Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Euroleaf => Emne startet av: Myrvang på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:03

Tittel: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Myrvangtorsdag 15. desember 2016, klokken 20:03
Hva er forskjellene på "EU"-Leaf og Norsk Leaf? Har en tysk bil, og ifg en selger mangler min varmeteppe. Hva er dette, og hva har det evt å si? Vet jeg mangler lyktespylere, men trodde de var like ellers.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Mazzbottorsdag 15. desember 2016, klokken 20:18
Den såkalte vinterpakken? Det skal være en firkant framme ved panseret, jeg har en eu utgave og har denne .
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Burgertorsdag 15. desember 2016, klokken 20:44
Mener å ha lest at lyktespylere er krav på EU kontroll og er noe de med amerikansk leaf må ettermontere. Men hukomelsen kan spille meg ett puss her.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: hexachordiatorsdag 15. desember 2016, klokken 20:55
Det er ikke riktig at lyktespylere må ettermonteres for å bli EU-godkjent.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: sylwestertorsdag 15. desember 2016, klokken 21:23
Tror ikke den mangler cold winter package siden den er av nyere modell. Selv US-modeller av nyere kommer med det. Her på forumet så er manglende lyktespylere en indikasjon på at bilen er importert, men i følge de som importerer og selger nyere Leafer så er ikke lyktespylere en indikasjon på at den ikke har cold winter package. Du ser det er bekreftet på slike finn-annonser siden en Leaf uten det vil fungere dårlig i vårt klima.

Tviler sterkt på at bil solgt i Tyskland ikke ville blitt godkjent i Norge.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: nr1raynertorsdag 15. desember 2016, klokken 22:07
Varmeteppet kobler tidligst inn ved - 15 C visstnok, eller var det noen-og-tyve.. Da snakker man vel også batteritemp, og ikke utetemp.
Der elbiltettheten er størst er det altså ikke mange timene i året dette teppet er aktivt, hvis det i det hele tatt blir aktivisert..
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 15. desember 2016, klokken 22:18
Hvordan ser dette varmeteppet ut? Har demontert flere Leaf pakker. Det er ingen tepper der.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 15. desember 2016, klokken 22:20
Hvis man bor i spesielt kalde strøk og bruker bilen lite, er nok varmeteppe viktig. Mitt batteri har aldri vært i nærheten av å bli så kaldt at varmen slår seg på.

12v batteriet derimot; det burde hatt et varmeteppe
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Seletorsdag 15. desember 2016, klokken 22:42
Sitat fra: Burger på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:44
Mener å ha lest at lyktespylere er krav på EU kontroll og er noe de med amerikansk leaf må ettermontere. Men hukomelsen kan spille meg ett puss her.

Lyktespylere har aldri vært noe som helst krav på en Leaf.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: nr1raynerfredag 16. desember 2016, klokken 05:52
Hmmm, tror det er hvitt med røde hjerter på og temmelig langhåret, sikkert fra ekte sau på gen 1, men syntetisk på gen2 for å spare penger  :-* ;)

Med Xenon-lys skal det være lyktespyler, men de har vel ikke rukket å komme med egne regler for LED enda..?
Lyktespyler har vært ganske kjekt enkelte dager nå om vinteren  :) Glad og fornøyd setter man seg inn i nesten isfri og temmelig varm bil. Starter bilen og lurer på, hva i all verden, er det parklysene som står på...?
Skal vel kjøre temmelig mange mil før det blir varmt nok til å smelte islaget med LED..
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Lynetfredag 16. desember 2016, klokken 10:45
Ikke noe forskjell på xenon og LED. Det er lysstyrken som avgjør.
Finnes 25W xenon som ikke trenger spyler og høydejustering  (Tesla)
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Ola Connyfredag 16. desember 2016, klokken 11:32
Har alle EU biler cold winter package? Og gjør den at en EU bil går like langt som en Norsk bil om vinteren?
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: TorCfredag 16. desember 2016, klokken 12:27
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 15. desember 2016, klokken 22:18
Hvordan ser dette varmeteppet ut? Har demontert flere Leaf pakker. Det er ingen tepper der.

