Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i Europa => Emne startet av: Hænningsen på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:51
Hei. Jeg planlegger å kjøre fra Harstad til en liten landsby like sør for Bern der vi skal bytte hus med en sveitsisk familie som skal bo i vårt hus. Jeg har lyst til å gjøre denne kjøreturen elektrisk og ser på mulige løsninger på turen nedover. Med god planlegging av overnattinger i Norge og et par lengre stopp ser det ut til å gå greit å komme seg til Oslo. I Oslo tenker jeg at Kiel-ferga kan være et godt alternativ. Den koster en del, men vi sparer oss mellom 30-50 mil kjøring. Så kommer jeg til Tyskland og merkelig nok ser ting litt verre ut. Men jeg har prøvd å tråkle meg nedover Tyskland og har satt opp ei reiserute. Jeg trenger litt hjelp til å se på den. Kanskje noen har prøvd disse ladepunktene?
1. Reinfeld - 50 kW CHAdeMo. Alternativ i Lübeck.
2. Lüneburg - 20 kW CHAdeMo. Flere Type-2 alternativer.
3. Celle - 44 kW CHAdeMO. 20 kW CHAdeMO. Flere Type-2
4. Hildesheim - 40kW CHAdeMO. Rhüden alternativ.
5. Einbeck - 20 kW CHAdeMo.
6. Göttingen
7. Wehretal
8. Eichenzell
9. IKEA Frankfurt
10. IKEA Mannheim
11. Pforzheim
12. Archern
13. Freiburg
14. Bad Säckingen
15. Schönbuhl (Sveits)
Det er mye 20 kW CHAdeMo. Men jeg tenker at vi har ferie, så vi har god tid. Om noen har gode tips til både ladesteder, abonnement og overnattingssteder så er jeg veldig interessert :)
Kan anbefale å bruke plugsurfing.com brikke/konto i Tyskland, den har vi god erfaring med. Ellers er det sprekt gjort å ta den turen i en Leaf, men alt går selvsagt. Hvor mange kilometer estimerer du per ladestopp, 100?
Jeg har satt en maks på mellom 80 og 90 kilometer. Rekkevidden er rundt 110 fulladet og jeg vil ha litt å gå på :)
Hei.
Vi reiste fra Stavanger gjennom Danmark til Frankfurt i årets høstferie. Mellom 2 og 8 grader.
Turen gikk gjennom Danmark.
Det eneste jeg har å si er at : alle som sier at elbil tar av i Tyskland , lyver.
( I desperat nød spurte vi Nissan i Hamburg om lader da vi kom etter stenging. De hadde ingen anelse om at det lå en stor ladestasjon 100m unna butikken. De gav seg ut på en lang forklaring om at leaf var vanskelig å selges da den koster 100k mer enn i Norge. Tyskere får 5000euro +nå 2000 euro i Angela avslag.
Nissan GPS virker ikke i Tyskland . Bruk iPad med Google map.....
Goingelectric.de betaversjon ruteplanlegger funker godt.
Husk at lader i celle følger åpningstider til butikk.
Vi møtte 7 Nissan forhandlere og utenfor Hannover kom mange Nissan ansatte ut for de hadde aldri sett en leaf før. Alle sa fuck Angela merkel som har tvunget oss til å selge tøysebil. I Tyskland lader dy med atom og kull og dette ser de ikke positivt på
Treffer du en eneste kø på 100km så er du fucked. Staub 30km richthung Frankfurt.....
Planlegg utenfor autobahn men ha alternativ ladere. Type 2 .....skal du frem eller skal du ha bilferie...
Takk for tilbakemelding. Jeg har kjørt noen mil på autobahn i Tyskland med semitrailer, så den delen av Tyskland har jeg sett nok av. Staub også
Reiseruta er lagt helt utenom autobahn. Kanskje vi kjører på den litt her og der, men det blir heller unntaksvis. Vi skal frem til et hus vi byttelåner med en sveitsisk familie, men vi har ingen hast. Så det blir vel bilferie kombinert med 14 dager i Sveits
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har en type 2 kabel. Men det er mulig jeg kjøper en til med litt lengde på i tilfelle jeg må parkere langt unna laderen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor lang tid brukte dere til Frankfurt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi kjørte fra Ålgård lørdag kl 1100. Tok båt kl 17-2100. Sov på Airbnb i Hobro .
