Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: PionerThink på torsdag 20. april 2017, klokken 14:30

Tittel: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinktorsdag 20. april 2017, klokken 14:30
Bare for å ha prøvd å kjøre vår nyervervede i3 60Ah på litt mer enn lokalturer, så planlegger jeg nå en tur fra Kr.sand til Kopervik på Karmøy i helga. Reiser alene, så da trenger jeg ikke tenke på om det tar litt lengre tid pga ladestopp.
Eneste som jeg synes er litt utfordrende er praktisk rekkevidde etter hurtiglading til 80% sammen med litt utfordrende topografi langs E39. Jeg prøvde i går kveld å lage en kjøreplan med litt alternativer:
Kjøre- og ladeplan Kr.sand-Kopervik
1ste etappe Kr.sand-Moi 125Km (hvis ikke Moi innen rekkevidde kjører jeg ned til Flekkefjord hvor det er 103 km)
2dre etappe Moi-Ålgård 75 km (hvis fra Flekkefjord må det regnes snaut 100 km hvis mulig?)
3dje etappe Ålgård-Kopervik (38 til Mortavika + 54 fra Arsvågen)= 92 km

Retur Kopervik-Kristiansand
1ste etappe Kopervik- Vikeså [Ålgård (38 + 54)= 92] + 24 km = 116 km (Kan lade på Ålgård hvis uforutsette ting skulle oppstå og ikke nok rekkevidde til Vikeså!)
2dre etappe Vikeså-Pitstop Kvinesheia 103 km (Kan lade i Flekkefjord etter 78 km hvis det kan se ut som ikke klarer Pitstop pga stigningene opp på Kvinesheia)
3dje etappe Pitstop Kvinesheia-Kristiansand = 78 km (Alternativ 3dje etappe er Flekkefjord-Kristiansand 103 km)
Begynner med 100% oppladet batteri på begge startetappene så derfor litt lengre kjørelengder her, men er som nevnt veldig usikker på de resterende etappene på hver tur.
Er det noen som kan dele praktiske erfaringer her så setter jeg veldig stor pris på det!

P.S Er jo flere ladestasjoner rundt om hvis det skulle "knipe på", men er jo ikke så lysten på å måtte dra store omveier hvis man kan slippe?
P.S.2 Værmeldingen sier nordvestlig frisk bris(midt i mot) på veg bort med ca.7-10 graders varme og tørre veier på sommerdekk str. 19". Hjem igjen noe det samme men mer fare for fuktig vegbane, dog med vinden i ryggen, så da går vel det litt i pluss :)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: JorgenMtorsdag 20. april 2017, klokken 14:51
Jeg har kjørt Bergen - Namsos via E39 og det kan vel også kalles langtur :)

Hvis du har mulighet til forvarming (BMW Connected app: 'Eksternt' -> 'Rediger Ladetidtakeren' -> Still inn tidspunkt for start, huk av for 'Forhåndsklimatisering' og 'Lad straks') så ville jeg følt meg tryggere på den første strekka på 125km.

Spesielt ved våt veg kan du merke redusert rekkevidde. Kan være greit å sjekke lufttrykket også kanskje, kjøre på med litt mer enn det BMW anbefaler.
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinkfredag 21. april 2017, klokken 09:23
Tenkte også på det at å stille inn forhåndsklimatisering slik at bilen er klar før man starter kan være lurt. Eneste jeg lurte på var om oppvarming av kupè tar noe av rekkevidden? Eller er det bare fordeler med å sette på timer for avreisetidspunktet?
Kan i hvertfall se ut som det forlenger rekkevidden da jeg til morran hadde over 130 km tilgjengelig på indikatoren etter å ha forsøkt å sette timer i går mest mulig korrekt ifht avreisetidspunktet. Kan muligens gå med 125 km på førsteetappen da ;D (når jeg vippet over til Eco Pro+ så gikk den opp til 140 km :+1:)
Tror også jeg kanskje skal kjøre opp lufttrykket litt mer enn hva tabellen sier for å være på den sikre siden :)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: JorgenMfredag 21. april 2017, klokken 10:30
Hvis det ikke er alt for kaldt kan du droppe kupévarme og heller bruke setevarmen, mener den tar av 12V-batteriet slik som på f.eks e-Golf.

