Elbilforum.no
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Elektrolytt på fredag 18. november 2016, klokken 16:00
Vurderer å bytte ut min samboers 15 år gamle bensinslukende VW med en elbil.
Rekkevidde er ikke det viktigste kriteriet, siden vi har Tesla til alle langturer.
Men hun SKAL HA mulighet til å forvarme bilen via app (uten at den står på lading).
Hvilke bilmodeller i golf-klassen er det som har fungerende app-styring av forvarming?
Har ikke EL-Golf dette? Regner også med at BMW i3 har det, men her kan jeg ikke garantere noe. Ellers er jo Hyundai veldig populær for tiden :)
Sitat fra: Nasatech på fredag 18. november 2016, klokken 16:47
Har ikke EL-Golf dette? Regner også med at BMW i3 har det, men her kan jeg ikke garantere noe. Ellers er jo Hyundai veldig populær for tiden :)
Ioniq har ikke app (i hvert fall ikke ennå). Nissan Leaf har, og kan starte forvarming uten kabel, så lenge vi har hatt vår har appen vært stabil, om enn litt treg. Før var det litt kluss med den.
Kan de (nyere) B-klassene med app starte forvarming uten å være plugget inn?
BMW i3 (ps: kun 4-seter) har gode funksjoner for appstyrt forvarming. Man kan definere flere faste tidspunkt på valgte dager.
Sitat fra: JorgenM på fredag 18. november 2016, klokken 18:23
BMW i3 (ps: kun 4-seter) har gode funksjoner for appstyrt forvarming. Man kan definere flere faste tidspunkt på valgte dager.
...uten å være plugget i veggen ;D
Mercedes-Benz B-class 2017 har forvarming med og uten å være plugget inn hvis du bruker web-app. Det er også Apple app tilgjengelig men den har mye mindre muligheter.
Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
Må si at for min del hadde det vært en stor pluss å kunne sette på forvarming/kjøling uten at bilen er plugget i en stikk kontakt. Definitivt noe jeg har lyst på neste gang jeg skal kjøpe elbil.
Du kan flytte BMW i3 over til "Ja"-kategorien. Forvarming fungerer strålende fra app, uavhengig av om bilen er plugget i eller ikke. Dette gjelder da forvarming av kupeen. Du kan også forvarme batteriet ved bruk av app, men det krever at bilen er plugget i, og at avreisetidspunktet settes minst 3 timer frem i tid.
Det finnes for øyeblikket to ulike apper du kan bruke med i3, iRemote og BMW Connected. Begge kan brukes til bl.a. forvarming av bilen.
Til sist kan du også styre forvarming fra nettet på Connected Drive siden til BMW:
Pent laget
Når det gjelder Leaf, er det visse forutsetninger:
Appen er avhengig av at bilen har carwings. Dvs at bilen har datakommunikasjon mot en skytjeneste hos Nissan. Europeiske biler har sim-kort for Europa og USA-biler har sim-kort for usa, og de har abonnement for 5 år. De billigste modellene har ikke carwings.
Alternativer til app:
-Tidssinnstillt varme.
-Webasto-anlegg med fjernkontroll.
I e-up og e-golf kan du selv velge om bilen skal kunne varmes opp uten tilkoblet ladeledning. Men VW sliter fortsatt med stabiliteten på nett-systemet sitt.
Oppdatert liste over biler som kan forvarmes uten innplugget stikkontakt:
Ja: BMW I3(30min), Renault Zoe(kun 5 min), Mercedes B Electric(?), Nissan Leaf(15 min), E-golf(15 min), E-Up(15min), Opel Apmera og Tesla model S(30 min)
Kanskje: Ford Focus Electric.?
Nei: Hyundai Ioniq, Kia Soul, Trillingene.
Zoe har app som kan forvarme uten tilkoblet strøm.
Sikker på at Focus ikke har det også?
Takk for mange gode tilbakemeldinger her :)
Tenker vi konsentrerer oss om å prøvekjøre bilene som har denne muligheten.
