Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: tutti på mandag 12. desember 2016, klokken 07:08

Tittel: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: tuttimandag 12. desember 2016, klokken 07:08
Trenger man det egentlig?

Jeg har nå kjørt 21 kWh elbiler i flere år som eneste bil og selv med høy km i året så har jeg ennå ikke opplevd å gå tom for strøm. Det jeg savner mest er 3-fase lading. Da hadde jeg sluppet endel rådyr hurtiglading.

Det er nesten så jeg vurderer at ampera-e er litt overkill i noen tilfeller.

Er det noen andre som er fornøyd med sine gamle elbiler også?
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: lfc4evermandag 12. desember 2016, klokken 08:08
Vi også er fornøyd, det er kun evt. bilferie om sommeren vi kunne ha trengt større plass og batteri.
Vi har forsatt en fosil bil stående, men den blir solgt til våren.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: cramandag 12. desember 2016, klokken 09:34
De fleste biler er overkill i de fleste tilfeller. ;)

Er kjempefornøyd med både Thinken, Leafen og Teslaen. Teslaen er overkill på nesten alle turene unntatt langturene, og Thinken kunne nok fint klart de fleste turene Leafen gjør, men ofte skal det være med mer enn to i bilen, så da unngår Leafen overkill-stempelet.

You can't have too much overkill.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: elektroluxmandag 12. desember 2016, klokken 14:19
Kjører Think, P106, C1 EV'ie, Nye Berlingo, og e-Up

Måtte jeg valgt en ville det vært e-Up

Savner ikke mer rekkevidde, da området vi bor i. ( Stavanger ) er som en liten oase og vi rekker fra Haugesund til Egersund slik det er nå. Skal vi lenger enn det er det ofte veldig mye lengre, og da hengter vi ut skiltene til diesel Mercen som har rundt 700 km rekkevidde og ladekapasitet på 14 000 kW om en regner at det tar 5 min å fylle på 70 liter diesel.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: AppleKnockermandag 12. desember 2016, klokken 15:19
Jeg er fornøyd med 21 kwh elbil som bil nr 2, men bytter likevel.

Hvorfor?
Fordi det er mer praktisk med mer rekkevidde. Hadde f.eks en 18 mil tur med Leaf i helgen, med retur neste neste dag. Mye motorvei, kaldt, slaps og vått. Jeg klarte å press ut 10 mil på fullt batteri og ytterligere 8 etter en hurtiglading til 80%. Jeg måtte være forsiktig med varme og tilpasse farten.

Det gjør meg ingenting, men om noen uker tar jeg samme tur i Zoe ZE 40 og kjører greit uten ladestopp.

En annen grunn for å bytte, er at bruktprisene på 21kwh biler nok vil få et liten trøkk når det stadig kommer biler med lenger rekkevidde. De vil være attraktive for mange, men til en fornuftlig (les: lav) pris.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Mazzbotmandag 12. desember 2016, klokken 16:21
Jeg kjøpte en leaf 24 kWh for 14 mnd siden , hovedsakelig til pendling 82 km t/r jobb . Dette er min første bil og bilen duger helt glimrende I hverdagen .

Siden jeg bor på Vestlandet men kommer fra Østlandet så ønsker jeg å kunne kjøre dit,  men det var nok med en tur over fjellet med leafen .. venter på tesla model 3
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Burgermandag 12. desember 2016, klokken 17:59
Selvsagt så vil jeg ha ny elbil med lang rekkevidde.

Det er jo for å skrote bil nr 2, en bensinsluker vi har til langturer. Måtte den avgå med døden før registerreim nr 2 må byttes.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: automatmandag 12. desember 2016, klokken 19:08
Etter drøye to år i trilling så begynner jeg å bli ganske lei av rekkevidde- og ladeplanlegging. Og lav hastighet og lav varme. Må nok innse at bilen egentlig har for kort rekkevidde til bruken den har fått.

Ampera-E hadde passet bra, men 300.000kr ut passer ikke like bra. Kanskje det skjer noe med prisnivået på 30kwh-bilene etterhvert som større batterier kommer. Spørsmålet er om jeg egentlig syns 30kwh er bra nok, den dagen jeg skal bytte ut trillingen.