Husk også å sjekke at ladestyrken står på HØY i bilen (= ca 12 amp). Innstillinger -» Lading.

Jeg er usikker på om den tar av rekkevidden når oppvarming er planlagt i god tid.
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinkfredag 21. april 2017, klokken 11:17
Tenkte også på at det var gunstig å droppe varme i kupè og kun bruke setevarme, men når man velger Eco Pro+ så får man ikke satt på setevarmen ???
Blir nok til at jeg kanskje setter temperaturen veldig lavt og kjører på varmesetene :D
Så får jeg heller sette på Eco Pro+ hvis det kniper på :)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Autowinderfredag 21. april 2017, klokken 11:51
Slår du viften av i ecopro er det like lite forbruk som i ecopro+
I tillegg har du setevarme og holder du ventiler stengt blir det ikke for mye ny kald luft inn i kupeen  :)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: JorgenMfredag 21. april 2017, klokken 13:06
Jakke og ullvotter :)

Skulle det gå riktig galt og rekkevidden bli NULL så går bilen noen kilometer ekstra etter det også. Har selv kjørt ca 5 km etter å ha passert null. Deretter stopper bilen og du får beskjed om å kjøre til et trygt sted, tror den går ca 500 meter før det er helt slutt da :)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Bekkenesfredag 21. april 2017, klokken 13:32
Har aldri skjønt helt hvorfor folk vil kjøre ukomfortabelt med en bil , elbil eller ikke :)

Jeg kjørte fra Kleppestø på Askøy , til Kvamskogen og tilbake uten forhåndsvarme i minusgrader med 23 grader i bilen ,
160km tur retur , hadde 20% igjen når jeg kom hjem .




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Autowinderfredag 21. april 2017, klokken 13:55
Det handler vel ikke om annet enn å komme dit en vil. Og noen er også mer pinglete enn andre ;D
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinkfredag 21. april 2017, klokken 14:33
 :+1: Handler jo om å prøve noe en ikke har gjort før også ;D
Kunne jo bare satt meg i vår F11 med full tank og kjørt t/r uten å tenke på noe som helst, men har liksom gjort det noen ganger nå, så derfor ville jeg prøve med elbilen 8)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Autowinderfredag 21. april 2017, klokken 18:22
Jeg er helt enig, en egen glede i det å finne det fullt mulig :)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: tessylørdag 22. april 2017, klokken 10:19
Til opplysning:

Eco pro gir ca 7%, og Eco pro+ ca 10% lenger rekkevidde enn Comfort ved samme hastighet, og kupe temp var ca 20C. (Ute temp var nok mellom 15-20C) så uansett ingenting som gikk til noe varme.

Har testet dette på cruise control i 70, 80, og 90km/t i de forskjellige mode, over identisk strekning.
Satte bilen på cruise, nullstilte kjørecomputer ved passering av ett skilt, og kjørte noen km til tilsvarende plass jeg avsluttet test ved passering av nytt skilt, der cruise beholdt lik fart over hele turen.
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Rapidlørdag 22. april 2017, klokken 10:28
Min bil går ofte strekket Stavanger - Kristiansand. Rekkevidde er endel væravhengig spesielt vest for Flekkefjord.

Men dette er ikke noe stress i det hele tatt. Kristiansand - Moi bør gå fint. Men vær obs på at det kan være kø i Flekkefjord. Pit Stop kan være et bedre alternativ om du sliter med å komme til Moi.

