Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: bobakka på Onsdag 29. Mars 2017, klokken 19:10

Tittel: Takstativ
Skrevet av: bobakkaOnsdag 29. Mars 2017, klokken 19:10
Jeg vurderer i3 og skulle gjerne hatt takstativ. Jeg har forstått at det ikke finnes originalt. Finnes det gode uoriginale? Og hva er i såfall ulempene med de? Har sjekket mange gamle tråder og fant ingen de siste to år som har omhandlet temaet.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: ToalmarOnsdag 29. Mars 2017, klokken 19:11
Ligger en annonse på Finn.no vedrørende takstativ til bilen.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92942844

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: GogsOnsdag 29. Mars 2017, klokken 22:10
Og denne burde gjøre susen: https://www.seasucker.com/collections/racks/products/board-rack
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: IngeniørenTorsdag 30. Mars 2017, klokken 07:07
Ligger en annonse på Finn.no vedrørende takstativ til bilen.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92942844

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fungere nok, men ved lengre tids bruk er jeg redd at pakningen er deformert og ikke holder tett mot viduet lenger.....
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: OrbitTorsdag 30. Mars 2017, klokken 08:17
Her er en takstativtråd fra i fjor:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23167.msg546224.html#msg546224
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JorgensenTorsdag 30. Mars 2017, klokken 08:56
Seasucker stativ funger veldig bra, har god erfaring med dette https://vsport.no/#/products/skistativ.html
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 30. Mars 2017, klokken 14:16
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: GogsTorsdag 30. Mars 2017, klokken 17:03
But is the inflatable version allowed?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: bobakkaTorsdag 30. Mars 2017, klokken 17:25
Ble ikke så mye klokere av dette..
Sugekopper med sykkel på taket eller ski til og fra hytta? Jeg tør i hvert fall ikke det. Stort ansvar om dette løsner i fart.
Den andre typen så bedre ut, men får ikke noe godt inntrykk av hvordan den er festet inn.
Det finnes ikke noen ordinære ala Thule som festes godt?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 30. Mars 2017, klokken 17:40
Ble ikke så mye klokere av dette..
Sugekopper med sykkel på taket eller ski til og fra hytta? Jeg tør i hvert fall ikke det. Stort ansvar om dette løsner i fart.

exactly! That's why they have not been approved. There is too much risk of people not putting them up correctly and have their skiis or bicycles end up going through the windshield of the car behind them and causing a gruesome accident.

I would never buy these suction cup bars and be potentially responsible of risking a fatal accident on the highway.
I rather take the Volvo with proper bars and skibox instead.
We knew, when we bought the BMW i3 that it's a nice and cheap daily commuter car but that it wouldn't be possible to use it for ski or cycle trips due to how the doors are designed on this car. And that is fine with us.

Maybe in the upcoming update of the BMW i3 they make some changes to the upper frame to allow for normal bars to be fitted. Who knows. If there is a lot of demand for it.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 30. Mars 2017, klokken 17:53
But is the inflatable version allowed?

I wouldn't buy those either, as look closely in how they are mounted. You will ruin the rubber lining in the upper door frame and risk water leaking into the car when driving through rain.

There is just no good solution for the BMW i3 other than a bike carrier frame that can be mounted on the back of the car. That's the only credible solution I have seen so far.
But for skiis, you out of luck with the BMW i3. I don't think the BMW designers had that in mind when they designed the car.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: VindFredag 31. Mars 2017, klokken 16:49
Jeg har brukt Seasucker skistativ på i3 i 3 år nå og har aldri hatt noe problemer.  Det eneste du må passe på er at taket er temmelig rent for is og snø når du setter det på.  Noen diskusjoner på en annen tråd om den kan settes på soltak eller ikke, men det er ikke ett problem, jeg fester det på soltaket og på "carbon" delen bak.

Sykkelstativet fungerer veldig bra, det finnes mange filmer på Youtube om hvor godt det sitter.

https://www.youtube.com/watch?v=fBK8pUPWu2A
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: VindFredag 31. Mars 2017, klokken 17:10
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Dette er tull. 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 45. Lastsikringsutstyr

15.
Taklastbærer (takgrind, skistativ o.l.).
Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last.

Siden det står 0 kilo i vognkortet på i3 vil man med en kontroll kun kunne ha moderat last på taket såsant dette er forsvarlig sikret.  En sykkel eller noen ski er innenfor definisjonen på moderat last.  En takboks eller koffert er ikke det.  Har tatt en telefon til biltilsynet for å sjekke dette.  Seasucker stativet er merket med produsent og tillatt last. (det er de jeg har)
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanFredag 31. Mars 2017, klokken 18:09
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Dette er tull. 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 45. Lastsikringsutstyr

15.
Taklastbærer (takgrind, skistativ o.l.).
Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last.

Siden det står 0 kilo i vognkortet på i3 vil man med en kontroll kun kunne ha moderat last på taket såsant dette er forsvarlig sikret.  En sykkel eller noen ski er innenfor definisjonen på moderat last.  En takboks eller koffert er ikke det.  Har tatt en telefon til biltilsynet for å sjekke dette.  Seasucker stativet er merket med produsent og tillatt last. (det er de jeg har)


Our Vognkort del1 of our Volvo V60 has a clear description of a taklast of max 70 kilo.

Our Vognkort del1 of our BMW i3 has no mention of taklast at all.

This means the BMW i3 is not allowed to have anything on the roof. If it's not mentioned in the Vognkort del1, then it's not allowed.

Any car that is able and allowed to have a "taklast" must have this described in Vognkort Del1. Even if it's just 20 kilos (like with small cars).