Oljebrenneren er uaktuell å bytte ut, så lenge det er mod X som er alternativet.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: THEtirsdag 13. desember 2016, klokken 07:52
Sitat fra: automat på mandag 12. desember 2016, klokken 19:08

Oljebrenneren er uaktuell å bytte ut, så lenge det er mod X som er alternativet.

Samme her, og et problem med Model X er at den også har for kort rekkevidde og lang ladetid på de turene der jeg virkelig har bruk for den. Dvs. transportetappe for å komme fra Vestlandet til Nord Norge, eller kjøring med campingvogn.

Ved kjøp av elbil må man i dag, og også en del år fremover, vurdere hvilke egenskaper man vektlegger mest. Det er så få biler på markedet, og "alle" har tilnærmet de samme egenskapene/størrelsen. I bunn og grunn er i3, Ioniq, Zoe, Leaf, eGolf osv. så godt som identiske i plass og rekkevidde. De bilene som skiller seg ut er Tesla X og S, Smart og trillingene.

Mye skjer nok når (hvis) Opel klarer å levere nok av Ampera-e og Model 3 kommer. Enda mer fart i elbilmarkedet blir det nok når Jaguar, Audi, Mercedes kommer med sine SUV-liknende elbiler med lang rekkevidde. I praksis vil det ennå ta 2-4 år før det er praktiske el-familiebiler på markedet, og ytterligere 3-5 år før de er tilgjengelige på bruktmarkedet. Om 5-10 år vil nok de fleste familier ha mulighet til å kjøpe en el-familiebil, men jeg tror at etterspørselen etter brukte elbiler da vil være mye større enn tilbudet. De som i dag kjører 10-15 år gamle diesel/bensinbiler fordi de må, og ikke har lyst, må nok vente vesentlig lenger enn 10 år før de har råd til å kjøpe en elbil med god plass og lang rekkevidde. Mange vil nok uansett få veldig stor glede av 20kWh elbilene som går på veiene i dag fram til det er nok brukte elbiler med lang rekkevidde på markedet.

Vi skal uansett være glad for at det er et jag etter det nyeste og beste, da det fører til stadig utvikling og tilgang på brukte elbiler. 
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Panducktirsdag 13. desember 2016, klokken 08:41
Sitat fra: tutti på mandag 12. desember 2016, klokken 07:08
Jeg har nå kjørt 21 kWh elbiler i flere år som eneste bil og selv med høy km i året så har jeg ennå ikke opplevd å gå tom for strøm. Det jeg savner mest er 3-fase lading. Da hadde jeg sluppet endel rådyr hurtiglading.
...
Er det noen andre som er fornøyd med sine gamle elbiler også?

Byttet fra LEAF til ny i3 mye p.g.a sittestilling, ikke batteistørrelse, men for oss som liker å dra på litt lengre turer, og som ikke har noen annen bil, ble rekkevidden på LEAFen litt for dårlig. Det ville ikke vært så stort problem om ladehastigheten på hurtiglading hadde vært bedre, men når hastigheten dabber av etter 60%, og vi var nede i 11kW ladehastighet på vinteren, ble det litt vel lite.

Jeg tror den generasjonen elbiler som kom etter vil kunne holde seg en del lengre, rett og slett fordi de lader raskere, og har de ekstra km som skal til for å kjøre på litt lengre tur. Første generasjon SoulEV kan muligens og holde seg bedre p.g.a noe større batteri og god ladehastighet.

Så, kanskje vi bør få litt mindre fokus på rekkevidde og maks ladehastighet, og mer fokus på faktisk ladehastighet i forskjellige temperaturer?
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: geeartirsdag 13. desember 2016, klokken 09:41
Sitat fra: THE på tirsdag 13. desember 2016, klokken 07:52Om 5-10 år vil nok de fleste familier ha mulighet til å kjøpe en el-familiebil, men jeg tror at etterspørselen etter brukte elbiler da vil være mye større enn tilbudet.
Hvis du tenker etterspørselen etter de 30-40 mils rekkevidde som er 2-3 år gamle, så er jeg enig, men samtidig så må vi ikke glemme batteripakkene. Hva skjer etter åtte år når garantien er ute og batteriene begynner å bli dårligere? Veldig få vil ta sjansen på brukthandel, med mindre prisen er fryktelig lav. Hva blir gjennomsnittlig levetid på en elbil fremover? Lever batteripakkene 10-12 år, så er det sannsynligvis ikke verdt å skifte batteripakke, så da blir strøkne biler skrotet? Eller? Det vi har sett er iallfall at batteripriser er ganske stabile, ingen tryller enn så lenge, selv Kina-varer er fortsatt ikke betydelig mye billigere enn originalvarer enten en ser på laptoper, elektroverktøy eller celler i "løsvekt".

Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. desember 2016, klokken 08:41Byttet fra LEAF til ny i3 mye p.g.a sittestilling, ikke batteistørrelse, men for oss som liker å dra på litt lengre turer, og som ikke har noen annen bil, ble rekkevidden på LEAFen litt for dårlig. Det ville ikke vært så stort problem om ladehastigheten på hurtiglading hadde vært bedre, men når hastigheten dabber av etter 60%, og vi var nede i 11kW ladehastighet på vinteren, ble det litt vel lite.

Jeg tror den generasjonen elbiler som kom etter vil kunne holde seg en del lengre, rett og slett fordi de lader raskere, og har de ekstra km som skal til for å kjøre på litt lengre tur. Første generasjon SoulEV kan muligens og holde seg bedre p.g.a noe større batteri og god ladehastighet.

Så, kanskje vi bør få litt mindre fokus på rekkevidde og maks ladehastighet, og mer fokus på faktisk ladehastighet i forskjellige temperaturer?
Ladehastighet er klart viktig, men jeg tror allikevel vi må opp i 30-35 mil faktisk rekkevidde med lastet bil, og hurtiglading på ca. en halvtime, før de fleste blir fornøyd. Er man ute på langtur med mindre barn i Norge så er typisk 20-25 mil en grei distanse før man må ha en lenger stopp, hurtiglading i en halvtime, og allikevel kunne kjøre litt på ungene sine premisser. Vi kjører forholdsvis ofte 30 og 45 mil på variable veier, normalt fem timer og syv timer totalt, og på noen av disse turene hadde det vært helt krise om vi var tvunget til ladestopp i hytt og pine, når endelig en møkklei unge har klart å sovne eller lignende. Da er det bare å gønne på.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Ebetirsdag 13. desember 2016, klokken 19:19
Sitat fra: THE på tirsdag 13. desember 2016, klokken 07:52
Sitat fra: automat på mandag 12. desember 2016, klokken 19:08

Oljebrenneren er uaktuell å bytte ut, så lenge det er mod X som er alternativet.

Samme her, og et problem med Model X er at den også har for kort rekkevidde og lang ladetid på de turene der jeg virkelig har bruk for den. Dvs. transportetappe for å komme fra Vestlandet til Nord Norge, eller kjøring med campingvogn.

Ved kjøp av elbil må man i dag, og også en del år fremover, vurdere hvilke egenskaper man vektlegger mest. Det er så få biler på markedet, og "alle" har tilnærmet de samme egenskapene/størrelsen. I bunn og grunn er i3, Ioniq, Zoe, Leaf, eGolf osv. så godt som identiske i plass og rekkevidde. De bilene som skiller seg ut er Tesla X og S, Smart og trillingene.

Mye skjer nok når (hvis) Opel klarer å levere nok av Ampera-e og Model 3 kommer. Enda mer fart i elbilmarkedet blir det nok når Jaguar, Audi, Mercedes kommer med sine SUV-liknende elbiler med lang rekkevidde. I praksis vil det ennå ta 2-4 år før det er praktiske el-familiebiler på markedet, og ytterligere 3-5 år før de er tilgjengelige på bruktmarkedet. Om 5-10 år vil nok de fleste familier ha mulighet til å kjøpe en el-familiebil, men jeg tror at etterspørselen etter brukte elbiler da vil være mye større enn tilbudet. De som i dag kjører 10-15 år gamle diesel/bensinbiler fordi de må, og ikke har lyst, må nok vente vesentlig lenger enn 10 år før de har råd til å kjøpe en elbil med god plass og lang rekkevidde. Mange vil nok uansett få veldig stor glede av 20kWh elbilene som går på veiene i dag fram til det er nok brukte elbiler med lang rekkevidde på markedet.

Vi skal uansett være glad for at det er et jag etter det nyeste og beste, da det fører til stadig utvikling og tilgang på brukte elbiler.

Desverre tror jeg dette er ganske spot om...
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. desember 2016, klokken 12:37
Sitat fra: gr på tirsdag 13. desember 2016, klokken 09:41
Hva skjer etter åtte år når garantien er ute og batteriene begynner å bli dårligere?