Generellt så kjører jeg som en bensinbil mht fart og varme. Laderne står tett som hagl på dette strekket. Bare å klattlade litt i 10 min når det passer å stoppe :) (Lyngdal, Pit Stop, Flekkefjord, Moi, Helleland, Vikeså, Ålgård og mange i Sandnes/Sola/ Stavangerområdet.
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: 02janlørdag 22. april 2017, klokken 17:35
Har idag kjørt 4.5 mil fordelt på 4 turer, strekning Nittedal - Sandvika.
Startet på 85 %, nå på 61% sier den 10 mil rest. Snittforbruk på litt over 1 og utetemperatur på 8-11. Eco +.  Fulgt trafikk ,ikke sparekjørt. Bruker soltak istede for bruk av AC. bilen har passert 65.000 km.
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: BingoBonzolørdag 22. april 2017, klokken 23:43
Sitat fra: 02jan på lørdag 22. april 2017, klokken 17:35
Har idag kjørt 4.5 mil fordelt på 4 turer, strekning Nittedal - Sandvika.
Startet på 85 %, nå på 61% sier den 10 mil rest. Snittforbruk på litt over 1 og utetemperatur på 8-11. Eco +.  Fulgt trafikk ,ikke sparekjørt. Bruker soltak istede for bruk av AC. bilen har passert 65.000 km.

02jan, du har 94ah, blir en del anderledes da, spesielt i praksis...
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: 02jansøndag 23. april 2017, klokken 00:14
Nei 2014 mod, 60ah.

Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Øystein16søndag 23. april 2017, klokken 11:12
Sitat fra: 02jan på søndag 23. april 2017, klokken 00:14
Nei 2014 mod, 60ah.
Klarer du då med dei resterande 61 % dei same turane 2 ganger til, pluss 10 km?
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: 02jansøndag 23. april 2017, klokken 14:54
Det tviler jeg på skulle vært mulig, kjørte samme rute tilbake 4.5 mil. 5 mil rest.
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Øystein16søndag 23. april 2017, klokken 21:54
Sitat fra: 02jan på søndag 23. april 2017, klokken 14:54
Det tviler jeg på skulle vært mulig, kjørte samme rute tilbake 4.5 mil. 5 mil rest.
Det er jo bra. Dei fleste vil få rekkeviddetrening etter kvart og klare å tyne ut ganske god rekkevidde om nødvendig. 
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: KHLsøndag 23. april 2017, klokken 23:46
Sitat fra: JorgenM på fredag 21. april 2017, klokken 13:06

Skulle det gå riktig galt og rekkevidden bli NULL så går bilen noen kilometer ekstra etter det også. Har selv kjørt ca 5 km etter å ha passert null. Deretter stopper bilen og du får beskjed om å kjøre til et trygt sted, tror den går ca 500 meter før det er helt slutt da :)

