Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: blazius på mandag 14. november 2016, klokken 18:44
Hei!
Jeg har bil med type1-kontakt. Flere steder har jeg tilgang på ladestasjoner med type2-kontakt på kabel. Noe sjeldnere har jeg tilgang til type2-ladestolper.
Har skaffet meg en ladekabel for 16A med type2 i den ene enden og type 1 i den andre. Har prøvd å bruke denne mellom en type2-kabel og bilen, men ingenting skjer. Har ikke prøvd på type2-stolpe ennå.
Er det jeg som gjør noe feil, eller prøver jeg å gjøre noe som ikke vil fungere?
Ladekabelen din er designet for å hindre bruk som skjøtekabel. Dermed vil ikke dette fungere.
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. november 2016, klokken 19:13
Ladekabelen din er designet for å hindre bruk som skjøtekabel. Dermed vil ikke dette fungere.
Selger ikke du en overgang som vil fungere?
Jo, men overgangen som ble bygget på bestilling for bruk sammen med en Tesla Can møtte en del PES og er derfor fjernet fra nettbutikken vår.
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. november 2016, klokken 23:30
Jo, men overgangen som ble bygget på bestilling for bruk sammen med en Tesla Can møtte en del PES og er derfor fjernet fra nettbutikken vår.
Oversatt: Du solgte en overgang som standarden eksplisitt ikke tillater, og som sikkert ikke var CE-godkjent.
Bra du fjerner sånt da.
Her er det en kabel som går motsatt vei, men det går sikkert ann å spekke og få det man vil ha:
https://www.aliexpress.com/item/Electric-car-charger-Type-1-J1772-to-Type-2-EV-Electric-Vehicle-Charging-Adapte-Cable-length/32722144704.html
Skal man gjøre noen lure triks, så gjelder det å gjøre seg kjennt med IEC 62196, og ta en risiko-vurdering om man vil ha en sånn løsning eller ikke.
Sikkerhetsmessit må man vurdere farer: Man må passe på at det ikke er fare for overbelastning, eller at det er berøringsfare, eller andre farer.
Man må også vurdere om en sånn løsning vil fungere.
For at det skal fungere, må kablinga lages så evse får signal fra bilen, nå pluggen settes i, for den gir ikke spenning ut, før det er gjort.
Dette demonstrerer hvor korttenkt det er å investere i ladebokser med fast kabel.
Det er korttenkt å investere i ladeboks med type 1 kabel. Tviler på om det kommer nye biler i salg med type 1 i Europa mere. Ioniq kom nå med type 2 / CCS.
Eller hvor uheldig reglene kan slå ut.
Vi har brukt flere titusener for å CE godkjenne / merke storselgeren vår Type2 til Schuko overgang (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler), mens salgsvolumet på denne rett og slett ikke rettferdiggjør en slik utgift.