Just because People put up youtube videos, doesn't mean it's allowed in Norway.

The US for example has far less strict safety regulations than in Europe. There are for example many cars that are allowed to be driven in the US that are deemed unsafe in Europe and illegal to drive.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: power59Tirsdag 04. April 2017, klokken 13:00
Enig med Jeronan - skjønner ikke at folk tar sjansen på taklast når bilen ikke er godkjent for dette.

Skjer det et uhell ved at lasten løsner og påfører skade eller det som værre er på eiendom og personer, så vil man høyst sannsynlig bli stilt strafferettslig og erstatningsrettslig ansvarlig.

For ikke å risikere skyldfølelse for ansvarsløs kjøring, statsadvokat på nakken og forsikringsselskap i regressmodus - må vi dessverre pga. BMW's manglende praktiske tilnærming ty til alternativer som ski i skipose inne bilen og sykkel uten forhjul i lasterom med nedslåtte bakseter. Det går det og - men det er ikke ideelt.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: TMOnsdag 05. April 2017, klokken 15:47
Problemet er at å frakte slike gjenstander medfører risiko for de som er inne i bilen, forutsatt at lasten ikke er forsvarlig sikret. Så la oss håpe BMW gjør noe med dette i facelift utgaven, men jeg tviler på det. Synd, for det gjør at BMW i3 er vesentlig mindre egnet som eneste bil i husstanden enn for eksempel e-golf.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanOnsdag 05. April 2017, klokken 20:11
Problemet er at å frakte slike gjenstander medfører risiko for de som er inne i bilen, forutsatt at lasten ikke er forsvarlig sikret. Så la oss håpe BMW gjør noe med dette i facelift utgaven, men jeg tviler på det. Synd, for det gjør at BMW i3 er vesentlig mindre egnet som eneste bil i husstanden enn for eksempel e-golf.

I agree. It seems to be some kind of compromise in using a carbonfiber body.

I myself was looking for a bike holder that would fit on the i3 on the back, like this one:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-2000033966/

But I then discovered, together with the Biltema employee that the entire backdoor of the i3 is plastic! So you can't use a system like that either. :-/
So this Easter we had planned to take a trip with the i3 to the North west, but alas we will now use the Volvo V60 instead to be able to bring our son's bike along. I bought a hook bike holder instead.


The only safe and credible solution I have seen so far is this:
https://torkliftcentral.com/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg/
But it requires quite a bit of effort to install and no idea if it can be shipped to Norway, if it's authorized in Norway and if it is, will require official installation by authorized garage, making this quite an expensive solution.

I will stick to the V60 for now if I need to transport stuff that doesn't fit in the i3.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 06. April 2017, klokken 18:31
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard.

Rart hvis bilen er laget for ikke å ha slikt stativ bak ?

* har takstativ til kano på min 40 år gamle jeep med hardtopp av glassfiber.

Rart/puslete hvis jeg ikke skulle ha lov til å ha et paar langrennski på taket til i3, hvis det bøtelegges så får jeg sende inn bilen til pant.

* når garantitiden er over - tar det meg 3 minutter å bore noen hull i taket til egne takfester/rails.

BMW burde komme opp med noe alternativ løsning her nå som det gått noen år siden i3 ble introdusert. Jeg glemte å sjekke hva som stod i vognkortet da jeg kjøpe bilen ny (altid kjøpt brukt og sjekket vognkort) .

This is pretty much the same kind of system like the one sold at biltema (just that the Thule one is more bulky and pricey), but the metal clamp system is the same and should not be used on plastic!
Check the manual. In the one from Biltema it clearly said to be only used on metal (aluminium) doors and not plastic!

Due to the stress on the clamps, you risk warping the plastic over time and have the clamps come loose (and ruin the backdoor in the process)! The top spoiler on the i3 moves easily and is just loosely screwed onto the back door. It's all just plastic.

I can't even use this system on the Volvo V60 due to the plastic top spoiler and how it's positioned, so the top clamps can't get a grip on the aluminium frame of the door itself. I would ruin the whole top spoiler when tightening the clamps.

Just look at your own picture how the top bands go from the clamps. You put a lot of stress on the top spoiler and risk cracking it over time.
You're taking a big risk with that system on the i3. I sincerely hope it doesn't come lose when driving 100+ on the E6 / E18 !!
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderFredag 07. April 2017, klokken 09:09
Bore hull i taket etter garantitid på i3? Vi snakker om karbonfiber med potensielle svekkelser i struktur, eller alternativt svekkelser i limte øvrige komponenter? Be my guest, men jeg ville ikke gått inn på det. :(
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: geearFredag 07. April 2017, klokken 14:42
Bore hull i taket etter garantitid på i3? Vi snakker om karbonfiber med potensielle svekkelser i struktur, eller alternativt svekkelser i limte øvrige komponenter? Be my guest, men jeg ville ikke gått inn på det. :(
Uten å vite hvor vedkommende har tenkt å bore hull, så vil jeg allikevel si at det er null problem å bore hull i karbonfiber, men det kan være lurt å lime inn hylser i alu eller rustfritt stål (med en eller annen epoksy) for å fordele belastning og unngå delaminering. Fordel om det er hylsa som ligger an mot det du skal skru fast, slik at du unngår å bøye ut karbonfiberet.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: VindTirsdag 18. April 2017, klokken 13:02
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Dette er tull. 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 45. Lastsikringsutstyr

15.
Taklastbærer (takgrind, skistativ o.l.).
Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last.

Siden det står 0 kilo i vognkortet på i3 vil man med en kontroll kun kunne ha moderat last på taket såsant dette er forsvarlig sikret.  En sykkel eller noen ski er innenfor definisjonen på moderat last.  En takboks eller koffert er ikke det.  Har tatt en telefon til biltilsynet for å sjekke dette.  Seasucker stativet er merket med produsent og tillatt last. (det er de jeg har)


Our Vognkort del1 of our Volvo V60 has a clear description of a taklast of max 70 kilo.