Med ny software i i3 60Ah hvor en kan se x% av gjenstående tilgjengelig batteritid så stemmer ikke dette lengre. Bilen stanser ved 0km / 0.0%.
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinkmandag 24. april 2017, klokken 09:43
Kan skrive under på siste talers innlegg om at bilen stopper ved 0 km etter siste SW oppdatering :-[
Kjøreplanen gikk fint fra Kr.sand til Moi med forvarmet bil, og jeg hadde t.o.m 19 km igjen når jeg svingte inn på Kiwi for å lade :D So far so good!
Den nylig aktiverte overtatte brikka fra Elbilforeningen funket, og etter 20 min var bilen på 80%. Så at jeg måtte ha en lading til og tenkte da Ålgård selv om det bare var 75 km i kjørestrekning. Når jeg kom dit så så jeg at denne sto "krøkkete" til på motsatt side, så jeg ville fortsette til neste, men alle lå jo litt langt fra veien, så jeg endte opp på Randaberg hurtigladestasjon med 9 km i rest som det viste seg var Lyse(skrekk og gru) Kraft sin. Her virket ikke brikka, og SMS kostet 99 kr, så nå skjønte jeg fort hvorfor de fleste her inne skyr Lyse sine hurtigladere :(
Jeg så på klokka at det var drøye 30 min til båten gikk, og ladet jeg i 10-12 min ville jeg ha snaue 50% og nok til å komme hjem og samtidig rekke båten, trodde jeg :P
Det jeg ikke hadde beregnet var at motvind og høyere fart frem til båten bokstavelig talt "drenerte batteriet", og jeg endte med å ha 25 km rekkevidde på ferja :o
Søkte opp hurtigladere på motsatt side, men der var det jo helt "svart hav" før Aksdal eller Haugesund/Vormedal. Ja-ja, jeg fikk prøve å komme meg gjennom tunnellene, og hvis det stemte at den gikk noen Km etter 0 på GOM så ville jeg kanskje klare det akkurat :angel: (Kjørte derfor etter alle triksene i boka i EcoPro+ med lavest mulig hastighet, og satte t.o.m bilen i N og rant ned de slakeste bakkene som ikke ville gått i D.)
Det gjorde jeg ikke >:( Stoppet i siste nødlomme 250 m fra munningen i siste tunnell opp fra T-sambandet og måtte derfor ringe min svoger for å få tauehjelp de siste 4-5 km.
Kjørte i 15-20 km/t, og etter 2 km kom det opp stor rød skrift i displayet om "Drive unit overload, do not continue. Contact BMW osv" samt at bilen gikk i nesten "bremsemodus" slik at vi måtte kjøre til siden! Tenkte at nå har jeg gjort det store og ødelagt bilen på min første tur, og presterer å komme for sent til 50-års festen bare pga min utålmodighet :'( Forsto jo i ettertid hvorfor BMW ikke har utstyrt bilen med krok da jeg måtte låne denne fra min svogers VW, og tilfeldigvis passet den i hullet ::)
Bergingsbilen kom etter en halvtimes tid og bilen lot seg dra opp på planet, så jeg ante håp om at den ikke var helt ødelagt allikevel ???
Bergingsmannen sa jeg hadde mobilitetsgaranti via Bavaria, så han skulle ikke ha noe betalt, så dette er jo en grunn til fortsatt å ha servicen her ser det ut som ;D
Bilen trillet fint av planet, men sef hadde mine foreldres hus fra forrige århundre så dårlige kurser at jeg kun fikk ladeet på "Low" (6 A), noe som ga full-ladet bil kl.1330 dagen etterpå :o
Jeg rakk festen med en liten akademisk 15 minutters forsinkelse og kunne puste tilsynelatende godt ut selv om det gnagde litt i bakhodet om bilen var frisk der hjemme(feilmeldingen hadde forsvunnet etter start/stopp, så jeg fikk beskjed av kona om å be noen bønner :angel:)
To be continued som det heter når det gjelder hjemveien søndagen......
P.S. Glemte å "resette" kjørecomputer ved oppstart, men gjorde det ved Mandal ca, og restforbruk på turen til Kopervik ble 13,6 Kw/100km ved 8-9 grader temp. (er relativt flatt til Mandal, så skulle ikke påvirke totalen?!)
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Autowindermandag 24. april 2017, klokken 10:29
BMW i3 har "øye" til sleping som standard. Sjekke med selger?
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinkmandag 24. april 2017, klokken 10:48
Skulle det ha vært foran sammen med luftkompressor og dekkreparsjonssettet?
Jeg lette etter den mens jeg ventet, men kunne ikke finne noe! Tviler forøvrig på at dama som hadde bilen før har tatt den, så mistenker at den kanskje ikke har vært der ???
Så også i instruksjonsboka, og hvis ikke jeg var stressa og helt hodeløs så står det ikke henvist noe der hvor den lå :o
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Autowindermandag 24. april 2017, klokken 11:29
Skal stå på høykant i isoporen der ja. :+1:
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: Øystein16mandag 24. april 2017, klokken 11:35
Sitat fra: PionerThink på mandag 24. april 2017, klokken 09:43
Når jeg kom dit så så jeg at denne sto "krøkkete" til på motsatt side, så jeg ville fortsette til neste, men alle lå jo litt langt fra veien, så jeg endte opp på Randaberg hurtigladestasjon med 9 km i rest som det viste seg var Lyse(skrekk og gru) Kraft sin. Her virket ikke brikka, og SMS kostet 99 kr, så nå skjønte jeg fort hvorfor de fleste her inne skyr Lyse sine hurtigladere :(
Utfordringen i Sør-Rogaland, og spesielt Jærregionen, er nok at få av dei bur har behov for hurtiglading. Avstandane her er korte. Folk ladar eventuelt der det er gratis. Ladeutfordringen for dei lokale, er nok helst for dei som bur i borettslag/sameiger. Lyse sitt ladetilbod er her https://www.lyse.no/bil/elbil/
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinkmandag 24. april 2017, klokken 12:06
Med de vilkårene som Lyse har så skjønner jeg jo at de lokale elbileierne IKKE benytter seg av tilfeldig hurtiglading :o
Hadde de gjort slik Fortum og Grønn kontakt gjør det så tror jeg nok flere hadde brukt dem en og annen gang ;D
Tittel: Sv: BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
Skrevet av: PionerThinkmandag 08. mai 2017, klokken 11:16
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om returen til Kristiansand også, som ble min andre langtur med elbilen :)
Startet jo med 100% SOC og skulle mao rekke et godt stykke nedover fra Stavanger etter første ferje fra Bokn. Må innrømme at jeg hadde litt "hangover" fra 50-års festen, så når jeg kom på stavanger-sida så presterte jeg å slå inn Helleland i stedet for Vikeså :( Hadde jo dagen før friskt i minne og når den da vippet med å ha 1 km for lite og akkurat på GOM så turte jeg ikke!
Stoppet derfor på Kiwi Ålgård som ligger 10m fra veien, men der sto det en Tesla X med henger og ladet så jeg fikk ikke hurtigladet heller. Han med X'en var hyggelig og sa jeg kunne lade på 7 Kw hastighet, og lærte meg noen triks med lukene også at man kun måtte ha den dedikerte luken oppe, og ikke begge for da stoppet ladingen :o Når jeg hadde fått summet meg etter en toalett-tur skjønte jeg jo blemma med feilplotting på GPS og bannet litt inni meg på at det kunne være lurt å ha siste oppdaterte versjon kart i iDrive med alle nye ladestasjoner vist ::)
Koblet derfor fra og kjørte til Vikeså der jeg ladet til 80% på 20 min med en ventepølse og sjekk av neste ladestopp mens fylte. Fant snart ut at det ble for langt med Pitstop på Kvinesheia eller Lyngdal, så neste stopp ble derfor Amfisenteret i Flekkefjord med kaffe- og dopause mens den ladet til 80% på 21 min.

