Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Lars-Erik Kjellesvig på torsdag 16. mars 2017, klokken 00:03

Tittel: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtorsdag 16. mars 2017, klokken 00:03
Hva er forskjellen mellom de ulike årsmodellene av Model S? Er det bare skille mellom før og etter facelift, eller er det andre ulikheter også? Er det årganger som bør unngås av en eller annen grunn? Er ute etter gode råd ved mulig kjøp av brukt Model S.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: VigdisAtorsdag 16. mars 2017, klokken 00:27
Hei, man opererer ikke med årsmodeller på samme måte som på andre biler. Hos Tesla foregår det en kontinuerlig utvikling/forberingsprosess. 
Det er likevel noen skiller, Tesla kaller det generasjoner.
Det første skillet er ved innføring av autopilot og innføring av firehjulstrekk-modeller.
Deretter har det kommet og gått en del modeller med ulike batteristørrelser.
Deretter kom faceliften med mulighet for "bio defence mode" - hepafilter
Aller siste trinn nå, er innføring av AP 2 hardware med flere kamera for enda mer autonom kjøring

Du kan se en liste med mange av trinnene her: https://sites.google.com/site/teslamotorsclubwiki/home/model-s/options-by-year
Det er en liste vedlikeholdt av teslafans

Ellers generelt råd - selv de eldste modellene er fortsatt gode biler å kjøre.
Har selv en 1. Generasjons bil. Jeg kunne kanskje av og til gjerne hatt autopilotfunksjoner i bilen, men det er gode biler uten også. Ingen planer om å selge enda..
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtorsdag 16. mars 2017, klokken 14:48
Sitat fra: VigdisA på torsdag 16. mars 2017, klokken 00:27
Hei, man opererer ikke med årsmodeller på samme måte som på andre biler. Hos Tesla foregår det en kontinuerlig utvikling/forberingsprosess. 
Det er likevel noen skiller, Tesla kaller det generasjoner.
Det første skillet er ved innføring av autopilot og innføring av firehjulstrekk-modeller.
Deretter har det kommet og gått en del modeller med ulike batteristørrelser.
Deretter kom faceliften med mulighet for "bio defence mode" - hepafilter
Aller siste trinn nå, er innføring av AP 2 hardware med flere kamera for enda mer autonom kjøring

Du kan se en liste med mange av trinnene her: https://sites.google.com/site/teslamotorsclubwiki/home/model-s/options-by-year
Det er en liste vedlikeholdt av teslafans

Ellers generelt råd - selv de eldste modellene er fortsatt gode biler å kjøre.
Har selv en 1. Generasjons bil. Jeg kunne kanskje av og til gjerne hatt autopilotfunksjoner i bilen, men det er gode biler uten også. Ingen planer om å selge enda..

Takk for hjelpen! Og du er fornøyd med bilen, også i forhold til driftssikkerhet, kvalitet osv.?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 16. mars 2017, klokken 15:07
Jeg har en 2015 som nå har rullet 100.000 km. Hatt den siden den var ny. Ingen driftsstans. Service en gang i året, dvs nå har jeg hatt den i to år. Småfeil som har vært kunne utbedres på service, akkurat som andre nye biler jeg har hatt, bortsett for at de måtte på service hver 20.000, dvs 2-3 ganger i året.

Så ja er veldig fornøyd og kan virkelig anbefale denne!
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtorsdag 16. mars 2017, klokken 16:16
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 16. mars 2017, klokken 15:07
Jeg har en 2015 som nå har rullet 100.000 km. Hatt den siden den var ny. Ingen driftsstans. Service en gang i året, dvs nå har jeg hatt den i to år. Småfeil som har vært kunne utbedres på service, akkurat som andre nye biler jeg har hatt, bortsett for at de måtte på service hver 20.000, dvs 2-3 ganger i året.

Så ja er veldig fornøyd og kan virkelig anbefale denne!
Takk, det høres jo veldig bra ut!
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 17. mars 2017, klokken 17:19
Hvordan er det forresten med batterikapasitet etter hvert? Taper det seg merkbart?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Jejlfredag 17. mars 2017, klokken 18:30
Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 17. mars 2017, klokken 19:29
Sitat fra: Jejl på fredag 17. mars 2017, klokken 18:30
Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.
Høres bra ut det! Hva slags dekk kjører du nå da? 19" el 21" felg? Og har du noen anbefalinger å komme med ift hva som er must, og hva du ville klart deg uten av utstyr/pakker? Vurderer å kjøpe brukt uten altfor høy km-stand.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOSfredag 17. mars 2017, klokken 21:16
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 17:19
Hvordan er det forresten med batterikapasitet etter hvert? Taper det seg merkbart?

Min har akkurat samme kapasitet etter snart 3 år og 40.000 km. (Og da snakker jeg om avlest reell kapasitet)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 17. mars 2017, klokken 21:38
Sitat fra: GOS på fredag 17. mars 2017, klokken 21:16
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 17:19
Hvordan er det forresten med batterikapasitet etter hvert? Taper det seg merkbart?

Min har akkurat samme kapasitet etter snart 3 år og 40.000 km. (Og da snakker jeg om avlest reell kapasitet)
Betryggende å høre:-)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: RonnyTlørdag 18. mars 2017, klokken 10:17
Hei!

Jeg er også på utkikk etter brukt TMS.

Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til MCU? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Takk for svar :)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOSlørdag 18. mars 2017, klokken 10:39
Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:17
Hei!

Jeg er også på utkikk etter brukt TMS.

Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til UMC? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Takk for svar :)
Det er blitt noen justeringer på UMC'ene opp igjennom 2013-2014, men mange av de tidligere eierne har fått byttet ut den gamle. Min har fungert fint siden jeg fikk den byttet tidlig 2015 tipper jeg.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: RonnyTlørdag 18. mars 2017, klokken 10:46
Oi, beklager, jeg mente MCU, altså "skjermen" :) Men det var kanskje den du også mente :D
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOSlørdag 18. mars 2017, klokken 10:50
Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:46
Oi, beklager, jeg mente MCU, altså "skjermen" :) Men det var kanskje den du også mente :D
Nei, jeg svarte med tanke på UMC. Tror ikke det har skjedd noe forandring på stor-skjermen.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: o.b.lixlørdag 18. mars 2017, klokken 11:13
Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:17
Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til MCU? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Nei den er den samme. Biler med AP2 (oppgradert autopilot med 8 kamera) har fått kraftigere MCU. Dette er i praksis 2017-modeller.

Versjon 8.1 som er klar om en måneds tid skal ha oppdatert kjernesoftware for MCU og skulle således være noe raskere med samme hardware.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesviglørdag 18. mars 2017, klokken 11:52
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 18. mars 2017, klokken 11:13
Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:17
Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til MCU? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Nei den er den samme. Biler med AP2 (oppgradert autopilot med 8 kamera) har fått kraftigere MCU. Dette er i praksis 2017-modeller.

