Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: HeltElektrisk på mandag 30. januar 2017, klokken 07:21
Hei.
I et par uker nå har "gearet" på min C-Zero vært tregt / tungt å bruke. Fredag ettermiddag da jeg parkerte bilen i min oppkjørsel etter jobb begynte også de ulike gearmodusene å blinke i displayet når jeg byttet gear mellom P-R-N og D. Den gule varseltrekanten ble tent. Klarte å rygge bilen på plass i oppkjørselen å få parkert i P (dog blinkende P) og bilen ville ikke starte å lade så lenge den gule trekanten var tent...
For et års tid siden opplevde jeg første gang at gearet opplevdes som tregt / tungt å flytte og da sa merkeverkstedet at dette bare var at gearet trengte litt smøring... De smurte det opp som de sa og etter dette har gearet vært ok. Denne gangen er jeg redd for at "noe" kan ha blitt ødelagt og lurer på om det er noen her som har opplevd noe lignende, eller som har en ide om hva som kan være feil og hva jeg bør gjøre. Garantien gikk ut i mai.. så jeg må nok belage meg på å betale dette av egen lomme..
Mvh
HeltElektrisk
Kjøp en brukt girvelger fra en hugger og se om det hjelper. Er en rimelig og rask diagnose på problemet ditt.
Hmmm... takk for kjapt svar..
Men: Hvor enkelt er dette å skifte selv? Og hvor mye kan jeg forvente at det koster meg å skaffe en ny girvelger?
Jeg har opplevd noe likt som deg, men ikke blinking av gearmodus i display eller gul trekant. For min del har det av og til ikke stått en bokstav i det hele tatt, eller så står P i displayet men jeg får ikke startet lading. Da har jeg måttet gå inn i bilen og satt på tenning, beveget gearvelgeren ned til D og så tilbake til P igjen, gjerne et ganger før bilen har villet starte. Når den da starter så vet jeg at den også tar til seg lading!
Ref mitt innlegg her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16878.105.html om hva som skal gjøres med bilen på garanti, så håper jeg at dette problemet er ute av verden innen neste uke når jeg har fått den tilbake!
Leste et annet sted her inne at en hadde fått smurt opp gearspak/overføring for en 1000-lapp etter å ha opplevd tilfeller av det samme som meg, men for din del høres det ut som du kanskje både må smøre opp og skifte indikator kanskje?
Et alternativ er jo som Elektrolux skriver å prøve å åpne opp og se på det eller finne seg noe brukt. Uansett så kan ikke dette koste så forferdelig mye på verksted heller, men ta en telefon og sjekk siden dette tydeligvis har skjedd med flere!
Lykke til!
Smør selv. 5-56 eller lig.. Tar 2 min. Legg deg ned bak bilen og få noen til og sitte inni bilen og flytte girspaken. Dette fikser du.
Jeg lurer på om det er det samme jeg har opplevd med min - ref annen tråd lenger ned: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31583.0.html
Jeg trodde at det var 12V batteriet som var gåent, men det var nok ikke så enkelt. Det kom tilbake, selv etter oppgradering til nytt batteri.
Var innom Motorforum for diagnose og han sa at det var sensoren i gearkassa som var gåen. Han kunne lese av at sensor i gearkassa stod i R mens i panelet stod det P. Når det skjer detekterer bilen det, tenner den gula varsellampa og stenger for lading og for start.
Jeg fikk en pris på skifte av sensor som innebar 4 timers åpning og lukking av gearkassa, for kr. 14000,-
Jeg fikk for 2-3 uker siden. Hvis du har kjørt med det i et år så kan det se ut som om det ikke er hast med å gjøre noe med det. Det virker ikke som om bilen har noen problemer med det, kun sw som sier at dette ikke er bra
Er det ikke noe justering på denne mekanismen?
Vaier som må strammes e.l.?
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 19:22
Smør selv. 5-56 eller lig.. Tar 2 min. Legg deg ned bak bilen og få noen til og sitte inni bilen og flytte girspaken. Dette fikser du.
Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 21:10
Er det ikke noe justering på denne mekanismen?
Vaier som må strammes e.l.?
Det kan veldig godt stemme. Men jeg vet ikke. Om noen har peiling - feel free to tell ;)
Om noen har link til film-klipp eller lignende som viser bytte av gearskifter og/eller demontering/smøring/justering av gearet på trillingen hadde det vært helt topp om dere kunne postet dette...
Justering: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM)
Bytte: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120170001800ENG.HTM (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120170001800ENG.HTM)
Du får myse litt på disse.
Sitat fra: kaiat på mandag 30. januar 2017, klokken 21:43
Justering: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM)
Du får myse litt på disse.
Så på denne. Det kan virke som om det er en justeringssak (krever en egen mal dog). Virker litt overkill å bytte sensorer som medfører åpning av gearkassa..
Finner du noe ut om diagnosen for denne justeringen? Er det slik som beskrevet av HeltElektrisk?
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR. 14000,- for skifte av gearsensor.
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR. 14000,- for skifte av gearsensor.
Sitat fra: kaiat på mandag 30. januar 2017, klokken 21:43
Justering: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM)
Bytte: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120170001800ENG.HTM (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120170001800ENG.HTM)
Du får myse litt på disse.
Takk for linker! Jeg er neppe i stand til å utføre så mye av dette på egenhånd, - men setter stor pris på hjelpen - og må nok lese meg litt opp på dette skjønner jeg... :)
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR. 14000,- for skifte av gearsensor.
Det var deler som er synlig under bilen, utsatt for fukt, salt, skit osv du smurte?
For å smøre slike deler er det normalt å bruke "tjukk olje" (eng "Grease") - eller kva smurte du med?
Tyntflytende olje, og "sprayboks produkter" vil vel berre renne av igjen og raskt bli vaska vekk igjen?
Det var absolutt alle bevegelige/synlige deler under bilen jeg smurte, ja.
Godt mulig jeg må bruke noe "tjukkere -mer greasy" etterhvert, men sprayet med Fluid Film (http://www.bilkontroll.no/fluid-film) som jeg har veldig gode erfaringer med på alle andre steder jeg har brukt dette stoffet.
Uansett tror jeg løsningen på problemet rett og slett er å smøre alle bevegelige deler godt - så får jeg heller oppgradere til noe annet dersom dette ikke gjør jobben...
Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 30. januar 2017, klokken 23:17
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR. 14000,- for skifte av gearsensor.
Følger med interesse, samme problemstilling her på 2011 i-MiEV
Dessverre er det ikke uvanlig i dag at man ser et problem og bytter en sinnsykt dyr del, som da medfører store kostnader, lang ståtid og likevel vedvarer problemet.
Mange mekanikere må visst gå et kurs "back to basics", hvis det finnes ;)
På bensinbiler kan man f.eks. si at katalysator er gåen pga høye utslipp og anbefale bytte av den, men så trenger bilen bare nytt luftfilter og tennplugger..
Her nevnes vaier for overføring, sitter den fast, eller går tregt, er det åpenbart at sensoren ikke kan gjøre jobben sin. Min erfaring på håndbrekkvaier er at disse varer +/-10 år før de knekker eller ruster fast.
Sitter vaieren ugunstig til (utsatt for salt, skitt og i tillegg har en kraftig bøy) er det ikke umulig at vi begynner å se problemer med denne på de tidligste bilene.
Men, mekanikeren ser en feil på sensoren og skylder glatt på den, enkelt og greit en slett diagnose!
Mulig man tar lett på diagnosen fordi det fort koster penger? Timer kan rulle ganske fort, og dermed medføre høye kostnader hvis man skal gjøre en skikkelig jobb..
Fint å lese at dette løste seg - det er jo akkurat slike ting man har et forum til!
Skuffende at ikke verkstedet fant den egentlige årsaken til problemet, men bare kjørte diagnose og konkluderte basert på det. De er tydeligvis mer glad i å bytte komponenter enn i å skru bil.
