Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: cstromme på fredag 03. februar 2017, klokken 11:44
https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans (https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans)
6.600 kroner for første service på Model X? Og så henholdsvis 8.700, 5.800 og 10.300 for år 2, 3 og 4? Vanvittige priser. :o
Er ikke mye å spare på en serviceplan heller.
Har de sluttet med 8 års avtale?
Prisen jeg betalte på 25 400,- for 8 år ser mer og mer gunstig ut. (28 000 minus 2600 i rabatt for for sent levert blått ladeadapter.)
:o
62% økning i 3-års serviceavtale for Model S xxD... ærlig talt... :-1-:
Lukter press på økt inntjening/dekning av reklamasjoner/garantier lang vei.
Noen filter, litt kjøle og bremseveske til mellom 6 og 10 tusen er jo helt vilt.
Med slike priser får Tesla et seriøst konkuranseproblem ift konkurrentene .
Hvordan skal dette gå i forhold til Model 3?
Det er krysset av hjulstillingskontroll/justering på alle servicene. Kan prisoppgangen være at dette nå er "inkludert" i prisen?
Opprinnelig var absolutt alt inkludert. Nå inkluderes det som koster penger en gang til?
Og bør man beregne en hjulstillingsjustering hvert eneste år på biler av denne typen? Spør da jeg ikke er sikker selv...
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. februar 2017, klokken 10:06
Opprinnelig var absolutt alt inkludert. Nå inkluderes det som koster penger en gang til?
Og bør man beregne en hjulstillingsjustering hvert eneste år på biler av denne typen? Spør da jeg ikke er sikker selv...
Nei hjulstillingskontroll/justering årlig er helt spinnvilt. Tesla ville til og med at jeg skulle betale for justering og det ble nødvendig på en bil som ikke var et år gammel en gang. Det tyder heller på at de har oppdaget en konstruksjonsfeil på bilen som gjør at den ikke klarer å holde på hjulstillingen sin og at dette skal vi som kunder betale for.
Ja man kan sikkert slå den ut av stille om man er svært uheldig å treffer store hull i veien, kjører på fortauskanter osv, men normalt sett skal den tåle norsk bruk.
Trenger man disse servicene da? Kjørte den forrige S85D 63k km på to år uten en eneste service og fikk intet trekk ved innbytte. Da jeg kjøpte den var det nemlig ikke noe krav til service for å opprettholde garanti - har dette blitt endret nå?
Elons argument om at elbiler er billigere å vedlikeholde enn fossile biler stemmer ikke lengre. Typisk Audiservice innefor garanti kan komme etter 2 år og ligge på 4k, frem til garantien utløper har mine foreldre med sin Audi med 10k årlig kjørelengde brukt ca 10k på service. Hos Tesla koster en 4-års service 9k pluss at det kan komme hjulstillingskontroll, bremser som må smøres etc. Ikke spesielt rimelig bilhold lengre foruten drivstoffutgifter :/
Siste service på vår Fiesta som er gått ca 140' kom på drøyt 16.000,- i Sverige... (Bl.a bytte av registerreim)
110.000 km. For og bakstilling like fin. P85D som blir brukt godt.
Så jeg tror ikke de har noen konstruksjonsfeil der..
80k service for litt siden. Bremser smurte de opp uten å ta betalt.
Kan være enig i at 10k er dyrt for bremseveske, pollenfilter og kjøleveske.
Men normalt har jeg byttet motorer, girkasser og bakaksel noen ganger på disse kilometerne. Røverkjøp :)
10k i året på vedlikehold av bil er 10-11 tanker med bensin på forgje bilen.
Spart inn første uken jeg eide bilen
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 11. april 2017, klokken 12:29
Elons argument om at elbiler er billigere å vedlikeholde enn fossile biler stemmer ikke lengre. Typisk Audiservice innefor garanti kan komme etter 2 år og ligge på 4k, frem til garantien utløper har mine foreldre med sin Audi med 10k årlig kjørelengde brukt ca 10k på service. Hos Tesla koster en 4-års service 9k pluss at det kan komme hjulstillingskontroll, bremser som må smøres etc. Ikke spesielt rimelig bilhold lengre foruten drivstoffutgifter :/
Med tanke på at Tesla ikke krever service for at garantien skal gjelde:
(Hvis jeg velger å ikke utføre service på min Tesla, vil det ugyldiggjøre garantien eller videresalgsgarantien?
Det anbefales på det sterkeste at du utfører service på din Tesla en gang i året eller ved hver 20.000 km (det som inntreffer først). Hvis du ikke følger denne anbefalingen, vil det ikke ha noen innvirkning på din begrensede nybil- eller bruktbilgaranti.)
