Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Kjetil1986 på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:21

Tittel: Kostnad lading
Skrevet av: Kjetil1986torsdag 02. mars 2017, klokken 23:21
Finnes ikke dumme spørsmål så... Jeg lurte bare på om det har noe å si på strømkostnaden om man lader bilen på 5A, 10A, 13A, 16A eller 32A? Eller blir det likt uansett siden det er samme mengde kWh tilslutt?
Tittel: Sv: Kostnad lading
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 02. mars 2017, klokken 23:25
Kostnaden blir den samme uansett hastighet.

Det er sluttsummen som teller!
Tittel: Sv: Kostnad lading
Skrevet av: Kjetil1986torsdag 02. mars 2017, klokken 23:26
Takk for raskt svar!  :) :+1:
Tittel: Sv: Kostnad lading
Skrevet av: Griffeltorsdag 02. mars 2017, klokken 23:37
Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:21
har noe å si på strømkostnaden om man lader bilen på 5A, 10A, 13A, 16A eller 32A? Eller blir det likt uansett siden det er samme mengde kWh tilslutt?
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:25
Kostnaden blir den samme uansett hastighet.

Det er sluttsummen som teller!
Forutsatt at du ikke lader et sted hvor nettleia innholder effektavgift.
Tittel: Sv: Kostnad lading
Skrevet av: Kjetil1986torsdag 02. mars 2017, klokken 23:39
Det er snakk om lading utenfor eget hus med vegglader. Har strømavtale fra Fortum.
Tittel: Sv: Kostnad lading
Skrevet av: Robert Sundfredag 03. mars 2017, klokken 00:53
Lading hjemme er rimelig uansett, men Griffel har rett. Har man ny måler så registrerer den det høyeste uttaket i løpet av en lang periode og effektavgiften blir bestemt ut fra det.

Så hvis varmtvannsbereder, komfyr og elbil trekker samtidig, f.eks hvis man kommer hjem, tar seg en dusj og lager mat, så vil elbilen også bidra. Og den vil bidra mer hvis den lader raskere.

I Norge er hele omleggingen til de nye målerne stort sett bortkastet da vi ikke har "base-load" strømproduksjon, men vannkraft som kan tilpasse seg forbruket. Noen få plasser er strømnettet spinkelt men det burde løses lokalt.

I tillegg til ulemper som kostnadene til målerne (med alle følgekostnadene) vil det føre til økt strømforbruk da nattsenking og andre enøk tiltak øker sannsynligheten for økt effektavgift.


1 Har du ikke slik måler gjelder dette ikke deg (foreløbig).
2 Har du det vil du spare (litt) penger på å lade når du ellers bruker lite strøm, som på natten.
Tittel: Sv: Kostnad lading
Skrevet av: elektroluxfredag 03. mars 2017, klokken 08:19
Sitat fra: Griffel på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:37
Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:21
har noe å si på strømkostnaden om man lader bilen på 5A, 10A, 13A, 16A eller 32A? Eller blir det likt uansett siden det er samme mengde kWh tilslutt?
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:25
Kostnaden blir den samme uansett hastighet.

Det er sluttsummen som teller!
Forutsatt at du ikke lader et sted hvor nettleia innholder effektavgift.

Og forutsatt at det ikke er en Renault Zoe som lades. Den lader nemlig mye mer effektivt etterhvert som ladestyrken økes.