Versjon 8.1 som er klar om en måneds tid skal ha oppdatert kjernesoftware for MCU og skulle således være noe raskere med samme hardware.
Noen konkrete tips for kjøp av brukt TMS ift utstyr, årsmodell, osv? Noe spes. å være obs på?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: RonnyTlørdag 18. mars 2017, klokken 12:28
Takk for svar på mitt spørsmål hvertfall! Om andre har mer info, fyll gjerne ut :)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: petersvlørdag 18. mars 2017, klokken 13:25
AP2-biler har desverre ikke nyere MCU, utifra det jeg har hørt fra de som har sjekket.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monsterlørdag 18. mars 2017, klokken 16:56
Ja MCU (17" skjerm) er enda samme som før på AP2 biler. Egentlig ganske utrolig siden den er ganske treig og hw den bruker er fra 2012.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Spinnerlørdag 18. mars 2017, klokken 17:48
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 18. mars 2017, klokken 16:56
Ja MCU (17" skjerm) er enda samme som før på AP2 biler. Egentlig ganske utrolig siden den er ganske treig og hw den bruker er fra 2012.
Tesla har nok en avtale på X-hundre tusen enheter for å få prisen ned. Samt at de nok foretrekker å ha minst mulig hardware-revisjoner der softwaren er mest dynamisk.
Men selv om den er gammel, er hardwaren i MCU er mye bedre enn det nettleser etc skulle tilsi, så det er fortsatt mye å hente på optimalisering her.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monsterlørdag 18. mars 2017, klokken 20:15
Ja nettleseren er et kapittel i seg selv :P Får håpe neste oppdatering som også oppdaterer kernel gjør det litt bedre.

Tesla som er på god fot med Nvidia som leverer AP 2 "hjernen". Så kunne de ikke også gått for feks Tegra 4 til MCU.

Venter på at Tesla bytter ut bla det samt kommer med adaptive dempere før jeg vurdere å kjøpe noe nytt :)
Håper de bytter ut til oled skjermer også men tviler på det med det første :p
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Jejllørdag 18. mars 2017, klokken 21:58
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 19:29
Sitat fra: Jejl på fredag 17. mars 2017, klokken 18:30
Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.
Høres bra ut det! Hva slags dekk kjører du nå da? 19" el 21" felg? Og har du noen anbefalinger å komme med ift hva som er must, og hva du ville klart deg uten av utstyr/pakker? Vurderer å kjøpe brukt uten altfor høy km-stand.
Kjører på 19`Nokian R2 piggfrie vinterdekk, og skal legge på et billig sommerdekk(5200 ferdig montert) som heter Landsail om ca en uke.
Personlig ville jeg aldri kjøpt bil med takluke. F.eks grunnet  fare for lekasje, 69 kg ekstra vekt høyt i bilen som gir litt ekstra forbruk og litt tregere bil med dårligere kjøreegenskaper. Dobbellader er også noe de fleste fint klarer seg fint uten pga chademoadapteret.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesviglørdag 18. mars 2017, klokken 22:09
Sitat fra: Jejl på lørdag 18. mars 2017, klokken 21:58
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 19:29
Sitat fra: Jejl på fredag 17. mars 2017, klokken 18:30
Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.
Høres bra ut det! Hva slags dekk kjører du nå da? 19" el 21" felg? Og har du noen anbefalinger å komme med ift hva som er must, og hva du ville klart deg uten av utstyr/pakker? Vurderer å kjøpe brukt uten altfor høy km-stand.
Kjører på 19`Nokian R2 piggfrie vinterdekk, og skal legge på et billig sommerdekk(5200 ferdig montert) som heter Landsail om ca en uke.
Personlig ville jeg aldri kjøpt bil med takluke. F.eks grunnet  fare for lekasje, 69 kg ekstra vekt høyt i bilen som gir litt ekstra forbruk og litt tregere bil med dårligere kjøreegenskaper. Dobbellader er også noe de fleste fint klarer seg fint uten pga chademoadapteret.
Takk for tipsene! Men må man ikke ha panoramastak og takluke for å få takstativ og boks? Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men vet ikke veldig mye om Model S, har bare nylig begynt å vurdere seriøst å kjøpe meg en:-)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Øggenlørdag 18. mars 2017, klokken 22:20
Stemmer. Panotak må du ha for å montere takboks og bøyla
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesviglørdag 18. mars 2017, klokken 23:35
Sitat fra: Øggen på lørdag 18. mars 2017, klokken 22:20
Stemmer. Panotak må du ha for å montere takboks og bøyla
Takk, har du input på utstyr/årsmodell osv ved kjøp av brukt TMS? Har tenkt at panotak og skinnseter er must, ellers åpen for forslag. Dab+, Spotify, gratis superlading, parksensorer foran og bak, Bluetooth og navi vil jeg også ha. Hva med sikkerhetspakke, lyspakke, vinterpakke, techpakke, lydstudio/ultra hifi, luftfjæring? Hva av dette ville du anbefalt?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOSlørdag 18. mars 2017, klokken 23:57
Hvorfor er skinnseter ett must? De er ikke akkurat beste hudkvalitet på Tesla og blir fort seende slitt ut. Stoffsetene som er delvis stoff og "skinn" holder bedre på formen på overflaten.

På eldre, frem til en gang i 2016 tror jeg det var, så må du ha lydpakken for å få DAB/DAB+.

Før var det også slik at en måtte ha Techpakke for blant annet å ha innebygget navigasjon samt elektrisk bakluke. Tror også deler av parksensor krevde Tech pakke.
Personlig valgte jeg bort luftfjæring og har ikke angret.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigsøndag 19. mars 2017, klokken 00:05
Takk for tips! Tenkte skinn da selger på Tesla anbefalte det ift annenhåndsverdi, men skal vurdere om det er et must eller ei. Hvis stoff holder bedre på formen, kanskje det er vel så bra. Bør vel gå for lydpakke og techpakke da. Lurte også på å droppe luftfjæring.hva med lyspakke, sikkerhetspakke, vinterpakke osv?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 19. mars 2017, klokken 00:40
Gå for Desember 2014 og fremover (ap) bil. Bedre lyddemping.
Pano, nextgen seter, luft, hifi, skinn ville jeg tatt med. Vinterpakken ikke viktig.

Stoff kun på helt ny bil hvor du får nextgen designet med stoff.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigsøndag 19. mars 2017, klokken 00:54
Takk for tips! Hva er forskjellen på de gamle og nextgen setene? Pano, skinn og hifi hadde jeg i utgangspunkter tenkt å ta med ja. Hva med techpakke? Må ha parksensorer og navi ihvertfall. Og vurderer luftfjæring.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigsøndag 19. mars 2017, klokken 00:58
Glemte å spørre hvordan jeg enklest forsikrer meg om at bilen er som du anbefaler, dvs fra DES 14 og nyere.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cobossøndag 19. mars 2017, klokken 01:08
Til en viss grad kan du bruke skiltnummer og vin nummer for å vite når biler er laget, men spørre selger er gjerne greit. Lyver de der burde det væreen grei sak å ta de på. Når det gjelder AP1 så ser du det i fronten pga radarfirkanten som bare biler med AP1 har.
Lyspakken er vel bare indre ledlys i interiøret, på et tidspunkt forsvant den og det ble inkludert i premium interiør. Techpakka har også drastisk endret innhold med tiden og ting har blitt standard eller flyttet over i andre pakker. Nextgen seter er trangere enn de gamle. Fint for å holde deg på plass i svingene, ugreit hvis du liker å sitte litt forskjellige på langtur. Her ville jeg prøvd med det eneste viktige, din bakende :) Demobiler hos Tesla har nok alle Nextgen seter.
Det kan fort bli forvirrende dette så jeg ville laget meg en liste over ting du vil ha og da tenker jeg på selve effekten, som subwoofer f.eks. og så se på de bilene du vurderer. Sjekk om de har det du vil ha. Da er det ikke så viktig hvilken pakke det tilhører.