Så er mye billigere enn alle andre bilmerker
10k på service på en Audi hos merkeforhandler kunne jeg tenkt meg å se dokumentasjon på. Betalte nettopp nesten 5k til Møller for at de skulle ta service på e-Golfen, som blant annet innebærer å sjekke lys i hanskerom, kupé og bagasjerom, dekktrykk og andre herlige punkter. Har skippa en service, og nå var det tid for bremsevæskebytte, men allikevel..
Hjulstillingskontroll årlig er bare tull, den får Tesla ta selv om de må bytte understellsdeler.
Hadde vært interessant å høre hva f.eks. Sandven i Bergen tar for bremsevæske og pollenfilter. Ellers får man veldig mye bra verktøy til bremselufting for en tusenlapp.
What happened to the service site? They removed all the prices some time ago and still haven't updated it.
I don't like this at all. :-1:
Sakset fra tesla.com sin side angående service:
"Tesla er fast bestemt på å gi våre kunder service i verdensklasse til en rimelig pris som gjenspeiler faktisk utført arbeid"
Kanskje en grunn til at prisene er fjernet. Prisene som stod der var alt annet enn rimelig... :)
Systemfilter for klimaanlegg skal byttes hver 40kkm. Hva er dette egentlig? Tror aldri jeg har byttet noe sånt på mine andre biler
Oppgraderer Tesla til HEPA luftfilter for de som ikke har dette, men ønsker det? Noen som vet hva de tar for dette?
Synes til tider at det kommer mye dårlig luft inn i kupéen. Spesielt eksps fra biler i kø eller bare ved å ligge bak en litt sliten fossil på motorveien (som blir passer ganske raskt selvfølgelig:)).
Etter det jeg har hørt, så vil de ikke sette inn Hepafilter hvis du ikke har premium. Men du kan kjøpe tilsvarende på nett og montere det relativt enkelt.
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. februar 2017, klokken 17:10
Er ikke mye å spare på en serviceplan heller.
og glemmer du å ta service tidsnok på serviceplanen så mister du den.
Jeg har en service igjen på min TMS, men siden den var gått 115'km og nå er 5 år gammel så hadde den gått over det som gjaldt (regner med det var 80'km service). Dermed mister jeg den og må betale FULL pris på servicetimen jeg har bestilt nå!
Må si jeg føler meg litt lurt. Det minste de kunne gjort var å gi meg prisavslag på servicetimen jeg ikke benyttet meg av....
Forsalg til framgangsmåte mottas med takk. Jeg ble så irritert at jeg bare gikk fra servicesenteret da jeg bestilte 2x service (som det forøvrig var 3-4mnd ventetid på), både på min S og X.
Ps: bestilte også service på en MINI som jeg har kjøpt til dattera. Holdt jo på å få hakeslepp da de tilbydde service bare noen virkedager etter.
Sitat fra: Oreo på mandag 17. september 2018, klokken 13:23
Ps: bestilte også service på en MINI som jeg har kjøpt til dattera. Holdt jo på å få hakeslepp da de tilbydde service bare noen virkedager etter.
Er jo dette som er vanlig på andre biler - at man får service innen 14 dager fra man bestiller.
At det er kjør på enkelte merker kan nok være tilfelle noen steder, men min erfaring er i alle fall
at service er noe man aldri behøvde å planlegge - bare ta en telefon og sjekke kalenderen de neste 14 dagene.
Det er jo hit en må komme med Tesla også
sjelden kvalitetstegn med lang ventetid på service
De andre produsentene elsker jo service og her de hanker inn penger, de pleier vente med å få bilene til å ryke til etter garantiperioden :p
Som trøst kan jeg fortelle, at jeg hadde min kjære Egolf inne på service, nu nettopp. Måtte vente 2-3 måneder. Greit nok, bare de gjør en grei jobb.
Men å vente om man ikke har en bil som virker, og ikke får leiebil for hele perioden man må vente.
Super sucks :( Men om man får en leiebil som ikke er like fin som den man leverte inn, det synes jeg ikke man kan klage på. Derimot skal ikke kunden bli skadelidende, synes jeg. Derfor skal man slippe å betale bensin og bomavgifter o.l
Sitat fra: Rapid på torsdag 13. september 2018, klokken 14:46
Systemfilter for klimaanlegg skal byttes hver 40kkm. Hva er dette egentlig? Tror aldri jeg har byttet noe sånt på mine andre biler
klimaanlegg'et brukes også til kjøling av batteriet, filteret i ihvertfall slik jeg har forstått det. Tesla har sin egen spesielle metode å kjøle/varme batteriet på. Man skal vist være meget forsiktig med å kjøre hvis man er helt fri for kjølegass.