Det er egentlig ikke noe "teppe", men plater dekket med hvite plastplater.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: E_Sfredag 16. desember 2016, klokken 13:26
Det "varmeteppet" er egentlig bare noe tull. Kobler først inn når det er veldig kaldt, og effekten er også tilnærmet null og niks. Stort sett er hovedfunksjonen til denne innretningen å være et argument for iherdige bilselgere for å unngå at folk kjøper importbil fordi de lurer dem til å tro at de "norske" har bedre rekkevidde, noe som ikke stemmer når resten av bilen er helt lik.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: kodalsefredag 16. desember 2016, klokken 13:59
Sitat fra: E_S på fredag 16. desember 2016, klokken 13:26
Det "varmeteppet" er egentlig bare noe tull. Kobler først inn når det er veldig kaldt, og effekten er også tilnærmet null og niks. Stort sett er hovedfunksjonen til denne innretningen å være et argument for iherdige bilselgere for å unngå at folk kjøper importbil fordi de lurer dem til å tro at de "norske" har bedre rekkevidde, noe som ikke stemmer når resten av bilen er helt lik.
Ikke er det noe teppe heller, kun noen plater som står mellom noen av cellene for å øke temperatur.
Plassert der ikke for kapasitet, men for å forhindre skade på battericellene.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: E_Sfredag 16. desember 2016, klokken 15:22
Egentlig skal ikke et batteri av denne typen ha noen som helst negativ effekt av å bli veldig, veldig kaldt annet enn at det leverer mye mindre strøm når det blir kaldt nok, så misjonen til denne "varmeren" mens bilen står parkert er høyst tvilsom..
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Lynetfredag 16. desember 2016, klokken 15:54
Varme i ratt og seter er en vesentlig forskjell
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Selefredag 16. desember 2016, klokken 18:18
Varme i seter og ratt er det og på en euroleaf..
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: kaiatfredag 16. desember 2016, klokken 20:01
Sitat fra: Sele på fredag 16. desember 2016, klokken 18:18
Varme i seter og ratt er det og på en euroleaf..

Tar du en runde på finn.no, ser du fort at det ikke gjelder alle. Tror dog at alle Tekna har det, for jeg har aldri sett en uten. Men på Visia og Acenta er det ekstrautstyr nedover i Europa.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Kangoofredag 16. desember 2016, klokken 20:09
Det er et annet problem med LEAF fra Europa. Flere biler er svært lite kjørt og har stått helt utladet i flere år. Dette er ikke bra for typen batteri som trives best med å være i bruk. Dette resulterer i at en del biler fra Europa har mer utslitt batteri enn flere norske som har kjørt 2-5 ganger lengre. Sjekk historikken og les ut data fra data-kontakten. Er som regel bedre å kjøpe en bil som har vært i jevnlig bruk, sammenlignet med en som for det meste har stått på lager. Uansett så er LEAF verdens mest solgte elbil og i følge Nissan, den bil som gjennom firmaets historie har vært mest feilfri.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Myrvangfredag 16. desember 2016, klokken 21:20
Min er EU, hadde gått 962 km da jeg kjøpte den, ca 1 år gammel. Så den har stått en stund, men tror ikke batteriet har tatt skade av det. Har ikke Leafspy, har prøvd 5-6 ulike ODB2 uten å få kontakt. Merkelig i grunn, da jeg fikk koblet den opp i en kompis sin gen1.

Men on topic, jeg mangler lyktespylere, det klarer jeg meg fint uten, og det varmeteppet virker ikke å ha alle verden å si. Har varme i ratt og seter foran og bak.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Selefredag 16. desember 2016, klokken 21:26
Sitat fra: kaiat på fredag 16. desember 2016, klokken 20:01
Sitat fra: Sele på fredag 16. desember 2016, klokken 18:18
Varme i seter og ratt er det og på en euroleaf..

Tar du en runde på finn.no, ser du fort at det ikke gjelder alle. Tror dog at alle Tekna har det, for jeg har aldri sett en uten. Men på Visia og Acenta er det ekstrautstyr nedover i Europa.

Forskjellen er utstyr som er standard på norske biler versus ikke standard utstyr på euroleaf. Min Tekna euroleaf har samme utstyr som en norsk utenom lyktespylere noe jeg glatt kan leve med. Bilen kommer fra samme fabrikk som en "norsk" yter samme rekkevidde forskjellene er med andre ord minimale.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Lynetlørdag 17. desember 2016, klokken 15:29
Du har nok halogenlys i og med at du ikke har lyktespylere
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Selelørdag 17. desember 2016, klokken 15:42
Har nok ikke halogenlys på min euroleaf Tekna. Der er det LED ;)
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Lynetlørdag 17. desember 2016, klokken 23:38
Samme kravene i hele EØS om lyktespylere over en viss lysstyrke. Tipper Leafen med LED er over.
Tittel: Sv: Forskjell på EU-Leaf og Norsk Leaf?
Skrevet av: Selelørdag 17. desember 2016, klokken 23:44
Da hadde den ikke blitt typegodkjent.