Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: bobakka på Tirsdag 03. Januar 2017, klokken 19:35

Tittel: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaTirsdag 03. Januar 2017, klokken 19:35
I dag kom turen til meg hvor den gule lampen lyste.
Jeg har vært bortreist i en uke og batteriet har blitt kaldt.
Jeg målte 2.2 grader i Canion litt etter at den gule lampen begynte å lyse.
Jeg kjørte noen km, ladet og brukte kupevarmer.
I kveld nådde temperatur 12 grader.
Den gule lampen har kommet og gått litt i dag, og i kveld har den vært slukket et stund.
Jeg fant en gammel tråd med dette:

Noen tidligere opplevelser med batteriproblemer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21629.msg412151.html#msg412151
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20141.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8908.0.html

Jeg har lest trådene men får ingen klar oppfatning av hva som egentlig er feil og løsningen når lampa lyser.
Noen som har opplevelser de vil dele?

Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: erik eTirsdag 03. Januar 2017, klokken 21:12
Tips. Sving innom din forhandler og få sjekket feilkoder . Tror ikke det har noe med temp. og gjøre. Det er jo ikke kaldt.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaTirsdag 03. Januar 2017, klokken 22:00
Er det slik at feilkodene ligger der selv om lampa har sluttet å lyse?
Trenger jeg å bruke merkeforhandler - eller vil det også gå med mitt favorittverksted bare de har en generell diagnoseenhet?
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: elekTrondTirsdag 03. Januar 2017, klokken 22:53
DTC (feilkoder) blir liggende. I hvert fall en stund. De som har en M.U.T.-3 kan nok lese av det meste. På Sulland Gjøvik brukte de en bærbar PC med Mitsubishi-logo. Det er forresten en versjon SEW16061-00 de har. Jeg fikk lest ut det som var av historiske feilkoder og meldinger. Det ble bare syv (sju) A4 ark.  :o ;D

Det jeg var ute da gjaldt en dårlig date med en hurtiglader og det så slik ut(drag):
System
 Name
SCC/DVC/
 DiagDataBaseID
DTC
 (diagTroubleCode(s))
EV-ECUEV_D7400000P1AFA
 P1A12
OBC(No CBF)39
System NameNameMalfunction
 Condition
EV-ECUquickChargerReadyTimeout
 OBC abnormal stop
Stored
 Stored
OBCPFC outputVoltageFailStored

Ulempen, som teknikern sjøl sa, er at feilkodene ikke blir datostemplet i trillingene. Ergo vet ingen om OBC meldingene kom samtidig som EV-ECU eller ei.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: elekTrondTirsdag 03. Januar 2017, klokken 23:24
Her forleden kom jeg over denne lite brukte iCarsoft i970 for Peugeot og Citroen (http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88044656) feilkodeleseren på FINN. Selger ramser opp diverse nyttig som:
Noen som har maken eller noe lignende? Har lenge tenkt på at jeg skulle hatt en M.U.T.-3 slik at jeg slipper å reise på merkeverkstedet for sånne enkle unødvendige ting som å resette servicelampa.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: erik eOnsdag 04. Januar 2017, klokken 06:16
Er ikke "Merkeverkstedet" ditt " Favorittverksted"? Fy deg.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: kaiatOnsdag 04. Januar 2017, klokken 09:05
Her forleden kom jeg over denne lite brukte iCarsoft i970 for Peugeot og Citroen (http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88044656) feilkodeleseren på FINN. Selger ramser opp diverse nyttig som:
  • Modell støtte:
    • iON (2012‐>)
    • C‐ZERO (2012‐>)
  • System støtte for Peugeot:
    • Rain and brightness sensor
    • Instrument panel
    • ABS or ESP ECU
    • ABS/traction control
  • System støtte for Citroen:
    • Services module
    • Rain sensor/Brightness
    • Electric machine management ECU
    • Traction battery cell management ECU
    • Display or telematics
    • Onboard charger of the traction battery
    • Passenger compartment compartment air heanting
    • Air conditioning compressor
    • Instrument panel
  • OBD2 funksjoner:
    1. Leser feilkoder
    2. Sletter feilkoder
    ...
    7. On-Board Monitoring - Denne funksjonen kan brukes til å lese resultatene av on-board diagnostiske overvåkings tester for spesifikke komponenter / systemer.
    ...
    9. Vehicle Information - Alternativet viser kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN), kalibreringsverifiseringsnummerverification (CVN), og annen informasjon av testbilen.
    10. Leser generiske (P0, P2, P3, og U0), produsent spesifikke (P1, P3, og U1) koder og ventende koder.
    11. Slukke sjekk motoren lys (MIL), slette feilkoder og nullstille monitorer.
    12. Les live-PCM datastrøm.
    ...
    15. Leser periodiske feilkoder (DTC).
    16. Leser permanente feilkoder (DTC).
    17. Feilkode oppslag (DTC søk).
    ...
    22. Se & Graf live data i farger med lynrask oppdateringsfrekvens for bedre graf og levende dataavlesning.
Noen som har maken eller noe lignende? Har lenge tenkt på at jeg skulle hatt en M.U.T.-3 slik at jeg slipper å reise på merkeverkstedet for sånne enkle unødvendige ting som å resette servicelampa.

