Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: Ampéreson på Mandag 14. November 2016, klokken 12:29

Tittel: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: AmpéresonMandag 14. November 2016, klokken 12:29
På min P85+ fra April 2014 hører jeg de typiske lydene av en foring som har gått i hjulopphenget foran. Mer speifikt fra stabilisatorstaget eller en av tilkoblingene, uten at jeg har vært under å sett. Er det noen andre som har erfaring med foringer som går på sin Tesla. Minner om at jeg har + pakken med stivere foringer som var tilgjengelig på den tiden.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: VeggenMandag 14. November 2016, klokken 12:45
Samme på min 2013 P85+, klunkelyder over smådumper.
Ble tatt på garanti, høyre stab stag link og begge nedre armer ble byttet, tyst og tight nå.

Delenr:
FR SUSP STABAR LINK RH (6008915-00-A)
FR SUSP AFT LINK ASSY (1048951-00-B)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: BredeMandag 14. November 2016, klokken 12:56
Mistenker gåen foring på vår P85 også, typisk stabstag-klunk over fartsdempere og i veihull.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: anessMandag 14. November 2016, klokken 13:31
Fikk byttet på begge sider foran for en måneds tid siden, "Link-Sway Bar-Front Pair" ble byttet.

Hadde klunk over hver minste dump før bytte, høres helt fint ut etter bytte.

Min bil er en standard S85, levert desember 2014.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: AmpéresonMandag 14. November 2016, klokken 15:45
Takk for svar. Skal ringe de å be dem fikse.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: SkjøteledningMandag 14. November 2016, klokken 16:19
70D, nov. 15, 40.000 km. Høres ut som "bag of bones" når jeg kjører over fartsdumper, flaut. Tok en tur innom Tesla Skøyen, fikk med tekniker og han fikk høre på horrorshowet, konstaterte at det swaybars(stabilisatorstag), blir tatt på garanti i des. samtidig med sørvis.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: lunitiksMandag 14. November 2016, klokken 17:41
Elsker metaforene @Skjøteledning
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: SkjøteledningMandag 14. November 2016, klokken 19:59
Har en P85 lenger ned i gata med sirkelsag DU, så har vi lydene i min.
Naboene må begynne å lure på om vi har et freak show gående. Mangler bare killer clowns sightings så har vi ny episode av american  horrorshow.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: morpheosMandag 14. November 2016, klokken 20:09
Hadde lignende fremme på min P85+; mye godt en "klu-klunk"-lyd eller hva man skal kalle det.

Link-Sway Bar-Front-RH var synderen, ble byttet på garanti.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: HodetelefonerTirsdag 15. November 2016, klokken 06:55
Helt normalt at dette slites fort på tunge biler. På xc90n byttet jeg så ofte at jeg byttet ut til endeledd med gjenge stang imellom.. De holdt mye lengre. I tillegg så kunne jeg justere høyden. Kjekt for de som alltid kjører på LOW etc.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanTirsdag 15. November 2016, klokken 08:51
Ryker det så tidlig er det underdimensjonert, feilprodusert eller feilkonstruert. Det blir å snu ting på hodet å si at det skal ryke ofte fordi bilen er tung. Det riktige er at alt må dimensjoneres etter lastvirkningene det påføres slik at levetiden havner innenfor ønsket intervall.

Endeledd med gjengestang? Nå har ikke jeg sett et slik stag uten gjenger. Det er jo slik man justerer spissingen foran. Hvordan man justerer høyden ved hjelp av disse må du nesten forklare. Uten at jeg vet hvilken utgave av XC90 du hadde så er det godt kjent at et par-tre årsmodeller av disse var noen skikkelige reklamasjonsbomber.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: VeggenTirsdag 15. November 2016, klokken 09:12
Uten at jeg vet hvilken utgave av XC90 du hadde så er det godt kjent at et par-tre årsmodeller av disse var noen skikkelige reklamasjonsbomber.

Liten avsporing:
Var på omvisning for en tid tilbake på fabrikken på Raufoss som lager understellsdeler for bl.a. XC90.
Jeg la merke til underveis at bærekulene på XC90 delene var veldig flott polert og kommenterte dette til vår omviser. Han kunne fortelle at dette var pga mange reklamasjoner fra Volvo på forrige revisjon, der analyser hadde vist at utilstrekkelig polering og smøring av kule var hovedårsaken til feilen.

Så ingen Tesla deler mens jeg var der, men kan jo være lignende problematikk fra underleverandør.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: SjøhyeneTirsdag 15. November 2016, klokken 11:01
Jeg også fikk dette utført uten at jeg ba om det nå i høst på min S85 fra 2014 (60' km).

Corrections:
It was noticed during service that the lower rear control arms on the front suspension
were worn and need to be replaced.

Corrections:Replaced lower arms, both side. Performed wheel alignment.