Du kan stille samme spørsmålet om en fossilbil og motoren på den.

Når det gjelder elbil er dette et ikke problem:

Batteripakker fra kollisjonskadde biler er allerede i dag tilgjengelige for prisen av service med tannreimsbytte på en fossilbil, og bilen vil uansett sannsynligvis ha godt inn i et annet og mindre krevende bruk der noe redusert rekkevidde ikke er et problem.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: geearonsdag 14. desember 2016, klokken 13:59
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. desember 2016, klokken 12:37
Du kan stille samme spørsmålet om en fossilbil og motoren på den.
Uenig, det er ikke å anse som normalen at en forbrenningsmotor har merkbart redusert ytelse (kjørelengde/effekt) etter åtte år, og hva med etter ti år? Tolv år? Tidsforringelsen er også mye større på batteri enn på en forbrenningsmotor. Og prisen på en batteripakke er vel enn så lenge også høyere enn en fabrikksny motor også?

Jeg har masse Makita elektroverktøy. Alle batteriene har tatt kvelden på fire år. Det ene døde før første året var gått. Motorsaga og ryddesaga fra Jonsered derimot, fungerer like bra. Og skulle de ikke det, så skifter man kanskje et filter og en tennplugg, så er det like godt som nytt igjen. Kanskje ikke 100% sammenlignbart, men all erfaring jeg har tilsier at batterier er sårbart.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. desember 2016, klokken 12:37Når det gjelder elbil er dette et ikke problem:

Batteripakker fra kollisjonskadde biler er allerede i dag tilgjengelige for prisen av service med tannreimsbytte på en fossilbil, og bilen vil uansett sannsynligvis ha godt inn i et annet og mindre krevende bruk der noe redusert rekkevidde ikke er et problem.
Er det noe bedre å hive i en batteripakke fra en skadet bil som er like gammel? Eller vil vi jeg for eksempel kunne hive inn batteripakke fra en 300km Golf i min 190km?

Har elbil selv, men er altså skeptisk til hva faktisk levetid blir på disse bilene. Håper virkelig at de også vil kunne vise til levetid på 18-20 år slik som dagens biler med forbrenningsmotor, men er jammen ikke sikker.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Crownonsdag 14. desember 2016, klokken 14:07
En venninne av fruen hadde en VW Polo. Fulgt hver eneste service, bilen bare gått 75000km. Etter 5,5 år var det et eller annet som løsnet på et deksel, ble med registerreimen rundt, den hoppet over noen hakk, motoren skar seg. Estimat for å reparere var fra Møllers side ca 75.000kroner.

En kollega hadde også en VW Polo. Gearkassen gikk i stykker, ny brukt kasse kostet 40.000 ferdig montert. En annen kollega hadde en Audi A6 2.5TDI. Brukte 150.000 kroner i reparasjoner på ett år, bilen var 6 år gammel. Det var gearkasse, kamaksel, turbohavari...

Nå tror dere at konklusjonen min er "Ikke kjøp VAG", men ingenting av dette hadde skjedd med en elbil :) Nissan har skiftet to batterier hittil? Og en håndfull med enkeltceller... Og jeg tror det kommer til å dukke opp et ettermarkedsalternativ også etter hvert som det blir flere elbiler.  Hele problemstillingen er snudd på hodet...
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: craonsdag 14. desember 2016, klokken 14:33
Noe så banalt som å fylle feil drivstoff på tanken kan jo i verste fall medføre reparasjoner på flere titusen kroner.  :o
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Luftventilonsdag 14. desember 2016, klokken 19:47
Som bybil har vi aldri hatt mer behov for rekkevidde enn det Golfen har.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Mazzbotonsdag 14. desember 2016, klokken 20:24
Sitat fra: cra på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:33
Noe så banalt som å fylle feil drivstoff på tanken kan jo i verste fall medføre reparasjoner på flere titusen kroner.  :o

Ja det er ikke lett I vår verden heller . En gang så fylte jeg på likesteøm istedenfor vekselstrøm , ble mye dyrere !!! Betalte rundt 90 kr for 30 min arbeid..
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: kodalseonsdag 14. desember 2016, klokken 20:32
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 14. desember 2016, klokken 20:24
Ja det er ikke lett I vår verden heller . En gang så fylte jeg på likesteøm istedenfor vekselstrøm , ble mye dyrere !!! Betalte rundt 90 kr for 30 min arbeid..
+1  ;D Håper du slapp unna rensing av batteri og bytte av kondensatorer :D
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Panducktorsdag 15. desember 2016, klokken 06:32
Sitat fra: cra på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:33
Noe så banalt som å fylle feil drivstoff på tanken kan jo i verste fall medføre reparasjoner på flere titusen kroner.  :o

