Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: egolfer på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:05

Tittel: Helse til batteriet?
Skrevet av: egolferonsdag 01. mars 2017, klokken 10:05
Batteriet er garantert i 8 år på mist 70% (eller 75% husker ikke helt).
Men, finnes det en måte for å måle helse til batteriet?

Jeg mener, hvordan får jeg vite om 8 år om batteriet sin helse ligger på f.eks 71% eller 69%?
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: eivhelleonsdag 01. mars 2017, klokken 10:37
Sitat fra: egolfer på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:05
Batteriet er garantert i 8 år på mist 70% (eller 75% husker ikke helt).
Men, finnes det en måte for å måle helse til batteriet?

Jeg mener, hvordan får jeg vite om 8 år om batteriet sin helse ligger på f.eks 71% eller 69%?
En måte er å lade batteriet til 100%. Kjør deretter til batteriet omtrent er tomt og sjekk forbrukstall og kjørelengde.

Får du for eksempel 120 km og 14 KWh/100 km har du brukt 16,8 kWh som er 77% av opprinnelig kapasitet (21,8KWh).
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: ReneMonsdag 01. mars 2017, klokken 11:09
Du kan finne en person med VCDS.

1.Kjør batteriet helt tomt.
2.Koble til VCDS og les av verdi for total lading direkte på batteriet.
3.Lad batteriet
4.Koble til VCDS på nytt og les av verdi på total lading på nytt.
5.Trekk fra første måling fra andre måling.
6.Nå har du målt netto kapasitet av batteriet :)
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: e-curiousmandag 06. mars 2017, klokken 23:58
Volswagen oppgir bruttokapasiteten på batteriet (24kwh), betyr det at også garantien tar utgangspunkt i dette? 
(70% kapasitet etter 8 år)

Edit: "8 år"
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: eivhelletirsdag 07. mars 2017, klokken 10:37
Jeg tror bilprodusentene har tatt rikelig sikkerhetsmargin når de har satt sin garanti.

Ta for eksempel battericellene som er benyttet i BMW I3 (som er de eneste jeg finner spek på) så er de oppgitt til en levetid på minst 3200 ladsykluser (levetid betyr her at det er minst 80% igjen av opprinnelig kapastiet).
https://www.ev-power.eu/Li-Ion-special-cells/Samsung-Li-Ion-SDI-Battery-Cell-3-7V-94AH-NCM.html

Omregner vi dette til antall 0-80% ladesykluser i bilen og regner med en gjennomsnittlig rekkevidde på 150km, vil man kunne kjøre 480000 km før batteriet taper seg  med 20%.

Batteriet i første generasjon e-golf er antageligvis enda tøffere, siden det er benyttet celler som først og fremst er beregnet for ladbar hybrid. Det vil si battericeller optimalisert for hyppig lading og stort uttak av effekt.

Så jeg tror garantien er særdeles konservativ og at reklamasjon på batteriet kun vil skje når det har vært fabrikkasjonsfeil. Jeg tror de fleste biler vil holde seg godt innenfor 80% i hele bilens levetid.
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: dabistorsdag 09. mars 2017, klokken 18:36
Sitat fra tidligere diskusjon om batteritap:


Min bil kunne seinest i sommer lades til 96% gått ca 30k ut i fra hva VCDS pluggen ga meg av informasjon når jeg kobler pcen til. Jeg testet igjen i dag og ser at bilen nå kun lader til 95% så antar jeg da har hatt et tap på 5% de siste 40 000km bilen har gått. Noe som ikke høres usannsynlig ut. Min kunnskap om batterier er at de første prosentene forsvinner fort men dette avtar utover tid og bruk noe jeg ikke har regnet med her da jeg ikke sitter på data om hvor mye det avtar over alder/slitasje

Om min formel er riktig noe jeg vet den ikke er fordi den ikke tar hensyn til at batteritapet avtar utover i alder/slitasjen men den kan gi en ca pekepinne på hva batteritapet er utifra kilometer bilen har gått. Min bil blir kjørt hard da 90% av kjøringen består av 110 soner i alt fra 30+ grader til -20 grader året rundt. Så man kan ta utgangspunkt i at man kan spare seg for batteritap om bilen blir kjørt mer forsiktig. Jeg bruker ikke fast hurtiglader men har benyttet meg av det en ca 50 ganger og ja dette påvirker batteritapet men ikke betydelig nok til at det er målbart så lenge ikke noen svarer posten her med at de kun hurtiglader og vet eksakt hva tapet er ved å sjekke via data som ligger i batteriet.   