Cobos
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigsøndag 19. mars 2017, klokken 01:30
Takk for tips! Så nextgen setene er trangere. Gjelder det baksetet også, rad 2?
Der skal jeg ha barneseter, så baksetet må gjerne være så flatt som mulig:-)
Lurt med liste over krav og ønsker, skal gå i gang med det. Og helt enig i at det ikke spiller noen rolle hvilken pakke bilen har, så lenge den har det utstyret jeg vil ha.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: OlaMsøndag 19. mars 2017, klokken 13:24
Slenger meg på med et spørsmål som sikkert vil hjelpe trådstarter også. Har det kommet en definitiv fiks på oppskrapte vinduer? Kjørte en 2015 i går som hadde doble striper i hev/senk-retning på både fører- og passasjervindu, kanskje de fikset det på facelift-revisjonen?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: o.b.lixsøndag 19. mars 2017, klokken 15:30
Garanti som Tesla fikser.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Jejlsøndag 19. mars 2017, klokken 15:36
Hadde en ripe i mitt sidevindu på min P85 2013 mod. Sa på service at jeg trodde dette var noe metall inni døren som kom borti vinduet, noe som ble bekreftet og fikset på service. Trodde bare dette var unøyaktighet når bilen ble laget, og at det kun gjaldt noen biler.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmansøndag 19. mars 2017, klokken 21:30
Ikke metall, men lokk+dilldall tilhørende dørhåndtaksmekanismene som løsner og kommer i veien. Veldig vanlig på fordørene, og vi var langt ute i 2016 før man fikk kontroll på dette i produksjonen. Dekslene er gjerne løsnet allerede ved levering bilen...

På eldste bilen i signaturen ble høyre vindu byttet to ganger og venstre tre før de endelig skjønte hva som forårsaket ripene. På den nyeste hørte jeg det skrapte allerede i utleveringshallen. Her er vinduene på begge sider byttet, men bare en gang. Da tok man tak i årsaken samtidig.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigsøndag 19. mars 2017, klokken 22:43
Takk for nyttig info om vinduripene!

Et spm. til om seter; er performance setene trangere, mindre flate enn vanlige seter?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 12:36
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på søndag 19. mars 2017, klokken 22:43
Takk for nyttig info om vinduripene!

Et spm. til om seter; er performance setene trangere, mindre flate enn vanlige seter?

Tenkte primært på baksetet, er det forskjell på dette, eller er det kun forsetene som er sportsseter/smalere ved Performance og Nextgen seter?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monstermandag 20. mars 2017, klokken 13:38
Kommer an på når bilen er levert. Man fikk next gen seter bak på tidlig leverte P85D og 85D. Men alle levert etter sen sommeren 2015 har de flate benkesetene bak men next gen foran hvis de var valgt.


Next gen, premium og de vanlige setene på Model S under. På nye får man premium setene som er litt bredere og bedre plass i men ikke like flate som de første. Baksetene er likt som før.

Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: RonnyTmandag 20. mars 2017, klokken 14:05
Hvordan er nextgen vs originale å sitte i? Hvordan er det å retrofit fra original til nextgen?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 14:38
Takk for svar! Hva med P85+ og vanlig S85 fra 13-14?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monstermandag 20. mars 2017, klokken 15:18
Sitat fra: RonnyT på mandag 20. mars 2017, klokken 14:05
Hvordan er nextgen vs originale å sitte i? Hvordan er det å retrofit fra original til nextgen?

Jeg liker Nextgen mye bedre, siden de har skikkelig sidestøtte. De tidligere har nesten ikke sidestøtte. Men er man kraftig eller feit kan nextgen fort bli litt trange å sitte i. Anbefaler å prøve de selv siden alle er forskjellige ;)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monstermandag 20. mars 2017, klokken 15:18
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 14:38
Takk for svar! Hva med P85+ og vanlig S85 fra 13-14?

Er samme setene. Men P85/+ fikk man med røde "sømmer"
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOSmandag 20. mars 2017, klokken 15:29
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 14:38
Takk for svar! Hva med P85+ og vanlig S85 fra 13-14?

Du kan trygt kjøpe disse også, men generelt så er jo "dess nyere dess bedre".

Personlig så synes jeg først støyen ble merkbart bedre på leveranser etter sommeren 2016 versus min juni-14. Frem til og med sommeren 2016 så følte jeg at en hører frontmotoren såpass mye at det blir "litt irritasjon" i forhold til en som bare har RWD. men skal da ha D så kommer du ikke utenom. AP1 bil er kun nyttig på fine veier med god merking. Min erfaring er at det er særs skummelt på andre veier, e.g. lite å samle på Vestlandet.

Det er litt skille på bilene levert frem til og med ca Q1 2014 og de etter. Så kom det ett nytt skille ved AP1 bilene.

Flesteparten av disse bilene har jo fått gjort diverse utbedringer på garantien så generelt tror jeg folk opplever lite problemer med disse nå.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 15:51
Takk for masse nyttig info! Når det gjelder seter, så er egentlig det viktigste baksetene, vil ha dem så flate som mulig pga tre beltestoler snart:-)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmanmandag 20. mars 2017, klokken 16:15
 
Sitatkraftig eller feit
Eller hvis man liker å bevege seg eller endre på sittestillingen litt på langturen. Selv sitter jeg umiddelbart greit i nextgen og det fungerer veldig bra ved aktiv kjøring, men blir nummen i lårene etter en stund pga at sidestøtten blir for smal. Gjelder også øverste del av ryggen. Ikke så ille at det blir uholdbart, men nok til at langturen ikke blir helt god. Ikke for det, mine standard skinnseter har en større skavank; den mest idiotiske nakkestøtten i historien. Den står kraftig i vinkel forover og er ikke justerbar slik at man blir sittende med krum i nakken. Seter var ikke Tesla sin sterkeste side fram til ihvertfall 2016 :)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 19:47
Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 15:29
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 14:38
Takk for svar! Hva med P85+ og vanlig S85 fra 13-14?

Du kan trygt kjøpe disse også, men generelt så er jo "dess nyere dess bedre".

Personlig så synes jeg først støyen ble merkbart bedre på leveranser etter sommeren 2016 versus min juni-14. Frem til og med sommeren 2016 så følte jeg at en hører frontmotoren såpass mye at det blir "litt irritasjon" i forhold til en som bare har RWD. men skal da ha D så kommer du ikke utenom. AP1 bil er kun nyttig på fine veier med god merking. Min erfaring er at det er særs skummelt på andre veier, e.g. lite å samle på Vestlandet.

Det er litt skille på bilene levert frem til og med ca Q1 2014 og de etter. Så kom det ett nytt skille ved AP1 bilene.

Flesteparten av disse bilene har jo fått gjort diverse utbedringer på garantien så generelt tror jeg folk opplever lite problemer med disse nå.

Hadde egentlig tenkt meg bakhjulsdrift på bilen. AP1 ikke noe must for meg, så må ev være hvis det er skille på kvaliteten før og etter et eller annet tidspunkt. Så du mener biler fra Q2 14 og fremover er bedre? Hva med Spotify? Får man dette med hvis lydstudiopakke eller ultra hifi pakke, og hva er forresten forskjellen på disse?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Repmandag 20. mars 2017, klokken 19:58
Hei!
Har du sjekket Tesla sine brukte biler? Der får ein nye 80 tkm garanti eller 4år det som kommer først.
Eg kjøpte ein 14mod i des 16 alt utstyr unntatt 7s.
Veldig fornøyd med bilen, kjørt 7t km inkl. ein tur til Østerike i vinterferien  8)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 20:30
Takk for tipset, skal vurdere det ja
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOSmandag 20. mars 2017, klokken 21:10
@Lars-Erik.

