Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Euroleaf => Emne startet av: Lynet på torsdag 02. desember 2010, klokken 22:19

Tittel: Importere selv
Skrevet av: Lynettorsdag 02. desember 2010, klokken 22:19
Nå som Leaf er i salg i Nederland er det utrolig fristende å bestille en der og importere den til Norge.
221 000 NOK + frakt og kun vrakpanten på tollbua.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Ladefabrikkentorsdag 02. desember 2010, klokken 22:57
Oj dette var noe. Hvordan blir det med garanti på bilen da. Må man ned til Nedeland hvis det skulle være noe galt?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Yeyeyefredag 03. desember 2010, klokken 00:12
Ja Lynet, rekk opp handa den som kjører bilfrakter og tar med et lite lass Leaf oppover ;)

Arild R
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: elektroluxfredag 03. desember 2010, klokken 05:53
Fra Nederland trenger man kun sette bilen på båt fra Amsterdam til Stavanger. Har gjort dette selv på første Elbilen min, og det var nesten bare enklere enn å kjøpe her på berget. Et par telefoner, overføre penger, og hente bilen på kaien i Tananger.

I utlandet beregnes helt andre satser for avanse / bil, så dette høres meget interresant ut.

Når det gjelder Garanti, følger denne bilen, uavhengig av hvor den er kjøpt.

F.eks er Mersen min kjøpt i Tyskland, og kom med  full 2 års garanti, som jeg benyttet til gratis oppgradering av software til Motoren, da de endret styringen til EGR ventilen.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: ogravfredag 03. desember 2010, klokken 09:31
Er det noen som vet hva som er fabrikkgarantien på denne bilen? Batteri og bil, år og km.
Er det noen som vet når bilen begynner å bli levert til Nederland?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Lynetmandag 06. desember 2010, klokken 19:24
Har hørt rykter om pris på nært oppunder 300 000 i Norge, da må jeg innrømme at det frister veldig å importere selv....
Frykter at Nissan Norge prøver å melke det norske folk her, 80 000 ekstra i fortjeneste!!
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Ladefabrikkenmandag 06. desember 2010, klokken 21:33
Sitat fra: Lynet på mandag 06. desember 2010, klokken 19:24
Har hørt rykter om pris på nært oppunder 300 000 i Norge, da må jeg innrømme at det frister veldig å importere selv....
Frykter at Nissan Norge prøver å melke det norske folk her, 80 000 ekstra i fortjeneste!!

Hvis du skal importere selv så er jeg med. Det er sikkert fler som vil være med å ta inn en Leaf.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Lynetmandag 06. desember 2010, klokken 22:13
Men man får ikke 5 års reklamasjonsrett, og det kan også hende at den norske utgaven får bedre kuldeegenskaper.

Gjør Norstart noe mot Nissan Norge når det gjelder prisen i Norge?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Hans Håvard Kvislemandag 06. desember 2010, klokken 22:23
Vi har god kontakt med Nissan om så mangt.
Men det er ingen andre enn dem som bestemmer prisen på produktet deres.

Jeg tror de er såpass intelligente at de forstår at prisen i Norge må matche europeisk prisnivå. Ellers blir det vel attraktivt å være Leaf-forhandler i Kiel.

Europeiske garantier må også gjelde i Norge. Det er fri flyt av varer. Den norske forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett virker ikke å gå utover batterigarantien på 5 år / 100.000 km som er antyda.

Vi har drista oss til å gjette en pris her:
http://elbil.no/kjope-elbil/merker-og-modeller/111-elbiler-som-kommer (http://elbil.no/kjope-elbil/merker-og-modeller/111-elbiler-som-kommer)
Gjentar mange nok dette, så blir prisen slik  ;)
Sjøl om den kanskje er vel optimistisk fordi de kan legge til en god del for "kuldepakke" som skal være noe batterioppvarming, sete- og speilvarme, m.m.? Er dette fornuftig utstyr, særlig batteritemperering, kan det være verdt penga framfor å kjøpe kontinentvarianten.

Prisen Nissan kommer med på nyåret vil sette en standard for hva vi kan forvente oss framover. Utvilsomt. Fortsatt "priskrig" med normalisering av priser for elbiler - eller spekulasjon i en knapphetsvare? Mon tro om de ikke også må skjele til svenske Renault-priser:
http://www.renault-ze.com/startsida-1460.html (http://www.renault-ze.com/startsida-1460.html)



Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: peiksøndag 26. desember 2010, klokken 15:15
Det er jo høyere avanse på de fleste produkter her på berget grunnet høye lønninger og mindre konkurranse samt høy betalingsevne. Sikkert ikke dumt å importere selv.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: elektroluxsøndag 26. desember 2010, klokken 18:31
Venter enda på svar fra Hollansk Nissan forhandler. Må antakelig purre på han.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: cmartintorsdag 21. april 2011, klokken 09:05
Hva er status her? Fikk du importert? Hvilke tilleggsgebyrer kommer i tillegg hvis man importerer fra utlandet?
Noen som har noen bra lenker for import av elbiler?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Ladefabrikkentorsdag 21. april 2011, klokken 11:55
Sitat fra: cmartin på torsdag 21. april 2011, klokken 09:05
Hva er status her? Fikk du importert? Hvilke tilleggsgebyrer kommer i tillegg hvis man importerer fra utlandet?
Noen som har noen bra lenker for import av elbiler?

