Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: 1000kwh på lørdag 10. desember 2016, klokken 11:58
Jeg prøvekjørte en Hyundai Ioniq Electric av Skrim Bil i Kongsberg i går til i dag. Hyggelige folk og fint lokale forresten.
Ruta var Holmestrand - Hokksund - Kongsberg (85,7 km) (E18 og E134)
0-1 grader, regn av og til, våt vei. Ingen forvarming, 21 grader, varmeseter, 100% batteri. Adaptiv cruise. Estimert 183km ved start.
Holdt fartsgrensene (40, 70, 100 og 110km/t)
Holmestrand - Hokksund: 55,3km, 75km/t, 47min, 74% batteri resterende og estimert 138km igjen.
Hokksund - Kongsberg: 30,4km, 68km/t, 33min, 55% batteri resterende og estimert 98km igjen.
Etter mine beregninger gir det et forbruk på 14,7 kWt/100km. Det er vel ganske bra.
Den er ganske mye "tørstere" på små svippturer hit og dit enn på langkjøring, merker det når kona har brukt den på jobb og litt hit og dit, kjører færre mil på en dag enn jeg har en vei til jobben og batteriprosenten er lavere enn når jeg parkerer på jobb, hun triller nesten 10 km på jobb og 10 km motbakke hjem igjen...
Ioniq er den den gjerrigste elbilen jeg har kjørt hittil. Og veldig behagelig med alle støttesystemene.
Men noe skal det alltid være; hodet stanger i taket i baksetene! Det gjør jo at man i praksis ikke kan ha voksne bak. :/
Mye av forbruket går til oppvarming av batteriet på småturer. Kan ikke huske at soulen brukte så mye i starten til oppvarming
Forbruket på varme lå mellom 0,7 og 1 kw. Synes ikke det er ille. Hadde det varmt og godt hele turen. Og så er det jo fantastisk at det blåser varmt nesten umiddelbart etter at man har startet. En sikkerhetsfaktor for småunger da man har muligheten til å sette de inn uten yttertøy. Yttertøy gjør som kjent effekten av setebelter mye dårligere!
Er det 147km rekkevidde med fulladet batteri uten klima på?
denne bilen greier en fint 17til 18 mil når det er noe mius om en ikke må ligge i 110 hele veien og det er med varme og alt på
Sitat fra: moby666 på lørdag 10. desember 2016, klokken 21:43
Mye av forbruket går til oppvarming av batteriet på småturer. Kan ikke huske at soulen brukte så mye i starten til oppvarming
Hvordan virker batterivarmeren på Ioniq?
Sitat fra: fredriks på søndag 11. desember 2016, klokken 12:35
Er det 147km rekkevidde med fulladet batteri uten klima på?
Nei, dette var etter første etappe (Holmestrand - Hokksund)
Under ser du estimert rekkevidde det start. Har ikke bilde av med/uten klima, men klimaet var satt til 21 og varmet en kald kupe.
Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. desember 2016, klokken 19:24
Sitat fra: fredriks på søndag 11. desember 2016, klokken 12:35
Er det 147km rekkevidde med fulladet batteri uten klima på?
Nei, dette var etter første etappe (Holmestrand - Hokksund)
Under ser du estimert rekkevidde det start. Har ikke bilde av med/uten klima, men klimaet var satt til 21 og varmet en kald kupe.
Takk for at du tok deg tid til å ta blide med fulladet batteri. Jeg trenger at bilen har minst 105km rekkevidde gjennom sin levetid, siden jeg skal bruke bilen til å pendle med. Så selv innenfor batterigarantien på 70% burde det holde.
Jeg er temmelig sikker på at jeg skal bestille en, selv om leveringstiden er litt kjip. Skal bare få prøvekjørt B250e før jeg bestemmer meg helt.
Hos meg har enda ikke GOM vært under 205 km
Min Gom er på 175 km på morran før jobb, og på mellom 202 og 222 km etter jobb, lettere veil til enn fra,
Og til Mercedes da husk at denne ikke kan hurtiglades, mange hadde nok hatt en B klasse istedenfor ioniq I dag hvis det hdde vært en mulighet.
