Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: egolfer på lørdag 21. januar 2017, klokken 14:53
Hei!
I det siste har jeg opplevd et problem med bremsekraftforsterkeren (om det heter sånn).
Når jeg bremser for første gangen etter at jeg har started bilen, så bremsekraftforsterkeren fungerer ikke. Bremsepedalen er kjempe hardt og bilen bare fortsetter å kjøre (skremmende).
Når jeg trykker på pedalen andre gangen så fungerer det fint, pedalen er myk og bilen blir stoppet.
Detter skjer nesten alltid når jeg starter bilen, men bare første gangen jeg bremser. Jeg har til og med begyint å bremse en gang når jeg starter bilen sånn at det skla fungerer fra andre gang av.
Noen som har opplevd det samme?
Det er ikke bare rust på bremsene da? Ikke uvanlig på elbiler der bremsene brukes lite.
Jeg opplever det samme og har forstått det til at det er rust på bremsene. Albjerk bil ville ikke gjøre noe med det så vi får se hvem jeg skal legge skylden på om det går galt.
Legge skylden på? Pass på å bruk bremsene og test de når du skal ut å kjøre. Spesielt om det er vått ute/eller du har vasket bilen.
Bremsekraftforsterkeren på VW elbiler er en meget avansert sak som prioriterer regen før mekanisk bremsing og bruker ikke vakum. Oppsøk verksted og les av feilkoder.
Hadde samme symptomer som du og jeg har begynt å bremse mens jeg gir gass med hastigheten under 10 km/t. Da er d bremsene som tar og man får slipt av rusta på skivene. Hører d godt at klossene sliper mot skiva.
Burde vært lagt inn en auto sak som at bila hadde brukt bremsene hver f.eks 5 gang man bremset.
Jeg pleier å bremse en par ganger etter at bilen er 100% ladet. Da er det ingenting å rekupurere og bruker bilen skivebremser.
Er det når man har giret i B man må passe på alt dette? I D virker kanskje bremsene normalt? (mind you, jeg har ikke e-golf enda ;) )
Bilen regenererer når du bremser uansett om den står i d(1,2,3)eller b.
Når batteriet er fullt regenererer den ikke, så litt kraftig bermsing etter lading funker godt.
Ellers kan du trille baklengs og bremse, funker også greitt.
Jeg pleier å ha et par skikkelige oppbremsinger etter start om morgenen og en hard oppbremsing om ettermiddagen like før jeg er hjemme, og bremseskivene er helt greie etter 30.000km
Lurt å ta en hard bremsing av og til pga. rust. Jeg bruker også parkbremseknappen i fart for å løsne rust bak.
Men om problemet hadde vært rust, så hadde det ikke skjedd hver eneste gang jeg starter bilen.
F.eks jeg starter bilen og får problemet. Kjører til butikken (og bremsene fungerer bra langs turen), handler litt og når jeg starter bilen igjen etter kanskje en halv time så skjer problemet igjen.
Hadde E golf før og opplevde akkurat det samme med bremser. Ikke noe rust.... Ingenting gale sa møller.......
Man ser ofte E-Golfer som kjører rundt med skrikende bremser. Mange bilkjørere tenker nok ikke over at bremsene må brukes skikkelig av og til, og med sterk regen blir det ikke mye jobb for bremsene å gjøre. Potensielt en utgiftsbombe over tid dette når bremsene begynner å bli rustet og kanskje kalippere også.
Opplever av og til at en triller selv om bremsepedalen holdes inne som dem må ved start. Dette skjer hvis man setter spaken i drive umidelbart etter start. Etter et par sekunder merker man at pedal siger inn, og bilen stopper.
Har tatt dette opp med møller, men de sier at det ikke er noe galt, og at dette er helt normalt...
Etter siste service fikk jeg beskjed om at man altid skal vente minst 2 sek etter bilen har startet :o
Jeg har alltid praktisert å trykke inn bremsen før start, for å kjenne etter om pedalen synker inn idet bilen starter. Nå er det mange år siden jeg hadde kjøretimer, men mener å huske at kjørelæreren min lærte meg dette for å kontrollere at bremsekraftforsterkeren er ok før hver eneste kjøretur. Alle biler jeg har kjørt har litt forsinkelse, men ingen så mye som e-golf.