Startet kl 10 kjørte til rett utenfor Hamburg fremme 2200 ( nord) kjørte igjen kl 09 og var fremme 0100
Ca 30 timer
Foreslår bilbytte i tillegg til Husbytte.
Been there done that og fungerte perfekt. Eneste kostnaden blir da flyturen.
Legg respektive nøkler igjen på respektive flyplasser og time flygingen slik at dere lander i motsatt ende omtrent samtidig.
Har dere satt navigatoren til å kjøre hjem blir dette vel så spennende som en heller usikker elbiltur nedover europa.
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. desember 2016, klokken 08:54
Foreslår bilbytte i tillegg til Husbytte.
Been there done that og fungerte perfekt. Eneste kostnaden blir da flyturen.
Legg respektive nøkler igjen på respektive flyplasser og time flygingen slik at dere lander i motsatt ende omtrent samtidig.
Har dere satt navigatoren til å kjøre hjem blir dette vel så spennende som en heller usikker elbiltur nedover europa.
Edit: Trykket litt for fort på Enter :)
Joda. Vi er i gang med husbytte nummer 7 så vi har god erfaring med dette. I år bytter vi med en familie som vi har byttet med før, og vi har også bilbytte. 4 av reisefølget tar fly, vi andre 2 som liker å kjøre bil har lyst til å prøve å kjøre elbilen nedover. Det er litt med å ta noen sjanser og gjøre noe man aldri har gjort før. Og det blir nok første og siste gangen, i hvert fall med en elbil med rekkevidde på 10 mil ;)
Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 08:24
Vi kjørte fra Ålgård lørdag kl 1100. Tok båt kl 17-2100. Sov på Airbnb i Hobro .
Startet kl 10 kjørte til rett utenfor Hamburg fremme 2200 ( nord) kjørte igjen kl 09 og var fremme 0100
Ca 30 timer
Ladet dere på hurtigladere hele veien, eller gikk det mye på Type-2?
IPhonen låste seg
Bilder
Å finne lader var jammen ikke enkelt
Bilder
I Tyskland så er det så få elbiler at finner du en ladestasjon så har du den for deg selv.
Å kjøre eco i 65 km/t på autobahn gjør jeg ikke igjen....enda til trailere tutet på oss.
Det ser ut til at du har langt bedre rekkevidde enn jeg har på Leafen :) Er det en 30 kWh? Jeg klarer maks 90 kilometer på 80% lading.
Jepp 30 watt....
Sitat fra: Hænningsen på mandag 19. desember 2016, klokken 09:40
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. desember 2016, klokken 08:54
Foreslår bilbytte i tillegg til Husbytte.
Been there done that og fungerte perfekt. Eneste kostnaden blir da flyturen.
Legg respektive nøkler igjen på respektive flyplasser og time flygingen slik at dere lander i motsatt ende omtrent samtidig.
Har dere satt navigatoren til å kjøre hjem blir dette vel så spennende som en heller usikker elbiltur nedover europa.
Edit: Trykket litt for fort på Enter :)
Joda. Vi er i gang med husbytte nummer 7 så vi har god erfaring med dette. I år bytter vi med en familie som vi har byttet med før, og vi har også bilbytte. 4 av reisefølget tar fly, vi andre 2 som liker å kjøre bil har lyst til å prøve å kjøre elbilen nedover. Det er litt med å ta noen sjanser og gjøre noe man aldri har gjort før. Og det blir nok første og siste gangen, i hvert fall med en elbil med rekkevidde på 10 mil ;)
Da ligner det på vår nevnte tur, der gutta kjørte MC mens jentene tok nevnte bilbytte. Tror nemlig ikke jentene ville vært like begeistret for elbilrally nedover.
Vi har en "portabel" 20 kW ( I praksis 16 kW ) Chademo lader du kunne leid for turen. Koblet via type 2 uttak nedover reduserer du da dramatisk ladetiden.
Sitat
Da ligner det på vår nevnte tur, der gutta kjørte MC mens jentene tok nevnte bilbytte. Tror nemlig ikke jentene ville vært like begeistret for elbilrally nedover.
Vi har en "portabel" 20 kW ( I praksis 16 kW ) Chademo lader du kunne leid for turen. Koblet via type 2 uttak nedover reduserer du da dramatisk ladetiden.
