Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: rsomby på fredag 02. desember 2016, klokken 15:28

Tittel: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: rsombyfredag 02. desember 2016, klokken 15:28
Hva får jeg av ladefart på 3 fas - 230v ?

Holder på med en oppgradering til 3 fas i huset (230v) for å få mer effekt totalt og lurer på om jeg kan ha nytte av 3 fas frem til garasjen. Har en 25amp 1 fas der i dag. Har også en "kirkebø-lader" med type2.
Trenger også å få ladet en MB ED på samme punktet.

Noen tips for en som ikke helt har oversikten over den beste løsningen?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Muffinmanfredag 02. desember 2016, klokken 16:55
Hva du får av effekt kommer an på hva kursen er sikret med. Har du dobbeltlader med 2,5 - fas får du 8,5kW. Har du enkellader får du ingen økning i forhold til 32A enfase. Med 25A 2,5 - fas får du 6,6kW, uavhengig av dobbel/enkellader.

Dette forutsetter at Kirkebø-boksen din støtter trefase, da kan den kobles i slik konfigurasjon. Er det en enfaseboks får du bare enfase fra den.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: HKSfredag 02. desember 2016, klokken 17:08
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. desember 2016, klokken 16:55
Hva du får av effekt kommer an på hva kursen er sikret med. Har du dobbeltlader med 2,5 - fas får du 8,5kW. Har du enkellader får du ingen økning i forhold til 32A enfase. Med 25A 2,5 - fas får du 6,6kW, uavhengig av dobbel/enkellader.
I signaturen til rsomby står det at han har en Model S 90D levert i september i år, da er det høst sannsynlig en facelift bil.

Da trenger han å ha valgt "oppgradert lader" (16,5 kW) får å kunne lade 8,5 kW på en "3-fas 230V".
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: KjellGlørdag 10. desember 2016, klokken 22:50
I hvilken konfigurasjon får en 16,5 kW ut av en "oppgradert lader", ikke 12,75 kW?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: sjokomelksøndag 11. desember 2016, klokken 00:18
Sitat fra: KjellG på lørdag 10. desember 2016, klokken 22:50
I hvilken konfigurasjon får en 16,5 kW ut av en "oppgradert lader", ikke 12,75 kW?
400V 24A 3-fas. Som man egentlig kun får fra 400V 32A 3-fas ladepunkter.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdafredag 16. desember 2016, klokken 19:18
Har kjøpt X60D uten "oppgradert lader", er det dumt på 60?
Hjemme har jeg ferdig opplegg på 3 fas - 230v og har lest her at det vil gi meg 1,15 ganger bedre lading hjemme med oppgradert lader, så det er ikke verdt prisen (12,900)
Men når man er på tur er det da mye å hente på å kjøpe oppgradert lader?
Håper å få bilen neste uke mandag eller tirsdag og må bestemme meg for om jeg ønsker oppgradert lader.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 16. desember 2016, klokken 19:19
Lite verdi i bedre lader nå. Liten effektøkning og høy pris.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Muffinmanfredag 16. desember 2016, klokken 19:21
På tur vil du vel uansett helst bruke supercharger eller chademo, og da har ikke ombord-laderen noen betydning. Ville heller lagt pengene i et chademo-adapter, det er rimeligere enn den oppgraderte laderen og tre ganger så raskt.  AC-lading med den innebygde laderen er mest egnet til lading på destinasjon eller hjemme.

Hvis kursen du skal lade på er 32A vil du ikke få noen økning med standardladeren på 2,5-fas, men om den er sikret med f.eks. 25A vil du få økning på 15,7% uansett :)
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdafredag 16. desember 2016, klokken 19:58
Jeg har sikring på 32A til den kursen jeg skal bruke, mener du jeg vi få alt tilgjengelig strøm til lade med uten å oppgradere da?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdafredag 16. desember 2016, klokken 19:59
se bilde
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Muffinmanfredag 16. desember 2016, klokken 20:29
Nei, med 32A får du samme effekt på 2,5 fase som på 32A enfase med standardladeren. Men du får dine 15,7% ekstra på noe lavere strømstyrker. Med andre ord, ikke noe å hente på 2,5 fase med standardlader på denne kursen.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebofredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 20:29
Nei, med 32A får du samme effekt på 2,5 fase som på 32A enfase med standardladeren. Men du får dine 15,7% ekstra på noe lavere strømstyrker. Med andre ord, ikke noe å hente på 2,5 fase med standardlader på denne kursen.

Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser. Fordelen (med standardlader) er at man ikke belaster sikringen 100% (maks strømtrekk på felles faseleder er under 28A) samt at man får en jevnere fasebelastning (2x16A istedenfor 1x32A). Så det er smart å koble opp 3-fase selv om man ikke får raskere lading av det.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdafredag 16. desember 2016, klokken 21:40
så hva mener du er den beste løsningen i mitt tilfelle?
Tesla veggboks?
Blå 230v 3-fase 32A stikk?
Blå 230v 1-fase 32A stikk?
Andre som bør vurderes?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Muffinmanfredag 16. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebolørdag 17. desember 2016, klokken 01:21
Sitat fra: Hovda på fredag 16. desember 2016, klokken 21:40
så hva mener du er den beste løsningen i mitt tilfelle?
Tesla veggboks?
Blå 230v 3-fase 32A stikk?
Blå 230v 1-fase 32A stikk?
Andre som bør vurderes?