Merker det godt at den vil ha litt strøm ved start. GOM går fort ned en 6-7km for hver "kaldstart" ved småkjøring. På langkjøring er det et stykke eplekake å kjøre den på 13,5kw en fin norsk vinterdag uten å prøve å kjøre supergjerrig.
mn står stdig vekk på 175 år jeg tar den men har vel aldri kommet under 180 da hvar det kalt + kørt fort på mottorvei og et pr stopp på veien
er spent på når det blir varmere i været om en kommer runt 27 til 28
Sitat fra: sven erik på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:58
mn står stdig vekk på 175 år jeg tar den men har vel aldri kommet under 180 da hvar det kalt + kørt fort på mottorvei og et pr stopp på veien
er spent på når det blir varmere i været om en kommer runt 27 til 28
Jeg kjørte en av preproduksjonsbilene (de uten varmepumpe) på 1,17 en høstdag det var tørt med temp mellom 8 og 10 plussgrader. Uten å bruke klima, stereo på 30 i volum og acc så tror jeg ned på 1 blank så absolutt skal være mulig. Blir spennende å se om noen i Norge greier å bikke 280km på sommerstid.
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:51
Og til Mercedes da husk at denne ikke kan hurtiglades, mange hadde nok hatt en B klasse istedenfor ioniq I dag hvis det hdde vært en mulighet.
Hadde kjøpt B klasse for flere måneder siden hvis den hadde hatt hurtiglader :)
Sitat fra: Inop på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:51
Og til Mercedes da husk at denne ikke kan hurtiglades, mange hadde nok hatt en B klasse istedenfor ioniq I dag hvis det hdde vært en mulighet.
Hadde kjøpt B klasse for flere måneder siden hvis den hadde hatt hurtiglader :)
Håper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:24
Sitat fra: sven erik på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:58
mn står stdig vekk på 175 år jeg tar den men har vel aldri kommet under 180 da hvar det kalt + kørt fort på mottorvei og et pr stopp på veien
er spent på når det blir varmere i været om en kommer runt 27 til 28
Jeg kjørte en av preproduksjonsbilene (de uten varmepumpe) på 1,17 en høstdag det var tørt med temp mellom 8 og 10 plussgrader. Uten å bruke klima, stereo på 30 i volum og acc så tror jeg ned på 1 blank så absolutt skal være mulig. Blir spennende å se om noen i Norge greier å bikke 280km på sommerstid.
ka er spennende jeg har greid 16 mil med imiev så sakal jeg vel greie mer en 28 på denne
SitatHåper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...
Nei, er mer den bitre introverte typen som heller troller på facebook sidene deres og ber alle bekjente som trenger e-bil tips om å styre unna ;D
Sitat fra: Inop på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:39
SitatHåper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...
Nei, er mer den bitre introverte typen som heller troller på facebook sidene deres og ber alle bekjente som trenger e-bil tips om å styre unna ;D
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:13
Sitat fra: Inop på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:51
Og til Mercedes da husk at denne ikke kan hurtiglades, mange hadde nok hatt en B klasse istedenfor ioniq I dag hvis det hdde vært en mulighet.
Hadde kjøpt B klasse for flere måneder siden hvis den hadde hatt hurtiglader :)
Håper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...
Omgrent like informativt som å spørre Renault om 40/60 baksette i ZOE: Non eller Nein alt etter som.
Første lengre test ble fra Drammensområdet til Gardermoen. Ca -2 til 0 grader. 101km. Ved ankomst stod det 110km igjen, og 55% batterikapasitet. Klima på 21 og ellers bare cruise på 90/105, men litt trafikk på en lørdag så ACC ble kjekt. Så alt i alt ganske fornøyd
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:58
Etter mine beregninger gir det et forbruk på 14,7 kWt/100km. Det er vel ganske bra.
Det er vel omtrent samme forbruk som en Leaf vil ha på samme kjøring, UTEN varme.
Med varme ville nok Leafen hatt ca 18-19 kwt/100km.
Så ja, det er bra :)
Det er tydelig at ingen av dagens biler kan måle seg med Ioniq, uansett hurtiglader eller ikke.
Kjørte Oslo - töckfors tur/retur på mandag. Startet med 100%( forvarmet) og hadde 14% ved retur i Oslo. Kjørte ca 5-10 kmt over fartsgrense, dvs endel i 120kmt (på speedometeret), men også endel rundt 80 kmt. 21 grader i bilen. Strekning totalt 20,5 mil. Utrolig fornøyd med dette.
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. desember 2016, klokken 22:03
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:58
Etter mine beregninger gir det et forbruk på 14,7 kWt/100km. Det er vel ganske bra.
Det er vel omtrent samme forbruk som en Leaf vil ha på samme kjøring, UTEN varme.
