilfabrikanter lager da egne paneler for de elektriske versjonene. Berlingo/Partner har egne forskjermer med ladeinntak for eksempel.
En løsning de kunne velge kunne vært type 2 kontakten til Tesla. Da kunne de som ønsket hurtiglading benytte adapter. Tesla sin type 2 kontakt takler fint 300A+ og 100kW+ DC noe supercharging av Tesla viser.

Ledninger og elektronikk for 125A i bilen burde også være meget rimelig; det er ikke mange meter det er snakk om.

Ville det vært interresant med full tilgang til hurtiglading til ChaDeMo ved hjelp av adapter (på denne bilen)?
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: kaiattirsdag 02. mai 2017, klokken 22:38
Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 02. mai 2017, klokken 22:16
Sitat fra: kaiat på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:40
Jeg leste en test av B-klasse Electric fra lanseringen i USA og der hadde journalisten fått opplyst av Mercedes at de helst ville bruke den orginale tankpåfyllingen fra fossilversjonen til ladeporten. Dette var da for å slippe å lage egne karosseripaneler for el-versjonen. Men det viste seg da at det ikke var plass til Combo-hurtigladeport i åpningen. Om det stemmer, aner jeg ikke. Men andre bilfabrikanter lager da egne paneler for de elektriske versjonene. Berlingo/Partner har egne forskjermer med ladeinntak for eksempel.
En løsning de kunne velge kunne vært type 2 kontakten til Tesla. Da kunne de som ønsket hurtiglading benytte adapter. Tesla sin type 2 kontakt takler fint 300A+ og 100kW+ DC noe supercharging av Tesla viser.

Ledninger og elektronikk for 125A i bilen burde også være meget rimelig; det er ikke mange meter det er snakk om.

Ville det vært interresant med full tilgang til hurtiglading til ChaDeMo ved hjelp av adapter (på denne bilen)?

Det er sikkert noe politisk inne i bildet også. Mercedes er vel med på Combo-standarden og da er det nok uaktuelt med en konkurrerende hurtigladestandard enten det nå er Chademo eller Tesla Supercharging.

Men jeg hadde egentlig trodd at Tony Williams i Quickchargepower hadde klart å snekre sammen en tilsvarende løsning som han har laget for Chademo-hurtiglading av Toyota Rav4EV...
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlotirsdag 02. mai 2017, klokken 22:42
Ja det ville ha vært veldig interessant med full tilgang til hurtiglading!
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Robert Sundtirsdag 02. mai 2017, klokken 23:42
@kaiat
Jeg tror også det er noe politikk inne i bildet. Og kanskje en vurdering om ikke å kanibalisere fossilsalg.
Endel fossilprodusenter har også gitt utrykk for at de trodde elbiler kun kom til å bli brukt lokalt, og at elbiler kom til å være ett midlertidig fenomen.

Bortsett fra politikkvurderinger, er det blitt åpenbart at satsing på elbil er nødvendig for at de skal overleve. Og dette er en meget billig endring, og som vil ha stor effekt.

Når det gjelder politikkvurderingen kan de komme unna med at de egentlig ikke har gjort noen endring, og at de fortsatt kun bruker type2. De trenger jo ikke engang å produsere adaptere selv.

Tilgang til superchargernettverket tror jeg krever mer, både i kjøp av tilgang og kraftigere oppgraderinger i bilen.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Robert Sundtirsdag 02. mai 2017, klokken 23:58
Sitat fra: waltlo på tirsdag 02. mai 2017, klokken 22:42
Ja det ville ha vært veldig interessant med full tilgang til hurtiglading!  :+1: ;D
For en DC type2 løsning finnes alle delene allerede (hos Tesla) og det er billig og enkelt å få til, og det krever ikke større ladeluke i panelene.

Det er en liten endring jeg tror mange ville sette pris på.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: lenny36onsdag 03. mai 2017, klokken 00:19
Rimelig spesielt at den ikke har hurtiglading når man ser at de billigste og enkleste elbilene som Citroen C-Zero har det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltloonsdag 03. mai 2017, klokken 00:23
For en DC type2 løsning finnes alle delene allerede (hos Tesla) og det er billig og enkelt å få til, og det krever ikke større ladeluke i panelene.

Det er en liten endring jeg tror mange ville sette pris på

Kan du gi en ca.pris på hva det kan koste? Og hvor ombygging kan utføres?
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: nofuelnoonsdag 03. mai 2017, klokken 01:16
Kanskje det går om man setter inn en lader # 2 + litt kabling, sager hull i panser og monterer på et luftinntak fra Biltema for å få plass til den. Lakkeres så i bilens farge.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Robert Sundonsdag 03. mai 2017, klokken 01:24
Sitat fra: waltlo på onsdag 03. mai 2017, klokken 00:23Kan du gi en ca.pris på hva det kan koste? Og hvor ombygging kan utføres?
Jeg vet ikke om noen som gjør dette som ettermontering. Jeg tenkte mest på at Mercedes selv kunne gjøre endringen for nye biler, da Mercedes har kjøpt deler fra Tesla tidligere og Tesla allerede har dette på sine biler og det fungerer fint så det er ferdig uttestet. Og de har kommunikasjon med eget ChaDeMo adapter, og også det er ferdig uttestet.