Godt det løste seg.
Sitat fra: HeltElektrisk på tirsdag 31. januar 2017, klokken 00:31
Det var absolutt alle bevegelige/synlige deler under bilen jeg smurte, ja.
Godt mulig jeg må bruke noe "tjukkere -mer greasy" etterhvert, men sprayet med Fluid Film (http://www.bilkontroll.no/fluid-film) som jeg har veldig gode erfaringer med på alle andre steder jeg har brukt dette stoffet.
Uansett tror jeg løsningen på problemet rett og slett er å smøre alle bevegelige deler godt - så får jeg heller oppgradere til noe annet dersom dette ikke gjør jobben...
Newbie her, og jekket opp i-MiEV'en for første gang i dag for å rekognosere litt. Ikke første gang jeg har jobbet under en bil, men første gang uten eksosanlegg.... Kan du være litt mer spesifikk på hva du gjorde for oss nybegynnere? Tok du av alle plastdeksler under bilen? Smørte du mest i området under girvelger eller bak ved girkasse? Fortell, fortell!
Hej Gutter -
Jeg hadde samme problem med min C-Zero ... faktisk stod den i P og blinkede på R ...og kom med fejlsymbol ...
Skrev på US forum - og etter dette sprayede jeg delene under bilen med cykelkjede spray - og gearvelgeren gik som ny ...
På et tidspunkt vil jeg skille det af og smøre med fedt.
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=3703
Hvis Pastor1 ser på innlegget til Kaiat på forrige side så viser dette den ene siden av gearkassen hvor det bør sprayes der linkarmene sitter:
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM
Her vises systemet som består av vaier fra gearvelger og ned til linkarmene: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/22/ACA04001AB00ENG.pdf
Tipper det lønner seg å spraye linkarmer og så godt det lar seg gjøre med en forlenger på sprayboksen inn i enden på vaierstrømpen slik at man får løst opp der det er skitt. Kan ikke skjønne at det skal være så mye mellom gearvelger- og kasse, men alle vaiere går jo tregt før eller siden, så det hadde nok vært lurt å få smørt opp hele en gang i mellom ved å løsne oppe ved gearvelgeren slik at olje/smurning renner nedover i strømpa :+1:
Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. februar 2017, klokken 08:53
Hvis Pastor1 ser på innlegget til Kaiat på forrige side så viser dette den ene siden av gearkassen hvor det bør sprayes der linkarmene sitter:
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM
Her vises systemet som består av vaier fra gearvelger og ned til linkarmene: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/22/ACA04001AB00ENG.pdf
Tipper det lønner seg å spraye linkarmer og så godt det lar seg gjøre med en forlenger på sprayboksen inn i enden på vaierstrømpen slik at man får løst opp der det er skitt. Kan ikke skjønne at det skal være så mye mellom gearvelger- og kasse, men alle vaiere går jo tregt før eller siden, så det hadde nok vært lurt å få smørt opp hele en gang i mellom ved å løsne oppe ved gearvelgeren slik at olje/smurning renner nedover i strømpa :+1:
OK, tack för info. Har inte sett under bilen så att jag kan se var det är meningen att man ska spraya, om någon har gjort det och kan förklara närmare hade det vart fint - gärna med bild :)
Gearwire på denne bilen må ikke sammenlignes med håndbrekkwirer på en italiensk eller fransk bil som holder 3-4 år
Jeg demonterte ingen verdens ting, og hadde ikke bilen på noe bukk/jekk eller lignende.
Fikk kona til å dra i spaken litt 8), og lå selv på kne bak/under bilen med ei god lykt.
Det er rett og slett en helt åpen konstruksjon under der hvor du ser både vaiere og flere bevegelige deler som er i bevegelse når spaken flyttes. Sprayet godt på alle bevegelige deler - problem solved.