Hva er prisen på det? Det er i hvert fall en god sikkerhetsfaktor.
Har ikke tenkt på det. Laderen er ganske kostbar, så vi må nok ha 100 kr/ døgn den er borte.
Her er den i test på nettopp en 30 kW Leaf
Hvor mye reduseres ladetiden ?
Jeg ble nysgjerrig på den løsningen og tenkte at en slik burde jeg egentlig hatt. Helt til jeg så at den koster like mye som en brukt Leaf ;)
Type 2 til Chademo må det være et marked for. Men det er vel vanskelig å få ned prisen på en slik.
Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 11:47
Hvor mye reduseres ladetiden ?
Du lader vel bilen på rundt 5 timer med 6,6 kW lader. Med 16kW ville du brukt 1t og 3 kvarter. På min, som har bare 3,3kW som max, ville det gitt meg nesten 5 ganger så rask lading.
Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 07:31
( I desperat nød spurte vi Nissan i Hamburg om lader da vi kom etter stenging. De hadde ingen anelse om at det lå en stor ladestasjon 100m unna butikken. De gav seg ut på en lang forklaring om at leaf var vanskelig å selges da den koster 100k mer enn i Norge. Tyskere får 5000euro +nå 2000 euro i Angela avslag.
I så fall er det importør og forhandler som stikker av med de pengene. En Leaf 30kW koster 210k i Norge inkl. vinterdekk og metallic-lakk nå. 19% mva. av dette (Tyskland har 19%) er 40.000,-. Det er 4500 euro, noe som betyr at med 7000 euro i rabatt burde en slik Leaf vært over 20.000,- billigere i Tyskland enn i Norge. Koster den 100k mer betyr det at noen andre stikker av med de 120k i differanse.
Vi ser mye av den samme tendensen i Sverige. Importør og forhandler ønsker ikke å selge bilene, og setter prisene deretter. I Norge er konkurransen hard og prisene mye hyggeligere.
Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 10:44
I Tyskland så er det så få elbiler at finner du en ladestasjon så har du den for deg selv.
Å kjøre eco i 65 km/t på autobahn gjør jeg ikke igjen....enda til trailere tutet på oss.
Det er vel forbudt å gå tom for drivstoff på Autobahn og det kan sikkert koste dyrt med nødstopp av den årsaken.
Mye som er forbudt. Minste fartsgrense er 50km/t. Vi stoppet aldri på autobahn. Vi stoppet på ladestasjonene ....
Burde vært forbudt å kjøre elbil i Tyskland uansett siden det er slik en risikosport.
Etter vår Nansen-Amundsen ekspedisjon hadde jeg ett møte med den lokale Nissan forhandleren der jeg kjøpte bilen.
Salgssjef ( eller nå hva han var ) sa følgende til selgeren som jeg kjøpte bilen av: Jeg tror du har solgt Gjøse feil bil. Den han har kjøpt passer ikke hans bruk. Selgeren ble tydelig irritert, og spurte da hvilken bil. Det kom aldri noe svar, men han sa bare bokstaven TE...
Jeg forklarte om alle undringer rundt den fantastiske GPS som stod i bilen.
Da ble det fart rundt bordet: Gjøse du må da forstå at denne GPS er kun beregnet til bruk i vårt distrikt. Jeg sa at dette hadde jeg ikke lest i annonsen når jeg kjøpte bilen. I Hamburg forteller bieln min at det finnes 2 hurtigladere. En nord for byen og en sør, begge er Nissan forhandlere. Ut i samtalen kommer det frem at Nissan Tyskland har gitt beskjed til Japan Nissan om hvor hurtigladere befinner seg. de vil selvfølgelig ikke reklamere for andre, og har kun opplyst om seg selv. ikke stol på Carvings i Tyskland.
Jeg spør videre Nissan her hjemme om hvorfor jeg ikke har fått den gps som jeg har betalt dyrt for ? Tom-tom virker mye bedrei Tyskland. Nei dette får du ta med kundeservice i oslo var svaret. hva ? sier jeg . Jeg har jo kjøpt bilen lokalt for å ha trygget i forhandler. Nå blir jeg henvist til kundeservice.
