Sitat fra: tomrh på mandag 02. mai 2016, klokken 09:40
Noen tidligere opplevelser med batteriproblemer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21629.msg412151.html#msg412151
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20141.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8908.0.html
System Name | SCC/DVC/ DiagDataBaseID | DTC (diagTroubleCode(s)) |
EV-ECU | EV_D7400000 | P1AFA P1A12 |
OBC | (No CBF) | 39 |
System Name | Name | Malfunction Condition |
EV-ECU | quickChargerReadyTimeout OBC abnormal stop | Stored Stored |
OBC | PFC outputVoltageFail | Stored |
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:24
Her forleden kom jeg over denne lite brukte iCarsoft i970 for Peugeot og Citroen (http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88044656) feilkodeleseren på FINN. Selger ramser opp diverse nyttig som:Noen som har maken eller noe lignende? Har lenge tenkt på at jeg skulle hatt en M.U.T.-3 slik at jeg slipper å reise på merkeverkstedet for sånne
- Modell støtte:
• iON (2012‐>)
• C‐ZERO (2012‐>)- System støtte for Peugeot:
• Rain and brightness sensor
• Instrument panel
• ABS or ESP ECU
• ABS/traction control- System støtte for Citroen:
• Services module
• Rain sensor/Brightness
• Electric machine management ECU
• Traction battery cell management ECU
• Display or telematics
• Onboard charger of the traction battery
• Passenger compartment compartment air heanting
• Air conditioning compressor
• Instrument panel- OBD2 funksjoner:
1. Leser feilkoder
2. Sletter feilkoder
...
7. On-Board Monitoring - Denne funksjonen kan brukes til å lese resultatene av on-board diagnostiske overvåkings tester for spesifikke komponenter / systemer.
...
9. Vehicle Information - Alternativet viser kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN), kalibreringsverifiseringsnummerverification (CVN), og annen informasjon av testbilen.
10. Leser generiske (P0, P2, P3, og U0), produsent spesifikke (P1, P3, og U1) koder og ventende koder.
11. Slukke sjekk motoren lys (MIL), slette feilkoder og nullstille monitorer.
12. Les live-PCM datastrøm.
...
15. Leser periodiske feilkoder (DTC).
16. Leser permanente feilkoder (DTC).
17. Feilkode oppslag (DTC søk).
...
22. Se & Graf live data i farger med lynrask oppdateringsfrekvens for bedre graf og levende dataavlesning.enkleunødvendige ting som å resette servicelampa.
Sitat fra: elekTrond på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:17
ONTOPIC!
@bobakka: Hvis du får lest ut feilkodene på verksted eller med en slik M.U.T.-III til 1120,-, på ebukta eller FINN, kan du lese deg fram til hva de betyr her (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm). Jeg antar at du har en '10/11 i-MiEV og plukker en random Code No. P0562: Battery voltage (low voltage) (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/54/html/M154920370001100ENG.HTM) fra lista.
Den utløses av <7 eller <9 volt til EV-ECU, spesielt når bilen har stått parkert lenge, gjerne med tenninga på.
Veldig greit å ha evt. koder klare først. :)
Sitat fra: bobakka på torsdag 05. januar 2017, klokken 11:40Du er systematisk og grundig til å logge hendelser. Det er bra. Her kommer enda et sveiseblindt skudd i fylla:
[...] Jeg lurer på om problemet egentlig er at en kombinasjon av gammel / dårlig batteri, at OBD leseren trakk strøm i en uke og muligens at døra ble stående på gløtt en natt. [...] Varsellampa dukket først opp tirsdag morgen, forsvant utover tirsdag, kom igjen i går (onsdag) kveld, slukket i dag tidlig og dukket opp igjen da jeg parkerte på jobb i dag.
[...]
Det som ikke er logisk og som jeg lurer på er:
1. Hvorfor dukket lampa opp et døgn etter at batterien var under 9 eller 7V?
2. Hvorfor slår lampa seg på og av ganske (etter mine begreper) tilfeldig?
3. Hvorfor forsvinner ikke lampa for godt når batteriet er OK igjen (nå er det over 12V)
Sitat fra: bobakka på fredag 06. januar 2017, klokken 08:44Kan neppe være noko problem om bilen er uten 12V batteri. Ved frakt til forhandler er det ofte ein "transportsikring" som blir slått av. Når denne er av vil radio, o.l. starta på 0 kvar gong bilen blir starta.
Jeg vet at det er masse strøm på hovedbatteriet - så enten er det en massiv høyspenningsfeil som sakte blir større og større eller så er det 12V batteriet som er bonnfrosset. Jeg håper på det siste. Det er enklest og billigst.
I helgen skal jeg ta det inn, varme det, fylle på vann og lade det opp med regenerering og prøve igjen.
Det er vel ingen fare om bilen står uten 12V batteri en dag eller to?
Sitat fra: erik e på mandag 09. januar 2017, klokken 17:15
????? Jeg tror ikke det var 12v batteri som var hovedproblemet. .
Sitat fra: elekTrond på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:17
@kaiat: A ha! Kun 1120,- med frakt fra ebukta. Ser også på en i810 til Mitsubishi på dotuben nå, hvor den viser live data fra bilen (http://youtube.com/watch?v=fxMqGZflbyA). Ser også på en noe gammelmodig 1Mitsubishi MUT3 Demo Video All Package List With Coding/Programming Function (http://youtube.com/watch?v=P2qQqYCst-U). Eller Mitsubishi MUT-3 | Pitfalls when buying a MUT-III Diagnostic & Programming Scanner (http://youtube.com/watch?v=2FJwJmwcgvs).