Jeg var på nippet til å fylle chademostrøm på ccs-bilen min! Heldigvis har de laget fronten på slangen forskjellig, slik at du ikke skal få japansk strøm på din tyske bil. Var flaut, glad ingen så meg.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: geeartorsdag 15. desember 2016, klokken 09:58
Sitat fra: Crown på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:07
En venninne av fruen hadde en VW Polo. Fulgt hver eneste service, bilen bare gått 75000km. Etter 5,5 år var det et eller annet som løsnet på et deksel, ble med registerreimen rundt, den hoppet over noen hakk, motoren skar seg. Estimat for å reparere var fra Møllers side ca 75.000kroner.

En kollega hadde også en VW Polo. Gearkassen gikk i stykker, ny brukt kasse kostet 40.000 ferdig montert. En annen kollega hadde en Audi A6 2.5TDI. Brukte 150.000 kroner i reparasjoner på ett år, bilen var 6 år gammel. Det var gearkasse, kamaksel, turbohavari...

Nå tror dere at konklusjonen min er "Ikke kjøp VAG", men ingenting av dette hadde skjedd med en elbil :) Nissan har skiftet to batterier hittil? Og en håndfull med enkeltceller... Og jeg tror det kommer til å dukke opp et ettermarkedsalternativ også etter hvert som det blir flere elbiler.  Hele problemstillingen er snudd på hodet...
Men i alle disse tilfellene kunne disse feilene vært løst betraktelig billigere om en ønsket - for å la bilene leve lenger. Men når batteripakken på en 10-12-14 år gammel bil eventuelt havarerer, er det da noen som gidder å bruke 30-40-50-100k på bilen, eller blir den skrotet?

Poloen kunne f.eks. vært solgt og et bakgårdsverksted hadde satt i en brukt motor og solgt bilen videre igjen. Eller en kunne selv skiftet til en brukt motor for en billig penge. Eller en kunne brukt et tredjepartsverksted til å gjøre jobben selv. Å bruke Møller til en slik jobb er meningsløst.

A6en må være en gammel historie, det er lenge siden 2,5TDI var i salg, og de hadde noen årganger i starten av den, rundt 2000, med herdefeil på kamakslingene. Produksjonsfeil kan oppstå også på elbiler.

Jeg skjønner jo ellers at dere ikke vil forstå hva jeg prøver å komme frem til, og jeg sier heller ikke at det BLIR slik, men jeg frykter at det blir vraket en haug med 12-14 år gamle elbiler, og alle har samme feil, altså batteripakken. Har jo elbil selv, så jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men tiden vil vise. Er det noen av elbilene som har vært på markedet lenge som har brukt Lithium-Ion eller Lithium-Polymer?
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: tuttitorsdag 15. desember 2016, klokken 10:43
Sitat fra: gr på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:58
Sitat fra: Crown på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:07
En venninne av fruen hadde en VW Polo. Fulgt hver eneste service, bilen bare gått 75000km. Etter 5,5 år var det et eller annet som løsnet på et deksel, ble med registerreimen rundt, den hoppet over noen hakk, motoren skar seg. Estimat for å reparere var fra Møllers side ca 75.000kroner.

En kollega hadde også en VW Polo. Gearkassen gikk i stykker, ny brukt kasse kostet 40.000 ferdig montert. En annen kollega hadde en Audi A6 2.5TDI. Brukte 150.000 kroner i reparasjoner på ett år, bilen var 6 år gammel. Det var gearkasse, kamaksel, turbohavari...

Nå tror dere at konklusjonen min er "Ikke kjøp VAG", men ingenting av dette hadde skjedd med en elbil :) Nissan har skiftet to batterier hittil? Og en håndfull med enkeltceller... Og jeg tror det kommer til å dukke opp et ettermarkedsalternativ også etter hvert som det blir flere elbiler.  Hele problemstillingen er snudd på hodet...
Men i alle disse tilfellene kunne disse feilene vært løst betraktelig billigere om en ønsket - for å la bilene leve lenger. Men når batteripakken på en 10-12-14 år gammel bil eventuelt havarerer, er det da noen som gidder å bruke 30-40-50-100k på bilen, eller blir den skrotet?