Ref 2013/2014 modellene.

Jeg tror alle har Spotify gamle som nye uansett ekstrautstyr, tror ikke det avhenger av Ultra Hifi lydpakka.

Tech pakken hadde jo mye nyttig, men jeg tror ikke det var så mange S/P85 som ble bestilt uten, men det er verdt å sjekke.

Det jeg ser når jeg kikker på min bestilling er at park sensor også var ekstrautstyr noe som jeg trodde var en del av Tech pakken. Tåkelys var også ekstrautstyr, men de har jeg aldri brukt men den ser litt stiligere ut med dem. Hattehylla, som demper støy, var også ekstrautstyr frem til biler levert ca august 14.

Speilene ble endret, blant annet elektrisk innfellbare (fir de med Tech pakke), på biler levert ca april 14 og senere. Fra ca samme periode var hjulbuene også kledd med noe filt for å dempe lyd.

På denne tiden var jo dobbelt lader viktig slik at en kunne lade med 22kw, men det har ikke så mye for seg med mindre du har spesielt langt kjøremønster eller kjører mye utenfor SC områder.

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.

Som du har fått med deg så må du ha panotak for å kunne ha takstativ, og det er verdt å sjekke om det har vært noe problemer med det på bilen du vurderer.

Du bør sette deg en grense på hvor mye du ønsker å betale for så å prøvekjøre noen med forskjellig utstyr.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: sndmandag 20. mars 2017, klokken 22:48
Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 21:10

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.


Feil! Alle har samme klarlakk over fargen, dermed like bra/dårlig. Det er derimot lettere å se riper på solid sort.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 22:56
Takk for masse bra info og gode råd! Er det verdt å betale for P85/P85+ istf s85, eller bedre med s85 med mer utstyr/lavere km/nyere? Og hva med hjul? 19" el 21"? Fordeler og ulemper? Mer humpete å kjøre med 21"? Mer slitasje og dyrere dekk også?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: sndmandag 20. mars 2017, klokken 23:01
P85+ hvis lommeboka tillater det. 85/P85 hvis båtegenskapene prioriteres høyt. Felger kan du kjøpe utenom bilen. Først å fremst, kjøp deg en Tesla :+1:
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 23:10
Takk, men hva mener du med båtegenskapene?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigmandag 20. mars 2017, klokken 23:18
Og parksensorer ikke del av noen av pakkene?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOStirsdag 21. mars 2017, klokken 07:06
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:10
Takk, men hva mener du med båtegenskapene?

Det han mener er at P85+ i en tidlig fase ble levert med ett stivere understell og dermed litt sportsligere en P85/S85. Ved ca april 2014 så var denne forskjellen borte fra bilene og de hadde alle det samme oppsettet.

Men du skal kjøre rimelig rått om du skal legge merke til det.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 21. mars 2017, klokken 07:33
P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Sitat fra: snd på mandag 20. mars 2017, klokken 22:48
Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 21:10

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.


Feil! Alle har samme klarlakk over fargen, dermed like bra/dårlig. Det er derimot lettere å se riper på solid sort.

Uenig. Det skal svært lite til å få solid black til å bli stygg. Myk lakk som riper ekstremt lett. Jeg kikket akkurat på en 3 måneder gammel X i solid black. Den så helt forferdelig ut i lyset. Hør med detailere som har jobbet med solid black fra Tesla. De begynner nesten å grine...

Obsidian black metallic derimot er mer på linje med ordinære sorte biler ift hvor mottakelig den er for skade.

Det hvite solide er skadene mindre synlig, så den blir ikke like stygg raskt.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cobostirsdag 21. mars 2017, klokken 08:34
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:18
Og parksensorer ikke del av noen av pakkene?
På min 2013 modell var ryggesensorer et eget tillegg til tech-pakka, mens i 2014 engang ble en del av std eller gikk inn i techpakka. Merk også at AP1 bilene har 6+6 ryggesensorer mens min har 4+4 og mangler dekning ved hjulbuen.

Cobos
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtirsdag 21. mars 2017, klokken 09:02
Takk for masse nyttig info og gode svar folkens! Til de ulike pakkene; hva er i lyspakke, sikkerhetspakke, vinterpakke, techpakke, performance plus pakke osv?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: jkirkebotirsdag 21. mars 2017, klokken 09:11
Sitat fra: GOS på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:06
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:10
Takk, men hva mener du med båtegenskapene?

Det han mener er at P85+ i en tidlig fase ble levert med ett stivere understell og dermed litt sportsligere en P85/S85. Ved ca april 2014 så var denne forskjellen borte fra bilene og de hadde alle det samme oppsettet.

Alle P85+ har det samme sportsunderstellet vel? Det var på P85D dette forsvant etterhvert. Når det forsvant hadde P85+ vært ute av produksjon en stund.

Jeg synes P85+ understellet er akkurat passe, på ingen måte for stivt. Vi har kjørt "Norge Rundt" med vår og selv kona synes den var svært komfortabel selv på ganske dårlige veier.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monstertirsdag 21. mars 2017, klokken 09:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:33
P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Sitat fra: snd på mandag 20. mars 2017, klokken 22:48
Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 21:10

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.


Feil! Alle har samme klarlakk over fargen, dermed like bra/dårlig. Det er derimot lettere å se riper på solid sort.

Uenig. Det skal svært lite til å få solid black til å bli stygg. Myk lakk som riper ekstremt lett. Jeg kikket akkurat på en 3 måneder gammel X i solid black. Den så helt forferdelig ut i lyset. Hør med detailere som har jobbet med solid black fra Tesla. De begynner nesten å grine...

Obsidian black metallic derimot er mer på linje med ordinære sorte biler ift hvor mottakelig den er for skade.

Det hvite solide er skadene mindre synlig, så den blir ikke like stygg raskt.

Det er faktisk samme klarlakk på de. Er bare at helt sort så vises alt av defekter og riper mye bedre. Bare en litt lysere sortfarge med metallic hjelper mye på hvor godt det synes. Lys med kraftig lys på en hvit eller sølv og de ser like jævlig ut i klarlakken men det vises nesten ikke så lenge man ikke ser veldig godt etter ;)
Sort fargen på Tesla er heller ikke helt sort, blandes litt gult og hvit i den.

En kamerat som jobber som lakkerer spurte BASF spesifikk om dette når han var på kurs og fikk de til å sjekke opp. Han bekreftet da at det er akkurat samme klarlakk. BASF leverer lakk til Tesla og han sa Tesla bruker en billig klarlakk på bilene og ikke de som tåler mye mer og koster mer.
På sideskjørtene på min er det brukt BASF igloss klarlakk på som tåler mye mer.
https://www.basf.com/en/company/news-and-media/science-around-us/car-finish-higher-gloss-and-fewer-scratches.html

Så alt kommer an på hva produsentene er villig til å betale og der har dessverre Tesla vært kjipe.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monstertirsdag 21. mars 2017, klokken 09:18
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. mars 2017, klokken 09:11
Sitat fra: GOS på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:06
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:10
Takk, men hva mener du med båtegenskapene?

Det han mener er at P85+ i en tidlig fase ble levert med ett stivere understell og dermed litt sportsligere en P85/S85. Ved ca april 2014 så var denne forskjellen borte fra bilene og de hadde alle det samme oppsettet.