Hvis Mercedes gjør endringen for nye biler burde ettermontering kunne gjøres med ett ferdig sett.

Hvis Mercedes ikke gjør endringen for nye biler tror jeg det blir vanskelig. De som selvbygger elbiler ville nok kunne gjøre det, men jeg regner med at de da heller ville legge opp en egen kontakt for DC hurtiglading og bruke elektronikk de er vant med (for å sette opp riktig spenning på den eksterne laderen og slikt). Det er laget tredjeparts-sett for andre biler, men ikke for Mercedes (så vidt jeg vet).


Sitat fra: lenny36 på onsdag 03. mai 2017, klokken 00:19
Rimelig spesielt at den ikke har hurtiglading når man ser at de billigste og enkleste elbilene som Citroen C-Zero har det.
Det er jeg enig i.


@nofuelno
Med en type2 løsning ville både Mercedes selv og andre slippe å montere en plugg til. Med en egen plugg må den monteres ett sted, enten slik som ved motorvarmere på utsiden en plass, eller slik at man kan trekke kabelen til der pluggen er plassert (som for eksempel med en gummileppe under panseret og pluggen på innsiden).
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: CitB59ELonsdag 03. mai 2017, klokken 08:19
Så langt jeg har funnet ut så er lade kontakten lik den på model S-den har alle stikk noe andre bilder med type 2 ikke har.. Men bilen mangler antagelig ledninger for hurtiglading og ECU med åpning mot super lader+å kjøpe seg inn i lade nettverk.  Så jeg tror nok at mercedes var redd for kannibalisme-siden bilen først å fremst ble laget for California å ment som nr 2-3 bil. At bilen selger mer i Norge enn i hele USA er en annen historie.. Tviler på at Mercedes så den komme. Jeg tror at de først å fremst ønsket å selge  "nok" av denne til å møte California krav-politikk dessverre. Vi elsker bilen å den fungerer supert til vår bruk på tross av manglende hurtig lader-eneste kjipe turen blir ferie turen nå til sommeren som vil ta tid:) 


Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 03. mai 2017, klokken 08:51
Jeg ville heller sett på JdeMO. Dette er en ettermontert CHAdeMO inngang som er benyttet på Tesla Roadster og Toyota Rav4 EV. Det bør ikke være ekstremt vanskelig å få dette på B-klasse også, så fremt man er nok folk som ønsker dette.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Jon Braathenonsdag 03. mai 2017, klokken 09:36
Sitat fra: lenny36 på onsdag 03. mai 2017, klokken 00:19
Rimelig spesielt at den ikke har hurtiglading når man ser at de billigste og enkleste elbilene som Citroen C-Zero har det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mercedes vil vel at du må kjøpe en ordentlig bil for lengre turer av dem også. Hadde de gått for avtalen med Tesla om å bruke superladerne deres (som de ble tilbudt) så kunne jo folk flest klart seg med B250e som eneste bil og dermed ikke trengt bensinslukeren som nr 2 bil.

Hjemmelading på 11kw derimot er helt topp. Har det på i3'en vår da kan du kjøre ganske langt på kvelden etter at middagen er inntatt, men langturer over 15-20 mil med kun 11kw lading er vel nesten helt utelukket spør du meg. Ladepauser på 2-3t frister ikke akkurat.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltloonsdag 03. mai 2017, klokken 20:00
Tesla sin 16,5 singellader, synes jeg høres veldig interresant ut. Å få montert den og riktig dimensjonerte kabler, vist det må gjøres. Hadde jo hjulpet veldig. Da hadde jo bilen forblitt "original". Men med litt raskere lading. Jeg har kun Mercedesen, og skal jeg ha den i fremtiden så må noe gjøres. Er veldig fornøyd med bilen, synes at den er fin utvendig,innvendig. God å kjøre og gir følelse av kvalitet. :-)
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 03. mai 2017, klokken 20:09
16,5 kW laderen har en helt annen form enn 11 kW laderene. Det er ikke sikkert den får plass.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltloonsdag 03. mai 2017, klokken 22:42
Ja jeg vet ikke åssen laderne ser ut. Men er det plass til 16,5kW lader, så har jo Mercedes mulighet til å gjøre en veldig enkel oppgradering skulle en tro!
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: RickItorsdag 04. mai 2017, klokken 21:40
Dessverre Merdese gjorde det ganske klart at de skal ikke investere mer i B klasse enn nodvendig (EQ kommer snart???).
Eneste sjanse for oss er Tony Williams (eller noen andre som klarer det)- han sa noe om at han skal titte pa B class mtp JDEMO lader nar han er ferdig med roadster ... men det kan ta lit tid....
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: PaulusAtorsdag 04. mai 2017, klokken 22:37
Heisan