Part Quantity Unit Price
FR SUSP AFT LINK ASSY (1048951-00-B) 2.00 0.00 0.00
NUT CLN HEX M14x2.0 [10] ZnAl-W (1006484-00-A) 2.00 0.00 0.00
BOLT H CAM M14x2.00x114 [10.9]-G720 (2007106) 2.00 0.00 0.00
WASHER CAM M14x32x3x2.5 [10]-G720 (2007107) 2.00 0.00 0.00
BOLT HF M14x94 PC109 (1008614-00-C) 2.00 0.00 0.00
NUT HF M14x2.00 [10]-G720 (2007073) 2.00 0.00 0.00
NUT HF M14x1.50 [10] ZnNi NL INSERT (1004358-00-C) 2.00 0.00 0.00
WASHER, NORDLOCK, 15.2x30.7x3.4 (1033093-00-A) 2.00 0.00 0.00
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanTirsdag 15. November 2016, klokken 11:10
Corrections:
 lower rear control arms on the front suspension
were worn and need to be replaced.
På vår 2013 ble samme arm byttet på venstre side @37.000km. Den andre ser ut til å holde, og bilen er nå gått ca. 114.000.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: TrondWTorsdag 18. Mai 2017, klokken 23:18
Byttet stabilisatorstag på 85D i dag. Har dette noen påvirkning på hjulstilling / spissing? Burde det vært tatt 4 - hjuls kontroll?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: HodetelefonerFredag 19. Mai 2017, klokken 08:43
Byttet stabilisatorstag på 85D i dag. Har dette noen påvirkning på hjulstilling / spissing? Burde det vært tatt 4 - hjuls kontroll?
Har ingen påvirkning. Er for komfort og stabilitet
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: wasted1980Fredag 02. Juni 2017, klokken 09:55
Hmmmm...fikk akkurat en telefon fra Tesla som sa at dette ikke går på garanti fordi det er en slitedel (Koster 3700,-). Hva er riktig??

* FR SUSP STABAR PASSIVE SUSP (6007084-00-D)

* BOLT HF M10x1.50x30 (10.9)-U-MP-G720 (2007069)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanFredag 02. Juni 2017, klokken 12:28
Hvor langt er bilen gått? Er vel ikke spesielt vanlig å bytte slike deler før 100.000km, men jeg antar det kommer an på under hvilke forhold bilen er kjørt, og på hvilken måte.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: wasted1980Fredag 02. Juni 2017, klokken 12:32
Den er gått snart 100000. Bilen er blitt kjørt rolig hele perioden (foruten første uken da det var veldig gøy med P:en...) :)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Rolf GjerdsjøFredag 02. Juni 2017, klokken 12:41
Å måtte bytte forstillingsdeler er ikke uvanlig når du har såpass kjørelengde. Hvor fort de slites kommer an på mange faktorer, deriblant veistandard der du kjører, men rundt 100k for et stabstag er helt normalt.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanFredag 02. Juni 2017, klokken 13:57
Jeg har hatt mange biler, og aldri byttet stabstag noen gang til tross for kilometerstand langt over 100k. Den eldste bilen i signaturen har gått 123k, og her var alt i skjønneste orden ved nylig sjekk.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: LacaixxaFredag 02. Juni 2017, klokken 14:20
Vet ikke om det henger sammen, men Byttet front susp / begge camber armene på garanti. Kun ventet siden mars -(!)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: jkirkeboFredag 02. Juni 2017, klokken 15:41
Jeg har hatt mange biler, og aldri byttet stabstag noen gang til tross for kilometerstand langt over 100k. Den eldste bilen i signaturen har gått 123k, og her var alt i skjønneste orden ved nylig sjekk.

Jeg måtte bytte stabstag på Touranen vi hadde før, tipper det var på ca. 110.000km.

Det kommer nok mye an på hvor mye bilen veier, hvor mye man pleier å ha i den og hvor bra/dårlige veier man kjører på.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Rolf GjerdsjøFredag 02. Juni 2017, klokken 16:01
Jeg har hatt mange biler, og aldri byttet stabstag noen gang til tross for kilometerstand langt over 100k. Den eldste bilen i signaturen har gått 123k, og her var alt i skjønneste orden ved nylig sjekk.

Jeg har byttet på flere av bilene jeg har eid (men ikke alle), og da har det vært alt fra 80'-140'. Vanligvis er det bærebruker eller bærekuler som går først, men stabstagene er å betrakte som en slitedel på samme måten. Det er mange årsaker til at de kan ryke, alt fra delekvalitet til produsentens hjulgeometri, i kombinasjon med veistandarder.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: BredeFredag 02. Juni 2017, klokken 19:52
Her klunker det så det holder, så må nok byttes  her også ved førstkommende service.
Jeg har byttet foringer på stabstag på stort sett alle biler jeg har hatt siste årene, mistenker at haugevis av fartsdumper i nærområdet er synderne..
Dersom dette ikke går på garantien (som jeg forsåvidt kan godta) så vurderer jeg å bytte disse selv om en får kjøpt fra Tesla. Vanligvis en enkel operasjon på de fleste biler.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: No_pilotFredag 02. Juni 2017, klokken 20:12
Fikk anmerkning for slitasje på høyre sway bar, på første EU-kontroll i vinter (P85 Sep13 56000km).
Tesla Rud byttet både sider på garanti, uten minste krangling, kun 10 dgr venting :-)

Corrections: Link - Sway Bar - Front - Pair
Part Quantity Unit Price
FR SUSP STABAR LINK RH (6008915-00-A) 1.00 0.00 0.00
NUT HFPT M10x1.25 [10]-ZnNi (2007090-00-B) 4.00 0.00 0.00
FR SUSP STABAR LINK LH (6007098-00-A) 1.00 0.00 0.00
Total Parts 0.00
Replaced sway bar links.
Total Labor & Miscellaneous Items 0.00
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanFredag 09. Juni 2017, klokken 19:29
Vi snakker nok ikke om selve stabstaget, men lenkearmene som kobler dette til opphenget på hver side. På disse er det kommet en ny bulletin som sier at noen biler har fått disse dårlig tiltrukket og med ulyder som følge. Stagene skal byttes. Gjelder S og S, bygget et par dager i mars  2017.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Simen1Lørdag 21. Oktober 2017, klokken 17:37
Høres ut som det er min tur til å måtte bytte/stramme lenkearmene. Hva er sjansen for at Tesla dekker det? September 2013-modell, 129 000 km, tredje eier.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MaximusLørdag 21. Oktober 2017, klokken 18:12
Lenkearmene/raklestagene er slitedeler, spesielt på rufsete veier her i Norge. Har de holdt 129000 km vil jeg si de begynner å ha gjort den jobben de skal, men man taper jo ingenting på å spørre forhandler.