Our Vognkort del1 of our BMW i3 has no mention of taklast at all.

This means the BMW i3 is not allowed to have anything on the roof. If it's not mentioned in the Vognkort del1, then it's not allowed.

Any car that is able and allowed to have a "taklast" must have this described in Vognkort Del1. Even if it's just 20 kilos (like with small cars).
Det du skriver står ikke i kjøretøyforskriftene.  Hadde det stått 0 kg i vognkortet er det korrekt det du sier, men siden det ikke står noe i vognkortetdet så er det kjøretøyforskriftene som gjelder - dvs det er en vurdering.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#§3-2

For å være sikker så ringte jeg tidligere biltilsynet om dette som bekreftet dette for meg, ift til at last av noen ski eller en sykkel er tillatt, men f.eks en skiboks med last, eller tyngre last (som en stabel planker) ikke vil være det. 

Jeg mener helt klart at f.eks SeaSucker sykkelstativ er langt sikrere enn f.eks Thule baklukestativ som jeg tidligere har brukt på min Audi A2.

Skal man følge resonnementet ditt er det jo ikke definert vekt på bakluke heller.... -
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: Jon BraathenFredag 21. April 2017, klokken 15:05
Har noen kjøpt og montert Ecohitch fra usa her på i3??
https://torkliftcentral.com/rving-and-towing/ecohitch/bmw/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg
vurderer dette seriøst og har da mulighet til hekte på både sykkel og skistativ i tillegg til "bagasje" boks på hengerfestet.
Det  burde være lovlig også, så lenge en bruker lysbjelke og ikke henger på tilhengeren..
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: itreFredag 21. April 2017, klokken 16:52
Dette er en mulighet:

https://paulchensystem.net/products/de/heckträger/bmw/i3.html
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderFredag 21. April 2017, klokken 18:25
Det er noe med at den bakdøra er delvis limt, og ikke er laget for å frakte sykler på.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: RomanTirsdag 25. April 2017, klokken 12:45
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard...

Kunne du linket til stedet du bestilte disse?

Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTirsdag 25. April 2017, klokken 14:44
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard...

Kunne du linket til stedet du bestilte disse?

You should NOT use that on the BMW i3. The backdoor is plastic and disappointingly flimsy! The spoiler is loosely glued/screwed onto the backdoor and will be subjected to a lot of stress.
The manuals clearly state that these bike holders should only be used on metal doors, not plastic!

I understand people like their BMW i3 and like to use it as their main car, but you should have investigated more before buying the car.

I could care less if you destroy your car with experiments, but going onto the open road with the risk of causing harm to others is irresponsible!

Either accept the car for what it is or sell it and buy a different car that supports your needs.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: KlykkenTirsdag 25. April 2017, klokken 19:21
Enig med Jeronan. Vær ansvarlige bilister...
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: geearTirsdag 25. April 2017, klokken 23:15
Her henviser Vegvesenet til vognkortet: http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janOnsdag 26. April 2017, klokken 02:24
Da har jeg slettet mine innlegg og legger bilen ut på Finn.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: IngeniørenOnsdag 26. April 2017, klokken 06:44
Da har jeg slettet mine innlegg og legger bilen ut på Finn.

Det var da voldsomt ?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: ToalmarOnsdag 26. April 2017, klokken 07:10
Da har jeg slettet mine innlegg og legger bilen ut på Finn.
Det var jo synd! Blir det fossilbil da eller annen elbil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: FreddeOnsdag 26. April 2017, klokken 11:44
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard...

Kunne du linket til stedet du bestilte disse?

You should NOT use that on the BMW i3. The backdoor is plastic and disappointingly flimsy! The spoiler is loosely glued/screwed onto the backdoor and will be subjected to a lot of stress.
The manuals clearly state that these bike holders should only be used on metal doors, not plastic!

I understand people like their BMW i3 and like to use it as their main car, but you should have investigated more before buying the car.

I could care less if you destroy your car with experiments, but going onto the open road with the risk of causing harm to others is irresponsible!

Either accept the car for what it is or sell it and buy a different car that supports your needs.

Det er jo litt rart at BMW har lagt en video som viser hvordan man kan transportere sykkel på bakluken, hvis den er så skrøpelig mener jeg?

https://youtu.be/juUN4BfTejQ
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: KlykkenOnsdag 26. April 2017, klokken 13:09
Den er jo festet med to sugekopper på bakruten som holder styret, og en jekkestropp innenfor luka som presser stanga mot bilen og setet mot nedre del av bagasjeluken slik som det ser ut. Lykke til med den i Norge.
(http://i.imgur.com/M0pOVr8.jpg)
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanOnsdag 26. April 2017, klokken 13:20
Those are sucking clamps attached on the glass back window. Look closer.

Looks extremely dangerous how the bike is hanging there on the back and makes me extremely skeptical, especially in bad weather ( strong winds, strong temperature difference, mosture and pressure level difference during a single trip like in average Norwegian weather ).
Just check your backdoor closer and see how everything is glued together and all plastic.

But again, it's in the USA and they do crazy weird stuff with their cars all the time over there (not to mention misleading marketing videos) that is highly illegal here in Europe.

