Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: bobakka på fredag 04. februar 2011, klokken 22:13

Tittel: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: bobakkafredag 04. februar 2011, klokken 22:13
Noen som har erfaring med ladetid og ladestrøm for iMiev?
Med 16 kW pakke og 16A ladestrøm (=3,3 kW) å burde ladetid for helt nedladete batterier være knapt 5 timer. Med "tomme" batterier (=75% utladning) burde de være fulladet på under 4 timer, og halvtomme batterier burde de være fullladete etter 2,5 timer.
Med 10A ladestrøm (=2,2 kW) og 75% utladning (=12kW) skal ladetiden være 5,5 timer. Jeg lurer på om det er en vel så praktisk løsning siden 10A er mer tilgjengelig enn 16A. For batteriet vil jeg tro det er bedre med sakte enn rask opplading?
Noen som har målt virkelig strømforbruk på 16A laderen? Kunne vært artig å vite om det er 13, 15 eller 16A som den trekker.
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Focuslørdag 05. februar 2011, klokken 16:02
Har nå målt strømmforbruket ved å bruke energy meter pm 498 fra clas ohlson art no 36-4444 med følgende resultat.

15 A
3100 W
211 v
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Baltorlørdag 05. februar 2011, klokken 16:36
Bare 211V?
Sjekk om du har denne lave spenningen i hele huset eller om det er denne ene kursen som er underdimensjonert.
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Focuslørdag 05. februar 2011, klokken 16:58
Målt i skapet der finner jeg ikke mer enn 215 volt. Vet ikke hvorfor det er så lavt her. Det burde vært 230.
Tror jeg skal ta en telefon til lyse på mandag og spørre hvorfor jeg får så lav spenning. trodde det bare var energy meteret til clas som var upresist
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Lundesøndag 06. februar 2011, klokken 08:27
Slett ikke uvanlig, men innenfor den grensen de er forpliktet til å levere om jeg ikke husker feil. Det er alltid lurt å dimmensjonere kabler godt til strømkrevende utstyr. Om du har 20-30m fra sikringsskap til utekontakten kan du fort miste noen prosent bare der. Mål spenningen ubelastet på ladekontakten og deretter belastet. Gjør det samme i sikringsskapet under ellers like lastforhold. Differansen er kablen ut til din kontakt ansvarlig for.

min erfaring er at der man tidligere kunne sikre en 1,5" kabel med 15-16A blir det trøbbel på sikt om man lader med den effekten våre biler krever. Du vil få et akselererende problem med varmgang. Det vil bare ta litt tid.

2,5" går helt greit, men kobler du til e 4" kjenner du knapt en lunk i støpslet. Bin there done that. La det bli en vane å kjenne på stikkontakten under lading. Merker du at den blir varmere vil den "brenne" av på sikt. Dog oftest uten at det nødvendigvis starter en brann  ::) Høyere spenning om natta  ;D
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Kensøndag 06. februar 2011, klokken 11:56
 Alltid lade om natta. Bare trist at vi ikke får  billigere strøm om natta. Samfunnsnyttig allikevel.

Typisk rutine hjemme er å ta en tur ute men kone mi pusser tennene. El- tannbørste er ledig deretter ;D
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Lundesøndag 06. februar 2011, klokken 12:27
Hehe ikke sikkert det ville gjort så mye fra eller til om alle pusset tennene midt på natta :-) Dog bør man søke å flytte ethvert forbruk utenfor "rushtiden".   ;D
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Gautesøndag 06. februar 2011, klokken 14:06
Når vi lader på natta og skal bruke bilen neste morgen er batteriene ferskest med en liten rest av varme etter ladingen.  Vet at det ikke blir mye varme på disse batteriene, men da er selvutladingen minimal.
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: bobakkasøndag 06. februar 2011, klokken 14:36
På noen batterityper - tror det var enten NiCd eller NiMH eller begge - så går temperaturen ned når de lades. Man kan sjekke med å ta på dem om dem er fulladet eller ikke. Kalde batterier - under opplading - varme batterier - overlading pågår.
Jeg regner med at laderen i en Elbil er intelligent slik at den ikke overlader.
Noen som vet om LiIon batterier blir varme eller kalde ved lading?
Noen som har sett på ladeeffektivitet? Håper vi snakker om 90% pluss..
Tittel: Sv: Ladetid og strøm for iMiev
Skrevet av: Ladefabrikkensøndag 06. februar 2011, klokken 15:14
Sitat fra: bobakka på søndag 06. februar 2011, klokken 14:36
På noen batterityper - tror det var enten NiCd eller NiMH eller begge - så går temperaturen ned når de lades. Man kan sjekke med å ta på dem om dem er fulladet eller ikke. Kalde batterier - under opplading - varme batterier - overlading pågår.
Jeg regner med at laderen i en Elbil er intelligent slik at den ikke overlader.
Noen som vet om LiIon batterier blir varme eller kalde ved lading?
Noen som har sett på ladeeffektivitet? Håper vi snakker om 90% pluss..

LiIon batteriene blir litt varme når du lader dem, men det er ikke snakk om mye varm. Men det har litt med hvor mange amper du kjører inn.