Gearet er som da bilen var ny :)
Er ikke sikker mitt problem var det samme som andre her har opplevd med sin bil, men i mitt tilfelle var det altså bare treg vaier/deler under bilen som var problemet...
Flink gutt.
Sitat fra: HeltElektrisk på torsdag 02. februar 2017, klokken 23:50
Jeg demonterte ingen verdens ting, og hadde ikke bilen på noe bukk/jekk eller lignende.
Fikk kona til å dra i spaken litt 8), og lå selv på kne bak/under bilen med ei god lykt.
Det er rett og slett en helt åpen konstruksjon under der hvor du ser både vaiere og flere bevegelige deler som er i bevegelse når spaken flyttes. Sprayet godt på alle bevegelige deler - problem solved.
Gearet er som da bilen var ny :)
Er ikke sikker mitt problem var det samme som andre her har opplevd med sin bil, men i mitt tilfelle var det altså bare treg vaier/deler under bilen som var problemet...
Takk for god beskrivelse.
Jeg fulgte oppskriften og bruke tynn olje der vaieren kom ut og på den etterfølgende mekanismen.
Gearspaken ble mye lettere!
Flink mann.
Sitat fra: erik e på lørdag 04. februar 2017, klokken 18:27
Flink mann.
Burde tydeligvis vært et servicepunkt. Kanskje med 2 års intervall.
Har alltid sprayfett tilgjengelig, og har svært lav barriære mot å bruke den på bevegelige deler. Kanskje fra den gang jeg hadde MC med kjettingdrift. Da kjøpte jeg straks 1 ekstra kjetting + et fettbad med størknet kjedefett. Hver helg rullet jeg av kjede på sykkelen med det nysmørte og brukte uken på å rense og fettkoke det som jeg tok av.
Etter 2 år, og kjøp av kardangdreven MC var kjeder og drev like fine. ;)
Dette skal jeg jammen sjekke neste gang jeg skal under bilen med lanolinoljeboksen... Så far so good / bank i bordet!
Hadde bilen inne for diverse garantiopprettinger i går hos Motorforum Kristiansand. Et av punktene var skifte av en av de nevnte gearindikatorene :o Etter å ha startet og stoppet bilen et par små håndfull ganger i går, samt satt den på lading, så ser det ut som de nå fungerer slik de skal igjen ;D
Tror allikevel jeg vil ha meg en tur under bilen så snart forholdene tillater det for å bedrive litt preventiv smøring, og forhåpentligvis vil forhindre saltinntrenging på bevegelige deler :+1:
Hmmm...
Lurer på om jeg fremdeles er "on topic" her.
Men ringte en fyr i dag, om understellsbehandling, på Zeroen, de spesialiserer seg på en slags "motorsagolje fra Holland" og han sa at understellet på denne bilen er stort sett plastikk - så bare glem en full understellsbehandling.
Og videre, "ring meg" gjør en avtale, så skal vi heise opp bilen din, vise deg hordan den ser ut under, og hva som evt. trenger smøring. Kostnadsfritt for meg.
Full understellsvask = kr. 500,- .
Så vil selvfølgelig gjøre dette!
:-)
Bildet viser deler av understellet på trillingen. En stor plastplate som beskytter batteriet er tatt av på bilen på bildet. Den ser du lett om du kikker under bilen din. At bilen har "plastunderstell" er jo bare vås. Alt av hjulopphengsdeler på trillingen ruster raskere enn fy... Karosseriet i "kriker og kroker" under blir også brunt etter hvert, så absolutt på sin plass med en behandling!
Har litt trua på lanolin. Lukter sau i noen uker, men kryper inn over alt og beskytter. Sagkjedeolje er det noen som bruker, og tidligere ble det også brukt gammel motorolje mm. Noe klin. Det meste er forresten noe klin, men det beskytter! :) Dinitrol og Mercasol foretrekkes av mange fremfor Tectyl. Disse behandlingene koster fort 5.000,-.
Bomma litt på bildet; her ser man en trilling med utmontert batteri.