Det er kunn vrakpant man må betale når man importerer en elbil inn til Norge.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: cmartinfredag 22. april 2011, klokken 09:50
Noen som har noen gode lenker på hvor man kan importere bilen fra?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Go-carterfredag 22. april 2011, klokken 13:47
LEAF er det vel ventelister på over hele verden tror jeg, så bruktimport, med mindre noen selger bilen de akkurat har fått, trur jeg er en stund til blir aktuelt.

EDIT: Nvm, det ligger faktisk en(1) til salgs på ebay i USA, som er klar for shipping til hele verden. Men den er jo da amerikansk, uten varmepakke etc.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Nissan-Leaf-Leaf-SL-Nissan-Leaf-100-EV-electric-car-available-NOW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1c1b279f18QQitemZ120714665752QQptZUSQ5fCarsQ5fTrucks#ht_1142wt_1165 (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Nissan-Leaf-Leaf-SL-Nissan-Leaf-100-EV-electric-car-available-NOW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1c1b279f18QQitemZ120714665752QQptZUSQ5fCarsQ5fTrucks#ht_1142wt_1165)
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: elektroluxfredag 22. april 2011, klokken 21:18
Sitat fra: cmartin på fredag 22. april 2011, klokken 09:50
Noen som har noen gode lenker på hvor man kan importere bilen fra?

ACAR.no  ;)

Tilgjengelig fra ca. oktober

I-miev fra mai.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: grånissenmandag 25. april 2011, klokken 21:09
Kan noen gi meg en god forklaring hvorfor elbiler er så dyre i norge? I USA koster Leaf'en 175 000 og i-miev'en 149 000, med dagens dollarkurs på 5,3. KAn noen også si noe om muligheten for å få godkjent en "amerikansk" Leaf? Regner med at den vil være tilgjengelig som bruktbil "over there" for 100 000 kr om et drøyt år.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: El rayomandag 25. april 2011, klokken 23:14
På http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=319&DocID=10347&Order=4 står det en del om import av bil fra USA. Merk at mye av dette gjelder biler som er mer enn 30 år gamle; disse har spesiellt gunstige betingelser.

Elektrolux har vel problemer med å få registrert en Citroën C1 hos norges firkantede myndigheter.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: elektroluxtirsdag 26. april 2011, klokken 08:02
Sitat fra: El rayo på mandag 25. april 2011, klokken 23:14
Elektrolux har vel problemer med å få registrert en Citroën C1 hos norges firkantede myndigheter.

Stemmer det, men har lagt inn klage på 16 punkts avslaget jeg fikk da jeg ville registrere bilen.

Det er utrolig at jeg skal måtte dokumentere bl.a tyverisikringen av bilen etter at den er bygget om til Elektrisk drift. Slike ting er jo ikke endret i det hele tatt.

Bygger en om til gass kreves f.eks ikke slik dokumentasjon.

Alt VD ber om er dokumentert, men som de sier er dette på en tilsvarende bil, ikke min bil, og av et institutt som ikke er registrert for å kunne dokumentere slike ombygginger.

Håpet er at fornuften til slutt seirer, og at de godtar at min ser identisk ut med den som er dukumentert i en 74 siders rapport fra Teknologisk Institutt i Aarhus DK. En rapport som Danske myndigheter har lagt til grunn for sin godkjenning av biltypen.



Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 26. april 2011, klokken 08:34
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. april 2011, klokken 08:02
Det er utrolig at jeg skal måtte dokumentere bl.a tyverisikringen av bilen etter at den er bygget om til Elektrisk drift. Slike ting er jo ikke endret i det hele tatt.
Hadde ikke bilen startsperre før den ble bygget om?  ;D Vet ikke hvorfor VD bryr seg om akkurat denne detaljen, men forsikringsselskapene gjør vel det.

;-D Hans
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Spooztorsdag 28. april 2011, klokken 21:26
Vi har både Chevrolet Volt og Nissan Leaf på vei i container fra USA, men utvalget er veldig dårlig foreløpig. Volt'n vi får var den første kundebilen som ble levert i hele Texas. Det er mange ting å tenke på for å få disse godkjent i Norge, bilene må f.eks først registrers i USA. Det trigger sales tax og en del andre avgifter.