I wouldn't try that here at least. Guaranteed you will be pulled over and fined.

If these sucking clamps were approved in Norway, Biltema and Torshov bil would be selling them.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: HiperTypeROnsdag 26. April 2017, klokken 13:41
Om du insisterer, her kan du bestille det:
https://vsport.no/#/products/sykkelstativ-verdens-minste.html

Bakluke i plast er vanlig i dag. Bl.a har Volvo V70 hatt det siden tidlig på 2000 tallet. Laget i SMC, som da gjør at en unngår de korrosjonsproblemene en ofte får på bakluken og reduserer høytmontert vekt.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanOnsdag 26. April 2017, klokken 14:09
Om du insisterer, her kan du bestille det:
https://vsport.no/#/products/sykkelstativ-verdens-minste.html

Bakluke i plast er vanlig i dag. Bl.a har Volvo V70 hatt det siden tidlig på 2000 tallet. Laget i SMC, som da gjør at en unngår de korrosjonsproblemene en ofte får på bakluken og reduserer høytmontert vekt.

This is just a private person importing Seasucker into Norway.

Go to any Biltema or Torshovbil and ask if they can order a sucking clamp system, like Seasucker for you and see what answer you get.
I take that answer any day over some private person that manages to slip the cracks in regulation.


PS. I have now send an email to Statsvegvesen with links to this online store, to get a definitive answer once and for all.
Since on one end you hear people being pulled over by Statsvegvesen and fined and on the other hand you have a store like this operating in Norway selling such a product people are being pulled over and fined for!
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: HiperTypeROnsdag 26. April 2017, klokken 15:02
Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......). Vakum brukes overalt til tunge løft i industri og byggenæring, så det er vel ingen tvil om det det fungerer. Det krever som alt annet lastsikringsutstyr at det monteres riktig, og belaste innenfor de begensingene satt for utstyret.
Mange svar i denne tråden er krisemaksimering, ubekreftete påstander og rykter om bøter for det ene og det andre.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanOnsdag 26. April 2017, klokken 16:33
Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......).

Biltema might not have been the best example, but you conveniently ignore Torshovbil and what about Bilxtra? Or any of the large car dealerships in Norway?
None of them are selling any form of sucking cup solutions for cars! Which should put up some red flags.

And Vsport AS is run by a single person doing it on the side. He is also selling as a privat forhandler on Finn and not as Firma.

Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: HiperTypeROnsdag 26. April 2017, klokken 22:39
Hvilke merker ulike butikker forhandler er kommersielle valg både fra butikk og leverandør. At forhandleren er liten betyr ikke at produktene ikke har høy kvalitet. Slik er det for svært mange nisjeprodukter. Merkelig argumentasjon at liten butikk betyr at produktene ikke holder mål.
BilXtra og Totshovbil er heller ikke spesielt gode eksempler da de kun forhandler Thule innen lastsikringsutstyr, og ikke har tatt inn produkter fra kvalitetsleverandører som Whispbar, Mont Blanc osv.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: geearTorsdag 27. April 2017, klokken 12:52
Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......).

Biltema might not have been the best example, but you conveniently ignore Torshovbil and what about Bilxtra? Or any of the large car dealerships in Norway?
None of them are selling any form of sucking cup solutions for cars! Which should put up some red flags.

And Vsport AS is run by a single person doing it on the side. He is also selling as a privat forhandler on Finn and not as Firma.
http://road.cc/content/review/154825-seasucker-talon-bike-rack
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: VindTirsdag 02. Mai 2017, klokken 12:58
Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......).

Biltema might not have been the best example, but you conveniently ignore Torshovbil and what about Bilxtra? Or any of the large car dealerships in Norway?
None of them are selling any form of sucking cup solutions for cars! Which should put up some red flags.

And Vsport AS is run by a single person doing it on the side. He is also selling as a privat forhandler on Finn and not as Firma.
Jeg er litt usikker på hva slags personlig vendetta du har mot "Seasucker" taktsativ.  Du henviser hele tiden til at man blir tatt til siden og bøtlagt.  Om du går lenger opp i tråden har jeg henvist til lovtekstene rundt taklast - og jeg har også snakket med mitt Biltilsyn om dette som har bekreftet at dette er riktig.

For å frakte en sykkel eller ski er dette fullt lovlig med dagens regelverk på en i3. 
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTirsdag 02. Mai 2017, klokken 13:31
Lovverket sier fører selv er ansvarlig for at lasten er tilstrekkelig sikret. Det betyr at om noe skjer med last under kjøring, som løsne / falle av, er den ikke tilstrekkelig sikret, og fører må påregne bøter/gebyr. I praksis er det lite sjanse for at noen reagerer, med mindre fører treffer på en nidkjær kontrollør eller politi. Da vil kjøreforbud alene trolig være resultatet.
Kan du montere opp stativet med tre sugekopper ganske tørt, på en solid glassvegg og henge i det uten at det slipper, bør en sykkel eller ski gå fint.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTirsdag 02. Mai 2017, klokken 13:50
I am still waiting for a response from Statsvegvesen.

I also tried to call them, but it's impossible to get through ( I gave up hanging in wait for over half hour. They don't call back either selecting that option). Guess they only have one person sitting at the phone or something.  >:(
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janTirsdag 02. Mai 2017, klokken 16:10
Har ikke gitt opp i3, men håper det er lov til å feste sykkel på bakluke.
Isåfall vurderer jeg å bruke to seasucker kopper til ekstra feste TILL 992 stativet.