Takk skal du ha, Mr. Z.
"At bilen har "plastunderstell" er jo bare vås. Alt av hjulopphengsdeler på trillingen ruster raskere enn fy... Karosseriet i "kriker og kroker" under blir også brunt etter hvert, så absolutt på sin plass med en behandling!"
Fyren jeg snakket med, Noman, virket veldig hyggelig, snakket med ham for 6-7 måneder siden også, og tror jeg skal ta ham opp på tilbudet om å få bilen heiset opp, så jeg ser ordentlig hva som er under. Kostnadsfritt. :angel:
(De gjør en 500 kr. understellsvask også, som bruker bl.a. varm trykkluft...?)
De er lokalisert ikke langt herfra, på et sted som engang het noe slikt som STAR bildeler, en bil-gravplass, hvor man kunne grave og søke lykken, etter forgjengs og/eller nærmest fortapte bildeler... :)
http://dekkgiganten.no/understellsbehandling/
Lagt til 24 timer senere: ;D
"Har litt trua på lanolin. Lukter sau i noen uker, men kryper inn over alt og beskytter. "
Hmm. Dersom jeg får bilen heist opp, et par timers tid, kan jeg bruke en spray-flaske, fylle med lin-olje eller lanolin, og spraye selv, etter at jeg skrur av dekslene - pusser, vasker og blåser litt)? Hva med olivenolje? Elsker oliven. :)
http://www.bilkontroll.no/antirustbehandling
Her kan du lese deg opp på rust og dertil behandlig. De selger også denne saueguffa hvis du ønsker å leke storbonde en tørr dag til sommeren... :)
Jeg fikk utført full understellsbehandling hos et Tectylsenter da bilen var så godt som ny. Kostet rundt 5000kr, trodde det skulle være billigere pga bilens størrelse. Men det er såpass mye jobb og demontere alle plastdeksel, maskere elektriske kabler/komponenter o.l at prisen er samme.
Puster dypt...
Vel.
Takk skal dere ha, nå lærer jeg mer om understellsbehandling enn jeg noensinne ønsket å vite. :) Bør jeg bruke "fluid film" - dvs. lanolin? Det anbefales jo sterkt mange steder.
Inkludert her: http://www.osloantirust.no/faq/
Tror jeg venter til en mild vår-dag, dvs. en lang mild vår-helg! :) --- skifter til sommerhjul, bygger opp noen- eller får fatt i noen jekker, og eller leier en hall hvor jeg får heist opp bilen, og gjør mye av dette selv. Inkludert bremse-sjekk og vedlikehold/service av samme, skru av plastikk-deksler, pusse og rense og spraye med lanolin...
Det er så lenge siden jeg var på bondegården til min oldemor (jeg var 5, hun var 80), at jeg ikke engang husker hva sau lukter som... :blank:
Da ser det ut som min kjære Ion har fått samme hoste. Først treg girvelger, så kom gult utropstegn med blinkende gir-indikator. Under bilen med masse fett var tingen?
Samme her, går tregt å bytte gir. PRND visning vart blank her ein dag og, stod i P, men ingenting viste i instrument panelet.
Må prøve og smøre med fett / olje.
Se også min løsning på denne feilen:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36249.0.html
Jeg har justert fremme ved girvelgeren og smurt koblingen under bilen.
Har ikke opplevd problemer igjen.
Jeg har holdt dette problemet i sjakk med en boks WD40 som jeg spruter på de bevegelige delene bak på girkassa en gang i mellom. Betalte kr 89,- for to bokser i fjor vinter, og er ennå på boks nr 1.
Hei! Ved ti minusgrader og en bil som har hatt noen ukers pause så opplevde jeg at den fungerte fint, inntil det ble blinkende P og N, og en saktegående R og ingen D. Brukte da 5-56 på bevegelige deler som var lett synlige når noen satt i bilen og giret, og lett å komme til ved å ligge bak bilen. Fungerte på første forsøk. Takk for gode innlegg :)