Poloen kunne f.eks. vært solgt og et bakgårdsverksted hadde satt i en brukt motor og solgt bilen videre igjen. Eller en kunne selv skiftet til en brukt motor for en billig penge. Eller en kunne brukt et tredjepartsverksted til å gjøre jobben selv. Å bruke Møller til en slik jobb er meningsløst.

A6en må være en gammel historie, det er lenge siden 2,5TDI var i salg, og de hadde noen årganger i starten av den, rundt 2000, med herdefeil på kamakslingene. Produksjonsfeil kan oppstå også på elbiler.

Jeg skjønner jo ellers at dere ikke vil forstå hva jeg prøver å komme frem til, og jeg sier heller ikke at det BLIR slik, men jeg frykter at det blir vraket en haug med 12-14 år gamle elbiler, og alle har samme feil, altså batteripakken. Har jo elbil selv, så jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men tiden vil vise. Er det noen av elbilene som har vært på markedet lenge som har brukt Lithium-Ion eller Lithium-Polymer?
Når elbilene våre havarer om 10-20-30 år så kan vi i det minste trøste oss med at vi har betalt 0-null i avgifter når bilene havner i dødsrike(skraphandelen etc.), mens Polo-eiere må vel ha betalt mange tusen i avgifter på sine sine biler før de vraket. Det er penger spart vi kan bruke på neste elbil.

Jeg ble selv "mobbet" av en når jeg kjøpte ny elbil. Det var så teit å kjøpe nytt/dyrt når man kunne få en pent brukt A6 for samme pengene. Nå 2 år senere så har jeg brukt nær 0-null i vedlikehold mens vedkommende har brukt nær 100 000 i samme periode på bare reparasjoner.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: geeartorsdag 15. desember 2016, klokken 12:53
Økonomien i det er nå så, utfordringen der er primært verditap, noe som vil påvirkes av hva som skjer med batteripakker som eldes de neste ti årene. Uansett brutalt fall vil jo de fleste som har hatt elbil en stund ha spart inn stort tap på lave driftsutgifter. Miljøaspektet kan derimot få seg en real smell hvis halve bilparken skrotes i snitt flere år tidligere enn før.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: ReneMtorsdag 15. desember 2016, klokken 21:23
Vi har en egolf som eneste bil. Dette fungerer helt ypperlig. Vi kjører 1 gang i året fra Bergen til Mikkelparken. Resten er under 30 km en vei.

Trenger vi 500 km rekkevidde: Nei
Trenger vi å bruke 100.000 nok ekstra på en ny elbil: Nei
Ellers har en ampera E ingenting golf ikke har.

For oss er det helt uaktuelt å bytte ut egolfen. Verditap spiller ingen rolle, den kommer uansett. Den kommer også på Ampera-E fordi om 3 år har vi muligens een stasjonsvogn elbil met 70 mils rekkevidde. For oss har plass mer betydning enn rekkevidde. vi rusler rundt i egolfen og hver gang jeg kjører gjennom bomringen smiler jeg og vet jeg at det er 40 kr spart :-)

Kjører forøvet alltid på normal modus uten begrensninger. Herlig å få varmt varme innen 1 minutt. Det var annerledes med vår gamle dieselbil  :) :)
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Tbeinettirsdag 20. desember 2016, klokken 14:54
Jeg har e-up. Hadde definitivt valgt noe med bedre rekkevidde om jeg skulle ha kjøpt nå. Men jeg bytter ikke ut den ennå. Regner med å ha den i kanskje 5 år, da vil jeg si at den er oppbrukt, og alt jeg får for den da ser jeg på som en bonus. Da vil den ha gått 100 000 km. Det er nesten 3 år til - regner med det er bedre utvalg i rekkeviddebiler da enn det er nå.

Men jeg greier meg stort sett fint. Det som hadde vært greit er å kunne ha varm nok bil og kunne planlegge noe etter jobben uten en masse forberedelser.


Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Libletirsdag 20. desember 2016, klokken 18:02
Bor sentralt Osloområde, har hytte i Valdres 18-20 mil og 950 høydemetere unna. Har satt meg på venteliste på nye e-Golf, men mulig fristelsen for eventuell Ioniq eller Leaf om de kommer med lengre rekkevidde blir for stor. For oss er dagens biler litt snaue i rekkevidden, inkludert nye e-Golfen hvis den ikke kommer med lengre rekkevidde enn spådd. Den mest fristende av dagens er faktisk Ioniq, som jeg hadde klart meg med, fruen krever lengre rekkevidde.

Personlig tror jeg de bilene som selges idag får et langt liv, spesielt de som tradisjonelt varer lenge i fossilverdenen. I sør-Norge hvor salting er det største problemet, vil understellsbehandling være alfa-omega. Kjører til daglig en 18 år gammel Golf, som har rundet 200 K km og vil ikke tro en e-Golf vil være noe dårligere. Med et forholdsvis høyt volum av elbiler vil jeg bli overrasket om ikke 3 parts leverandører kommer med rimelige batteripakker om noen år. Prisene på batterier vil etterhvert gjøre det lukurativt å bytte disse og da antagelig med langt større rekkevidde en dagens.

Det vil være enda større grunn til å pleie el-bilene enn fossilbilene, da det er begrenset hvor store kostnader man får med økt alder på bilen og bilene pr.idag er blitt veldig sikre. De som ikke må ha ny bil pga utseende går nok en lys og rimelig biltid imøte.

Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: PeterTormansøndag 05. september 2021, klokken 17:29
Kjøpte nylig en Tesla 2015 modell, som si er over 5 år gammel - Men funker absolutt bra nok for meg i Oslo  :)

Er det mange som tenker at man må kjøpe nytt for å være sikker på at man får den "riktige" og nyeste teknolgien?

Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: VoltWaysøndag 05. september 2021, klokken 18:01
Rekkevidde og ladehastighet er det viktigste med nyere modeller etter min mening, men om en eldre bil dekker behovet er det jo greit. Så har du risikoen ved å kjøpe en bil som er ute av garantitiden, men da er samtidig bilen fort 50% av nybilverdi, så du kan reparere litt på en eldre bil for den summen.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Bjorislørdag 09. oktober 2021, klokken 19:59
Mange har nok ønsket seg lengre rekkevidde og derfor har mange byttet seg opp og hatt elbilene sine vesentlig kortere enn de ville hatt en fossibil.

En kan argumentere i hytt og pine om behov, men mange liker å ha mye å gå på, det gir peach of mine, en kan båle på med varme og fart uten tanke for at en må lade og bilen er mye mer tilgjengelig for en rask langtur som ikke var planlagt...

Jeg har hatt 11 elbiler nå og ser at noe mindre enn 500 km ikke er aktuelt lengre, ikke fordi vi kjører mer enn dette i en sleng oftere enn hver sommerferie, men fordi jeg da kan lade bilen til 70% og kjøre til hytta 150 km borte uten å tenke på det, jeg kan kjørte hjem igjen også uten å lade om jeg bare skal opp å se om ting. Trenger ikke vente til jeg har fått ladet litt der oppe lengre... jaja, det var nå mitt poeng

At det til nå ha svart seg å henge på det siste er jo en fin bonus her da, men selvsagt finnes det unntak fra akkurat den regelen...
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 22. oktober 2022, klokken 15:40
Trenden snur kansje for noen nå som før var sikre på å kjøpe seg ny elbil...pga forsinkelser
& usikkerhet i makro øk bildet...

Dagens på DN. På pluss.

https://www.dn.no/makrookonomi/dropper-ny-bil-etter-store-forsinkelser-og-utgiftsboom-mange-vil-ut-av-kontraktene/2-1-1332289

Kopi:

Dropper ny bil etter store forsinkelser og utgiftsboom – mange vil ut av kontraktene
Forutsetningene for bilkjøpet har endret seg mye etter at Lars Sørbo bestilte ny BMW. Nå beholder han den gamle hybriden og kvitter seg med den bestilte elbilen.