Med varme ville nok Leafen hatt ca 18-19 kwt/100km.
Så ja, det er bra :)
Det er tydelig at ingen av dagens biler kan måle seg med Ioniq, uansett hurtiglader eller ikke.
Leaf kan kjøres økonomisk så lenge en holder seg unna bakker og motorvei. Kjørte Notodden-Siljan-Tønsberg-Kongsberg-Notodden forrige helg med snittemp på -2°C. Snitt fram til Kongsberg var 14,6 med varme i bil på 21°C. Snittet økte til 15,1 etter en nervepirrende tur til Notodden rundt Bolkesjø hvor Leaf, etter 2 mil med stigning til 500 m.o.h. viste 18 km rekkevidde på GOM med 27 km igjen å kjøre. Hadde akkurat ladet til 60% på Kongsberg med 100 km på GOM og regnet med at det skulle gå glatt. Fra 500 m.o.h. og hjem gikk det derimot lite strøm og jeg endte på 56 km på GOM og 32% batteri. Som sagt Leaf og stigning er sjanseløst. Kjørte strekning Notodden-Kongsberg med Ioniq med et snitt på 14,4 uten problemer.
Sitat fra: moby666 på torsdag 22. desember 2016, klokken 00:01
Kjørte Oslo - töckfors tur/retur på mandag. Startet med 100%( forvarmet) og hadde 14% ved retur i Oslo. Kjørte ca 5-10 kmt over fartsgrense, dvs endel i 120kmt (på speedometeret), men også endel rundt 80 kmt. 21 grader i bilen. Strekning totalt 20,5 mil. Utrolig fornøyd med dette.
Va det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall.
SitatVa det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall
1.6 var da veldig høyt. På turer med rundt 0 grader ute har jeg vært nede i 1.3 med R2 dekk på originale felger.
Du kjører i ECO, ikke sant?
Sitat fra: Inop på torsdag 22. desember 2016, klokken 08:07
SitatVa det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall
1.6 var da veldig høyt. På turer med rundt 0 grader ute har jeg vært nede i 1.3 med R2 dekk på originale felger.
Du kjører i ECO, ikke sant?
Ja jag kör i ECO och frirullar så ofta det går. 1.54 va lägsta jag varit på med snittfart 75.
Neste gang du er ute og kjører kan du hente opp skjermbildet som viser hva strømmen blir brukt til og sjekke hva det er som bruker strøm.
Hvis klimaanlegget ligger på over 1 kw etter at det har varmet seg opp kan det kanskje være noe galt med varmepumpen?
Hvis klima og elektronikk ligger under 1 kw er det selve kjøringen som drar strøm og da er det kanskje bare dekk og rullemotstand som varierer fra bil til bil (i tillegg til sjåføren som trykker på gasspedalen da). Du kan jo kjenne om felgen er varm etter å ha kjørt litt i tilfelle det skulle henge på noe brems, men det tviler jeg vel på.
En ting til. Korte turer får ofte høyt gjennomsnittsforbruk siden klimaanlegget bruker masse strøm til å begynne med så hvis du skal se hva bilen bruker er det litt lengre turer som gjelder. Kupert terreng drar mer strøm enn flatt terreng og mye stopp/start drar også mye strøm.
En tur på 2-3-4 mil med jevnt tempo i 0 grader skal den klare på langt under 1,6 altså.
Sitat fra: Inop på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:48
En ting til. Korte turer får ofte høyt gjennomsnittsforbruk siden klimaanlegget bruker masse strøm til å begynne med så hvis du skal se hva bilen bruker er det litt lengre turer som gjelder. Kupert terreng drar mer strøm enn flatt terreng og mye stopp/start drar også mye strøm.
En tur på 2-3-4 mil med jevnt tempo i 0 grader skal den klare på langt under 1,6 altså.
Klima går ner till ca 0.7kw efter 10min eller så. Ska göra ett test där jag nollställer förbrukningen efter bilen blitt riktigt varm och sedan testa. Kör oftast korta sträckor, ca 2-3mil åt gången och ordentligt kuperat.
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 22. desember 2016, klokken 06:41
Leaf kan kjøres økonomisk så lenge en holder seg unna bakker og motorvei. Kjørte Notodden-Siljan-Tønsberg-Kongsberg-Notodden forrige helg med snittemp på -2°C.
Som sagt Leaf og stigning er sjanseløst. Kjørte strekning Notodden-Kongsberg med Ioniq med et snitt på 14,4 uten problemer.