Dette er egentlig en gammel diskusjon.
MB gjør ikke mere med denne, den saken er klar, men de fleste av oss er fornøyd med bilen slik den er.
Vi kan sikkert finne mye å forandre på alle biler på markedet uten at det skjer noe...
Innspill om reelle løsninger er selvfølgelig interessant å lese om...
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlotorsdag 04. mai 2017, klokken 22:50
Så ett bilde av en combo lader. Der så det ut som om den sto i en overgang til type2 kontakt. Er det mulig å lade AC/DC igjennom type2 kontakt samtidig? Vist det er det. Så burde det jo la seg gjøre å få til hurtiglading. Med overgangen på plass, så er det ikke plass problem for combo laderen. Da kommer combo laderen på utsiden av lade luken.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlotorsdag 04. mai 2017, klokken 23:27
Ja det er sikkert en gammel diskusjon. Har lyst til å ha bilen lenge. Å si at de fleste av oss er fornøyd med bilen slik den er.... Er vel å ta litt hardt i. Har fått med meg at diskusjonen om hurtigere lading har vært ett hett tema. Så det er veldig mange som ikke er helt fornøyd. Og med alle elbil nyhetene som kommer nå og utover. Så er jo muligheten for at mange selger Mercedesen og kjøper Tesla3. Ikke fordi at Mercedesen ikke er fin innvendig/utvendig og er godt utstyrt, nydelig å kjøre. Men fordi at du må stå i timesvis å lade for å komme frem dit du skal. Jeg har bare Mercedesen, og det hender at at jeg skal litt lengre en bare rundt i nærområdet. Hadde jeg lest meg litt opp på lading av elbil, før jeg kjøpte elbil. Så hadde jeg ikke kjøpt Mercedesen. Grunnen til at jeg har stilt dette spørsmålet, er et håp om at det skal komme en løsning. Så jeg kan beholde bilen. Men vist Mercedes ikke er interessert i å komme med en løsning for raskere lading av B250e. Som eier av bilen må betale. Så er jo det dårlig! :-(
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: PaulusAfredag 05. mai 2017, klokken 12:33
Dette forstår jeg godt for din del, men de fleste ER veldig fornøyde

Ja, problemet er nok hvis man ikke har studert alt på forhånd

Lykke til!
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: RickIlørdag 06. mai 2017, klokken 16:06
Elsker elbiler. Mercedes er en utmerket bil som er veldig glad i strøm og ulempen er at den kan ikke fungere som en fullstendig No.1 bil. Man kan dessverre kjøre med den til butikk, rundt huset og litt i byen så er det slutt på moro og man må lade i minst 2,5 timer.
Det er fint for de fleste men ikke cool på lang tur. Da vi kjøpte bilen så var vi klare over flexilading, begrenset til 11kW per time. Langturer er dessverre årsaken til at jeg kan ikke selge vår Q5. Det sikkert kommer en entusiast som skal ettermontere en jdemo på Mercedes etterhvert, det er bare tidsspørmål (jeg er tålmodig optimist...)
Som Paulus sa, hurtiglading på mercen ble diskutert tidligere.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlolørdag 06. mai 2017, klokken 22:20
Ja, jeg har ingen umiddelbar plan om å kvitte meg med Mercedesen. Håper også på at det kommer en løsning på hurtiglading. Som vi som har lyst kan få montert. Og som de fleste ikke trenger å montere. For de er fornøyd med bilen slik den er! :-)
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Softbluelørdag 06. mai 2017, klokken 23:18
Merkelig at Mercedes Benz ikke har oppdaget at de fleste ladestolper er 22 KW? og at det ville halvert ladetiden og kostnaden for brukerne.
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlosøndag 07. mai 2017, klokken 20:58
Jeg kan jo kjøpe en bensin eller dieselbil! Og ha Mercedesen som bil#2. Da er den god nok i massevis! Problem løst!
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 07. mai 2017, klokken 22:03
Kan det være at Mercedes har tenkt på det...
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: waltlosøndag 07. mai 2017, klokken 22:19
Kan Mercedes tenke....
Tittel: Sv: Hvorfor er 11kW maks ladekapasitet for B250e ???
Skrevet av: PaulusAmandag 08. mai 2017, klokken 06:07
Ja, det er dette jeg mener

Hadde ikke kjøpt elbil som hovedbil uansett slik markedet er for øyeblikket