Jeg har en i907 til fossil-Renault'ene mine. Funker fint, om enn litt tungvinn å finne fram i menyene. Men du skulle kanskje ha en i909 i stedet? Den er for Mitsubishi (og Mazda). http://www.icarsoft.com/web/icarsoftus/allproducts/mazdascantools/2012/201212/2012122912256kg3yn_1.html (http://www.icarsoft.com/web/icarsoftus/allproducts/mazdascantools/2012/201212/2012122912256kg3yn_1.html)
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: elekTrondOnsdag 04. Januar 2017, klokken 21:17
@erik e: Du siktet kanskje på bobakka, men jeg er mitt eget verksted. Da får jeg også stort sett de tilbakemeldingene jeg vil høre.  :P *f9z*

@kaiat: A ha! Kun 1120,- med frakt fra ebukta. Ser også på en i810 til Mitsubishi på dotuben nå, hvor den viser live data fra bilen (http://youtube.com/watch?v=fxMqGZflbyA). Ser også på en noe gammelmodig 1Mitsubishi MUT3 Demo Video All Package List With Coding/Programming Function (http://youtube.com/watch?v=P2qQqYCst-U). Eller Mitsubishi MUT-3 | Pitfalls when buying a MUT-III Diagnostic & Programming Scanner (http://youtube.com/watch?v=2FJwJmwcgvs). Den ser noget gammelmodig ut. Kanskje industriell er et penere ord? Men nå sporer jeg noe grådig av her!  ::)

ONTOPIC!
@bobakka: Hvis du får lest ut feilkodene på verksted eller med en slik M.U.T.-III til 1120,-, på ebukta eller FINN, kan du lese deg fram til hva de betyr her (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm). Jeg antar at du har en '10/11 i-MiEV og plukker en random Code No. P0562: Battery voltage (low voltage) (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/54/html/M154920370001100ENG.HTM) fra lista. Den utløses av <7 eller <9 volt til EV-ECU, spesielt når bilen har stått  parkert lenge, gjerne med tenninga på.
PROBABLE CAUSES
Det kan være greit å studere '12 og '13 manualene også da det står litt forskjellig i de fra år til år. Du finner feilkodene i Workshop Manual, i de relevante kapitler. En tenkt feil fra WM\MY13\54D-ELECTRIC MOTOR UNIT AND TRACTION BATTERY\EV-ECU|EMCU kan være Code No. P1B15: EV-ECU 2 (abnormal voltage) (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/54/html/M154930560001702ENG.HTM) kan være defekt EMCU eller EV-ECU, men også krøll på CAN bussen.

I 54D-ELECTRIC MOTOR UNIT AND TRACTION BATTERY\BATTERY MANAGEMENT UNIT (BMU) AND TRACTION BATTERY\
INSPECTION CHART FOR DIAGNOSIS CODE (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/54/html/M154940060013800ENG.HTM)\ er det enda mere snacks å fordype seg i.