Kanskje noen vet om bilene som ikke har app-styring kan programmeres med tidsstyrt oppvarming? (uten tilkoblet ladestrøm)
Hei
Listen er nok den samme. Men har flyttet opp Ford Focus på kanskje. I den norske brosjyren står det at den skal være tilkoplet, men i en annen artikkel ser det ut som den kan brukes uten strøm tilkobling:
https://transportevolved.com/2015/02/04/how-to-preheat-your-ev-this-winter/
Think Classic har i alle fall muligheten for to fast programmerte timere (men er vel neppe en reell kandidat likevel?) :)
Soul har to timere for oppvarming tilkoblet
Zoe kan kun forvarme 5 minutter som det står i listen, Med tilkobling kan den vel forvarme lenger?
Leaf kan holde det gående i 15 uten tilkobling og 2 timer med
Tesla Model S stopper forvarming etter 30 minutter uavhengig av om den er tilkoblet eller ikke
Hvordan er det med de øvrige?
Jeg kunne ikke unngå å lese denne tråden uten å mimre litt.
I-Miev 2012- (de andre trillingene har ikke denne) fjernkontroll med uttrekkbar antenne for å forvarme/kjøle/lade. Med denne kunne man til og med fjernstyre varmetrådene i bakruta! Men den virket ikke uten strømtilkobling.
Rett fra restelageret etter en James Bond film fra 60 tallet ;D
Etter å ha forvarmet BMW i3 hver dag i et halvt år, har jeg kommer til følgende konklusjon: Den fungerer veldig bra. Den fungerer hver gang, uansett om bilen står i underjordisk parkeringsanlegg, eller midt i sentrum. Den fungerer også uavhengig om bilen lader eller ei.
MEN, man kan ikke velge innstilt kupé temperatur på forhånd. For meg betyr det egentlig ingenting, er det kaldt ute blir bilen varm - og motsatt.
Det fungerer også helt fint på vår e-golf. Både med eller uten tilkoblet kabel.
Du kan stille inn temperatur og starte varmetråder i front/bakrute.
Flere opplever stabilitetsproblemer men det har ikke jeg opplevd. Forvarmer i 15 min uten tilkobling.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 22. november 2016, klokken 19:37
Zoe kan kun forvarme 5 minutter som det står i listen, Med tilkobling kan den vel forvarme lenger?
Leaf kan holde det gående i 15 uten tilkobling og 2 timer med
Tesla Model S stopper forvarming etter 30 minutter uavhengig av om den er tilkoblet eller ikke
Hvordan er det med de øvrige?
BMW i3 lar forvarming gå i 30 min uten timer. På sommeren kjøler den i stedet hvis det var noen tvil om det, derav "klimatisering".
Med tidsinnstilt timer tilkoblet strøm starter klimatisering 3 timer før, med intervaller for å få batteriet i rett temperaturleie. Klimatisering fortsetter ~10 minutter etter at avreisetidspunkt er passert.
Denne snart ett år gamle oversikten er nedslående aktuell, og viser hvor få elbiler som har kommet i salg siste 12 måneder:
Sitat fra: lfc4ever på søndag 20. november 2016, klokken 11:09
Oppdatert liste over biler som kan forvarmes uten innplugget stikkontakt:
Ja: BMW I3(30min), Renault Zoe(kun 5 min), Mercedes B Electric(?), Nissan Leaf(15 min), E-golf(15 min), E-Up(15min), Opel Apmera og Tesla model S(30 min)
Kanskje: Ford Focus Electric.?
Nei: Hyundai Ioniq, Kia Soul, Trillingene.
Selv spørsmålstegnet ved Focus Electric er fortsatt aktuelt. Dvs.: Eksisterer bilen egentlig?
App-styrt kondisjonering av elbil bør være et krav til alle elbiler som skal selges i Norge. (Hyundai og Kia: Hei, hei til dere.)
Tror Ae bare varmer i 20 minutter av gangen ( men bruker det bare i noen få minutter selv da det holder lenge)