Har nå vært på diverse skiturene siste uke, her fra dagstur norefjell i helgen,28 mil ,totalt 40 min lading(3 stykk)  rakk omtrent ikke drikke kaffe.

Bilen har gått feilfritt, og en fryd å kjøre. Får ikke lov å selge bilen, madammen vil ta over da.

Med barn i bilen vil jeg ikke ha sykkel inne i kupé, heller ikke ski. Spørsmålet er om det er greit å ligge 1 sekund bak med 2.5tonn SUV å prøve å dytte meg opp i fart (dette opplever jeg ofte når jeg er ute å kjører med "liten tullebil på bygda"
 Eller om det provoserer mere at jeg hekter på sykkel utvendig (forsvarlig).
Ved en påkjørsel av tung SUV er jeg sikker på at det ikke er bra med en stor sykkelramme eller skipose med slalåmski 10 cm fra 7 åringen i baksetet.
Kall meg uansvarlig sjåfør som ikke har lest alle bruksanvisninger, men aktiv sikkerhet ved kjøring er pri 1 for. In del.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanOnsdag 03. Mai 2017, klokken 19:31
Answer from Statsvegvesen:

Hi
 
I dont see that this system is any good.
The suctioncup is not a permenant mount and therefore you can not use this, you never know when it will come of.
 
Hilsen
xxx xxxxxx
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: IngeniørenTorsdag 04. Mai 2017, klokken 06:42
Ok, men takstativer fester til railing eller "takrenne" er vel heller ikke permanent....

Nok om det, da tror jeg det er greit å forholde seg til det som står i vognkortet - null last på tak, og så får folk last på tak på eget ansvar. Regn dog ikke med at forsikringa dekker om noe skjer og det som værre er.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 04. Mai 2017, klokken 08:50
Ok, men takstativer fester til railing eller "takrenne" er vel heller ikke permanent....

Nok om det, da tror jeg det er greit å forholde seg til det som står i vognkortet - null last på tak, og så får folk last på tak på eget ansvar. Regn dog ikke med at forsikringa dekker om noe skjer og det som værre er.

A good point! That is actually the biggest issue. Insurance coverage. You will not be covered when something happens.

PS. I also received a second answer from Statsvegvesen, since I responded that since it's illegal to use suction cup system on the car, that it should then also be illegal to sell them.

He responded that it was legal to sell them, but illegal to use them.  Typical screwed up laws. If something is illegal it should be illegal to be sold as well. /sigh
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: geearTirsdag 09. Mai 2017, klokken 10:58
A good point! That is actually the biggest issue. Insurance coverage. You will not be covered when something happens.

PS. I also received a second answer from Statsvegvesen, since I responded that since it's illegal to use suction cup system on the car, that it should then also be illegal to sell them.

He responded that it was legal to sell them, but illegal to use them.  Typical screwed up laws. If something is illegal it should be illegal to be sold as well. /sigh
Hopefully you will, sooner rather than later, find out that not everything is your mission to control. Stop overparenting the world!
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: KlykkenTirsdag 09. Mai 2017, klokken 11:07
Hopefully you will, sooner rather than later, find out that not everything is your mission to control. Stop overparenting the world!
Øh, hvis dette er ulovlig å bruke i Norge har han sin fulle rett til å vise sin misnøye mot de som trosser dette.

Tanken er vel det at en slik festeanordning har for mange usikkerhetsmomenter til at det er godkjent til bruk. Tenk deg den dagen du kræsjer med en i3 (eller hvilkensomhelst bil) som har festet skiboksen sin med sugekopper, og du får hele sulamitten slengt gjennom frontruta di. Den kvester både deg og passasjerer du måtte ha i bilen! Skiboksen blir som en glassfibertorpedo og innholdet som barberblader!

Og i3 i seg selv er som han sier ikke godkjent for taklast.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTirsdag 09. Mai 2017, klokken 14:02
Det er synd konstruksjonen er slik at takstativ er vanskelig, men sykkel på bakdøren er jo vesentlig sikrere ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon. Vil tro de tre glasselementene er limt til rammen med en type kompositt med feste og bruddstyrke vesentlig høyere enn standard hyllevare. Hengslene er vel ikke spesielt utsatt, siden karbon har større styrke enn stål, og da ligger vel den største utfordringen i takspoileren.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanOnsdag 10. Mai 2017, klokken 22:44
Det er synd konstruksjonen er slik at takstativ er vanskelig, men sykkel på bakdøren er jo vesentlig sikrere ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon. Vil tro de tre glasselementene er limt til rammen med en type kompositt med feste og bruddstyrke vesentlig høyere enn standard hyllevare. Hengslene er vel ikke spesielt utsatt, siden karbon har større styrke enn stål, og da ligger vel den største utfordringen i takspoileren.

As far as I can understand and also see when inspecting our i3. Only the coupe frame is reinforced carbon fiber.
All outer panels are plastic.
The entire backdoor is plastic with glued glass panel. Only the hinges and the locking mechanism are metal. The spoiler is extremely flimsy.
So you can't use the bike mounts on the backdoor either, as the manuals clearly state to only use them on metal doors. The clams cause a lot of stress on the door and unsafe to use on plastic since it can warp under stress causing the clams to break free.