Du har alt en kurs, hva er den terminert i?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebolørdag 17. desember 2016, klokken 01:22
Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.

Jeg kaller det "2-fase lading". Korrekt nok og greit å skille fra 1-fase og 3-fase lading.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: KjellGlørdag 17. desember 2016, klokken 10:32
Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.

Jeg forsøker meg med "V-kobling", "V-faselading" eller "V-lading". Har ikke sett dette andre steder. Uttrykket antyder hvordan to laster kobles i V mot én felles faseleder. Videre er det lett å si, lettere enn f.eks. "2/3-delslading" som kunne vært et alternativ.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: KjellGlørdag 17. desember 2016, klokken 11:12
Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
Å kalle det "2,5"-fase blir feil, det er lading på 2 av 3 faser.
Mange er har nok fått det med seg, men synes man må kalle det noe enklere enn "lading på 2 av 3 faser". Det vil uansett ikke gi mer mening enn "2,5 fase" uten en viss innsikt i elektroteknikken.  For min del handler det om å velge et begrep som skiller seg fra "trefase" og som er lett å kjenne igjen.

Jeg forsøker meg med "V-kobling", "V-faselading" eller "V-lading". Har ikke sett dette andre steder. Uttrykket antyder hvordan to laster kobles i V mot én felles faseleder. Videre er det lett å si, lettere enn f.eks. "2/3-delslading" som kunne vært et alternativ.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdalørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 01:21
Sitat fra: Hovda på fredag 16. desember 2016, klokken 21:40
så hva mener du er den beste løsningen i mitt tilfelle?
Tesla veggboks?
Blå 230v 3-fase 32A stikk?
Blå 230v 1-fase 32A stikk?
Andre som bør vurderes?

Du har alt en kurs, hva er den terminert i?

Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebolørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdalørdag 17. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebolørdag 17. desember 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?

Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A.

Med dobbeltlader/utvidet lader får du 15% raskere lading. Teslaen vil trekke 2x18,5A, til sammen 37A effektivt eller 8,5kW.

Dette får du kun med ladetstasjon, blått CEE-støpsel + UMC gir bare mulighet for 1x32A (7,4kW).
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: KjellGlørdag 17. desember 2016, klokken 17:35
"Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A."

Hvorfor kan en ikke oppnå 15% ekstra her? Alternativt, får en fordelt lasten med enkeltlader?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdalørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?

Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A.

Med dobbeltlader/utvidet lader får du 15% raskere lading. Teslaen vil trekke 2x18,5A, til sammen 37A effektivt eller 8,5kW.

Dette får du kun med ladetstasjon, blått CEE-støpsel + UMC gir bare mulighet for 1x32A (7,4kW).

Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Thor2014lørdag 17. desember 2016, klokken 19:41
7,4kw
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebolørdag 17. desember 2016, klokken 19:44
Sitat fra: KjellG på lørdag 17. desember 2016, klokken 17:35
"Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A."

Hvorfor kan en ikke oppnå 15% ekstra her? Alternativt, får en fordelt lasten med enkeltlader?

Lasten fordeles på 2 delladere, og disse er (med enkeltlader) begrenset til 16A hver. Kursen kan levere 18,5A men det krever da dobbeltlader (hver dellader på bil med dobbeltlader takler 32A).

Lasten blir fordelt like bra med enkeltlader og dobbeltlader.

Har man en 25A kurs er det null fordel med enkeltlader, siden bilen da vil lade med 2x14,5A og 14,5<16.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebolørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdalørdag 17. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: jkirkebolørdag 17. desember 2016, klokken 22:52
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.

Bare vær obs på at om stikket står utsatt for vær og vind bør du prøve å lage noen slags beskyttelse rundt/over "kladden" på UMC. UMC har vist seg å ikke være spesielt holdbar om den hele tiden henger ute i regnet.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: Hovdasøndag 18. desember 2016, klokken 10:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 22:52
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.

Bare vær obs på at om stikket står utsatt for vær og vind bør du prøve å lage noen slags beskyttelse rundt/over "kladden" på UMC. UMC har vist seg å ikke være spesielt holdbar om den hele tiden henger ute i regnet.

Det skal jeg nok få til, tenker jeg modifiserer en plastboks eller flaske.

Eller har noen et tips til en god løsning som er testet? (send gjerne med et bilde eller to)
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: pers1tirsdag 27. desember 2016, klokken 02:03
Jeg laget for min egendel ett excel ark for alle elbiler og ladetid på forskjellige kurser. Her er utdrag.
Tittel: Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
Skrevet av: kodaxtirsdag 03. desember 2019, klokken 15:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. desember 2016, klokken 21:28
...
Fordelen (med standardlader) er at man ikke belaster sikringen 100% (maks strømtrekk på felles faseleder er under 28A) samt at man får en jevnere fasebelastning (2x16A istedenfor 1x32A). Så det er smart å koble opp 3-fase selv om man ikke får raskere lading av det.
Hvorfor er det en fordel å ikke belaste en sikring 100% og få en jevnere fasebelastning? Er ikke sikringene konstruert for å bli belastet på den måten? Vil de gå fortere i stykker, og er det evt brannfare?