Dersom noen finner tilgjengelig Leaf i Europa tar vi de gjerne inn på bestilling mot et fast avtalt konsulenthonorar. Foreløpig har jeg ikke lykkes å finne noen biler i det hele tatt, har snakket med samtlige forhandlere i Nederland uten resultat. Lutter øre..! :-)
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: iOnasonsdag 07. september 2011, klokken 23:16
Denne utgaven må det vel gå an å få importert uten større problemer:
http://ameblo.jp/kyoshoblog-en/entry-10801836823.html (http://ameblo.jp/kyoshoblog-en/entry-10801836823.html)

Jeg håper på å få en til jul:-)
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Radiobil1lørdag 22. oktober 2011, klokken 00:06
Åssen vil prisen bli fra Danmark, har vært billig å ta inn herfra før, og de har sikkert samme spekk som oss ?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Radiobil1fredag 28. oktober 2011, klokken 11:20
Når blir Leaf introdusert i Tyskland?
Dette er jo et stort marked, og det kommer fort ut bruktbiler på mobile ol siter.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: El-visonsdag 02. november 2011, klokken 22:24
Så i Aftenposten forleden at danskene ikke får til å selge Leaf i samme tempo som i Norge. Må jo bety at det er overskudd av Leaf'en der og mulighet for import? Hadde vært fint å slippe å stå i kø her. Noen som kan gi råd? Eller som vet om den danske utgaven er utstyrt som den norske?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Terjeonsdag 02. november 2011, klokken 22:56
Sitat fra: Radiv på fredag 28. oktober 2011, klokken 11:20
Når blir Leaf introdusert i Tyskland?
Dette er jo et stort marked, og det kommer fort ut bruktbiler på mobile ol siter.

Jeg var en uke ifm. jobb og kontaktet bilforhandler men de hadde ingen planer med det første å ta inn de nye leafene :o
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: RuneWsøndag 15. januar 2012, klokken 18:50
Nå som ventekøene er litt kortere rundt forbi, kanskje det er på tide å ta opp tråden om privatimport igjen? Ser at Danmark har fått opp priser (som kan sees hvis man velger farge på bilen) her:

http://www.nissan.dk/DK/da/vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/brochure.html#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/configurator (http://www.nissan.dk/DK/da/vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/brochure.html#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/configurator)

På den proffe, flash-befengte Nissan-siden opererer de med en pris på ca 300.000, noe som er litt oppsiktsvekkende...

Men sett at dette er DK da, hvor stor del av denne prisen er grunnprisen før alle avgiftene? Noen som vet? Har Danmark de samme incentivene som Norge? Det virker ikke slik, for det ser ut som de opererer med en støtteordning ala sånn som de gjør i statene.

Vil det lønne seg å ta over en fra Danmark til moderlandet?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Lynetsøndag 15. januar 2012, klokken 21:06
Prøv denne linken
http://www.autonorden.nissan.dk/index.php/kretjer/show/ev/X12/Leaf/index.html (http://www.autonorden.nissan.dk/index.php/kretjer/show/ev/X12/Leaf/index.html)
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: daggadsøndag 15. januar 2012, klokken 21:24
Ja ser den koster dkk 298000,- imkl metallic og spoiler. Godt mulig dette er et gosdt kjøp for normænd ja..
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Lynetsøndag 15. januar 2012, klokken 21:30
Og uten den danske momsen blir det knapt 250 000NOK, men er det noen som vet hva bilavgiften er på Leaf i DK?
Og har den varme i ratt, rumpe og batteri?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: daggadmandag 16. januar 2012, klokken 00:15
Ja det er de samme bilene vi får.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: RuneWtorsdag 19. januar 2012, klokken 12:37
Jeg har kontaktet to forskjellige Nissan-forhandlere i Danmark om Leaf-priser og om de er interessert i å selge meg en Leaf, men har ikke fått noe svar.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: RuneWfredag 20. januar 2012, klokken 19:06
Jeg fikk svar fra en dansk forhandler i dag:

"Tak for din mail vedr. Leaf.

Vi kan desværre ikke sælge Leaf til udlandet pga ledninger, stik mv. som er konfigureret til Danmark.

Tag kontakt til din lokale forhandler i Norge. Jeg er sikker på at de kan hjælpe dig.

Rigtig god dag ! "

Er det noe hold i dette, dere som vet en del om det norske/danske strømnettet?
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Go-carterfredag 20. januar 2012, klokken 19:14
Det må være komplett BS. Det er mange her som har vært på elbiltur i danmark, ergo må det motsatte fungere :) Helt sikker på at alle europamodellene er like.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Mortenmannfredag 20. januar 2012, klokken 21:04
I sommer henvendte jeg meg til tyske forhandlere for å importere. Fra to stykker fikk jeg beskjed om at Nissan forbød salg ut av landet.  :-\
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Riofredag 20. januar 2012, klokken 21:26
Det strider både mot EU og EØS-avtalen at man kun selger til folk i bestemte geografiske områder.