Like I posted earlier. The only solution I have seen so far and looks to be safe (since it's mounted directly to the main frame of the car) is this:
https://torkliftcentral.com/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg/

The only problem is that it's based in the US. So...
1. You have to check if they are willing to ship to Norway, but if yes...
2. You have to talk to your BMW dealer if they are willing to mount it for you without voiding the warranty and/or cause problems with your insurance.
3. It's only a trailer hitch, so you still have to find and buy a compatible bike transporter mount that will fit on the hitch.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTorsdag 11. Mai 2017, klokken 12:08
I videoene fra BMWs Leipzig fabrikk på YouTube, jeg har sett fullversjonen et par ganger, er det vel ingen tvil om at dørrammene er av aluminium. Det er vanskelig å se om den monterte bakdøren er av aluminium siden den dekkes av monteringsroboten i det klippet. For meg ser det ut til på min bil, at det er henglser i karbon(fiber) under beskyttelsesdekslene i overkant av bakdøren. Spoileren bak er vel som øvrige paneler i lakkert plast, klipset fast med justerbare plastklips på flere punkter.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 11. Mai 2017, klokken 12:18
I videoene fra BMWs Leipzig fabrikk på YouTube, jeg har sett fullversjonen et par ganger, er det vel ingen tvil om at dørrammene er av aluminium. Det er vanskelig å se om den monterte bakdøren er av aluminium siden den dekkes av monteringsroboten i det klippet. For meg ser det ut til på min bil, at det er henglser i karbon(fiber) under beskyttelsesdekslene i overkant av bakdøren.

Ok might have seen it wrong if the hinges are carbon fiber and not metal, was indeed bit difficult to see due to the plastic protection covers.
But it doesn't matter really, since the backdoor panel itself is still plastic. So that is still a problem using the metal clamps of the bike hinge system on the backdoor of the i3. Not to mention the flimsy spoiler being in the way as well. :-/
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTorsdag 11. Mai 2017, klokken 12:20
Beklager, min edit over med bilder :)
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTorsdag 11. Mai 2017, klokken 12:26
...og ja, enig i at bakdørspoileren er flimsy, må eventuelt legge spennbånd under denne, og håper resten holder ;)
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 11. Mai 2017, klokken 12:34
If I check that picture, it seems only panel 5 is aluminium, probably needed to secure the backdoor properly to the car via the hinges and reduce flex.

The main panel 4 seem to be plastic, which is exactly how it looks and feels when you open the backdoor and inspect it.
And that is the main problem, as that's where you set the 4 clamps ( two up and two down ).
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTorsdag 11. Mai 2017, klokken 12:44
Ja, jeg er helt enig med deg der. Jeg skal ikke ha sykkel eller annet på bakdøren uansett. Men her er mer informasjon til andre, om komponentene.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanTorsdag 11. Mai 2017, klokken 12:54
Ugh.. that explains why the spoiler feels so flimsy and why you will want to be careful. Those clips can easily break under a bit of pressure. :-/
Thanks for posting this. Interesting to read.

EDIT: This afternoon I inspected the backdoor again and it's even worse actually. The spoiler is actually sticking out about 1cm on top.
So this means if you use that backdoor bike rack system, the top two clamps are basically hanging on the spoiler, which in turn is just attached with 5 plastic clips.
So basically the entire weight of the bike rack + mounted bikes are hanging on the spoiler. Extremely dangerous! :-/
Tittel: Sv: Takstativ / Krok
Skrevet av: Miloſøndag 30. Juli 2017, klokken 23:14
Jeg så denne i dag i Norge med Norske skilt. Noen som kjenner til hvordan dette lar seg gjøre?
Tittel: Sv: Takstativ / Krok
Skrevet av: IngeniørenMandag 31. Juli 2017, klokken 06:45
Jeg så denne i dag i Norge med Norske skilt. Noen som kjenner til hvordan dette lar seg gjøre?

Mulig det er denne: https://torkliftcentral.com/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg/
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderMandag 31. Juli 2017, klokken 09:44
Går ut fra at denne er sendt til Norge og montert her, så det er nok ikke typegodkjent, men vil vel være det tryggeste alternativet å frakte sykler på. Er nok lurt å sjekke lastevekten den er beregnet for før kjøp, det avhenger sikkert av hvor og hvordan den er festet til bilen.
Tror ikke jeg ville regne med å kunne laste 50kg i denne bak der, men jeg kan jo ta feil:

https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-backup-_-900000
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: MiloMandag 31. Juli 2017, klokken 15:14
Det er nok den ja, men med en slik løsning får man ikke lys. Dermed så er man egentlig like langt.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderMandag 31. Juli 2017, klokken 17:47
Nei, så klart, de kablene for bremselys, blink-, rygge- og tåkebaklys er jo ikke klargjorte  ::)
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: Jon BraathenTirsdag 08. August 2017, klokken 23:22
Fikk pris fra Danmark på ferdig montert tilhengerfeste inkl ledningsnett i dag:

Hej Jon.
 
Tak for din mail. Her var der lige en pris til dig.
 
Skjult aftag. træk med 7 pol el sæt incl. mont. og moms koster 7618,75 kr.
 
Trækket er kun beregnet til cykelstativ og ikke trailer kørsel.
 
Skulle du have spørgsmål er du velkommen.
 
 
Med venlig hilsen
Dansk Anhængertræk GDW A/S


Kula er avtakbar og usynlig når det ikke er montert.
De holder til i Kolding.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: bobakkaOnsdag 09. August 2017, klokken 21:47
Fikk pris fra Danmark på ferdig montert tilhengerfeste inkl ledningsnett i dag:


Det var et dyrt hengerfeste, men kan absolutt være verdt det.
Vil dette hengerfestet skape noen problemer med BMW garantien eller Statens Vegvesen?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: Jon BraathenOnsdag 09. August 2017, klokken 23:35
Fikk pris fra Danmark på ferdig montert tilhengerfeste inkl ledningsnett i dag:


Det var et dyrt hengerfeste, men kan absolutt være verdt det.
Vil dette hengerfestet skape noen problemer med BMW garantien eller Statens Vegvesen?