54D\ON BOARD CHARGER (OBC) /DC-DC CONVERTER\ Code No. P1C06: DCDC IGCT Voltage Abnormal (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/54/html/M154955420001500ENG.HTM) kan skyldes lav spenning eller dårlig kontakt på f.eks. 12V batteriet. Du får READY lampe, men DC-DC invertern settes ut av drift.

Veldig greit å ha evt. koder klare først. :)

EDIT: Redigerte bort auto-embed youtube URL'ene.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: erik eTorsdag 05. Januar 2017, klokken 07:30
Ooooops,min lyste også i dag. Slo av og på igjen. Alt OK.  Men nå er det snart kaldt. ;)
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaTorsdag 05. Januar 2017, klokken 11:40

ONTOPIC!
@bobakka: Hvis du får lest ut feilkodene på verksted eller med en slik M.U.T.-III til 1120,-, på ebukta eller FINN, kan du lese deg fram til hva de betyr her (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm). Jeg antar at du har en '10/11 i-MiEV og plukker en random Code No. P0562: Battery voltage (low voltage) (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/54/html/M154920370001100ENG.HTM) fra lista.

Den utløses av <7 eller <9 volt til EV-ECU, spesielt når bilen har stått  parkert lenge, gjerne med tenninga på.

Veldig greit å ha evt. koder klare først. :)



elekTrond - dette var ekstremt nyttig! Takk for info.

Situasjonen var nemlig at batterispenningen var nede i under 7 eller ihvertfall under 9V.
Jeg har et voltmeter plugget til sigarettenneren så jeg kan følge med.
Jeg lurer på om problemet egentlig er at en kombinasjon av gammel / dårlig batteri, at OBD leseren trakk strøm i en uke og muligens at døra ble stående på gløtt en natt.

Jeg har en 2011 modell som har gått 120 000 km.
Da jeg startet opp mandag morgen fikk jeg ikke starte pga dårlig batteri og jeg leste av ned mot 7V på voltmeteret.
Jeg satte både på 12V batteri lader og hovedbatteri lader, og etter 10 min startet den uten problemer.

Varsellampa dukket først opp tirsdag morgen, forsvant utover tirsdag, kom igjen i går (onsdag) kveld, slukket i dag tidlig og dukket opp igjen da jeg parkerte på jobb i dag.

Jeg sjekket med MotorForum lokalt og de skal ha 500 kr for å lese ut feilkodene.

Det som ikke er logisk og som jeg lurer på er:
1. Hvorfor dukket lampa opp et døgn etter at batterien var under 9 eller 7V?
2. Hvorfor slår lampa seg på og av ganske (etter mine begreper) tilfeldig?
3. Hvorfor forsvinner ikke lampa for godt når batteriet er OK igjen (nå er det over 12V)

Har elekTrond noen forslag her?

Hvis dette ikke er alvorlig virker det som et god løsning for meg å kjøpe et MUT-3 instrument istedet for å gå til Motorforum hver gang det er lyser en lampe uforklarlig.

Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: elekTrondTorsdag 05. Januar 2017, klokken 15:27
Kjøp den i909'en på ebay du, bruk den, fiks feilen og skriv et resymé her, slik at jeg får en idé om det er noe for meg. :p

Jeg baserer meg på at ingenting skal ryke på denne bilen. Jeg har nittini andre problemer, og forbruksbilen er ikke et av de. *bank i dashbordet* Har grådig lyst på en STN1110/2110 og Canion, men jeg tok ikke hull på studielånet for å sitte med nesa i et display. Jeg skal kjøre "gratis" fra A til B, og helst til A igjen. Gjerne med "ASC OFF" og fjernlys ON".