Jeg tar min ladeprosent oppnådd per mine første 40k kjørt med E-Golfen
Tap på mine første 40k er 5% av total batterikapasitet
Måten jeg regner på 5.0% / 40 0000=0,00125 så ganger man dette med hvor langt bilen din er gått
Kilowatt tapet har jeg tatt utgangspunkt i er at bilen har 24,2 kWh batteri hvor 100% av dette er tilgjengelig.

Eks: 30 000 X 0,000133 = 4% 0,968 kWh tap
Eks: 40 000 X 0,000125 = 5%  1,21 kWh tap
Eks: 60 000 X 0,000125 = 7,5% 1,815 kWh tap
Eks: 120 000 X 0,000125 = 15% 3,63 kWh tap
Eks: 180 000 X 0,000125 = 22,5% 5,445 kWh tap
Eks: 240 000 X 0,000125 = 30% 7,26 kWh tap
Eks: 320 000 X 0,000125 = 40% 9,68 kWh tap
Eks: 640 000 X 0,000125 = 80% 19,36 kWt tap

Dette er estimerte data basert på tap frem til 40k og man vill nok ha et lavere tap en det dette regnestykket sier da det er en lang liste med faktorer som påvirker batteriet.
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: eivhelletorsdag 09. mars 2017, klokken 20:47
Problemet med dette regnestykket er at du baserer det på kun to målinger. Vet du at for eksempel at batteriet faktisk har deratet fra 100% til 96% før du tok første måling? Og har du tatt tilstrekkelig mange målinger til å vite at status i dag er 95% og status sist var 96%? Det kan jo faktisk være at disse målingene kan slenge +/- 1 %, slik at du må gjøre flere repeterte målinger for å få et sikkert svar.

Jeg fikk lastet ned databladet på 94Ah batteriet som brukes i BMW I3. Der står det noen opp og utladekurver som viser status etter nærmere 2000 ladesykluser ved enten 0.5C/1C cycling ved 25 grader eller 1C/1C cycling ved 45 grader. De viser relativt beskjedent kapasitetstap. Og jeg tror ikke battericellene i e-golf er av noe dårligere kvalitet.
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: WolfMmandag 13. mars 2017, klokken 09:48
Dette var ett interessant tema.

Men er det ikke så enkelt at stipulert kjørelengde når bilen er fulladet vil si det meste om batterikapasitet ?! Dvs summen av antatt kjørelengde + innsparingspotensiale. På min er den stort sett 195 eller 196 km uansett vær (eks 155+40 eller 165+30).

Hvis feks kapasiteten synker til ca 90 %, vil den vel ikke kunne stipulere totalt mer en ca 175 km i antatt kjørelengde ?

Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: vitchomandag 13. mars 2017, klokken 10:34
Nej, den estimerede rækkevidde er desværre alt for random til den slags. Hvordan den faktisk regner rækkevidden ud er totalt black box.

Mit bud på VW's formel til at estimere rækkevidde: (Batteri i kwh / forbrug i kwh per kilometer) * (1 - temperatur i celsius / 100) + (PI * antal procent af månen synlig ved nattetid * første bogstav i dit stjernetegn + triptælleren / din fødselsvægt)  ;)

Jeg tror dabis' måde er bedre, men det er rigtigt, vi må justere tallene, når vi har flere målinger.
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: dabismandag 13. mars 2017, klokken 11:58
Sitat fra: eivhelle på torsdag 09. mars 2017, klokken 20:47
Problemet med dette regnestykket er at du baserer det på kun to målinger. Vet du at for eksempel at batteriet faktisk har deratet fra 100% til 96% før du tok første måling? Og har du tatt tilstrekkelig mange målinger til å vite at status i dag er 95% og status sist var 96%? Det kan jo faktisk være at disse målingene kan slenge +/- 1 %, slik at du må gjøre flere repeterte målinger for å få et sikkert svar.