3-års eller 4-års eller ingen service plan? Man mener dere?
Sitat fra: Lille Lance på fredag 16. november 2018, klokken 11:36
3-års eller 4-års eller ingen service plan? Man mener dere?
Da jeg bestilte bil sa selger at det ikke var noe vits i å kjøpe serviceplan. Var like dyrt/billig å bare kjøpe dem enkeltvis når de kommer.
Sitat fra: Stylus på fredag 16. november 2018, klokken 11:59
Da jeg bestilte bil sa selger at det ikke var noe vits i å kjøpe serviceplan. Var like dyrt/billig å bare kjøpe dem enkeltvis når de kommer.
Hvis selger kan garantere at serviceprisen holder seg fast de neste 4 årene så stemmer dette.
Da jeg kjøpte bil var det en del å spare på 5 års plan, så jeg kjøpte planen da. I årene som fulgte har serviceprisene bare steget, så jeg har spart enda mer enn planlagt ved å kjøpe planen med bilen.
Sånn jeg ser det så er det ingen nedside med å kjøpe planen, man sikrer seg mot eventuelle økninger i serviceprisene.
Man får vel pengene igjen for uutnyttet service også?
Er det fortsatt ingen priser å oppdrive på service enda?
Jeg skal ha 20k service førstkommende mandag inkl. bremseservice, men har blitt litt usikker nå om det i det hele tatt er verdt det.
Slik jeg har forstått det vil det koste nesten 10 000kr inklusive bremseservice og det for i utgangspunktet veldig lite... Skal man gjøre dette en gang i året blir service en veldig stor kostnad på bilbudjsettet!
If you drive a lot of KM's a year (more than 20.000), you can easily skip the 20.000 km service and just wait for the 40.000 km.
The 20k KM service is 5800 NOK I believe and the 40k KM service is 7600 NOK, but they do a lot more in the 40k KM service, that makes it actually important to do.
Enig, hadde 20k service nå. Nesten 6 lapper for vindusviskere og spylevæske er det jeg sitter igjen med.
Finnes det noen oversikt over hva de faktisk gjør på de forskjellige servicene? Virker jo helt fjernt å betale 6000 kr for vindusviskere og spylervæske...
Sitat fra: Wibla på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:42
Finnes det noen oversikt over hva de faktisk gjør på de forskjellige servicene? Virker jo helt fjernt å betale 6000 kr for vindusviskere og spylervæske...
Det er endel kontrollpunkter, feks måling av mønsterdybde. Men når ingenting galt blir funnet er det altså dette man sitter igjen med.
Sitat fra: mthoring på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:44
Sitat fra: Wibla på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:42
Finnes det noen oversikt over hva de faktisk gjør på de forskjellige servicene? Virker jo helt fjernt å betale 6000 kr for vindusviskere og spylervæske...
Det er endel kontrollpunkter, feks måling av mønsterdybde. Men når ingenting galt blir funnet er det altså dette man sitter igjen med.
At man ikke sitter igjen med noe er en sannhet med modifikasjoner. Bilen er jo kontrollert/sjekket, og tilbakekallingsaksjoner og oppdateringer utføres (har iallefall fått beskjed om det). Om det finnes andre feil ved bilen er det greit at det avdekkes og fikses. Synes dog selve serviceprisen burde vært litt rimeligere.
Sitat fra: Wibla på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:42
Finnes det noen oversikt over hva de faktisk gjør på de forskjellige servicene? Virker jo helt fjernt å betale 6000 kr for vindusviskere og spylervæske...
Men da får du jo også nytt batteri i FOB, til verdi av 6 kr, og kabinfilter. :)
Det er de 4 tingene som blir byttet, og takluke og frunklås som blir smurt, resten er bare visuell inspeksjon og funksjonstesting. Så om bilen fungerer som den skal så er det bare å spare pengene og bryet og heller ta service annenhver år.
Kabinluftfilter blir tatt på 40.000km service
Sikkert forskjell på hepa eller ikke, på min 2014 MS så er det ført opp bytte hver 20 000km.
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 10. januar 2019, klokken 13:56
Sikkert forskjell på hepa eller ikke, på min 2014 MS så er det ført opp bytte hver 20 000km.
Det kan være ja. HEPA er forøvrig et eget punkt med et tillegg som ikke inngår i ordinær servicepris. Lurer på om det var ca 2000kr ekstra (?)