Til sammenligning varte de dårligste jeg har vært borti, kjøpt hos en av norges større rekvisitaforhandlere, igjennom en vinter før de på nytt måtte byttes. Det var til en annen bil enn Tesla.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: sndOnsdag 25. Oktober 2017, klokken 10:22
Høres ut som det er min tur til å måtte bytte/stramme lenkearmene. Hva er sjansen for at Tesla dekker det? September 2013-modell, 129 000 km, tredje eier.
Skal være dekket av 8 års serviceavtale hvis du har det. Den dekker alle slitedeler unntatt dekk. Usikker på reklamasjonsretten...
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: OreoMandag 05. November 2018, klokken 11:23
Anbefaler alle til å ta en runde på verksted FØR garantien er gått ut.
Jeg hadde fem års serviceavtale som jeg ikke fikk benyttet siste service på da de mente bilen hadde gått langt over det vinduet de ville jeg skulle ta 80'km (eller 100'km?) servicen på. Noe de selv innrømmer var "dårlig" opplyst om(!).
Nå er bilen gått snart 120'km og jeg har den inne til service. Spørsmålet er om noe av dette burde vært avdekket på den servicetimen jeg aldri fikk benyttet meg av FØR garantiutløp?
Nå var det også så lang ventetid på servicetimer og telefonkø at km gikk jo ut over garanti MENS man ventet i telefonkø!!

Følgende melding fra verksted:

Service/Labor
FRT Hours
FRT Price
Hub - Rear - LH
1
1,450.00
Links - Front Suspension - Lower - Aft - LH/RH
2.6
1,450.00
Link - Sway Bar - Front - LH
0.35
1,450.00
Control Arm - Upper - Front - LH (1st Generation) (RWD)
1.05
1,450.00
Control Arm Assembly - Rear - Lower - LH ((Includes Alignment)
1.95
1,450.00
Control Arm Assembly - Rear - Lower - RH (Includes Alignment)
1.95
1,450.00
Subtotal Labor Price: (NOK)
12,905.00
Parts:
 
Price
1027170-00-A - RR SUSP HUB AND BEARING ASSY PERFORMANCE
2,132.00
1027351-00-C - FR SUSP AFT LINK ASSY
1,960.00
1027351-00-C - FR SUSP AFT LINK ASSY
1,960.00
6007098-00-A - FR SUSP STABAR LINK LH
392.80
1027459-99-A - RR SUSP LCA ASSY
2,953.60
1027459-99-A - RR SUSP LCA ASSY
2,953.60
6006532-00-A - FR SUSP UCA ASSY LH
2,056.00
Subtotal Parts Price: (NOK)
14,408.00
Subtotal Services and Parts: (NOK)
27,313.00
Discount: (NOK)
0.00
Shipping: (NOK)
0.00
Estimated Tax: (NOK)
6,828.25
Total Amount: (NOK)
34,141.25
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanMandag 05. November 2018, klokken 13:52
Tror det er en god anbefaling. Leser veldig mange som må bytte understellsdeler for mange titusener ikke lenge etter passerte 100k. Det gjelder for øvrig begge bilene i signaturen; P85 var gått 138 og måtte bytte fremre camberarmer, nedre bakre bærearmer, integrallinker og hele subframen pga slitte foringer. I tillegg var toelinkene byttet på garanti tidligere, i likhet med en av de nevnte camberarmene. 85D`en skal snart skifte fremre camberarmer, casterarmer, bakre camberarmer og stabstag/linker bak. Den er så vidt passert 130k.

Later ikke til at understellene er dimensjonert for lang holdbarhet i kombinasjon med vekt og ytelser. Tror for øvrig at mange kjører mye lengre med noe slitte understellsdeler; man merker det gjerne ikke før det blir skikkelig ille siden det skjer gradvis. P85`en hadde nettopp gått gjennom EU-kontroll uten mangler, men jeg merket at retningsstabiliteten ikke var slik den skulle være. Tviler på at alle ville hengt seg opp i det.  På 85D`en kjentes alt OK ut, men jeg hørte en liten, nesten umerkelig klikkelyd bakfra ved kjøring i lav fart på ujevn vei. Ved sjekk oppdaget man mye mer som var utslitt.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: OreoMandag 05. November 2018, klokken 14:06
Så mitt oppfølgingsspørsmål skulle være: "Er ikke dette litt tidlig etter å ha kjørt kun 120'km?"