Bilen viste 115 km når jeg startet, men så tenkte jeg at jeg kunne justere varmen litt ned og da datt den plutselig til 110 km rekkevidde :-\ GPS viste 103 km til Kr,sand, så med alle bakkene skulle dette holde hardt :o

Det var jo bare rundt 2-4 grader, så jeg hadde ikke temp'en med meg heller, men med litt sparekjøring og seiling i slake lange nedoverbakker så kom jeg hjem med 2 km igjen, så det var bra timing kan man si ;D

Moralen er vel at for å ikke bruke for lang tid på slike turer så bør en ha 30 kw batteripakke så en slipper med 1 lading, og man kan samtidig holde litt mer «normale» hastigheter som jeg ikke kunne til tider pga «tight» rekkevidde!
Vet ikke om jeg kommer til å prøve dette igjen når jeg vet at det går minimum en time kortere tid med F11'en, og siden jeg kjørte alene hadde det nok ikke blitt stopp i det hele tatt og turen hadde kanskje gått enda fortere ;)
Gøy var det uansett å ha prøvd, og planlegger man riktig så er det ikke noe problem å kjøre med elbil selv på lengre turer :+1:
P.S. Snittforbruket hjem igjen ble 14,6 Kw/100km. Dette til tross for sparekjøring i Eco Pro store deler av turen med kupètemperatur på 19 gr. på slutten og litt bruk av varmeseter. Så bidro vel utetemperaturen også til at forbruket ble litt høyere?! :-\