Det ser jo ut til at de utfører ganske mange sjekker på 20 000km service også da. Selv om de eventuelt ikke utfører så mye. Men vet ikke hvor proaktive de er. F.eks hvis de finner mangler/avvik - gjør de noe med det, eller setter de bare av en ny servicetime?
Men ja, stiv pris. Jeg skal ha 20k service + bremserens (hvis nødvendig) som da blir 5800 + 1812 = 7612kr. Man kan jo vurdere å droppe den og eventuelt vente til 40k service.
Regner med at for at Tesla garanti skal gjelde, må man ta alle servicer i henhold til serviceplan...
det er i allefall vanlig med andre bilmerker.
5 års reklamasjon har man uansett - men det blir fort litt trøbbel med å få noen byttet på garanti om ikke service er fulgt
Sitat fra: elbil-1 på fredag 11. januar 2019, klokken 14:02
Regner med at for at Tesla garanti skal gjelde, må man ta alle servicer i henhold til serviceplan...
det er i allefall vanlig med andre bilmerker.
5 års reklamasjon har man uansett - men det blir fort litt trøbbel med å få noen byttet på garanti om ikke service er fulgt
Then Tesla needs to fix their capacity mess in the Service Centers first, before they can start demanding anything!
When I tried to order a 20.000 KM service last year in Spring (car had driven around 16k KM at that time and I drive roughly 2k KM per month), I could not get any appointment in Oslo area before the end of the year, which means I would be close to 40k KM by then. No point doing a 20k KM service, when the car has reached 40k KM, so then I just immediately take the 40k KM service now next month in Ålesund, as I am not bothering with Oslo area anymore. Too much stress.
I now rather sacrifice a day in our Winter holiday and do the service at Skodje, Ålesund instead. Since we are in the area anyway.
Vedrørende ventetid på time for service, så bestilte jeg time forrige onsdag i Drammen, og fikk time 14. mars. Drøye 2 måneders ventetid for service, er vel i overkant, men ikke krise. Prisen...Kr 6600 + 1850 for smøring av bremser. Ikke helt bra :'(
Sitat fra: Wibla på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:42
Finnes det noen oversikt over hva de faktisk gjør på de forskjellige servicene? Virker jo helt fjernt å betale 6000 kr for vindusviskere og spylervæske...
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance (https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance)
Holder på med rabattavtale på service. Man trenger ikke ta service hos Tesla. Ca pris 4000kr med firehjulskontroll. Tesla lånebiler.
Mvh. Jim Roger Johansen, Teslanytt AS
Sitat fra: Teslanytt på lørdag 19. januar 2019, klokken 01:59
Holder på med rabattavtale på service. Man trenger ikke ta service hos Tesla. Ca pris 4000kr med firehjulskontroll. Tesla lånebiler.
Mvh. Jim Roger Johansen, Teslanytt AS
Hvor kan 20.000KM service utføres utefor Tesla verksteder?
Bor i Oslo.
En kollega tok 20kkm service hos Tesla Rud nylig. Nå var prisen plutselig bare rett over 4000kr. Nesten 2000kr rimeligere enn jeg ga rett før jul. :o
Sitat fra: mthoring på søndag 10. februar 2019, klokken 09:35
En kollega tok 20kkm service hos Tesla Rud nylig. Nå var prisen plutselig bare rett over 4000kr. Nesten 2000kr rimeligere enn jeg ga rett før jul. :o
Dette hadde det jo vært fint å fått vite litt mer om, gjerne (sladdet) kopi av kvitteringen? Sikker på at det ikke har vært gitt noen rabatter som følge av f.eks. lang ventetid eller annet?
Tenker det var 4000kr + moms. Jeg hadde 20k i midten av januar. 75D. 5800kr + bremseservice 1800kr i tillegg.
Sitat fra: sfinxern på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:22
Tenker det var 4000kr + moms. Jeg hadde 20k i midten av januar. 75D. 5800kr + bremseservice 1800kr i tillegg.
3335,- eks mva / 4168,75 inkl mva for service
1450,- eks mva / 1812,50 inkl mva for smøring
Service ble utført 7/2/19.
Se vedlegg.
Takk for bilder, her må det jo en vurdering og korrigering til for de av oss som har betalte for svært dyre serviceplaner. Heldigvis kan man si de opp og få utbetalt ubrukt beløp. Ulempen er jo at man da står usikkret mot senere prisøkninger igjen.
Sitat fra: mthoring på onsdag 13. februar 2019, klokken 10:15
Sitat fra: sfinxern på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:22
Tenker det var 4000kr + moms. Jeg hadde 20k i midten av januar. 75D. 5800kr + bremseservice 1800kr i tillegg.