For fossilbiler (før avgifter) er Danmark det billigste landet i EU. Etter avgifter er de det dyreste!

Kontakten i Danmark har en annen jord-pinne enn i Norge, men det er ikke verre enn at man skifter kontakten! Man kan også, hvis man virkelig skulle være formell, kjøpe en norsk 16A laderegulator.

Det som dog må undersøkes er om bilene faktisk er identiske - altså, om de som er solgt i Danmark og Tyskland har batterivarme, osv.

Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: Lynetsøndag 22. januar 2012, klokken 10:07
Sendte epost til Nederland i sommer og fikk da en oppringing fra Norsk kundesupport angående ønske om å kjøpe Leaf fra Nederland!!
Det var absolutt ikke noe problem for Nissan hvis jeg ønsket å handle der, hun måtte bare sjekke at Carwings ville virke i Norge. Og at det ikke var varmepakke på den Nederlandske utgaven.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: RuneWsøndag 22. januar 2012, klokken 10:41
Sitat fra: Rio på fredag 20. januar 2012, klokken 21:26For fossilbiler (før avgifter) er Danmark det billigste landet i EU. Etter avgifter er de det dyreste!

Derfor hadde det vært veldig interessant å funnet ut hva slags avgifter Leaf egentlig er utsatt for i Danmark.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: johncltorsdag 01. mars 2012, klokken 10:36
Må ikke Nissan forhandleren i Norge sette i et norsk simkort for at Carwings skal fungere? Uansett temmelig tåpelig hvis Android versjonen av appen ikke fungerer uten "hacket" som noen har gjort. Synd at Nissan ikke skjønner at de må ha en software avdeling som vedlikeholder slikt når de først har en så pass teknisk avansert bil. Virker nesten som de har betalt et konsulenthus for en leveranse og "thats it". Skuffende...
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: AreGartorsdag 01. mars 2012, klokken 11:46
Sitat fra: johncl på torsdag 01. mars 2012, klokken 10:36
Må ikke Nissan forhandleren i Norge sette i et norsk simkort for at Carwings skal fungere?

Om dette er tilfellet vil ikke dette funke om man tar turen til Sverige eller Danmark med bilen heller da.
Det er vel flere her som har vært over grensa med en Leaf og kan med enkelhet si om dette fungerer eller ikke.. :)
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: mariowingtorsdag 01. mars 2012, klokken 12:22
Sitat fra: AreGar på torsdag 01. mars 2012, klokken 11:46
Sitat fra: johncl på torsdag 01. mars 2012, klokken 10:36
Må ikke Nissan forhandleren i Norge sette i et norsk simkort for at Carwings skal fungere?

Om dette er tilfellet vil ikke dette funke om man tar turen til Sverige eller Danmark med bilen heller da.
Det er vel flere her som har vært over grensa med en Leaf og kan med enkelhet si om dette fungerer eller ikke.. :)

Det er ikke noe tradisjonelt sim-kort i bilen, dette er en "maskin-til-maskin" løsning som er levert av Telenor Connexion (http://www.telenorconnexion.com/ (http://www.telenorconnexion.com/)). De leverer en løsning som fungerer i "hele verden" slik at Nissan som leverandør ikke behøver å forholde seg til ulike teleselskaper rundt om kring i de lokale markedene.

Hvis man leser litt på Telenor Connexion sine nettsider så ser man at de blant annet leverer GSM-moduler som ikke krever SIM-kort og hvor kostnadene/abonnementet først starter å løpe når modulen aktiveres. Vil anta at det er noe ala en slik løsning i Leaf'en.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: johncltorsdag 01. mars 2012, klokken 13:48
Ah flott, takk for infoen. Da har du svart på et spørsmål en forhandler ikke kunne svare på nemlig. :)

Mao litt mindre frykt for at en bil som er innført fra f.eks. Danmark ikke har fungerende CarWings.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: AreGartorsdag 01. mars 2012, klokken 15:35
Hvordan vil dette fungere etter 5 år?
Vil jo være nedtur om man enten må betale dyrt for dette, eller at det bare slutter å funke etter 5 år.
Tittel: Sv: Importere selv
Skrevet av: RuneWtorsdag 01. mars 2012, klokken 15:45
Sitat fra: AreGar på torsdag 01. mars 2012, klokken 15:35
Hvordan vil dette fungere etter 5 år?
Vil jo være nedtur om man enten må betale dyrt for dette, eller at det bare slutter å funke etter 5 år.

Ville overraske meg mye om ikke Nissan klasker til med nummer 1... Det ser ut til at after-sale er deres nye måte å gjøre gryn på (i enda større grad enn før).