Så lenge du ikke trekker tilhenger, men kun henger utstyr på vil du aldri få problemer med myndighetene.

Om det skulle ha noe å si på garanti fra bmw tviler jeg på.. Dette firmaet som lager og monterer er spesialister på dette med hengerfeste og strøm til de. I3 har jo "vanlig" 12v system så jeg ville ikke bekymret meg for at det er noe problem.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTorsdag 10. August 2017, klokken 11:41
Ikke noe å si på prisen, sjekk hva BMW og andre merker tar for avtagbare hengerfester. Bare synd ingen i Norge gjør jobben.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: ToalmarTorsdag 10. August 2017, klokken 16:32
Jeg ville uansett forespurt min forhandler om hva BMW sier om dette med tanke på garanti. "Bedre å være føre enn etter var" tror nå jeg, men vi er forskjellige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderFredag 11. August 2017, klokken 14:10
Uten å vite hvordan dette er utført med hensyn til innfestingen i karosseriet blir det vel ikke noen fornuftige svar vel...?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janFredag 11. August 2017, klokken 21:15
Er litt skeptisk til aa feste noe i rammevangen/baerekonstruksjon, hvis ikke typegodkjent.
 Ved en lett paakjoersel bakfra, vil man kunne risikere skader i baerende deler av bilen.
Samt bortfall av garanti.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: Jon BraathenTirsdag 15. August 2017, klokken 16:34
Ved kollisjon bakfra er det vel uansett ikke din skyld og motparten dekker alt.. Inkludert hengerfeste. Er samme som på Leaf og kia soul ev. Soul kan leveres med hengerfeste fra forhandler til og med. Samme sak der ift forsikring vil jeg tro.
Så lenge man ikke har tilhenger etter bilen og eventuelle lys på anretning som henger bak der som dekker de originale lysene så går det nok bra.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janTirsdag 15. August 2017, klokken 17:12
Tenker mere på en lett påkjørsel bakfra, hvor skaden normalt ville berørt bakfanger og bakluke. Spørsmålet er hvis du har montert hengerfeste (ikke typegodkjent eller rammekonstruksjonen ikke konstruertfor) , kan skaden da berøre bærekonstruksjon, batteri ?

Hva sier BMW i forhold til batterigaranti, vil forsikringen dekke en ny bil ?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: Jon BraathenTirsdag 15. August 2017, klokken 17:22
Hengerfeste monteres i allerede ferdige fester i ramma bak. Se video på YouTube av ecohitch montering.
Bilia Tønsberg som jeg mailet med om dette så ikke noe problemer med det mekaniske. Og det elektriske er nok ikke noe problem heller den danske produsenten er spesialister på hengerfeste og slike systemer.
Tittel: Takstativ
Skrevet av: ToalmarTirsdag 15. August 2017, klokken 18:18
Hører det sies "No worries" og det er bra. Er nå fortsatt litt betenkt så jeg er glad jeg slipper å vurdere hengerfeste da jeg kanskje er litt over middels interessert i å ha dokumentasjon i orden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: AutowinderTirsdag 15. August 2017, klokken 19:36
Lett påkjørsel bakfra dekkes av påkjørers forsikring uansett. Men det er bare å unnlate å montere feste om man er skeptisk til dette :+1:
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: ToalmarTirsdag 15. August 2017, klokken 20:05
Blir helt klart ingen montering her i gården nei


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janLørdag 09. ſeptember 2017, klokken 11:59
Da har jeg festet mitt sykkelstativ forsvarlig etter min kunnskap. Stativet er montert ,som det skal på en små-bil. Men siden i3 har plastikkluke/spoiler, så er stativet festet med sperrebånd godkjent for 125kg til fastmontert festeanordning i bilen(bagasjerom).

Spørsmålet da et det slik at en SUV med 100kg gipsplater på takstativ ,surret fast med tau på takstativ, er lovelig.
Mens min i3 med fastmontert sykkel (10kg) på thule 992 stativ fastmontert med sperrebånd (talje) vil være ulovelig?

Vurdere å dra innom biltilsynet for å få dette avklart, da jeg nå er avhengig av å frakte sykkel. Alternativt er selvfølgelig å selge i3 (men det har jeg ikke lyst til ,og poenget med miljø blir en liten vits ).
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: JeronanMandag 11. ſeptember 2017, klokken 10:36
It's not only about legal and illegal (though very important!).

It's also the risk of destroying your spoiler, since it's connected with just 5 pins on the backdoor. That band isn't helping much, since it's putting a lot of downward pressure on the spoiler. I can clearly see that in your picture.
The spoiler is exceeding the doorframe on the top, so the red band is pressing straight on the entire spoiler!

So when you start loading bike(s) on it and start driving on the E6 (for example) with strong winds, the forces on those clamps and band (and thus on the spoiler) will be a lot more than the 10kg of your bike.
The pins can break under the pressure and the whole spoiler can come loose...... I don't want to know what will happen then when you drive in traffic on the highway.

I have the same problem with my Volvo V60, that also has a plastic spoiler on top of the backdoor. The whole door is aluminium, but since the spoiler is exceeding the top of the frame of the door, the top clamps here too will rest solely on the plastic spoiler and as such I cannot use such a system there either.

Luckily my V60 has a hook, so I just bought a bike rack system for on the hook and be done with it.

Sure, it would have been nice to use the i3 to transport our bikes for "Sykkeltur" in weekends and avoid "bompenger" and fuel costs, but it is what it is. It's just a downside of this car you have to accept!