Det der er nedi sør en eller annen plass så det sier meg ikke mye, hverken om topografi, fartsgrense eller avstand..
Uansett,
Gjenomsnittsforbruk i display i Leaf er ikke pålitelig, spesielt på korte turer.
Bakker er ikke så farlig, så lenge det går ned på den andre siden, altså den totale høydeforskjellen er liten.
Alle kjøretøy vil ha høyere forbruk i motbakke, da alle følger fysikkens lover (potensiell energi).
Regen virker å være rundt 90% effektiv så forskjellen mellom flat veg og berg og dalbane er faktisk liten.
Jeg har gjort flere tester med min Leaf (har delt alt i div. tråder i Leaf-delen av forumet).
Mest økonomisk er jevn hastighet (uansett topografi).
Drepen for rekkevidde er ujevn hastighet, høy hastighet, kaldt vær (høyere luftmotstand i kaldt vær, mer strøm til varme, batteri yter mindre).
Med Ioniq's relativt lave vekt og lave cd er det vel forventet at den har ca 30% lavere forbruk enn Leaf.
Jeg ligger på gjennomsnittlig 4,5-4,7 nå etter jeg har hatt bilen litt og ikke kjører med acc da den ikke greier lik økonomi som jeg gjør, jeg har piggdekk med uorginale felger, bestandig 23 grader I kupe, kjører I eco og er ingen sinke ligger 10-15 over grensa etter speedo, ca 5 til 10 over reelt, men jeg har ikke sjangs til å komme noe lavere å jeg gidder ikke sitte med topplue og polvotter. men jeg også ser at på korte svippturer så går forbruket opp noe voldsomt.
Sitat fra: Jorgen86 på fredag 23. desember 2016, klokken 07:56
Jeg ligger på gjennomsnittlig 4,5-4,7 nå etter jeg har hatt bilen litt og ikke kjører med acc da den ikke greier lik økonomi som jeg gjør, jeg har piggdekk med uorginale felger, bestandig 23 grader I kupe, kjører I eco og er ingen sinke ligger 10-15 over grensa etter speedo, ca 5 til 10 over reelt, men jeg har ikke sjangs til å komme noe lavere å jeg gidder ikke sitte med topplue og polvotter. men jeg også ser at på korte svippturer så går forbruket opp noe voldsomt.
Blir det ikke voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??
På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
Til temaet realistisk rekkeviddetest:
TeslaBjørn har testet Ioniq t/r Oslo-Trondheim (!) under krevende vinterforhold. Han har kjørt Hyundaien som en vanlig bil, og konkluderer med at vinterrekkevidde er 160 km, dvs best i klassen. Han setter også ny rekord i bruk av ordet "impressive" ;D
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:57
Til temaet realistisk rekkeviddetest:
TeslaBjørn har testet Ioniq t/r Oslo-Trondheim (!) under krevende vinterforhold. Han har kjørt Hyundaien som en vanlig bil, og konkluderer med at vinterrekkevidde er 160 km, dvs best i klassen. Han setter også ny rekord i bruk av ordet "impressive" ;D
Her er videoen
https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU
Ingen kan si at han sparekjørte nei, og det må jo omtrent være noe av de verste forhold man kan ha for en elbil. Slaps/snø, underkjølt regn, så han måtte på slutten stoppe hver time fordi hele bilen iste ned av underkjølt regn og vindusviskere etc måtte tines opp (det gjaldt alle bilene på veien, også fossil).
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Sitat fra: Jorgen86 på fredag 23. desember 2016, klokken 07:56
Jeg ligger på gjennomsnittlig 4,5-4,7 nå etter jeg har hatt bilen litt og ikke kjører med acc da den ikke greier lik økonomi som jeg gjør, jeg har piggdekk med uorginale felger, bestandig 23 grader I kupe, kjører I eco og er ingen sinke ligger 10-15 over grensa etter speedo, ca 5 til 10 over reelt, men jeg har ikke sjangs til å komme noe lavere å jeg gidder ikke sitte med topplue og polvotter. men jeg også ser at på korte svippturer så går forbruket opp noe voldsomt.
For min del liker jeg og sitte uten jakke og ha det varmt og godt når jeg kjører, 23 kan til tider bli litt kaldt etter min mening, men vi er jo alle forksjellige, hender jeg skrur ned hvis kona klager ;) Er nok yrkesskade etter x antal år vogntogkjøring, treskoa I stigtrinnet og t-skjorte varme I hytta... ;D
Blir det ikke voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??