Jeg fikk lastet ned databladet på 94Ah batteriet som brukes i BMW I3. Der står det noen opp og utladekurver som viser status etter nærmere 2000 ladesykluser ved enten 0.5C/1C cycling ved 25 grader eller 1C/1C cycling ved 45 grader. De viser relativt beskjedent kapasitetstap. Og jeg tror ikke battericellene i e-golf er av noe dårligere kvalitet.
Ja jeg er helt enig i at dette er kun et estimat og ikke noe pur fakta. Men ser på det mer som en ca pekepinne da det er mye spekulasjon rundt dette tema passert på null data så har jeg faktisk hentet ut data på noen tidspungt. Ja det er lite data og det er nok et slingringsmonn på + - 1% da jeg senest rett etter jeg postet denne posten over målte batteriet til 96% igjen. Men jeg opplever at måleren min faller fortere nå en det den gjorde tidligere mulig pga kalde temperaturer.
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: WolfMonsdag 15. mars 2017, klokken 15:05
Sitat fra: vitcho på mandag 13. mars 2017, klokken 10:34
... ud er totalt black box.

Vel, selv om du spissformulerer deg her, er jeg ikke helt enig. Når jeg feks er ett stykke hjemmefra, feks 50 - 60 km og det er litt tvilsom med batterikapasiteten, gjør jeg følgende;
- Setter på navigasjon, den beregner hele tiden gjenstående avstand i km til målet. Så tilpasser jeg hastigheten slik at estimert km på gjenstående batterikapasitet ligger 2 - 3 km over. Det har funket "fjell" hver gang, så jeg har aldri tapt noe på å stole på denne i så måte.

Derfor innbiller jeg meg at redusert batterikapasitet vil slå ut på stipulert kjørelengde (ved fulladet batteri).
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: geearonsdag 15. mars 2017, klokken 17:09
Jeg skjønner ikke helt at "alle" her inne sier at den anslåtte rekkevidden på computeren er helt på jordet. Hvordan opplever dere det? Kjører dere til den er langt forbi 0 eller mener dere at den er tom før den har nådd 0? Eller er det kun estimatet før en har begynt å kjøre, rett etter lading, dere henviser til?
At den noen ganger begynner på 160km eller mer rett etter lading er såklart litt snålt, men etter bare veldig kort trill har den justert seg inn, og det syns jeg fungerer helt fint. Den påvirkes mye av harde aksellerasjoner, bakker eller fart, men det er vel ikke lett å unngå uten at sen tar data fra en plottet tug i navi - slik at den hadde visst hvilket terreng/tur den var ute på (noe som BURDE være integrert i alle elbiler).
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: vitchoonsdag 15. mars 2017, klokken 20:57
Det er specielt den estimerede rækkevidde før man begynder at køre, der er helt random, synes jeg. Jeg vil også mene, den i ekstremsituationer (særligt koldt, særligt vindigt) aldrig lærer det, men konstant overestimerer. Jeg bruger KUN batterilevel til at finde ud af, hvor langt jeg kan køre, hvis det virkelig gælder. GOM er alt, alt for upræcis, synes jeg. At man kan tilpasse sin hastighed til at den estimerede tilbageværende rækkevidde passer mener jeg ikke reelt er brugbart for mig. Jeg vil have den tænker, "hvis du ca. kører som du har gjort indtil videre på denne tur har du XX km tilbage". Og det regnestykke lykkes ikke godt for den. Den er ALTID for optimistisk, synes jeg.

Det er ydermere min klare opfattelse at 0% vitterligt er 0% - de gange jeg er kommet tæt på har bilen brokket sig en del og det virker alvorligt ment.
Tittel: Sv: Helse til batteriet?
Skrevet av: Radiobil1torsdag 14. november 2019, klokken 18:55
Noen nye og gode metoder til å få frem batterihelse på VAG biler?


Noen som har funnet noe verktøy man kan kjøpe til en ok pris?