People need to investigate more before buying a car. Other electric cars, like Nissan Leaf and Opel Ampera-E (just example) have official roof racks (takstativ) you can buy.
So if having a "takstativ" on your electric car was THAT important, you should not have bought the BMW i3 and opt for one of the other electric cars that do support it.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janMandag 11. ſeptember 2017, klokken 17:23
Stativet sitter godt fast. Ingen knirkelyder selv over trikkeskinner i Oslo.

Skulle det falle av, så må bakdøra rives vekk. Isåfall ville den e henge og slenge bak bilen.

Større sjangse at en bil mister eksosanlegg eller at sykkel faller av stativ.

Var en bil med godkjent sykkelstativ på kule, som mistet 2 sykler ved avkjøring ring3(Rikshospitalet) i sommer, ingen dramatikk i det , da jeg holder avstand til bil foran.

Skal ta turen innom biltilsynet og høre hva de ser som godt nok sikret.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: RapidMandag 11. ſeptember 2017, klokken 18:23
Tipper tilsynet vil bemerke at det mangler lysbjelke...eller har du funnet en løsning på det?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janMandag 11. ſeptember 2017, klokken 20:29
Har lys bjelke, ser at det ikke er veldig vanlig å bruke på andre biler med sykkelstativ.

Viser i utgangspunktet kun stativet montert, for vurdering av sikring.
At det går å feste sykkel på stativet er likt uavhengig battteribil eller ikke.

* ja når/hvis jeg skal kjøpe meg stasjonsvognbil i 2022, skal jeg dobbeltsjekke at det er mulig å legge der baksete og at hjulene tåler vann.....
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: jcheMandag 11. ſeptember 2017, klokken 20:38
Lysbjelke er påbudt hvis lys og/eller skilt er tildekt av last bakpå bilen. Men er ikke mange som bryr seg om det nei...

Men hvis kontroll eller ulykke kan det skape problemer vil jeg tro.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janMandag 11. ſeptember 2017, klokken 21:32
Men hvordan er det dette sykkelstativ dekker til lyktene eller skiltet .....

Problemstillingen her er ikke lys,  en om det er festet forsvarlig.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: KlykkenTirsdag 12. ſeptember 2017, klokken 10:39
Tror nok en sykkel vil dekke til lysene litt, så det er ikke selve stativet som står i veien.

Ser solid ut dette, bortsett fra stroppen som ser litt "hjemmelaget ut" ;D
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: brako79Onsdag 13. ſeptember 2017, klokken 18:16
Hvor kobler man eventuelt på en lysbjelke?
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: IngeniørenOnsdag 13. ſeptember 2017, klokken 18:25
Hvor kobler man eventuelt på en lysbjelke?

Godt spørsmål. Dette er vel tiltenkt bil med hengerfeste - et stykke til det kommer på i3  ;D
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: 02janOnsdag 13. ſeptember 2017, klokken 21:41
lysplata henter strømmen fra samme ledninger, som gir lys i bakluka.

* men feil fokus , problemet er ikke om i3 kan lage lys i en ekstern lysplate.

Hvor ofte ser vi biler med slik plate utenpå sykkelstativ ?
Hva er problemet med å se lysene gjennom spilene i sykkelhjul ,se bilde?
Kan også ta av felgene , så er evt problemet med dårlig sikt til baklampene løst.



Ble også påkjørt bakfra av en SUV i sommer, ring 2 Oslo , lå bak og ireterte seg over at jeg kjørte i fartsgrense ( dette var uten sykkelstativ), allikevel fikk jeg en ubehagelig dytt. SUV en stakk av, hadde det ikke vært for at jeg hadde et lite barn i bilen, så hadde jeg tatt opp jakten.
Har ofte store biler nærme bakparten på min lille drittbil, med sykkel slengende bakpå, kan det jo tenkes at noen klarer å holde normal avstand.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: KvernaTorsdag 11. April 2019, klokken 20:42
Beklager bump, men Thule har testet ut sugekoppfester til feks takbokser for biler som ikke kan bruke normalt stativ. Fungerer som bare rakkern både i fart og festet på veggen på lageret over flere mnd. Problemet er når Ola og Kari skal montere dette på en skitten og isete bil kvelden før avreise uten å vite hvordan, derfor blir ikke dette systemet solgt idag.

Har også selv drevet endel med industrikvalitets sugekopper ifbm bilfotografering, og de sugekoppene kan du bare glemme å få av med mindre du slipper ut vakuumet på riktig måte
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: SveinJFredag 09. August 2019, klokken 07:43
Passerte en hvit i3 på motorveien sør for Rygge i går, med to kajakker på taket! Den var i motgående kjørefelt så jeg kunne ikke se hvordan eller med de var festet til bilen.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: TMLørdag 10. August 2019, klokken 06:12
Passerte en hvit i3 på motorveien sør for Rygge i går, med to kajakker på taket! Den var i motgående kjørefelt så jeg kunne ikke se hvordan eller med de var festet til bilen.
Den ville nok Polititet også gjerne tatt en kikk på. Høres ikke helt trygt ut.
Tittel: Sv: Takstativ
Skrevet av: SveinJLørdag 10. August 2019, klokken 22:42
Passerte en hvit i3 på motorveien sør for Rygge i går, med to kajakker på taket! Den var i motgående kjørefelt så jeg kunne ikke se hvordan eller med de var festet til bilen.
Den ville nok Polititet også gjerne tatt en kikk på. Høres ikke helt trygt ut.

Jeg hørte ingen ting, så det var sikkert trygt :-)