På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
Dear overseas neighbours,
I already tried to collect some data on real world range and efficiency numbers for the Ioniq EV in some other forums for some time, such as https://speakev.com/threads/hyundai-ioniq-electric-range.21219/page-5 (https://speakev.com/threads/hyundai-ioniq-electric-range.21219/page-5) and http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/1746-electric-range-7.html (http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/1746-electric-range-7.html).
Now, to make a good start with 2017 I made a Google Sheet to collect experienced ranges or efficiency numbers in a more systematic manner. Everybody can use the link
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qWBNTSDmwD53NUSq66dJdlm_QMRwrj9K6d8OYZGMhMQ/edit#gid=572231120 (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qWBNTSDmwD53NUSq66dJdlm_QMRwrj9K6d8OYZGMhMQ/edit#gid=572231120)
to add rows with his or her experiences with range or efficiency numbers, together with some background info, for example on temperature and speed. Note that real ranges are meant, not the car's displayed expected ranges.
Based on such data we can get a better idea of the car's real world efficiency and range and do some analysis and prediction, for example, of the type I did in some of the above forums.
Have a good year, with more EV and less ICE km's!
Jan
Heiloo, The Netherlands
Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.
Det var høyt forbruk, selv med -22. Ser ut som bilen klarer 12 mil i -22 da?
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Blir det ikke voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??
På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
23 på klimaen i en elbil vil jeg sammenligne med 18-19 i en bil med forbrenningsmotor...
Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.
Interessant . Jeg kjørte nesten 14 mil i går med min Soul også en del motorvei og varme på vanlig. Kom hjem med 9%
Ser at jeg ikke kan måle meg med Ioniq men er allikevel fornøyd.
Hadde Soul tidligere og det virker som IONIQ går ca 5 mil lengre enn Soul uansett årstid. Klarte såvidt 20 mil på sommeren med Soul, og tror jeg skal klare 25 mil med IONIQ. I går hadde nok Soulen klart 10 mil på den ruten jeg kjørte ( i det tempoet)
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:09
Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.
Interessant . Jeg kjørte nesten 14 mil i går med min Soul også en del motorvei og varme på vanlig. Kom hjem med 9%
Ser at jeg ikke kan måle meg med Ioniq men er allikevel fornøyd.
På min 3. dag med Ioniq kjørte jeg fra Bærum til Nydalen, times pause, så til Fagerdtrand på Nesodden. Etter et par timer der kjørte jeg tilbake til Bærum via Oslofjordtunnelen. Ca 135km, -3/-4 grader ute, 110 på motorvei et par mil, så sport mode på småveiene. Vanlig mode site turen hjem.
Da hadde jeg litt over 50km igjen stod det.
PS varme på 22, ratt og sete varme litt av og på.
Aldri hatt elbil før
Sitat fra: gr på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:03
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Blir det ikkxe voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??
På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
23 på klimaen i en elbil vil jeg sammenligne med 18-19 i en bil med forbrenningsmotor...
Da har vi forskjellige preferanser forstår jeg. 23 grader i Ioniq er alt for varmt for meg. 18-19 i de fleste fossilbiler er for kaldt. Unntaket er på de varmeste soldagene i året. Har du prøvd Ioniq selv, eller mener du at alle elbiler har samme varmeapparat?
Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Det var høyt forbruk, selv med -22. Ser ut som bilen klarer 12 mil i -22 da?
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.
22 blå er jæklig tøft for batterier. 120km i den temperaturen syns jeg er veldig bra. Ingen andre sammenlignbare biler hadde nærmet seg 100km i samme temp, det er jeg rekativt sikker på.
Med 22 kalde og 19 grader (Driver only) i kupeen viste min rekkeviddemåler 14,8 mil begge morgener da jeg startet til jobb. Noe jeg er overbevist om stemmer med god margin basert på hva jeg forbrukte de to dagene kaldværet sto på.
Kjøringa foregår 50/50 på dårlig, svingete og høyst kupert fylkesvei og innfartsvei til Tromsø.
Dere som har kjørt i -2x grader: hadde dere varmet batteriet opp mens bilen sto til lading, eller startet dere med kaldt batteri?
Vet ikke helt hvordan den funker på Ioniq, men på Tesla kan man varme opp batteriet til 12-15C mens man er plugget inn. Hvis man ikke forvarmer batteriet, men starter med kaldt batteri vil bilen fyre opp en batterivarmer på inntil 6KW når man kjører (forutsatt at Range Mode er ON) som gir et heftig forbruk i starten av en tur i kulda.