Jeg tolker innlegget ditt Muffinman at det heller er normalt på disse bilene? Det var mange deler å bytte på en nokså "ny" bil synes jeg. Hva er frekvensen på tilsvarende/liknede bytter hos f.eks. Mercedes, BMW eller Toyota?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Alfa BergenMandag 05. November 2018, klokken 14:20
Jeg hadde bilen min innom på Kokstad i forrige uke hvor en tekniker var med på kjøretur og konstaterte der at noe var feil i forstillingen. Han tok bilen opp på bukk og sa noe slik som at "dette blir dessverre dyrt" siden flere ting må skiftes. Jeg husker ikke hva alle delene heter, men han sa at hovedgrunnen til at det blir dyrt er at de må ta ned hovedbatteriet siden en av boltene er satt inn "feil vei" og ikke lar seg demontere uten å ta ut batteriet. Grunnen til denne monteringen av bolten var at den ikke skulle kunne punktere batteripakken ved frontkollisjon. Bilen min har gått ca 115000 km og siden dette var snakk om slitedeler og utenfor garantien på 100000 km er det uaktuelt å bruke reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven. Han skulle dog høre med sjefen om de kunne ta noe av regningen på "goodwill" siden det ikke var så lenge siden garantien gikk ut. Har ikke hørt noe fra dem ennå.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanMandag 05. November 2018, klokken 16:55
Det er boltene til camberarmene foran som er tredd i "feil vei" slik at man må droppe pakka for å få dem ut. Årsaken er at de skal redusere sjansen for at pakka blir perforert om man kolliderer slik at hjulet blir revet av. Når er det ikke veldig stor forskjell på den ene eller andre enden av bolten, så jeg tror ikke risikoen er så veldig stor om man snur den egentlig. Uavhengige verksteder kapper bare bolten, og monterer andre veien.

Det er for øvrig ingen stor jobb å droppe pakka, så det er nok ikke ene og alene årsak til at det blir kostbart. Dyre deler er en ting; en annen er at det er inkludert justering av hjulvinkler.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanMandag 05. November 2018, klokken 17:17
Jeg tolker innlegget ditt Muffinman at det heller er normalt på disse bilene? Det var mange deler å bytte på en nokså "ny" bil synes jeg.
Det ser i det minste ut til å øke på med innlegg på TOCN-gruppa med smått sjokkerte eiere som blir presentert kostnader på 20-30k når bilene er gått mellom 100-150k, men det er nok ikke statistisk relevant. Begge våre biler er ihvertfall "rammet" og ja, jeg synes det er mye å bytte i forhold til kjørelengden. Men man kommer nok ikke veldig langt siden kjørelengde/alder fort drukner i støyen fra "tung bil, mye krefter, dårlige veier i Norge, muligens hardt kjørt" osv. Alt i alt koster vi vel på 65-70k i understellsdeler  på våre biler i denne omgangen. Det snakkes om forbedrede deler, men vet ikke hvilke av dem det gjelder.

Hvor lenge slitedelene typisk varer på andre merker har jeg ikke oversikt over, men jeg har aldri byttet understellsdeler på andre biler jeg har hatt på så lav kilometerstand ihvertfall. Man leser jo om diverse enkeltmodeller fra ulike produsenter hvor  hvor enkelte deler stadig er utslitt etter kort tid. Men da handler det nok mer om feilkonstruksjon/produksjon heller enn at det skal være slik.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayMandag 05. November 2018, klokken 18:37
Tror det er en god anbefaling. Leser veldig mange som må bytte understellsdeler for mange titusener ikke lenge etter passerte 100k. Det gjelder for øvrig begge bilene i signaturen; P85 var gått 138 og måtte bytte fremre camberarmer, nedre bakre bærearmer, integrallinker og hele subframen pga slitte foringer. I tillegg var toelinkene byttet på garanti tidligere, i likhet med en av de nevnte camberarmene. 85D`en skal snart skifte fremre camberarmer, casterarmer, bakre camberarmer og stabstag/linker bak. Den er så vidt passert 130k.

Later ikke til at understellene er dimensjonert for lang holdbarhet i kombinasjon med vekt og ytelser. Tror for øvrig at mange kjører mye lengre med noe slitte understellsdeler; man merker det gjerne ikke før det blir skikkelig ille siden det skjer gradvis. P85`en hadde nettopp gått gjennom EU-kontroll uten mangler, men jeg merket at retningsstabiliteten ikke var slik den skulle være. Tviler på at alle ville hengt seg opp i det.  På 85D`en kjentes alt OK ut, men jeg hørte en liten, nesten umerkelig klikkelyd bakfra ved kjøring i lav fart på ujevn vei. Ved sjekk oppdaget man mye mer som var utslitt.

Ville dette ha blitt dekt av den original 8-års service avtalen som inkluderte slitedeler, eller er det en måte de kan snike seg unna?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanMandag 05. November 2018, klokken 18:51
Skal man tro den opprinnelige avtaleteksten burde den dekke slikt, men man har jo prøvd å endre den i etterkant. Ikke så rent få som har spurt i ulike fora etter den opprinnelige avtalen pga at "ingenting" lenger når det skulle leveres på den. Tror nok at avtalen som lå til grunn i øyeblikket man kjøpte tjenesten står seg juridisk.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayMandag 05. November 2018, klokken 19:00
Skal man tro den opprinnelige avtaleteksten burde den dekke slikt, men man har jo prøvd å endre den i etterkant. Ikke så rent få som har spurt i ulike fora etter den opprinnelige avtalen pga at "ingenting" lenger når det skulle leveres på den. Tror nok at avtalen som lå til grunn i øyeblikket man kjøpte tjenesten står seg juridisk.