Alle P85+ har det samme sportsunderstellet vel? Det var på P85D dette forsvant etterhvert. Når det forsvant hadde P85+ vært ute av produksjon en stund.

Jeg synes P85+ understellet er akkurat passe, på ingen måte for stivt. Vi har kjørt "Norge Rundt" med vår og selv kona synes den var svært komfortabel selv på ganske dårlige veier.

Har vært noen få endringer på P85+ bla med og uten oppdaterte toe link bolter. At de uten + har samme understell stemmer ikke. De fikk etter en stund ut i 2014 en del komponenter som foringer og lenkearmer inspirert fra P85+ for å gjøre de mer stabile i hastighet og pådrag. (Autobahn pakken) Men de fikk aldri de stivere demperne og en del annet som var egent for P85+. Tidligere P85+ har også oppgraderinger i autobahn pakken. Men den var bare gratis i Tyskland. Er full pris ellers. Senere biler har de oppgraderingene som er i den pakken som standard, hvilket VIN nummer det gjelder står i service bulletin dokumentet.

Hadde de fått samme dempere hadde det stått i delekatalogen.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 21. mars 2017, klokken 09:24
Ja det kan godt være klarlakken er lik. Men solid svart ser fortsatt raskt grusom ut selv om man behandler den bra. Sort metallic ser ut som andre svarte biler jeg har hatt. 
Midnight silver og dolphin grey har holdt seg ekstremt bra (dolphin rey i 2 år og midight silver i ett år). Sistnevnte var det ikke et eneste merke i ved salg.
Klart, med lommelykt og rett vinker kan det godt være klarlakk på midnight silver og en dyrere løsning viser vesentlige forskjeller.
Men for meg som bilentusiast med øye for detaljer (men uten lommelykt) har midnight silver vært en drøm. Ikke en ripe. Ikke ett eneste merke som kan spottes med perfekt syn og normalt dagslys.

X`en ble sølv. Møkk mindre synlig, men asfaltrester veldig synlig!

For øvrig – det er nok ikke bare klarlakk Tesla har vært kjipe på :D
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cookie Monstertirsdag 21. mars 2017, klokken 09:33
Ja helt enig i at sølv er en av fargene slike ting vises minst på. Samme med hvit hvor swirls er nesten umulig å se utenom i veldig kraftig lys.

Sort og da spes helt sort er en farge som ser veldig bra ut men som nevnt vises alt på den. Dette gjelder også Porsche, BMW, Lexus, Toyota osv som er noen år gamle. Har hatt helt sort bil før og den var også like ille. BMW Jet black er også et mareritt å få 100%

Er synd de skal spare penger på klarlakk når det finnes så mye bedre som feks igloss osv. Men er stort sett bare Audi og Mercedes og noen få andre som spanderer på bilene skikkelig klarlakk. 
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Veggentirsdag 21. mars 2017, klokken 09:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:33
P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Tøys.
P85+ fungerer aldeles utmerket som familiebil, den blir bare litt mer presis å kjøre.
Som banebil egner model S seg ikke uansett.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 21. mars 2017, klokken 09:50
Sitat fra: Veggen på tirsdag 21. mars 2017, klokken 09:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:33
P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Tøys.
P85+ fungerer aldeles utmerket som familiebil, den blir bare litt mer presis å kjøre.
Som banebil egner model S seg ikke uansett.

Absolutt ikke. Jeg har testet P85p+ på ujevn veibane. Det var en irriterende og slitsom opplevelse. Jeg ville ikke hatt den som familiebil. Men hva familien aksepterer av stivhet er naturligvis individuelt.

Men det kan ha vært noe galt med P85+`en jeg kjørte som gjorde den så ubehagelig (Drammen Karosseris lånebil)?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOStirsdag 21. mars 2017, klokken 10:02
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på tirsdag 21. mars 2017, klokken 09:02
Takk for masse nyttig info og gode svar folkens! Til de ulike pakkene; hva er i lyspakke, sikkerhetspakke, vinterpakke, techpakke, performance plus pakke osv?

Dessverre så får du ikke ett enkelt svar på det da innholdet i de forskjellige pakkene har forandret seg gjennom tidene. Jeg kan gi deg info hva som var i de forskjellige pakkene i begynnelsen av 2014, men spesielt det som var i tech-pakka har endret seg. For eksempel så er det mer i Tech-pakka på biler levert sommeren 2014 enn de levert Q1 2014.

Du må nok bare sjekke "detaljene" på hver bil du vurderer.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtirsdag 21. mars 2017, klokken 10:26
Takk, må nok sjekke det ut bil for bil ja. Men hvis du har info om tidlig 2014, så vil jeg gjerne ha det.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtirsdag 21. mars 2017, klokken 12:18
Hva anbefaler dere av hjul, 19" eller 21"?

Familiebil.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOStirsdag 21. mars 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på tirsdag 21. mars 2017, klokken 12:18
Hva anbefaler dere av hjul, 19" eller 21"?

Familiebil.
19" da den er mer komfortable og har lavere forbruk om alt annet er likt.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOStirsdag 21. mars 2017, klokken 12:55
@Lars Erik

Her ser du hva som var inne i tilleggspakkene ved bestilling jan/feb/mars 2014, det vi si biler levert i mai-juli 2014.

Jeg har dessverre ikke opplisting av hva som var med i grunnpakken.


Performance Plus
Performance Plus legger håndtering i verdensklasse til den utrolige akselerasjonen til Model S Performance mens den samtidig forbedrer rekkevidden.
Etter hundrevis av gjentakelser som påvirker hver eneste detalj av fjæringen, oppnådde kjøretøysdynamikkteamet vårt det sjeldne utfallet å forbedre både ytelse og effektivitet. I tillegg til oppgraderte dempere, foringer, stabilisatorbarer og dekk (Michelin Pilot Sport PS2), er bakdekkene 20 mm bredere og forskjøvne for bedre akselerasjon på veidekker med dårlig grep. Rekkevidden forbedres 6 til 12 miles i forhold til vanlige 21" hjul.

Karbonfiberspoiler
Forbedre stabiliteten ved høy fart ved å legge en karbonfiberspoiler til bagasjelokket. Laget av lett, tverrvevet karbonfiber med en matt epoxy finish, har vi nylig omdesignet spoileren for å redusere
løft på bilens bakende med 77 % ved motorveihastigheter, og med minimal innvirkning på rekkevidden.

Tesla Røde bremsekalipers
Fire røde stempel Brembo bremsekalipers

LADING
Model S kommer med det nødvendige utstyret for å kunne lade hjemme eller på farten.
• 11kW innebygget lader
• Mobillader
• Standard Schuko adapter
• IEC Type 2-kompatibel ladeport
• IEC 60309 203 volt adapter (Blå)
Lad opptil 55 kilometer per time (32 ampere).

Superlading inkludert
Tesla Supercharger er eksterne ladere utformede for å fylle opp en halv ladning på så lite som 20
minutter. Tesla bygger et nettverk av 120kW superladere over hele Europa, både i Norge og sentraleuropa.
Nettverket vil dekke mesteparten av vest-europa før vinteren 2014.

Dobbeltlader
Utstyr Model S med en ekstra lader for opptil dobbelt så rask ladetid og dra nytte av opptil 100km
rekkevidde per time lading. Bruk sammen med High Power Wall Connector eller type 2 offentlig
ladestasjoner for best resultat.