PUBLISERT: 22.10.22 — 08.01
OPPDATERT: 8 TIMER SIDEN



Lars Sørbo bestilte en BMW i4. i mai Nå er han innstilt på å droppe elbilkjøpet og heller bruke sin eldre BMW X5 i flere år.  (Foto: Per Thrana)

Bente Bjørndal , Martin Kværnes og Embret Sæter
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: filtvetmandag 24. oktober 2022, klokken 10:03
Leste akkurat om en familie i Canada som hadde en 2018 Kia med defekt batteri. Ca. 200.000,- for nytt og bilen var utenfor garanti pga høy km....
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Vaduzsøndag 30. oktober 2022, klokken 21:08
Kjørt 50k i året da? 200k km er en del da, tror man må regne med havari også på ICE ved slike distanser.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: coolhandtorsdag 11. mai 2023, klokken 18:24
Jeg har en Merceds B 250 Electric.

Den har vel en realistisk rekkevidde sommerstid på 160 km, og ca 120-130 vinterstid (vestlandet har milde vintre). Den lader med maks 11kw (den har kun AC-lading).

Til mitt behov duger den helt utmerket. Den har god plass, god komfort. Det lengste jeg kjører med den er tur, med ca 10 mil en vei (med lademulighet på turmålet). Har aldri opplevd å komme til kort med bilen. Det verste jeg av og til må lide meg gjennom er et 20-minutters ladestopp for å ha nok strøm til å komme helt hjem.

Med den besparelsen jeg har kontra bensinbil er dette en no-brainer.

Poenget er nok at en bør velge bil ut fra behov. Mitt behov dekkes av denne bilen (og disse bilene er  litt undervurdert - i den prisklassen 80 - 150 000 finnes det ikke rimeligere biler med matchende komfort).

Er helt enig: Jeg kjøper bil etter behov, ikke for å ha det nyeste hele tiden. Mange som kjøper elbil bruker for mye penger på en batterikapasitet en egentlig ikke trenger. Tenk deg en Leaf med 270 km rekkevidde. Trenger en egentlig mer? De få gangene en må kjøre 40 -50 mil for dagen, så lar det seg gjøre å lade samtidig som en likevel tar en matpause/handlepause/etc.

Min påstand er at mange som har dyre biler med 500+ km rekkevidde betaler svært mye for en batterikapasitet de egentlig ikke trenger, eller kunne løst med litt lading underveis den sjeldne gangen en kjører veldig langt.
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: Ingeniørenfredag 12. mai 2023, klokken 12:16
Sitat fra: coolhand på torsdag 11. mai 2023, klokken 18:24Jeg har en Merceds B 250 Electric.

Den har vel en realistisk rekkevidde sommerstid på 160 km, og ca 120-130 vinterstid (vestlandet har milde vintre). Den lader med maks 11kw (den har kun AC-lading).

Til mitt behov duger den helt utmerket. Den har god plass, god komfort. Det lengste jeg kjører med den er tur, med ca 10 mil en vei (med lademulighet på turmålet). Har aldri opplevd å komme til kort med bilen. Det verste jeg av og til må lide meg gjennom er et 20-minutters ladestopp for å ha nok strøm til å komme helt hjem.

Med den besparelsen jeg har kontra bensinbil er dette en no-brainer.

Poenget er nok at en bør velge bil ut fra behov. Mitt behov dekkes av denne bilen (og disse bilene er  litt undervurdert - i den prisklassen 80 - 150 000 finnes det ikke rimeligere biler med matchende komfort).

Er helt enig: Jeg kjøper bil etter behov, ikke for å ha det nyeste hele tiden. Mange som kjøper elbil bruker for mye penger på en batterikapasitet en egentlig ikke trenger. Tenk deg en Leaf med 270 km rekkevidde. Trenger en egentlig mer? De få gangene en må kjøre 40 -50 mil for dagen, så lar det seg gjøre å lade samtidig som en likevel tar en matpause/handlepause/etc.

Min påstand er at mange som har dyre biler med 500+ km rekkevidde betaler svært mye for en batterikapasitet de egentlig ikke trenger, eller kunne løst med litt lading underveis den sjeldne gangen en kjører veldig langt.


Helt enig ! Problemet er at folk er så stressa i dag så å bruke en time til lading mm på veien er utenkelig, selv om de skal på hytta for å slappe av i flere dager...
Tittel: Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 12. mai 2023, klokken 14:44
Ja, og hvis en må lade ofte så kan en gjøre det til en opplevelse og ikke et ork. Husker da vi hadde bil som brukte lang tid på lading så hadde vi med fotball og skeinebrett til å leke med ungene på tur. Da ble både pausen og resten av turen mye triveligere. Er en alene så kan en jo ta med sko og klær for å gå seg en tur i stedet for å sitte og se på youtube/VG.