Ja, avtale inngått starten av 2014 dekker nokså mye.
Lykke til i Norge med en kontrakt hvor den ene parten kan endre betingelsene on-the-fly.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanMandag 05. November 2018, klokken 19:24
Ja, et vilkår om at den sterke parten ensidig kan endre avtalen står seg neppe mot avtl §36:
https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/§36 (https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/§36)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: tonlTirsdag 06. November 2018, klokken 13:37
Hadde bilen på 140.000km service (kjørt 136.000km) og fikk denne "anmerkningen".
"During service we found that toe links both sides rear needs to be replaced, and same
with upper control arm front right." Noen som vet hvor mye disse delen koster og om det er "enkelt" jobb å bytte selv uten spesielt verktøy? Hentet bilen fra servicen rett før stengetid og arbeidsordren fikk jeg på mailen dagen etter. Derfor fikk jeg ikke spurte service senter der og da.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanTirsdag 06. November 2018, klokken 15:43
Ingen stor jobb å bytte disse, men spissingen justeres jo på disse. Det vil si at det trengs justering av hjulvinklene i tillegg.

Bærearmen foran er vel ganske grei å bytte tror jeg, men ville nok sjekket den offisielle prosedyren før jeg startet.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: OleJATirsdag 06. November 2018, klokken 20:21
Ville dette ha blitt dekt av den original 8-års service avtalen som inkluderte slitedeler, eller er det en måte de kan snike seg unna?

Har 8-års serviceavtale:

I forbindelse med 5år / 100k service på min P85 ble det kostnadsfritt byttet hjullagre forran, samt lenkestag bak. I tillegg ble det tatt bremseservice som jeg ser flere må betale ekstra for.

'Pay Type' er oppgitt som 'Service Plan', med utfyllende forklaring: 'Maintenance Plans Purchased Before Feb. 2, 2017'. For meg har denne avtalen vært verd sinn vekt i gull...
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayTirsdag 06. November 2018, klokken 22:03
Ville dette ha blitt dekt av den original 8-års service avtalen som inkluderte slitedeler, eller er det en måte de kan snike seg unna?

Har 8-års serviceavtale:

I forbindelse med 5år / 100k service på min P85 ble det kostnadsfritt byttet hjullagre forran, samt lenkestag bak. I tillegg ble det tatt bremseservice som jeg ser flere må betale ekstra for.

'Pay Type' er oppgitt som 'Service Plan', med utfyllende forklaring: 'Maintenance Plans Purchased Before Feb. 2, 2017'. For meg har denne avtalen vært verd sinn vekt i gull...

Supert. Da blir det forutsigbart bilhold i hvertfall 3-4 år til.

De som braste ut med at serviceavtale var bortkastet penger i 2013-2014 kan ta seg en bolle :P
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanTirsdag 06. November 2018, klokken 22:11
Ikke så sikker på det. Virker som det meste er blitt dekket på garanti uansett inntil 100k. Vi har fått både hjullagre (5stk til sammen), noen understellsdeler, bremseskiver og veldig mye annet nytt på garanti. Kan ikke se hvordan serviceavvtale ville gitt noen som helst fordeler. Selv etter 100k har mye blitt tatt på goodwill, men når bilene nå passerer 130k og slitedelene begynner å bli modne for utskifting blir det på egen regning. Tviler på at serviceavtalen ville ha dekket dette på denne kilometerstanden.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayTirsdag 06. November 2018, klokken 22:21
Min forståelse er at alle service, inkludert slitedeler noe disse delene er, er inkludert inntil 8 år/160k km
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanTirsdag 06. November 2018, klokken 23:55
Om det dekkes inntil 160k stiller det seg noe annerledes ja. Da kan man fort ende med å "få tilbake" pengene man betalte for avtalen.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: notoTorsdag 08. November 2018, klokken 17:05
Jeg har 2013 Model S og 8 år serviceavtale, men måtte betale ganske dyrt for bremsesmøring på 100k service selv om jeg henviste til avtalen.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayTorsdag 08. November 2018, klokken 17:47
Jeg har 2013 Model S og 8 år serviceavtale, men måtte betale ganske dyrt for bremsesmøring på 100k service selv om jeg henviste til avtalen.

Det skulle de ha meg til og i utgangspunktet, men etter litt diskusjon så tok de det.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: OleJAFredag 09. November 2018, klokken 09:02
Jeg har 2013 Model S og 8 år serviceavtale, men måtte betale ganske dyrt for bremsesmøring på 100k service selv om jeg henviste til avtalen.

Det skulle de ha meg til og i utgangspunktet, men etter litt diskusjon så tok de det.
Ble også spurt om jeg ville ha bremseservice når jeg bestilte service på bilen. Gjorde dem oppmerksom på at jeg hadde 'gammel' service avtale: ' Stemmer ja... da skal du selvfølgelig ha det inkludert...'
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Christopher Neumann RuudOnsdag 28. November 2018, klokken 11:46
Har min sen 2014 S85 inne på servgice nå, 130K, og her må jeg fleske opp med 9300,- for "slakk i høyre bærearm foran" hva nå det vil si. Nå har kjerra vært mer enn unormalt humpete i det siste så det er nok en kjærkommen fiks, men det begynner å balle på seg på biler utenfor garanti :)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: o.b.lixTorsdag 29. November 2018, klokken 09:54
her må jeg fleske opp med 9300,- for "slakk i høyre bærearm foran" hva nå det vil si.

Gummi er slitt, standard slitedel på alle biler, og en tung bil sitt hjuloppheng slites fortere enn en lett.

Akkurat bærearm foran på Tesla er dyrt å bytte fordi batteri må løses ned for å komme til. Men noen uoriginale verksted kapper bolten og setter inn den nye andre veien, så de klarer det mye raskere.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Christopher Neumann RuudTorsdag 29. November 2018, klokken 10:02
Har min sen 2014 S85 inne på servgice nå, 130K, og her må jeg fleske opp med 9300,- for "slakk i høyre bærearm foran" hva nå det vil si. Nå har kjerra vært mer enn unormalt humpete i det siste så det er nok en kjærkommen fiks, men det begynner å balle på seg på biler utenfor garanti :)
Ville tatt begge samtidig, slike ting har jo en tendens til å slites relativt likt.