Jeg mener at slike dingser er som paraplyer. Har du den med deg, regner det ikke.
[...] Jeg lurer på om problemet egentlig er at en kombinasjon av gammel / dårlig batteri, at OBD leseren trakk strøm i en uke og muligens at døra ble stående på gløtt en natt. [...] Varsellampa dukket først opp tirsdag morgen, forsvant utover tirsdag, kom igjen i går (onsdag) kveld, slukket i dag tidlig og dukket opp igjen da jeg parkerte på jobb i dag.
[...]
Det som ikke er logisk og som jeg lurer på er:
1. Hvorfor dukket lampa opp et døgn etter at batterien var under 9 eller 7V?
2. Hvorfor slår lampa seg på og av ganske (etter mine begreper) tilfeldig?
3. Hvorfor forsvinner ikke lampa for godt når batteriet er OK igjen (nå er det over 12V)
Du er systematisk og grundig til å logge hendelser. Det er bra. Her kommer enda et sveiseblindt skudd i fylla:
1. Aner ikke.
2. Lade/hvile-spenningen på 12V batteriet følger gjerne kjøre- og lademønsteret ditt. Da du begynte å kjøre igjen etter ei ukes fravær, mater DC-DC inverteren <80A inn på 12V batteriet. Da stiger nødvendigvis spenningen . Når du og bilen tar kvelden, synker hvilespenningen igjen. Sånn kan det ligge og vakle rundt grensepunktene for når en feilkode skal trigges.

3. Jeg gjetter veldig ukvalifisert på at det har oppstått så mye vakkel over en gitt tidsluke, at bilen velger å lagre feilkode permanent (vs. pågående/pending), slik at lampa lyser vedvarende og du "tvinges" til å oppsøke profesjonell hjelp. Til bilen altså.

Ymse fossilvarmere går i lockout etter tre påfølgende, mislykkende startforsøk. Dette er en ren sikkerhetsmekanisme mtp. fare for brann, kvelning eller totalhavari. Litt som med pipebrann, gror også brennkamrene igjen av sot og koks.

Nei, fort deg og handle feilkodeleser du. Den betaler jo seg selv etter to slike lamper á kr 500,-.

PS! Fint om du vil lese deg opp på hva det innebærer at bilen måler og lagrer hhv. <7 og <9 V. Jeg brukte ikke tid på å skjønne forskjellen.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: kaiatTorsdag 05. Januar 2017, klokken 17:51
@bobakka: Målte du batteriet med et vanlig voltmeter også? Jeg har en liten mistanke om at det kan være dårlig kontakt på batteripolene. Dette er også opplyst i servicemanualen som en mulig årsak til slike batteriproblemer. Det kan også være noe rusk i ei kabelmatte et sted, kanskje et koblingsstykke som står utsatt til for fukt eller lignende.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaTorsdag 05. Januar 2017, klokken 19:02
Er på vei til å resignere.

Jeg får ikke ladet i kveld og den gule lampa lyser kontinuerlig.
Jeg har prøvd å lade mange ganger, jeg har prøvd å lade 12V batteriet, jeg har prøvd å koble av 12V batteriet noen minutter. Men fånyttes. Hver gang jeg kobler på laderen så klikker det etter en stund i et rele og laderen slutter å lyse oransj. Vifta som vanligvis varsler lading starter ikke.

Regner med at jeg har nok strøm til å komme til Motorforum i morgen - så den blir nok der til vi finner årsaken.

Har en mistanke om at det er alvorligere enn dårlig 12v batteri.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: elekTrondTorsdag 05. Januar 2017, klokken 19:45
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: erik eTorsdag 05. Januar 2017, klokken 21:37
Syntes det er dårlig gjort og "plage" Motor Forum med en slik " problem" jobb.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: TBTorsdag 05. Januar 2017, klokken 22:00
Etter sommerferien i 2015 målte eg mitt 12 V batteri til 1,3 V pga. OVMS stod kobla til i heile ferien.
Lada først batteri litt, men bilen starta ikkje. (Masse lamper blinka og det klikka i masse rele uansett om nøkkel stod i eller var ute...)

Kobla ifrå eine polen på batteriet, lada det opp, kobla til igjen polen og bil starta opp som normalt. Ingen varsel eller feil i etterkant.