Batterivarme er fint, men det er viktig å forstå hvordan den virker for oppnå god rekkevidde vinterstid.
Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Det var høyt forbruk, selv med -22. Ser ut som bilen klarer 12 mil i -22 da?
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.
I included the numbers for these two cases in the Google Sheet at https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qWBNTSDmwD53NUSq66dJdlm_QMRwrj9K6d8OYZGMhMQ/edit#gid=0 (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qWBNTSDmwD53NUSq66dJdlm_QMRwrj9K6d8OYZGMhMQ/edit#gid=0)
I took an estimation of 95 km/h for your average speed, moby666, is that correct?
At what temperatures did you do the charging, and, indeed, was the battery heated by the Battery Conditioning system just before the driving?
Sitat fra: Emil Nyström på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:53
Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.
Första testet jag ser i riktig kyla. Du skriver att bilen knappt var varm efter förvärmning.
Hade du kunnat påverka förvärmningen så att den varit varmare?
Hur var det under själva körningen blev bilen ordentligt varm då?
Gärna lite mer info om hur bilen beter sig när det är riktigt kallt(jag bor i Umeå).
Sitat fra: jannetimgren på lørdag 07. januar 2017, klokken 19:02
Sitat fra: Emil Nyström på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:53
Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.
Första testet jag ser i riktig kyla. Du skriver att bilen knappt var varm efter förvärmning.
Hade du kunnat påverka förvärmningen så att den varit varmare?
Hur var det under själva körningen blev bilen ordentligt varm då?
Gärna lite mer info om hur bilen beter sig när det är riktigt kallt(jag bor i Umeå).
Bor i Sundsvall själv. Hade ju en riktigt kall vecka här nu, va spännande att se hur den klarar kylan.
Har man bilen i varmgarage så blir nog räckvidden avsevärt längre. Problemet är att förvärmningen är för klen för att få upp tempen på hela bilen. Främst batteriet är ju ett par hundra kilo som ska komma upp i temp. Det tar ca 30min för att stabilisera effekten för värmen. Den landar då på ca 2.5kw vid den tempen i 90-100kmh. Det jobbiga är att första 20min låg den på 5-6kw. Dvs ca 2kwh försvinner till uppvärmning. Ska ta en långtur till Stockholm nästa helg så får vi se vad man kommer ner i för förbrukning. Jag lider av att jag nästan aldrig kör längre än 2-3mil å då är uppvärmning en stor förbrukare.
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. januar 2017, klokken 20:38
...
Vet ikke helt hvordan den funker på Ioniq, men på Tesla kan man varme opp batteriet til 12-15C mens man er plugget inn. Hvis man ikke forvarmer batteriet, men starter med kaldt batteri vil bilen fyre opp en batterivarmer på inntil 6KW når man kjører (forutsatt at Range Mode er ON) som gir et heftig forbruk i starten av en tur i kulda.
...
Batterivarmeren i Tesla aktiveres hvis Range Mode er OFF.
[/quote]
Bor i Sundsvall själv. Hade ju en riktigt kall vecka här nu, va spännande att se hur den klarar kylan.
Har man bilen i varmgarage så blir nog räckvidden avsevärt längre. Problemet är att förvärmningen är för klen för att få upp tempen på hela bilen. Främst batteriet är ju ett par hundra kilo som ska komma upp i temp. Det tar ca 30min för att stabilisera effekten för värmen. Den landar då på ca 2.5kw vid den tempen i 90-100kmh. Det jobbiga är att första 20min låg den på 5-6kw. Dvs ca 2kwh försvinner till uppvärmning. Ska ta en långtur till Stockholm nästa helg så får vi se vad man kommer ner i för förbrukning. Jag lider av att jag nästan aldrig kör längre än 2-3mil å då är uppvärmning en stor förbrukare.
[/quote]
Ok, tack för infon Emil. Jag har beställt en Electric, men får den inte förrän April, så jag kan inte testa funktionerna själv. Men vad jag förstår så kan man inte styra förvärmingen själv, den styrs automatiskt, och då räcker inte värmen till när det blir riktigt kallt.
Frågan är om man inte skulle montera någon sorts kupevärmare som hjälper till vid riktig kalla temperaturer (när bilen är kopplad till 220v förstås).
Mvh Janne