Tesla byttet begge samtidig.

Part Quantity Unit Price
FR SUSP AFT LINK ASSY (1027351-00-C) 2.00 1,960.00 3,920.00
WASHER CAM M14x32x3x2.5 [10]-G720 (2007107) 2.00 8.44 16.88
NUT CLN HEX M14x2.0 [10] ZnAl-W (1006484-00-A) 2.00 2.50 5.00
WASHER, NORDLOCK, 15.2x30.7x3.4 (1033093-00-A) 2.00 18.54 37.08
Total Parts 3,978.96
Replaced front lower rear control arms, verified all good after repair

Total Job Parts 3,978.96

Total Labor & Miscellaneous Items 3,770.00
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: dexterlabLørdag 16. Februar 2019, klokken 18:00
Jeg løste problemet for 1027351-00-C 6007997-00-B med oppusset sett

https://www.autodijagnostika.biz/tesla-motors/repair-sets/1027351-00-c-6007997-00-b-fr-susp-aft-link-assy-repair-set/

Anbefaler alle til å ta en runde på verksted FØR garantien er gått ut.
Jeg hadde fem års serviceavtale som jeg ikke fikk benyttet siste service på da de mente bilen hadde gått langt over det vinduet de ville jeg skulle ta 80'km (eller 100'km?) servicen på. Noe de selv innrømmer var "dårlig" opplyst om(!).
Nå er bilen gått snart 120'km og jeg har den inne til service. Spørsmålet er om noe av dette burde vært avdekket på den servicetimen jeg aldri fikk benyttet meg av FØR garantiutløp?
Nå var det også så lang ventetid på servicetimer og telefonkø at km gikk jo ut over garanti MENS man ventet i telefonkø!!

Følgende melding fra verksted:

Service/Labor
FRT Hours
FRT Price
Hub - Rear - LH
1
1,450.00
Links - Front Suspension - Lower - Aft - LH/RH
2.6
1,450.00
Link - Sway Bar - Front - LH
0.35
1,450.00
Control Arm - Upper - Front - LH (1st Generation) (RWD)
1.05
1,450.00
Control Arm Assembly - Rear - Lower - LH ((Includes Alignment)
1.95
1,450.00
Control Arm Assembly - Rear - Lower - RH (Includes Alignment)
1.95
1,450.00
Subtotal Labor Price: (NOK)
12,905.00
Parts:
 
Price
1027170-00-A - RR SUSP HUB AND BEARING ASSY PERFORMANCE
2,132.00
1027351-00-C - FR SUSP AFT LINK ASSY
1,960.00
1027351-00-C - FR SUSP AFT LINK ASSY
1,960.00
6007098-00-A - FR SUSP STABAR LINK LH
392.80
1027459-99-A - RR SUSP LCA ASSY
2,953.60
1027459-99-A - RR SUSP LCA ASSY
2,953.60
6006532-00-A - FR SUSP UCA ASSY LH
2,056.00
Subtotal Parts Price: (NOK)
14,408.00
Subtotal Services and Parts: (NOK)
27,313.00
Discount: (NOK)
0.00
Shipping: (NOK)
0.00
Estimated Tax: (NOK)
6,828.25
Total Amount: (NOK)
34,141.25
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Bonnisſøndag 17. Februar 2019, klokken 14:39
Hei.
Opplever klukking fra forstilling på ujevnt underlag. Har vært på firehjulskontroll og alt virket å være i orden. Etter å ha googlet en god del, tenker jeg at det må være gående stabstag som lager denne markante klukkelyden.

Har noen av dere en formening? Takk så mye! PS: Det gjelder en P85 fra 2013 som har rullet 214 000 km. (Lyden har vært tilstedeværende fra ca. 200 000 km.)

https://www.youtube.com/watch?v=PxOJpQ27WDs
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Klykkenſøndag 17. Februar 2019, klokken 14:59
Har samme lyd i vår 2015mod med 50k på telleren. Har nevnt dette for SC og skal ta det på sørvisen i april.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayſøndag 17. Februar 2019, klokken 21:44
Samme lyd på min 2014 model, 80k km. Hatt lyden en stund og nevnte det på service, men fikk "No problems found. Working as intended" selvfølgelig.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: BonnisMandag 10. Juni 2019, klokken 22:59
Hei.
Opplever klukking fra forstilling på ujevnt underlag. Har vært på firehjulskontroll og alt virket å være i orden. Etter å ha googlet en god del, tenker jeg at det må være gående stabstag som lager denne markante klukkelyden.