Har også ved ein annan anleding opplevd rundt 8 V - måtte lade batteri før bilen ville starte. Ingen feil i etterkant.

Var vekkreist i joleferien 2016 også. Starta opp bilen om kvelden mandag 2. jan. Voltmeter viste rundt 9 V når nøkkel stod i "på posisjon", men før start. Ingen feil.

Dvs, svakt 12 V batteri treng ikkje bety det blir tent gult varsel lys...
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaFredag 06. Januar 2017, klokken 08:44
Det blir spennende å finne ut av dette.

I dag var det -15 grader og nå ville ikke bilen starte heller - kun gul lampe.

Jeg vet at det er masse strøm på hovedbatteriet - så enten er det en massiv høyspenningsfeil som sakte blir større og større eller så er det 12V batteriet som er bonnfrosset. Jeg håper på det siste. Det er enklest og billigst.

I helgen skal jeg ta det inn, varme det, fylle på vann og lade det opp med regenerering og prøve igjen.

Det er vel ingen fare om bilen står uten 12V batteri en dag eller to?
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: TBFredag 06. Januar 2017, klokken 19:26
Jeg vet at det er masse strøm på hovedbatteriet - så enten er det en massiv høyspenningsfeil som sakte blir større og større eller så er det 12V batteriet som er bonnfrosset. Jeg håper på det siste. Det er enklest og billigst.

I helgen skal jeg ta det inn, varme det, fylle på vann og lade det opp med regenerering og prøve igjen.

Det er vel ingen fare om bilen står uten 12V batteri en dag eller to?
Kan neppe være noko problem om bilen er uten 12V batteri. Ved frakt til forhandler er det ofte ein "transportsikring" som blir slått av. Når denne er av vil radio, o.l. starta på 0 kvar gong bilen blir starta.

Fordelen er at det trekker ingen straum frå 12V batteri. Unngår dermed at dette er tomt når bilen kjem fram til forhandler.

Men, som nevnt i min post - mitt 12 V batteri var svært lågt over lengre tid - forsøkte å starte uten at det fungerte. Lada opp, og ingen varsel eller feil. Dvs, det tyder på at din feil er meir alvorlig.

Ein enkel test er å koble til eit 12 V batteri du veit er i orden. Kan koble det til midlertidig med startkabler, så treng det ikkje passe fysisk i bilen. Pass på polariteten.

Om alt er ok med eit anna batteri har du funne årsaken.
Er det framleis samme feil er det truleg ein annan årsak til feilen.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: stradivariaLørdag 07. Januar 2017, klokken 23:13
Tray to ask Elbilmek AS in Asker, they can help with all EV`s problems.

Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaMandag 09. Januar 2017, klokken 10:13
Det viste seg at det var 12V batteriet som var skyld i problemene min (håper jeg!!)
Jeg kjørte en tur i går og en i dag uten lys og uten problemer.

Men den var tung å kvitte seg med.
Jeg tok først inn batteriet 2 timer og ladet med vanlig batterilader, ingen effekt.
Tok inn batteriet igjen og tok senere strøm via startkabler fra bil som nettopp var kjørt, ingen effekt
Tinte batteriet i over 24 timer, ladet med batterilader med desulfatisering (luktet svovel), varmet opp bilen innvendig til 27 grader, først ingen effekt, varsellampa lyste igjen og bilen ville ikke starte.
Da mistet jeg egentlig håpet om at det kun var 12V batteriet.
Men prøvde igjen etter 2 min, den gule lampa slukket og bilen lot seg starte, kjøre og lade!!
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: PionerThinkMandag 09. Januar 2017, klokken 12:01
Skal si dette var en "nøtt å knekke"!
Hvis 12V batterier har vært helt utladet kan de være ganske vrange å få helt toppladet igjen ::)
Svigermor hadde klart det kunststykke å bøye seg inn i bilen og skru på cupèlyset til feil posisjon, ON i stedet for Door, og da var batteriet selvfølgelig paddeflatt når hun skulle kjøre neste gang :o
Heldigvis har jeg en gammel biltemalader som durer på med 4-8 Ampere uten å bry seg om tilbakemeldinger om batteritilstand, så denne klarte å vekke det opp i fra de døde igjen etter en halv dag :)
Etterpå kjørte jeg to runder med "Recond" med en CTEK MXS 7.0 som klarte å få det såpass bra at hvilespenningen faktisk holdt seg på 12,65V etter ett døgn kun koblet til bilen.(uten cupèlys på vel og merke)
Bilen har fungert fint etterpå, så gikk det bra denne gang ;D
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: erik eMandag 09. Januar 2017, klokken 17:15
?????  Jeg tror ikke det var 12v batteri som var hovedproblemet. .
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaMandag 09. Januar 2017, klokken 18:18
?????  Jeg tror ikke det var 12v batteri som var hovedproblemet. .