Da er det jo ingen grunn til å handle lokalt da sier jeg... Jo da får du trygg service og hjelp til å skifte dekk................fint sier jeg , jeg kjøper bil ett annet sted neste gang.
Når du skriver at GPS ikke fungerte i Tyskland. Mener du da at den ikke viser ladestasjoner, eller er det kartet som ikke fungerer?
Jeg skulle gjerne hatt TomTom i bilen, eller Waze. Satser på å ha den mobilen :)
GPS virker , men den vet ikke alltid hvor den er. Lag kjørerute på Google Maps før du kjører. Vi kjørte mye feil spesielt i store kryss om vi skulle til høyre.....
Kartet er nok gammelt....
Sjekk alle innstillinger : eco rute er bare tull, velg raskeste så sjekker du Google mens du kjører.
Tom tom sier ( rundkjøring 4 veier) : (ta andre avkjørsel eller rett frem) Nissan sier :ta 3 avkjørsel som også er rett frem, men GPS er ikke konsekvent.....for noe dritt
Bilde av tysk såkalt hurtiglader...
Sitat fra: Hænningsen på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:51
Hei. Jeg planlegger å kjøre fra Harstad til en liten landsby like sør for Bern der vi skal bytte hus med en sveitsisk familie som skal bo i vårt hus. Jeg har lyst til å gjøre denne kjøreturen elektrisk og ser på mulige løsninger på turen nedover. Med god planlegging av overnattinger i Norge og et par lengre stopp ser det ut til å gå greit å komme seg til Oslo. I Oslo tenker jeg at Kiel-ferga kan være et godt alternativ. Den koster en del, men vi sparer oss mellom 30-50 mil kjøring. Så kommer jeg til Tyskland og merkelig nok ser ting litt verre ut. Men jeg har prøvd å tråkle meg nedover Tyskland og har satt opp ei reiserute. Jeg trenger litt hjelp til å se på den. Kanskje noen har prøvd disse ladepunktene?
1. Reinfeld - 50 kW CHAdeMo. Alternativ i Lübeck.
2. Lüneburg - 20 kW CHAdeMo. Flere Type-2 alternativer.
3. Celle - 44 kW CHAdeMO. 20 kW CHAdeMO. Flere Type-2
4. Hildesheim - 40kW CHAdeMO. Rhüden alternativ.
5. Einbeck - 20 kW CHAdeMo.
6. Göttingen
7. Wehretal
8. Eichenzell
9. IKEA Frankfurt
10. IKEA Mannheim
11. Pforzheim
12. Archern
13. Freiburg
14. Bad Säckingen
15. Schönbuhl (Sveits)
Det er mye 20 kW CHAdeMo. Men jeg tenker at vi har ferie, så vi har god tid. Om noen har gode tips til både ladesteder, abonnement og overnattingssteder så er jeg veldig interessert :)
Jeg har vært i Tyskland med Leafen de to siste sommerferiene, men ikke lenger sør enn Koblenz. Har ladet på flere av stedene du har planlagt, Reinfeld, Lüneburg, Celle og Göttingen. På veien fra Lüneburg til Celle passerer du ikke lagt unna Bergen Belsen, anbefaler en tur innom her hvis du har tid. Ladestasjoner i Tyskland finnes (som du sikkert har funnet ut) på www.goingelectric.de/stromtankstellen, sjekk gjerne "Details" og "Detaillertes Ladelog" for de aktuelle stasjonene for å se om noen har hatt problemer i det siste. App og RFID-kort fra Plugsurfing.com er også et must, disse gir tilgang til mange av laderne som ikke er gratis. Clever begynner vel også med betaling i Tyskland fra nyttår, så et Clever Fri-kort fra http://clever.nu/kop-laddkort bør også være med på turen. Ellers går det vanligvis greit å lade over natt (med 6A) ved overnattinger på gasthaus og B&B, betalte gjerne 5€ for dette. En 32A type 2-kabel bør også være med da enkelte 32A ladestolper ikke gir ut strøm ved tilkopling av 16A kabel. Fikk selv melding i displayet med noe som betydde noe sånt som "kabel er for tynn". Lykke til.
Takk. Ja. Jeg har sett at det kreves 32A-kabel på enkelte steder. Og jeg som kjøpte en 16A for det var jo sikkert nok
Sent from my iPhone using Tapatalk