Har noen av dere en formening? Takk så mye! PS: Det gjelder en P85 fra 2013 som har rullet 214 000 km. (Lyden har vært tilstedeværende fra ca. 200 000 km.)

https://www.youtube.com/watch?v=PxOJpQ27WDs
Tenkte bare oppdatere, i tilfelle flere er i samme situasjon.
Har nå kjørt i overkant av 20 000 km siden denne posten, og fikk omsider rotet meg til å bytte disse sway bar links. Kjøpte for rundt 1500,- på eBay, rett fra Kina. Klokkelyden ble borte og det er en fryd å kjøre på ujevnt underlag.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanMandag 10. Juni 2019, klokken 23:07
Hmm, da har du muligens betalt like mye/mer enn hva delene koster hos Tesla? Mener de kostet bare noen hundrelapper og ble byttet på minutter på min.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Stig OTirsdag 11. Juni 2019, klokken 06:33
Har samme lyden på min P85 2014 67k. Skal på verksted 13/6, så får vi se. Har sett for meg en høy regning, men ble jo litt optimistisk nå. Krysser fingrene.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Stig OTirsdag 11. Juni 2019, klokken 06:47
Byttet disse i mars i år. Er det det samme som sway bar links? Fikk klunke lyden rett etterpå!!
FR SUSP AFT LINK ASSY (1027351-00-C) 1.00 1,960.00 1,960.00
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: o.b.lixTirsdag 11. Juni 2019, klokken 15:04
Byttet disse i mars i år. Er det det samme som sway bar links? Fikk klunke lyden rett etterpå!!
FR SUSP AFT LINK ASSY (1027351-00-C) 1.00 1,960.00 1,960.00

Nei.

Sway Bar (på venstre side) heter:
FR STABAR LINK LH (1027391-00-B)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanTirsdag 11. Juni 2019, klokken 22:03
Har samme lyden på min P85 2014 67k. Skal på verksted 13/6, så får vi se. Har sett for meg en høy regning, men ble jo litt optimistisk nå. Krysser fingrene.
Jeg hadde lyden bak og var også optimistisk, og det viste seg å være nettopp stabstaglinkene som laget lyden. De var billige. Men når de først sjekket under der fant de ut at camberarmer foran og bak samt casterarmer foran var skutt også. Regningen endte på gode 27k for understellsdeler + arbeid.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Stig OFredag 14. Juni 2019, klokken 10:20
Da var bilen som ny igjen. Ja det var stabstag som laget klukkelyden. Byttet foran og bak, samt service bulletin på "Lower control arms", noe jeg ikke var klar over. Fikk til og med hjulstillingskontroll, tross 10,5X22 og senket bil. De måtte da sette på originale hjul, noe jeg ikke betalte for!! Fikk en fantastisk service, så den er skrudd mange hakk opp. Takk til David og Olav i Stavanger. Og det beste av alt var regningen, kr.4119 !!!!!!
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanFredag 14. Juni 2019, klokken 10:27
Bulletinen er på de nedre, bakre bærearmene pga at mange har opplevd at de rett og slett svikter på de tidlige bilene. Å få byttet disse kostnadsfritt er gullende fint, for de er svindyre.

Vi var så heldige at vi byttet disse for egen regning på vår 2013, før bulletinen kom :)
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: KlykkenFredag 14. Juni 2019, klokken 10:41
Ser av servicen jeg hadde at de byttet "Front Stabar Link - Dual Motor 1030603-00-B)" 2 stk, som ble nevnt over her. Jeg klagde på at det var en "raklelyd" når det kjøres over ujevnt underlag. De klarte ikke å fremprovosere lyden, men byttet altså denne likevel.

De skiftet også bolter i tannstang til forbedret versjon. "Steel bolts for bosch steering gear (1460671-00-A)".

S85D fra 2015.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: kjølholdtMandag 05. Oktober 2020, klokken 15:44
da har min 2013 gått 158 tusen, og har fått beskjed om at upper control arm ve side, pluss right sway bar link pluss begge rear toe links må byttes. Er vel en 10 -12 mnd siden men da var regningen for annet arbeide på 25 tusen alt, og var lite lysten på enda mer. Hva tror dere at dette koster hos ikke tesla verksted.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: offpistTirsdag 06. Oktober 2020, klokken 13:50
Jeg veit ikke hvor i landet du holder til men kan anbefale Teslahuset på Jessheim.
Dvs de kaller seg vel T-Pro nå.

De har spesialisert seg på nettopp det med understells deler til Model S og har nesten alt av deler på lager.
Enkelte av delene får de nok via Tesla men mye har de greid å få frem via 3. part leverandører.

Proffe lokaler med 4 hjuls kontroll.

Litt knotete å komme seg til og fra med kollektivt, men hvis man avtaler på forhånd og man har mulighet til å vente der noen timer så er det også mulig.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: jkirkeboTirsdag 06. Oktober 2020, klokken 16:28
Jeg veit ikke hvor i landet du holder til men kan anbefale Teslahuset på Jessheim.
Dvs de kaller seg vel T-Pro nå.

De har spesialisert seg på nettopp det med understells deler til Model S og har nesten alt av deler på lager.
Enkelte av delene får de nok via Tesla men mye har de greid å få frem via 3. part leverandører.

Proffe lokaler med 4 hjuls kontroll.

Litt knotete å komme seg til og fra med kollektivt, men hvis man avtaler på forhånd og man har mulighet til å vente der noen timer så er det også mulig.

Knotete? De holder da til 6-700 meter fra Jessheim stasjon, der det går halvtimesrute til Oslo S...
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: kjølholdtTirsdag 06. Oktober 2020, klokken 18:25
Da fikk jeg prisene på delene fra tesla var bare å hente de her i Bergen da det var lagervare
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: JejlOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 21:26
Har fått pris på å bytte "Toe link assembly Rear LH" og RH .
Deler 732 x 2 = 1464,-
Arbeid: 11 715,-
Moms  3 295,-
Totalt: 16 474,-

Vet ikke om det er noe poeng å prøve å få dette dekket på 8 års serviceavtalen. Delene var jo ikke så dyre, så lurer på å skifte dette selv, sammen med en mekaniker. Er dette en vanskelig jobb siden Tesla vil ha nesten 15 000 for arbeidet?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 21:57
Kommafeil på arbeidet der eller? Tar neppe mer enn en time å bytte begge toelinkene, inkludert å ta hjulene av og sette de på igjen. I tillegg må man ha justering av hjulvinkler, men det er vel normalt priset ca 2500 inkl mva eller deromkring?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: JejlOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 22:51
Nei, har dobbeltsjekket prisen på arbeidet og den er på 5887,50 pr side. = 11 715 ,- + mva
Det ante meg at denne prisen var helt hinsides.