Hva er bakgrunnen for at du tror det?

Jeg har hatt en ny dag hvor alt har gått bra. Jeg er rimelig sikker på at lav spenning på 12V batteriet var hovedårsaken, men at også en annen faktor har medvirket, muligens og forhåpentligvis en følgefeil av dårlig 12V batteri.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: erik eMandag 09. Januar 2017, klokken 20:11
??? Jeg bare tror.  Du har jo ladet og brukt kabler fra annen 12 v kilde. ??? Håper alt ordner seg.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaMandag 09. Januar 2017, klokken 20:18
Når jeg analyser forløpet nøyere, husker jeg at minst to ganger den gule lampa kom på var da jeg beveget gearspaken fra R til D eller D til R.
Når jeg fikk i gang bilen igjen søndag beveget jeg også gearspaken før jeg startet gang nummer to med suksess.

En teori er at jeg hadde svakt batteri, men nok strøm til å starte, men at noe i forbindelse med gearskiftet brukte så mye strøm at spenningen dippet under 9V eller 7V som elektroTrond foreslo. Det førte til at den gule lampa tente.

Dette hadde jeg enkelt funnet ut ved å lese feildiagnosekoder ved hjelp av en MUT-3.
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: lenny36Mandag 09. Januar 2017, klokken 20:32
Jeg opplever fra tid til annen at den gule varsellampen kommer på. Dette skjer stort sett i situasjoner hvis batteriet er nesten tomt, men som sagt bare en gang iblant. Har også opplevd at lampen kommer på ved lading, her også kun hvis batteriet er tomt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: PionerThinkTirsdag 10. Januar 2017, klokken 09:32
Anbefaler å installere en slik en for å hole litt kontroll på spenningen på batteriet ved mistanke om spenningsfall:
http://www.dx.com/no/p/vt-b-convenient-car-cigarette-lighter-powered-thermometer-voltmeter-black-285767#.WHSZMJjFCHs
Har selv kjøpt på Ebay m/USB uttak, men tror det finnes en på Biltema også! Fant den ikke i farten da jeg tror den søkemotoren må være den dårligste i hele verden ::)
Bruker tilsvarende i båten og av og til i bilene for å holde litt kontroll med batteriet da det er litt lettere enn å måle direkte på polene til enhver tid :D
Tittel: Sv: Gul varsellampe høyspenning
Skrevet av: bobakkaTirsdag 10. Januar 2017, klokken 21:37

@kaiat: A ha! Kun 1120,- med frakt fra ebukta. Ser også på en i810 til Mitsubishi på dotuben nå, hvor den viser live data fra bilen (http://youtube.com/watch?v=fxMqGZflbyA). Ser også på en noe gammelmodig 1Mitsubishi MUT3 Demo Video All Package List With Coding/Programming Function (http://youtube.com/watch?v=P2qQqYCst-U). Eller Mitsubishi MUT-3 | Pitfalls when buying a MUT-III Diagnostic & Programming Scanner (http://youtube.com/watch?v=2FJwJmwcgvs).


På eBay ligger en MUT-III på rundt 4500 kroner.
Slik jeg har forstått brukes den av forhandler.
Jeg er usikker på om en i810 kan brukes til å lese ut de feilkodene jeg er ute etter.