Tech-pakke
Teknologipakken legger en rekke funksjoner til en allerede avansert bil.
• Lagret kart og navigasjon til hele Europa med gratis oppdateringer i 7år
• LED Dagskjørelys
• Automatisk, nøkkelfri døråpning
• Belyste dørhåndtak
• Elektrokromatisk speil
• Elektrisk innfellbare speil med varme
• GPS-aktivert Homelink
• Seter og speil med minnefunksjon, og førerprofil
• Elektrisk hevet bagasjeluke

Smart Luftfjæring
Jevner ut og justerer automatisk stivhet for optimal ytelse og kjøreopplevelse, uavhengig av veibane eller last. Ved å benytte bilens touchscreen kan føreren heve eller senke Model S. Dette er nyttig ved bratte oppkjørsler, til å kjøre gjennom snø, for vareavlasting eller når passasjerer skal gå av.

Parkeringsassistent
Parker med selvtillit ved hjelp av våre firesonede parkeringssensorer foran og bak, som varsler deg når objekter nærmer seg ved å bruke visuelle hint i dashbordet og på bilens touchscreen, samt lydsignaler.
Parkeringssensorene er følsomme for hastighet og vil ikke aktiveres i trafikk, og lyden kan skrus av enten midlertidig eller permanent.

Tåkelys
Skjær gjennom tåke og belys hindringer på mørke veier med LED tåkelys som styres via bilens touchscreen. Våre ny-designede tåkelys er designet for å virke med våre LED kurvelys og frontlys som et komplett system.

Ultra Hi-Fi lydsystem
Ultra Hi-Fi lydsystemet omslutter passasjerene som i en konsertsal, og bruker 12 presist plasserte høyttalere for å nøyaktig gjengi lyd og levere den direkte til passasjerenes ører. Dens digitale signalbehandling ble utviklet med kjente plateprodusenter og er nøyaktig innstilt for høyttalernes plassering inne i bilen. Våre lydteknikerne tok til og med akustiske forskjeller i takmaterialet med i beregningen ved å opprette forskjellige signalbehandlingskoder for standard tak og panoramatak i helglass. Pakken inneholder:
• DAB radio
• 12 høyttalere med neodymmagneter, inkludert en 8" subwoofer

Vinterpakke
Forbedre komforten og bekvemmeligheten i kaldt vær ved å legge til:
• 3-sonet baksetevarmere
• Vindusviskervarmere
• Vinduspylervarmere

Utvidet nappaskinntrim
Trekk interiøret av bilen din i det samme lukseriøse nappaskinnet som er brukt på setene. Spesielt utvalgt skinn av toppkvalitet behandlet for å beholde sin naturlige karakter. Resultatet er en ekstra myk, glatt finish for de følgende overflatene:
• Armlener (dør og konsoll)
• Deksel for førerens kollisjonspute

Alcantara innertak
Komplementerer interiøret av Model S med vårt premium Alcantara innertrekk, et syntetisk stoff av høy kvalitet som ser ut som og føles som semsket skinn. Det dekker trimmen over vinduskarmene og solskjermene.

Bakovervendte seter
Bær opptil 7 passasjerer i Model S ved å legge til seter for to barn med bakovervendte seter. Konstruert for å langt overskride føderale sikkerhetsstandarder, festes de til en annen ramme som forsterker standardstøtfangeren med sterk aluminium for den beste beskyttelsen. Disse komfortable setene foldes helt flate ned i gulvet når de ikke er i bruk.

Premium interiørbelysning
Få stemning i din Model S med strategisk plasserte LED-lys som belyser uten å reflekteres i frontruta. Interiørbelysning inkluderer:
• Stemningsbelysning i dørpanelene
• Gulvbelysning på andre rad
• Bakkebelysning i andre rad

Sikkerhetspakke
Beskytt din Model S med en bevegelsesaktivert innbruddsalarm støttet av et uavhengig batteri. Dette sekundære batteriet er adskilt fra bilens elektronikk og vil være operativt selv om tyver prøver å
deaktivere det normale 12-volts elektriske systemet.

Hattehylle
Skap redusert innsyn i baggasjerommet med den avtagbare hattehyllen som sklir inn mellom baksetene og bakruten for å skjerme eiendelene dine.

Rødt Lade Adapter
Utstyr din mobillader med et rødt IEC 60309 lade adapter
• Tre-fase
• 400V
• 16 A
• Opptil 55km rekkevidde per time lading

Type 2 offentlig ladestøpsel
Model S kommer med type 2 ladeport som standard. De fleste offentlige ladestasjoner krever at du har med deg en type 2 koblingsledning. Opptil 55 kilometer rekkevidde per time med standard innebygget 11 kW enkeltlader. Opptil 110 kilometer rekkevidde per time når utstyrt med valgfrie innebyggede 22 kW
dobbeltladere. (Merk: Ladehastigheten er også avhengig av utgangseffekten på ladestasjonen.)


...så har du de forskjellige valgene for panoramatak eller ei, standard lakk (svart eller hvit) eller metallic/perlemor lakk, valg av skinn seter eller ei, og valg av forskjellige yper felger og dekk i enten 19" eller 21".

....og så forskjellige valg av vinterdekk.


Da tror jeg at jeg har fått med meg det meste som var valg den gang.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtirsdag 21. mars 2017, klokken 18:09
Takk for lang og informativ liste!
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtirsdag 21. mars 2017, klokken 19:36
Parkeringssensor er vel nærmest et must på disse pga dimensjonene?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: GOStirsdag 21. mars 2017, klokken 20:22
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på tirsdag 21. mars 2017, klokken 19:36
Parkeringssensor er vel nærmest et must på disse pga dimensjonene?

Jeg vil i utgangspunktet si det, men ikke så veldig nødvendig bak da du ser det veldig godt med rygge-kameraet, men fremme når du skal runde trange hjørner/parkeringsplasser i ett parkeringshus så er de veldig gode og ha.

Ville nok ikke kjøpt uten ved neste bil heller.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigtirsdag 21. mars 2017, klokken 20:42
Takk, godt råd tipper jeg!
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigonsdag 22. mars 2017, klokken 17:41
Er det forskjell i slitestyrke og varighet på deler og komponenter på P85+ og vanlig Model S? Slites performance delene fortere siden de er laget for ytelse? Og er det dyrere deler siden de er laget færre av? Og dekk og felg 22" er vel dyrere enn 19"? Og de brede bakhjulene på P85+? Og 21 slites raskere?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: nieonsdag 22. mars 2017, klokken 18:00
Hvis du skal ha panoramatak ville jeg prøvd å finne en bil produsert etter ca juni 2015. Da forandret Tesla designet på panotaket etter at det ble rapportert endel problemer med lekkasje på den første versjonen av taket.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigonsdag 22. mars 2017, klokken 18:12
Takk for tips om panoramatak! Noen flere som har erfaringer gode eller dårlige med panoramatak på 13-14 modeller?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Øyvind.honsdag 22. mars 2017, klokken 18:15
Nytt tak har små lokk trukket inn fra kanten. En del eldre biler har fått nytt tak ved behov (eller pga tilfeldigheter/verkstedskløn).