Forøvrig opplevde jeg akkurat noe tilsvarende på arbeidsbilen der verkstedet ville ha 6 500,- for ca 30 min arbeid.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Elbil2000Onsdag 28. Oktober 2020, klokken 23:48
Mulig jeg har sett feil men jeg tror de må ned med "rear subframe" for å komme til boltene. Veldig omfattende jobb da.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: MuffinmanTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 07:41
Det er lett å komme til boltene, men kan hende det ikke er plass til å tre dem ut? Se bildet.
Dette er en eksenter, så den kan muligens ikke tres inn andre veien.

Det gikk ihvertfall veldig fort å bytte på bilen vår. Bilen var bare inne 2-3 timer hvor toelinkene ble byttet i tillegg til at flere andre punkter ble rettet.

 Har også opplevd at de har droppet subframen i forbindelse med bytte på 20 minutter. Hele subframebyttet var beregnet til 5,5 timer som også inkluderer å flytte over alle understellsdeler samt drivuniten til den nye ramma - og remontering.

Selv om subframen må droppes synes jeg dette virker å være en voldsom pris.

Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: Thomas ParsliTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 09:23
Det er lett å komme til boltene, men kan hende det ikke er plass til å tre dem ut?
...

Selv om subframen må droppes synes jeg dette virker å være en voldsom pris.

I følge
http://fixyourtesla.com/s/Toe-Link-Assembly-Rear-LH-Remove-and-Replace.html må den det.

"Lower rear subframe for access": http://fixyourtesla.com/s/guid-c7fbaf3e-0d42-439e-8c17-6afeb2827b0e.html

Hvis prisen inkluderer hjulkontroll er den vel ikke helt på vidda?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 15:01
Har fått pris på å bytte "Toe link assembly Rear LH" og RH .
Deler 732 x 2 = 1464,-
Arbeid: 11 715,-
Moms  3 295,-
Totalt: 16 474,-

Vet ikke om det er noe poeng å prøve å få dette dekket på 8 års serviceavtalen. Delene var jo ikke så dyre, så lurer på å skifte dette selv, sammen med en mekaniker. Er dette en vanskelig jobb siden Tesla vil ha nesten 15 000 for arbeidet?

Jeg hadde prøvd å få dette på service avtalen. Det er jo nettopp slike slitedeler den skal dekke
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: offpistTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 18:21
Jeg veit ikke hvor i landet du holder til men kan anbefale Teslahuset på Jessheim.
Dvs de kaller seg vel T-Pro nå.

De har spesialisert seg på nettopp det med understells deler til Model S og har nesten alt av deler på lager.
Enkelte av delene får de nok via Tesla men mye har de greid å få frem via 3. part leverandører.

Proffe lokaler med 4 hjuls kontroll.

Litt knotete å komme seg til og fra med kollektivt, men hvis man avtaler på forhånd og man har mulighet til å vente der noen timer så er det også mulig.

Knotete? De holder da til 6-700 meter fra Jessheim stasjon, der det går halvtimesrute til Oslo S...


Jeg for min del synes 1Time og 17 min er ganske langt å gå til stasjonen.
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: JejlTirsdag 06. April 2021, klokken 22:46
Har fått pris på å bytte "Toe link assembly Rear LH" og RH .
Deler 732 x 2 = 1464,-
Arbeid: 11 715,-
Moms  3 295,-
Totalt: 16 474,-

Vet ikke om det er noe poeng å prøve å få dette dekket på 8 års serviceavtalen. Delene var jo ikke så dyre, så lurer på å skifte dette selv, sammen med en mekaniker. Er dette en vanskelig jobb siden Tesla vil ha nesten 15 000 for arbeidet?
Har ikke somlet meg til å gjort noe med dette, men prøvde en gang til å få det dekket på serviceavtalen men det var et klart nei.

Hva risikerer en ved å kjøre med slitte "toe links"?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: overlayTirsdag 06. April 2021, klokken 23:07
Har fått pris på å bytte "Toe link assembly Rear LH" og RH .
Deler 732 x 2 = 1464,-
Arbeid: 11 715,-
Moms  3 295,-
Totalt: 16 474,-

Vet ikke om det er noe poeng å prøve å få dette dekket på 8 års serviceavtalen. Delene var jo ikke så dyre, så lurer på å skifte dette selv, sammen med en mekaniker. Er dette en vanskelig jobb siden Tesla vil ha nesten 15 000 for arbeidet?
Har ikke somlet meg til å gjort noe med dette, men prøvde en gang til å få det dekket på serviceavtalen men det var et klart nei.

Hva risikerer en ved å kjøre med slitte "toe links"?

Så de mener at dette ikke er slitedeler, men handtakene er?
Tittel: Sv: Stabilisator stag slitasje
Skrevet av: JejlTirsdag 06. April 2021, klokken 23:26

[/quote]

Så de mener at dette ikke er slitedeler, men handtakene er?
[/quote]
Ja, har ikke helt fattet argumentene deres.
Jeg fikk bremseklosser dekket sist på 7 årsservicen, men lyspære til hovedlyset på 6 års service ville de ikke dekke.