Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Euroleaf => Emne startet av: Myrvang på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:03
Hva er forskjellene på "EU"-Leaf og Norsk Leaf? Har en tysk bil, og ifg en selger mangler min varmeteppe. Hva er dette, og hva har det evt å si? Vet jeg mangler lyktespylere, men trodde de var like ellers.
Den såkalte vinterpakken? Det skal være en firkant framme ved panseret, jeg har en eu utgave og har denne .
Mener å ha lest at lyktespylere er krav på EU kontroll og er noe de med amerikansk leaf må ettermontere. Men hukomelsen kan spille meg ett puss her.
Det er ikke riktig at lyktespylere må ettermonteres for å bli EU-godkjent.
Tror ikke den mangler cold winter package siden den er av nyere modell. Selv US-modeller av nyere kommer med det. Her på forumet så er manglende lyktespylere en indikasjon på at bilen er importert, men i følge de som importerer og selger nyere Leafer så er ikke lyktespylere en indikasjon på at den ikke har cold winter package. Du ser det er bekreftet på slike finn-annonser siden en Leaf uten det vil fungere dårlig i vårt klima.
Tviler sterkt på at bil solgt i Tyskland ikke ville blitt godkjent i Norge.
Varmeteppet kobler tidligst inn ved - 15 C visstnok, eller var det noen-og-tyve.. Da snakker man vel også batteritemp, og ikke utetemp.
Der elbiltettheten er størst er det altså ikke mange timene i året dette teppet er aktivt, hvis det i det hele tatt blir aktivisert..
Hvordan ser dette varmeteppet ut? Har demontert flere Leaf pakker. Det er ingen tepper der.
Hvis man bor i spesielt kalde strøk og bruker bilen lite, er nok varmeteppe viktig. Mitt batteri har aldri vært i nærheten av å bli så kaldt at varmen slår seg på.
12v batteriet derimot; det burde hatt et varmeteppe
Sitat fra: Burger på torsdag 15. desember 2016, klokken 20:44
Mener å ha lest at lyktespylere er krav på EU kontroll og er noe de med amerikansk leaf må ettermontere. Men hukomelsen kan spille meg ett puss her.
Lyktespylere har aldri vært noe som helst krav på en Leaf.
Hmmm, tror det er hvitt med røde hjerter på og temmelig langhåret, sikkert fra ekte sau på gen 1, men syntetisk på gen2 for å spare penger :-* ;)
Med Xenon-lys skal det være lyktespyler, men de har vel ikke rukket å komme med egne regler for LED enda..?
Lyktespyler har vært ganske kjekt enkelte dager nå om vinteren :) Glad og fornøyd setter man seg inn i nesten isfri og temmelig varm bil. Starter bilen og lurer på, hva i all verden, er det parklysene som står på...?
Skal vel kjøre temmelig mange mil før det blir varmt nok til å smelte islaget med LED..
Ikke noe forskjell på xenon og LED. Det er lysstyrken som avgjør.
Finnes 25W xenon som ikke trenger spyler og høydejustering (Tesla)
Har alle EU biler cold winter package? Og gjør den at en EU bil går like langt som en Norsk bil om vinteren?
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 15. desember 2016, klokken 22:18
Hvordan ser dette varmeteppet ut? Har demontert flere Leaf pakker. Det er ingen tepper der.
Det er egentlig ikke noe "teppe", men plater dekket med hvite plastplater.
Det "varmeteppet" er egentlig bare noe tull. Kobler først inn når det er veldig kaldt, og effekten er også tilnærmet null og niks. Stort sett er hovedfunksjonen til denne innretningen å være et argument for iherdige bilselgere for å unngå at folk kjøper importbil fordi de lurer dem til å tro at de "norske" har bedre rekkevidde, noe som ikke stemmer når resten av bilen er helt lik.
Sitat fra: E_S på fredag 16. desember 2016, klokken 13:26
Det "varmeteppet" er egentlig bare noe tull. Kobler først inn når det er veldig kaldt, og effekten er også tilnærmet null og niks. Stort sett er hovedfunksjonen til denne innretningen å være et argument for iherdige bilselgere for å unngå at folk kjøper importbil fordi de lurer dem til å tro at de "norske" har bedre rekkevidde, noe som ikke stemmer når resten av bilen er helt lik.
Ikke er det noe teppe heller, kun noen plater som står mellom noen av cellene for å øke temperatur.
Plassert der ikke for kapasitet, men for å forhindre skade på battericellene.
Egentlig skal ikke et batteri av denne typen ha noen som helst negativ effekt av å bli veldig, veldig kaldt annet enn at det leverer mye mindre strøm når det blir kaldt nok, så misjonen til denne "varmeren" mens bilen står parkert er høyst tvilsom..
Varme i ratt og seter er en vesentlig forskjell
Varme i seter og ratt er det og på en euroleaf..
Sitat fra: Sele på fredag 16. desember 2016, klokken 18:18
Varme i seter og ratt er det og på en euroleaf..
Tar du en runde på finn.no, ser du fort at det ikke gjelder alle. Tror dog at alle Tekna har det, for jeg har aldri sett en uten. Men på Visia og Acenta er det ekstrautstyr nedover i Europa.
Det er et annet problem med LEAF fra Europa. Flere biler er svært lite kjørt og har stått helt utladet i flere år. Dette er ikke bra for typen batteri som trives best med å være i bruk. Dette resulterer i at en del biler fra Europa har mer utslitt batteri enn flere norske som har kjørt 2-5 ganger lengre. Sjekk historikken og les ut data fra data-kontakten. Er som regel bedre å kjøpe en bil som har vært i jevnlig bruk, sammenlignet med en som for det meste har stått på lager. Uansett så er LEAF verdens mest solgte elbil og i følge Nissan, den bil som gjennom firmaets historie har vært mest feilfri.
Sent from my iPad using Tapatalk
Min er EU, hadde gått 962 km da jeg kjøpte den, ca 1 år gammel. Så den har stått en stund, men tror ikke batteriet har tatt skade av det. Har ikke Leafspy, har prøvd 5-6 ulike ODB2 uten å få kontakt. Merkelig i grunn, da jeg fikk koblet den opp i en kompis sin gen1.
Men on topic, jeg mangler lyktespylere, det klarer jeg meg fint uten, og det varmeteppet virker ikke å ha alle verden å si. Har varme i ratt og seter foran og bak.
Sitat fra: kaiat på fredag 16. desember 2016, klokken 20:01
Sitat fra: Sele på fredag 16. desember 2016, klokken 18:18
Varme i seter og ratt er det og på en euroleaf..
Tar du en runde på finn.no, ser du fort at det ikke gjelder alle. Tror dog at alle Tekna har det, for jeg har aldri sett en uten. Men på Visia og Acenta er det ekstrautstyr nedover i Europa.
Forskjellen er utstyr som er standard på norske biler versus ikke standard utstyr på euroleaf. Min Tekna euroleaf har samme utstyr som en norsk utenom lyktespylere noe jeg glatt kan leve med. Bilen kommer fra samme fabrikk som en "norsk" yter samme rekkevidde forskjellene er med andre ord minimale.
Du har nok halogenlys i og med at du ikke har lyktespylere
Har nok ikke halogenlys på min euroleaf Tekna. Der er det LED ;)
Samme kravene i hele EØS om lyktespylere over en viss lysstyrke. Tipper Leafen med LED er over.
Da hadde den ikke blitt typegodkjent.