3335,- eks mva / 4168,75 inkl mva for service
1450,- eks mva / 1812,50 inkl mva for smøring
Service ble utført 7/2/19.
Se vedlegg.
Intressant, priskutt faktiskt. Betalade 5800 inkl. moms för samma service i 2018.
Standard pris for 20.000KM service på TMX hos Tesla nå er 6.600 inkl. MVA.
Blir interessant å se om flere opplever redusert pris fremover :) Jeg betalte også ca 6000,- for ordinær 20k service på TMS i slutten av desember.
Sitat fra: elbil-1 på fredag 11. januar 2019, klokken 14:02
Regner med at for at Tesla garanti skal gjelde, må man ta alle servicer i henhold til serviceplan...
det er i allefall vanlig med andre bilmerker.
5 års reklamasjon har man uansett - men det blir fort litt trøbbel med å få noen byttet på garanti om ikke service er fulgt
Tesla er ikke som alle andre. https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty
Sitat
Hvis jeg velger å ikke utføre service på Tesla-bilen min, vil dette ugyldiggjøre garantien?
Vi anbefaler å utføre service på bilen din iht. brukerhåndboken, men unnlatelse av å gjøre dette vil ikke ugyldiggjøre den begrensede nybilgarantien din. Det kan påvirke garantien hvis du mottar et service-varsel og ikke arrangerer en gitt avtale med et Tesla-servicesenter, og dette resulterer i ytterligere skade på bilen din.
Sitat fra: mthoring på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:55
Blir interessant å se om flere opplever redusert pris fremover :) Jeg betalte også ca 6000,- for ordinær 20k service på TMS i slutten av desember.
Tydeligvis ingen priskutt da jeg betalte 7600kr for 20k service ink smøring nå i midten av januar. Mulig det var en liten periode de endret prisene og så gikk de opp igjen.
De opererer vel ikke med forskjellig pris på ulike SC?
Sitat fra: sfinxern på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: mthoring på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:55
Blir interessant å se om flere opplever redusert pris fremover :) Jeg betalte også ca 6000,- for ordinær 20k service på TMS i slutten av desember.
Tydeligvis ingen priskutt da jeg betalte 7600kr for 20k service ink smøring nå i midten av januar. Mulig det var en liten periode de endret prisene og så gikk de opp igjen.
De opererer vel ikke med forskjellig pris på ulike SC?
Den servicen jeg refererte til lenger opp ble utført i *februar* i år.
Hva koster 2. års-service nå?
Noen som har erfaring med å kjøpe komponenter som vindusviskere og luftfilter fra Tesla for å montere dem selv?
Sent from my iPad using Tapatalk
Har min s75d inne til 40k service på Karihaugen i dag. Dvs - nå heter det visst 2. års service. Ved mottak fikk jeg pris på ca 4200,- og så ringte de en time senere og sa i overkant av 9000,- nå som de hadde sjekket deleprisene (litt uklart hvilke deler det gjaldt). Bytte av filtre og viskere, kontroll av bremser, fylling av bremsevæske om nødvendig og kontroll av kjøleanlegget var det jeg fikk med meg.
9000,- ++ høres ut som bremsedeler :(
De 9000 dekket visst bare luftfilter og spylervæske og litt smørefett her og der. Ser ut som det blir to år til neste gang da - kanskje med unntak av bremsesmøring. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Dyr service for egentlig veldig lite :-1:
Mjo, men om intervallet nå er hvert andre år blir totalen ikke så aller verst likevel.
Sitat fra: gjestela på onsdag 24. april 2019, klokken 18:23
De 9000 dekket visst bare luftfilter og spylervæske og litt smørefett her og der. Ser ut som det blir to år til neste gang da - kanskje med unntak av bremsesmøring.
På eBay koster delene under 1000,- så vidt jeg kan se...
Sitat fra: gjestela på onsdag 24. april 2019, klokken 10:14
Har min s75d inne til 40k service på Karihaugen i dag. Dvs - nå heter det visst 2. års service. Ved mottak fikk jeg pris på ca 4200,- og så ringte de en time senere og sa i overkant av 9000,- nå som de hadde sjekket deleprisene (litt uklart hvilke deler det gjaldt). Bytte av filtre og viskere, kontroll av bremser, fylling av bremsevæske om nødvendig og kontroll av kjøleanlegget var det jeg fikk med meg.
Very strange. I did the 40k KM service on our Model S 75D in Ålesund back in February and it was 7600 NOK.