Min 2013 mod fikk justering pga plystring i høy hastighet. Ellers tett og feilfritt.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigonsdag 22. mars 2017, klokken 22:41
Takk! Noen som har erfaringer med eller synspunkter på forskjellene mellom vanlig S og P85+ i forhold til varighet, priser osv. på deler?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Tuxedotorsdag 23. mars 2017, klokken 09:12
Har ikke hørt om noen spesielle forskjeller på delepriser mellom P85 og vanlig 85, men det kan jo skyldes at alle Tesla model S til privatkunder fremdeles er under garanti eller under forbrukerkjøpsloven. Men tror uansett ikke at dette vil utgjøre noen forskjell på sikt.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 24. mars 2017, klokken 08:35
Hvordan er det med 21" hjul og sporing?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Bredefredag 24. mars 2017, klokken 13:49
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 24. mars 2017, klokken 08:35
Hvordan er det med 21" hjul og sporing?

Med korrekt hjulstilling og gode dekk vil jeg påstå at sporing er bortimot ikkeeksisterende.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 24. mars 2017, klokken 14:13
Takk for svar!
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmanfredag 24. mars 2017, klokken 18:16
Det er prinsipielt en forskjell, men dekk har veldig mye å si. For eksempel sporer min 85D mer med 19" og Sottozero II-dekkene jeg kjører på nå enn 21" Lexani med 245 foran og 285 bak. 19" Hakka 8 som jeg tok av i forrige uke sporer mindre enn 21" sommerhjulene igjen.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 24. mars 2017, klokken 19:25
Takk, skjønner at valg av dekk er viktig her. Hva med veigrep med så brede dekkk på glatt føre?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmanfredag 24. mars 2017, klokken 20:44
245 er jo standard, så det fungerer fint det. Bredden har mindre å si så lenge man velger at et godt vinterdekk. Lexani-dekkene jeg nevner er sommerdekk.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 24. mars 2017, klokken 20:58
Ok, takk:-) Hvilke sommer og vinterdekk anbefaler du til 19/21?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cobosfredag 24. mars 2017, klokken 21:09
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 24. mars 2017, klokken 20:58
Ok, takk:-) Hvilke sommer og vinterdekk anbefaler du til 19/21?
Mine personlige preferanser på 19''
kjøring på autobahn i vinterhalvåret - Pirelli Sottozero
kjøring i vinter Norge - Nokian R2 hvis fremkommelighet er aller viktigst, eller Michelin X-Ice som kompromiss

Cobos

Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigfredag 24. mars 2017, klokken 21:17
Takk, hva med sommer?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Cobossøndag 26. mars 2017, klokken 13:25
Jeg har hittil bare prøvd de medfølgende Goodyear Eagle RS-A2. De er såkalt helårsdekk, men jeg (og alle andre) bruker de som sommerdekk. De er meget slitesterke og god for litt aktiv kjøring (ikke sammenlignet med sportsdekkene som kommer med 21"). Rullemotstand er litt tja og jeg er ikke fornøyd med de på vått føre. Så helt greie siden de kom med bilen, men kjøper nok noe annet snart, siden mine nok har 0-1 sesong igjen.

Cobos
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Lars-Erik Kjellesvigsøndag 26. mars 2017, klokken 20:36
Takk for svar og tips!
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Simen1tirsdag 25. april 2017, klokken 22:09
Jeg har noen av de samme spørsmålene som trådstarter. Dvs. Jeg er ute etter en brukt TMS og har bare to absolutte krav: 7 seter og maks 1/2 mill. Resten er forhandlingsbart. Så vidt jeg har skjønt er andre tillegg ganske lavt priset på bruktmarkedet og sånn sett lett å rettferdiggjøre. Jeg ser en hel del 2013-modeller med full pakke eller nært full pakke rundt 1/2 mill. Er de noe å satse på? Eller er det mange feil med de fortsatt?

Hva er mulig å oppgradere etterskuddsvis? F.eks liker jeg fronten på facelift-utgavene. Hva bør jeg se etter av reparerte/oppgraderte komponenter? Hvor mye ekstra bør jeg regne med til årlig vedlikehold når bilen runder 100000 km?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmantirsdag 25. april 2017, klokken 22:20
Offtopic, men Simen1 ikke heeelt ukjent fra andre forum?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Simen1søndag 30. april 2017, klokken 01:00
Hehe, det er den ekte meg ja. :-) Tenkte det var bedre å spørre her enn på diskusjon.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmansøndag 30. april 2017, klokken 08:21
Sitat fra: Simen1 på tirsdag 25. april 2017, klokken 22:09
Er de noe å satse på? Eller er det mange feil med de fortsatt?
Det er mange feil med de tidlige, ja. Det er dokumentert i et høyt antall servicebulletins som beskriver retting eller bytte til oppgraderte deler. Med andre ord, sjekker du at alle disse er utført bør det ikke være flere feil med disse enn med nyere biler om man tar utgangspunkt i en oppgradert, "gammel" bil. Alternativ tar du bilen til verksted selv og får det gjort gratis. Spør gjerne om hjelp på elbilforumet for å få oversikt over alt som kan/skal gjøres.  Faktisk kan du ende opp med en bil som har gått en del som har  mange nye slitedeler som følge av dette. Selv har jeg en 2013 med 121k km på telleren som etter garantiutløp har fått byttet lader, dørhåndtak og parksensor, alle bremseskiver, klosser, hjullagre og nav samt toe links bak på reklamasjon etter passerte 100k.

Styr unna panotak på tidlige biler om du vil redusere risikoen for krøll (må ha det om du skal ha takboks riktignok). Luftfjæring er flott og det har vært minimalt med feil, men når kostnadene kommer der blir de nok betydelige.

Pre-AP biler er veldig dårlig støyisolerte, så der ligger det an til mange timer herlig DIY om man liker slikt. Velg i det minste dekk som er stillegående. Landsail 588UHP er stillest av dem alle, og ruller lett. I tillegg er de billige.

Fordel med "gamle" rwd er største utgave av frunk og helt lydløs drivlinje. Dual-utgavene hviner litt, og har mye mindre frunk. På de nyeste bilene er frunken blitt enda mindre.

Service er frivillig og ikke en forutsetning for å opprettholde garanti, og prisene er økt ekstremt mye den siste tiden. Intervall på 20.000km, og de har lagt til nye punkter. Jeg ville vel kanskje droppet en del av servicene, byttet kjøle/bremsevæske til fastsatte intervaller i tillegg til kupefilteret årlig. Videre demontert bremser, rengjort og smurt opp samtidig med montering av sommerdekk (hvis man er litt "hendt". Da blir det ikke så kostbart, og man kan heller ta en "offisiell" service annet hvert år eller sjeldnere.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: kjølholdtsøndag 30. april 2017, klokken 09:50
Muffinman sitt innlegg tiltredes . Jeg har en 2013 modell og har fått byttet mye som muffinman sier  på garanti. Jeg har panorama men aldri hatt lekkasje problemer . Men du får mye bil for 500 tusen da !
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmansøndag 30. april 2017, klokken 10:16
Når det gjelder panoramataket er det mange som ikke har hatt problemer, men slik utstyr er en "svakhet" og en potensiell framtidig problemkilde uansett bilmerke. Tesla sin utgave, og spesielt første versjon, er også rikelig omtalt i servicedokumentasjonen så det er nok ikke av de mest solide. Jevnlig vedlikehold er nok en faktor for at det skal fungere over tid.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: OleJAsøndag 30. april 2017, klokken 10:18
Tror at hvert enkelt bil 'individ' må vurderes separat - det finnes mandagsbiler fra 2013 og mandagsbiler fra 2015...
Se etter biler der selger kan legge frem komplett service / rep historikk og vurder bilen ifra det. Er det en trend at problemene aldri tar slutt, så er det kanskje ikke den bilen du skal ha. Har det derimot blitt byttet en del deler som bremser, DU så er det feil som 'alle' har eller vil få, og teller vel heller positivt.

Merker en klar trend på min 2013 P85 at det blir stadig mindre 'rusk' som må fikses på service. Heller aldri vært problemer med panotak. Satser på å ha bilen lenge, og ville ikke vært redd for å kjøpe en brukt 13 modell.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Muffinmansøndag 30. april 2017, klokken 10:26
SitatEr det en trend at problemene aldri tar slutt, så er det kanskje ikke den bilen du skal ha.

Litt uenig i den. Lista over bulletins er lang, og ikke alle tas uten at man tar det opp selv. En eier som ikke er så bevisst dette vil da muligens oppleve at ting dukker opp etterhvert, og man får et bilde av at "ting aldri tar slutt". I mellomtiden begynner bilen å få en del kilometer på nakken, og da dukker naturligvis ting opp som en naturlig følge av det også, sånn at det ser veldig ille ut.

Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en slik "problembil", men ville helst hatt garanti ved kjøpstidspunktet på grunn av eventuelle tvilstilfeller i skjæringspunktet mellom garanti/reklamasjon. Ville i så fall tatt med lista over "alt" fra serviceportalen, samt liste over alt ellers jeg kunne finne på bilen og satt meg ned sammen med Tesla for å oppsummere, og få på plass det som manglet. Da er jeg rimelig sikker på at jeg ville hatt en helt grei bil når den var ferdig :)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Joggamannonsdag 18. oktober 2017, klokken 09:52
Ble det noe kjøp av TMS på trådstarter?

Har selv banet meg inn på en TMS etter lånebil på firmatur i Bergen for en god måned siden, hadde da en 70D.
Prøvd det meste av familiebiler som passat, mondeo, outlander etc. men har skrotet alt som heter diesel og hybrid. TMS virker som det beste alternativ akkurat nå med tanke på at vi ønsker fullelektrisk samt plass (barn på vei).

I den forbindelse hvilke årsmodeller og må ha utstyr anbefaler folk? Jeg går meg vill i jungelen av alle oppdateringer, endringer på TMS og har trålet denne tråden i håp om bedre forståelse.
Viktigste for meg er nextgen seter og bedre lydisolering - Hvilken årsmodell bør en da går for?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: steamonsdag 18. oktober 2017, klokken 13:02
Sitat fra: Joggamann på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:52
Ble det noe kjøp av TMS på trådstarter?

Har selv banet meg inn på en TMS etter lånebil på firmatur i Bergen for en god måned siden, hadde da en 70D.
Prøvd det meste av familiebiler som passat, mondeo, outlander etc. men har skrotet alt som heter diesel og hybrid. TMS virker som det beste alternativ akkurat nå med tanke på at vi ønsker fullelektrisk samt plass (barn på vei).

I den forbindelse hvilke årsmodeller og må ha utstyr anbefaler folk? Jeg går meg vill i jungelen av alle oppdateringer, endringer på TMS og har trålet denne tråden i håp om bedre forståelse.
Viktigste for meg er nextgen seter og bedre lydisolering - Hvilken årsmodell bør en da går for?

Sikker på at du skal kjøpe brukt? Er mye bra inventory om dagen, samt god rente. :)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mv
Skrevet av: aldaonsdag 18. oktober 2017, klokken 13:32
Sitat fra: Joggamann på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:52
Viktigste for meg er nextgen seter og bedre lydisolering - Hvilken årsmodell bør en da går for?
Facelift 2016 med skinn har next gen-säten och den fram till nu bästa ljudisoleringen såvitt jag vet. Har en sån bil själv.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: MyMuffinonsdag 18. oktober 2017, klokken 14:41
Er vel liten tvil om at "nyest" er "best". Tesla forbedrer bilene sine hele tiden.

Jeg merket stor forskjell fra 2014 til 2017 på lydisoleringen og motor"støyen". Nå er jo også standard setene både foran og bak fått seg ett betraktelig løft siden slutten av sommeren.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: steamonsdag 18. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:41
Er vel liten tvil om at "nyest" er "best". Tesla forbedrer bilene sine hele tiden.

Jeg merket stor forskjell fra 2014 til 2017 på lydisoleringen og motor"støyen". Nå er jo også standard setene både foran og bak fått seg ett betraktelig løft siden slutten av sommeren.

Foran?  ???
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: MyMuffinonsdag 18. oktober 2017, klokken 15:31
Sitat fra: steam på onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:41
Er vel liten tvil om at "nyest" er "best". Tesla forbedrer bilene sine hele tiden.

Jeg merket stor forskjell fra 2014 til 2017 på lydisoleringen og motor"støyen". Nå er jo også standard setene både foran og bak fått seg ett betraktelig løft siden slutten av sommeren.

Foran?  ???

Ja, standard setene foran har fått seg ett betraktelig løft fra hva de var, litt usikker på når endringen skjedde, muligens 2016/2017 skiftet. De er ihvertfall noe helt annet enn hva de var på min 2014 utgave.

Se selv :)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: steamonsdag 18. oktober 2017, klokken 15:34
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:31
Sitat fra: steam på onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:41
Er vel liten tvil om at "nyest" er "best". Tesla forbedrer bilene sine hele tiden.

Jeg merket stor forskjell fra 2014 til 2017 på lydisoleringen og motor"støyen". Nå er jo også standard setene både foran og bak fått seg ett betraktelig løft siden slutten av sommeren.

Foran?  ???

Ja, standard setene foran har fått seg ett betraktelig løft fra hva de var, litt usikker på når endringen skjedde, muligens 2016/2017 skiftet. De er ihvertfall noe helt annet enn hva de var på min 2014 utgave.

Se selv :)

Har ikke skjedd nå siden sommeren hvertfall. Er eldre enn som så. :)
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: daktarionsdag 18. oktober 2017, klokken 20:47
De nye premiumsetene (gen 3) ble lansert på S okt/nov 2016 og levert i Norge nærmere jul 2016 tidligst (tror jeg). Først på P100D, så 90D og etterhvert de andre. Hvorfor vet jeg dette? Gikk på 90 i stedet for 60 for å få dem...
X hadde disse hele tiden.
På mange områder bedre enn next gen (gen 2), på noen ikke. Originale seter (gen 1) har også sine fordeler.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: samotholtonsdag 18. oktober 2017, klokken 23:46
Det var vel også to versjoner av gen 1 om jeg ikke tar feil. Ble de ikke oppgradert (omtrent) når D modellene kom?

Dette er de vi har og er bedre enn både gen. 2 og 3 til min bak. De er ikke direkte bra, men greie.
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Joggamanntorsdag 19. oktober 2017, klokken 23:27
Takker for gode svar!

Har ikke spikret at det blir brukt, men ser at Tesla har tålig bra priser med tanke på utvidet garanti. Når en referer til inventory er vel dette biler som er klar for omgående levering - Synes ikke jeg fant så mye av dem når jeg kikka på Tesla sine sider, muligens dette kun var sortert på Stavanger da det er her jeg holder reir.

Og ellers, hvor mye mer rekkevidde i km sånn ca får en fra en 70/75 til feks 90? Snakker vi typ 100km eller 50km feks?
Tittel: Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv
Skrevet av: Simen1lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:00
I følge spesifikasjonene er det følgende EPA rekkevidder:

70D 390 km
75D 417 km
90D 473 km

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications